📌 #آسیب_شناسی_انیمیشن_تخصصی
💠 نقد #انیمیشن، #فراموش_کنید_تا_شاید_فراموش_کنیم!!
نام انیمیشن : #Zootopia -قسمت ۵
⭕️ نقد انیمیشن
🔺 هاپس پس از خرید بستنی فیلی (پایان دادن به تبعیض) خطاب به بچه روباه جمله قابل تأملی می گوید:
🐰 تو یه روز فیل میشی. آخه اینجا "باغ وحش آرمانی" است و هر کسی می تونه هر چیزی بشه.
🔺 این جمله در واقع باور هاپس از آرمانشهری است که او وظیفه حفاظت از آن را عهده دار شده است. هاپس "باغ وحش آرمانی" را سرزمین فرصت هایی می داند که حتی یک بچه روباه قادر است تا در آن به یک فیل تبدیل شود! باوری که خیلی زود رنگ می بازد و چهره واقعی خود را نمایان می سازد.
🔺 هاپس، بعد از اطلاع از دروغی که وایلد درمورد بستنی ها به وی گفته بود، به عنوان پلیس شهر، علیه وی اقدام کرده و از اینجای داستان به بعد تقابل قدیمی و سنتی روباه و خرگوش آغاز شده و کشمکشی میان این دو در می گیرد. اما در ادامه می بینیم که این کشمکش به همکاری صمیمانه ای میان آن دو منجر می شود. علت این همکاری هم صداقت درونی خالص وایلد و تمایل شدید وی به خوب بودن مطرح می شود! به گونه ای که وی رفتار کنونی خود را بازتابی از رفتار سایر افراد جامعه (یا شاید کشورهای دیگر) در قبال خود معرفی کرده و آن ها را در این موضوع مقصر معرفی می کند.
🔺 او توضیح می دهد که در دوران کودکی تا چه حد تمایل داشته تا به موجودی خوب و مفید برای جامعه آرمانی تبدیل شود، اما سابقه ذهنی بد ایجاد شده از همنسلان وی در گذشته، مانع این اعتماد سازی شده و همه او را به عنوان موجودی مکار و حیله گر می شناسند! در نتیجه او به این قانون اعتقاد پیدا کرده که:
اگه دنیا می خواد یه روباه رو حیله گر و غیر قابل اطمینان ببینه، اینکه سعی کنی چیز دیگه ای بشی بی فایده است.
🔺 در واقع وایلد روباه با این حرف رسماً جامعه جهانی را مقصر رفتار کنونی خود دانسته و لجاجت آن ها در عدم فراموشی رفتارهای اجداد وی در گذشته را عامل بدنامی کنونی خود می داند. به نظر شما این صحبت ها کمی آشنا نیستند؟ صحبت های جک استرا (Jack Straw) را به خاطر دارید...
🔺 به گفته جک استراو، در وزارت امور خارجه بریتانیا لطیفهای وجود دارد که میگوید "تنها ایرانیها هستند که فکر میکنند بریتانیا هنوز هم ابرقدرت است." یعنی ایرانی ها هیچگاه حاضر به پذیرش بریتانیا به عنوان یک دوست نیستند و سابقه تاریخی بد گذشته، و عدم تمایل آن ها به فراموشی آن، همواره مانع جدی شکل گیری روابط جدید و حسنه میان دو کشور شده! و این یعنی همان تفکر سنتی غلط و اصلاح نشده.
🔺 یا در جایی دیگر گفته شده بود که: "رئیس جمهور محترم ایران، آقای حسن روحانی که پس از توافق هسته ای با سران اروپایی دیدار و گفتگو داشته، یک جمله مشترک را خطاب به آن ها بیان کرده که مضمون آن این است که «گذشته ها گذشته است». به تعبیر ایشان باید فرصت های امروز را غنیمت شمرد (فارس نیوز)." یا به تعبیری بهتر، برای ورود به اتوپیای جدید غرب و به بازی گرفته شدن در آن، مجبور به این مدل رفتار خواهید بود.
