کانال#مسیر_فقاهت.mp3
3.24M
🔰استاد شبیری
🔸بررسی فرقی که بعضی میان #تخصیص و #حکومت گذاشته اند (اجمال مخصص منفصل به عام سرایت نمی کند بر خلاف اجمال دلیل حاکم که به دلیل محکوم سرایت میکند)
🔹تطبیق مطلب بر اخبار #من_بلغ
🌀
برشی از درس خارج اصول1396/02/24 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
12.52M
🔰استاد شهیدی
🔸بيان المبنی الخاص للسيدالسيستاني من كون الاعادة في بعض الأحیان #اعادة_عقوبتية
🌀المقطع من درس خارج الفقه ١٠ ربيع الاول ١٤٤٥
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
مسیر فقاهت
🔰استاد شهیدی 🔸بيان المبنی الخاص للسيدالسيستاني من كون الاعادة في بعض الأحیان #اعادة_عقوبتية 🌀الم
📎پیوست
🔸مسأله 97. اگر فرد جنب عمداً در ماه رمضان تا اذان صبح غسل نکند یا اگر وظیفه اش تیمّم است تیمّم ننماید، باید روزۀ آن روز را تمام کند و بنابر احتیاط واجب، آن را به نیّت قربت مطلقه انجام دهد؛ سپس باید روز دیگری را نیز روزه بگیرد و چون معلوم نیست روزۀ آن روز دیگر، قضا است یا #عقوبت، آن روز را نیز به قصد آنچه وظیفۀ اوست قربةً إلی اللّه روزه بگیرد. (رساله جامع آیت الله سیستانی،ج2،ص60)
🔹مسأله 787 ـ اگر کسی به علت کوتاهی کردن در فراگیری مسأله شرعی نمیدانسته نماز با بدن یا لباس نجس باطل است، و یا نمیدانسته مثلاً منی نجس است و با آن نماز خوانده، احتیاط واجب آن است که نماز را دوباره بخواند، و اگر وقت گذشته قضا نماید.(توضیح المسائل)
🌀وسيأتي في مباحث التعارض ان من الحقوق الثابتة للنبي صلى الله عليـه وآلـه وسلّم والائمة عليهم السلام هو جعل العقوبات ابتداءاً أو بنحو الحكومة على نحــو التوسعة كما ذكرنا. وقد ورد في موثقة سماعة ان من صلى في النجس نسياناً يعيدها #عقوبة. وهذا حكم جزائي من الامام عليه السلام للتحفظ على السنن. وفي صحيحة زرارة ان من جامع في الحج عليه الحج من قابل فيساله زرارة: فأي الحجتين لهما قال عليه السلام: الاولى التي أحدثا فيها ما أحدثا والاخرى عليها #عقوبة.(لباس المصلی لسید السیستانی،ص103)
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
🔰وضعيَّة هلال شهر رمضان لعام ١٤٤٥ هـ
|لجنة الاستهلال بالنجف الاشرف :
🔸النتيجة المتوقَّعة إن شاء اللّٰه تعالى: الثلاثاء الموافق ١٢ مارس ٢٠٢٤: غرَّة شهر رمضان المبارك وفق مبنى السيّدين الخوئيّ (قدّس سره) والسيستانيّ (دام ظلُّه)
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
10.26M
🔰مرحوم آیت الله العظمی سیدمحمد هادی میلانی
🔸اقسام دو دلیلی که رابطه عموم و خصوص من وجه دارند
▫️عامین من وجه در ناحیه #موضوع
▪️عامین من وجه در ناحیه #حکم با اینکه موضوعین فی الدلیلین بینهما عموم و خصوص مطلق است
▫️عموم من وجه است بین #العناوین الأوّلیّة و الثانویّة
➰علت #تقدم عنوان ثانویه در تعارض ماده اجتماع
🌀برشی از درس خارج فقه «صلاه مسافر»
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
کانال_مسیرفقاهت#.mp3
2.5M
🔰آیت الله شبیری زنجانی
🔸عدم کفایت #رویت_هلال با چشم مسلح
▫️علت #تبدّل_رای ایشان در این مسئله
▪️عدم وارد بودن #نقض حرمت نظر به اجنبیه با تلسکوپ و تفاوت آن با مقام
🌀برشی از درس خارج فقه 1389/08/09
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
3.11M
🔰مرحوم آیت الله العظمی خویی
🔹عدم کفایت #رویت_هلال با چشم مسلح
▫️حرکت چرخشی و انتقالی قمر
▪️محاق
▫️مقتضای #نصوص؛ و لكن هذا الوجود الواقعي لا أثر له في تكوّن الهلال و إن علمنا بتحقّقه علماً قطعيّاً حسب قواعد الفلك و ضوابط علم النجوم، إذ العبرة حسب النصوص المتقدّمة بالرؤية و شهادة الشاهدين بها شهادةً حسّيّةً عن باصرة عادية لا عن صناعة علميّة أو كشفه عن علوّه و ارتفاعه في الليلة الآتية. و منه تعرف أنّه لا عبرة بالرؤية بالعين المسلّحة المستندة إلى المكبّرات المستحدثة و النظّارات القويّة كالتّلسكوب و نحوه. من غير أن يكون قابلاً للرؤية بالعين المجرّدة و النظر العادي.
