🔹 ساخت تصنیف موسیقی بر اساس توالی پروتئینها
🔸 اولین همایش ملی "آوای پروتئین" در مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران برگزار شد.
🔸 به گزارش ایسنا، اولین همایش ملی " آوای پروتئین" روز سهشنبه، ۲۹ بهمن از سوی گروه تحقیقاتی آوای پروتئین در این مرکز برگزار شد.
🔸 دکتر علی اکبر موسوی موحدی، رئیس همایش، منظور از این گردهمایی را شناسایی افرادی ذکر کرد که در زمینه مورد نظر فعالیت و یا علاقه دارند و با هماندیشی راههای جدید برای توسعه علم و حکمت را فراهم میآورند.
🔸 در این همایش شش سخنران مدعو به ارائه دیدگاهها و نتایج دستاوردهای خود و این گروه تحقیقاتی پرداختند.
🔸 همایش مذکور با این نام در ایران و جهان برای اولین بار، به درخواست جمعی از پژوهشگران که از سالها قبل در مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران که این کار تحقیقاتی، علمی و هنری گروهی را شروع کردهاند و دستاوردهای بسیار ارزشمندی داشتهاند و بهمنظور گزارش نتایج تحقیقات انجام شده برگزار شد.
🔸 پیام اصلی این همایش کار مشترک بینرشتهای بین علم و هنر است که میتواند اثری همافزا برای شناخت پدیدهها در طبیعت، فیزیولوژی و بیماریها را به ارمغان آورد. از پیشنهادهای مهم مطرح شده در این همایش میتوان به تأسیس یک رشته تحصیلی بینرشتهای برای مطالعه خصوصیات موسیقایی پدیدههای مختلف مانند ماکرومولکولهای زیستی، بیماریها، زبانهای طبیعی و غیره اشاره کرد.
🔸 گروه تحقیقاتی آوای پروتئین (Protein Melody)، از سال ۱۳۸۹، در مرکز تحقیقات بیوشیمی بیوفیزیک دانشگاه تهران و با هدف مطالعه موسیقیِ مستخرج از توالیهای پروتئینی کار خود را آغاز کرد. محققان با تخصصهای گوناگون و از دانشگاههای مختلف کشور در این گروه گرد هم آمدهاند تا به مطالعه عملکرد پروتئینها از منظر موسیقایی بپردازند.
🔸 در جریان مطالعات این گروه تحقیقاتی، روشی نوین برای تصنیف موسیقی بر اساس توالیهای پروتئینی ابداع شده است. بر این اساس، برای هر توالی پروتئین میتوان یک قطعه موسیقی تصنیف کرد.
🔸 صاحبنظران موسیقی معتقدند که موسیقی تولیدشده برای پروتئینها بر اساس این روش کاملاً از نظر هنری معنادار و دارای المانهای قابل تفسیر است.
🔸 یکی از تأثیرات مهم چنین مطالعاتی، همگانی کردن علم و انتقال مفاهیم علمی به جامعه در قالبهای هنری است.
🔸 همچنین انتظار میرود موسیقی برگرفته از پروتئینها راهی برای تشخیص شنیداری برخی خواص پروتئینها ایجاد کند.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔹 تنفس شجریان به حالت عادی برگشت
🔸 ایسنا/ در بیانیه جدید این بیمارستان آمده است: «شرایط بالینی ایشان در حال حاضر پایدار بوده و با توجه به بهتر شدن شرایط ریوی و قلبی فعلا از دستگاه ونتیلاتور (کمک تنفسی) جدا شده و تنفس خودبهخودی داشته و فقط توسط ماسک اکسیژن دریافت میکنند ولی جهت مراقبت بهتر و بیشتر نیازمند ادامه بستری در بخش مراقبتهای ویژه است.»
