eitaa logo
مسیر فقاهت
2.3هزار دنبال‌کننده
223 عکس
11 ویدیو
37 فایل
🔸 کانال مسیر فقاهت محلی برای #تامل پیرامون داده های فقهی _اصولی و ارائه نکات کاربردی در مسیر فقاهت ✍️صادقی/دانش پژوه فقه و اصول مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) قم 💠نقل مطالب فقط با #ذکر_منبع💠 شناسه ادمین ( @Masirefeghahat ) 🌱تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
رجال 16 26.10.1400.mp3
8.04M
🔰استاد (زیدعزه) 🔸کلاس رجال / جلسه شانزدهم 🔻مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) 🆔@masire_feghahat
رجال 17 28.10.1400.mp3
6.93M
🔰استاد (زیدعزه) 🔸کلاس رجال / جلسه هفدهم 🔻مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) 🆔@masire_feghahat
رجال 18 2.11.1400.mp3
6.54M
🔰استاد (زیدعزه) 🔸کلاس رجال / جلسه هجدهم 🔻مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) 🆔@masire_feghahat
رجال 19 5.11.1400.mp3
6.96M
🔰استاد (زیدعزه) 🔸کلاس رجال / جلسه نوزدهم 🔻مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) 🆔@masire_feghahat
رجال20 17.11.1400 .mp3
8.34M
🔰استاد (زیدعزه) 🔸کلاس رجال / جلسه بیستم 🔻مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) 🆔@masire_feghahat
🔰انواع اطلاق 🔴وقتی گفته میشود این کلام اطلاق دارد باید بررسی شود که کدام یک از انحاء ثلاثه اطلاق مراد است ؟! 1⃣اطلاق در مفاد 🔸به این معنا که وجوب و طلب امری به شرطی نمیباشد 🔹مثال : مولا به عبد خود میگوید «اکرم الفقیر» اگر گفته شود هیئت طلب«اکرم»اطلاق دارد یعنی این وجوب و طلب مشروط به شرطی نمی باشد 🔘 تعبیر واجب مطلق در مقابل واجب مشروط به همین معنا اشاره دارد 2⃣اطلاق در مفاد 🔹یعنی مطلوب ایجاد متعلق است نه حصه و بخشی از آن 🔸مثال : وقتی مولا میگوید «اقم الصلاة» اقتضاء اطلاق در این کلام این است که مراد مولا طبیعت صلاة است نه حصه ای از آن و آنچه که عبد بایستی ایجاد کند طبیعت صلاة است نه حصه ای از صلاة 🔘تعبیر واجب مطلق در مقابل واجب مقید به همین معنا اشاره دارد 3⃣اطلاق در 🔸یعنی مراد از این موضوع است نه بعض از آن 🔹وقتی مولامیگوید«اکرم الفقیر»فقیر موضوع تکلیف است واطلاق در ناحیه موضوع یعنی مولا اراده کرده جمیع افراد فقیر را نه بخشی از آن 🆔@masire_feghahat
🔰سر تعبیر «الاشهر بل المشهور» 💠گفته شده فرق بین این دو اصطلاح این است که مقابل «اشهر» ، «مشهور» است و مقابل «مشهور» ، «شاذ» لذا دلالت مشهور از اشهر قوی تر است 🔸در تحلیل فرقی که بین «اشهر» و «مشهور» ارائه شده دو احتمال وجود دارد 1⃣احتمال اول این است که «مشهور» به معنای غیر شاذ باشد 2⃣احتمال دوم این است که دلالت «مشهور» بر غیر شاذ به علت وضع نباشد چرا که در این صورت اگر بپذیریم مشهور وضعا به معنای غیر شاذ است بین ماده و هیئت «اشهر» تعارض میشود چراکه مفاد «اشهر» به لحاظ هیئت(افعل تفضیل) یعنی دو طرف دارای شهرت باشند اما ماده (شهرت) اقتضا میکند که طرف مقابل شاذ باشد ✅لذا دلالت ماده بر شذوذ طرف مقابل به خاطر وضع ماده شهرت نیست بلکه به خاطر است که از دلالت اطلاقی کلام استفاده میشود 🔄توضیح ذلک 🔸گاهی گفته میشود: «المشهور هذا القول» این جمله اقتضای این را دارد که کل مشهور هذا القول لذا نباید قول دیگری مشهور باشد. ولی در اشهر این حصر استفاده نمیشود چراکه در اشهر این دلالت اطلاقی بر حصر استفاده نمیشود چون هیئت مقتضی این است که هر دو مشهور باشند 🔹به همین جهت صحیح است گفته شود که انهما معا مشهوران که در روایت عمر بن حنظله هم اشاره شده است. 🆔@masire_feghahat نقل‌مطلب‌صرفا‌بالینک‌کانال
