#تاریخ_اسلام
🔻 امام #حسن عسکری(ع) را بهتر بشناسیم
◀️ولادت: ۸ ربیع الثانی۲۳۲ در #مدینه؛
◀️شهادت، #سامرا، هشتم ربیع الاول سال ۲۶۰ق؛
◀️نام مادر: #حُدیث،
◀️طول عمر: ۲۸ سال،
◀️مدت امامت: ۶ سال.
◀️فعالیت های سیاسی، اجتماعی، علمی و فرهنگی...
1⃣ #آموزش و تربیت شاگردان،
2⃣ حفظ و نشر میراث روایی،
3⃣مدیریت سازمان #وکالت برای برقراری ارتباط با شیعیان در سرزمین های اسلامی،
4⃣معرفی امام زمان(عج) به شیعیان،
5⃣آماده کردن شیعه برای عصر #غیبت؛
6⃣تبیین ضرورت رجوع به #فقیه باتقوا، عالم و کاردان در عصر غیبت؛
7⃣ تحمل #حبس های متعدد؛
امام #عسکری(ع) خطاب به مادر خویش فرمود:
در سال ۲۶۰ به من #اذیت و آزاری خواهد رسید که میترسم من را دچار #رنج و مشقت کند.
9⃣ بیان صفات شیعه جهت متمایز کردن و هویت بخشی اجتماعی آنان؛
🔟برقراری ارتباط با شیعه از طریق نامه یا وکلا یا حضوری؛
📚مسعودی، اثبات الوصیه، ص۲۶۸؛
📚شیخ مفید، الارشاد، ج۲، ص۳۱۱- ۳۰۱؛
📚نوبختی، فرق الشیعه، ص۱۳۹؛
📚حرانی، تحف العقول، ص۴۸۷.
🛑نشر حداکثری
⭕لینک کانال در تلگرام :
T.me/dar_masire_agahi
⭕لینک کانال در ایتا :
Eitaa.com/masir_agahi
🔺 @masir_agahi
#تاریخ_اسلام
⚫ ضمن عرض تسلیت خدمت همه همراهان. در این روز حزن، دقایقی متن بسیار مهم زیر را با دقت مطالعه بفرمایید و همگی برای خشنودی دل مولا صاحب الزمان (عج) عزمی جدی کنیم در عمل به آنچه توصیه شده ایم. چه نیکوست نصب این توصیه مهم بر دیوار منزل تا مستمرا متذکر شویم. ان شاالله
🏴واپسين سفارشهاي امام حسن عسکري به شيعيان
🔻أوصِيكُمْ؛ شما را وصيت ميکنم به:
1️⃣.بِتَقْوَى اللَّهِ؛
تقواي الهي را مراعات کنيد؛
2️⃣وَ الْوَرَعِ فِي دِينِكُمْ؛ مواظب دين خود باشيد؛
3️⃣وَ الِاجْتِهَادِ لِلَّهِ؛
براي خدا کار و تلاش کنيد؛
4️⃣وَ صِدْقِ الْحَدِيثِ؛
سخن راست بگوييد؛
5️⃣وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ إِلَى مَنِ ائْتَمَنَكُمْ مِنْ بَرٍّ أَوْ فَاجِرٍ؛ امانت را به کسي که شما را امين دانسته است، برگردانيد، چه نيکوکار باشد و چه فاجر.
6️⃣وَ طُولِ السُّجُودِ؛ سجدههاي طولاني کنيد.
7️⃣وَ حُسْنِ الْجِوَارِ فَبِهَذَا جَاءَ مُحَمَّدٌ ص؛
همسايهداران خوبي براي همسايگانتان باشيد که پيامبر به اين مبعوث شد. (سفارش پيامبر بود)
8️⃣صَلُّوا فِي عَشَائِرِهِمْ وَ اشْهَدُوا جَنَائِزَهُمْ وَ عُودُوا مَرْضَاهُمْ وَ أَدُّوا حُقُوقَهُمْ؛
⚠️(دربارة مخالفان خود و منکران ولايت اهل بيت) در ميان آنان نماز بخوانيد؛ در تشييع جنازة آنان حاضر شويد؛ به عيادت بيمارانشان برويد و حقوقشان را ادا کنيد.
⬅️«فَإِنَّ الرَّجُلَ مِنْكُمْ إِذَا وَرِعَ فِي دِينِهِ وَ صَدَقَ فِي حَدِيثِهِ وَ أَدَّى الْأَمَانَةَ وَ حَسَّنَ خُلُقَهُ مَعَ النَّاسِ قِيلَ هَذَا شِيعِيٌّ فَيَسُرُّنِي ذَلِكَ؛
⚠️ زيرا وقتي کسي از شما در دينش پارسايي بورزد و در سخنش راستگو باشد و امانت را ادا کند و با مخالفان و مردم، اخلاق نيک داشته باشد، گفته ميشود که اين ◀️شيعه▶️است و همين مرا شاد ميکند.
9️⃣اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا زَيْناً وَ لَا تَكُونُوا شَيْناً؛
پرواي خدا را داشته باشيد و زينت [ما] باشيد و ماية ننگ [ما] نشويد.
0️⃣1️⃣جُرُّوا إِلَيْنَا كُلَّ مَوَدَّةٍ وَ ادْفَعُوا عَنَّا كُلَّ قَبِيحٍ فَإِنَّهُ مَا قِيلَ فِينَا مِنْ حُسْنٍ فَنَحْنُ أَهْلُهُ وَ مَا قِيلَ فِينَا مِنْ سُوءٍ فَمَا نَحْنُ كَذَلِكَ لَنَا حَقٌّ فِي كِتَابِ اللَّهِ وَ قَرَابَةٌ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ وَ تَطْهِيرٌ مِنَ اللَّهِ لَا يَدَّعِيهِ أَحَدٌ غَيْرُنَا إِلَّا كَذَّابٌ؛
محبتها را به سوي ما جلب کنيد و زشتيها را از ما دور کنيد؛ زيرا هر چه از خوبي در حق ما گفته شود، ما اهل آنيم؛ و هر عيبي به ما نسبت دهند ما چنان نيستيم. ما را در کتاب خدا حقي است و با رسول خدا پيوندي و از جانب خدا طهارت و عصمتي؛ هيچکس غير از ما چنين ادعايي نميکند؛ جز دروغگو.
1️⃣1️⃣أَكْثِرُوا ذِكْرَ اللَّهِ؛ فراوان ياد خدا کنيد؛
2️⃣1️⃣وَ ذِكْرَ الْمَوْتِ؛
فراوان در انديشه مرگ باشيد؛
3️⃣1️⃣وَ تِلَاوَةَ الْقُرْآنِ؛ فراوان قرآن تلاوت کنيد؛
4️⃣1️⃣وَ الصَّلَاةَ عَلَى النَّبِيِّ ص فَإِنَّ الصَّلَاةَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ عَشْرُ حَسَنَاتٍ؛
و فراوان بر پيامبر خدا صلوات بفرستيد؛ چرا که صلوات بر رسول الله ده حسنه دارد.
5️⃣1️⃣احْفَظُوا مَا وَصَّيْتُكُمْ بِهِ؛
⚠️وصيت و سفارش مرا به خاطر بسپاريد.
و أَسْتَوْدِعُكُمُ اللَّهَ وَ أَقْرَأُ عَلَيْكُمُ السَّلَامَ. شما را به خدا ميسپارم و بر شما سلام ميفرستم.
🛑نشر حداکثری
⭕لینک کانال در تلگرام :
T.me/dar_masire_agahi
⭕لینک کانال در ایتا :
Eitaa.com/masir_agahi
🔺 @masir_agahi
#تاریخ_اسلام
🔻 خبر نه ربیع
🌱بررسی سندی
تنها سند ظاهراً متصل خبر در منابع غلات، یعنی کتاب سراسر غلو و الحاد و التقاط مجموع الاعیاد طبرانی (تحقیق اشتروتمان، ص147) است.
🔸اسناد موجود در کتاب بحار الأنوار (ط - بيروت، ج31، ص120) هم بر گرفته از کتب متأخرین و بدون سند متصل است. هرچند بخش باقی مانده از سند هم شامل روات مجهول و اسامی مشکوک است.
1️⃣منبع اول کتاب المحتضر حسن بن سلیمان حلی است، که آن سند هم افتادگی دارد و از شخص مجهولی بنام علي بن مظاهر الواسطي روایت شده است. و البته می دانیم صاحب محتضر از منابع غلات مانند الهدایة الکبری و آثار عقاید اختصاصی آن ها هم فراوان روایت می کرده است.
2️⃣دوم زوائد الفوائد منسوب به سيد علی بن طاووس است، که البته بر فرض صحت انتساب کتاب او هم بدون سند آورده، و البته می دانیم از پدر او گزارشی بر نبود سند معتبری در این مورد در دست است. و به هر حال نمی دانیم وجه اعتماد او به اسنادی که ادعا کرده چه بوده است؟
3️⃣مصباح الانوار، منسوب به شخصی به نام هاشم بن محمد، که اطلاعاتی در مورد او نداریم و احتمالاً از نصیریان بوده است. زیرا اخبار زیادی از کتاب بر سبک اخبار این جریان است. و جهالت او هم موید تعلقش به فرقه ای دیگر است.
البته مدح برخی از متأخرین نسبت به او هم چندان ارزشی ندارد، زیرا متأخرین گاه کسانی را مدح کرده اند که نمی شناخته اند. (مانند مدح صاحب ذریعه نسبت به مولف مناقب عتیق!) این مدح ها گاه بر اساس نکته جالبی از کتاب بوده است.
عجیب آنکه صاحب تاویل الآیات کتاب مصباح الانوار را به شیخ طوسی نسبت داده اند، که پر واضح است تا چه حد گفته ای نا به جا است!!
دیگر منابع پیشنهادی وضعیت آشفته تری دارند.
👌 بخش نهایی برجا مانده از سند خبر نه ربیع در سه منبع فوق همانند سند نصیری خبر در الاعیاد است، بنا بر این بر فرض ساختگی نبودن بخش پیشین سند، ظاهراً مصدر مشترکی با الأعیاد داشته اند.
🔸اما ادعای مذکور در بحار الأنوار در مورد عمل سلف به آن هم بی دلیل است، و البته عمل برخی متأخرین هم حجتی ثابت نمی کند. گفتنی است در بحار حتی نقل نورانیت و بابیت محمد بن نصیر هم روایت شده است. و البته در مواردی هم علامه به عدم اعتبار برخی اخبار بحار اذعان کرده است. بنا بر این صرف وجود خبری در بحار الأنوار ابداً اعتباری ثابت نمی کند.
🔸هم چنین باید در نظر داشت امروزه تحقیقات رجالی به مراتب پیشرفت کرده و دقیق تر شده است و تا حد زیادی به آراء متقدمین نزدیک شده. بنا بر این با اشراف بر ضعف مستندات متأخرین تأیید برخی از آنها که البته مخالفین بسیار هم دارد، حجتی ثابت نمی کند.
◀️در اینجا نکاتی کامل تر در مورد سند خبر آمده است:
http://ansari.kateban.com/post/1867
▶️ @gholow2
🌱بررسی متنی
1️⃣معانی خبر را متفرداً غلات روایت کرده اند، و قرینه ای بر وجود روایتی امامی با این معانی نداریم. اما در عوض در میان نصیریه اخبار دیگری نیز در مورد نه ربیع وجود دارد که نشان می دهد در بین جمعی از غلات شناخته شده بوده است.
خبر با بحث نزاع در مورد ابو الخطاب شروع شده است، که خود متناسب با محفلی خطابی است.
2️⃣با وجود شمردن فضائل بیشمار برای این روز در این خبر، تنها نقلی شاذ با سندی مجهول از امام هادی در فضل آن ارائه شده است. روشن است که عادتا این همه فضائل بر فرض صحت مي بايست در كلام ائمه پیشین ع هم یافت شود.
3️⃣مشهور فقهای امامیه مرگ خلیفه دوم را در آخر ذی الحجه می دانسته اند، و گویا اختلاف از سوی متأخرین حاصل شده است. که البته از مهم ترین مستنداتشان همین خبر بوده است.
◀️مرحوم مجلسی در بحار (ج31، ص: 118) می گوید: «ما ذکر ان مقتله کان فی ذی الحجه مشهور بین فقهاءنا الامامیه».
در توضیح مطلب اخیر باید گفت علمایی چون شیخ مفید و ابن ادریس حلی و ابن طاووس و کفعمی و رضی الدین حلی و علامه حلی همگی روز ترور عمر را در ذی الحجه ذکر کرده اند، و ظاهراً ابن طاووس نیز در اقبال موافقت نموده است. حتی کفعمی می گوید «بل الاجماع حاصل من الشیعه و السنه علی ذلک». (المصباح للكفعمي، ص: 511)
◀️پس بنظر می رسد اعتقاد به کشته شدن عمر در روز نهم ربیع از حدود قرن 5 یا 6 بین برخی عوام شیعه (بخصوص در ایران) رایج بوده و انکار ابن ادریس و کفعمی در مواجه با آنان بوده است.
هم چنین خبر منسوب به شیخ صدوق در إقبال الأعمال (ط - القديمة)، ج2، ص: 598 از نظر سندی و متنی وضعیت روشنی ندارد، و لذا از آن نمی توان نظر شیخ صدوق را دریافت.
4️⃣اشتمال بر معانی غریب دیگری مانند رفع القلم از خلائق در این سه روز، که اگر چه ممکن است تأویل بعیدی بر آن ارائه شود، اما باید دقت داشت، این تعبیر تناسب چندانی با رفع القلم در برخی از اخبار دیگر ندارد. زیرا در آن جا سخن از شیعه است، و نه خلق. و مربوط به زمان خاصی هم نمی شود. ضمن آنکه اعتبار همان اخبار و معنای آن نیز محل تردید است. اما این خبر در ظاهر نخست
ین انسان را به یاد اباحی گری غالیانه می اندازد، چه آنکه غلات معاصر نیز فراوان بر آن برای اباحی گری استناد می جویند. و یا عبارت «يَوْمُ إِذَاعَةِ السِّر» که غالیان بر آن نیز استناد می جویند.
عباراتی همچون اَسفَل الفَیلوُق، يَوْمُ الشَّرْطِ وَ يَوْمُ نَزْعِ الْأَسْوَار، يَوْمُ انْكِسَارِ الشيعة، يَوْمُ التَّصْرِيد، يَوْمُ التَصفیح، َ يَوْمُ سَيْلِ النغاب، يَوْمُ ظَفرت به بَنو إِسرائیل نیز معانی روشنی ندارد.
البته اشکالات لفظی مانند تعابیر عامیانه همچون «یَرْتاس»، «رؤیا» و «جنیت» به جای «یَتَرَأس»، «ریاء» و «جنٌبت» ممکن است به خاطر تصحیف باشد.
🔺ممکن است بعضی وجه بزرگداشت این روز را، آغاز امامت امام عصر عج بدانند و البته تاریخ این واقعه نیز محل اختلاف است. و در شهادت امام عسکری اقوال دیگری نیز وجود دارد. اما به هر حال این بر مطالب خبر نه ربیع تطبیق نمی کند.
از سوی دیگر عید نامیدن روز بعد از شهادت یک امام هم دلیل می خواهد. اگر شروع امامت است که امامت از همان لحظه شهادت امام پیشین شروع می شود. اگر هم گفته شود که به حرمت امام پیشین باید شادی بر شروع امام بعد یک روز به تاخیر افتد، می پرسیم به چه دلیل یک روز تاخیر؟ اگر قضیه عرفی است که هنوز ایام عزای امام بعد باقی است. و اگر دلیل روایی دارد به کدام نص؟؟
پاسخی نیست، جز آنکه برخی برای توجیه خبر بی سند نه ربیع تنها احتمالی بدون قرینه را مطرح کرده اند.
◀️بنا بر این نکات اعتبار خبر نه ربیع اشکالات جدی دارد. و استناد به آن جدا بی وجه است.
🛑نشر حداکثری
⭕لینک کانال در تلگرام :
T.me/dar_masire_agahi
⭕لینک کانال در ایتا :
Eitaa.com/masir_agahi
در مسیر آگاهی
رد ادعاهای این☝️ عکس نوشت توسط استاد تاریخ اسلام 👇👇
⁉️لطفا نظر کارشناسی اساتید تاریخ اسلام را در مورد متن فوق ارائه کنید.
🔻دکتر سعید طاووسی مسرور (دکتری تاریخ اسلام) :
🔸متن خیلی متن ضعیفی است که کتاب هایی هم که نام برده از عصر صفوی ست و آن زمان هم دعوای ایران و عثمانی(سنی) بوده و به این فضاها دامن زده میشده و میرزا عبدالله افندی که از همکاران علامه مجلسی در پروژه آماده سازی بحارالانوار بوده، اصلاً در اثبات ۹ ربیع به عنوان قتل عمر کتاب مینویسند به نام "تحفه فیروزیه" !!
🔸نوشته شده شیخ صدوق نظرش این است و به کتاب زادالمعادی استناد کرده که مربوط بعلامه مجلسی است !!
🔸نوشته علامه مجلسی فرموده اهل سنت تاریخ را عوض کردند!! آیا شیخ مفید و ابن ادریس حلی هم سنی بودند که گفتند ذیحجه بوده ؟! اجماع منابع چه سنی و چه شیعه این است که عمر ۲۶ ذی الحجه ضربت خورده و ۲۹ هم از دنیا میرود.
🔸9 ربیع نه ربطی به عمر خطاب دارد نه عمر سعد
نظر من این است که برخی شیعیان نخستین که میخواستند برای مرگ عمر جشن بگیرند، شب اول محرم میشده نمیگرفتند، محرم و صفر هم که نمی شده هیچ، اوایل ربیع هم که ماجرای سقیفه بوده و هشت ربیع هم که شهادت امام عسکری علیه السلام، نه ربیع اولین روز مناسب بوده برای چنین جشنی . البته چنین جشنهایی هم بیشتر در ایران مرسوم بوده، آن هم در قرن ۴ به بعدو ابن طاووس گفته "اخواننا العجم" این کارها را میکنند در عراق در زمان ابن طاووس چنین نبوده است.
🔸در بین مذهب غلات نصیریه در اعیاد شان 9 ربیع ثبت شده است.
آنچنان مستندی ندارد که سنی ها بخواهند تاریخ را عوض کنند و اینکه سنی ها همه دست به یکی کردند تاریخ را تغییر بدهند از محالات است .
🔸نکته دیگر اینکه شیخ محمد حسن جعفری نیست و نجفی است. برخی آقایان قاعده تسامح در ادله سنن را قبول داشته اند و روایات ضعیفی هم اگروارد می شده اعتنا می کردند لذا در اینجا گفته غسل در آن روز مستحب است. اما آنهایی که تسامح در ادله سنن را قبول ندارند استحباب اینگونه غسلها را هم نمی پذیرند(مانند مقام معظم رهبری وآقایان شبیری و سیستانی و ...) مگر به قصد رجا انجام بشود .
🛑نشر حداکثری
⭕لینک کانال در تلگرام :
T.me/dar_masire_agahi
⭕لینک کانال در ایتا :
Eitaa.com/masir_agahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕استاد مرتضی مطهری:بعضی مردم دنبال بهانه هستند ک بد مستی کنند!
شب سرور است هر فسق و فجوری می کند می گوید او اهل بدعت است من بخاطر پیامبر (صلی الله علیه و آله) چنین می کنم!!!
🔺انتشار این پست،گامی ست در مسیر آگاهی
#نشر_حداکثری
🌏 @masir_agahi
#تاریخ_اسلام
📌زندگی نامه امام_زمان(عج الله فرجه)
🔸نام: محمد،
نام پدر: امام حسن عسکری(علیه السلام ).
نام مادر: نرجس یا ریحانه یا سوسن.
زمان و مکان تولد: ۱۵ شعبان سال۲۵۵ در سامراء.
نرجس خاتون مدت کوتاهی بعد از تولد امام زمان(عج الله فرجه) از دنیا رفت.
به خاطر حفظ جان امام زمان، ولادت وی پنهانی بود. اما برخی شیعیان قم و دیگر مناطق شیعی از تولد وی آگاه شدند.
🔸القاب:
مهدی، بقية الله، حجت، صاحب الزمان، قائم، منصور و...
وی تا هنگام ظهور، زن و بچه ای ندارد.
🔸شمايل حضرت هنگام ظهور:
شبیه رسول خدا(صلی الله علیه و آله)،
صورتی گندمگون، پیشانی بلند، بینی کشیده دارد و هنگام ظهور، شبیه مرد چهل ساله است.
🔸هنگام ظهور برخی از اولیاء الهی #رجعت کرده و امام #حسين(علیه السلام) او را هنگام وفات #غسل می دهد.
🔸غیبت و امامت امت:
در سال۲۶۰ به امات رسید و دو دوره غیبت صغرا و کبرا دارد.
غیبت صغرا از سال۲۶۰ تا سال۳۲۹ به مدت۶۹ سال طول کشید.
📌 امام صادق(علیه السلام) فرمود: فلسفه غیبت را جز خدا کسی نمی داند.
زمینه های ظهور:
ناامیدی مردم از نیامدن امام زمان،
فراگیر شدن ظلم و ستم.
نشانه های هنگام ظهور:
ندای آسمانی که همه میشنوند،
خروج سفیانی،
فرو رفتن سپاه سفیانی در محلی بنام بیداء،
قتل انسانی پاک در مکه،
و به نقلی خروج شخصی بنام یمانی.
🔺انتشار این پست،گامی ست در مسیر آگاهی
#نشر_حداکثری
🌏 @masir_agahi
https://fa.shafaqna.com/news/603436/
~~~
🔺انتشار این پست،گامی ست در مسیر آگاهی
#نشر_حداکثری
🌏 @masir_agahi
#تاریخ_ایران
🔻نابودی آثار ملی بدست باستان شناسان غربی و حمایت پهلوی
👆🏻همانگونه در تصویر می بینید عمارت مسعودیه متعلق به دوره قاجاریه در طاق بستان کرمانشاه وجود دارد اما رومن گریشمن باستان شناس معروف با دلایلی واهی و البته تایید و مجوز حکومت پهلوی این بنا ملی رو نابود کرد. ادامه 👇🏻👇🏻
https://kermanshah.blogsky.com/1382/12/25/post-34/
~~~
🔺انتشار این پست،گامی ست در مسیر آگاهی
#نشر_حداکثری
🌏 @masir_agahi
✔️ کارگاه آموزشی "تاملاتی درباره حیات پیامبر(ص) پیش از بعثت"
🎤 سخنران: دکتر سعید طاووسی مسرور
شیعهپژوه و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی
سهشنبه ۶ آبان ماه ۱۳۹۹، ساعت: ۱۰:۳۰_۱۲
📃 برای شرکتکنندگان گواهی حضور صادر خواهد شد.
