eitaa logo
یادداشت‌ها
276 دنبال‌کننده
144 عکس
55 ویدیو
0 فایل
مرتضی توکلی @talabezanjani مدیر مسئول پایگاه خبری تحلیلی #صراط_زنجان
مشاهده در ایتا
دانلود
در اندیشه اسلامی عدالت رویه‌ای مهم‌تر از عدالت توزیعی است 🎙گفت‌و‌گوی «فرهیختگان» با علی نعمتی درباره عدالت در منظومه فکری شهید صدر: 🔻عدالت در اسلام مورد اعتنا بوده و به آن پرداخته شده است و می‌خواهم پیشاپیش نتیجه گفت‌وگو را این‌طور عرض کنم که عدالت در اندیشه اسلامی، چیزی جز فقه نیست؛ منتها یک فقه توسعه‌یافته مبتنی‌بر همان مبانی پارادایمی اصیل معارف اسلام. اصولا اگر منکر پرداختن اسلام به عدالت باشید، در واقع رسالت پیامبر اکرم‌(ص) را به نوعی زیر سوال برده‌اید. 🔻اگر عدالت جدا از فقه جست‌وجو شود با خطر تحریف دین مواجه خواهیم بود و در واقع توصیه‌ها و تجویز‌هایی را در ساحت اجتماعی مطرح می‌کنیم که اینها فاقد حجیت شرعی هستند. عدالت در منظومه معارف دینی بر خلاف برخی از نظریات عدالت موجود غربی، فرمولی طلایی و عصایی جادویی نیست که شما با زدن آن به مساله‌های مختلف بتوانید پاسخ درخور و عادلانه را دریافت کنید. عدالت در فضا‌ها و ساحت‌های مختلف اقتضای خاص خودش را دارد و این یعنی شما احکام مختلف و قواعد فقهی مخالفی را در موضوعات مختلف فردی و اجتماعی دارید که باید مساله را به کمک آن قواعد موضوعی و تخصصی حل کنید. 🔻شهید صدر مذهب اقتصادی اسلام یا مرام و شیوه و مکتب اقتصادی اسلام را الگویی تصویر می‌کنند که شما به کمک آن می‌توانید به جامعه عادلانه برسید و عدالت را محقق کنید. وقتی ایشان مذهب اقتصادی اسلام را مسیر و مجرای رسیدن به نظم عادلانه تصویر می‌کنند یعنی عدالت ایشان همین مجموعه توصیه‌ها و تجویز‌های اقتصاد اسلامی است که به تعبیری شاید بشود به‌عنوان فقه الاقتصاد هم از آن یاد کرد. 🔻شهید صدر به دنبال کشف قواعد عامی است که شارع مقدس براساس آنها مساله‌های فعلی را حل می‌کند. 🔻قطعا از نگاه شهید صدر عدالت بدون طی کردن این مسیری که شریعت معرفی می‌کند و ایشان به دنبالش هستند قابل تحقق نیست البته این به معنای آن نیست که در یک جامعه غیرمسلمان تحقق این اصول ممکن نباشد. اگر این اصول کشف شوند در هر جامعه‌ای قابل پیاده کردن است و نیازمند ‌انگیزه افراد و نیت آنها و تعبد آنها نسبت به این نظام تکالیف نیست. 🔻 اینطور نیست که تحقق عدالت در نگاه شهید صدر متوقف بر تحول فرهنگی و اصلاح جهت‌ها و ‌انگیزه‌های افراد و اجتماع باشد. البته ایشان برای استخراج و کشف «علم» اقتصاد اسلامی که طبق تعریف رایج از علم نیازمند مطالعه تجربی رفتار‌ها و پدیده‌های اقتصادی در جامعه اسلامی است، تحقق ارزش‌های اسلامی در جامعه را لازم می‌شمارند. http://fdn.ir/page/237433/ 🔻یادداشت های برگزیده https://eitaa.com/joinchat/3621912738Cceffa384fd
دوم خرداد؛ کوششی ناکام علیه حاکمیت دینی ✍️گزارش درباره تاریخ تجدیدنظرطلبی یک جریان سیاسی: 🔸بیراه نیست اگر فاصله‌ سال‌های ۱۳۶۸ تا دوم خرداد ۱۳۷۶ را مهم‌ترین دوره حیات فکری جریان چپ سیاسی در ایران بدانیم. 🔸از آغاز دهه دوم انقلاب اسلامی، برخی رهبران جریان چپ به تدریج از قدرت کنار رفتند و با تشکیل حلقه‌های فکری و تأسیس مراکز مطبوعاتی، در صدد تئوریزه کردن تجدید نظرطلبی در مبانی انقلاب و حاکمیت دینی به نفع تجددخواهی برآمدند و طیف‌ها و سلیقه‌های مختلف نیز با این رویکرد همراه شدند؛ یعنی تا سال ۱۳۷۶ و در یک بازه زمانی تقریباً هشت ساله، بتدریج نحوه خودآگاهی نسبت به مؤلفه‌های تجدیدنظرطلبانه در میان چپ‌ها پیدا شد. 🔸نظریه‌پردازان و تحلیلگران اصلاح‌طلب تقریباً متفق‌اند که در فاصله رحلت امام(ره) تا پیروزی جریان دوم خرداد، اندیشه و گفتار چپ‌ها عمدتاً در سه پایگاه «شاگردان سروش»، «مرکز مطالعات استراتژیک» و «دانشجویان مشغول به تحصیل در خارج از کشور» تولید می‌شد. حلقه «کیان» به عنوان مهمترین گعده‌ فکری اصلاح‌طلبان، ترکیبی از این سه پایگاه عمده بود که طیفی از شاگردان سروش و برخی اعضای مرکز استراتژیک ریاست جمهوری مثل سعید حجاریان و عباس عبدی و برخی از دانشجویان مشغول به تحصیل خارج از کشور را دور هم جمع کرده بود. در واقع رهبر فکری چپ‌ها دست کم در مواجهه با مبانی معرفت دینی، عبدالکریم سروش بود که در اواخر دهه شصت با انتشار «قبض و بسط تئوریک شریعت» تحول نظری خود را آشکار کرد. 🔸مهمترین هدف حلقه کیان نقد معارف شیعه بر مبنای دو اصل «سکولاریسم» و «پلورالیسم دینی» بود. کیان در ابتدا تلاش کرد که میان مبانی دینی و اصول تجدد جمع کند و از این جهت ایده «قبض و بسط شریعت» را ایده‌ای مناسب برای این منظور یافت. این البته موضع آغازین حلقه‌های فکری اصلاح‌طلبان است و به تدریج موضع سکولاریستی این جریان ابعاد جدی‌تری پیدا کرد و مبانی دینی به زینت المجالس گعده‌های روشنفکری تقلیل یافت. چنانکه عبدالکریم سروش در همین مجله کیان نوشت «در جهان جدید انسان‌ها حق دارند و نه تکلیف که دین داشته باشند؛ یعنی اجازه دارند که متدین باشند. اما اگر نخواستند می‌توانند دین دار هم نباشند.»(سروش، ۱۳۷۴، ص ۵) او پیش از این با طرح نظریه «دین حداقلی» در صدد برآمده بود که دست دین را از امور اجتماعی-سیاسی کوتاه کند و تأکید می‌کرد که «از اهم بارهایی که نباید بر دوش دین نهاد، بار حکومت دینی کامل است.»