eitaa logo
در مسیر آگاهی
264 دنبال‌کننده
982 عکس
694 ویدیو
155 فایل
در جهت روشنگری و پاسخگویی به شبهات پيرامون تاریخ ایران و اسلام با پشتیبانی جمعی از اساتید تاریخ حوزه و دانشگاه
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ماه ربیع الاول چگونه ماهی ست؟ چرا مبارک است و تبریک می گوییم؟ اهل سلوک معنوی چگونه این ماه را تعریف می کنند؟ 🔺انتشار این پست،گامی ست در مسیر آگاهی 🌏 @masir_agahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁉️ برخی می گویند اوایل ماه ربیع الاول مصادف است با اتفاقات تلخ برای آل الله، پس نباید تبریک بگویید!!! 1️⃣ اولا با وجود خودداری مراجع از ادامه عزاداری در این ایام و وجه بیان تبریک ماه ربیع از سوی رهبری معظم، نمی توان این نظر را به سایرین تحمیل کرد و با لفظ ممنوع از آن یاد کرد. 2️⃣ ثانیا مناسبت های ذکر شده یا لزوم عزاداری عمومی به جهت آن محل اشکال است. مثلا اگر بنا است برای دفن پیامبر (صلی الله علیه و آله) در اول ربیع عزاداری شود چرا برای دفن سایر معصومان (علیهم‌ السلام) عزاداری نمی شود؟ مرسوم و متعارف این بوده و هست که از غروب شب شهادت معصومان (علیهم السلام) تا غروب روز شهادت عزاداری می شود و برگزاری شام غریبان هم منحصر در مجالس و هیئت ها است نه فضای عمومی. عزای بیست و هشتم صفر برای همه مصیبت های ناشی از رحلت پیامبر (صلی الله علیه و آله) است. ♦️ادامه... 👇🏻
در مسیر آگاهی
⁉️ برخی می گویند اوایل ماه ربیع الاول مصادف است با اتفاقات تلخ برای آل الله، پس نباید تبریک بگویید!
◀️ پس به جای توسعه ایام عزاداری می شود عمق معرفتی عزاداری را بیشتر کرد. به قول بنده خدایی اگر بنا باشد این طوری مبنای عزاداری تعیین شود کل سال باید ایام عزا محسوب شود چون امام کاظم (علیه السلام) کل روزهای سال را در زندان بوده است یا اگر کسی دنبال عزای عمومی این ایام است می تواند کل این هفته را اعلام عزا کند چون امام یازدهم (علیه السلام) اول ربیع الاول بستری شد و هشتم این ماه رحلت فرمود. مناسبت های ذکر شده مربوط به حضرت زهرا (سلام الله علیها) هم که در این هفته نبوده است. از ائمه علیهم السلام هم وارد نشده که برای سقیفه عزاداری کنید و فرضا اگر مصلحت ایجاب می کرده الان هم موجبات آن مصلحت کماکان وجود دارد و به نظر می رسد تمرکز بر عزاداری فاطمیه بهتر باشد چنان که از آیت الله العظمی وحید خراسانی هم نقل شده است. 🔸 پنجم ربیع الاول هم سالروز وفات حضرت سکینه است نه شهادت ایشان و عزای عمومی در وفات امامزادگان و از جمله ایشان مرسوم نبوده و نیست و فقط درباره برخی امامزادگان در مجالس و هیئت ها عزاداری می شد که امروزه و بیشتر در سال های اخیر در موارد بسیار اندکی، تا اندازه ای به فضای عمومی گسترش یافته است که وفات حضرت سکینه بنت الحسین (علیها وعلی ابیها افضل السلام) از مصادیق آن موارد نیست. ‼️ عجیب آن که در طرح آماده شده فوق هیچ اشاره ای به هجرت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و حماسه امام علی (علیه السلام) در لیله المبیت نشده!!!! چون ظاهرا نزد برخی اصل در همه حال بر عزاداری است! 