eitaa logo
مسیر فقاهت
2.3هزار دنبال‌کننده
222 عکس
11 ویدیو
37 فایل
🔸 کانال مسیر فقاهت محلی برای #تامل پیرامون داده های فقهی _اصولی و ارائه نکات کاربردی در مسیر فقاهت ✍️صادقی/دانش پژوه فقه و اصول مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) قم 💠نقل مطالب فقط با #ذکر_منبع💠 شناسه ادمین ( @Masirefeghahat ) 🌱تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
حدیث6 استاد حسینی شیرازی 21.12.1400.mp3
5.8M
🔰 استاد (زیدعزه) 🔸کارگاه حدیث / جلسه ششم 🔻مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) 📆 ۲۱/اسفندماه/۱۴۰۰ 🆔@masire_feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
رجال6 20.7.1400.mp3
10.72M
🔰استاد (زیدعزه) 🔸کلاس رجال / جلسه ششم 🔻مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) 📆 ۲۰/مهرماه/۱۴۰۰ 🆔@masire_feghahat
رجال 7 27.7.1400.mp3
21.14M
🔰استاد (زیدعزه) 🔸کلاس رجال / جلسه هفتم 🔻مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) 📆 ۲۷/مهرماه/۱۴۰۰ 🆔@masire_feghahat
رجال8 4.4.1400.mp3
19.15M
🔰استاد (زیدعزه) 🔸کلاس رجال / جلسه هشتم 🔻مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) 📆 ۴/آبانماه/۱۴۰۰ 🆔@masire_feghahat
رجال 9 9.8.1400.mp3
19.49M
🔰استاد (زیدعزه) 🔸کلاس رجال / جلسه نهم 🔻مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) 📆 ۹/آبانماه/۱۴۰۰ 🆔@masire_feghahat
رجال 10 11.8.1400.mp3
19.87M
🔰استاد (زیدعزه) 🔸کلاس رجال / جلسه دهم 🔻مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) 📆 ۱۱/آبانماه/۱۴۰۰ 🆔@masire_feghahat
🔰{بخش دوم} 💢تطبیق القواعد💢 🔸انصراف به حسب آن به شش نوع تقسیم میشود که به هریک از آنها به همراه حکم آن اشاره میشود : 2️⃣نوع دوم: 🔻این انصراف موجب می شود در اراده معنای منصرف اليه از لفظ مطلق ایجاد شود لکن با زائل می شود 🔅منشأ این انصراف بدوی، مطلق در منصرف اليه است که موجب می شود ذهن به آن انس بگیرد 🌀حکم این انصراف 🔻این نوع از انصراف هم موجب تقیید مطلق شود 🔻فرق بين انصراف بدوی و انصراف خطوری این است که انصراف بدوی موجب شك در اراده منصرف اليه از مطلق می شود و با تأمل هم زائل می شود ولی انصراف خطوری موجب شك بدوی در اراده منصرف الیه نمی شود بلکه از همان ابتدا قطع وجود دارد که اراده نشده است و همچنین این خطور ذهنی با تأمل زائل نمی شود ☑️در نتیجه این دو انصراف از جهت عدم تقیید مطلق مشترك و از جهت استقرار و عدم استقرار، مفترق می باشند 🆔@masire_feghahat
🔰استظهار سید یزدی از روایت «اخوک دینک» 🟢إنَّ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ (صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِ) قَالَ لِکُمَیْلِ بْنِ زِیَادٍ فِیمَا قَالَ: یَا کُمَیْلُ، أَخُوکَ دِینُکَ، فَاحْتَطْ لِدِینِکَ بِمَا شِئْتَ. 🔸سید یزدی در حاشیه ای که بر رسائل دارد بر استظهار شیخ اعظم حاشیه ای اشکالی زده و نظر خود را اینگونه تبیین میکند : 🔹ظاهر کلام شیخ رضوان الله علیه این است که در این روایت به توصیه شده است، اما این خلاف ظاهر است و ظاهر این حدیث توصیه به است، و برادر را به منزله دین قرار داده است نه اینکه دین را به منزله برادر قرار داده باشد. 🔸و اینکه گفته شود خبر مقدم و مبتدا مؤخر شده است و (اخوک) خبر مقدم و (دینک) مبتدای مؤخر است و درنتیجه معنای روایت أخ در دین شده است به این معنا که تنها برادر ما دین ماست، خلاف ظاهر است و اصل بر عدم تقدیم خبر و تأخیر مبتداست و قرینه ای بر این خلاف ظاهر وجود ندارد. 🔄ممکن است گفته شود حدیث قرینه بر تقدیم خبر و تأخیر مبتداست، زیرا در ذیل امر به احتیاط در مورد شده است و اگر توصیه به برادر مراد بود باید امر به احتیاط در مورد برادر میشد نه دین ✳️در جواب میگوییم: این معنا با عبارت «فاحتط لدینک»نیز منافات ندارد، زیرا این نظیر این است که گفته شود: زید اسد فاحفظ نفسک من السد که مراد حفظ از زید است نه اسد 🆔@masire_feghahat
🔰شرائع الاسلام (رضوان الله علیه) 🔸آیت الله شبیری زنجانی نقل میکنند: 🔹والد مرحوم آقای فاضل می‌گفت: من به آقای بروجردی عرض کردم: شما می‌توانید مثل شرایع بنویسید؟ فرمود: من يک صفحه‌اش را هم نمی‌توانم! 📚 جرعه‌ای از دریا ؛ ج ۱ ص ۵۸۶ 🆔@masire_feghahat
🔰ظهور «علی» در حکم تکلیفی یا وضعی ؟! 💢بحث استظهاری💢 🔸 در بحث های فقهی گفته اند هر چند «علی» دلالت بر استعلاء می کند، اما هر جادرمورد به کار رفته باشد از آن استفاده می شود، و هر جا درمورد به کار رفته باشد استفاده می شود نه ملکیت. 🔻ثـمـره 🔹 فرق بین و نفقه اقارب، این است که در نفقه زوجه تعبیر شده است به«علی الزوج الطعام والکسوة و..»در اینجا متعلق علی مال است ، و معنایش این است که اين اموال در ذمه زوج است و او است، اما در مورد نفقه پدر و مادر عنوان انفاق به کار رفته(عليه الانفاق علی الوالدين و..)و انفاق فعل است لذا فقط وجوب اداء دارد. 🔸بنابراین، اصل این قاعده مورد قبول است که هرجا متعلق «علی» فعلی از افعال مکلفین باشد، ظهور در حکم تکلیفی دارد و اگر متعلق آن امر مالی باشد، مصداق حکم وضعی است. هرچند ممکن است از نظر مصداقی در مصادیق خاص بین اعلام اختلاف وجود داشته باشد. 🆔@masire_feghahat نقل‌مطلب‌صرفا‌بالینک‌کانال
🔰اقسام قیود{بخش اول} 🔘 قیودی که در کلام ذکر میشوند به شش قسم تقسیم میشوند : 1️⃣ :مانند انسان ضاحک ناطق 🔻زیرا انسان علی ای حال ناطق است چه ضاحک باشد چه نباشد 2️⃣ : قیدی است که کلام بر این قید دلالت دارد ولو اینکه ذکر نشود 🔻مانند کریمه :«و لا تكرهوا فتياتكم على البغاء إن أردن تحصنا¹» قید «ان اردن تحصنا» قید توضیحی است چرا که اکراه معنا ندارد مگر با این قید و لفظ اکراه بر این مطلب صدق میکند 🔻غرض از آوردن قید توضیحی ابراز نکته ی خاصی است کمااینکه بلغاء بر همین روش سلوک میکنند 3️⃣ : قیدی است که در غالب موارد مشاهده میشود و مدخلیتی در حکم ندارد 🔻مانند کریمه :«و ربائبكم اللاتي في حجوركم من نسائكم اللاتي دخلتم بهن‏²» قید «فی حجورکم» قید غالبی است 🔻چراکه غالب موارد اینگونه است که در صورت ازدواج دوم ربیبه در خانه زوج زندگی میکند ـــــــــــــــــــــــــــ *¹:سوره نور/آیه۳۳ *²:سوره نساء/آیه۲۳ 🆔@masire_feghahat