🔰مردان خستگی ناپذیر 🔸 آیت الله وحید خراسانی(دام ظله) : 🔹این طور کشیدند! و حالا این طور «اصالة التنبلیه» حکم فرماست! 🔸... مرحوم موید بود، کاظمینی؛ که خودش نقل کرد که آمدم رد شوم دیدم این عطاری، سر آن گذر هی می گوید: لاحول و لا قوه الا بالله... گفتم چیه؟! 🔹گفت: من متحیرم از ساعت چهار شب [چهار ساعت از اول شب گذشته] دو نفر آمدند این جا شروع به بحث کردند؛ این دو تا ایستاده مشغول بودند، موذن که گفت الله اکبر... هر دو خداحافظی کردند و رفتند! 🔸بعد پرسیدم که بودند؟ گفت یکی  آقای آسید ابوالقاسم خویی و یکی هم آسید محمد هادی میلانی 🔹 پنج ساعت ایستاده! این ها از درس مرحوم شیخ محمد حسین اصفهانی آمده بودند؛ این طور از همه چیز غافل تا اذان صبح مشغول بحث! 🆔@masire_feghahat
🔰تحلیل معممیت تعلیل 🔅یکی از مباحثی که در علم اصول مطرح است مسئله معمم و مخصص بودن تعلیل وارد شده در روایت است 🔹در صورتی که بپذیریم علت میتواند معمم باشد این نکته باید توجه شود که علت را تعمیم میدهد نه حکم را مثلا در « محرمه الشرب لانها مسکر» خمر به تعمیم میبابد نه شرب به سایر استعمالات 🔸در اینجا کبرای مطوی که موضوعش از علت و محمولش از اصل قضیه گرفته میشود این است «کل مسکر محرم الشرب» نه اینکه گفته شود «کل مسکر محرم الاستعمال» ♦️تذکر این نکته از آن جهت است که گاهی این خلط در برخی مباحث فقهی رخ میدهد که با تمسک به معممیت تعلیل به اشتباه حکم را تعمیم میدهند ؛ در حالی که ( برفرض پذیرش اصل تعمیم) آنچه قابل تعمیم است موضوع است نه حکم ♻️تطبیق 🔺 عنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ الصَّيْرَفِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع جُعِلْتُ فِدَاكَ مَا تَقُولُ فِي الْفِطْرَةِ يَجُوزُ أَنْ أُؤَدِّيَهَا فِضَّةً بِقِيمَةِ هَذِهِ الْأَشْيَاءِ الَّتِي سَمَّيْتَهَا قَالَ نَعَمْ إِنَّ ذَلِكَ أَنْفَعُ لَهُ يَشْتَرِي بِهَا مَا يُرِيد¹ ؛ مفاد این حدیث شریف این است که در به جای غلات میتوان قیمت آن را پرداخت کرد 🔻برخی با توجه به علت مذکور در روایت «ان ذلک انفع» وتمسک به اصل تعمیم ، پرداخت قیمت در باب را نتیجه گرفته اند ولی این استدلال محل تامل است 🔺زیرا از تعلیل تنها در باب زکات فطره استفاده میشود به این بیان که : یجوز ما هو الانفع فی باب زکاة الفطرة ؛ ولی نمیتوان این مطلب را به سایر انواع زکات تعمیم داد فضلا عن باب الخمس ؛ فتامل ـــــــــــــــــــــــــ *¹:تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان)،ج‏۴، ص۸۶ 🆔@masire_feghahat نقل‌مطلب‌صرفا‌بالینک‌کانال
🔰رساله جامع آیت الله سیستانی(دام ظله) 💢 اوراق سهام 💢 🔅 تعریف اوراق سهام 🔸«اوراق سهام» است که شرکت های سهامی عام برای تأمین سرمایه شرکت منتشر و به مردم واگذار می کنند و بیانگر مالکیت صاحب آن بر بخشی از شرکت سهامی «به طور مشاع» است و میزان مشارکت در دارایی ها و تعهدات و منافع صاحب آن را در شرکت سهامی نشان می دهد. 🔅حکم کیفیت مالکیت صاحبان اوراق سهام مسأله ۱۵۷۵. با توجه به تعریف اوراق سهام، این اوراق - چه به صورت برگه کاغذی و چه به صورت الکترونیکی و دیجیتال - خود دارای نمی باشند و معامله بر خود آنها . 📚رساله جامع،ج٤،ص۶۸٤ 🆔@masire_feghahat
🔰اصول فقه کاربردی 💢 تمسک به اطلاقات در موضوعات مستحدثه 💢 🔸یکی از مباحث مهم مسئله «اطلاق و تقیید» این است که آیا اطلاقات شامل موضوعات نوپیدا نیز میشود یا خیر ؟! مناقشاتی در این بحث شده است 🔹یکی از مناقشات مطرح شده در اینباره این است که لفظ دارد که شامل مصادیق جدید بشود زیرا الفاظ وضع شده اند برای معانی ای که واضع کرده است و مصادیق جدید لفظ از مواردی که واضع تصور کرده نبوده است لذا خطابات شامل مصادیق جدید نمیشود ✳️تطبیق : مسئله لقاح مصنوعی 🔻لفظ «ام» وضع شده برای زنی که ولدی را حمل میکند که از طریق خودش بوجود آمده اما از آنجا که واضع تصور نکرده است ولد از یک زن بوجود بیاید و زن دیگری اورا حمل کند لفظ ام برای چنین شخصی صدق نمیکند 🔺لذا خطاباتی که برای شمردن محرمات مانند «امهاتکم» یا «امهات نسائکم» شامل این زن نمیشود زیرا لفظ «ام» قصور دارد که شامل این فرد بشود 🆔@masire_feghahat