🔸 این موضوع را برخی هنرمندان و شاگردان محمدرضا شجریان نیز تایید کردهاند.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 اجرای آهنگ ایران توسط امید جهان در برنامه سلام صبح بخیر
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔹 ایده جالب «بنیامین بهادری» برای برپایی کنسرتش از راه دور که در صفحه اینستاگرام خود به اشتراک گذاشت
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔹 با سلام خدمت همراهان واحد موسیقی موسسه مصاف
🔸 با توجه به اهمیت فعالیت در شبکه های اجتماعی برآن شدیم تا با حضور در توییتر بتوانیم در این عرصه مهم رسانهای نیز در خدمت شما عزیزان باشیم
🌏 لینک اکانت رسمی توییتر واحد موسیقی موسسه مصاف: 👇👇
🆔 twitter.com/masafmusic
🎼 مصاف موزیک
@masafmusic
📺 استوری اینستاگرامی "مسلک" خواننده رپ در مورد پرداختن رسانه های بیگانه در مورد شیوع کرونا در ایران.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔹 دانشگاه «بوخوم» کنفرانس موسیقی ایرانی برگزار کرد
ادامه در 👇🏻👇🏻
@Masafmusic
🔹 دانشگاه «بوخوم» کنفرانس موسیقی ایرانی برگزار کرد
🔸 به گزارش ایلنا، کنفرانس بینالمللی «منابع و تئوری موسیقی از عصر یونان باستان تا دوره عثمانی» از نوزدهم تا بیستویکم ماه نوامبر سال جاری در دانشگاه بوخوم آلمان برگزار شد.
🔸 این کنفرانس به بررسی تفاوتها و شباهتهای تئوری موسیقی و همچنین راههای انتقال مفاهیم موسیقی در سه حوزه موسیقی ایرانی، موسیقی صفوی و موسیقی عربی پرداخت.
🔸 در توضیح این کنفرانس آمده بود: «موسیقی در فاصله قرن هشتم تا دهم میلادی در میان اعراب اهمیت زیادی یافت. در این دوران، رسالههای موسیقایی «آریستوکسنوس»، «ارسطو»، «اقلیدس»، «بطلمیوس» و «نیکوماخوس» برای نخستینبار به زبان عربی ترجمه شدند و تئوری موسیقی یونان باستان در دسترس عده بیشتری از موسیقیدانان عرب قرار گرفت. علاوه بر این، نمیتوان تاثیر چشمگیر موسیقی ایران و روم شرقی بر موسیقی عربی را نیز نادیده گرفت. آنطور که منابع تاریخی نشان میدهند، تئوری موسیقی عربی توسط موسیقیدانان ایرانی و عثمانی پایهریزی و همچنین برخی از سازهای موسیقی عملاً از ایران به موسیقی عربی وارد شده است.
🔸 حال، یاسمین گوکپینار از دانشگاه بوخوم و استفانی شوه از دانشگاه برلین میخواهند با کمک محققان حوزه موسیقی از سراسر جهان، تفاوتها و شباهتهای تئوریهای موسیقی در مناطق مختلف و همچنین چگونگی انتقال مفاهیم موسیقی را در سه حوزه موسیقی ایرانی، موسیقی صفوی و موسیقی عربی مورد بررسی قرار دهند.
🔸 بدین منظور آنها در ماه نوامبر سال جاری کنفرانسی بینالمللی در دانشگاه بوخوم برگزار کردند. محققانی که در زمینه تئوری و تاریخ موسیقی فعالیت دارند، میتوانند مقالات و پیشنهادات خود را برای این دو محقق ارسال کنند.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔹 منتظر موسیقی متفاوت «پایتخت۶» باشید/انتشار یک آلبوم خاص مازندرانی
ادامه خبر 👇🏻👇🏻
@masafmusic
🔹 منتظر موسیقی متفاوت «پایتخت۶» باشید/انتشار یک آلبوم خاص مازندرانی
🔸 به گزارش خبر فوری، جلال محمدی نوازنده و سرپرست گروه موسیقی «آوای تبری» مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به تازهترین فعالیتهای گروهش بیان کرد: گروه موسیقی «آوای تبری» از چندی پیش همراه با گروههای «دتارچی» و «نقاره نوازان» مجموعه کنسرتهایی را اجرا کرده که خوشبختانه این کنسرتها با استقبال خوبی هم مواجه شد. از این رو تصمیم گرفتیم از آنچه در این کنسرتهای مشترک پیش روی مخاطبان قرار دادیم، آلبومی را تولید کنیم که خوشبختانه این اتفاق رخ داده و ما طی روزهای گذشته کارهای مربوط به تولید و ضبط اثر را انجام دادهایم.
🔸 وی افزود: این آلبوم که فعلا نام موقت «غریبه خواهون» برای آن انتخاب شده، دربرگیرنده ۱۵ قطعه است که به نوعی منتخب آثاری است که همراه با این گروههای موسیقایی در کنسرتها اجرا کردیم و فکر میکنم با توجه به محتوایی که در این آلبوم در نظر گرفته شده، مخاطبان شاهد تولید آلبومی خواهند بود که میتواند دارای جذابیتهای شنیداری زیادی در حال و هوای امروز جامعه باشد.
🔸 یک قطعه ۱۵ دقیقهای متفاوت
محمدی تأکید کرد: البته ما در این اثر یک قطعه ۱۵ دقیقهای نیز آماده کردهایم که همنوازی سازهای کوبهای و برخی سازهای بادی است که کار قابلتوجهی شده است چرا که تاکنون کمتر این تجربه را در موسیقی نواحی ایران داشتهایم.
🔸 سرپرست گروه موسیقی «آوای تبری» بیان کرد: این آلبوم نتیجه ماهها تلاش سه گروه موسیقایی مختلف در چندین کنسرت است که در این مدت برای به صحنه بردن یک موسیقی متفاوت تلاش زیادی داشتهاند و حیف بود این زحمتها که اتفاقاً با استقبال خوب مخاطبان نیز مواجه شده، ثبت و ضبط نشود. به هر حال تمام تلاش ما این است که بتوانیم با انجام کارهای نهایی مربوط به ضبط، میکس و مسترینگ، کار را دو ماه آینده در بازار موسیقی عرضه کنیم. البته ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که تمام کارهای مربوط به ضبط و تولید اثر فعلا با هزینه شخصی صورت گرفته که واقعاً برایم کار دشواری بود و امیدوارم در آینده فضا به سمتی برود که این گونه کارها در بستههای حمایتی هم قرار گیرد.
🔸 شاید این آخرین فصل «پایتخت» باشد
این نوازنده و آهنگساز در بخش دیگری از صحبتهای خود به همکاری با آریا عظیمینژاد در ساخت موسیقی فصل ششم سریال «پایتخت» اشاره کرد و توضیح داد: با توجه به اینکه این قسمت از سریال شاید آخرین فصل از مجموعه پایتخت باشد، بنابراین تمام تلاشمان را انجام دادهایم که این بار هم یک موسیقی ناب از منطقه مازندران پیش روی مخاطبان قرار گیرد که بتواند همچون فصلهای قبل با بینندگان ارتباط خوبی برقرار کند.
🔸 وی افزود: ما در این فصل با طراحیهای خوشفکر و اندیشمندانهای که آریا عظیمینژاد برای ساخت موسیقی سریال داشته است، کارهای متفاوتی را اجرا میکنیم که قطعاً برای مخاطبان سریال تازگی خواهد داشت.
🔸 این هنرمند ادامه داد: از آنجایی که کار هنوز تمام نشده، نمیتوانم درباره جزئیات آن توضیح بیشتری بدهم اما روی این نکته تأکید میکنم که در این سریال کوشیدهایم در خدمت موسیقی باشیم که آریا عظیمی نژاد انصافا برای آن سنگ تمام گذاشت.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@Masafmusic
✍ توییت واحد موسیقی موسسه مصاف : شرح تصویر با شما...
