🔹 گروه سرود تک نفرهای که اولین قطعه را برای شهدای «۱۷شهریور» خواند
2⃣ قسمت دوم:
🔸 اولین اثر گروه سرود یک نفره
آن روز گذشت و من به صرافتِ ساخت سرود با صدای افراد بیشتری افتادم. به سرودی فکر میکردم که زمزمهپذیر باشد و مردم بتوانند به راحتی با آن همنوایی کنند. به نظرم رسید که اگر سرود را فقط یک نفر تکخوان بخواند، آن حس حماسیای که دنبالش هستم، ایجاد نمیشود. بهتر بود به جای تکخوان، جمعی آن را بخواند. تولید سرود در آن شرایط، به این سادگیها نبود. باید یک گروه کُر جور میکردم که هم بتواند خوب بخواند، هم اینکه اعضایش امین و مطمئن باشند که بتوانم این متن را با آنها تمرین کنم. تازه باید میگشتم دنبال جای مناسب برای تمرین و ضبط. هیچکدام از این شرایط مهیا نبود؛ نه مکان مناسبی داشتم، نه گروه کُر آماده و مطمئنی. بهترین محلی که سراغ داشتم، زیرزمین خانه خواهرم در سهراهزندان بود.
🔸 زیرزمین، یک اتاق کامل بود، خالیِ خالی. در نقطهای هم قرار گرفته بود که امکان نداشت صدا از آن به بیرون برود چون سقفش هم نسبتاً بلند بود، صدا در فضا میپیچید و اکوی طبیعی میگرفت. خلاصه ابزار کارم را برداشتم و رفتم زیرزمین. تنها یک راه داشتم که بتوانم سرود را با جلوه باشکوه و به اصطلاح «کُرال» بسازم. به فکرم رسید که خودم یکبار سرود را بخوانم و ضبط کنم. بعد نوار را پخش کنم و دوباره خودم همراه نوار بخوانم تا با صدای خودم دو نفر بشویم. همین کار را کردم. دو تا ضبط صوت تهیه کردم. یکی برای پخش نوار و دیگری برای ضبط صدا. با همان روشی که گفتم، کار را ادامه دادم.
🔸 طبیعتاً کیفیت صدا، وقتی از نوار پخش میشد، کمی اُفت میکرد؛ ولی چون همه را یک نفر خوانده بود، محصول نهایی به قول موزیسینها خیلی ژوست و قشنگ بود. دقیقاً میدانستم چطوری باید بخوانم که با صدای قبلی همخوان باشد. البته تفاوت بسیار کوچکی در بعضی کلمات وجود داشت که چندان اذیت نمیکرد. خلاصه با این روش من درآوردی سرود را ضبط کردم. وقتی گوش میکنی فکر میکنی یک گروه کُر کامل آن را خوانده است، در حالی که همه گروه کُر عبارت بود از خودم. این اولین تولید گروه سود تک نفره من بود.
🔸 من به چه کسی باید تسلیت بگویم؟
قرار شد که ما این سرود را در سطح وسیع منتشر کنیم. شهاب گنابادی گفت: «محتوای نوار کم است. اگر بخواهیم این نوار را پخش کنیم، مدتش کوتاه است و زود تمام میشود. باید بتوانیم یک نوار کامل را پر کنیم.» قرار شد سرود را با یک سری از صداهای دیگر تلفیق کنیم. یکی از این صداها، صدای سخنرانی آقای کافی بود. مرحوم کافی، سخنرانی عجیب و تکان دهندهای در مسجد جامع انجام داده بود. در آن سخنرانی، اسم امام را آورده بود و از غربت امام و این جور مسائل حرف زده بود. به دنبال این سخنرانی، مردم گریه شدیدی میکردند.
🔸 این سخنرانی شور انقلابی عجیبی ایجاد کرده بود. من ابتدا بخشی از کلام او را پخش کردم. بلافاصله دنبالهاش سرود را گذاشتم. بعد بخشی از حرفهای دکتر شریعتی را هم گذاشتم و همین طور بعد از آن، سرود را تکرار کردم. دوباره بخشی از فرمایشات حضرت امام درباره ۱۷ شهریور را گذاشتم کنار اینها. مرتب سرود گذاشتم و نوار را پُر کردم. همه سرودی که من خواندم، بیشتر از چهار پنج دقیقه نبود، ولی نواری که تدوین شد، چیزی حدود نیم ساعت شد. مثلاً شریعتی میگفت: «بعد از آنکه تو رفتی، آری این چنین بود برادر…) بعد بخشی از سرود را گذاشتم: «درود، درود، درود به روان پاک شهید راه خدا». بعد مثلاً تکهای از صحبتهای امام را گذاشتیم که میفرمودند: «من به چه کسی باید تسلیت بگویم؟ به مردم ایران تسلیت بگویم؟ به مادران پسر مرده؟»
🔸 امام این سخنرانی را در نجف انجام داده بود. فقط بخشهای کمی از آن به دست ما رسیده بود. از صدای تیراندازیهای روز ۱۷ شهریور هم استفاده کردیم. نوار ضبط شده این صدا را محمد توسلی آورد و داد به من. خیلی هم مراقب بود و توصیه میکرد که به کسی ندهید بعد از اینکه نوار کامل شد و او هم شنید، گفت این واقعاً در ایران ضبط شده؟ من هم به شوخی گفتم: «نه رفته خارج ضبط شده».
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔹 گروه سرود تک نفرهای که اولین قطعه را برای شهدای «۱۷شهریور» خواند
3⃣ قسمت سوم:
🔸 سعی کردم در این نوار حضور همه گروههای مردمی را در جریان انقلاب تصویرسازی کنم. به شکلی که وقتی به نوار گوش میکنیم بتوانیم آن حضور عمومی را احساس کنیم. ساخت این اثر خیلی سخت بود اما لذتش به همین سختیاش بود.
🔸 همان روزها بود که شخصی به نام نجفی، نمایشگاه عکس ۱۷ شهریور را جلوی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در میدان ۲۴ اسفند تشکیل داد. این مردمیترین مکان برای چنین نمایشگاهی بود. نمایشگاه برپا شد. ما آنجا غیر از آهنگ «زوربای یونانی» هیچ چیز نداشتیم که بدهیم دست مردم. من نوار ۱۷ شهریور را رساندم دست دوستان و آنجا به شکل گستردهای توزیع شد. مردم دستهدسته به تماشای عکسهای شهدا و مجروحان ۱۷ شهریور میآمدند؛ صحنههای عجیبی که تماشای آنها در واقع به نوعی تکرار واقعه ۱۷ شهریور بود.
🔸 استقبال مردم به اندازهای بود که وقتی داشتند از نمایشگاه بیرون میرفتند، انگار نماز جمعه تمام شده است. فوج فوج از یک طرف وارد میشدند و از طرف دیگر میرفتند بیرون. اغراق آمیز نیست که اگر بگوییم هیچکس در تهران نبود که این نمایشگاه را ندیده باشد و یا نوار آن را نشنیده باشد. همه دنبال این نوار میگشتند. میپرسیدند که نوار از کجا آمده است. بعضیها هم میگفتند نوار در خارج تولید شده است.
🔸 تأثیر سرود از خیلی کارهای دیگر بیشتر بود؛ حتی از نمایشگاه. یک بار در خیابان بچهای را دیدم که داشت با دوچرخه میرفت و سرود ۱۷ شهریور را زیر آب میخواند. این نشان میداد که سرود رفته به درون خانوادهها و نفوذ کرده است در دل مردم. این حس برایم خوشایند بود. بهترین تشویق هم همین بود. البته در انتشار وسیع سرود، بعضی اتفاقات مانند برگزاری نمایشگاه عکس خیلی کمک کرد.
🔸 بعضی قسمتهای سرود تبدیل شده بود به شعار مردم در تظاهرات. یک بار داشتم از روی پل حافظ میآمدم که دیدم مردم دارند بعضی بیتها را میخوانند، منتها تغییراتی هم در آن دادهاند. من چون اولش را با «ای که» شروع کرده بودم، در ادامه گفته بودم: «۱۷ شهریور روز ننگ تو». مردم این «ای که» و مقدمات را حذف کرده بودند و میگفتند: «۱۷ شهرور روز ننگ شاه، ۱۷ شهریور افتخار ما».
