eitaa logo
یادداشت‌ها | مرتضی توکلی
229 دنبال‌کننده
181 عکس
75 ویدیو
0 فایل
مرتضی توکلی @talabezanjani مدیر مسئول پایگاه خبری تحلیلی #صراط_زنجان
مشاهده در ایتا
دانلود
یادداشت‌ها | مرتضی توکلی
طوفان صدق و غبار کذب ✍️ علی مهدیان 🔺یکی از آثار طوفان الاقصی در بعد معرفت شناختی است. این واقعه مه
صفحه2 از 2 🔺ساختار حقوقی و نظام تصمیم گیری غرب، یعنی قدرت، فرهنگ میسازد و زاویه نگاه میآفریند و اینگونه ذهنها را در اختیار میگیرد و حالا در این بستر، حقوق بشر را چه کسی معنی میکند، تفسیر میکند، عملیاتی میکند. لیبرالیسم را چه کسی ؟ دموکراسی را چه کسی؟ عدالت را ، اخلاق را، دین را چه کسی؟ 🔺کارگردان فیلم آمریکایی «حرامزاده های لعنتی» فیلمی درباره جنگ نازیها درباره یهودیها میسازد که در انتهایش هیتلر به دست این جماعت با ظاهر آمریکایی کشته میشود، و دختر یهودی پشت پرده سینما میرود و بلند بلند میخندد و میگوید این قدرت ما است. ما تاریخ را هم تغییر میدهیم. این نه فقط تاریخ است بلکه تمام مفاهیم بنیادین اندیشه نیز هست که تغییر میکند. 🔺معرفت به جای آنکه کشف واقع باشد ساختن آن است و اینچنین اولا پای قدرت حاکمان وسط میآید. قدرت پول و بمب و رسانه. اومانیسم اصالت به حیوانیت انسان است و آزادی نیز آزادی همان حیوان، و روشن است که خروجیش عبودیت مقابل لویاتان بین المللی است که حاکم بر همه بشر است. 🔺طوفان الاقصی سیلی است که به این تمدن خورد. نکند این سیلی را ببینیم و عقبه تاریخی اش را نفهمیم. سیلی را قسام نزد، محمد الضیف نزد، کل بدنه تاریخی نوسلفی اخوان سیدقطب نزد، این سیلی محصول یک بیداری است که گستره اش را در یمن و لبنان و عراق و سوریه و کجا و کجا میبینید. طغیان فطرت ناب بشر که خمینی ره اثاره کرد و در حال گسترش است. تمام نمیشود. 🔺حالا مردم دنیا کمی باطن این تمدن را میبینند. باطنی به شدت وحشی، ظالم، خودبنیاد، کثیف ، این بروز باطن کفر مهمترین دستاورد طوفان است. پرده را کنار زد. قصه از این هم شدید تر است. غرب برای موجودیت و مسیرش آنقدر وحشی است که حدس نمیزنید. 🔺جبهه حق اساسا هدفی ندارد جز بیداری مردم، این گستره بیداری بستر مناسبی برای فهم و معرفت باز میکند. هم ذات کفر را بیشتر نشان میدهد و هم عمق حق را. شهادت کودکان معصوم و زنان بی گناه در حالیکه ذکر میگویند، اینگونه تبر به ذات دشمن میزند. همشهری ┈┄┅═✾ یادداشت‌های‌برگزیده ✾═┅┄┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی اینفلوئنسر لبنانی به زبون خیلی ساده به افرادی که سید حسن نصرالله رو مسخره می‌کنن میگه شماها خفه شید! 🗣 عـــیّار ┄┅═✾ یادداشت‌های‌برگزیده ✾═┅┄
رهبرانقلاب: «نیروهای حزب اللهی؛ یعنی همین عامه مردم مؤمن» با این شاخصه، مردم مومن ایران، همه حزب اللهی ان. بعضی عزیزان انقلابی در مقام نقد اون خانم، ناخودآگاه دوقطبی ‎ و ‎ عادی رو مطرح کردن که خطای راهبردی بود. ┈┄┅═✾ یادداشت‌های‌برگزیده ✾═┅┄┈
یادداشت‌ها | مرتضی توکلی
رهبرانقلاب: «نیروهای حزب اللهی؛ یعنی همین عامه مردم مؤمن» با این شاخصه، مردم مومن ایران، همه حزب الل
واستادم قضیه یکم از تب و تاب بیفته تا این رو بگم تا کسی فکر نکنه دفاع از اون خانم میکنیم اون خانم هم طبق محاسبات و تعریف غلط، اون حرف رو زد ولی اون جمله بندی با تعریف درست از حزب اللهی درسته. واقعا اعتقادم اینه که مردم مومن و عادی جامعه ایرانی، حزب اللهی ترین ها هستند
آنچه که باید از واژه «زدن سر مار» فهمید ✍️سیدجواد نقوی نزدیک یک ماه است پهلوی‌چی‌ها و دیگر چهره‌های اپوزیسیون با همدستی شبکه‌های فارسی‌زبان مثل اینترنشنال، منوتو و بی‌بی‌سی درحال تکرار یک کلید واژه هستند و در سطح رسانه‌ای و شبکه‌های خبری اروپایی و آمریکایی هم مدام آن را تکرار می‌کنند. «باید سر مار را قطع کرد»؛ این کلیدواژه، در این مقطع یک نوع واژگان‌سازی علیه ایران و به نوعی چراغ سبز برای غربی‌ها است که اگر به ایران حمله کنند، مشکلات منطقه حل می‌شود! به زبان دقیق‌تر اپوزیسیون، برای راهبرد جنگ روانی علیه ایران و ایرانی، صدای پروپاگاندای غربی‌ها هستند و این دقیقاً یک عمل ضد انسانی و ضد میهنی است. اما در فضای ایران و در بین رسانه‌ای‌ها و برخی از بدنه روشنفکری کشور هیچ دقتی به این پروپاگاندای خطرناک نمی‌شود و گویی این مسئله که اپوزیسیون در تلاش است تا در نقش بازوی غرب، عملیات جنگی علیه ایران را به شدت عادی‌سازی و نرمالیزه کند و این دقیقاً همان کاری است که غرب بارها در کشورهای گوناگون انجام داده. غرب برای مشروعیت‌بخشی به حمله عراق علیه ایران از بازوی مسعود رجوی بهره برد و سعی کرد نشان دهد که جریان خشنی در ایران حاکم است و از آنجایی که این کشور عامل صدور انقلاب در منطقه است، درمقابل، این صدام و رجوی هستند که عامل نجات خواهند بود. امروز همان غربی‌ها که در ۲۳ سال گذشته منطقه، جنگ در عراق، افغانستان، یمن و... را راه انداخته و یا ساپورت کردند، مثل گذشته سعی می‌کنند با استفاده از عواملی در داخل کشورها در نقش اپوزیسیون که توسط خودش پرورش یافته‌اند، مسئله جنایت از سمت خود را به یک عامل «ساخته شده» ارجاع دهد. روزی که غرب جایزه صلح نوبل را به «توکل کرمان» بانوی یمنی اهدا کرد هم به نوعی در این مسیر قدم برداشت و تلاش کرد وضعیتی را ترسیم کند که ثابت شود جنگ علیه یمن به شکلی مشابه قطع کردن سر مار است که امروز دارد آن را ترویج می‌کند. اما مدتی بعد از آن که صدها کودک و زن در یمن زیر بمب‌های غربی سلاخی شدند هیچکس به اعتراضات حداقلی توکل کرمان هم توجه نمی‌کرد. گویی توکل کرمان آن لحظه فقط کارایی توجیه ورود سخت غرب به این جنگ نابرابر را داشت و بیش از آنکه صلح نوبلش کارایی داشته باشد، لازم بود ورود غربی‌ها به جنگ یمن را نرمالیزه کند. امروز هم پهلوی و سایر اپوزیسیون به دنبال واژه‌سازی برای معکوس جلوه دادن واقعیت هستند کلماتی مانند «نه به جنگ» و صلح‌طلبی‌هایی از این دست را هم باید در همین چارچوب فهم کرد چراکه از اساس صورت مسئله را برای غربی‌سازی روایت‌ها تغییر می‌دهد که مسئله به‌جای توجه به توحش غربی‌ها به سمت دیگری تغییر کند. ┄┅═✾ یادداشت‌های‌برگزیده ✾═┅┄
ایران برای همه، همیشه یا گاهی؟ ✍️ سعید فتحی 🔹روحانی و تیم رسانه‌ای اش هفته گذشته با سوءاستفاده از سخنان کارشناسی در تلوزیون، دائم در رسانه ها فریاد برآوردند که چه نشسته‌اید گروهی اقلیت درصددند کشور را برای خود تصاحب کنند و دیگران را خارج گود بنشانند! 🔹شاید اگر روزگار قدرت این جماعت را نمی‌دیدیم به راحتی خام این بیانات می‌شدیم! سزاوار است از جنابشان سوال شود شیخا! آیا اینکه فرمودین ایران برای همه مردم ایران است بی قید و شرط است یا تابع شرایطی است؟ 🔹مثلا وقتی شما رئیس جمهور باشید بازهم ایران برای همه مردم ایران است یا در آن شرایط جواب هر منتقدی فحاشی است از سوی جنابتان!؟ آیا یادتان هست منتقدانتان را کجا حواله میکردید؟ 🔸 اگر "ایران برای همه ایرانیان"است که البته هست، آیا تامین امنیت ایران هم بر عهده همه است یا صرفا بر عهده حزب اللهی هاست؟ برای مثال بفرمایید در سال های بعد از انقلاب چند نفر از همفکران شما در راه تامین امنیت ایران شهید شده اند؟ 🔸آیا تا به حال به این انحصار در بذل جان برای امنیت ایران توسط بچه حزب اللهی ها اعتراضی داشته اید؟ مثلا بگویید چرا فرزندان ما اصلاحطلبان و اعتدالی‌ها را نمیبرند به مرزها و تقابل با داعش و...؟ 🔹اصلا بگذارید سوال دیگری طرح کنیم؛ ایا در این شرایط اقتصادی که بیشتر آن معلول دولتی بود که خود رئیسش بودید تا به حال حس بی پولی داشته اید؟ آیا در تامین مخارج خانواداه خود درمانده اید؟ آیا چنین نیست که کاخ ها و عمارت‌ها را برای خود برداشته اید و فقر را تقدیم ملت ایران کرده‌اید؟ آیا تا به حال در مورد دارایی‌های خود با مردم سخن رانده‌اید؟ 🔹شما که کارزار انتخاباتی خود را آغاز کرده‌اید و از هر فرصتی برای سخنرانی استفاده می‌کنید بهتر نیست به این سوالات هم پاسخی دهید؟ این نگرانی ها از تمامیت طلبی قشری بر سائر اقشار از هر کسی پذیرفته و شنیده شود از شما نمی‌شود چون مردم عمل شما را قبلا تجربه کرده اند! ┄┅═✾ یادداشت‌های‌برگزیده ✾═┅┄
در دل این حماسۀ غزه چه آموزشی به فرزندان‌مان بدهیم؟ ✍️ حجت الاسلام علیرضا پناهیان: ▫️چرا لیبرال‌دموکراسی غربی به یک رژیم سفّاک در منطقه مانند اسرائیل نیاز دارد؟ چون این نتیجۀ آن تمدن است، این توحّش ولیدۀ تمدن غرب است. این را باید به فرزندان خودمان یاد بدهیم و الّا بچه‌هایمان غربزده می‌شوند و از ظاهر غرب فریفته می‌شوند و این تقصیر کلّ علمای دین است که دارند تبلیغ می‌کنند و تقصیر کلّ معلمان و پدران و مادران ما خواهد بود. 🔹این چیزی که الآن داریم می‌بینیم صرفاً توحّش یک رژیم آپارتاید دینی به نام اسرائیل نیست؛ بلکه این تمام تمدن غرب است که به اصطلاح «شیشۀ عمرش» در اینجا دارد شکسته می‌شود. ▫️درس دیگری که می‌توانیم از این حماسه بگیریم این است که کفر به طاغوت پیدا بکنیم؛ چون می‌بینیم که تمدن غرب غیر از این توحّش، تمدنی ناتوان و ضعیف است. دیدید که آسیب خورد؟ علی‌رغم این هیمنه‌ای که برای خودشان درست کردند و تکنولوژی و تجهیزاتی که دارند ببینید چقدر آسیب‌پذیرند! 🔹باید ضعف دشمن را به فرزندان نشان بدهیم و دشمن را خیلی بزرگ جلوه ندهیم. نشان بدهیم دشمنان ما ضعیف و آسیب‌پذیر هستند. شاید بچه‌های ما تصور کنند که آنها خیلی قدرت دارند، چون در فیلم‌ها و صفحات مجازی مدام تجهیزات و هواپیماهای خودشان را نشان می‌دهند. ▫️مادران و معلمان ما باید به بچه‌ها بگویند که دشمنان ما باوجود این امکانات هم هیچ غلطی نتوانستند بکنند. در دفاع مقدس ما هم همین‌طور بود. این آسیب‌پذیر بودن دشمن و اینکه مظلومان چگونه می‌توانند قدرتمند بشوند را برای فرزندان‌مان توضیح بدهیم. 🔹درس سوم، شجاعت در برابر زور است و بیان ویژگی‌های ترسوها و افراد شجاع. ترسوها سازش با دشمن را تئوریزه می‌کنند، ترسوها گاهی خیلی وحشی می‌شوند؛ مثل اسرائیلی‌هایی که زنان و کودکان را وحشیانه می‌کشند چون خود را در معرض نابودی می‌بینند. ┄┅═✾ یادداشت‌های‌برگزیده ✾═┅┄
تصاویر هوایی از استقبال مردم از رئیس‌جمهور شهرکردی‌ها سنگ تمام گذاشتند پ ن: فیک نیوز هاشون، هی میگن مردم دیگه نیستن.. از آخوندا بدشون میاد.. بعضی بچه حزب اللهی ها هم شدن کاسه داغ تر از آش و تو خلوتا همین حرفا رو تکرار میکنن.. اگه اینا مردم نیستن پس لابد اون کسایی که از زیرلحاف توئیت میزنن مردمن؟!😂 اگه بقول شما اینا همشون حزب اللهی باشن که غوغاست.. ┄┅═✾ یادداشت‌های‌برگزیده ✾═┅┄
هدایت شده از پایگاه تحلیلی صراط
تفکرات سیاسی شیخ مفید 8 آذر، روز بزرگداشت شیخ مفید(ره) ✍️سید فاضل موسوی 🔻اگر کسی کلیه آثار شیخ مفید را مطالعه کند بی‌شک به این نتیجه خواهد رسید که سیاست در منظر او از جایگاه ویژ‌ه‌ای برخوردار است؛ اگرچه در آثارش از کلمه سیاست کمتر استفاده کرده است. 🔹ایشان از کلماتی مانند تدبیرامور مردم، ریاست عامه دین و دنیا، ولاتیت بر مردم، ولده المسلمین فضلهم علی رعایاهم لاستحالة رئاسة الفضول علی الفاضل فیما رئیس علیه فیه و برای حاکمیت غیر مشروع از کلماتی مانند: سلطان ضلال، ظالمان، اهل‌الضلال، سلطان جور و.. استفاده نموده است. 🔻باید گفت؛ اگرچه شیخ مفید کتاب مستقلی تحت عنوان فقه‌الحکومه تألیف نکرده، اما کتاب ها فقهی او مملو از نظریه‌های سیاسی و دستورات عملکردی مدیران و رهبران حکومت اسلامی است. 🔹وی در ابعاد گسترده پیرامون موضوع‌هایی از قبیل: رهبری و شرایط آن،وظایف رهبران حکومت اسلامی، مشارکت مردم با حکومت، احکام قضایی، نظام و اقتصادی اسلام و سیاست‌های داخلی و خارجی مطالب و نظرات ارزنده عرضه داشته است،به مجموعه این مباحث، فقه سیاسی گفته می‌شود. 🔻ماهیت حکومت مورد توجه شیخ مفید دینی و دنیوی است که از هم غیرقابل انفکاک می‌باشند. 🔹بنابراین به جرئت میتوان نتیجه گرفت: شیخ مفید از یک نظام فکری سیاسی برخوردار است که بر شالوده کتاب، سنت و عقل استوار گردیده است، حکومت معصوم براساس دیدگاه وحدت و سیاست مذهب الهی مشروعیت پیدا کرده و براساس حکومت معصوم در دوره غیبت و تئوری ولایت فقهای جامع‌الشرایط را پی‌افکنده و آن را تبیین نموده است. هدف‌های حکومت از منظر شیخ مفید 🔻 را دنبال کنید. ┈┄┅═✾ serat ✾═┅┄┈
هدف‌های حکومت از منظر شیخ مفید الف. امنیت اجتماعی و اقتصادی: شیخ مفید حاکم اسلامی را موظف به اجرای احکام انتظامی اسلام( حدود و تعزیرات) و مکلف به برقراری امنیت داخلی و خارجی دارالاسلام می‌داند و می‌فرماید:«حاکم باید حدود و احکام انتظامی اسلام برقرار و قوانین را اجرا نماید، امربه معروف و نهی از منکر نموده و با کفار بجنگد، مؤمنان نیز موظفند او را در این راه یاری کنند.» ایجاد امنیت اقتصادی نیز یکی از هدف‌های مهم دولت اسلامی به شمار می‌رود؛ شیخ مفید در این باره می‌فرماید: «امام و سلطان بین کشتن سارقان مسلح و یا به دار زدن و یا بریدن دست و پای آنها و تبعیدشان مخیر است و اگر سارق مسلح کسی را کشته باشد؛ یا کشته شود و بر روی زمین زنده نماند.» «باید از حقه‌بازی و حیله‌گری در خرید و فروش جلوگیری شود و مرتکبین چنین اعمالی در کوچه و بازار گردانده شوند تا مردم آنها را بشناسند و از آنها برحذر باشند.» ب. عدالت اجتماعی شیخ مفید هدف حضرت ولی عصر(عج) را برپایی قسط و عدل می‌داند و در این باره می‌فرماید: «اگر سلطان عادل در جامعه اسلامی نبود، فقهای عادل، صاحب رأی و برتری و دارای عقل و هدایت و شیعه امامیه باید آنچه را سلطان عادل به عهده دارد به دست گیرد و رهبری کند، پس باید متولی، رهبر‌و سلطان اسلام عادل باشد تا و ظایف خود را به خوبی انجام داده و عدالت اجتماعی را محقق سازد.» د. مساوات در این باره در آداب اجرای قوانین، خاصه قضاوت اسلامی، ریزترین نکات مساوات انسان‌ها مورد توجه قرار گرفته است به عنوان مثال شیخ در آداب قضاوت می‌فرماید: «قاضی اقامه دعوا به وسیله طرفین را با قرعه کند، وقتی طرفین دعوا وارد محکمه شوند با یکی از آن دو شروع به سخن نکند و به آن‌دو یکسان نگاه کند.» سطوح حکومت اسلامی 1.حکومت پیامبران 2.حکومت امام معصوم(ع) 3.ولایت فقیه در دوره غیبت امام زمان(عج) شیخ مفید در بخش اقامه امور انتظامی اسلام می‌فرماید: «ائمه رسیدگی به امور انتظامی مسلمانان را به فقهای شیعه واگذار کرده‌اند که اگر برای فقهای جامع‌الشرایط ممکن بود در این مورد تصمیم‌گیری و حدود را اجرا کنند.» شیخ مفید تمامی منصب‌های معصوم(ع) اعم از منصب رهبری، مدیریت و اداره امور مدرم و اجرای امور انتظامی اسلام و جهاد با کفار و منصب قضاوت و... را در زمان غیبت به فقهای جامع‌الشرایط تفویض می‌کند. پس وی در امر حکومت و ریاست عامه مردم به ولایت مطلقه فقیه اعتقاد دارد، در صورتی که فقها امکان عمل به تکلیف را پیدا کنند، از اجر اخروی همانند جهادگر بهره‌مند خواهند شد. شش صفت ولی‌فقیه از این عبارت شیخ مفید استخراج می‌گردد که می‌فرماید «وقتی سلطان عادل(امام معصوم(ع) نبود فقهای اهل حق(شیعه امامیه) که دارای صفت عدالت، صاحب‌نظر و صاحب عقل و درایت می‌باشند حق دارند آنچه را سلطان ریاست و ولایت آن را برعهده دارد، برعهده خود گیرند.» سیاست‌های دولت اسلامی دولت و حکومت اسلامی همانند دیگر دولت‌ها دارای دو نوع سیاست داخلی و سیاست خارجی است سیاست داخلی دولت اسلامی الف: وظایف متقابل دولت و مردم وظایف دولت تحت عنوان وظایف امام عادل و معصوم(ع) در آثار شیخ مفید مطرح گردیده است؛ در این مباحث به جای کلمه امام معصوم(ع) از کلماتی نظیر حاکم، سلطان عادل، سلطان زمان، امام مسلمانان، سلطان و ... استفاده شده است. اهم وظایف حاکم اسلام عبارتند از : اجرای احکام و قوانین، حفظ شریعت، ارشاد مردم، برپایی حدود، تعزیر و تأدیب مجرم، مطالبه حقوق مردم، رسیدگی به اختلاف‌ها و تصدی منصب قضاوت، برپایی فرایض، مشارکت اجتماعی که خود شامل امر به ‌معروف و نهی‌ از منکر، شوری می‌شود. رابطه مردم با دولت اسلامی نیز شامل ارائه نظرات مشورتی، همکاری در مسائل اجرایی و مراقبت و نظارت بر کار حکومت است. ب. منابع مالی حکومت اسلامی منابع مالی حکومت سالمی عبارت است از زکات، جزیه، انفال، خمس، خراج و غنایم جنگی سیاست‌های خارجی حکومت اسلامی در این بخش ابتدا باید بفهمیم بیگانگان از نظر شیخ مفید چه کسانی هستند که در کتاب اوائل المقالات به سه واژه دارالکفر، دارالسلام و دارالایمان برخورد می‌کنیم. وی در تعریف دارالکفر می‌نویسد: «هر مکانی که در آن غالب افراد آن کافر باشند دارالکفر نامیده می‌شود.» اصول سیاست خارجی حکومت اسلامی 1.دعوت به اسلام 2. رعایت اخلاق در روابط بین‌الملل 3. جهاد و مبارزه با سردمداران کفر و قطع ریشه اصلی فساد. ┄┅═✾ یادداشت‌های‌برگزیده ✾═┅┄