(سروش، ۱۳۷۳، ص ۱۶) 🔸در دوم خرداد ۱۳۷۶، چپ‌ها که یک دوره فعالیت تئوریک را پشت سر گذاشته بودند وارد فاز عملیاتی شدند. به نظر وقت آن رسیده بود آنچه در گعده‌ها و در محافل علمی و در پوشش روشنفکری دینی در لفافه و با کنایه و مجاز و استعاره مطرح می‌شد، عملیاتی شود و به قول سروش، «بار حکومت دینی از دوش دین برداشته شود.» طرح ایده «ولایت انتخابی مقیده فقیه» و تخطئه شأن ولایت فقیه، حضور لیدرهای دوم خردادی در نشست‌های ضددینی مثل کنفرانس قبرس در سال ۷۸ و کنفرانس برلین در سال ۷۹، تحریک جامعه علیه مبانی دینی توسط روزنامه‌های زنجیره‌ای همچون حوادث سال ۷۸، بحران‌سازی علیه جمهوری اسلامی با طرح مسائل ساختارشکنانه مثل لوایح دوقلو، طرح ایده‌هایی مثل جامعه مدنی و انبوهی از اقدامات و اظهارات ضد دینی و تجدیدنظرطلبانه، قرائنی است که نشان می‌دهد دوم خرداد در حقیقت شروع فاز عملیاتی طراحی چپ‌ها برای عبور از حاکمیت دینی بود. 🔸نظریه‌پردازان اصلاح‌طلب که تا دیروز در فکر جمع دین و تجدد بودند، در دوره دوم خرداد بی‌پروا نسخه‌های ضد دینی تجویز کرده رسماً حاکمیت دین را ناکارآمد و نامطلوب خواندند. رهبر فکری دوم خردادی‌ها که تا پیش از این جانب احتیاط را مراعات می‌کرد، اعلان داشت که «امروز تمدن متجدد غرب، ما مسلمانان را دچار بحران هویت نموده و دین توان رویارویی با تمدن غربی را ندارد. تنها منجی، عقلانیت مستقل است.»(کیان، مهر و آذر ۷۸) 🔸به هر حال در دوره قدرت سیاسی دوم خرداد خدا و قرآن و پیغمبر و امام و عصمت و همه اصول و مبانی دینی به آسانی و بی‌پروا مورد حمله قرار گرفت و تلاش برای اعتبارزدایی از حکومت دینی به اوج رسید. با این حال، بر خلاف ادعای لیدرهای این جریان که دائماً از بدنه اجتماعی و اقبال عمومی می‌گویند و خود را نماینده آحاد ملت به حساب می‌آورند، طرح‌های رِفُرمیستی آنها به دلیل ناهمسازی با روحیه دینی مردم ایران، هیچگاه مورد اقبال عمومی قرار نگرفت و بحران‌سازی‌های اصلاح‌طلبان هر بار و در هر برهه واکنش قاطع مردم را به دنبال داشت. 🔻یادداشت های برگزیده https://eitaa.com/joinchat/3621912738Cceffa384fd
🖼 به‌کلی از ذهن‌تان خارج کنید در میان توصیه‌های دیروز رهبر انقلاب برای سال آخر مجلس، یک انذار را با تعبیر «به‌کلی از ذهن‌تان خارج کنید» تاکید فرموده و تصریح داشتند برای رأی آوردن در انتخابات بعدی حرف نزنید و شعار ندهید! اما سال آخر باید چطور باشد؟ 🔻یادداشت های برگزیده https://eitaa.com/joinchat/3621912738Cceffa384fd
لایحه عفاف و حجاب؛ مهندسی معکوس بحران سازی دشمن ✍️محمدعلی رنجبر 🔹هر کشوری مخصوصا کشور ما با پدیده های متعدد اجتماعی مواجه است. پدیدۀ بی‌حجابی، فساد، تورم، کاهش رشد تولید، تبعیض، فقر، ناامنی، تروریسم، مسکن، اشتغال و هزاران مورد دیگر.. اما مدیریت این پدیده ها باید به دست حاکمیت باشد و نگذارد دشمن آنها را مدیریت کند. 🔸تمام تلاش دستگاه اسکتبار اینست که یک پدیده را تبدیل به مسالۀ اول، آن مساله را تبدیل به مشکل، آن مشکل را تبدیل به معضل و آن معضل را تبدیل به بحران کند! 🔹در واقع دشمن سعی می کند که مدیریت پدیده های ناهنجار کشور را به دست گیرد و با بحران سازی مداوم اجازۀ مدیریت حساب شده و گام به گام آن پدیده ها را ندهد.. 🔴 حال باید چه کرد؟! در چنین مواقعی باید مهندسی معکوس کرد یعنی باید بحران را تبدیل به معضل، معضل را تبدیل به مشکل و مشکل را تبدیل به مساله و مساله را تبدیل به پدیده کرد. و آنوقت پدیده ای مثل حجاب را مبتنی بر اولویت بندی و مساله سازی واقعی به سامان رساند. 🔸کاری که دشمن، با پدیدۀ بی حجابی کرده این است و متاسفانه برخی بزرگواران عنایت ندارند و به حکمرانی و تدبیر دستگاه عاقله نظام کمک نمی کنند و اجازه نمیدهند که مهندسی معکوس در باب پدیده حجاب شکل گیرد و آنوقت با اولویت بندی و مساله سازی خودمان پیش آییم. 🔸لایحه حجاب در راستای تدبیر نظام حکمرانی ماست اما متاسفانه برخی خودیها، متوجه این قصه نیستند و مدام با حرکات و گفتارشان، بحران سازی دشمن را زنده نگه می دارند! قطعا انتقاداتی به این لایحه مثل هر لایحه دیگری وجود دارد اما بالاتر از آن حواسمان باشد به تعبیر رهبری حرف حقی که پازل دشمن را تکمیل میکند، نزنیم. اجازه دهید مهندسی معکوس بحران سازی دشمن شکل گیرد! 🔻یادداشت های برگزیده https://eitaa.com/joinchat/3621912738Cceffa384fd
هاشمی در انتخابات خرداد ۷۶ چگونه بیطرفی را زیر پا گذاشت؟ 🔹محسن هاشمی می‌گوید: انتخابات دوم خرداد ۱۳۷۶، انتخاباتی درخور بود و آیت‌الله هاشمی، از این انتقال مسالمت‌آمیز قدرت احساس خوشحالی می‌کرد. او در روزنامه شرق نوشت: 🔻«در سال ۱۳۷۶، دوران سازندگی پایان یافت و دولت اصلاحات، سکان امور را در دست ‌گرفت. آیت‌الله هاشمی ‌رفسنجانی انتقال مسالمت‌‌آمیز قدرت را رقم زد و همواره از این اتفاق فرخنده، احساس خوشحالی می‌‌کرد. 🔻در انتخابات سالم، رقابتی و پرشور دوم خرداد ۱۳۷۶، سیاست آیت‌‌الله هاشمی، هماهنگ با رهبری، حفظ بیطرفی و پیشگیری از برگزاری انتخابات فرمایشی بود. 🔻برای ایشان همه نیروهای موجود، اعم از چپ و راست و میانه، ارزشمند بودند و تلاش می‌کرد حتی‌‌المقدور کسی را از قطار انقلاب پیاده نکند. 🔻رابطه ایشان با آقای خاتمی، از همین سنخ بود. اگرچه به آقای ناطق ‌‌نوری رأی داد؛ اما مصلحت بزرگ‌تر را در آن می‌‌دید که رأی و نظر واقعی مردم بر کرسی بنشیند. 🔻ایراد خطبه و برحذر داشتن همه نیروها از خدشه‌‌دار کردن انتخابات، باعث پیروزی شگفت‌‌انگیز جبهه اصلاحات شد؛ در حالی‌ که ارتباط ایشان با نیروهای جناح راست نیز به همان نسبت قوی و سازنده بود». 🔹درباره این تحلیل محسن هاشمی، چند نکته را باید یادآور شد. 🔻۱- برخی دولتمردان عضو کابینه مرحوم هاشمی، با جدیت دنبال تغییر قانون اساسی برای تمدید سه‌باره ریاست‌جمهوری وی بودند، اما نتوانستند از قانون اساسی عبور کنند. 🔻۲- به گفته آقای مرعشی، مرحوم هاشمی از شش ماه قبل از انتخابات دوم خرداد و درباره تکلیف حزب کارگزاران (حزب تشکیل شده در دولت هاشمی) گفته بود که بروید سراغ حمایت از آقای خاتمی. آقای هاشمی در انتخابات بیطرف نبود. 🔻۳- هاشمی و حزب دولت ساخته وی، در حالی از خاتمی حمایت کردند که در تقسیم‌بندی سنتی، آقای ناطق به‌عنوان رئیس مجلس وقت و عضو برجسته جناح راست، ادامه دولت هاشمی، و آقای خاتمی به‌عنوان نامزد جناح چپ و برحسب ظاهر منتقد دولت، جانمایی می‌شدند. بدین‌ترتیب، با توجه به نارضایتی‌ مردم از عملکرد دولت، ناطق حامی آن دولت، و خاتمی، منتقد آن وانمود شد! 🔻4- ائتلاف اصلاح‌طلبان، متاسفانه امتحان خوبی در قبال التزام به جمهوریت و رای مردم پس نداده‌اند. هرگاه- مثل خرداد ۱۳۷۶- برنده شده‌اند، به تحسین و تمجید جمهوریت و انتخابات پرداخته‌اند و انتخاب مردم را "باکیفیت، سالم و از سر عقل و شعور و تشخیص مردم" معرفی کرده‌اند؛ اما هرجا مردم، انتخابی خارج از نامزدهای مدعیان اعتدال و اصلاحات کرده‌اند، این ائتلاف به توهین علیه شعور و انتخاب مردم پرداخته و فراتر از آن به آشوب‌افکنی علیه انتخابات یا دولت برآمده از آن پرداخته‌اند؛ چنان‌که در سال‌ ۸۸ و در دو سال اخیر مرتکب شدند. 🔻یادداشت های برگزیده https://eitaa.com/joinchat/3621912738Cceffa384fd
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوت کامل مناظره نصیری و خانعلی زاده ✍️ " چه اندازه عبرت‌انگیز است مناظره بین آقای دکتر مهدی خانعلی‌زاده و آقای نصیری، از آن جهت که چگونه آقای نصیریِ دیروز به جهت عدم فهم حضور تاریخی انقلاب اسلامی تا آن‌جایی سقوط می‌کند که تماماً در کنار دشمن‌ترین دشمنان انقلاب اسلامی قرار می‌گیرد و طوری توصیه به تسلیم می‌نماید که گویا ما هیچ هویتی در هیچ روزگارِ تاریخی خود نداشته‌ایم. آری! وقتی به جایگاه تاریخی انقلاب اسلامی از یک طرف و به نگاه عرفانی و حِکمی به اسلام از طرف دیگر، پشت شود سرنوشتی جز سرنوشت آقای نصیری پیش نمی‌آید. خوب است رفقا این مناظره را با دقت گوش دهند که بسی عبرت‌آموز است. " 🔻یادداشت های برگزیده https://eitaa.com/joinchat/3621912738Cceffa384fd
راهبرد مربع کردن دایره تورمی ✍️ براساس تأکید رهبر انقلاب بر موضوع «مهار تورم» رسانه KHAMENEI.IR در یادداشتی به قلم آقای علی ظاهری بیرگانی، پژوهشگر اقتصاد راهبردی به بررسی یکی از راهکارهای مهار تورم می‌پردازد.  عبارت «مربع کردن دایره» استعاره‌ای برای تلاش برای انجام کاری غیرممکن استفاده می‌شود. بر این اساس، وقتی با یک معضل اساسی مواجهید که مثل دایره معیوب (loop) دائماً خود را تشدید می‌کند، باید اصطلاحاً آن دایره را مربع کنید، یعنی چرخه را بشکنید.(۱) مواجهه فعالانه با چرخه‌ مخرب و تشدیدشونده تورمی در اقتصاد ایران الزامی است؛ چراکه در نگاه راهبردی تا وقتی سیاست‌گذار برای شکستن دایره تورمی فعلی مداخله فعال نکند، این چرخه معیوب به حرکت خود ادامه خواهد داد. اقتصاد ایران که بیش از پنجاه سال به‌طور متوسط با تورم بیست‌درصدی دست‌به‌گریبان بوده و دهه ۹۰ را با تاب‌آوری در مقابل سلاح تورمی تحریم آمریکا(۲) پشت سر گذاشته، در چهار سال گذشته به دلیل گرفتار شدن در «دایره مخرب تورمی» -بسان بیماری که از تب مزمن رنج می‌برد- پیوسته نرخ‌های تورم بالای چهل درصد را تجربه کرده، به‌طوری‌که متوسط نرخ تورم در چهار سال اخیر حدود ۴۵.۳ درصد بوده است؛ به همین دلیل کاهش چشم‌گیر تورم باید اولویت اصلی سیاست‌گذار و مجری اقتصادی باشد، اما چگونه؟ همچنین سؤال مهم دیگری که مطرح می‌شود این است که «عامل مسلط» برای افزایش تورم در اقتصاد ایران به‌ویژه در چهار سال گذشته از چه نوعی است؟ آیا عامل مسلط، رشد نقدینگی است یا افزایش نرخ ارز؟ آیا افزایش نرخ ارز، معلول افزایش تورم است یا علت آن؟ در این یادداشت ضمن تبیین مختصری از «دایره تورمی» به مقایسه دو رویکرد تعدیل و تثبیت درباره «ماهیت تورم در اقتصاد ایران» پرداخته و بخشی از کارنامه گذشته و نسخه‌های تجویزی این دو جریان بررسی می‌شود. در ادامه مهم‌ترین مؤلفه‌های راهبرد مربع کردن دایره تورمی تبیین و نشان داده می‌شود که برای خروج از این دایره مخرب «الزاماً باید دست قدرتمند سیاست‌گذار به کمک اقتصاد بیاید» که آن‌هم مستلزم اعمال -و نه‌فقط اعلام- سیاست کنترل و تثبیت نرخ ارز است؛ زیرا یکی از الزامات اساسی رشد تولید و مهار تورم از منظر علم اقتصاد کلان، وجود بازار ارز غیرمختل (undistorted) است(۳) اما بازار ناقص ارز در اقتصاد ایران مختل شده و همچون دماسنج مختل دمای اعلامی آن با دمای واقعی اقتصاد متفاوت است. ادامه یادداشت در لینک زیر 👇 https://farsi.khamenei.ir/others-note?id=52758 🔻یادداشت های برگزیده https://eitaa.com/joinchat/3621912738Cceffa384fd
بمب خبری خلیج فارس/ این رئیسی چه میکند؟! ✍️ عبدالرحیم انصاری ۱- فکر میکنم خبر خروج امارات از ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس و پشت کردن این کشور عربی به ایالات متحده به اندازه کافی برای آگاهان سیاسی شوکه کننده بود تا حداقل حالا حالاها نخواهند بمب خبری دیگری از همان جنس را شاهد باشند! ۲- اما فقط یک روز پس از این خبر، در حالی که تمام محافل سیاسی و رسانه ای هنوز سرگرم تحلیل زوایای پیدا و نهانش بودند، پایگاه خبری الجدید قطر بمب دیگری را منفجر کرده، که اگر نگوییم جهان، حداقل منطقه را در بهت و حیرت سنگینی فرو برده است! ۳- اما این خبر مهم و حیرت انگیز چه بود؟ الجدید نوشته ایران، سعودی، عمان و امارات یک ائتلاف دریایی جدید برای تامین امنیت دریاییِ منطقه بدون دخالت نیروهای فرا منطقه ای شکل داده اند! جالب است این خبر تنها یک روز پس از رسانه ای شدن خروج امارات از ائتلاف دریایی آمریکا مطرح میشود و... ۴- بسیاری صاحبنظران حتی از خروج احتمالی اما بی سر و صدای سعودی از ائتلاف آمریکایی نیز سخن به میان آورده اند! و جالبتر اینکه تحلیلگران زیادی هدف از تشکیل ائتلاف جدید با ایران را مقابله با دخالت نیروهای آمریکایی در آب های منطقه دانسته اند! ۵- اینکه اعراب منطقه با این ترتیب آمریکا را دور انداخته و به سوی ایران می آیند، حاکی از اتفاقات و تصمیمات مهم پشت پرده است که فعلا دسترسی به جزئیات آن آسان نمی باشد، لیکن آنچه واضح است رسیدن کشورهای عربی خلیج فارس به این درک است که آمریکا دیگر یارای مقابله با ایران در منطقه را ندارد و نمیتواند از آنها در برابر جمهوری اسلامی دفاع کند. ۶- نه تنها این مسئله، که حتی احتمالا به این نتیجه رسیده اند ایران آنگونه که سالها تصور میکرده اند برایشان خطرناک نیست و فقط بازیچه ترفند ایران هراسی آمریکا در منطقه بوده اند. ٧- اعتماد به ایران البته به خودیِ خود بدست نیامده و میانجیگری چین و تضمین این کشور در شکل گیری چنین حرکت هایی بی تاثیر نبوده است. و من حالا به اتفاقات و تغییرات منطقه ایِ یکی دو سال پس از ریاست جمهوری حسن روحانی فکر میکنم و با خود میگویم اگر مردم ایران سال ۹۶ تخم مرغ های خود را بجای گذاشتن در سبد حسن روحانی، در سبد رئیسی قرار میدادند اکنون کجا بودیم؟ ۸- منطقه حالا به چه شکل در آمده بود؟ ‌آیا تحریمها درهم نشکسته بود؟ آیا آمریکا هنوز در منطقه حضور داشت؟ چندسال از عمر اسرائیل کمتر شده بود؟ و بزرگترین افسوس ما شاید این نبود که حاج قاسم دیگر در بین مان حضور ندارد! من کاری به غربگراها ندارم، ولی دوستان انقلابی قدر را بدانید! 🔻یادداشت های برگزیده https://eitaa.com/joinchat/3621912738Cceffa384fd
آیت الله سیستانی: اول باید به احترام نام امام خمینی ایستاد! 👤حجت‌الاسلام «ناصرالدین انصاری قمی» از پژوهش‌گران حوزه علمیه قم: 🔸در سال ۱۳۸۲ بعد از ایام عید فطر در نجف خدمت آیت‌الله العظمی سیستانی رسیدم. در حین دیدار از ایشان پرسیدم: حضرتعالی چند سال در درس مرحوم امام خمینی در قم شرکت داشتید؟ آیت‌الله سیستانی با شنیدن نام حضرت امام، بلند شدند و ایستادند و فرمودند: «اول باید به احترام مرحوم آیت‌ الله خمینی (قدس سره) بایستم". 🔹سپس ادامه دادند: "شما نمی‌دانید که امام خمینی چه کار بزرگی انجام داده‌اند! ما که اینجا در چنگال صدام محاصره شده بودیم، ارزش کار امام خمینی را درک کردیم و درک می‌کنیم". 🔹آیت‌الله سیستانی درباره تتلمذ نزد امام(ره) هم گفتند: "من در قم حدوداً به مدت دو سال در درس ایشان شرکت کردم و پس از آن به نجف اشرف آمدم". 🔸ایشان دربارهٔ دنبال کردن سخنان امام راحل(ره) پس از اقامت در عراق نیز بیان جالبی داشتند: "من شبانه به همه سخنرانی‌های ایشان گوش می‌کردم. رادیوی کوچکی داشتم و به کتابخانه ام در طبقه بالای خانه می‌رفتم و بعد از اخبار ساعت هشت که خطبه‌های امام را پخش می‌کردند، به آنها گوش می‌دادم". 🔻حضرت آیت الله سیستانی سپس به یکی از بیانات تکان‌دهندهٔ امام(ره) اشاره کردند و فرمودند: "آیا آن سخنرانی از امام خمینی را به یاد می‌آورید که گفته بودند: «یکی از تجار نزد یکی از علمای بزرگ رفته است و گفته است که آقا! اگر پشت کتابی یک چیزی‏‎ ‎‏نوشته اند به ما هم بگویید! کتاب ها معلوم، اما اگر پشت کتابی چیزی نوشته اند که شما از آن مطلع هستید به ما هم بگویید برای اینکه ما می‌بینیم که شما ما را دعوت می‌کنید به‏‎ ‎‏خیر و صلاح، اما خودتان اینگونه نیستید [و عمل شما با سخنتان فرق دارد] پس معلوم می‌شود یک مطلب دیگری در کار است! 🔸آن آقا گریه کرده و گفته بود: حاجی هیچ چیز دیگری نیست‏‎ ‎‏و ما فاسد هستیم»... که حاضران با شنیدن این کلام متأثر شدند و به گریه افتادند". سپس آیت الله سیستانی این توصیهٔ اخلاقی را فرمود که: "اکنون شما در ایران باید به شکلی در زندگی خود رفتار کنید که بین حرف و عمل شما فرقی نباشد". ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ برای دیدن فیلم بیانات امام خمینی(ره) که آیت الله سیستانی بدان اشاره کردند، از لینک زیر استفاده کنید👇 http://emam.com/posts/view/19579/%D8%AF%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D8%A7%D8%AC%D8%B1-%D9%88-%D8%B9%D8%A7%D9%84%D9%85 🔻یادداشت های برگزیده https://eitaa.com/joinchat/3621912738Cceffa384fd
پایان جمهوری اسلامی در نگاه ضد انقلاب؛ از شمارش معکوس تا کلاغ سفید! مروری به ادعاهای عجیب براندازان که در ایام اغتشاشات به نشانه‌های خنده‌داری متوسل می‌شدند و ادعا می کردند سقوط نظام نزدیک شده است! 🔸بیش از ۴۳ سال است که اپوزیسیون و دشمن خارجی با دلایل مختلف ادعا می‌کنند که به انتهای جمهوری اسلامی نزدیک می‌شویم، معروف‌ترین این وعده مربوط به جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا است که در سال ۲۰۱۸ و در جمع منافقین مدعی شد که قبل از سال ۲۰۱۹ کریسمس را در تهران جشن می‌گیریم؛ رهبر انقلاب نیز در دیدار فروردین ماه سال ۱۴۰۱ به این ادعا پاسخ دادند و فرمودند: «اخیراً هم یک دلقک آمریکایی گفت کریسمس را در تهران جشن خواهد گرفت. از این حرف‌ها هست، می‌زنند، منتها خب واقعیّت با آنچه آنها دلشان می‌خواهد و دنبال می‌کنند، فاصله‌ی زیادی دارد.» 🔸جالب است بدانید که در دهه هفتاد، اپوزیسیون در اقدامی شمارش معکوس پایان نظام را خواندند و اعلام کردند که از این لحظه به بعد، رژیم سقوط کرده است و با یکدیگر رو بوسی کردند! 🔻در آشوب‌های اخیر نیز شاهد همین سنخ شعارها بودیم و البته، نکات جالب‌تری هم وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌شود. 1️⃣جمع اعداد فراخوان‌ها، نشانه سقوط نظام است! یکی از براندازان در ابتکاری عجیب اعداد فراخوان روزهای ۲۴ ، ۲۵ و ۲۶ آبان را با هم جمع کرده بود و با برعکس کردن حاصل جمع، می‌خواست بفهماند که با این عدد نشانه انقلاب دیگری است! 2️⃣کلاغ سفید نشانه حکومت جدید! یکی دیگر از کشفیات براندازان، دیدن یک کلاغ سفید بود که ادعا می‌کردند نشانه شروع حکومت جدید و براندازی نظام است. این شایعه آنقدر به باور اپوزیسیون رسیده بود که هرکس مشاهدات خود را درباره کلاغ سفیدهای تهران ثبت می‌کرد. رسانه منوتو نیز از این سیرک براندازان جانمانده بود. 3️⃣جام‌جهانی نشانه براندازی! آرژانتین قهرمان جام‌جهانی شد و بازار پیشگویی‌های براندازان دوباره داغ شد. براندازان ادعا می‌کردند آرژانتین در سال ۱۹۷۸ قهرمان جام‌جهانی شد و یک ماه بعد از این قهرمانی در ایران انقلاب شد، پس در یک ماه بعد از قهرمانی جام ۲۰۲۲ توسط آرژانتین، دوباره انقلاب خواهد شد! استدلال‌هایی که در روزهای قهرمانی آرژانتین می‌شد ذهن هر خواننده‌ای را متحیر می‌کرد که مخاطبان این رسانه‌ها مخاطبان خود را چه فرض کرده‌اند؟! و آیا انسان سلیم‌العقلی هست که این ادعاها را ببیند و باور کند؟! 🔸به هرحال این پیشگویی‌ها و خرافات در بین اپوزیسیون و براندازان رواج دارد، با فروکش کردن آشوب‌ها حجم این خرافات نیز کاهش یافته است. ✍️ مجله فارس پلاس/روایت روز 🔻یادداشت های برگزیده https://eitaa.com/joinchat/3621912738Cceffa384fd
پانزده خرداد؛ وثیقۀ ظهور ✍️ آیت الله حائری شیرازی «سالها می‌گذرد حادثه‌ها می‌آید / انتظار فرج از نیمه خرداد کشم» 🔺خیلی‌ها فکر می‌کنند چون رحلت امام در 14 خرداد است، امام با شعر مذکور،‌ از رفتن خود خبر داده است. نه! منظور امام این نیست. منظور امام، استثناء بودن جریان نیمه خرداد است. نیمه خرداد، ثمرۀ هزار و صدسال غیبت کبری است. 🔸غیبت چطور شروع شد؟ نامه‌ای از سران شیعه برای امام یازدهم آمد که بیلان و هزینه کرد پول‌هایی که خدمت شما فرستاده‌ایم را به ما بدهید! حضرت یک کلمه جواب داد: «اگر امامت امر مستمری است، چرا چنین چیزی از اجداد و پدران من درخواست نشده است؟» و ازآن‌پس پرده سیاهی در اتاق ایشان نصب شد و مردم حق دیدن حضرت را نداشتند و فقط صدای ایشان را می‌شنیدند. امام بعدی که آمد، مردم حتی صدای ایشان را نشنیدند. فقط از طریق چهار نایب در مدت هفتادسال با امام ارتباط داشتند. 🔸امام غایب شد تا چه بشود؟ غیبت ایشان برای آشکار شدن قدر و قیمت اوست. خداوند نعمتی را می‌گیرد که مردم قیمت این نعمت را بدانند. انسان در خوف، قیمت امنیت را می‌داند. در مرض، قیمت سلامت را می‌داند. در غیبت هم قیمت امام خود را می‌داند. هزار سال غیبت این اثر را داشت که مردم به قیمت امامت و قدر امامت آشنا شوند و برای نایب امام «جان بدهند». 🔸اولین هدایای خود را دادند و حکم اعدام امام، تبدیل به زندان شش‌ماهه شد. از آن زمان، مردم مرتباً شهید دادند. شهدای پانزده خرداد شهدای راه امام زمان هستند. شهدای «وثیقهٔ ظهور» هستند. حضرت یعقوب (ع) نپذیرفت که بنیامین را در اختیار برادران قرار دهد مگر اینکه وثیقه بدهند؛ چون به آن‌ها گفته بود «هَل آَمَنُکم عَلَیه إِلاَّ کمَا أَمِنْتُکم عَلَی أَخِیه مِنْ قَبْل» خداوند هم به ما می‌گوید: یازده امام دادم اما این دوازدهمی را بدون وثیقه نمی‌دهم. 🔸حضرت امام، پانزده خرداد را وثیقه اول می‌داند و تاکنون این وثیقه گذاری در صبر و بصیرت ادامه پیداکرده است و می‌بینید که انقلاب اسلامی در عالم، روزبه‌روز درخشان‌تر می‌شود؛ همان‌طوری که قبل از طلوع خورشید وقتی سپیده آمد، فضا مرتباً نورانی‌تر می‌شود. ما این سپیده را در نیمه خرداد می‌بینیم. 🔻یادداشت های برگزیده https://eitaa.com/joinchat/3621912738Cceffa384fd
💠بازگشت ظریف و رقابت سه آینده! 🔻به بهانه یادداشت کوتاه دکتر محمدجواد ظریف در آستانه ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ ✍محسن دنیوی بخش اول دوروز قبل(۱۳ خرداد ۱۴۰۲) یعنی در آستانه سالگرد رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران، دکتر محمد جواد ظریف، متنی را در صفحه خودشان در اینستاگرام منتشر کردند که بسیار مهم و قابل توجه و دقت است. فارغ از محتوای بسیار مهم، زمان انتشار هم مهم است. چون ظریف یک سیاستمدار آشنا با رسانه است و انتخاب سالگرد امام برای انتشار متنی که شاید بتوان آن را امتداد گفتگوی معروف و جنجالی او با سعید لیلاز درباره دوگانه میدان و دیپلماسی دانست، اتفاقی نیست و می توان آن را یک رفتار و کنش سیاسی معنادار قلمداد کرد. اما آنچه از همه مهمتر است این است که جامعه ایرانی به شدت به این جنس از سخن گفتن و گفتارهایی اینچنین برای شکل‌گیری گفتگو نیاز دارد. متن دکتر ظریف بدون درنظر گرفتن سویه های سیاسی آن، دارای نکات بسیار مهمی برای گفتگو درباره ایران و وضعیت گذشته، حال و آینده آن است. متنی که در آن به تاریخ ۷۵ ساله برنامه ریزی در ایران اشاره شده و وضعیت ایران را نه در مقیاس ده سال و چهل سال بلکه از ۲۰۰ سال قبل تا الان تحلیل می کند. تمام این موارد، متن دکتر ظریف را ارزشمند می سازد و هر چقدر که با آن هم نظر نباشیم، نمی توانیم از اهمیت آن بکاهیم. به دلیل همین اهمیت اجازه دهید نکات دکتر ظریف با دقت لیست کنیم نکته اول؛ متن با انتقاد و گله تلخ ظریف از خودمان یعنی از مردم ایران شروع می شود. چیزی که در آن مصاحبه قبلی هم تا حدودی حس می¬شد و ظریف در ادامه هم بر این نکته تاکید می کند که این انتخاب غلط بین آرزوگرایی و آرمان خواهی و انتخاب نکردن واقع گرایی فقط ویژه مردم عوام نیست و نخبگان ایرانی هم دچار چنین عارضه ای در طول تاریخ ایران بوده و احتمالا همچنان هستند. نکته دوم؛ جمع‌بندی مهم درباره سیاست در ایران پانصد سال گذشته به ویژه در زمینه سیاست خارجی است و آن هم اینکه ما زمانی قلمرویی گسترده داشتیم و الان در سودای تصرف دوباره آن هستیم و اغلب نمی توانیم فاصله این آرزو و هدف را با واقعیت و امکاناتمان درک کنیم. یعنی رویای فتح دوباره قله و رسیدن به ایران بزرگ و قوی سبب شکل گیری آرزویی در ذهن ایرانیان شده است که فاصله این آرزو تا واقعیت های ما و امکاناتمان، سبب بروز مشکلات متعدد شده است. نکته سوم؛ هم بسط نکته دوم است؛ به شکلی که ظریف بیان می کند که ما در طول تاریخ، اهدافمان را بر اساس آرزوهایمان چیده ایم و به توانایی هایمان توجهی نکرده ایم و این یک گرایش تاریخی است و در طول ۷۵ سال برنامه ریزی توسعه از پهلوی تا جمهوری اسلامی هم ادامه داشته و اختصاص به یک نظام سیاسی هم ندارد و ویژگی ملت ایران است. همین ویژگی هم باعث شده که در طول تاریخ خود، سیاستمدارانی که تلاش کردند از خسارات ناشی از همین حرکات آرزومندانه بکاهند را سازشکار و خائن نامیدیم. در نهایت هم دکتر ظریف از ایده مطلوب خود می گوید و آن را کنشگری مرزی می نامند. مسیری که چشم به آرمانها دارد و استوار بر توانایی هاست. گفتار و سخنی که به نظر می رسد قصد دارد از مفهوم سازش در بستر تدبیر و امید و عقلانیت، اعاده حیثیت کند و در برابر مفاهیم انقلابی گری، مرد میدان، مقاومت، تحول و ...یک دوگانه جدی را امتداد دهد. @🔻یادداشت های برگزیده https://eitaa.com/joinchat/3621912738Cceffa384fd
💠بازگشت ظریف و رقابت سه آینده! 🔻به بهانه یادداشت کوتاه دکتر محمدجواد ظریف در آستانه ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ ✍محسن دنیوی بخش دوم در بخش اول بیشتر روی سه نکته اصلی متن دکتر ظریف تمرکز کردیم و حالا به محتوای مطالب ایشان خواهیم پرداخت. ۱. چندی قبل دکتر رنانی هم متنی منتشر کردند و در آن متن از بی آیندگی ما ایرانیان گفتند. دکتر ظریف هم در این متن، تصویر ما ایرانیان درباره آینده را به آرزوی محال و دور از دسترس و تخیلی نزدیک کردند. اما نکته اینجاست که ما ایرانیان نه مانند آنچه دکتر رنانی گفته بی آینده هستیم و نه مانند آنچه دکتر ظریف بیان کرده، متوهم! بلکه مشکل اصلی این است که ما ایرانیان آینده‌های متفاوتی داریم و هنوز بر سر یک تصویر از آینده به توافق نرسیدیم. حداقل سه تصویر پرقدرت از آینده در ایران امروز هست که هر سه نخبگان و هواداران عمومی دارند. آینده اول؛ آینده است که دوست دارد ایران بخشی از جهان امروز باشد و به درجه و رتبه کشورهایی مانند ژاپن و آلمان برسد و بتواند یک نمونه از توسعه ایرانی شده را تجربه کند. در این نگاه، دین امری فردی و کشور به صورت سکولار و دموکراتیک و با بازگشت و رهبری نخبگان متعدد ایرانی که در نقاط مختلف جهان پراکنده هستند اداره خواهد شد و در طول کمتر از یک ربع قرن، به سطح کیفی زندگی قابل قبولی بر اساس استانداردهای جهانی خواهد رسید. آینده دوم مربوط به کسانی است که شبیه جریان اول مشتاق توسعه مدرن ایران هستند. اینان قصد ندارند نظم فعلی حاکم بر جهان و روند توسعه طراحی شده و مشترک بین ملل متحد را به هم بزنند، بلکه دوست دارند در همین نظم فعلی، با پافشاری بر قوانین اسلامی(برخلاف جریان اول)، نحوی از حکومت اسلامی را ایجاد کنند که هم اسلامی باشد و هم به شدت قدرتمند و ثروتمند که شاید نماد امروزین آن چیزی برتر از عربستان و امارات و قطر با پروژه های فوق پیشرفته و سرمایه گذاری های غیرعادی در زمینه توسعه شهری، هوش مصنوعی، رباتیک و عرصه های دیگر باشد. اما آینده سوم؛ آینده‌ای است که به مانند دو نگاه قبلی به دنبال پیشرفت است، اما پیشرفت را متفاوت از توسعه به سبک اسناد و برنامه‌های سازمان های جهانی می داند. مانند تصویر دوم بر جریان یابی اجتماعی اسلام تاکید دارد اما برخلاف جریان دوم بر این باور است که نمی توان در نظم فعلی حاکم بر جهان، به آینده‌ای مستقل و با حفظ هویت ایرانی و هویت اسلامی رسید و اگر نظم فعلی و حاکمیت سازمان های بین المللی، برنامه های بین المللی و قوانین بین المللی به رهبری آمریکا و همراهان اصلی این کشور تغییر نکند، نمی توان حقیقتا یک کشور مستقل ایرانی و اسلامی ایجاد کرد و در بهترین حالت، می شود ژاپن و یا عربستان به عنوان اقماری از آمریکا در خاورمیانه یا شرق آسیا و خاور دور بود. همانگونه که بیان شد، این سه آینده، هر سه طرفدارانی در بین نخبگان و عموم مردم دارند و هر سه، بخشی از قدرت سیاسی و اقتصادی و اجتماعی ایران را در اختیار دارند و هیج یک نمی تواند به راحتی، دو جریان دیگر را از صحنه رقابت خارج کند. پس مشکل آنگونه که دکتر ظریف مطرح کردند در آروزی محال داشتن و واقع گرا نبودن نیست، بلکه در تفاوت در تصویر آینده است. دکتر ظریف، جایی بین تصویر اول و دوم قرار دارند و از آنجایی که ایشان ایستاده است، روشن است که آینده سوم که طرح انقلاب اسلامی و روح الله خمینی بوده است، آروزی دور از واقعیت و بی توجه به امکانات و توانایی جلوه می کند. در حالی که از منظر سوم که امام خمینی به وضعیت ایران و جهان اسلام و عرصه بین الملل نگاه می کردند، دو رویکرد قبلی و مخصوصا جریان دوم نشدنی و آرزوهای محال هستند. چون در تصویر اول و دوم از آینده، ایران در بهترین حالت در مدار دوم و یا سوم کشورهای توسعه یافته جای خواهد گرفت و امکان ندارد بتواند به جایگاه حقیقی خود به عنوان کشوری با توانمندی و تاریخ ویژه دست پیدا کند و باید به همین ریزه خواری سفره بزرگان جهان راضی باشد. البته بخشی از حامیان تصویر اول و دوم از آینده ایران، مشکلی با این قضیه ندارند و اصلا آن را اینگونه تحقیرآمیز نمی بینند و قرار گرفتن در جایگاه واقعی و پرهیز از زیاده گویی و زیاده خواهی درباره جایگاه ایران را راه حل اساسی تغییر وضعیت کشور می دانند. اما از منظر تصویر سوم که رهبران انقلاب و نظام جمهوری اسلامی بیان کرده اند، تنها با تغییر نظم سلطه جویانه فعلی در جهان است که امکان پیدایش قطب های جدید قدرت در جهان به وجود می آید و ایران می تواند جایگاه و رتبه خود را تغییر داده و تعیین کند. پس طرح انقلاب و امام برای ایران نه تنها محال و توهمی نیست، بلکه شاید تنها راه واقعی پیش روی ملت ایران است که به جایگاه حقیقی خود برسند. 🔻یادداشت های برگزیده https://eitaa.com/joinchat/3621912738Cceffa384fd
💠بازگشت ظریف و رقابت سه آینده! 🔻به بهانه یادداشت کوتاه دکتر محمدجواد ظریف در آستانه ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ بخش سوم نشانه هایی برای توهمی نبودن آن تصویر از آینده ایران هم می تواند این باشد که امام خمینی با همین نگاه، نظم سیاسی حاکم بر کشور ایران را تغییر دادند و در آنجا هم هر کس به امکانات و واقعیت نهضت خمینی نگاه می کرد، احتمال تحول را در حد صفر می دانست. اما امام با تکیه بر عواملی که شاید دکتر ظریف به آنها به عنوان امکانات توجه ندارند، این انقلاب را بدون سلاح، بدون رسانه رسمی مدرن و بدون حمایت خارجی به سرانجام رساند و هشت سال دفاع از وطن را در یک فاصله غیرقابل تصور در زمینه امکانات و نیروی انسانی در برابر عراق به نتیجه رساند و قدرت منطقه ای ایران را گسترش داد. نکته آخر هم اینکه در متن دکتر ظریف، مفهوم دشمن غائب است و همه چیز به درون باز می گردد. یعنی آرزوهای محال برای یافتن قدرت برتر برای ایران، سبب چنین وضعیتی شده است و ایشان هیچ اشاره ای به طراحی ها و عملیات¬ های هر روزه دشمنان ایران برای تخریب این کشور نداشتند. در حالی که بر اساس تصویر سوم، ایران پس از انقلاب اسلامی وارد یک چالش جدی با برنامه ها و قوانین و سازمان های بین المللی در زمینه چگونگی اداره امور جامعه بر اساس شاخص ها و قواعد متفاوت در ایران با بقیه کشورهای حهان شده است. با انقلاب اسلامی جایگاه دین و معنویت در زندگی اجتماعی و در ساختار حاکمیت پررنگ شده و این برخلاف اصلی ترین رویه سیاست در جهان جدید است. پس به طور طبیعی ایران در محیطی بیرون مدارهای توسعه یافتگی به رهبری قدرت های جهان امروز قرار می گیرد و تا زمانی که ما بر این مسیر و آنها بر مسیر خود اصرار و پافشاری و اصرار دارند نمی توان تغییرات بنیادینی در روابط ایجاد کرد. مسئله ایجاد تغییرات بنیادین در نظم و تعادل فعلی در جهان است و اگر این عمق از مسئله انقلاب اسلامی ایران را درک نکنیم و یا آن را توهمی و تخیلی بدانیم و بنامیم، نمی شود انتظار داشت که در برنامه ریزی های بیست ساله و پنج ساله و سالانه و ماهانه و روزانه، بین کسانی که تصویرهای مختلفی از آینده دارند، اشتراک نظر جدی شکل بگیرد. 🔻یادداشت های برگزیده https://eitaa.com/joinchat/3621912738Cceffa384fd
🔺آنچه ظریف نگفت! محمد جواد ظریف وزیرخارجه سابق پس از مدت‌ها سکوت‌، با انتشار یک یادداشت کوتاه در شبکه‌های اجتماعی در دفاع از خودش با ‌اشاره به اینکه پیش از این برای جمله «خودمان انتخاب کردیم» مورد انتقاد فراوانی قرار گرفت با توضیح بیشتر در این زمینه نوشت: ▫️ما در طول تاریخ اهدافمان را بر اساس آرزوهایمان چیده‌ایم و به توانایی‌هایمان توجهی نکرده‌ایم گرایش تاریخی ما برای رسیدن به آرزوها بدون در نظر گرفتن امکانات نه تنها در سیاست خارجی نمایان، است بلکه در شکل‌گیری خطوط متراکم خودرو پشت هر تونل کم‌عرض نیز دیدنی است. ▫️در ۷۵ سال برنامه‌ریزی توسعه، ما منابع ملی نابود شده و توسعه نیز حاصل نشده چون بیشتر برنامه‌ها به جای ترسیم مسیر جبران عقب‌ماندگی‌ها متناسب با امکانات و فرصت‌ها، حدیث آرزومندی رهبران کشور بوده‌اند. ▫️راستی نه تنها ما مردم بلکه نخبگان ما کدام‌یک را بیشتر نکوهش می‌کنند. آنها که با آرزوی بازپس گرفتن سرزمین از دست رفته در قرارداد گلستان بخش‌های بیشتری از سرزمین و حتی استقلال ایران را به باد دادند یا آنها که با قرارداد ترکمنچای دست‌کم قسمتی از سرزمین تازه از دست رفته را بازپس گرفتند؟ ✍️ وزیر امور خارجه سابق در حالی برای دفاع از عملکرد خود به طور ضمنی به تمجید از قرارداد نگین ترکمنچای روی آورده است که به موجب این قرار داد‌، ایالت‌های ایروان و نخجوان و بخش‌هایی از تالش (۳۰ هزار کیلومتر مربع)، از خاک ایران جدا شد. ضمن آنکه ایران، حق قضاوت کنسولی (کاپیتولاسیون) را به روسیه واگذار کرد و ده کرور تومان نیز به عنوان غرامت جنگی پرداخت. 🔹در منفور بودن این قرار داد ننگین‌، همین‌بس که ظریف، ۸ بهمن ۱۳۹۷ در مجلس از قیاس برجام با ترکمنچای از سوی منتقدان به شدت برآشفته و گفته بود: «چرا افتخارات ملی را ترکمنچای می‌نامید؟ چرا بدعهدی رژیم جنایتکار آمریکا را به اسم جمهوری اسلامی تمام می‌کنیم و افتخار کشور را ترکمنچای می‌نامیم؟ از دولتی که به اصول بین‌الملل پایبند نیست چه توقعی داریم؟… این ترامپ است که باید به برجام، ترکمنچای بگوید، نه شما». 🔸ظریف آن زمان، ترکمنچای را نقطه مقابل افتخارات ملی می‌شمرد اما ۵ سال بعد، با این پیش فرض که برجام در واگذاری امتیازات به دشمن، شبیه آن قرارداد بوده، به تحسین ترکمنچای می‌پردازد تا فجایع برجام را توجیه کند! 🔹ظلم بزرگ جناب ظریف این است که تلویحا اقتدار امروز را با دوره انحطاط پهلوی و قاجاریه یکی وانمود می‌کند؛ در حالی‌که به استناد عباراتی هم چون «امضای کری تضمین است»، «برجام فتح الفتوح است»، «امکان ندارد آمریکا از برجام خارج شود»، «تحریم‌ها لغو شده و امکان ندارد برگردد» و… رویکرد شخص او و روحانی در برجام، برخلاف ادعای واقع‌گرایی، آرزو‌اندیشی و خام‌اندیشی بود. کمیل خجسته: 🔸عباس میرزا کسی بود که تلاش کرد از دل شکست ترکمنچای عقب‌ماندگی کشور را جبران کند. قشون نظامی را بازسازی کند و کنار خود قائم مقام فراهانی را داشت که با مدیریتش امید بود مسیر ایران شکست‌خورده را بازسازی کند.عباس میرزا شکست خورد چون دربار پشتوانه ضعیفی برای او بود. دربار ضعیفی که حتی مذاکره‌کننده ارشدش با روس‌ “میرزاابوالحسن ایلچی می‌شود. 🔹واقعا ندانستن فرق بین این دو برای کسی که سال‌ها وزیر خارجه مملکت بوده خیلی عجیب و نگران کننده است؛ تاریخ به ما نشان داده که هزینه سازش به مراتب بیشتر از مقاومت هوشمندانه واقع‌بینانه است. 🔸حیف است برای ملتی که فتح خرمشهر را تجربه کرده، تاریخ را به اشتباه روایت کنید. مطالعه متن کامل: 🌐 v-o-h.ir/?p=43907 🔻یادداشت های برگزیده https://eitaa.com/joinchat/3621912738Cceffa384fd
بی تقوایی ✍️ علی مهدیان 🔹فیلم مسخره بازی جوان متدین حزب اللهی با میرسلیم در حرم حضرت ابالفضل س را دیدید؟ اگر خندیدید و خوشتان آمد با شما سخنی ندارم. اما اگر مثل من احساس بدی پیدا کردید، نکته ای دارم برای گفتن. برادران من! 🔹بیایید کمی از بالاتر به وضعیت خودمان نگاه کنیم. این حال و روز ما است. حال و روز کسانی که بیشترین امید را به آنها داریم. فلان مداح مان برای آنکه بگوید من هم مشکلات را میفهمم در سرود خوانی اش دولت مردمی و مجلس انقلابی را تمسخر میکند، بعد که میخواهد عذرخواهی کند باز همانها را تکرار میکند. آن یکی که با توییتهایش نیش و‌ کنایه میزد حالا در اشعارش همانها را واگویه میکند. 🔹میرسلیم کلی حرف بد و بی اخلاقی گفته، تو هم به خودت حق میدهی بگویی، حداد رفته با فلان آدم عوضی دست داده، تو هم مو را از ماست میکشی‌ و یاد تبری افتاده ای که چی؟ که طرف را با خاک یکسان کنی و بگویی دست همه شان در یک کاسه است. نکنید رفقا! شما سردار سلیمانی را هم با نیش و کنایه مینواختید وقتی سخنانش درباره روحانی و هاشمی را میشنیدید. این رسمش نیست. 🔹کار سیاسی، خاله زنک بازی نیست. آن روز که عدالتخواهی را نقد میکردم گفتم این یک فرهنگ است، این فرهنگ، جنگ و جدال «بیهوده» میافریند، دو قطبی میسازد. سیاست را من و شما از حضرت روح الله آموختیم، که اساسش رشد بود، رشد حقیقی، در بستر مبارزه با استکبار، برخی دندان فشردنهای دوستان آدم را به این فکر میاندازد که نکند استکبار بزرگ و اساسی را رفیقش میداند نه آمریکا. 🔹هر چه نزدیک انتخابات میشویم، صحنه برای ایجاد دو قطبی در کشور فراهم تر میشود من به غافلین احساسی و اراذل و اوباش داخلی ولو با کت و شلوار دانشگاهی یا عبا عمامه حوزوی کاری ندارم. روی سخنم به برادران حزب اللهی ام میباشد. خودم را و شما را به رعایت تقوا توصیه میکنم. نکند ندانسته به دلیل همین بی اخلاقیهایمان بازیچه دست دشمن شویم و در تنور دو قطبی های اجتماعی بدمیم. 🔹دو قطبی کاری میکند که ولو هشتاد و پنج درصد هم ملت در انتخابات بیایند، دشمن فشارهای تاریخی تحریمش را آغاز کند، آن روز دود این بی تقوایی ها به چشم همه مردم خصوصا محرومین و مستضعفین خواهد رفت. کمک کنیم صحنه عقلانیت پیدا کند. تا بتوانیم از ایمان مردم، امید کشت کنیم. باز هم خود دانید. 🔻یادداشت های برگزیده https://eitaa.com/joinchat/3621912738Cceffa384fd
پشت پرده اخبار توافق ایران و آمریکا ✍️ نورنیوز (رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی): 🔺اگرچه انتشار اطلاعات جهت دار و عمدتا نادرست از سوی رسانه‌های بیگانه در نگاه اول از پیشرفت در مذاکرات رفع تحریم‌ها حکایت می‌کند، اما جهت‌گیری اصلی فضاسازی‌های انجام شده از سوی این رسانه‌ها تلاش مجدد برای شرطی سازی بازارهای داخلی ایران است. 🔺انتشار اخبار کذب و متواتر در مورد توافق موقت میان ایران و آمریکا که در قالب یک بازی رسانه‌ای میان رژیم صهیونیستی و آمریکا در حال پیگیری است، بیشتر شبیه تله‌گذاری‌های مرسوم غرب برای بر هم زدن آرامش بازارهای داخلی طی هفته‌های اخیر است و چنانچه مسبوق به سابقه است، قطعاً طی روزهای آینده با انتشار خبرهایی متفاوت، تلاش خواهند کرد تا بازار شرطی‌شده داخل را مجدداً دچار آشفتگی نمایند. این خبرهای به‌ظاهر مثبت به‌دلیل هم‌زمان شدن با موضوع بازگشایی سفارت ایران در عربستان موجب شکل‌گیری فضایی مثبت در داخل کشور و تأثیرپذیری بازارهای مختلف از آن شد. اساساً یکی از مشکلاتی که به‌ویژه پس از آغاز مذاکرات برجام به عنوان چالش جدی در حوزه اقتصاد داخلی پدید آمد، مسئله شرطی شدن بازارهای داخلی از روند مذاکرات بود. از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم، سیاست پایان دادن به شرطی شدن اقتصاد کشور نسبت به روابط خارجی در دستور کار قرار گرفت و در کنار حضور فعال در مذاکرات رفع تحریم‌ها، ضمن بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های داخلی و متنوع‌سازی روابط خارجی از جمله پیگیری راهبرد همکاری با همسایگان، تلاش شد اثرگذاری مذاکرات رفع تحریم‌ها بر اقتصاد کشور به حداقل برسد. 🔺به هر حال آنچه واضح و بدیهی است اینکه؛ به‌دلیل جواب گرفتن ایران از تلاش برای عدم شرطی‌سازی بازار از مذاکرات، غربی‌ها که یک ابزار بسیار موثر در تحمیل منویات خود به مذاکره‌کنندگان ایرانی را از دست رفته می‌بینند، مجددا با استفاده از تمام امکانات رسانه‌ای خود می‌کوشند فضا را به ریل سابق برگردانند. 🔺در این میان لازم است دستگاه‌های مسئول داخلی ضمن اطلاع‌رسانی مستمر و شفاف نسبت به شرایط و روند مذاکرات رفع تحریم‌ها، نسبت به توجیه کامل رسانه‌ها و افکار عمومی داخلی و عدم تأثیرپذیری آنها نسبت به فضاسازی سوء رسانه‌های معاند اقدام نمایند. 🔻یادداشت های برگزیده https://eitaa.com/joinchat/3621912738Cceffa384fd