#ابی
#عربستان_سعودی
#کنسرت
🌐 https://twitter.com/masafmusic/status/1232991127676039168?s=19
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
⭕️ استوری اینستاگرام "حسین رحمتی (حصین)" خواننده رپ درباره شهدا
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔆 محض یار
برگرد ای توسل شبزندهدارها
پایان بده به گریۀ چشمانتظارها
از یک خروش نالۀ عشاق کوی تو
«حاجت روا شوند هزاران هزارها»
یک بار نیز پشت سرت را نگاه کن
دل بسته این پیاده به لطف سوارها...
ما را به جبر هم که شده سر به زیر کن
خیری ندیدهایم از این اختیارها
باید برای دیدن تو «مهزیار» شد
یعنی گذشتن از همگان «محض یار»ها...
یک بار هم مسیر دلم سوی تو نبود
اما مسیر تو به من افتاده بارها
شبها بدون آمدنت صبح ظلمتاند
برگرد ای توسل شب زندهدارها
این دستها به لطف تو ظرف گداییاند
ای أیّهاالعزیز تمام ندارها
✍ شاعر: علی اکبر لطیفیان
🔴 هرگونه بهره برداری از این شعر در موسیقی بدون اطلاع شاعر شرعا حرام است
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔹 شهرام شکوهی: کرونا ویروس تاثیری در زندگی شخصی من نداشته است
ادامه خبر 👇🏻👇🏻
@masafmusic
🔹 شهرام شکوهی: کرونا ویروس تاثیری در زندگی شخصی من نداشته است
🔸 تهران(پانا)- شهرام شکوهی خواننده نام آشنای موسیقی کشور از انتشار ترانه «بگو جانم» در یکشنبه جاری در فضای مجازی خبر داد.
🔸 شهرام شکوهی در گفت و گو با خبرنگار پانا با اشاره به انتشار این آلبوم در تاریخ 11 اسفند ماه گفت: شعر و آهنگسازی این ترانه بر عهده حمیدرضا حمزهای است و تنظیم آن را عادل فلاح انجام داده است که امیرحسین کاشانیان نیز طراحی گیتار این آهنگ را بر عهده داشته است.
🔸 وی ادامه داد: فضای سازی این ترانه بر گیتار و پیانو نوشته شده است و تصور من بر این است که مورد اقبال مخاطبان موسیقی قرار میگیرد.
شهرام شکوهی که قرار بود کنسرتی در تاریخ 12 اسفند ماه داشته باشد، به لغو این اجرا اشاره کرد و افزود: شرایط کنونی و ویروس کرونا اجازه برگزاری این رویداد را به ما نداد و امیدواریم در آیندهای نزدیک شرایطی برای برگزاری برنامههای زنده ایجاد شود.
🔸 وی به شیوع ویروس کرونا در کشور و فعالیت های موسیقیاش اشاره کرد و گفت: من هیچ تغییری در برنامههای زندگیام ایجاد نکردهام، نباید از این ویروس ترسید اما باید موارد بهداشتی را لحاظ کرد که کرونا شیوع بیشتری بین مردم نداشته باشد.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
✍ توییت واحد موسیقی موسسه مصاف در جواب کیوان حسینی مجری بی بی سی در رابطه با کنسرت ابی، لیلا فروهر و ... در عربستان سعودی: ویزا نگرفتن ایرانی های داخلی
حتی اگر این مورد را هم در نظر نگیریم،
حمایت(#ماله_کشی) شما باعناوینی چون رویدادهای فرهنگی و دیپلماسی عمومی در رابطه با این جریان، آن هم درباره #سعودی، طبق بیو صفحه تان فقط میتواند نمایانگر اعتیادتان به #دلارهای_نفتی_سعودی باشد
🌐 https://twitter.com/masafmusic/status/1233375958868074497?s=19
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🎷 «مصاف موزیک» دو ساله شد
🔸دو سال پیش همراه با طرحی خدمت استاد #رائفی_پور رسیدیم،
پس از بررسی،ایشان تمام اختیارات را به ما دادند تا کار را جلو ببریم
این میزان #اعتماد قمارگونه ایشان به #جوانان باورنکردنی بود
امروز نتیجه آن اعتماد،خروجی هاییست که از خودمان این توقع را نداشتیم
🔸این افتخار را داریم که در این ۲سال بدون هیچ گونه بودجه و حمایتی، همراه با جوانهای پاکار حدود ۵۰ اثر تولید کنیم،کم کاری زیاد داشتیم اما روندمان همیشه مثبت بود
🙏دعوتتان میکنیم به شنیدن آثار و مطالعه مطالب واحد موسیقی جنبش مصاف در شبکه های اجتماعی زیر :
تلگرام |👇🏻
https://t.me/joinchat/AAAAAFDL5dBuRW0hcp9bMA
اینستاگرام |👇🏻
https://instagram.com/masafmusic
توییتر |👇🏻
https://twitter.com/masafmusic
سروش |👇🏻
http://sapp.ir/masafmusic
ایتا |👇🏻
http://eitaa.com/masafmusic
یا در شبکه های اجتماعی @masafmusic را جستجو کنید، منتظرتان هستیم...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ اعزام سرباز لسانجلسی به عربستان برای جنگ با ایران!
🔸ماجرای پذیرش دعوت سعودیها از سوی چند خواننده لس انجلسی برای اجرای کنسرت در عربستان بهقدری شرمآور و قبیح است که حتی برخی عناصر ضدانقلاب مقیم امریکا هم آن را محکوم کرده و لکه ننگ میخوانند.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 مهارت عجیب و غریب نوازندهای تنها با یک ساز دهنی کوچک
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 پست تلخ مستندساز جوان که صبح امروز بر اثر کرونا درگذشت
🔸 حامد جلالی کاشانی فعال رسانهای و مستندساز جوان که سابقه فعالیت در حوزه موسیقی انقلابی، جشنواره عمار و عضو تیم سازنده مستند ایکسونامی را داشته، صبح شنبه دهم اسفند ماه بر اثر ابتلا به کرونا در بیمارستان مسیح دانشوری تهران درگذشت.
🔸 به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرآنلاین، این فعال رسانهای اصولگرا شب انتخابات اولین علائم ابتلا به سرماخوردگی را داشت و آن شب توئیت کرده بود نشده کرونا بگیرد. حالا دوستانش پای آن پست در سوگ فوتش می نویسند.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔹 اثر ناشنیده شجریان و مشکاتیان منتشر میشود
🔸 آلبوم «خراسانیات» از مجموعه آثار منتشرنشده محمدرضا شجریان، روز ۱۸ اسفند ماه به آهنگسازی زندهیاد پرویز مشکاتیان توسط نشر «ایرانگام» در دسترس مخاطبان قرار میگیرد.
🔸 طبق برنامهریزیهای انجام گرفته پخش سراسری این آلبوم از دوشنبه نوزدهم اسفندماه با قیمت ۳۰ هزار تومان در دسترس مخاطبان قرار میگیرد. این در حالی است که در بخش فروش ویژه، این آلبوم با قیمت ۲۱ هزار تومان به فروش میرسد.
🔸 طبق اعلام سامانه صدور مجوز دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجوز آلبوم «خراسانیات» متعلق به شرکت «دل آواز» در ژانر موسیقی سنتی پیش از این و در تاریخ ۵ مرداد ۱۳۹۸ با شماره پرونده ۵۲۴۰-۱۳۹۷ صادر شده بود.
🔸 محمدرضا شجریان خواننده باسابقه موسیقی ایرانی، طی روزهای اخیر به دلیل عارضه ریوی در بیمارستان جم تهران بستری است. طبق اطلاعیه شماره ۸ هیات مدیره بیمارستان جم تهران که در ساعت ۱۶:۳۰ روز جمعه نهم اسفندماه منتشر شده شرایط قلبی و مخصوصاً ریوی این هنرمند بهبود یافته ولی کماکان جهت مراقبت بیشتر و بهتر قلبی، ریوی و تنفسی نیازمند بستری در بخش آیسییو است.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔹 آرون افشار: پاواراتی و بوچلی را نمیشناسم!
1⃣ قسمت اول:
🔸 در برنامه دورهمی ۹ اسفند "آرون افشار" خواننده جوان موسیقی پاپ دعوت شده است و در بخشی از گفتگو مهران مدیری از او میپرسد چند کلمه میگم احساست رو بگو؛ مدیری: پاواراتی؟ آرون افشار: حس خاصی ندارم! / مدیری: بوچلی؟ آرون افشار: (مکث) حس خاصی ندارم!
🔸 مدیری توضیح میدهد که پاوراتی یکی از بزرگترین خوانندگان اپرا در تاریخ بشره، بوچلی یکی از بزرگترین خوانندگان تاریخ موسیقیه، اصلا مگه میشه پاوارتی و بوچلی رو نشنیده باشی؟ آرون افشار: شاید شنیده باشم ولی خوب با اسم نشناسمشون/ مدیری: نه باید بدونی/ آرون افشار: خیلیها وقتی کار جانم باش (یکی از آهنگههای خودش) پخش شده بود نمیدونستن اسم خوانندهاش چیه؟ این یه چیز خیلی طبیعیه [...] همه اینها که میگی خواننده قدیمی هستن و من هنوز اینقدر سنم نیست که بشناسمشون!
🔸 ندا رادمهر خبرنگار حوزه موسیقی علاوه بر پخش این بخش از گفتگو در صفحه اینستاگرامش، نوشت:
«عمق فاجعه! نشناختن بوچلی و پاواروتی برای یه خواننده مثل این میمونه که علی دایی بگه تا حالا توی فوتبال اسم مارادونا و پله به گوشم نخورده!» اگرچه به نظرم علی دایی اصلا نمونه خوبی برای فهم این فاجعه نیست (چون دایی یک شخصیت بین المللی فوتبالی دارد که اصلا قابل قیاس با چنین اشخاصی نیست) ولی اصل حرف خانم رادمهر درست است میخواهد بگوید این خواننده مانند یک فوتبالیست است که پله و مارادونا را نشناسد.
🔸 وی اضافه کرده است:
« متاسفانه تلویزیون برای جذب مخاطب نیاز داره به حضور مهمانان زرد! ستاره هایِ تووخالی که موج طرفدارای نسل جدید رو با خودشون به سمت رسانه میارن! ترفندی برای جذب مخاطب ولو زرد [...]. مهران مدیری در برنامه دورهمی هربار که از صدای خواننده تعریف کرد بلافاصله با یک سوال، عمق سطحی بودن و بیسوادی او را به رخ مخاطب کشید! به صراحت و بارها به مخاطب هوشمند خودش فهماند که هر چقدر که صدای خواننده خوش باشه، مهم اینه که خیلی از اصل ماجرا دوره.»
🔸 مدیری در برنامه های مختلف دیگری هم که خوانندگانی دعوت کرده بود به همین ظرافت سواد، دانش و ... آنها را به نقد کشیده بود ولی اصل ماجرا فقط این نیست!
🔸 وقتی که مفاخر موسیقی این مرز و بوم در رسانههای پر مخاطبی چون تلویزیون و رادیو سالهاست که جایی ندارند دیگر چه انتظاری از مخاطب و یا خوانندگان معروفیت یافته باید داشت؟ از استاد شجریان اسمی نمیبرم که همه میدانیم اما راستی خبر دارید این هنرمندان موسیقی کجا هستند و به چه مشغولند؟
🔸 حسین علیزاده؟ کیهان کلهر؟ خانواده کامکارها؟ شهرام ناظری؟ پور ناظریها : کیخسرو، سهراب، طهمورث؟ محمد علی کیانی نژاد؟ علی اکبر شکارچی؟ صدیق تعریف؟ حمید متبسم؟ و ... دهها اسم دیگر میتوان به این لیست اضافه کرد.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔹 آرون افشار: پاواراتی و بوچلی را نمیشناسم!
2⃣ قسمت دوم:
🔸 حق بود که با هرکدام از این ابرهنرمندان حوزه موسیقی ساعتها و روزها و ... مصاحبه و برنامه ساخت، حق بود که هر کدام از آنها مدیر یک بخش موسیقی کشور بودند یا در صداوسیما مدیریت داشتند و برنامه میساختند و ... حق بود که این عزیزان را به نسل بعد معرفی میکردیم ولی ... کاش مدیری از خواننده جوان راجع به جلیل شهناز، حسن کسایی، فرامرز پایور، علی اصغر بهاری و ...هم میپرسید تا ببینیم آن موقع نمیگفتیم حق دارد خواننده جوان پاپ پاواراتی و بوچلی را نشناسد!؟
🔸 زمانی در رادیو با مدیریت داوود پیرنیا برنامه «گلها» تولید میشد که «گلها» به سبب تحولی که در موسیقی ایرانی ایجاد کرد، و تأثیر عظیمی که بر نگرش ایرانیان نسبت به موسیقی بر جا نهاد، یکی از بهترین و اصیلترین و ایرانیترین برنامههای تاریخ رادیو شمرده میشود. و بعد از پیرنیا در سال ۱۳۵۱ برنامه دیگری با نام گلهای تازه با مدیریت هوشنگ ابتهاج و روشی شبیه به دوره پیرنیا پخش شد.
🔸 هسته اولیه ارکستر گلها را اساتیدی همچون ابوالحسن صبا، علی تجویدی، مهدی خالدی، احمد عبادی (سه تار)، مرتضی محجوبی (پیانو)، عبدالله جهانپناه (ویولن)، لطفالله مجد (تار)، رضا ورزنده (سنتور)، عباس شیرخدایی (قرهنی)، ایزدی (ویولن سل)، مستان (کنترباس) و حسین تهرانی (ضرب) تشکیل میدادند، که بعدها تحت رهبری روحالله خالقی افراد سرشناس دیگری مانند پرویز یاحقی (ویولن)، حسن کسایی (نی و سهتار)، جواد معروفی (پیانو)، جلیل شهناز (تار)، ناصر افتتاح (تنبک)، علی اصغر بهاری (کمانچه)، فرهنگ شریف (تار)، منصور صارمی (سنتور) و… در آن به نوازندگی پرداختند.
🔸 در سال های ۱۳۳۰ تا ۱۳۴۰ که درصد بیسوادی جامعه ایران به ۸۵ درصد میرسید، این برنامه با یادآوری و معرفی دوباره بیش از ۵۶۰ شعر فارسی (از قدیم تا جدید) به ادبیات کلاسیک فارسی جانی تازه بخشید و تقاضا برای انتشار دیوانهای شاعرانی که سالها مهجور مانده بودند و دیگر چاپ نمیشدند، یا کیفیت چاپ و نشر آنها پایین بود ناگهان بالا رفت.
🔸 در این روزهای کرونایی مدیران فرهنگی کشور کمی با خود خلوت کنند و بیاندیشند چه شده است که اوضاع فرهنگی جامعه به این سمت و سو رفته که خواننده دعوت شده در تلویزیون غیر از چند جمله شعاری و کلیشهای مانند «من فقط برای مردم میخونم» ، «دوست دارم بزرگترین خیر دنیا بشم» و «آدمهای تنبل موفق میشن» ! و ... چیزی در چنته ندارد؟
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic