eitaa logo
Masafmusic
8.5هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
3 فایل
🎼 واحد موسیقی موسسه فرهنگی هنری مصاف ایرانیان ارتباط با ما my.masaf.ir/r/eitaa
مشاهده در ایتا
دانلود
‍‍🔹 «آکوردنوازی سه تار» کتاب شد/ نواختن ترانه های پاپ با سه تار! 🔸 شهاب منا پژوهشگر موسیقی و مدیر نشر «خنیاگر» ضمن تشریح تازه‌ترین فعالیت‌های موسیقایی خود بیان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌هایی که پیش از این صورت گرفته بود به تازگی کتاب «آکورد نوازی سه تار در همراهی با ترانه‌های ماندگار پاپ» تالیف محمد خالقی عنوان یکی از تازه‌ترین آثار پژوهشی و تالیفی حوزه موسیقی است که به تازگی توسط نشر «خنیاگر» در بازار فروش محصولات موسیقایی عرضه شده است. 🔸 وی افزود: «اجرای آکورد با سه تار» و «نواختن ترانه‌های پاپ با سه تار» دو ایده‌ای هستند که مولف در این کتاب به دنبال آن بوده است. البته هر دو ایده‌ای که در این اثر پژوهشی مورد توجه قرار گرفته در حیطه ادبیات مکتوب برای سه‌تار نوین هستند. چرا که تاکنون نه متدی برای آموزش آکوردنوازی با سه‌تار در کوک کلاسیک آن عرضه شده و نه کتابی حاوی نت تنظیم‌شده ترانه‌های پاپ برای مشتاقان این ساز پیش روی آن قرار گرفته است. بنابراین ارائه هم‌زمان این دو ایده در قالب کتاب حاضر از این‌روست که اگر مخاطب به آکوردنوازی در سه‌تار تمایل نداشته باشد، نت ۲۵ ترانۀ موسیقی پاپ را با انگشت‌گذاری، تکنیک و کوک متداول سه‌تار برای اجرا در اختیار داشته باشد. 🔸 این پژوهشگر که تاکنون آثار تالیفی متعددی را در حوزه موسیقی ردیف دستگاهی ایران عرضه کرده ادامه داد: ترانه‌های انتخاب‌شده در کتاب حاضر از ملودی‌های غنی و ماندگار موسیقی پاپ معاصر ایران هستند و اجرای آنها در سازی سنّتی چون سه‌تار نیز خالی از لطف نیست. از سوی دیگر نظر به تعداد زیاد ترانه‌ها و پرهیز از حجیم‌کردن کتاب و نیز از آنجا که اشعار این ترانه‌ها از طریق اینترنت به‌راحتی در دسترس مخاطبان هست، از درج اشعار ترانه‌ها در کتاب صرف‌نظر شده است. 🔸 مِنا با اشاره به موضوع «آکورد نوازی با سه تار» به عنوان موضوع شاخص این کتاب گفت: در میان سازهای موسیقی دستگاهی سه‌تار تنها سازی است که با آن می‌توان آکورد نواخت. شاید برخی بر این موضوع تأکید داشته باشند که اصولاً سازهای موسیقی دستگاهی برای اجرای ملودی تک‌صدایی پرورش یافته‌اند و با رویکرد موسیقی چندصدایی ساده و بدوی جلوه می‌کنند و برای اجرای موسیقی چندصدایی بهتر است از سازهای غربی مشابه (مثلاً گیتار به‌جای سه‌تار) استفاده کرد. هرچند این اقدام مؤلف سنگ اول این بنا محسوب می‌شود و در حال حاضر آکوردنوازی با سه‌تار دارای تشخص و هویت جداگانه‌ای نسبت به گیتار نیست، پس می‌بایست پیشرفت تدریجی آن‌را به‌عنوان روشی جدید در همراهی با ملودی و ایجاد فضاهای صوتی و رنگ‌آمیزی جدید در تنظیم‌های موسیقی ایرانی انتظار کشید. 🔸 این پژوهشگر در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: تمامی ترانه‌های کتاب حاضر به‌صورت دونوازی ملودیکا و همراهی آکورد با سه‌تار توسط حامد همتی و محمد خالقی ضبط و نواخته شده که فایل‌های صوتی آن‌ها از طریق ارسال پیام به صفحه اینستاگرامِ این کتاب قابل خرید است. 🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف @masafmusic
‍‍🔹 تاریخچه ضبط موسیقی از قاجاریه تا پهلوی در ایران مستند شد 🔸 به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، فیلمبرداری مستند «دیافراگم» با موضوع موسیقی ایران در دوره قاجاریه تا پهلوی پس از ۲ سال به تازگی پایان یافته است، این فیلم که به مستندنگاری ورود و تحول صنعت ضبط موسیقی روی صفحه گرامافون و تاثیرات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آن در ایران می‌پردازد، وارد مرحله تدوین و صداگذاری شده است. 🔸 جواد وطنی درباره‌ شکل‌گیری این مستند توضیح داد: در ابتدا قرار بود مستند - پرتره‌ای با حضور یکی از دوستانم بنام علی ابوالخیریان که مجموعه‌دار گرامافون و صفحه‌های ایرانی‌ است، تولید کنم اما به دلیل گستردگی و اهمیت ضبط موسیقی و صفحه با حضور چند کاراکتر اصلی مانند علیرضا میرعلی‌نقی، علی ابوالخیریان، محمدرضا شرایلی تاریخچه‌ ضبط موسیقی در ایران را بررسی و ثبت کردم. 🔸 وی افزود: ورود دستگاه‌های فنوگراف و گرامافون، سرآغاز ضبط صدا، موسیقی اصیل ایرانی و اجرای بسیاری از هنرمندان بر روی صفحه‌های گرامافون شد که بازگوکننده‌ شیوه آوازی، ردیف و دستگاه‌های موسیقی ایرانی در بیش از یکصد سال گذشته است. 🔸 این مستندساز با اشاره به دشواری‌های پیش‌روی فیلمسازان برای ساخت مستندهای بیان کرد: تولید و ساخت فیلم‌های آرشیوی، پژوهش‌محور و تاریخی همواره به دلیل نبود و یا دسترسی محدود به منابع پژوهشی و هزینه بالای تهیه مواد و متریال آرشیوی دشوار است اما نمی‌توان از جذابیت و لذت دست یافتن به این منابع و اسناد تاریخی چشم‌پوشی کرد. همین لذت کشف و جستجو در تاریخ ضبط موسیقی ایران، انگیزه اصلی من برای ساخت «دیافراگم» بعد از مستند «وَرس» شد. 🔸 عوامل تولید مستند «دیافراگم» عبارتند از پژوهشگران: سارا اقبال، جواد وطنی، نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده: جواد وطنی، فیلمبرداران: فربد صالحی، جواد وطنی، صدابردار: منوچهر معصومی، تدوین: آرش زاهدی‌اصل، صداگذار: حسن مهدوی، مدیر تولید: پارسا خزاعی، تهیه شده در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی. 🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف @masafmusic
‍‍🔹 انتخاب‌ ساز بر اساس علاقه کودک 🔸 همشهری آنلاین_ پوریا: یکی از مسائل متداول خانواده‌ها انتخاب‌ساز مناسب برای کودک است که توجه به علاقه کودک بهترین و تنها گزینه مناسب در این مورد است. کشف علاقه کودک به یک‌ساز خاص باید توسط مربی متخصص کودک شناسایی و در مسیر درست هدایت شود. 🔸 مربی با معرفی درست‌سازها می‌تواند به کودک کمک کند تا با آگاهی بیشترساز را متناسب با علاقه‌اش انتخاب کند. 🔸 بسیاری از مواقع مربی آن‌طور که باید و شایدسازها را به کودک معرفی نمی‌کند و به همین دلیل هنرجو در انتخاب‌ساز دچار سردرگمی‌ می‌شود وگاه اصلاً نمی‌داند به کدام‌ساز علاقه دارد. مربی باید با نشان دادن انواع‌سازها اجازه دهد کودک آنها را لمس کند و تشخیص دهد که کدام‌ساز را دوست دارد. اگر این مراحل طی شود قطعاً کودک می‌تواند در یادگیری‌ساز مورد علاقه‌اش موفق شود. 🔸 نکته دیگری که اهمیت دارد این است که کودک گاهی اوقات به دنبال سازهای جدید است و این‌گونه‌سازها برایش جذابیت دارند. در چنین مواردی با مشاوره‌های تخصصی و کارشناسی مربی می‌تواند تشخیص دهد آیا این علاقه واقعی است یا یک انتخاب هیجانی. بنابراین در چنین موارد مربی متخصص کودک با صحبت کردن می‌تواند به کودک را کمک کند تا ساز مورد علاقه‌اش را به دور از هیجانات زودگذر انتخاب کند. 🔸 موضوع دیگری که مربی متخصص کودک پس از شناسایی علاقه کودک به یک‌ساز باید انجام دهد، این است که با خانواده هنرجو صحبت کند؛ چرا که پس از انتخاب‌ساز این خانواده است که بایدساز را تهیه کند و در اختیار کودک قرار دهد. بنابراین باید میان انتخاب‌ساز و توان مالی خانواده برای تهیه آن، توازن برقرار شود. 🔸 فرض کنیم‌ساز مورد علاقه کودک انتخاب و توسط خانواده تهیه شد. این تمام ماجرا نیست و کودک برای یادگیری نیاز به مربی متخصص دارد. گاهی اوقات ممکن است خانواده نتواند کلاس یا مربی متخصص درساز مورد علاقه هنرجو را پیدا کند که این موضوع خانواده و کودک را دچار چالش می‌کند. بنابراین علاقه کودک به‌ ساز، توان مالی خانواده و دسترسی داشتن به کلاس آموزشی یا مربی متخصص کودک برای آموزش‌ساز مورد نظر باید مانند تکه‌های پازل در کنار هم قرار گیرند. 🔸 موضوع دیگری که در زمینه آموزش‌ساز به کودک مطرح می‌شود و یکی از دغدغه‌های خانوادهاست، سخت و آسان بودن‌ساز است. خانواده‌ها گمان می‌کنند برخی ازسازها برای یادگیری کودک سخت هستند و به همین دلیل ممکن است مانع انتخاب‌ساز مورد علاقه کودک شوند. در این مورد به صراحت می‌گویم اگر کودک به‌ ساز انتخاب‌شده علاقه داشته باشد، قطعاً تمرین و یادگیری برایش سخت نخواهد بود و با تمرین و تلاش قطعاً در یادگیری‌ساز مورد علاقه موفق می‌شود. 🔸انتخاب سازهای پایه‌ای برای کودک بهترین گزینه است. چرا که کودک اگر آموزش را با سازهای ریتمی ‌شروع کند و بعد سازهای ملودیک را بیاموزد، حتماً موفق‌تر خواهد بود. ‌ساز پیشنهادی من برای کودک در مراحل ابتدایی یادگیری‌ساز، تنبک است که یادگیری آن ساده است و چون صدای خوشی هم دارد، قطعاً سبب علاقه‌مندی کودک می‌شود. 🔸 به‌طور کلی بهتر است کودک ابتدا سازهای ریتمیک‌ را بیاموزد و در سنین نوجوانی و جوانی سراغ سازهای ملودیک برود. این روش او را به مسیری سوق می‌دهد که در آینده می‌تواند نوازنده موفق و مجربی شود. 🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف @masafmusic
‍‍🔹 انتخاب‌ ساز بر اساس علاقه کودک 🔸 پوریا شیرینگو: یکی از مسائل متداول خانواده‌ها انتخاب‌ساز مناسب برای کودک است که توجه به علاقه کودک بهترین و تنها گزینه مناسب در این مورد است. کشف علاقه کودک به یک‌ساز خاص باید توسط مربی متخصص کودک شناسایی و در مسیر درست هدایت شود. 🔸 مربی با معرفی درست‌سازها می‌تواند به کودک کمک کند تا با آگاهی بیشترساز را متناسب با علاقه‌اش انتخاب کند. 🔸 بسیاری از مواقع مربی آن‌طور که باید و شایدسازها را به کودک معرفی نمی‌کند و به همین دلیل هنرجو در انتخاب‌ساز دچار سردرگمی‌ می‌شود وگاه اصلاً نمی‌داند به کدام‌ساز علاقه دارد. مربی باید با نشان دادن انواع‌سازها اجازه دهد کودک آنها را لمس کند و تشخیص دهد که کدام‌ساز را دوست دارد. اگر این مراحل طی شود قطعاً کودک می‌تواند در یادگیری‌ساز مورد علاقه‌اش موفق شود. 🔸 نکته دیگری که اهمیت دارد این است که کودک گاهی اوقات به دنبال سازهای جدید است و این‌گونه‌سازها برایش جذابیت دارند. در چنین مواردی با مشاوره‌های تخصصی و کارشناسی مربی می‌تواند تشخیص دهد آیا این علاقه واقعی است یا یک انتخاب هیجانی. بنابراین در چنین موارد مربی متخصص کودک با صحبت کردن می‌تواند به کودک را کمک کند تا ساز مورد علاقه‌اش را به دور از هیجانات زودگذر انتخاب کند. 🔸 موضوع دیگری که مربی متخصص کودک پس از شناسایی علاقه کودک به یک‌ساز باید انجام دهد، این است که با خانواده هنرجو صحبت کند؛ چرا که پس از انتخاب‌ساز این خانواده است که بایدساز را تهیه کند و در اختیار کودک قرار دهد. بنابراین باید میان انتخاب‌ساز و توان مالی خانواده برای تهیه آن، توازن برقرار شود. 🔸 فرض کنیم‌ساز مورد علاقه کودک انتخاب و توسط خانواده تهیه شد. این تمام ماجرا نیست و کودک برای یادگیری نیاز به مربی متخصص دارد. گاهی اوقات ممکن است خانواده نتواند کلاس یا مربی متخصص درساز مورد علاقه هنرجو را پیدا کند که این موضوع خانواده و کودک را دچار چالش می‌کند. بنابراین علاقه کودک به‌ ساز، توان مالی خانواده و دسترسی داشتن به کلاس آموزشی یا مربی متخصص کودک برای آموزش‌ساز مورد نظر باید مانند تکه‌های پازل در کنار هم قرار گیرند. 🔸 موضوع دیگری که در زمینه آموزش‌ساز به کودک مطرح می‌شود و یکی از دغدغه‌های خانوادهاست، سخت و آسان بودن‌ساز است. خانواده‌ها گمان می‌کنند برخی ازسازها برای یادگیری کودک سخت هستند و به همین دلیل ممکن است مانع انتخاب‌ساز مورد علاقه کودک شوند. در این مورد به صراحت می‌گویم اگر کودک به‌ ساز انتخاب‌شده علاقه داشته باشد، قطعاً تمرین و یادگیری برایش سخت نخواهد بود و با تمرین و تلاش قطعاً در یادگیری‌ساز مورد علاقه موفق می‌شود. 🔸انتخاب سازهای پایه‌ای برای کودک بهترین گزینه است. چرا که کودک اگر آموزش را با سازهای ریتمی ‌شروع کند و بعد سازهای ملودیک را بیاموزد، حتماً موفق‌تر خواهد بود. ‌ساز پیشنهادی من برای کودک در مراحل ابتدایی یادگیری‌ساز، تنبک است که یادگیری آن ساده است و چون صدای خوشی هم دارد، قطعاً سبب علاقه‌مندی کودک می‌شود. 🔸 به‌طور کلی بهتر است کودک ابتدا سازهای ریتمیک‌ را بیاموزد و در سنین نوجوانی و جوانی سراغ سازهای ملودیک برود. این روش او را به مسیری سوق می‌دهد که در آینده می‌تواند نوازنده موفق و مجربی شود. 🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف @masafmusic
AUD-20200810-WA0001.mp3
8.95M
🎵 آهنگ « یا مولا » 🎤 خواننده و آهنگساز: علی متوسل 🖊 شاعر: عالیه مهرابی 🎵 تنظیم: وحید عباسکوهی 🎛 میکس و مستر: حسن برزگری 🔺 🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف @masafmusic
🔹 محمد گلریز برای مدافعان سلامت می‌خواند 🔸محمد گلریز به خبرگزاری دانشجو اظهار داشت: در روزهای کرونایی که کادر درمانی کشور با جانفشانی‌های خود روزهای سختی را سپری می‌کنند باید بیشتر حواسمان به فداکاری پزشکان و پرستاران کشور باشد. 🔸 وی گفت: جامعه درمانی کشور به معنای واقعی به‌عنوان جهادگران عرصه سلامت در خط مقدم مبارزه با کرونا ایستادگی می‌کنند و هنرمندان کشور بیشتر از هر زمان دیگری باید برای تولید اثر در وصف این عزیزان احساس تکلیف کنند. 🔸 محمد گلریز درباره گذراندن روزهای کرونایی خود گفت: این ایام تا آنجایی که می‌شود از خانه بیرون نمی‌آیم و رفتار خود را بر مبنای فرمایشات رهبر معظم انقلاب قرار داده‌ام که ایشان گفتند هرچه ستاد ملی مبارزه با کرونا بگوید باید رعایت کنیم و بنده هم به تبعیت از ایشان از رفت و آمدهای غیرضرور پرهیز می‌کنم. 🔸 وی در ادامه خاطرنشان کرد: البته سعی کرده‌ام در روزهای کرونایی با خانه‌نشینی، کرونا را از تهدید به فرصت تبدیل کنم و تمرکز خود را برای ساخت اثری ماندگار و حماسی در وصف مدافعان سلامت گذاشته‌ام. 🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف @masafmusic
🔹 تولید اثر فاخر موسیقی با عنوان «سردار دل‌ها» در گلستان 🔸 دبیر موسسه مردم نهاد آوای جوانان پویا با اشاره به تلاش برای ساخت اثری ماندگار برای تجلیل از مقام شامخ شهید قاسم سلیمانی، گفت: با همکاری جهاد دانشگاهی و اداره ورزش و جوانان این اثر موسیقی فاخر تولید خواهد شد. 🔸 وی با اشاره به همکاری مرکز آموزش جهاد دانشگاهی و اداره ورزش و جوانان گنبدکاووس در تولید این اثر، گفت: امیدواریم بتوانیم از این اثر شاخص که به صورت کاملا حرفه‌ای تنظیم و تولید خواهد شد در پائیز امسال رونمایی کنیم. 🔸 دبیر موسسه مردم نهاد آوای جوانان پویا عنوان این قطعه موسیقی را «سردار دل‌ها» عنوان کرد و گفت: اگر خداوند متعال توفیق دهد در نظر داریم با همکاری مرکز آموزش جهاد دانشگاهی شهرستان گنبدکاووس پس از تولید این اثر اقدام به شناسایی و پرورش چندین خواننده انقلابی برای بهره‌مندی از فضای هنر در راستای اهداف انقلاب کنیم. 🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف @masafmusic
‍‍🔹 هنرمند پیشکسوت موسیقی شمال خراسان درگذشت 🔸 هوشنگ جاوید از پژوهشگران و مدرسان موسیقی کشورمان با انتشار مطلبی در فضای مجازی از درگذشت سهراب محمدی یکی از اصلی‌ترین «بخشی‌های کرمانج شمال خراسان» خبر داد. در یادداشت هوشنگ جاوید آمده است: 🔸 «در کمال ناباوری، امروز صبح آخرین هنرمند بازمانده از نسل بخشی‌های خودبند کرمانج شمال خراسان درگذشت. براساس خبری که آقای شاکری مدیر ارشاد آشخانه بجنورد لحظاتی پیش به من داد، شوربختانه استاد سهراب محمدی، بخشی شهیر و نامدار کرمانج‌های خراسان امروز (چهارشنبه ۲۲ مرداد) ساعت ۷ صبح دارفانی را وداع گفت. 🔸 وی که زاده ۱۳۱۷ بود از سنین کودکی در کنار پدر خود بالیده و به فنون آوازی و دوتار نوازی آشنا شده و بویژه در حماسه‌خوانی و منظومه‌خوانی‌های کرمانجی سرآمد روزگار شد، نزدیک به چهل ترانه انقلابی در زمان انقلاب و جنگ تحمیلی از جمله آثار تولیدی ایشان بود. وی مدرک درجه یک هنری معادل دکترای نوازندگی و خوانندگی را نیز دریافت کرده بود. 🔸 نخستین بار خانم فوزیه مجد مادر اتنوموزیکولوژی موسیقی نواحی، او را به جامعه هنری معرفی کرد، سهراب نخستین خواننده کرمانج بود که همکاری خود را با رسانه رادیو آغاز کرد و در برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی و همینطور جشنواره‌های مختلف کشور پس از انقلاب اسلامی حضور داشت، تسلیت به خانواده محترمش و جامعه موسیقی خراسان.» 🔸 «بخشی» لقبی است که به برخی از نوازندگان دوتار در شمال خراسان و ترکمن صحرا داده می‌شود. بخشی‌ها نوازندگان دوتار، آوازخوان، داستان‌گو، سراینده و سازنده ساز دوتار هستند. آن‌ها به نوعی روایت‌گران فرهنگ شفاهی این منطقه از کشورمان بوده که از احترام و جایگاه ویژه‌ای نیز برخوردارند. این در حالی است که بخشی‌ها معمولاً به بداهه‌نوازی و بداهه‌گویی معروف بوده‌اند و توانایی نوازندگی و خوانندگی در مدت زمان طولانی را دارند. 🔸 در روایت عامیانه لقب بخشی نیز این‌گونه تعریف می‌شود: «بخشی کسی است که خداوند به او موهبت و مقامی ویژه بخشیده‌است؛ بنابراین یک بخشی افزون بر اینکه لازم است در نوازندگی چیره‌دست، در خوانندگی خوش‌صدا و در داستان‌گویی و شعرخوانی مسلط باشد، باید از نظر آگاهی و عرفان به مرحله‌ای برسد که شایسته عنوان بخشی شود.» 🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف @masafmusic
🔹 در فقدان هنرمندی که موسیقی را با عشق آموخت 🔸 سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، درگذشت سهراب محمدی، از هنرمندان موسیقی و بخشی‌های کرمانج خراسان شمالی را تسلیت گفت. 🔸 در این پیام تسلیت آمده است: «سهراب محمدی از هنرمندان ارزشمند موسیقی نواحی ایران و بخشی‌های شمال خراسان است که حماسه‌خوانی‌ها و منظومه‌خوانی‌های زنده‌یاد محمدی، شاخص و ماندگار است. 🔸 سهراب محمدی، موسیقی، هنر و فرهنگ بومی و نواحی را از نیاکان خود با عشق آموخت و سال‌ها برای تداوم و تقویت موسیقی کرمانجی هنرمندانه تلاش کرد. 🔸 درگذشت این هنرمند گرانقدر را به خانواده زنده یاد محمدی و هنرمندان و هنردوستان تسلیت می‌گوییم. روحش شاد و یادش گرامی.» 🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف @masafmusic
Sohrab Mohammadi - Share Jan.mp3
7.37M
🎵 آهنگ: « شاره جان » 🎤 با صدای: زنده یاد استاد سهراب محمدی 🔺 🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف @masafmusic