eitaa logo
مسیر فقاهت
2.2هزار دنبال‌کننده
209 عکس
9 ویدیو
32 فایل
🔸 کانال مسیر فقاهت محلی برای #تامل پیرامون داده های فقهی _اصولی و ارائه نکات کاربردی در مسیر فقاهت 💠نقل مطالب فقط با #ذکر_منبع💠 ✅تبادل و تبلیغ شناسه ادمین @masire_feghahat4
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5814432493742329382.pdf
6.71M
🔸رساله جامع آیت الله سیستانی(دام ظله) جلد دوم 🆔@masire_feghahat
4_5814432493742329383.pdf
7.91M
🔸رساله جامع آیت الله سیستانی(دام ظله) جلد سوم 🆔@masire_feghahat
4_5814432493742329384.pdf
8.42M
🔸رساله جامع آیت الله سیستانی(دام ظله) جلد چهارم 🆔@masire_feghahat
🔰مفهوم موجبه کلیه «سلب عموم» یا «عموم سلب»؟! 💢دیدگاه شیخ اعظم انصاری(رحمه الله علیه)💢 🔸مرحوم شیخ اعظم فرموده است: اگر جزاء عام باشد مفهوم آن است پس اینکه گفته شود مفهوم عموم، سلب عموم است صحیح نیست بلکه مفهوم عموم، عموم سلب است 🔹این کلام منافات ندارد با آنچه در منطق بیان شده است که نقيض سالبه کلیه، موجبه جزئیه است و نقیض موجبه کلیه، سالبه جزئیه است چراکه غرض مناطقه بیان ظواهر قضایا نیست 🔸علم اصول متکفل تحلیل استظهارات عرفی است و استظهار عرفی همان است که بیان شد 🔄 🔹به عنوان مثال مفهوم «إذا بلغ الماء قدر کر لا ينجسه شيء» این است که «إذا لم يبلغ الماء قدر کر ینجسه كل شیء»؛ زیرا «لا ينجسه شيء» نکره در و مفید عموم است به این معنا که «لا ينجسه شيء من النجاسات» مفهوم این نیست که «إذا لم يبلغ قدر کر ینجسه النجاسات » بلکه «ينجسه جميع النجاسات» 📚 مطارح الأنظار( طبع جديد)،ج۲،ص۴۳ 🆔@masire_feghaht
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
رجال 16 26.10.1400.mp3
8.04M
🔰استاد (زیدعزه) 🔸کلاس رجال / جلسه شانزدهم 🔻مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) 🆔@masire_feghahat
رجال 17 28.10.1400.mp3
6.93M
🔰استاد (زیدعزه) 🔸کلاس رجال / جلسه هفدهم 🔻مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) 🆔@masire_feghahat
رجال 18 2.11.1400.mp3
6.54M
🔰استاد (زیدعزه) 🔸کلاس رجال / جلسه هجدهم 🔻مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) 🆔@masire_feghahat
رجال 19 5.11.1400.mp3
6.96M
🔰استاد (زیدعزه) 🔸کلاس رجال / جلسه نوزدهم 🔻مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) 🆔@masire_feghahat
رجال20 17.11.1400 .mp3
8.34M
🔰استاد (زیدعزه) 🔸کلاس رجال / جلسه بیستم 🔻مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) 🆔@masire_feghahat
🔰انواع اطلاق 🔴وقتی گفته میشود این کلام اطلاق دارد باید بررسی شود که کدام یک از انحاء ثلاثه اطلاق مراد است ؟! 1⃣اطلاق در مفاد 🔸به این معنا که وجوب و طلب امری به شرطی نمیباشد 🔹مثال : مولا به عبد خود میگوید «اکرم الفقیر» اگر گفته شود هیئت طلب«اکرم»اطلاق دارد یعنی این وجوب و طلب مشروط به شرطی نمی باشد 🔘 تعبیر واجب مطلق در مقابل واجب مشروط به همین معنا اشاره دارد 2⃣اطلاق در مفاد 🔹یعنی مطلوب ایجاد متعلق است نه حصه و بخشی از آن 🔸مثال : وقتی مولا میگوید «اقم الصلاة» اقتضاء اطلاق در این کلام این است که مراد مولا طبیعت صلاة است نه حصه ای از آن و آنچه که عبد بایستی ایجاد کند طبیعت صلاة است نه حصه ای از صلاة 🔘تعبیر واجب مطلق در مقابل واجب مقید به همین معنا اشاره دارد 3⃣اطلاق در 🔸یعنی مراد از این موضوع است نه بعض از آن 🔹وقتی مولامیگوید«اکرم الفقیر»فقیر موضوع تکلیف است واطلاق در ناحیه موضوع یعنی مولا اراده کرده جمیع افراد فقیر را نه بخشی از آن 🆔@masire_feghahat
🔰سر تعبیر «الاشهر بل المشهور» 💠گفته شده فرق بین این دو اصطلاح این است که مقابل «اشهر» ، «مشهور» است و مقابل «مشهور» ، «شاذ» لذا دلالت مشهور از اشهر قوی تر است 🔸در تحلیل فرقی که بین «اشهر» و «مشهور» ارائه شده دو احتمال وجود دارد 1⃣احتمال اول این است که «مشهور» به معنای غیر شاذ باشد 2⃣احتمال دوم این است که دلالت «مشهور» بر غیر شاذ به علت وضع نباشد چرا که در این صورت اگر بپذیریم مشهور وضعا به معنای غیر شاذ است بین ماده و هیئت «اشهر» تعارض میشود چراکه مفاد «اشهر» به لحاظ هیئت(افعل تفضیل) یعنی دو طرف دارای شهرت باشند اما ماده (شهرت) اقتضا میکند که طرف مقابل شاذ باشد ✅لذا دلالت ماده بر شذوذ طرف مقابل به خاطر وضع ماده شهرت نیست بلکه به خاطر است که از دلالت اطلاقی کلام استفاده میشود 🔄توضیح ذلک 🔸گاهی گفته میشود: «المشهور هذا القول» این جمله اقتضای این را دارد که کل مشهور هذا القول لذا نباید قول دیگری مشهور باشد. ولی در اشهر این حصر استفاده نمیشود چراکه در اشهر این دلالت اطلاقی بر حصر استفاده نمیشود چون هیئت مقتضی این است که هر دو مشهور باشند 🔹به همین جهت صحیح است گفته شود که انهما معا مشهوران که در روایت عمر بن حنظله هم اشاره شده است. 🆔@masire_feghahat نقل‌مطلب‌صرفا‌بالینک‌کانال
🔰مردان خستگی ناپذیر 🔸 آیت الله وحید خراسانی(دام ظله) : 🔹این طور کشیدند! و حالا این طور «اصالة التنبلیه» حکم فرماست! 🔸... مرحوم موید بود، کاظمینی؛ که خودش نقل کرد که آمدم رد شوم دیدم این عطاری، سر آن گذر هی می گوید: لاحول و لا قوه الا بالله... گفتم چیه؟! 🔹گفت: من متحیرم از ساعت چهار شب [چهار ساعت از اول شب گذشته] دو نفر آمدند این جا شروع به بحث کردند؛ این دو تا ایستاده مشغول بودند، موذن که گفت الله اکبر... هر دو خداحافظی کردند و رفتند! 🔸بعد پرسیدم که بودند؟ گفت یکی  آقای آسید ابوالقاسم خویی و یکی هم آسید محمد هادی میلانی 🔹 پنج ساعت ایستاده! این ها از درس مرحوم شیخ محمد حسین اصفهانی آمده بودند؛ این طور از همه چیز غافل تا اذان صبح مشغول بحث! 🆔@masire_feghahat
