🔴 دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان
🔹 اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِيهِ مِنَ الْمُسْتَغْفِرِينَ وَ اجْعَلْنِي فِيهِ مِنْ عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ الْقَانِتِينَ وَ اجْعَلْنِي فِيهِ مِنْ أَوْلِيَائِكَ الْمُقَرَّبِينَ بِرَأْفَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ.
🔺 خدايا! مرا در اين روز از توبه و استغفار كنندگان قرار ده و از بندگان صالح مطيع خود مقرر فرما و هم در اين روز مرا از دوستان مقرب درگاه خود قرار ده به حق لطف و رأفتت اى مهربانترين مهربانان عالم.
@maserearamesh
.
🔰شرح فرازهای دعا
اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُسْتَغْفِرِینَ
🔹خدایا من را در این ماه رمضان جزو مستغفرین قرار بده، برای استغفار، باید شرایط استغفار را داشت. کسی که مال حرام خورده که با استغفار کارش درست نمیشود. باید برود و صاحبان مال را راضی کند.
🔸با مال حرام و رشوه و ربا رشد کردهای، حال که توبه میکنی باید بروی #سود ربا را به صاحبان آن بازگردانی. غذای کم و حلال بخوری تا گوشتهای تنت که با مال حرام پرورش یافتهاند، آب شوند.
🔹کسی که شب تا صبح پای کار حرام نشسته، باید شبها احیا نگه دارد و عبادت کند. از جمله در شب ۱۵ شعبان که احتمالاً شب قدر است که تمام مقدّرات ما در آن نوشته میشود.
🔸خدایا مرا از مستغفرین قرار بده! یعنی اینکه واقعاً استغفار کنم و اگر مال حرامی دارم، آن را حلال کنم. به گناهی که قبلاً کردم فکر نکنم و از آن لذت نبرم. حالا زبانی هم استغفار کنیم، خوب است. بعد از نماز مغرب هم ۷۰ بار استغفار وارد است.
♦️نتیجه استغفار کردن چیست؟
🔹«من اکثرالاستغفار» کسی که زیاد استغفار کند، ۴ چیز به دست میآورد :
🔸«جعل الله له من کل همٍ و غمٍ فرجا» اگر غم و غصه دارد، غم و غصهاش بیرون میآید.
🔹دوم «من کل خوفٍ امنا» گاهی اخبار ناخوشایند را میدهند. اگر استغفار کنی، هیچ خبری نمیشود. اگر استغفار کردهای از کسی نترس و فقط از خدا بترس.
🔸سوم «من کل ضیق مخرجا» صاحبخانه تو را جواب کرده؟ سفتههایت عقب افتاده؟ گرفتاری؟ اگر استغفار کنی همه اینها درست میشود.
🔹اگر در گرفتاری هستید، اگر مشکل ازدواج دارید، اگر منزل میخواهید، استغفار کنید، خدا گره از کارهاتان باز میکند. اما باید شرایط استغفار را هم مراعات کرد.
♦️شرایط استغفار چیست؟
🔹شخصی در محضر حضرت علی علیهالسلام گفت: «استغفرالله» امیرالمؤمنین علی علیهالسلام فرمود: ”مادرت به عزایت گریه نماید، آیا میدانی استغفار چیست؟ همانا استغفار درجه علیین است و آن اسمی است که به شش معنی واقع میگردد:
🔸اول پشیمانی بر گذشته میباشد، دوم عزم و اراده برای دوری از آن گناه تا ابد، سوم حق مخلوقات را ادا نمایی تا خدا را پاک و مطهر ملاقات کنی و حقی از مخلوقات بر عهده تو نباشد، چهارم اینکه به سوی هر فریضهای که ضایع نمودهای روی آورده و حق آن را ادا کنی، پنجم اینکه گوشتی را که به واسطه حرام روییده شده به واسطه اندوهها آب کنی تا پوست به استخوان چسبیده و گوشت تازه بین آنها روییده شود و ششم اینکه درد و رنج فرمان برداری و اطاعت را به جسم بچشانی چنان چه شیرینی معصیت را به آن چشانده بودی، پس در آن هنگام میتوانی بگویی «استغفرالله»که در این روز ما هم از خداوند میخواهیم جزء مستغفرین واقعی که امیر مؤمنان علی علیهالسلام در مورد آن توضیح فرمودهاند قرارمان داده و توبه ما را بپذیرد...
🔹و چهارم اینکه «ورزقه من حیث لایحتسب» از جایی که گمان نداری و فکرش را نمی کنیم روزی می رسد . همسفر خوب پیدا میکنی، یک زن خوب نصیبت می شود و ...
♦️رزق تنها پول نیست!
🔹رزق همهاش پول نیست. در احادیث بسیار بیان شده که اگر فلان کار را بکنی ، رزقت زیاد می شود ، منظور از رزق ، رزق معنویاست، رفیق خوب رزق است، همسفر خوب هم رزق است. هر وقت میخواهید مسافرت بروید، چند بار استغفار کنید تا یک همسفر خوب داشته باشید.
🔸واجْعَلْنِی فِیهِ مِنْ عِبَادِکَ الصَّالِحِینَ الْقَانِتِینَ
🔹خدایا من را از بندگان شایسته خودت قرار بده. فرمانبردار تو باشم. اطاعت تو را کنم. خدا آدم فرمانبردار را دوست دارد.
🔸هنگامی که بنده در پیشگاه خداوند دارای مقام و منزلت است که واجبات الهی را انجام داده و از محرمات او بپرهیزد. آنگاه است که آن بنده به عنوان بنده صالح که مطیع پروردگار خویش است قرار خواهد گرفت که در این روز ما نیز از خداوند میخواهیم که ما را جزء بندگان صالح که مطیع اوامر او میباشند، قرار دهد.
وَاجْعَلْنِی فِیهِ مِنْ أَوْلِیائِکَ الْمُقَرَّبِینَ
🔹همان طور که در روایات و آیات آمده است کسانی مقرب درگاه الهی قرار میگیرند که هیچ گاه از یاد خداوند در تمام لحظات عمر و حیات خویش غافل نگردند و بندگی خدا را فقط برای رضای خداوند انجام دهند که برای فهم بیشتر به نمونه بارز آن حضرت امیر مؤمنان علی علیهالسلام اشاره میکنیم که در مناجات با خداوند چنین فرمودند: «الهی ما عبدتک خوفا من نارک و لاطمعا فی جنتک لکن وجدتک اهلا للعباده فعبرتک»؛ بار خدایا! تو را به خاطر ترس از جهنمت و یا به جهت طمع به بهشتت عبادت نمیکنم، بلکه تو را شایسته عبادت یافتم، پس تو را عبادت میکنم”(۴ ) ما نیز در این روز از خداوند میخواهیم که به حق لطف و رحمتش ما را از دوستان و اولیاء و مقربان درگاهش قرار دهد. انشاء الله که تابع باشیم .
🔸بهشت خدا جدا از بهشت معمول است
Tahdir joze5.mp3
3.96M
🍃 #تندخوانی جزء پنجم قرآن کریم 🍃
🎙 استاد معتز آقایی
👈🏻 #جزء_5 #قرآن_کریم
⏲ زمان : 34 دقیقه
📩 به دوستان خود هدیه دهید.
*🌹 تعجیل در فرج و سلامتی امام مهدی عج صلوات 🌹*
*🌹 اللهم صل علی محمد و آل محمد وعجل فرجهم 🌹*
@maserearamesh
🔴 #نکاتی_از_جزء_5
1⃣ "قرین" به معنی دوست و همدم همیشگی است و آیه 38 اشاره میکند که همدم دائمی و سرپرست و مربی متکبران شیطان است.
2⃣ خداوند می فرماید اموال یکدیگر را به باطل نخورید. هرگونه تجاوز و تقلب و غِشّ در معامله، ربا ، احتکار، گرانفروشی، خرید و فروش وسائل فساد، دزدی و قمار را شامل می شود.
3⃣ امانت شامل هر چیزی می شود که کسی به انسان اعتماد کند و به او بسپارد. این امر حتی شامل اسرار اشخاص نیز می گردد. مسلمان نباید در هیچ امانتی خیانت کند، خواه صاحب امانت مسلمان باشد یا غیر مسلمان.
4⃣ انسان همیشه در یکی از دو خط گام برمی دارد، یا در راه خدا، که مومن است و یا در راهِ باطل و او کافر است؛ و خط سومی وجود ندارد.
5⃣ خداوند می فرماید چرا شما در راه خدا ونجات مستضعفان از مردان و زنان و کودکانِ مظلوم و بی دفاعی که در چنگال ستمگرانند دفاع نمی کنید.
6⃣ وقتی به شما تحیت گفته شد، پاسخ آن را بهتر یا لااقل برابر آن بگویید. تحیّت علاوه بر سلام، شامل محبتهای عملی مثل کمک و انفاق و مهمانی نیز می شود. حتی اگر دشمن به شما پیشنهاد صلح و آشتی داد، آن را با استقبال بپذیرید.
7⃣ وقتی در مجلسی دیدید به آیات الهی توهین می شود و یا آن را انکار می کنند، در آن مجلس ننشینید تا به سخن دیگری بپردازند. همینطور در مجلس گناه و شراب ننشینید و فورا آنجا را ترک کنید تا مجلس مزبور را تحقیر کرده و اعتراض خود را نشان دهید.
8⃣ در تاریخِ اسلام مسلمانان بیشترین ضربه را از منافقان و دشمنان داخلیِ به ظاهر مسلمان خورده اند.
9⃣ غیبت حرام است مگر اینکه انسان مظلوم واقع شده باشد و ذکر عیوب باید در محدوده ستمی باشد که صورت گرفته است و عیوب دیگر شخص نباید مطرح شود.
🔟 هر کس حقِ دیگری را چه به قول و چه به فعل ضایع کند ظالم است.
@maserearamesh
✅ واکنش پدر منتظری پس از عزل فرزندش از قائم مقام رهبری بمناسبت نامه ۶ فروردین ۶۸:
مرحوم علی منتظری پدر حسینعلی منتظری و پیش نماز مسجد صاحب الزمان(عج) در خیابان منتظری شمالی نجف آباد بود.مغرب و عشاء که شلوغ ترین موقع بود،ایشان هر شب چند دقیقه ای منبر می رفت.مقلد شخصی حضرت امام(ره) بود و از تحریرالوسیله امام هم می گفت.
زمان عزل منتظری،حاج علی غروب همان روز رفت منبر و روی منبر گفت:خدایا!،عمر خمینی رو هزار ساله کن و پسر من رو از جهنم نجات بده!خیلی ها به وی تشر زدند که یعنی چه ....؟!
♦️گفت:حسینعلی بچه منه،من می دونم حسینعلی چی هست،حسینعلی مرد حکومت نیست.او برای مملکت داری نیست.امام خمینی فرزند من رو از آتش جهنم نجات داده.....
🔹 آقای منتظری در کتاب خاطرات خود درباره حوادث پس از برکناری خود نوشته بود: «پدر من هنگامی که خبر کنار زدن مرا شنیده بودند سجده شکر به جا آوردند که من دیگر مسئولیت ندارم.»
@maserearamesh
🌹۵ رمضان واقعه خونین اصفهان در نخستین حکومت نظامی
♦️۵ رمضان ۱۳۵۷ زمانی که برای نخستین بار در کشور ازطرف سرلشکر رضا ناجی در اصفهان حکومت نظامی اعلام شد و درگیریهایی که تعدادی از جوانان اصفهانی به شهادت رسیدند.
♦️ وجود علمای مبارز در اصفهان و نجفآباد و خمینیشهر و اقامه نمازجمعه در اصفهان و نجفآباد و برگزاری اجتماعات و تظاهرات در اصفهان و شهرهای اطراف، ظرفیت مردمیشدن و اوجگیری جنبش را افزایش داده بود.
♦️صبح روز ۵ رمضان، جمعیت متحصن خود تصمیم گرفت محل تحصن را ترک و در سطح شهر توزیع و از نقاط مختلف به رژیم پوسیده پهلوی ضربه بزند.
♦️مأموران رژیم شاه به مردمی که از منزل آیت الله خادمی بیرون آمده بودند، حمله کردند و در این درگیری تعدادی شهید و مجروح تقدیم انقلاب شد.
♦️عصر روز ۵ رمضان در اصفهان حکومت نظامى برقرار شد و عبور و مرور از ۸ شب تا ۶ صبح ممنوع اعلام شد؛ با برقرارى حکومت نظامى که براى نخستین بار صورت مىگرفت، عمر دوره رژیم آمریکائى شاه به سر آمد و مبارزات مردم وارد مرحله جدیدی شد و امام خمینی (ره) از نجف به مناسبت حوادث خشونتبار روزهای قبل اصفهان اطلاعیهای خطاب به مردم اصفهان صادر کردند و کشتار وحشیانه رژیم در اصفهان و شیراز را محکوم کردندکه به شدت در روحیه و رفتار مردم اصفهان موثر واقع شد.
✍در بخشی از پیام امام خمینی (ره) آمده بود:
کشتار بی رحمانه اصفهان به دنبال حیله و دروغ و افترا موجب تأثر و تأسف بسیار است. اکنون اهالی اصفهان به اسم حکومت نظامی بدون مجوز قانونی در زیر چکمه خونخواران شاه از اجتماعات دینی ممنوع هستند و حق اظهار نظر ندارند و از آزادی اعطایی برخوردارند.
♦️شهیدان این واقعه تاریخی، سید حسین دوازده امامی، مهدی قیومیان، حسن زارع، محمد حسن منتظری نجف آبادی، رسول باطنی، صفرعلی غلامی قهدریجانی، رسول نم نبات و عباسعلی ذاکر حسین آبادی هستند
یه همتی بکنید با حضور خودتون و خانواده هاتون و دوست و آشنا در سینماها از فیلم غریب اقای لطیفی که در مورد #شهید_بروجردی هست حمایت فرمایید...
اجازه ندهیم فیلم #غریب ؛ در #سینماها غریب بماند..
یا علی
Tahdir joze7.mp3
4.22M
🍃 #تندخوانی جزء هفتم قرآن کریم 🍃
🎙 استاد معتز آقایی
👈🏻 #جزء_7 #قرآن_کریم
⏲ زمان : 34 دقیقه
📩 به دوستان خود هدیه دهید.
*🌹 تعجیل در فرج و سلامتی امام مهدی عج صلوات 🌹*
*🌹 اللهم صل علی محمد و آل محمد وعجل فرجهم 🌹*
@maserearamesh
*🌹نکات کلیدی جزء هفتم🌹*
به جای دنبال عیوب دیگران بودن، مراقب اعمال خودتان باشید.(مائده: 105)
2- اگر کسی را مسخره کنید، نتیجه اش گریبان شما را می گیرد.(انعام: 10)
3- شیطان اعمال بد را با آراستن، زیبا جلوه می دهد.(انعام: 43)
4- به مقدسات دیگران توهین نکنید تا آنها هم برای تلافی به خدا و مقدسات شما توهین نکنند.(انعام: 108)
5- اینگونه نباشید که هنگام نیاز از خدا کمک بخواهید و پس از حل شدن، خدا را فراموش کنید.(انعام: 64)
6- به گوشه وکنار دنیا سفر کنید و از سرگذشت آنها که آیات خدا را انکار می کردند عبرت بگیرید. (انعام: 11)
7- زندگی دنیا جز بازیچه و سرگرمی نیست و مراقبت از آخرت برای شما بهتر است. (انعام: 32)
8- با کسانی که تنها بازی و سرگرمی را برنامه خود قرار داده اند قطع رابطه کنید. (انعام: 70)
9- مجلسی که در آن مشغول انکار و تمسخر دین و قرآن هستند را ترک کنید. (انعام: 68)
منع میکند به آهوان دستور میدهد که از بلندیهای مکه و سینه کوه پایین بیایند و آنقدر نزدیک شوند که این منع شدگان بتوانند به راحتی آنها را با نیزه و یا حتی با دست شکار کنند. یعنی از یک طرف منع میکند و از طرفی دیگر همان منع شده را میآورد در تیررس و دسترس ایشان قرار میدهد تا عیار ایمان مردم عیان شود.
این آیه نشان میدهد که خداوند متعال برای هر امر و نهیی بساط آزمون آن را هم فراهم میکند. اگر فرمود به نامحرم نگاه نکنید از آن طرف چند نامحرم بزک کرده را طوری مسیر میدهد که از مقابل چشم این جوان عبور کنند و او در جلسه امتحان قرار گیرد.
آنان که خود از ایمان دورند و دیگران را هم نهی میکنند
وَ هُمْ یَنْهَوْنَ عَنْهُ وَ یَنْئَوْنَ عَنْهُ وَ إِن یُهْلِکُونَ إِلَّا أَنفُسَهُمْ وَ مَا یَشْعُرُونَ (26- انعام).
همیشه در کنار چشمه یا در مسیر آب روان معارف الهی عدهای پیدا میشوند که نه خود مینوشند و نه اجازه میدهند دیگران بهرهای برده و سیراب شوند. قرآن از این عده که در همیشه تاریخ بوده و خواهند بود با این تعبیر یاد میکند که «هُمْ یَنْهَوْنَ عَنْهُ وَ یَنْئَوْنَ عَنْهُ»؛ آنان دیگران را [از توجه به قرآن و پیروی از رسول خدا [ص] بازمیدارند و خود نیز از آن دور میشوند.
اما اینها چه کسانی هستند و چه ویژگیهایی دارند سوالات مهمی است که آیه قبل به آنها پاسخ داده است. آیه قبل میفرماید: اینان کسانیاند که در اثر کفر و لجاجتی که به خرج دادهاند پردهای از غفلت بر دلهایشان افکندهاند که دیگر حق را نمیفهمند و نیز گوشهایشان چنان در برابر حق سنگین شده که آن را نمیشنوند. (6) اینان روشنترین دلیل را هم قبول نمیکنند و از پذیرش آن سر باز میزنند بارزترین مشخصه این گروه برخوردشان با معارف دینی است که میگویند اینها همه فسون و فسانه است.
بی خبر از اینکه هر کس با حق در افتد تیشه بر ریشه خود زده، و سرانجام طبق سنت ثابت آفرینش، چهره حق از پشت ابرها نمایان میگردد و با جاذبهای که دارد پیروز خواهد شد و باطل همانند کفهای بی ارزش روی آب نابود میگردد، بنا بر این تلاش و فعالیت آنها به شکست خودشان منتهی خواهد شد و جز خود را هلاک نمیکنند؛ هر چند آنان قدرت درک این حقیقت را ندارند «وَ إِنْ یُهْلِکُونَ إِلَّا أَنْفُسَهُمْ وَ ما یَشْعُرُونَ».(7).این افراد را باید شناخت و تا آنجا که ممکن است از آنها فاصله گرفت چرا که سخن رفته رفته بر دل اثر گذاشته و آثارش را در رفتار نمایان میکند.
خداوند متعال برای هر امر و نهیی بساط آزمون آن را هم فراهم میکند. اگر فرمود به نامحرم نگاه نکنید از آن طرف چند نامحرم بزک کرده را طوری مسیر میدهد که از مقابل چشم این جوان عبور کنند و او در جلسه امتحان قرار گیرد
پاسخ خدا: اگر برگردند باز گناه خواهند کرد
لَوْ رُدُّواْ لَعَادُواْ لِمَا نهُُواْ عَنْهُ وَ إِنهَُّمْ لَکَاذِبُونَ (28- انعام).
آیه در مورد کسانی است که دنیا با سرسختی تمام نه تنها خود ایمان نیاورند بلکه مانع ایمان آوری دیگران نیز میشدند. این عده همین که در قیامت، وقوع عذاب را حتمی میبینند به عجز و لابه میافتند و مدام حسرت میخورند و تقاضای بازگشت دارند تا جبران مافات کنند. (8).
هر چند تقاضای اینها امر محالی است زیرا با قیام قیامت، بساط این جهان برچیده شده (9) و پشت سری نمانده تا بشود کسی را به آن برگرداند. اما به فرض محال که چنین بازگشتی هم ممکن باشد اما خداوند پاسخ منفی به خواسته آنها میدهد و میفرماید: یقیناً اینها دروغ میگویند و به فرض محال هم که ما اینها را برگردانیم باز هم همان خواهند بود که هستند.
مراحل قبل از نزول عذاب
وَ لَقَدْ أَرْسَلْنَا إِلیَ أُمَمٍ مِّن قَبْلِکَ فَأَخَذْنَاهُم بِالْبَأْسَاءِ وَ الضرََّّاءِ لَعَلَّهُمْ یَتَضرََّعُونَ (42) فَلَوْ لَا إِذْ جَاءَهُم بَأْسُنَا تَضرََّعُواْ وَ لَاکِن قَسَتْ قُلُوبهُُمْ وَ زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطَنُ مَا کَانُواْ یَعْمَلُونَ (43) فَلَمَّا نَسُواْ مَا ذُکِّرُواْ بِهِ فَتَحْنَا عَلَیْهِمْ أَبْوَابَ کُلِّ شیَْءٍ حَتیَّ إِذَا فَرِحُواْ بِمَا أُوتُواْ أَخَذْنَاهُم بَغْتَةً فَإِذَا هُم مُّبْلِسُونَ(44- انعام)
هر چند عذابهایی که خداوند در اثر کفر و نافرمانی مردم بر سر آنها نازل میکند به صورت دفعی و آنی است؛ اما مقدماتی دارد که پس از طی آنها عذاب واقع میشود
این بخش از آیات به این بحث پرداخته و قانون خدا را قدم به قدم شرح میدهد.
گام اول گرفتار کردن به سختیها و ناملایمات زندگی است به این منظور که افراد با گرفتار شدن در این فشارها از غیر خدا دل کنده و رو به او کنند و او را بخوانند «فَأَخَذْنَاهُم بِالْبَأْسَاءِ وَ الضرََّّاءِ لَعَلَّهُمْ یَتَضرََّعُونَ»؛ اما اینها چنان سنگدل و فریفته شیطان شدهاند که این فشارها و شکهای حیات بخش هم نمیتواند روح مرده آنها را زنده کند.
گام بعدی سرازیر کردن نعمتهای آسمانی و زمینی و زیر زمینی به سوی اینهاست تا برای موفقیتهای خود در عرصههای مختلف صنعتی، کشاورزی، فضایی و اتمی جشنها بگیرند و بر خود ببالند و بر دیگران مباهات کنند. اما آنها با این نعمتها هم بیدار نشدند.
گام آخر: در حالی که اینها غرق در شادیاند و دیگر دلیلی برای کفرشان ندارند؛ ناگهان عذاب ما نازل شده و بساط آنها را جمع میکند. (10).
جبران گذشته، شرط اساسی در توبه
کَتَبَ رَبُّکُمْ عَلیَ نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ أَنَّهُ مَنْ عَمِلَ مِنکُمْ سُوءَ ا بجَِهَلَةٍ ثُمَّ تَابَ مِن بَعْدِهِ وَ أَصْلَحَ فَأَنَّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ (54- انعام).
در جمله اول میفرماید: پروردگارتان رحمت را بر خود لازم و مقرّر کرده است در جمله دوم که در حقیقت توضیح و تفسیر رحمت الهی است، با تعبیری محبت آمیز چنین میگوید: هر کس از شما کاری از روی جهالت انجام دهد، سپس توبه کند و اصلاح و جبران نماید، خداوند آمرزنده و مهربان است.
خداوند متعال در این آیه مؤمنان را به رعایت یک اصل مهم سفارش میکند و آن اینکه مبادا به مقدسات کسانی که با شما هم عقیده نیستند بی احترامی کنید که آنها نیز معتقدات شما را مورد اهانت قرار میدهند
منظور از «جهالت» در اینگونه موارد، همان غلبه و طغیان شهوت است که انسان نه از روی دشمنی با حق، بلکه به خاطر غلبه هوی و هوس آن چنان میشود که فروغ عقل و کنترل شهوت را از دست میدهد؛ چنین کسی با اینکه عالم به گناه و حرام است اما چون علمش تحتالشعاع هوی و هوس قرار گرفته، به آن «جهل» اطلاق میگردد. مسلماً چنین کسی در برابر گناه خود مسئول است؛ اما چون از روی عداوت و دشمنی نبوده، سعی و کوشش میکند تا آن را اصلاح و جبران کند. (11).
احترام واجب نیست ولی بی احترامی هم نکنید
وَ لَا تَسُبُّواْ الَّذِینَ یَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ فَیَسُبُّواْ اللَّهَ عَدْوَا بِغَیرِْ عِلْمٍ .
خداوند متعال در این آیه مؤمنان را به رعایت یک اصل مهم سفارش میکند و آن اینکه مبادا به مقدسات کسانی که با شما هم عقیده نیستند بی احترامی کنید که آنها نیز معتقدات شما را مورد اهانت قرار میدهند.
نکته اول اینکه منع آیه در مورد اهانت به مقدسات طرف مقابل است نه آنکه خواسته باشد هر گونه بحث علمی و به چالش کشیدن منطقی عقاید طرف مقابل را ممنوع کند. (12).
نکته دوم اینکه معنای آیه احترام گذاشتن به مقدسات طرف مقابل نیست بلکه پیام آیه پرهیز از هر کاری است که اهانت تلقی شود.
پی نوشت ها :
(1) المیزان ج 6 ص 80
(2) ر. ک به همان
(3) 10/بلد
(4) 3/ انسان
(5) 38-39/بقره
(6) هر چند در آیه این امور را به خدا نسبت داده است اما این از باب کیفریست که خدا به اصرار آنها در کج روی داده است به عبارت دیگر اگر این گونه مسائل نسبت به خدا داده
میشود در حقیقت اشاره به قانون «علیت» و خاصیت «عمل» است، یعنی ادامه در کج روی و اصرار در لجاجت و بدبینی، اثرش این است که روح و روان آدمی را به شکل خود در میآورند و آن را همانند آیینه کج و معوجی میکنند که قیافه همه چیز را کج و معوج نشان میدهد.
نمونه ج 5 ص 190
(7) نمونه ج 5 ص 191
(8) آیه 27 سوره انعام
(9) آیه 104 سوره انبیاء علیهم السلام و آیه 48 ابراهیم علیهم السلام
(10) المیزان ج 7 ص 92
(11) نمونه ج 5 ص 259-260
(12) ر. ک به همان ص 395
*🌹تعجیل در فرج و سلامتی امام مهدی عج صلوات 🌹*
*🌹 راهکار های #زندگی_موفق در جزء هفتم🌹*
🍃 تعجیل در فرج و سلامتی امام مهدی عج صلوات 🍃
@maserearamesh
.
#دعای_روزانه_ماه_رمضان
#دعای_روز_7_ماه_رمضان
✨ بسم الله الرحمن الرحیم ✨
💢اللَّهُمَّ أَعِنِّى فِیهِ عَلَى صِیَامِهِ وَ قِیَامِهِ، وَ جَنِّبْنِى فِیهِ مِنْ هَفَوَاتِهِ وَ آثَامِه، ِوَ ارْزُقْنِى فِیهِ ذِکْرَکَ بِدَوَامِهِ بِتَوْفِیقِکَ یَا هَادِىَ الْمُضِلِّینَ.
❄️خدایا مرا در این روز به روزه و اقامه نماز یاری کن و از لغزشها و گناهان دور ساز وذکر دائم که تمام روز به یاد تو باشم نصیبم فرما ، به حق توفیق بخشی خود ای رهنمای گمراهان عالم .
@maserearamesh
شرح دعاي روز هفتم ماه مبارك رمضان
🔰اللَّهُمَّ أَعِنِّی فِیهِ عَلَی صِیَامِهِ وَ قِیَامِهِ
📌خدایا در ماه رمضان برای روزه و شب زنده داری کمکم کن ؛ اگر خدا کمکت کند ؛ گرسنگی را نمی فهمی؛ خستگی عبادت را نمی فهمی؛ دعای ابوحمزه و دعای افتتاح ... می خوانی و اصلا متوجه خستگی نمی شوی، چون خدا کمکت می کند .
💢دعای ابوحمزه را در قنوت می خواندند
🍂حضرت زین العابدین «علیه السّلام» می تواند ترسیمی از وضع این گونه افراد بدهد" آن حضرت میفرماید: گروهی از ترس عبادت می کنند و این عبادت بردگان است، گروهی به طمع بهشت عبادت می کنند و این عبادت اجیران می باشد که به شوق دریافت اجرت کار می کنند، گروهی هم به خواست خود، خداوند را عبادت می کنند و این عبادت آزادگان است".
🍃مرحوم اشراقی از قول پدر (مرحوم ارباب) این طور نقل می کردند: سحر ماه رمضان به حرم امیر المومنین (علیه السلام) مشرف شدم و مشاهده کردم؛ عده ای در #قنوت نماز وتر دعای ابوحمزه ثمالی را از حفظ می خوانند و اشک می ریزند؛ وقتی تعداد ایشان را شمردم دیدم هفتاد نفر هستند!
ایشان چه مردمی بود ه اند؛ اما ما چگونه دعا ونماز میخوانیم؛ چرا با بی حالی و کسالت نماز می خوانیم؟!
منتظر:
✍️و جَنِّبْنِی فِیهِ مِنْ هَفَوَاتِهِ وَ آثَامِهِ
خدایا در ماه رمضان از لغزش گناه حفظم کن و دورم کن؛ توفیق بده در ماه رمضان گناه نکنم؛ اعضاء و جوارحم هم روزه داشته باشد. در حدیث وارد شده است:
📌خدایا، خودت مرا از لغزش ها و گناه در این ماه حفظ کن؛ اعضاء و جوارحم نیز روزه داشته باشد؛ در حدیث وارد شده است «اِذَا صُمْتَ فَلْیَصُمْ سَمْعُکَ وَ بَصَرُکَ وَ شَعْرُکَ وَ جِلْدُکَ.... کافی ج 4 ص 87» باید گوش و چشم و..اعضاء و جوارح روزه دار باشند.
💐عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع إِذَا صُمْتَ فَلْیَصُمْ سَمْعُکَ وَ بَصَرُکَ وَ شَعْرُکَ وَ جِلْدُکَ وَ عَدَّدَ أَشْیَاءَ غَیْرَ هَذَا وَ قَالَ لَا یَکُونُ یَوْمُ صَوْمِکَ کَیَوْمِ فِطْرِکَ(کافی ج 4 ص 87)
باید گوش و چشم و..اعضاء و جوارحت روزه دار باشند. ذکر زبانی توام با غفلت، مصیبت و بدبختی است
7.mp3
1.8M
#شرح_دعا
🔮#شرح_دعای_7_ماه_رمضان
🎤استاد مرحوم آیت الله #مجتهدی
🎪سحرها در دعاهایت،
اگرزحمت نبود،ای عشق!
☹️ دعاکن ما جوان ها را
دعاکن ما جوان هارا
@maserearamesh
🌹اهل دعا بنبست نخواهند داشت/ اگر روزی ۵ بار آیتالکرسی بخوانید خودِ خدا حافظ شما است
♦️حجت الاسلام عالی : واقعاً آغوش خدا به روی کسانی که اهل دعا و توسل و استغفار و ذکرند باز است و بهترین وقت برای آرامش و دفع بلا همین موقع دعا است.
♦️در جوامع غیرایمانی شاید نکات بهداشتی و پزشکی را اینچنین ببینند، اما در جامعه ایمانی چون حفظ جان واجب هست، این نکته حجت شرعی میشود، لذا مراجع تقلید در این زمینه خودشان را مقلّد پزشکان میدانستند.
♦️خدا رحمت کند آقای بهجت را، ایشان میگفت مفاتیح داروخانه است. یعنی این ادعیه هر کدام ویتامینها و خاصیتهای مختلفی برای جایگاههای مختلف دارند. از جمله همین دعای هفتم صحیفه سجادیه که امام هادی علیهالسلام فرمودند ما در گرفتاریها و شدائد دعای «یَا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ الْمَکارِه...» را میخوانیم.
♦️خدا رحمت کند آیتاللّه آسید احمد آقای خوانساری را که میگفت روزی پنج مرتبه آیتالکرسی را بخوانید. در روایت داریم که اگر کسی یکبار آیتالکرسی را بخواند یک صف از ملائکه محافظ او هستند و اگر دو بار بخواند دو صف، و سه بار بخواند سه صف، و چهار بار بخواند چهار صف، اما در پنجمین بار خداوند متعال به ملائکهاش میفرماید که دعوه، شما رهایش کنید، من محافظش هستم، لذا آیتاللّه آسید احمد آقای خوانساری میگفت که اگر پنج مرتبه آیتالکرسی را در روز بخوانید خود خدا محافظتان خواهد شد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 هر روز یک آیه راجع به امام عصر(عج)
🔵 جزء هفتم
🌕 یاران حضرت مهدی همیشه آماده اند
#آیات_مهدوی
#رمضان_مهدوی
@maserearamesh
#مهدویت_در_قرآن
🔴 بعضی آیات مهدویت در جزء هفتم
1️⃣ انعام : 2 👈🏻 خروج سفیانی از علائم حتمی ظهور است
2️⃣ انعام : 37و65 👈🏻 نشانههای آخرالزمان
3️⃣ انعام : 44و45 👈🏻 از بین رفتن ظلم و ستم در دوران ظهور امام مهدی (عج)
4️⃣ انعام : 89 👈🏻 یاران امام مهدی (عج)
☘🌺🍀☘🌺🍀☘🌺☘
@maserearamesh