✅ نصب نرم افزار adobe connect و ورود با مرورگر کروم یا فایرفاکس الزامی می باشد.
☑️ در ساعت تعیین شده و با کلیک روی لینک ذیل، در قسمت نام کاربری، نام و نام خانوادگی خود را وارد کرده و گزینه مهمان را انتخاب نموده و وارد جلسه شوید.
vc6.tpnu.ac.ir/pakdasht
✅ در صورت وجود مشکل هنگام ورود به جلسه با شماره 09395624506 تماس بگیرید.
@khabarpayamnouri
🔺انتشار این پست،گامی ست در مسیر آگاهی
#نشر_حداکثری
🌏 @masir_agahi
ghazi-book(javanan.org).pdf
4.06M
#معرفی_کتاب
📚 نام کتاب : استاد
صد روایت از زندگی آیت الله قاضی طباطبایی
🔺انتشار این پست،گامی ست در مسیر آگاهی
#نشر_حداکثری
🌏 @masir_agahi
#تاریخ_اسلام
⁉️آیا امام حسن عسکری (علیه السلام) سفری به گرگان داشتهاند؟
🔻 در شهر گرگان مسجد و قدمگاهی منسوب به امام حسن عسکری(علیه السلام) وجود دارد.
مبنای آن خبری ست که برخی علمای شیعه در سده ششم، از جمله ابن حمزه طوسی در الثاقب فی المناقب (ص214-216) و قطبالدین راوندی در الخرائج والجرائح (ج1، ص424- 426) نقل کردهاند.
مفاد این خبر به طور خلاصه آن است که شخصی به نام «جعفر بن شریف جرجانی» ـ از شیعیان جرجان ـ در سفر حج خود به سامرا نزد امام عسکری(علیه السلام) رفت و مبلغی را که شیعیان این شهر به امانت به وی سپرده بودند، به دست امام رسانید.
امام نیز تاریخ بازگشت وی به جرجان را سوم ربیعالثانی همان سال پیشگویی کرد و به او وعده داد که خود ایشان نیز در همان روز به جرجان وارد خواهد شد. در تاریخ تعیین شده، امام به طیّالارض به جرجان رفت و نزد شیعیان خود حضور یافت.
📍پاسخ :
صرف نظر از ضعیف و بیاعتبار بودن این خبر از منظر رجالی به علت مجهول و ناشناخته بودن راوی و عدم نقل آن در منابع کهن و دست اول شیعه، که اصل خبر را محل شک و تردید قرار میدهد، اما نکته دیگری که حضور امام را در گرگان با تردید جدّی موجه میسازد آن است که بر اساس خبر فوق، امام عسکری(علیه السلام) به شهر «جُرجان» وارد شد که منطبق بر شهر «گنبدکاووس» کنونی است؛ نه شهر گرگان امروزی که در گذشته به «استرآباد» شهرت داشته است.
از اینرو به نظر میرسد مسجد و قدمگاه امام حسن عسکری(علیه السلام) صرفاً یادمانی است که در دورههای متأخر، پس از ویرانه و متروکه شدن جُرجان تاریخی(گنبد گاووس کنونی)، و با توّهم انطباق گرگان کنونی بر جرجان کهن به وجود آمده است، لذا نمیتوان برای آن اعتبار تاریخی قائل شد.
👨🏫دکتر محمدجواد یاوری سرتختی(دکتری تاریخ تشیع)
🔺انتشار این پست،گامی ست در مسیر آگاهی
#نشر_حداکثری
🌏 @masir_agahi