✍#اولین_خون!
سلیمان بن خالد گفت: به امام صادق عرض کردم: فدایت شوم! مردم گمان میکنند که آدم (ع) دختر خود را به ازدواج پسرش در آورده. حضرت فرمود: مگر نمی دانی پیامبر فرمود: در صورتی که آدم این کار را کرده بود من هم [دخترم] زینب را به ازدواج [پسرم] قاسم در میآوردم و از رویه ی آدم روگردان نمی شدم. گفتم: مردم میگویند کشته شدن هابیل به دست برادرش قابیل نیز به خاطر همین بود که خواهر قابیل زشت رو بود؛ از این رو اختلاف بین دو برادر حاصل شد. فرمود: خجالت نمیکشی به پیامبری مثل آدم (ع) این گونه نسبت میدهی؟! پرسیدم: پس علت این که قابیل برادرش را کشت چه بود؟ فرمود: به واسطه ی وصیت و جانشینی الهی بود؛ زیرا خداوند به آدم وحی کرد که اسم اعظم و وصیت نبوت را به هابیل اختصاص دهد، قابیل که برادر بزرگتر بود پس از اطلاع خشمگین شد و اعتراض کرد. خداوند به آدم وحی کرد برای این که امتیاز هر کدام آشکار گردد، بگو قربانی کنند از هر کدام قبول شد، او صاحب امتیاز است. در آن زمان رسم بود هر کس قربانی میکرد وقتی مورد قبول واقع میشد که آتشی آسمانی قربانی را فرا گیرد. خداوند در قرآن میفرماید: «وَاتْلُ عَلَیْهِمْ نَبَأَ ابْنَیْ آدَمَ بِالْحَقِّ إِذْ قَرَّبَا قُرْبَانًا فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِمَا وَلَمْ یُتَقَبَّلْ مِنَ الْآخَرِ "مائده" »: [ ای پیامبر! ] حکایت دو فرزند آدم را برای آنها بخوان هنگامی که هر یک از آن دو قربانی کردند، از یکی قبول شد و از دیگری مقبول واقع نگشت. هابیل گوسفنددار بود، گوسفندی فربه از میان گله ی خود جدا کرد و به محل معین آورد؛ ولی قابیل که کشاورزی میکرد یک دسته از گندمهای بی ارزش را که دانههای لاغر داشت با خود به آن محل آورد. در این هنگام شراره ای از آسمان فرود آمد و قربانی هابیل را فرا گرفت و معلوم شد که خداوند قربانی او را قبول کرده است؛ از این رو قابیل بر برادر خود حسد ورزید و زمینه ی کشتن او را فراهم کرد. روزی قابیل گریبان برادر خود را گرفت و او را به وسیله ی سنگی کشت. پس از کشتن سرگردان شد که با جسد برادر خود چه کند. در این هنگام دو کلاغ را مشاهده کرد که با یکدیگر میجنگند، یکی از آن دو دیگری را کشت و با چنگال خود زمین را حفر کرد و لاشه را در آن جا پنهان کرد. قرآن، تجربه آموختن قابیل را این گونه حکایت میکند: «یَا وَیْلَتَا أَعَجَزْتُ أَنْ أَکُونَ مِثْلَ هَذَا الْغُرَابِ فَأُوَارِیَ سَوْءَةَ أَخِی فَأَصْبَحَ مِنَ النَّادِمِینَ "مائده"» ای وای بر من! از کلاغی کمترم که بدن برادرم را بپوشانم. وی پس از انجام عمل پشیمان شد.
📙پند تاریخ ۱۵۲/۲ ؛ به نقل از: بحار الأنوار ۱۱/ ۲۲۸ و ۲۴۵.
✍
@Masafe_akhar
🌹در قيامت شفاعت شامل چه کسانی میشود؟🌹
با توجه به آیات و روایات، شفاعت برای هیچ فرد یا گروهی تضمین شده نیست؛ بلكه شرايطی دارد که باید آنها باشد تا انسان مشمول شفاعت شود؛
بعضی از شرایط عبارتند از:
🌹۱- رضایت خداوند.
قرآن کریم میفرماید: «در آن روز، شفاعت کسی سودمند نیست؛ مگر آن کسی که خدای رحمان به او اجازه دهد»(۱).
همچنین شفاعت در حق کسانی موءثر خواهد شد که در دنیا در مسیر اطاعت، بندگی و رضایت خداوند قرار داشته باشند. قرآن کریم می فرماید: «و شفیعان شفاعت نمی کنند، مگر برای کسی که مورد رضایت و پسند خداوند باشد»(۲).
🌹۲- حفظ اصل ایمان.
رسول اکرم میفرماید: «شفاعت، برای تردیدکنندگان، مشرکان و کافران نیست؛ بلکه برای موءمنان یکتاپرست است»(۳).
🌹۳- عمل به دستورات دینی.
امام صادق میفرمایند: «هرکس دوست دارد شفاعت در مورد او سودمند واقع شود، باید درصدد جلب رضایت خداوند برآید؛ بدانید که هیچ کس، رضایت خداوند را جلب نخواهد کرد، مگر با اطاعت از خدا و پیامبر و اولیای الهی از آل محمد علیهم السلام»(۴).
پیامبر اکرم میفرمایند: «شفاعت من به کسی که نمازش را سبک بشمارد، نمی رسد»(۵).
خداوند در قرآن میفرماید: «از اهل دوزخ سؤال میکنند که: چه چیزی شما را جهنمی کرد؟ میگویند: ما از نمازگزاران نبودیم و بینوايان را اطعام نمیکردیم و با اهل باطل، همراه (و هم صدا) بودیم و روز پاداش را دروغ میانگاشتیم تا این که مرگ ما فرا رسید؛ پس شفاعت شافعان، به حال آنان، سودی نمیبخشد»(۶).
🌹٤- رابطه معنوی شفاعت شونده و شفیعان.
یکی از شرایط شفاعت آن است كه در دنیا بين شفاعت كننده و شفاعت شونده ارتباط روحی و معنوی خاصی برقرار شده باشد؛ در روايات آمده:
«امامان معصوم علیهم السلام برای شیعیان و پیروان خود شفاعت می کنند»(۷).
و البته پیامبر اکرم در مورد شفاعت نکردن میفرمایند: «به خدا سوگند! برای کسانی که فرزندان و ذریه ام را آزار کرده باشند، شفاعت نمیکنم»(۸).
همچنین خداوند در قرآن میفرماید: « و هر كه از خدا و پيامبرش اطاعت كند، همراه با كسانى خواهد بود كه خدا نعمتشان داده است، چون انبياء و صديقان و شهيدان و صالحان. و آنان چه خوب رفيقانی هستند»(۹).
چه خوب رفیقانی هستند کسانی که در دو دنیا دوست انسان هستند.
🌹
أَللّهُمَّ ارْزُقْنی شَفاعَةَ الْحُسَیْنِ یَومَ الْوُرُودِ…🤲🏼
🌹
(۱)(طه،آیه۱۰۹)
(۲)(انبیاء،آیه۲۸)
(۳)(میزان الحکمه،ج۴ص۱۴۷۲)
(۴)(بحار،ج۷۵ص۲۲۰)
(۵)(میزان الحکمه،ج۴ص۱۴۷۲)
(۶)(مدثر آیات ۴۲ تا ۴۸)
(۷)(میزان الحکمه،ج۴ص۱۴۷۶)
(۸)(امالی، ص۳۷۰)
(۹)(نساء آیه۶۹)
@Masafe_akhar
5.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 کلیپ : نکاتی پیرامون قرض الحسنه
👤 #حجت_الاسلام_والمسلمین_فرحزاد
@Masafe_akhar
1400-07-20(rafiei).mp3
12.56M
🔊 فایل صوتی برنامه سمت خدا
👤 #حجت_الاسلام_رفیعی
📚 موضوع: بررسی شخصیت اصحاب پیامبر اکرم ( اَسماءِ بِنتِ عُمَیس )
🗓 سه شنبه بیستم مهر ماه ۱۴۰۰
🗂 حجم : ۱۲ مگابایت
@Masafe_akhar
⭕️ #حدیث_روز
🔸امام حسین (ع):
🔹بر هیچ چشم مؤمنى روا نیست که ببیند خدا نافرمانى مى شود و چشم خود را فرو بندد، مگر آن که آن وضع را تغییر دهد. (الأمالى، طوسى، ص ۵۵)
@Masafe_akhar
81_se_daghighe_dar_ghiamat_aminikhaah.ir.mp3
32.19M
✖️شرح و بررسی کتاب #سه_دقیقه_در_قیامت
▫️جلسه ۸۱
🔺تجربه نزدیک به مرگ جانباز مدافع حرم
📚 شرح و بررسی رخدادهای کتاب و احاديث و روايات مرتبط با موضوع کتاب
👤 توسط حجت الاسلام امینی خواه
@Masafe_akhar
Part31_صلح امام حسن.mp3
14.02M
* تخلف از شروط قرارداد
*شرط اول قرارداد؛ زمامداری معاویه
*شرط دوم ؛ عدم تعیین جانشین
*اقدامات معاویه برای جانشینی یزید
*نامه معاویه به امام حسین (ع) و پاسخ کوبنده سیدالشهداء
*خطابه سیدالشهداء مقابل معاویه در رد بیعت یزید
*بیعت برای یزید با ارعاب و تهدید
@Masafe_akhar
روزمان را با #قرآن آغاز کنیم
✳️جمع پراکنده (۲)
الحشر
لا یُقَاتِلُونَکُمْ جَمِیعًا إِلا فِی قُرًى مُحَصَّنَةٍ أَوْ مِنْ وَرَاءِ جُدُرٍ بَأْسُهُمْ بَیْنَهُمْ شَدِیدٌ تَحْسَبُهُمْ جَمِیعًا وَقُلُوبُهُمْ شَتَّى ذَلِکَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا یَعْقِلُونَ» (۱۴)
👈«آنها هرگز با شما بصورت گروهى نمىجنگند جز در دژهاى محكم یا از پشت دیوارها! پیكارشان در میان خودشان شدید است، (اما در برابر شما ضعیف!) آنها را متحد مىپندارى، در حالى كه دلهایشان پراكنده است; این به خاطر آن است كه آنها قومى هستند كه تعقل نمىكنند!»
✴« قرآن در مورد یهودیانِ [دشمن پیامبر] می گوید: «لَا یُقَاتِلُونَکُمْ جَمِیعًا إِلَّا فِی قُرًى مُّحَصَّنَةٍ أَوْ مِن وَرَاءِ جُدُرٍ بَأْسُهُم بَیْنَهُمْ شَدِیدٌ تَحْسَبُهُمْ جَمِیعًا وَقُلُوبُهُمْ شَتَّى ذَلِکَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَّا یَعْقِلُونَ»
یعنی اینها «رودررو» نخواهند شد. باید «پشت سلاحهای سنگین» بنشینند و بجنگند. اینها باید «پشت سنگرها» باشند و فعالیت کنند. نمیتوانند رودررو بیایند؛ نمیتوانند از سنگر خودشان خارج شوند؛ باید پشت سنگر خود پنهان شوند تا فعال باشند؛ در «قُرًی مُحَصَّنَه». این را قرآن عیب و نقص یک جنگجو میداند. جنگجویی که تا «قُرًی مُحَصَّنَه» نباشد، پشت دیوار نباشد و قلعۀ سنگی نباشد نمیتواند بجنگد، دچار نقص است. قرآن این را علامت آسیبپذیری و عامل شکست میداند.
✅میگوید تو قلعۀ او را بشکن؛ تسلیم خواهد شد. وارد حصارش بشوی دستش را بالا میکند. زرهاش را از او بگیر، سلاح سنگینش را بگیر، تسلیم تو خواهد شد. او محال است «قتال» کند، مگر اینکه پشت دیوار باشد. تو دیوار او را خراب کن. این دیگر تسلیم توست.»
✍#رجبعلی_بازیاد
@Masafe_akhar