👨‍🏫 دکتر سعید طاووسی مسرور (دکتری تاریخ اسلام) 🔻نظر آیت‌الله شبیری زنجانی در باره دهه سازی ها 👇🏻 https://www.google.com/amp/s/www.irna.ir/amp/81095674/ 🔻نظر مراجع درباره دهه سازی ها و وقایع اول ربیع الاول👇🏻 https://hadana.ir/%D8%B9%D8%B2%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%8A-%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%85-%D9%85%D8%AD%D8%B3%D9%86%DB%8C%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%AC%D8%B9/ ~~~ 🔺انتشار این پست،گامی ست در مسیر آگاهی 🌏 @masir_agahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◾️جشنواره بزرگ دانشجویی صحیفه سجادیه 💻موشن گرافیک و کلیپ 🥇 ۷۰۰٫۰۰۰ 🥈 ۶۰۰٫۰۰۰ 🥉 ۵۰۰٫۰۰۰ 📚پژوهشی 🥇 ۶۰۰٫۰۰۰ 🥈 ۵۰۰٫۰۰۰ 🥉 ۴۰۰٫۰۰۰ ✏️آزمون تستی 🥇 ۵۰۰٫۰۰۰ 🥈 ۴۰۰٫۰۰۰ 🥉 ۳۰۰٫۰۰۰ 🎙پادکست 🥇 ۴۰۰٫۰۰۰ 🥈 ۳۰۰٫۰۰۰ 🥉 ۲۰۰٫۰۰۰ 🌄پوستر 🥇 ۳۵۰٫۰۰۰ 🥈 ۲۵۰٫۰۰۰ 🥉 ۲۰۰٫۰۰۰ 🖋خوشنویسی 🥇 ۳۵۰٫۰۰۰ 🥈 ۲۵۰٫۰۰۰ 🥉 ۱۵۰٫۰۰۰ 🎙فراز خوانی 🥇 ۳۵۰٫۰۰۰ 🥈 ۲۵۰٫۰۰۰ 🥉 ۱۵۰٫۰۰۰ 📜شعر 🥇 ۳۰۰٫۰۰۰ 🥈 ۲۰۰٫۰۰۰ 🥉 ۱۰۰٫۰۰۰ 💌دلنوشته 🥇 ۲۵۰٫۰۰۰ 🥈 ۲۰۰٫۰۰۰ 🥉 ۱۵۰٫۰۰۰ ✍داستان کوتاه 🥇 ۲۵۰٫۰۰۰ 🥈 ۲۰۰٫۰۰۰ 🥉 ۱۵۰٫۰۰۰ 🌁عکس نوشته 🥇 ۲۵۰٫۰۰۰ 🥈 ۱۵۰٫۰۰۰ 🥉 ۱۰۰٫۰۰۰ ✅ شما میتوانید در هر دسته از مهارت های ذکر شده در سایت شرکت کرده و در هر بخش، حداکثر یک رشته را انتخاب نمایید ♨️جهت کسب اطلاعات بیشتر از ضوابط هر بخش به سایت sahifeh-fumquran.basfum.ir و یا از طریق روابط عمومی کانون قرآن و عترت دانشگاه فردوسی مشهد به شناسه @RQuran114_etrat14 مراجعه فرمائید. 🌏 @masir_agahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻 بررسی تاریخی ایام محسنیه ◀️ برخی ایام عزاداری را در هفته اول ربیع الاول ادامه داده و از آن به ایام محسنیه تعبیر می کنند. این درست است که فاجعه سقیفه در این ایام رخ داده اما 1️⃣ حمله به بیت حضرت زهرا (سلام الله علیها) و سقط شدن فرزندشان در اثر این حمله در این ایام نبوده چنان که شیخ محمد هادی یوسفی غروی در مقاله ای نشان داده که این واقعه فجیع حدود پنجاه روز پس از رحلت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بوده است. برخی هم زمانی حدود یک ماه بعد را احتمال داده اند. از آنجا که زمان این مصیبت معلوم نیست و محل اختلاف است نمی شود روز یا هفته ای را برای عزاداری تعیین کرد. 2️⃣ به علاوه برای این فاجعه در ایام فاطمیه عزاداری می شود و اگر چه هر کسی می تواند هر روز بر اهل بیت (علیهم السلام) گریه کند اما الزام عمومی بر آن ممکن نیست. 3️⃣ در دوره معاصر دو تن از مراجع شیعه به ایام محسنیه اهتمام کردند اول سید محمد صادق روحانی و بعد سید صادق شیرازی اما برخی مراجع دیگر به مخالفت با عزاداری این ایام برخاستند مانند مقام معظم رهبری، سید موسی شبیری زنجانی، مکارم شیرازی. برخی مراجع دیگر هم قریب به این مضمون گفتند که مجالس عزا می تواند تشکیل شود اما عزای عمومی ضرورت ندارد. چنان که آیت الله العظمی شبیری زنجانی بیان کرده تعیین روزهای عزاداری عرفی است و با وجود اختلاف نظر مراجع می توان گفت ایام محسنیه هنوز عرف عموم نشده و از این رو این موضوع نباید دستمایه اختلاف باشد و جماعت عزادار تبریک گویان را منحرف بدانند و بر عکس. 👨‍🏫 دکتر سعید طاووسی مسرور (دکتری تاریخ اسلام) 🔸اطلاع بیشتر : استاد رحیم‌پور ازغدی 👇🏻 https://www.aparat.com/v/xOu6n 🔸اطلاع بیشتر : نظر علما و مراجع 👇🏻 https://hadana.ir/%D8%B9%D8%B2%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%8A-%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%85-%D9%85%D8%AD%D8%B3%D9%86%DB%8C%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%AC%D8%B9/ 🔸اطلاع بیشتر : بررسی تاریخی👇🏻 https://www.aparat.com/v/wV16j ~~~ 🔺انتشار این پست،گامی ست در مسیر آگاهی 🌏 @masir_agahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻خاندان پهلوی کودتای ننگین 28 مرداد را هر ساله جشن می گرفتند!! 🔸کودتای ۲۸ مرداد چه بود؟ 👇🏻👇🏻 http://ensani.ir/fa/article/8766/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86%DB%8C-%DA%A9%D9%88%D8%AF%D8%AA%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A7%D9%86%DA%AF%D9%84%DB%8C%D8%B3%DB%8C-28-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AF-1332 ~~~ 🔺انتشار این پست،گامی ست در مسیر آگاهی 🌏 @masir_agahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻پاسخ امام رضا (علیه السلام) به منتقدان پس از پذیرش ولایتعهدی👇🏼 https://www.instagram.com/tv/CGanNYOhI7k/?igshid=12cjhefjy7y9j ~~~ 🔺انتشار این پست،گامی ست در مسیر آگاهی 🌏 @masir_agahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸کاراگاه اموزشی بازشناسی دشمنان و جریان های معارض امام مجتبی(علیه السلام) 📌لینک ورود به کارگاه: http://vc6.tpnu.ac.ir/pakdasht ⭕ درصورت وجود مشکل هنگام ورود به جلسه با شماره 09395624506 تماس بگیرید. 🔺انتشار این پست،گامی ست در مسیر آگاهی 🌏 @masir_agahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🛑نشر حداکثری ⭕لینک کانال در تلگرام : T.me/dar_masire_agahi ⭕لینک کانال در ایتا : Eitaa.com/masir_agahi 🔺 @masir_agahi
🔻 آیا امیرمومنان علی علیه السلام بعد از رحلت پیامبر(ص) با ابوبکر بیعت کردند؟ 🟠حجت الاسلام دکتر محمدجواد یاوری سرتختی پاسخ می دهد👇🏻 https://b2n.ir/407786 🔸نشر حداکثری ⭕لینک کانال در تلگرام : T.me/dar_masire_agahi ⭕لینک کانال در ایتا : Eitaa.com/masir_agahi 🔺 @masir_agahi
#تاریخ_ایران #پهلوی 🔻مخالفت پهلوی با عزاراری 📌بخشنامه وزارت داخله حکومت پهلوی در اسفند ماه ۱۴۱۶: جلوگیری از روضه خوانی و خارج کردن خرافات از سر مردم و آشنا نمودن به اصول تمدن،امروزه رسالت اساسی داخلی دولت است. 🔴نشرحداکثری ⭕لینک کانال تلگرام: T.me/dar_masire_agahi ⭕لینک کانال ایتا: Eitaa.com/masir_agahi 🔺 @masir_agahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁉️آیا امیرمؤمنان علی(ع) و حضرت زهرا(س) فرزندی به نام محسن داشته اند؟ زمان شهادت وی کی است؟ 📍پاسخ: 1⃣بر اساس گزارش تمامی منابع تاریخی، انساب و حدیث و ، حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) فرزندی به نام محسن داشته اند که در زمان حمل توسط رسول خدا(ص) نامگذاری شده است. 2⃣ هجوم به خانه امیرمؤمنان علی(ع) در ۲ مرحله بوده است. یک بار به خاطر فدک که مدت کمی بعد از رحلت پیامبر(ص) بود؛ اما زمان هجوم آخر که منجر به سوختن در خانه، ضربت خوردن حضرت زهرا(س) و شهادت محسن شد، ۵۰ روز بعد از رحلت رسول خدا(ص) است. یعنی بعد از خطبه فدک و فراخواندن انصار و مهاجران و آن زمانی که شیعیان در خانه امیرمؤمنان علی(ع) تحصن کردند تا حق الهی علی(ع) را از غاصبان بگیرند. 📌 پس زمان شهادت محسن، اوائل نیست. بلکه ۵۰ روز بعد از ۲۸ است. 3⃣ مهاجمین با هجوم به خانه امیرمؤمنان علی(ع) افزون بر ضربه زدن به پهلوی حضرت زهرا(س) و سقط کردن محسن، به درگیری با اصحاب علی(ع) پرداختند. 📌برای مطالعه بیشتر به مقاله بررسی اخبار محسن بن علی(ع) اثر حجت الاسلام والمسلمین دکتر و دکتر در پست بعدی مراجعه کنید.👇🏼 🔴نشرحداکثری ⭕لینک کانال تلگرام: T.me/dar_masire_agahi ⭕لینک کانال ایتا: Eitaa.com/masir_agahi 🔺 @masir_agahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻مسار الشیعه شیخ مفید 🔸برای ثبت «ایام الله» و «ایام معلومات» و وقایع مهم تاریخ اسلامی کتابهای بسیاری نگاشته است از جمله توضیح المقاصد فی وقایع الأیام شیخ بهائی (د 1030)، تقویم المحسنین فیض کاشانی (د 1091)، وقایع الأیام و السنین خاتون آبادی، وقایع الآیام خیابانی (د 1282) و مسار الشیعه شیخ مفید. كتاب «مسار الشیعه فی مختصر تواریخ الشریعه» نخستین کتاب مستقل در این موضوع است که مؤلف اعتقاد دارد اطلاع و آگاهی از آن روزهایی که در این کتاب ذکر شده اند از زینت اهل ایمان است و عدم آگاهی از آنها بر اهل ایمان قبیح شمرده می شود. شیخ مفید نوشتن این کتاب را در 16 ربیع الأول سال 389 به پایان رسانده است و از معدود كتاب‌هایى است كه نسخه اصل آن به خط مؤلف در دست است. ثمره یاد کرد این روزها بر اهل ایمان، به پا داشتن عبادات و رعایت حد و حدود دین در غم و شادی است که انسان بتواند با انجام عبادات و طاعات به خداوند نزدیک تر شود. کتاب بعد از مقدمه ای در انگیزه نگارش با ماه رمضان آغاز می شود چرا که در قرآن بر دیگر ماهها مقدم شده و در این ماه عبادات بسیار برای تقرب به خدا سفارش شده و اینکه نزد آل رسول علیهم السلام اولین ماه برای امت اسلامی (اولین ماه سال عبادت به تعبیر سید بن طاوس) است. شیخ مفید تأکید می کند که در این كتاب بنا را بر اختصار گذارده و از تطویل مطالب اجتناب کرده است. او ذیل عنوان هر ماه قمری ابتدا درباره آن ماه می نویسد و سپس به بیان هر یك از روزها و مناسبت‌های آن ماه پرداخته و ذیل هر مناسبت اعمال واجب و مستحب آن را نقل می کند. 🔺 @masir_agahi
⁉️نخستین خبر خوش پس از گذشت چهارده قرن از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله چه بوده است؟ ✅(پاسخ به ادعایی که اخیرا مطرح شده است) 🔸ایجاد ارتباط میان وقایع مقدس تاریخی، از نوع تطبیق و تعمیم، یا نشان دادن سنت های مشترک میان آنها، امری است که سابقه ای بس طولانی در دنیای دینداری دارد. در این زمینه، بویژه مسائل مربوط به ظهور جایگاه ویژه ای دارد. علم ملاحم و فتن و بحث مهدویت در میان مسلمانان، جاماسپ نامه ها میان زرتشتیان، نیز داستان مسیح برای یهودیان و سپس مسیحیان، همیشه می تواند به جای آینده، در زمان حال، ایفای نقش کند. از کسی که ادعای مهدویت یا مسیح بودن دارد، تا تطبیق شرایط و علائم ظهور در شرایط فعلی، و انواع دیگری از این نوع ارتباط، از مسائلی است که مکرر اتفاق می افتد. 🔸وقتی انقلاب اسلامی در ایران رخ داد، به صورت جسته گریخته ادعاهایی در زمینه رابطه آن با مهدویت مطرح می شد. این که طلوع خورشید از مغرب است، احتمالی بود که آقای مطهری با ملاحت و ذوق ادبی در باره بازگشت امام از پاریس به ایران داد (مجموعه آثار: 24/118). 🔸در این موضوع، شواهد و اظهارات فراوانی در دست است که..... ادامه👇🏼: http://historylib.com/articles/1911/ 🔴نشرحداکثری ⭕لینک کانال تلگرام: T.me/dar_masire_agahi ⭕لینک کانال ایتا: Eitaa.com/masir_agahi @masir_agahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا