🔰 #نشست_علمی
💢واکاوی فقهی تزریق واکسن کرونا💢
🎙با سخنرانی
🔸حضرت آیت الله فاضل لنکرانی(حفظه الله)
🔹دکتر محمدرضا قدیر(رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم)
🔸مکان : مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام)،سالن فقاهت
⏱زمان:چهارشنبه ۸/دی ماه/۱۴۰۰
ساعت ۱۰صبح
🌐لینک حضور مجازی
markazfeqhi.com/live
🔆گروه فقه پزشکی
مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام)
🆔@masire_feghahat
🆔@masire_feghahat
🔰#الغاء_خصوصیت
💢تطبیق القواعد💢
ـــــــــــــــــــــ
5️⃣عدم ظهور کلام در خصوصیت
مثل اینکه در روایت وارد شده است اگر کسی قبل از امام از رکوع بلند شود باید دوباره به رکوع رود و اصحاب از این روایت تعدی کرده اند و در سجده هم همین حکم را جاری نموده اند و بنایشان هم بر این بوده است که این روایت ظهور در خصوصیت ندارد .
6️⃣منصوص العلة
منصوص العله این است که علتی که در بیان شرعی وارد شده است عمومیت داشته باشد و بتواند کبرای قیاس واقع شود
🔻شرایط تمسک به منصوص العلة برای الغاء خصوصیت
🔸الف)علت مذکور اضافه به موضوع نشده باشد به این صورت که علت برای افاده ی کبری در نص ذکر شده باشد اما در صورتی که علت اضافه به موضوع شده باشد مثلا «الخمر حرام لإسکارها» اینجا دیگر از باب منصوص العله خارج میشود و تسری حکم به مورد دیگر بواسطه ی این علتی که احتمال دارد مختص به این موضوع باشد امکان ندارد¹
🔹ب)علت منصوصه علت تامه باشد
به نحوی که بدانیم حکم دائر مدار این علت است²
🔻وجه حجیت منصوص العله
مدرک حجیت منصوص العله به این خاطر است که صغری واقع میشود برای کبرای حجیت ظواهر به این بیان که بواسطه ی ظهور نص در اینکه علت عام است حکم موضوع خاص معلل به هر موضوعی که دارای این علت است منقلب میشود پس در نتیجه موضوع عام است که شامل معلل و غیر معلل میشود³
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
*¹:المکاسب و البیع للمیرزا النائینی ،ج۲،ص۲۱
*³،²:اصول الفقه للمظفر،ج۲،ص۱۷۷
🆔@masire_feghahat
🆔@masire_feghahat
بیعت با تهدید و زور در منابع عامه.ogg
3.15M
🔰استاد #مفیدی (زید عزه)
💢ایام فاطمیه💢
🔸بیعت گرفتن با تهدید در منابع عامه
🔹تجمیع قرائن و نقل ها
🆔@masire_feghahat
لیلة القدر فاطمة.ogg
24.58M
🔰استاد #مفیدی (زید عزه)
💢فاطمیه💢
🔸 سه احتمال برای ارتباط لیلة القدر و بی بی دو عالم سلام الله علیها
🔹معنای حجت بودن حضرت زهرا سلام الله علیها بر اهل بیت علیهم السلام
🆔@masire_feghahat
اعتباریات در فقه و اصول(بخش اول)
🔸دانشمندان فقه و اصول در مسیر حل برخی از مسائل فقه و اصول که با #اعتباریات مرتبط بوده ، به #تفکیک های زیر پیرامون #اعتباریات توجه داشته اند
🔺اعتباریات در اینجا به معنای ساخته و عمل ذهن است¹
1⃣تفکیک اعتبار و معتبَر
تفکیک نفس اعتبار که واقعی است از خود امر اعتباری ، مورد توجه برخی اصولیون در مباحث علم اصول فقه قرار گرفته است²
2⃣تفکیک ملاک معتبَر از خود معتبَر
تمییز ملاک امر اعتباری که واقعی است از خود امر اعتباری ، مورد توجه برخی دانشمندان علم اصول فقه قرار گرفته است³
3⃣تفکیک نفس امر اعتباری و امر تکوینی
مبحثی که فاضل نراقی مطرح می کند و در انتهای تنبیه استصحاب زمان و زمانیات در بعض کتب اصول فقه موجود است و پاسخهای دیگران به نظر فاضل نراقی ، مثال خوبی در این زمینه است⁴
4⃣تفکیک قواعد امور تکوینی و قواعد امور اعتباری
این مطلب مثالهای مختلف دارد⁵
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
*¹:الرافد في علم الأصول؛محاضرات السید علی السیستانی،ص۴۷/اصول فلسفه و روش رئاليسم،ج۲،ص۱۳۸
*²:غایة المأمول من علم الأصول،ج۲،ص۵۵۷/اصول الشيعه لاستنباط احكام الشريعة،ج۵،ص۱۷۲/
حاشية كتاب المكاسب؛للإصفهاني،ج۲،ص۲۱۵
*³:نهاية الدّراية في شرح الكفاي،للإصفهاني،
ج۱،ص۱۳۷/الرافد في علم الأصول،ص۴۸/حاشية فرائد الأصول سید یزدی،ج۳،ص۵۶
*⁴:فرائد الأصول،ج۳،ص۲۱۰/بحر الفوائد في شرح الفرائد،ج۷،ص۴۳/مطارح الأنظار،ج۱،ص۱۶۷/الرسائل امام خمینی،ج۱،ص۱۱۹
*⁵:الرافد في علم الأصول،ص۶۱الرسائل امام خمینی،ج۱،ص۱۱۵
🆔@masire_feghahat
🆔@masire_feghahat
🔰 #آخوند_خراسانی (رحمة الله علیه)
💢 تراجم 💢
🔸با آنکه در خارج درس بسیار متواضع و فروتن بود سیما نسبت به اهل علم لکن وقتی که به #مدرس_تدریس قرار میگرفت چنان هیبتی و سلطنتی از ان جناب بروز و ترواش مینمود که هیچ سلطانی در سریر سلطنت خود اینطور مهایت نداشت
🔹و لذا سؤال و جواب نمودن با آن بزرگوار در درس بغایت مایه ی #افتخار افاضل بود و وقتی که حقیر در اصفهان بودم یک دو نفر از فضلا از نجف مراجعت کرده بودند اگر از آنها سؤال از درجات فقهی بعضی از طلاب میشد و کسی را #غایت_تمجید از او مینمودند میگفتند که فلان در حوزه ی درس آخوند #حرف_میزند
🔸وقتی که به نجف مشرف شدیم دیدیم که سؤال و جواب نمودن با آن #بحر_موّاج در درس نهایت احاطه و بزرگواری را لازم دارد.بسیار سریع الجواب بود هنوز ایراد طرف مقابل تمام نشده بود جواب داده شده بود
📚مرگی در نور اثر عبدالحسین مجید کفایی(از نوادگان آخوند خراسانی)،ص۱۰۸
🆔@masire_feghahat
🆔@masire_feghahat
🔰 #فقه_و_حقوق
💢بررسی امکان عفو از قصاص برای مجنی علیه در قتلهای اُتانازی {بخش اول}💢
🔸طرح مسئله
اُتانازی به معنی مرگ خوب یا از روی ترحم و عطوفت گفته شده است که معمولا بیماران لاعلاجی هستند که امیدی به درمان ندارند و درخواست قتل با امور ایجابی یا سلبی دارند .
در بعض کشورها این کار قانونی مانند بلژیک است
🔹فرض بحث
فرض بحث :
اگر پزشک بدون نظر بیمار این کار را انجام دهد قطعا #قتل_نفس محقق است و قصاص ثابت می شود.
بحث در این است که اگر بیمار #خودش درخواست کند و قبل از عمل پزشک او را عفو کند آیا این کار جایز است ؟
در قانون سال ۹۲ آمده است که مجنی علیه پس از وقوع جنایت و قبل از فوت ، میتواند جانی را عفو نماید بخلاف قانون سال ۷۰ که این حق را به طور مطلق برای مجنی علیه ثابت کرده است قبل از وقوع جنایت یا بعد از آن.
🔸فرع مشابه (طریق است برای یافتن ادله ی احتمالی در بحث)
در فرض اینکه کسی دیگری را تهدید میکند که مرا بکش و الا تو را می کشم بحث حق قصاص را بررسی کرده است .
این حکم به ما نحن فیه شبیه است از این حیث که مجنی علیه اذن در قتل داده است
مرحوم آقای خویی (ره) در این فرض بحث حق قصاص را بررسی کرده است .
مرحوم علامه حلی (ره) قصاص و دیه را در این فرض ساقط میداند لکن میفرماید گناه از بین نمی رود.
مرحوم امام خمینی (ره) ارجح را سقوط قصاص دانسته است
🆔@masire_feghahat
🆔@masire_feghahat
🔰 #روایات_افضل_الاعمال {بخش اول}
🟢روایات زیادی وجود دارد که برخی از مستحبّات، أفضل أعمال معرّفی شده اند که به نمونه ای از آنها اشاره می کنیم:
🔸«وَ رُوِيَ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ (علیهما السّلام) أَنَّهُ قَالَ: صَحَّ عِنْدِي قَوْلُ النَّبِيِّ (صلّی الله علیه و آله): أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ بَعْدَ الصَّلَاةِ إِدْخَالُ السُّرُورِ فِي قَلْبِ الْمُؤْمِنِ بِمَا لَا إِثْمَ فِيهِ. »
🔹«رُوِيَ ذَلِكَ عَنْ عَلِيٍّ (علیه السلام) وَ رُوِيَ عَنِ النَّبِيِّ (صلّی الله علیه و آله) أَنَّهُ سُئِلَ عَنْ أَفْضَلِ الْأَعْمَالِ. فَقَالَ: إِسْبَاغُ الْوُضُوءِ فِي السَّبَرَاتِ وَ نَقْلُ الْأَقْدَامِ إِلَى الْجَمَاعَاتِ وَ انْتِظَارُ الصَّلَاةِ بَعْدَ الصَّلَاةِ فَذَلِكُمُ الرِّبَاطُ. »
◼️شبهه ای که مطرح می شود، این است که چگونه ممکن است، عمل مستحبّ، أفضل از همه أعمال أعمّ از مستحبّات و واجبات باشد؟!
💠 در اینکه مراد از أفضلیّت، أفضلیّت از جهت #ثواب است یا از جهت #ملاکات إجمال وجود دارد، ولی در برخی موارد تصریح شده که از جهت ثواب است:
«وَ لَيْسَ شَيْءٌ مِمَّا افْتَرَضَ اللَّهُ عَلَى الْعِبَادِ أَشَدَّ مِنَ الْجِهَادِ هُوَ أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ ثَوَاباً عِنْدَ اللَّهِ. »
💠در اینجا توجیهاتی وجود دارد که ذکر میشود :
1⃣ مراد از أفضلیّت، أفضل بودن از جهت مصلحت فعل است، نه بیشتر بودن ثواب و این منافاتی ندارد که عملی که مصلحت قویّ در مجعول دارد، مستحبّ گردد، ولی عملی که مصلحتش کمتر است، واجب شود.
🆔@masire_feghahat
🆔@masire_feghahat
🔰استاد سیدمحمدجواد #شبیری(زیدعزه)
💢وجه تعبیر مصحح در لسان فقها💢
🔶#مصحح در کلمات مثل صاحب جواهر دو اطلاق دارد.
🔹برخی موارد به این اعتبار مصحح اطلاق می شود که برخی این سند را صحیح نمی دانند ولی #علی_التحقیق، صحیح است
🔸اطلاق دیگر هم به این اعتبار است که در کلمات قوم از آن به عنوان صحیحه یاد شده و #صححه_الاصحاب ولی خود ایشان مراجعه به سند نکرده است.
🆔@masire_feghahat
🔰 #الغاء_خصوصیت
💢تطبیق القواعد💢
ــــــــــــــــــــــــــ
7⃣اتحاد طریق در دو مسئله
🔸در موارد عدیده ای فقها در الغاء خصوصیت به این مورد اعتماد کردند و تعبیر به اتحاد طریق در دو مسئله کرده اند . و از جمله مسائلی که اختلاف شدیدی بین فقهاء واقع شده این فرع است که در صورتی که ادعایی بر علیه میت شود در روایات مربوطه بیان شده مدعی علاوه بر اقامه بینه قسم هم باید بخورد و فقهاء به این مطلب فتوی داده اند اما محل نزاع این مسئله است که در صغیر و مجنون هم علاوه بر اقامه بینه نیاز به قسم میباشد یا خیر ؟ کسانی که تعدی حکم داده اند به اتحاد طریق در دو مسئله تمسک کرده اند و کسانی که به عدم تعدی حکم داده اند نیز گفته اند طریق در دو مسئله یکی نمیباشد بلکه حکم در اصل اقوی از فرع است¹
8⃣اولویت عرفی (فحوی الخطاب یا مفهوم موافقت)
🔹در جایی که است مسکوت عنه در حکم موافق با منطوق باشد و اوضح مصادیق تمسک به این عامل ایه شریفه «فلا تقل لهما اف» است که حرمت ایذاء والدین هم اثبات میشود
🔸مدرک حجیت این اولویت عرفی حجیت ظهور است زیرا این اولویت زمانی فرض میشود که لفظ ظهوری برای تعدی حکم به مورد اولی از خودش داشته باشد
🔻ثمره: در الغاء خصوصییت بواسطه این عامل علم به علت نیاز نیست و ظهور لفظ در تعدی کفایت میکند²
ـــــــــــــــــــــــــــــ
*¹:مستند الشيعة لفاضل النراقي،ج۱۷،ص۲۳۵/إيضاح الفوائد للفخر المحققين،ج۴،ص۳۳۴/كتاب القضاء للآشتياني،ص۱۴۶
*²:اصول الفقه للمظفر،ج۲،ص۱۷۸/هدایة المسترشدین،ص۱۹۴
🆔@masire_feghahat
🔰میرزا محمدحسن آشتیانی(صاحب حاشیه بحرالفوائد فی شرح الفرائد)
💢تراجم💢
🔸میرزا محمدحسن آشتیانی وقتی به نجف رسید به درس آیت الله شیخ مرتضی انصاری در مسجد هندی حاضر شد و به خاطر کوچکی و کمی سنش در پس پرده می نشست و درس را گوش میکرد
🔹تا اینکه روزی بر شیخ اشکالی نمود و شیخ اعظم از شنیدن کلامش متعجب شد و اورا به منبرش نزدیک نمود و از اسم و شهرش پرسید
🔸شیخ اعظم ،آشتیانی را به شاگردان خود معرفی کرد و دیگران را بدو حوالت میداد و آشتیانی هم به خاطر حسن تقریر و بیان زیبایش به تقریر درس شیخ میپرداخت و به لسان الشیخ شهرت یافت
📚اختران فقاهت،ج۱،ص۳۲۳
🆔@masire_feghahat
4_5953961876516768694.pdf
370.6K
🔰استاد سیدمحمدجواد #شبیری
🔸 مدخل شهادت حضرت فاطمه (سلام الله علیها)
کتاب دانشنامه فاطمی (سلام الله علیها)،جلد اوّل، صفحات ۳۳۶-۳۶۰
🔶مدخلی خواندنی پیرامون:
1⃣ مظلومیت اهل بیت علیهم السلام از دیدگاه پیامبر صلّی الله علیه و آله
2⃣بررسی سه هجوم به بیت وحی و کیفیت آن
3⃣گزارشهای مستند پیرامون احراق بیت و صدمات و لطمات وارده بر حضرت زهرا سلام الله علیها
4⃣بررسی وقایع هجوم تا شهادت
5⃣بررسی گزارشهای مختلف روز شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها و ترجیح روز سوم جُمادی الثانی به عنوان قول مختار نویسنده
6⃣بازتاب شهادت حضرت در اشعار
7⃣اشاره به برخی شبهات درباره شهادت حضرت و جوابهای اجمالی آن
🆔@masire_feghahat