🌀برشی از درس خارج صوم
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
🔰رویت هلال با چشم مسلح
🔸مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی یکی از روایاتی که به آن استدلال کرده اند برای اثبات رویت هلال با #چشم_مسلح ؛ صحیحه علی بن جعفر می باشد
📎نص صحیحه :وَ سَأَلْتُهُ عَمَّنْ يَرَى هِلَالَ شَهْرِ رَمَضَانَ وَحْدَهُ لَا يُبْصِرُهُ غَيْرُهُ أَ لَه أَنْ يَصُومَ قَالَ إِذَا لَمْ يَشُكَّ فِيهِ فَلْيَصُمْ وَحْدَهُ وَ إِلَّا فَلْيَصُمْ مَعَ النَّاسِ إِذَا صَامُوا [مسائل علی بن جعفر،ص150]
▪️تقریب استدلال : از برخى روایات استفاده مى شود که رؤیت با چشم عادى یا متعارف، شرط نیست. از جمله این روایات، معتبره على بن جعفر از امام کاظم (ع) در هر حال، مضمون هر دو، یکى است و آن اینکه اگر کسى به تنهایى هلال را مى بیندو غیر از او کسى آن را نمى بیند، هرگاه شک نداشته و به رؤیت خود یقین داشته باشد، ترتب آثار ماه جدید بر او واجب است. تعبیر «یرى الهلال وحده و لایبصره غیره» ظهور در دید انفرادى این شخص دارد؛ بدین معنا که تنها این شخص، هلال رامى بیند و کسى غیر از او آن را نمى بیند؛ نه اینکه کسى غیر از او هلال را ندیده است.
▫️بنابر این، روایت یاد شده - ولو با اطلاق خود - دلالت دارد که این شخص، حتى بااین فرض که چنین دیدى براى دیگر مردم ممکن نباشد - مثلا چشم او دید غیرمتعارف داشته باشد - نیز همین حکم را دارد که در روایت آمده است. از این رو،مشروط کردن بینایى و رؤیت به دیدن با چشم متعارف و عادى، وجهى ندارد.
[مجله فقه اهل بیت،پیاپی 36 (زمستان 1382)]
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
🔰پرونده «رویت هلال با چشم مسلح آری یا خیر؟!»
🔸آیت الله شبیری زنجانی
🌀https://eitaa.com/masire_feghahat/760
🔹مرحوم آیت الله العظمی خویی
🌀https://eitaa.com/masire_feghahat/761
🔸مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی
🌀https://eitaa.com/masire_feghahat/762
🔹استاد شهیدی
🌀https://eitaa.com/masire_feghahat/764
🌀https://eitaa.com/masire_feghahat/765
🔸استاد شوپایی
🌀https://eitaa.com/masire_feghahat/767
🔆کانال#مسیر_فقاهت
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
مسیر فقاهت
🔰رویت هلال با چشم مسلح 🔸مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی یکی از روایاتی که به آن استدلال کرده اند بر
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
1.88M
🔰استاد شهیدی
🔸اشکال اول به استدلال به صحیحه #علی_بن_جعفر (اینجا)
▪️تمسک به این روایت از قبیل تمسک به عام در شبهه مصداقیه است
🌀برشی از مباحث رویت هلال
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
1.53M
🔰استاد شهیدی
🔸اشکال دوم به استدلال به صحیحه #علی_بن_جعفر (اینجا)
▫️لزوم قید زائد در صورتی که مراد عین غیر متعارف بود
▪️تفاوت #سوال_سائل و #قضایای_حقیقیه در کلام معصوم و اثر آن در اطلاق گیری
🌀برشی از مباحث رویت هلال
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
2.09M
🔰استاد شوپایی
🔸طریقیت عنوان #رؤیت برای قابلیة الهلال للرویه
▪️اصل اولی : ظهور عناوین ماخوذه در خطاب در موضوعیت
▫️عناوینی که کاشفیت و طریقیت ذاتی آنهاست
🌀برشی از مباحث رویت هلال
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
هدایت شده از مسیر فقاهت
🔰پرونده «رویت هلال با چشم مسلح آری یا خیر؟!»
🔸آیت الله شبیری زنجانی
🌀https://eitaa.com/masire_feghahat/760
🔹مرحوم آیت الله العظمی خویی
🌀https://eitaa.com/masire_feghahat/761
🔸مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی
🌀https://eitaa.com/masire_feghahat/762
🔹استاد شهیدی
🌀https://eitaa.com/masire_feghahat/764
🌀https://eitaa.com/masire_feghahat/765
🔸استاد شوپایی
🌀https://eitaa.com/masire_feghahat/767
🔆کانال#مسیر_فقاهت
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
🔰مفطریت آمپول و سرم ؟!
🔸در رساله جامع آیت الله آقای سیستانی مساله 58 فرموده اند که «آمپول و سِرُم، روزه را باطل نمیکند، هرچند آمپول #تقویتی یا سرم #قندی_نمکی باشد»؛ دلیل عدم مفطریت آمپول و سرم هرچند تقویتی این است که #عرفا اکل و شرب بر این ها #صدق_نمیکند
🔹البته برای بررسی این مطلب یک بحث دیگری نیز بایستی پیگیری شود و آن این است که آیا همانگونه که #علت معمم است (البته بر فرض پذیرش ) #حکمت نیز باعث تعمیم ظهور خطاب به سایر موارد میشود یا خیر ؟! در صورتی که معممیت حکمت اثبات بشود حکم مفطریت به قائم مقام اکل و شرب نیز تسری پیدا میکند زیرا #حکمت_روزه این است که انسان ضعف روزه را درک کند
🔸آیت الله شبیری زنجانی باتوجه به اینکه معممیت حکمت را پذیرفته اند فرموده اند : در سرم اثر اكل و شرب كه رفع تشنگى و گرسنگى است، وجود دارد، لذا به وسيله حكمت و ملاك تعميم مىدهيم و مىگوئيم #مبطل_روزه است، آمپول تقويتى نيز از همين قبيل است، چون انسان ديگر ضعف روزه را درك نخواهد كرد. همانطور كه نظر مرحوم آقاى داماد هم بود، حكمت مخصص نيست اما معمم هست، اينطور مواردى را كه حكمت اكل و شرب موجود است، نمىتوان گفت جايز است.[درس خارج صوم ج1 ص 867]
🔹و در جای دیگر اساس تعمیم حکمت و توسعه و تضییق خطاب را #مناسبت_حکم_و_موضوع می دانند : كلام مرحوم آقاى خوئى مطلب خوبى است و اين را نيز اضافه مىكنم كه از مجموع روايات استفاده مىشود كه اساس روزه مانند اكل و شرب است و بايد گرسنگى و تشنگى درك شود و از بعضى از لذائذ جنسى فاصله گرفته شود، كسى كه مىداند اگر به جائى رود كه از اين لذائذ بهرهمند خواهد بود، هرگاه دچار عطش شود، به جائى مىرود كه ديگران اين زحمت را براى او بكشند و زحمت او را كم كنند، از مجموع روايات استفاده مىشود كه شارع نمىخواهد چنين چيزى واقع شود، تناسبات حكم و موضوع در توسعه و تضييق مفاهيم دخالت دارد، حتى اگر اكل و شرب بود، توسعه مىداديم، مىگوئيم اجتناب از اكل و شرب مقدمه براى اين است كه انسان گرسنگى و تشنگى را درك كند، لذا حتى اجتناب از آمپول تقويتى نيز جاى احتياط قوى است [ج2،ص677]
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
230323_1007.mp3
13.53M
🔰استاد شبیری زنجانی
🔸بررسی نظارت روایات اهل بیت علیهمالسلام بر فقه عامه
📌جلسه اول/مدرس فقهی امام محمدباقر(علیه السلام)
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
سید جواد جلسه دوم.mp3
25.78M
🔰استاد شبیری زنجانی
🔸بررسی نظارت روایات اهل بیت علیهمالسلام بر فقه عامه
📌جلسه دوم
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
🔰27 شهر رمضان الکریم سالروز عروج شیخ الاسلام علامه محمد باقر مجلسی (رضوان الله علیه)
🌀ماه رمضان چو بیست و هفتش کم شد
🌀تاریخ وفات باقر اعلم شد
📎تصویر دستخط مبارک مرحوم علامه مجلسی در هامش بحار الانوار{از امور عجیب اینست که عدد سال ولادت من با عدد ابجد «جامع کتاب بحارالأنوار» یکی است که بعضی از دوستان خوبمان به این نکته پی برد}
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
سید جواد جلسه سوم.mp3
28.63M
🔰استاد شبیری زنجانی
🔸بررسی نظارت روایات اهل بیت علیهمالسلام بر فقه عامه
📌جلسه سوم
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
سید جواد جلسه چهارم.MP3
27.97M
🔰استاد شبیری زنجانی
🔸بررسی نظارت روایات اهل بیت علیهمالسلام بر فقه عامه
📌جلسه چهارم
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
سید جواد جلسه پنجم.MP3
36.32M
🔰استاد شبیری زنجانی
🔸بررسی نظارت روایات اهل بیت علیهمالسلام بر فقه عامه
📌جلسه پنجم
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
🔰اللهم عجل لولیک الفرج
🔸سید ابن طاووس در اقبال پس از ذکر دعای وداع با شهر رمضان الکریم مینویسد: هرچند دوری از ماه رمضان سخت است، اما باید یادمان باشد دوری از مهدی علیه السلام سختتر است...
📚 اقبال الاعمال ص ۵۵۹
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
3.71M
🔰استاد گنجی
🔸واضح البطلان بودن انسداد باب #علمی
🔹 به مقداری که وافی به معظم فقه باشد حجت داریم
🔸حل مشکل صغری ( از کجا ثقه بودن را احراز می شود؟)
🌀برشی از خارج اصول 1403/01/28
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat