eitaa logo
مشق حرم | علی حاجیان فر
20.1هزار دنبال‌کننده
124 عکس
36 ویدیو
25 فایل
ــــــــــ♦️علــي‌حـاجـیــــان‌فـر♦️ــــــــــ 🎙مدرّس تخصصی دوره‌های مداحی و فن بیان 🕌مدّاح و ادعیه‌خوان آستان قدس رضوی 🎖مربّی و مشاور دفترتبلیغات‌اسلامی 🎓سطح۴علوم‌ حوزوی 📝نویسنده‌ و شاعر 🆔 @Alihajianfar اگر فرمایش خیلی مهمی داشتید؛ درخدمتم✍️
مشاهده در ایتا
دانلود
. 🏴مجلس عزای حضرت‌ زینب(س)🏴 حـاج‌‌ مـهــــــدی‌ اکبــــــری کربلایی‌علـی‌حاجـیـــان‌فر ــــ ـــــ ـــ ــــ ـــ ـــــ ــــ ــــ ــــ ـــــ ــــ ــــ ــــ خواهران | برادران Mashghe_haram .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
" کلیپ تصویری " "✍بسه چقدر زیر آفتاب نشستی" نوای: کربلایی‌علـی‌حاجیـــــان‌فر ۲۱ رجب سالروز وفات حضرت رباب (سلام الله علیها) 📲 @Mashghe_haram | مشق حرم ❗️در ثواب انتشار شریک باشید. .
MyTone -Untitled 7.mp3
6.14M
[ ] اگرسنگِ‌مسی را کوه زَرکردم ضررکردم اگر اینگونه‌ خودرامعتبر‌کردم ضرر‌کردم من‌از‌ اِلّاجمیلایی‌که‌زینب‌گفت‌دانستم بِغیراز بیرقَت هرجا نظرکردم ضررکردم "لفی خسری" که قرآن گفت ........... هرلحظه‌بدون‌روضه‌ سرکردم‌ ضرر‌کردم یا فرمود "سیرو فی الارض" ............ به غیر‌ازکربلا هرجا سفرکردم‌ ضرر‌کردم منم‌آن تاجرِیوسف‌فروشی که‌نفهمیدم دراین‌بازار‌سودی‌هم اگرکردم ضرر‌کردم توکیستی که در غم از دست دادنت مردان ما شبیه زنان ، گریستند ....... 🎤🎼 کربلایی‌علـی‌حاجیــان‌فر ╭┅──────┅╮ @Mashghe_haram عضوشوید ╰┅──────┅╯ .
. 🗣 در فایل صوتی بالا👆🎼 از ۶ تکنیک مهم شعرخوانی استفاده شد . ابتدا فقط گوش کنید و تکرار کنید بعدش بیاید متن پایین رو بخونید👇
. (خیلی‌خلاصه‌نوشته‌شده/فقط‌جهت‌آگاهی) اما به‌فضل‌الهی ، داخل پکیج آموزشی‌مون کامل به این موارد به جزئیاتش میپردازیم ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ۱_ اوج و فرود/💯 هر دو سه خط ، مقداری اوج گرفته میشه و مجدد برمیگردیم به همان گام قبلی خیلی از خوننده های حرفه ای از این روش (برای تاثیر گذاری بیشترِ شعر و همچنین شور دادنِ به جلسه ای که خسته شده و ثبتِ خاطره ای خوش در ذهن مخاطب و در آمدن از یکنواختی) استفاده ابزاری میکنند اسم این تکنیک Ascent & descent ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ۲_ سرعت‌وفرصت‌ومُقَطَّع‌خوانی/💯 این مبحث ، نیاز به توضیح مفصّل داره که خلاصه‌ش اینه / سه مدل خوانشِ شعری داریم که با توجه به نوعِ تنفسِ و سلیقه مداح ، هرکدوم باهم فرق‌ها مزیت‌هایی داره. که ایشالله در مراحل بعدی کاملا توضیح میدم. اسم این تکنیک Speed & opportunity ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ۳_ توقف کلیدی/💯 ایستگاهِ توقفِ ما در شعر نباید همینجوری الکی و دلبخواهی باشه بلکه باید باتوجه به معنا و با توجه به اصل قافلگیری مخاطب اجرا بشه. که در دو سه جا از این فایل از این تکنیک استفاده شد که همین سبب تاثیر کلام میشه. ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ۴_ دادنِ فرصتِ خوندن ، به مخاطب/💯 باید مسمتع در خوندنِ بخشی از شعر با رغبتِ خودش سهیم بشه و بخونه. بستگی به نوعِ پیک گرفتنِ ما از انتهای مصرع داره. در فایل دو جا از این نکته استفاده شد اسم این تکنیک به Give & take معروفه ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ۵_استفاده از کشش یا تحریر یا مکث/💯 بعضی جاها بخاطر زیباییِ کار کشش و تحریر و مکث انجام میدیم اما ... بعضی جاها ممکنه کلمه ای از شعر رو یادمون بره، اینجا باید یجوری با کشش یا تحریر یا مکث ، تنظیمش کنیم که توی گوش مخاطب ، وزن درست شنیده بشه. که دوسه‌بار هم از این استفاده شد. ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ۶_ جلب توجه قبلِ بعضی از ابیات/💯 این کار باعثِ جمع شدنِ حواس مخاطب به کلام بعدی ما میشه. و درنتیجه حق شعر ادا میشه که از این هم دو جا استفاده شد ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ 📣 غرض و هدف از این تحلیل و نکته‌ها این نیست که حالا چون توسط حقیر خونده شده ، تکنیک هارو بخوام بنویسم ، قطعا و یقینأ این غرض بنده نیست. بلکه هدف نهایی ، اینه که شگردها و تکنیک‌های اصولیِ شعرخوانی رو با نمونه‌های اجرای خودم آموزش بدم که هرکسی این نکات رو آموزش ببینه و رعایت کنه ، شعرخوانیش روزبروز قوی تر میشه. (معمولا مدرّس‌های مدّاحی از نمونه های دیگران استفاده میکنند نه خودشان) سوالی داشتید درخدمتیم🌹 ■ ~علـی‌حاجیــان‌فر ■ ╭┅──────┅╮ @Mashghe_haram عضوشوید ╰┅──────┅╯ .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💯 " کلیپ صوتی " الْحَمْدُلِلَّهِ الَّذِی یحْلُمُ عَنِّی حَتَّى‌كَأَنِّی لَا‌ذَنْبَ لِی‏ 🎥 ‌استقبال ماه مبارک رمضان ۱۴۰۰ 🎙نوای: کربلایی‌علـی‌حاجیـــــان‌فر 📲 @Mashghe_haram | مشق حرم ❗️در ثواب انتشار شریک باشید. .
. 🎥 در این کلیپ صوتی🎼 از ۵تکنیک مهم مناجات خوانی استفاده شد . ابتدا فقط گوش کنید و تکرار کنید بعدش بیاید متن پایین رو بخونید👇
(سعی‌کردم‌مختصر‌بنویسم/فقط‌جهت‌آگاهی) اما به امیدخدا ، داخل دوره آموزش مرثیه کامل به این موارد و به جزئیاتش میپردازیم ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ۱_ قالب شکنی در ترجمه📝💯 ترجمه متن دعا این ۳تا ویژگی رو باید همزمان داشته باشه و الا حرفه‌ای نیست الف) نباید به ترجمه تحت الفظی اکتفا بشه. بلکه باید ترجمه زیبا و ملموس خلق کنیم. ب) نباید ترجمه ی ما کلیشه ای باشه یعنی چیزی نباشه که قبل از ما ده ها نفر دیگه همونو گفتن برای مردم بلکه میشه با تفکر و ذوق شخصی ، ترجمه رَوون و عامه پسند و جدیدتری رو بیان کرد. ج)ترجمه نباید طولانی باشه در کمترین عبارات باید معنی اون تیکه از دعا رو برسونی ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ۲_ مضمون سازی در مناجات📜💯 خوبه بدونید که "مضمون" یعنی استفاده از داستان یا جملات ذوقی یا حدیث یا شعری که ما میتونیم در اواسط دعا بیان کنیم. (مثلا در بین دعا از داستان مناجاتی توبه حر استفاده شده) حالا این مضمون میتونه یا شعر با‌شه یا متن ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ۳_ بیان غیرقابل پیشبینی😳💯 در بیان مضمونها ۲ تا راه داریم الف) _ بیان قابل پیش بینی یعنی مخاطب دست مارو از قبل بخونه که ما از چه چیزی میخایم بگیم. و ما اعلام میکنیم که میخام فلان مطلب رو بخونم. ب)_ بیان غیر قابل پیش بینی یعنی مخاطب پیش بینی نتونه بکنه و در وسط مضمون ، یهو میفهمه (که بله مداح داره مثلا درمورد توبه حر حرف میزنه و تلنگر میخوره) هر دوی اینا خوبن فقط بستگی به مخاطب و... داره ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ۳_یادآوری متن دعا در وسط مضمون🙏💯 گاهی شما وسط مضمونی باید یکی دوجمله کوتاه به مستمع یادآوری کنی ، که چرا من این مضمون رو بیان کردم. یعنی بیای اون عبارت از دعارو اشاره کنی بدلیل اینکه مستمع ، ارتباط بین مضمون و دعارو درک کنه ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ۴_ صحبت بدون نوا در محتوا🗣💯 در هرجایی از متن مضمون ، میشه از صحبت بدون نوا هم استفاده کرد به نوعی میشه گفت اینکار ایجاد تنوع میکنه شنیدنِ زیادِ صوتِ با نوا *خسته میکنه مخاطب رو* ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ۵_ استفاده به جا از شعر شاهد مثال🥇💯 ببینید شعر شاهد مثال یعنی اون شعری که در یک جایگاه خاص از متن ، خوندنش بسیار مناسبه.(به تشخیص خودمون و حال مخاطب) چون ترکیب (شعر و متن) در یک موضوع خاص، بسیار احساس و غِنای اثر رو بالا میبره ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ 📣 غرض و هدف از این تحلیل و نکته‌ها این نیست که حالا چون توسط حقیر خونده شده ، تکنیک هارو بخوام بنویسم ، قطعا و یقینأ این غرض بنده نیست.چون بنده کامل و بی نقص نیستم. بلکه هدف نهایی ، اینه که شگردها و تکنیک‌های اصولیِ مناجات‌خونی رو با نمونه‌های اجرای خودم آموزش بدم که هرکسی این نکات رو آموزش ببینه و رعایت کنه ، مناجات‌خوانیش روزبروز قوی تر میشه. (معمولا مدرّس‌های مدّاحی از نمونه های دیگران استفاده میکنند نه خودشان) سوالی داشتید درخدمتیم🌹 خادم شما ■ ~علـی‌حاجیــان‌فر ■ ╭┅──────┅╮ @Mashghe_haram عضوشوید ╰┅──────┅╯ .
. 🌱 سلام عزیزان امشب قصد دارم چــهـــــار تا از تفاوتهای مهمّ روضه‌ و مناجات رو بگم 🧐 .
. 🌱البته این نکته رو بدونید که در این آموزش منظور بنده از مناجات‌خوانی *(دعاخوانی نیست)* چون دعاخوانی تفاوت های خاص دیگه ای هم داره که بعدا بهش میپردازیم. پس منظور ما از مناجات خوانی اینهاست👇 مضمون‌مناجاتی|اشعار‌مناجاتی|عباراتمناجاتی که، توسط مادحین در جلسات خونده میشه .
📝بررسی کنیم این موضوع رو👇👇👇
. 🔴 ۴ تا از تفاوت‌های مهم مناجات‌خوانی و روضه‌خوانی : 💯✔️ [ در مناجات خوانی ]✔️💯 👇معمولأ در بیشترِ مواقع👇 ۱_ از اوجِ صدا و گامِ بالا ، استفاده نمیشه ۲_ میزان زاری و حزن ، یک درجه پایین تر از روضه ست ۳_ سرعت بیان کلمات ، کندتر از روضه ست. ۴_ حین اجرا ، در زبان بدن مداح ، هیجان و حرکات خاصی لازم نیست. 💯✔️ [ اما در روضه خوانی ]✔️💯 👇معمولا در بیشترِ مواقع👇 ۱_ اوجِ صدا و گام بالا ، کاربرد داره ۲_ حزن و میزان سوز و گداز، بیشتره مخصوصا در گریز که باید به اوج حزن برسه ۳_ سرعتِ بیانِ کلمات هم یه کمی تندتر میشه. (البته معنیش این نیست که سرعتی بخونیم) ۴_ حین اجرا ، در زبان بدن مداح ، مقداری حرکات خاص و هیجان ، کاربرد داره مخصوصا اوج روضه ╭┅──────┅╮ 📲 @Mashghe_haram ╰┅──────┅╯
. ✍ اینم یک نکته بسیار مهمیه که : در کنار همه تفاوتها و تمایزهایی که هست اصل مهمّ در مدلِ اجرایِ مناجات یا روضه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 👈[ تشخیص مدّاح ] در مجلسه👉 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💥 معنی ساده و راحتش اینه که ⬇️ یک *مداح و مناجات خونِ حرفه‌ای* باید طبق اقتضائاتِ جلسه و محتوای مورد نظرش همچنین طبقِ احوالِ مستمع در گریه کردن در همان لحظه بهترین تشخیص رو بده که آیا وسط خوندن مناجات یا روضه اش به تفاوت‌ها ، پایبند باشه؟! و یا اینکه کاری غیر از اون موارد انجام بده؟! . خادم شما ■ ~علـی‌حاجیــان‌فر ■ ╭┅──────┅╮ 📲 @Mashghe_haram ╰┅──────┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
13.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
" کلیپ صوتی " پرچمت را هرکجا دیدم دویدم یاحسین 🎥محفل بین‌الحرمین ماه رمضان ۱۴۰۰ 🎙نوای: کربلایی‌علـی‌حاجیـــــان‌فر 📲 @Mashghe_haram | مشق حرم ❗️در ثواب انتشار شریک باشید. .
. 🎥 در کلیپ صوتی بالا🔝👆🎼 از ۵ تکنیک مهم مناجات‌خوانی و شعر‌خوانی استفاده شده عزیزان ابتدا صرفأ گوش کنید و تکرار کنید و بعدش حتمأ متن پایین رو بخونید👇
. چون شما عزیزان زیاد درخواستِ صوت کردید فقط تیترهارو اینجا مینویسم و بجای متن در ۵ فایل صوتیِ ویژه ؛ براتون توضیح میدم اما به امّیدخدا ، داخل *دوره آموزش مرثیه* کامل به این موارد و به جزئیاتش میپردازیم 👇اون ۵نکته‌‌ی استفاده شده ، این‌هاست : (رویِ قسمتِ آبی ضربه بزنید) ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱_ قانونِ میکروفونِ راحت 🎤💯 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۲_ رد شدنِ از روی بعضی کلمات 〽️ 💯 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۳_خلقِ حسّاسیت قبل از ابیات 👓💯 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۴_ ابزارِ ادامه دهنده کلام 🧩💯ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۵_ دادنِ فرصتِ خواندن به مخاطب 🗣💯 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 👇👇👇👇👇👇👇 [توضیح رو داخل🎧فایلهای صوتی بشنوید] .
744.9K
تکنیک اول🔆 💯[قانونِ میکروفونِ راحت]💯 ۱_باور غلط در گرفتن میکروفون؟ ۲_ آرامش هنگام گرفتن میکروفون؟ ۳_ابتدای اوج و میکروفون؟ ۴_تلنگرزدن‌باپایین‌گرفتن‌ِمیکروفون؟ 📲 @Mashghe_haram 🔚
427.1K
تکنیک دوم🔆 💯[ردشدن‌ازروی‌بعضی‌کلمات]💯 ۱_ تاثیر بیشتر و فهمِ اصلِ مطلب ۲_ عدم تحریر اضافه و مد اضافه ۳_ یک مثال غلط هم زدیم 📲 @Mashghe_haram 🔚
436.1K
تکنیک سوم🔆 💯[خلقِ‌حسّاسیت‌قبلِ‌ابیات]💯 ۱_ استفاده از جمله حساسیت زا ؟ ۲_ لخت و عریان نخوندن شعر ؟ ۳_ تفسیر شعر و خلق حسّاسیت ؟ 📲 @Mashghe_haram 🔚
1.08M
تکنیک چهارم🔆 💯[ابزار ادامه دهنده کلام]💯 ۱_به دست گرفتن رشته کلام؟ ۲_روش‌های ادامه‌ی کلام ؟ ۳_ مانور روی کلام با همان عبارت؟ ۴_مانور روضه‌ای یا مانور مناجاتی؟ ۵_ استفاده از شعر یا حدیث یا قرآن؟ 📲 @Mashghe_haram 🔚
1.35M
تکنیک پنجم🔆 💯[فرصت‌ِخواندن‌به‌مخاطب]💯 ۱_منظور، زمزمه گرفتن و پاسخه؟ ۲_چه روش هایی داره؟ ۳_ تکرار واژه یا مصرع؟ ۴_چه فایده و اثری داره؟ ۵_چجوری انجام بدیم؟ 📲 @Mashghe_haram 🔚
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ﷽ " کلیپ صوتی " با دعای مادرم پر میگیرم تا حرم 🎥 هیئت رزمندگان اسلام مشهد 🎙نوای: کربلایی‌علـی‌حاجیـــــان‌فر 📲 @Mashghe_haram | مشق حرم ❗️در ثواب انتشار شریک باشید. .
. 🎥 در کلیپ صوتی بالا🔝👆🎼 از ۲ تکنیک مهم شعر‌خوانی و روضه‌خوانی استفاده شده عزیزان 👂ابتدا تا آخر صرفأ گوش کنید و تکرار کنید و بعدش حتمأ متن پایین رو بخونید👇
. باتوجه به‌درخواست شما و استقبالی‌که داشتید در 🔊پادکست صوتی🔊توضیح خواهم داد به مدد الهی ، داخل *دوره آموزش مرثیه* به موارد زیادتری از تکنیک‌ها میپردازیم. 👇اون ۲نکته‌‌ی قابل استفاده : ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱_ قواعد تکلم در شعر 🗣📝💯 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۲_ اصل غیرمنتظره گویی 🧠⛳️💯 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 👇👇👇👇 [🎧فایلهای صوتی پایین رو بشنوید🎧] .
تپق-1711291179730.mp3
14.31M
تکنیک اول🔅 💯[ قواعد تکلم در اثناء شعر ]💯 ۱_ صحبتها از سه حالت خارج نیست. تفسیر/توجه/تخاطب ۲_ کاربرد تَخاطب با صاحب مرثیه؟ ۳_ تفسیرشعرِ واجب در چهارجا؟ ۴_ عبارت توجه‌زا واجب در سه جا؟ ۵_ هیپنوتیزم‌شنوایی درمخاطب؟ ۶_ تفسیر شعر غیرلازم در دو جا؟ 📲 @Mashghe_haram 🔚
ویرایش-1711287663134.mp3
9.82M
نکته دوم 🔅 💯[اصل غیرمنتظره گویی]💯 ۱_غیرمنتظره‌گویی یعنی چی و کاربرد؟ ۲_برا مداح هم باید غیرمنتظره باشه؟ ۳_ سه‌روش ومرحله غیرمنتظره‌گویی؟ ۴_صحبت‌های هدایت کننده چیه؟ ۵_کمترین کلمات در روضه؟ ۶_مثال برای روضه شبها‌ی قدر؟ ۷_تکیه به کلمات کلیدی؟ ۸_ تاثیر (بغض لحظه‌ای) در روضه؟ ۹_مثال برای روضه امام صادق؟ 📲 @Mashghe_haram 🔚
. 🏴 مراسم احیای شبهای قـــــدر 🏴 🚩 مسجــــدالزهــــرا _ زاهــــــــــدان🚩 سخنران: سیدمحمدعلم الهدی از تهران مدّاح: کربلایی‌علـی‌حاجـیـــان‌فر از مشهد ــــ ـــــ ـــ ــــ ـــ ـــــ ــــ ــــ ــــ ـــــ ــــ ــــ ــــ خواهران | برادران @Mashghe_haram .