🔰تحلیل معممیت تعلیل 🔅یکی از مباحثی که در علم اصول مطرح است مسئله معمم و مخصص بودن تعلیل وارد شده در روایت است 🔹در صورتی که بپذیریم علت میتواند معمم باشد این نکته باید توجه شود که علت را تعمیم میدهد نه حکم را مثلا در « محرمه الشرب لانها مسکر» خمر به تعمیم میبابد نه شرب به سایر استعمالات 🔸در اینجا کبرای مطوی که موضوعش از علت و محمولش از اصل قضیه گرفته میشود این است «کل مسکر محرم الشرب» نه اینکه گفته شود «کل مسکر محرم الاستعمال» ♦️تذکر این نکته از آن جهت است که گاهی این خلط در برخی مباحث فقهی رخ میدهد که با تمسک به معممیت تعلیل به اشتباه حکم را تعمیم میدهند ؛ در حالی که ( برفرض پذیرش اصل تعمیم) آنچه قابل تعمیم است موضوع است نه حکم ♻️تطبیق 🔺 عنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ الصَّيْرَفِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع جُعِلْتُ فِدَاكَ مَا تَقُولُ فِي الْفِطْرَةِ يَجُوزُ أَنْ أُؤَدِّيَهَا فِضَّةً بِقِيمَةِ هَذِهِ الْأَشْيَاءِ الَّتِي سَمَّيْتَهَا قَالَ نَعَمْ إِنَّ ذَلِكَ أَنْفَعُ لَهُ يَشْتَرِي بِهَا مَا يُرِيد¹ ؛ مفاد این حدیث شریف این است که در به جای غلات میتوان قیمت آن را پرداخت کرد 🔻برخی با توجه به علت مذکور در روایت «ان ذلک انفع» وتمسک به اصل تعمیم ، پرداخت قیمت در باب را نتیجه گرفته اند ولی این استدلال محل تامل است 🔺زیرا از تعلیل تنها در باب زکات فطره استفاده میشود به این بیان که : یجوز ما هو الانفع فی باب زکاة الفطرة ؛ ولی نمیتوان این مطلب را به سایر انواع زکات تعمیم داد فضلا عن باب الخمس ؛ فتامل ـــــــــــــــــــــــــ *¹:تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان)،ج‏۴، ص۸۶ 🆔@masire_feghahat نقل‌مطلب‌صرفا‌بالینک‌کانال
🔰رساله جامع آیت الله سیستانی(دام ظله) 💢 اوراق سهام 💢 🔅 تعریف اوراق سهام 🔸«اوراق سهام» است که شرکت های سهامی عام برای تأمین سرمایه شرکت منتشر و به مردم واگذار می کنند و بیانگر مالکیت صاحب آن بر بخشی از شرکت سهامی «به طور مشاع» است و میزان مشارکت در دارایی ها و تعهدات و منافع صاحب آن را در شرکت سهامی نشان می دهد. 🔅حکم کیفیت مالکیت صاحبان اوراق سهام مسأله ۱۵۷۵. با توجه به تعریف اوراق سهام، این اوراق - چه به صورت برگه کاغذی و چه به صورت الکترونیکی و دیجیتال - خود دارای نمی باشند و معامله بر خود آنها . 📚رساله جامع،ج٤،ص۶۸٤ 🆔@masire_feghahat
🔰اصول فقه کاربردی 💢 تمسک به اطلاقات در موضوعات مستحدثه 💢 🔸یکی از مباحث مهم مسئله «اطلاق و تقیید» این است که آیا اطلاقات شامل موضوعات نوپیدا نیز میشود یا خیر ؟! مناقشاتی در این بحث شده است 🔹یکی از مناقشات مطرح شده در اینباره این است که لفظ دارد که شامل مصادیق جدید بشود زیرا الفاظ وضع شده اند برای معانی ای که واضع کرده است و مصادیق جدید لفظ از مواردی که واضع تصور کرده نبوده است لذا خطابات شامل مصادیق جدید نمیشود ✳️تطبیق : مسئله لقاح مصنوعی 🔻لفظ «ام» وضع شده برای زنی که ولدی را حمل میکند که از طریق خودش بوجود آمده اما از آنجا که واضع تصور نکرده است ولد از یک زن بوجود بیاید و زن دیگری اورا حمل کند لفظ ام برای چنین شخصی صدق نمیکند 🔺لذا خطاباتی که برای شمردن محرمات مانند «امهاتکم» یا «امهات نسائکم» شامل این زن نمیشود زیرا لفظ «ام» قصور دارد که شامل این فرد بشود 🆔@masire_feghahat
مشروعية_الشهادة_بالولاية_في_الأذان.pdf
3.56M
🔰برای مطالعه 📚مشروعیة الشهادة بالولایة فی الاذان 🔸تالیف شیخ محمد صنقور 🆔@masire_feghahat
🔰اطلاق گیری در خطاب مشتمل بر استثناء 🔸در کلامی که مشتمل بر استثناء است این بحث مطرح میشود که مستثنی منه و مستثنی هردو اطلاق دارند یا فقط مستثنی منه اطلاق دارد ؟ 🔹برخی از اصولیون مانند مرحوم بحر العلوم(ره) فرموده اند که ظاهر خطاب استثناء این است که به لحاظ مستثنی منه اطلاق دارد نه به لحاظ مستثنی 🔅 مثلا اگر شخصی بگوید «لا آکل من الطعام الا ما کان مالحا» و مع ذلک ماهی نمکین برای او تهیه کنند در حالی که او از ماهی اشمئزاز دارد عرف نمیگوید که «ماکان مالحا» اطلاق دارد و شامل ماهی میشود ؛ چرا که شخص میتواند بگوید منظور من این بود که من غذای غیر مالح نمیخورم اما اینکه هر غذایی میخورم را نگفته ام ! ✳️ثـمـره 🔻یکی از ادله ی مطرح شده در رابطه با معاملات مستحدثه ، کریمه «لاتأکلوا أموالکم بینکم بالباطل إلا أن تکون تجارۀ عن تراض» میباشد اما در صورتی که مبنای سابق الذکر را کسی بپذیر نمیتواند به این آیه شریفه برای غرض مذکور تمسک کند 🔻چرا که مستثنی در آیه شریفه اطلاق ندارد و شامل مطلق تجارتی که از روی تراضی باشد «مانند بورس» نمیشود 🆔@masire_feghahat نقل‌مطلب‌صرفابالینک‌کانال
🔰تاریخ فقه و فقها 💢آراء خاص سید مرتضی(رضوان الله علیه)💢 1️⃣ از فتواهای خاصی که سید مرتضی رساله ای هم در تحکیم مبانی آن نگاشته، آن است که او معتقد است کسی که از ناحیه به هاشم منتسب باشد، است و دادن خمس به او جایز و زکات گرفتن بر او حرام است 🔸این مسئله از نوادر فتواهای سید مرتضی است و کسی با او موافق نیست، تا اینکه محقق اردبیلی (۹۹۳ ه. ق) در این فتوا از او پیروی می کند و محدث بحرانی (۱۱۸۵ ه. ق) در کتاب الحدائق الناضرة مبانی این فتوا را مستحکم می سازد 2️⃣ سید مرتضی در فقه معتقد است که جسم محکم و صیقل با رفع پاک می شود و صاحب معالم الدین نیز از او پیروی کرده است و محدث بحرانی در الحدائق الناضرة این مطلب را به تفصیل بررسی کرده است. 🔹از سید مرتضی نقل شده است که هرگاه جسم محکم و صیقلی مثل شمشیر و شیشه و نظایر آن به نجاست آلوده شد، به صرف برطرف شدن عین نجاست پاک می شود و نیازی به طهارت آن با نیست 🔸شیخ طوسی در کتاب خلاف، این فتوا را به او نسبت داده و آن را رد کرده و فرموده است: ما يقين به حصول نجاست داریم، ولی در شک داریم و دلیلی از شارع نداریم که صریحا دلالت کند بر اینکه زوال نجاست به این گونه، بر طهارت دلالت دارد بنابراین به مقتضای استصحاب بر حالت نجاست باقی است 🔹تا زمانی که فقه به عصر صاحب معالم رسیده است و او در معالم الدين بر این مسئله اصرار دارد و از بین فقهای شیعه به آن شده و گفته است که حصول ، مخصوص به و و است، اما در غیر این سه با ، طهارت حاصل می شود. آن گاه گفته است که سید مرتضی در مثل این موارد بر استصحاب تكیه نمی کند. 🆔@masire_feghahat
🔰مرحوم آیت الله بروجردی(رضوان الله علیه) 🔸در پشت یکی از چاپ های آیت الله بروجردی نوشته بود: أفضل المتقدّمین و المتأخّرین. 🔹وقتی ایشان دیدند آنقدر ناراحت شدند گفتند: چه کسی این غلط را کرده؟ می فهمید معنای این جملات چیست؟ یعنی من از شیخ مفید افضل هستم؟ این حرف ها چیست؟ 📚ما سمعت ممن رأیت ص 362 🆔@masire_feghahat
🔰مخطوطات 💢متن نامهٔ خواجه علی مؤید به شهید اول💢 🔸خواجه علی مؤید حاکم سربداران نامه ای به نوشت و از او درخواست کرد به ایران بیاید. شهید این دعوت را نپذیرفته و کتاب را در پاسخ به این نامه تألیف کرد. 🔹متن نامه خواجه علی مؤید در ابتدای نسخه ای از شرح شهید ثانی «الروضة البهیة فی شرح اللمعة الدمشقیة» نقل شده است. 🔸این نسخه را که از معتبرترین نسخه های الروضة البهیة به شمار می رود، شاگرد شهید ثانی سید علی بن صائغ نوشته است. کتابت نسخه در پانزدهم صفر سال ۹۵۸ و در حضور به اتمام رسیده است. 🔹وی نسخه را بر شهید ثانی نموده و انهاء مؤلف به تاریخ یکشنبه سوم جمادی الاول سال ۹۵۸، در پایان نسخه موجود است (عکس دوم). 🔸این نسخه به شماره ۴۸۸۶ در کتابخانهٔ مجلس شورای اسلامی نگهداری می شود. 🔹نامهٔ خواجه علی مؤید، در بسیاری از چاپ های کتاب لمعه، از جمله چاپ ده جلدی لمعه (عکس های سوم و چهارم) و همچنین جلد ۱۳ موسوعة الشهید الاول (ص ۲۰-۲۱)، چاپ شده است. 🆔@masire_feghahat
هدایت شده از مسیر فقاهت
🔰 💢تطبیق القواعد💢 🔹تعریف:مراد از دلالت اشاره، می باشد به گونه ای که این ملازمه به نحوی نیست که بتوان استظهار کرد که متکلّم لازم را اراده کرده است و نهایت ، به نحو است، نه ظهور. 🔸تطبیقات: 🔹شهید اوّل می فرماید: « يستفاد من دلالة الإشارة أحكامٌ كقوله تعالى: «وَ حمله و فصاله ثلاثون شَهْرا¹» مع قوله: « وَ فصاله فِي عامین²» فإنّه إلى أن أقل الحمل ستّة أشهر.³» 🔸میرزای قمی می فرماید: « و اعلم أنّا نقول بإقتضاء الأمر وجوب مقدّمته و النّهي عن ضدّه إقتضاءً تبعيّاً من باب ، لكنّه ليس من الأحكام الأصليّة، بل هو من الخطابات التّوصّليّة⁴.» ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ *¹:سوره أحقاف،آیه۱۵ *²:سوره لقمان،آیه۱٤ *³:القواعد و الفوائد،ج۱،ص۲۴۵ *⁴:جامع الشتات في أجوبة السؤالات،ج۳،ص۲٦٤ 🆔 @masire_feghahat