🔺 در طول همکاری میان هاپس و وایلد برای حل معمای مرموز شهر، کم کم چهره دیگری از "باغ وحش آرمانی" برای هاپس آشکار می شود...اول در باشگاه یوگایی که وی به دنبال گمشده ای وارد آن شده و در آنجا حیوانات زیادی را به صورت عریان مشاهده می کند! زمانی که هاپس به این موضوع اعتراض می کند (توجه داشته باشید که او هنوز با مولفه های اصلی و مهم آرمانشهر آشنا نشده است) مسئول باشگاه، خود و اعضای فعال را جزو گروه های طبیعت گرا معرفی کرده و با توجه به قوانین حاکم در"باغ وحش آرمانی" و اینکه هر کس می تواند هر کاری انجام دهد، موضوع را بسیار عادی و حل شده می داند! مسئله ای که هم اکنون به عنوان بخشی از آزادی های فردی در کشورهای اروپایی و آمریکایی شناخته می شود تا جایی که جزیره، رستوران، هتل و حتی شهر برهنه ها هم به صورت رسمی اعلام موجودیت کرده و زیر نظر دولت اقدام به فعالیت می کنند. مولفه بسیار مهمی که جزو زیربناهای آرمانشهر جدید غرب محسوب می شود و برای بسط و گسترش آن از هیچ تلاشی فروگذار نمی کند.
🔺 نکته بعد، وجود گروه های مافیایی به سبک فیلم پدرخوانده در اداره بخشی از این شهر به اصطلاح آرمانی است. مشخص نیست که چرا در چنین مکانی گروه های مافیایی به راحتی فعالیت می کنند و نکته جالب تر اینکه پدرخوانده و سرپرست بزرگترین گروه مافیایی شهر، یکی از کوچکترین موجودات، یعنی موش است! نمادی شناخته شده که نیاز چندانی به توضیح و کالبدشکافی ندارد.
📚منبع: کالبد شکافی بازی های رایانه ای
🖌نویسنده: محمود بلالی
@Masafgame🎞
📌 #آسیب_شناسی_انیمیشن_تخصصی
💠 نقد #انیمیشن، #فراموش_کنید_تا_شاید_فراموش_کنیم!!
نام انیمیشن : #Zootopia -قسمت ۶
⭕️ نقد انیمیشن
🔺 آقای بزرگ (Mr. Big) یا همان موش پدرخوانده، قلمروی خود را در بخش زمستانی شهر قرار داده که کمترین دخالت پلیس را در آنجا شاهد هستیم. حال اینکه چرا نماد اسرائیل به عنوان پدرخوانده در روسیه ساکن شده و حکمرانی می کند، مسئله ای است که نیاز به بحث و کارشناسی جداگانه دارد. شاید این هم بخشی از توافق میان دو شکارچی قدیمی برای اداره آرمانشهر جدید باشد!
🔺 در این بخش از داستان، ناگهان از اتفاق مهمی پرده برداری می شود. نیرو و اراده ای در شهر، سعی دارد تا با انجام برخی اقدامات، هدف نهایی از شکل گیری "باغ وحش آرمانی"را هدف قرار داده و آن را نابود کند. بازگرداندن خوی درندگی به حیوانات گوشتخوار و پایان زندگی مسالمت آمیز میان شکار و شکارچی، هدفی است که این نیروی مرموز آن را دنبال می کند. هاپس که از طرف فرمانده خود به شدت تحت فشار قرار گرفته، دست به کار شده و ضمن ادامه تحقیقات در مورد علت اصلی بروز این رویدادها، برای آرام کردن اذهان عمومی فرضیه ای را مطرح می کند:
🎙 خبرنگار: در مورد حيواناتي که وحشي شدن، چي ميتونيد بگيد؟ آيا از گونههاي مختلفي هستن؟
🐰 هاپس: بله، هستند.
🎙 خبرنگار: خب. پس ربطش چيه؟
🐰 هاپس: ما فقط ميدونيم که همه اونها از شکارچيان هستند.
🎙 خبرنگار: پس فقط شکارچيان، وحشي ميشن؟
🐰 هاپس: دقيقاً. بله دقيقاً همينطوره.
🎙 خبرنگار: چرا؟ چرا همچين اتفاقي ميفته؟
🐰 هاپس: هنوز نمي دونيم، اما شايد ارتباطي با زيست شناسيشون داشته باشه.
🎙 خبرنگار: منظورتون از زيست شناسي چيه؟
🐰 هاپس: يک مؤلفه زيست شناسي، مثلاً يه چيزي در دي.ان.اي اونها.
🎙 خبرنگار: در دي.ان.اي اونها؟ ميشه بيشتر توضيح بديد؟
🐰 هاپس: بله. منظور من اينه که هزاران سال پيش شکارچيان، با غريزه وحشيگريشون زنده موندن. به هر دليلي، به نظر ميرسه که اونها دارن به روند وحشيانهي اوليه خودشون برميگردن.
🔺 هاپس در یک سخنرانی عجولانه، خوی درندگی شکارچیان را عامل ذاتی بروز خشونت در"باغ وحش آرمانی" معرفی می کند و همین امر موجب بروز جریان دو قطبی جدید (شکار و شکارچی) در این شهر می شود. اما به مرور مشخص می شود که فرضیه هاپس، اشتباه بوده و نتیجه گیری وی ناشی از همان باور تاریخی اصلاح نشده وی (گروه شکار)، در مورد گذشته شکارچیان است! باوری که تا از بین نرود، اتوپیا معنایی ندارد.
📚منبع: کالبد شکافی بازی های رایانه ای
🖌نویسنده: محمود بلالی
@Masafgame🎞
📌 #آسیب_شناسی_انیمیشن_تخصصی
💠 نقد #انیمیشن، #فراموش_کنید_تا_شاید_فراموش_کنیم!!
نام انیمیشن : #Zootopia -قسمت ۷
⭕️ نقد انیمیشن
🔺 پیش از بررسی ادامه داستان، لازم است تا نکته مهمی درباره ترکیب شهروندان "باغ وحش آرمانی" مورد بررسی قرار گیرد. با توجه به اینکه این آرامنشهر در واقع باغ وحشی برای پستانداران محسوب می شود، وجود حیواناتی مانند گوسفند و میش در آن کمی عجیب به نظر می رسد! این در حالی است که در کمال تعجب، هیچ اثری از حیواناتی مانند میمون، گوریل، شامپانزه و... در این شهر وجود ندارد.
🔺 حالا چرا کارگردان ها از آوردن حیواناتی که شباهت های ظاهری به انسان ها دارند، خودداری کردند، خود جای تحقیق و بررسی مجزا دارد! کارگردان با قرار دادن حیواناتی مانند قوچ و میش که هیچ ارتباطی به باغ وحش ندارند، سعی کرده تا یکبار دیگر با خط کشی و صف بندی ویژه خود، ایزوله و دسته بندی کردن ساکنان اتوپیا را مهم جلوه داده و آن را گوشزد نماید!
🔺 همانطور که شترها جایی در این آرمانشهر ندارند، وجود قوچ و میش ها هم اشتباهی تاریخی محسوب می شد و پیامدهای منفی خود را به همراه داشت. زیرا در ادامه، مشخص می شود که همه ماجرای وحشی شدن شکارچیان، توطئه ای از سوی میش دستیار شهردار (Bellwether) بوده است.
🔺 زیرا هنوز باور داشته که شکارچیان خوی درندگی خود را فراموش نکرده اند و می توانند در آینده دوباره روش گذشتگان خود را در پیش بگیرند. کارگردان یکبار دیگر همان تفکری که در هاپس هم وجود داشت را عامل برهم خوردن آرامش آرامنشهر معرفی می کند و مخاطب را به این نکته توجه می دهد که تفکر سنتی شکار از گذشته شکارچی تا زمانی که وجود داشته باشد و اصلاح نشود، آرمانشهری وجود نخواهد داشت.
🔺 این موضوع زمانی نمود پیدا می کند که در صحنه ای، جودی هاپس خرگوش، نیک وایلد روباه را عاشق خود خطاب می کند (عشق نامأنوسی که طبق شعار "باغ وحش آرمانی" باید هر چیزی را آزمود!! منطقی و ممکن می نماید) یعنی سرانجام، شکار عاشق شکارچی شده، گذشته ها فراموش شده و بدین ترتیب مقدمات برپایی اتوپیای پایدار و مورد قبول غرب شکل می گیرد. اتفاقی که سازندگان این انیمیشن به شدت سعی دارند تا آن را در قالب داستانی کودکانه و زیبا در ذهن نسل جدید شکار و شکارچیان نهادینه کرده و دنیا را برای رسیدن به آرمانشهر مد نظر خود آماده کنند.
📚منبع: کالبد شکافی بازی های رایانه ای
🖌نویسنده: محمود بلالی
@Masafgame🎞
📌 #آسیب_شناسی_انیمیشن_تخصصی
💠 نقد #انیمیشن، #گناهان_کبیره!
نام انیمیشن : #باب_اسفنجی_شلوار_مربعی -قسمت ۱
⭕️ نقد انیمیشن
🔰 تئوری های ارائه شده در مورد انیمیشن باب اسفنجی شلوار مربعی
🔺 چندی پیش، استفن هیلنبرگ (Stephen Hillenburg) خالق انیمیشن باب اسفنجی، در مصاحبه ای اعلام کرد که هر یک از شخصیت های محبوب این انیمیشن، در واقع بازتاب و نمادی از هفت گناه کبیره به شمار می روند:
باب اسفنجی = شهوت
اختاپوس = خشم
خرچنگ = حرص و طمع
حلزون = شكم پرستي
پلانگتون = حسادت
پاتریک = تنبلي
سنجاب = تکبر و خودشیفتگی
🔺 در ادامه، چکیده ای از مباحث مطرح شده در این زمینه که در گروه "تئوری های رسانه ای" مورد نقد و بررسی قرار گرفته بود را مطالعه خواهید کرد:
👤 شخصیت باب اسفنجی و علت نماد شهوت بودن وی:
🔺 نکته ای که در اولین قدم جلب توجه می کند، این است که اسفنج، نه موجود جاندار است و نه اندام جنسی دارد که بخواهد نماد میل جنسی باشد. پس چرا به عنوان این نماد انتخاب شده است؟ برای یافتن پاسخ، می توان موارد زیر را مد نظر قرار داد:
🔺 میل جنسی به معنای حسی ذاتی است که با محرک های درونی یا بیرونی برافروخته می شود و می تواند به یک رفتار جنسی آشکار منجر شود و یا نشود. (ویکی پدیا) و در انسان ارضاء میل جنسی با رابطه برقرار کردن ایجاد می شود که در واقع طبق غریضه و ذات بشری است و عمل به آن منجر به تعادل شده و این تعادل در موجودات دیگر هم صدق می کند. در مورد اسفنج بی جان، ذاتش به گونه ای است که موجب شده تا مورد لمس زیاد قرار بگیرد. در واقع در یک تفکر بیمارگونه اینطور تصور شده که اگر اسفنج موجودی جاندار بود، همین لمس شدن و لمس کردن دیگران برای او به نوعی شهوت رانی و ارضای میل جنسی محسوب می شد. در واقع تمایل عجیب باب به لمس شدن (در آغوش گرفتن دیگران که یکی از شاخصه های مهم اخلاقی وی به شمار می رود) اشاره ای به چنین گرایشی دارد.
🔺 مثلاً در یکی از قسمت ها که باب مریضی حباب گرفته بود، با لمس شدن توسط انسان و دیگر چیزها بهبود یافت و همینطور درکارتون، شاهد این مسئله هستیم که وی مدام در حال بغل کردن اشیاء مختلف هست. پس هفتمین گناه کبیره که شهوت یا همان ارضای میل جنسی شدید به شکل نامشروع بود، با تمایل شدید باب به لمس شدن و لمس کردن همخوانی پیدا می کند.
🔺 البته نکته دیگر اینکه امروزه ارضاء میل جنسی فقط با جنس مخاف نیست. گروهی منحرف حتی با اشیاء هم ازدواج می کنند و سعی دارند به وسیله ارتباط با چیزهای غیر هم ذات، خود را ارضاء کنند که این قضیه می تواند در مورد اسفنج به عنوان نماد شهوت هم قابل توجه باشد.
🔶 رنگ زرد و رابطه آن با شهوت:
🌕 زرد: درخشان ترین رنگ به چشم انسان و نشان دهنده جوانی، سرگرمی، شادی، نور خورشید و دیگر احساسات است. رنگ زرد، اغلب برای اسباب بازی ها و لباس های کودکان استفاده می شود.
🔺 استفاده از رنگ زرد برای شخصیت باب بیشتر برای جذاب کردن و مهربان جلوه دادن وی است و از آنجا که آسان ترین رنگ برای تشخیص است، در ذهن کودکان ماندگار شده و هر جا رنگ زردی می ببیند، به سرعت به یاد این شخصیت خواهد افتاد. از طرف دیگر، در نماد ترکیبی مثلث صورتی و زرد، برای مشخص کردن یهودیان همجنسگرا در بازداشتگاه های نازی استفاده میشد. رنگ هایی که برای دو شخصیت باب و پاتریک هم استفاده شده است!!!
🔺 باب نماد شهوت و پاتریک نماد تنبلی است.... حالا بیایید روابط بین این هفت نفر را بدون ذکر نام و فقط با نمادهای آن ها بررسی کنیم تا نکات مهمی از آن بدست آوریم:
شهوت، دوست صمیمی تنبلی است، کارگر حرص و طمع است، صاحب شکم پرستی است، همسایه خشم است و با حسادت دشمنی دارد.
📚منبع: کالبد شکافی بازی های رایانه ای
🖌نویسنده: محمود بلالی
@Masafgame🎞