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
baradar jan(1).mp3
8.07M
🎵 آهنگ
🔸 « برادر جان »
🎤 خواننده: محمدرضا میرعماد
🎵ملودی: برگرفته از موزیک بختیاری با نام "زار" از محمدذاکر حسین
🖊 شاعر: مجتبی عمید
🎵 تنظیم، میکس و مسترینگ: علیرضا سنگسری
🔺 #محرم
#صدای_شما
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
Alam_Master 02.mp3
11.52M
🎵 آهنگ
🔸 « علم »
🎤 با صدای: محمدرضا حجتی، صادق آتشی
🎵 شعر و موسیقی: تهیه شده در گروه روشنا
🔺 #محرم
#صدای_شما
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
Shefa Mix 1.1.mp3
14.14M
🎵 آهنگ
🔸 « نسخه شفا »
🎤 با صدای: محمدرضا حجتی، صادق آتشی، محمدجواد دهقان
🎵 شعر و موسیقی: تهیه شده در گروه روشنا
🔺 #محرم
#صدای_شما
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
shams Mix & mastering St(1).mp3
9.78M
🎵 آهنگ
🔸 « زیباترین سرها »
🎤 با صدای: سیدعلی شمس
🖊 شاعر: غلامعلی رجایی
🎵 تنظیم کننده: جواد دریساوی
🔺 #محرم
#صدای_شما
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔹 برگزاری مراسم رونمایی کتاب آموزش تخصصی موسیقی روشندلان
🔸 مراسم رونمایی از اولین کتاب تخصصی موسیقی در زمینه آموزش مبانی موسیقی و نوازندگی سازهای کوبهای ویژه روشندلان با حضور مدیر کل بهزیستی فارس برگزار شد.
🔸 علی اصغر بقاپور نویسنده مجموعه کتاب های تخصصی موسیقی روشندلان در این مراسم افزود: نگارش کتاب آموزش مبانی موسیقی و نوازندگی سازهای کوبه ای ویژه روشندلان به زبان فارسی از اهداف کوتاه مدت نگارنده کتاب است. این در حالی است که در تلاشیم تا این کتاب را به زبان های بین المللی انگلیسی و آلمانی ترجمه و به تمام نقاط دنیا ارسال کنیم.
🔸 وی با اشاره به اینکه مجموعه کتاب رقص نقاط برای نخستین بار در خاورمیانه منتشر شده است، ادامه داد: اهداف این کتاب آموزش مبانی موسیقی و نوازندگی سازهای کوبه ای برای روشندلان است.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔹 اختراع ماسکی که با فناوری صوت کرونا را دور میکند
🔸 این ماسک صوتی با قابلیت انتقال ارتعاشی از طریق استخوان طراحی با دوام و راحتی دارد که میتواند راه ورود ویروس های کرونایی را مسدود کند.
🔸 این ماسک با داشتن یک سیستم تصفیه فوق العاده پیشرفته، در برابر گرد و غبار، باکتریها و سایر ذرات هوا مقاومت میکند و در عین حال وزنی سبک دارد و برای کسانی که علاقه دارند همزمان فعالیت خود را ادامه دهند، ساخته شده است.
🔸 اسپیکرهای با انتقال ارتعاشی از طریق استخوان این امکان را برای شما فراهم میکند تا گوشهای شما آزادانه حرکت کنند و آسیب مستقیم به لالههای گوش وارد نشود همچنین شما را قادر میسازد صدای محیط اطراف خود را برای ایمنی بیشتر بشنوید. از دیگر مزیتهای این ماسک آن است که میتوانید تماسها یا پیامها را به راحتی دریافت کنید یا به دستورالعملهای GPS گوش دهید.
🔸 باتری قدرتمند پلیمری ۳۵۰mAh تا ۷ ساعت کارایی دارد و با میکروفونهای Mic Interfer میتوانید در حین روشن بودن ماسک صحبت کنید. هنگامی که زمان شارژ فرا رسید، میتوان با کابل شارژ مخصوص، آن را به سرعت شارژ کرد.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
16.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹 قطعه ای از آلبوم "سرانجام"
🎵 آهنگساز: کارن همایونفر
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔹 هنرمند پیشکسوت موسیقی مقامی خراسان در گذشت
🔸 دلدار رسولزاده نوازنده و خواننده نامی تربت جامی درگذشت. این هنرمند موسیقی مقامی خراسان علاوهبر نوازندگی دوتار به خوانندگی هم اشتغال داشت.
🔸 دلدار رسول زاده، متولد روستای پیروحش در ۹۰ کیلومتری شمال شرق شهرستان تربت جام و ۳۰ کیلومتری شمال شهر مرزی صالح آباد بود. شغل اصلی او کشاورزی بود و به همین دلیل کمتر در مجامع شهری به ارائه هنر میپرداخت اما در صورت حضور در جمعی همگان مسحور هنر وی میشدند.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔹 معرفی کتاب «موسیقی عاشورا»
🔸 کتاب «موسیقی عاشورا» نوشته تورج زاهدی اثری پژوهشی و تحقیقی درباره نواها و نغمههای مورد استفاده در روز عاشوراست، که توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است.
🔸 وقتی که دهه عاشورا آغاز میشود، همه ما، بیتوجه به این که میزان تعهد و تقیّد و صاحب قدمیمان چقدر است، گوش جان به نوحههایی میسپاریم که در رثای سرور شهیدان حسین بن علی(ع) خوانده میشود، و حتی با آنها دم میگیریم و ترجیعبندها را تکرار میکنیم. این گونه مراثی که همگی به کمک موسیقی و در دستگاهها و مقامهای موسیقایی بیان میشود، از کودکی در ضمیر ناخودآگاه ما نقش میبندند و در تمامی عمر، همراه و در یاد ما باقی میمانند.
🔸 همه میدانند که نقش صدای خوش، الحان خوشنوا، اجرا و آواز استادانه، کلمات دلکش و گویا و حتی سازهای مناسب، در سهیم کردن شیفتگان و عاشقان سرور شهیدان بسیار حائز اهمیت است. زیرا اگرچه شیعیان به خودی خود نسبت به حسین بن علی(ع) ارادت خاصی دارند، ولی روضهخوانی و نوحهخوانیهای مناسب به بروز و ظهور این احساسات عاشقانه بسیار کمک میکند. کتاب موسیقی عاشورا نوشته تورج زاهدی است که به همت پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی توسط انتشارات سوره مهر در سال ۱۳۸۸ منتشر شده است.
🔸 این کتاب، اثری پژوهشی و تحقیقی درباره نواها و نغمههای مورد استفاده در روز عاشوراست. مؤلف آن تحقیقات جامعی درباره روضهخوانی، نوحهخوانی و تعزیه انجام داده و به اهمیت استفاده از موسیقی سنتی و محلی در موسیقی مذهبی اشاره میکند.
🔸 موسیقی عاشورا شامل یک مقدمه با عنوان نگاه تاریخی و مطالبی با سرفصلهای موسیقی مذهبی، نقدی بر قطعه عاشورا برای پیانوی تنها؛ اثر جواد معروفی، پینوشتها، نتها و همچنین منابع برای عاشورا و موسیقی است.
🔸 زاهدی در بخشی از فصل موسیقی مذهبی نوشته است:
هنر روضهخوانی به دلیل ارتباط تنگاتنگی که با شهادت امام حسین(ع) دارد، همیشه توسط اهل منبر و موعظه اجرا میشود. همچنین از آنجا که اجرای هنر روضهخوانی به هنر آوازخوانی بستگی تام دارد، اهل منبر میکوشند که هنر آوازخوانی و به تبع آن، همه گوشههای ردیف آوازی موسیقی ایران را فرا بگیرند تا در اجرای این هنر، کاملاً موفق از عهده برآیند و تأثیر بیشتری بر شنونده بگذارند. پیرو این خواسته، اهل منبر به هنر موسیقی روی میآورند و به آموختن گوشههای پیچیده ردیف آوازی ایران اقدام میکنند. بنابراین لازم میآید که آنها به گونهای حرفهای(نه لزوماً در حد آوازخوانان حرفهای ایران) بر هفت دستگاه و پنج آواز موسیقی اصیل که روی هم رفته دوازده لحن(یا مایه و مقام) را در موسیقی ردیفی و دستگاهی تشکیل میدهند، تسلط یابند.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic