eitaa logo
مسیر فقاهت
2.3هزار دنبال‌کننده
216 عکس
11 ویدیو
37 فایل
🔸 کانال مسیر فقاهت محلی برای #تامل پیرامون داده های فقهی _اصولی و ارائه نکات کاربردی در مسیر فقاهت ✍️صادقی/دانش پژوه فقه و اصول مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) قم 💠نقل مطالب فقط با #ذکر_منبع💠 شناسه ادمین ( @Masirefeghahat ) 🌱تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 {بخش اول} 🟢روایات زیادی وجود دارد که برخی از مستحبّات، أفضل أعمال معرّفی شده اند که به نمونه ای از آنها اشاره می کنیم: 🔸«وَ رُوِيَ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ (علیهما السّلام) أَنَّهُ قَالَ: صَحَّ عِنْدِي قَوْلُ النَّبِيِّ (صلّی الله علیه و آله): أَفْضَلُ‏ الْأَعْمَالِ‏ بَعْدَ الصَّلَاةِ إِدْخَالُ السُّرُورِ فِي قَلْبِ الْمُؤْمِنِ بِمَا لَا إِثْمَ فِيهِ. » 🔹«رُوِيَ ذَلِكَ عَنْ عَلِيٍّ (علیه السلام) وَ رُوِيَ عَنِ النَّبِيِّ (صلّی الله علیه و آله)‏ أَنَّهُ سُئِلَ عَنْ أَفْضَلِ‏ الْأَعْمَالِ.‏ فَقَالَ: إِسْبَاغُ الْوُضُوءِ فِي السَّبَرَاتِ وَ نَقْلُ الْأَقْدَامِ إِلَى الْجَمَاعَاتِ وَ انْتِظَارُ الصَّلَاةِ بَعْدَ الصَّلَاةِ فَذَلِكُمُ الرِّبَاطُ. » ◼️شبهه ای که مطرح می شود، این است که چگونه ممکن است، عمل مستحبّ، أفضل از همه أعمال أعمّ از مستحبّات و واجبات باشد؟! 💠 در اینکه مراد از أفضلیّت، أفضلیّت از جهت است یا از جهت إجمال وجود دارد، ولی در برخی موارد تصریح شده که از جهت ثواب است: «وَ لَيْسَ شَيْ‏ءٌ مِمَّا افْتَرَضَ اللَّهُ عَلَى الْعِبَادِ أَشَدَّ مِنَ الْجِهَادِ هُوَ أَفْضَلُ‏ الْأَعْمَالِ‏ ثَوَاباً عِنْدَ اللَّهِ. » 💠در اینجا توجیهاتی وجود دارد که ذکر میشود : 1⃣ مراد از أفضلیّت، أفضل بودن از جهت مصلحت فعل است، نه بیشتر بودن ثواب و این منافاتی ندارد که عملی که مصلحت قویّ در مجعول دارد، مستحبّ گردد، ولی عملی که مصلحتش کمتر است، واجب شود. 🆔@masire_feghahat 🆔@masire_feghahat
🔰استاد سیدمحمدجواد (زیدعزه) 💢وجه تعبیر مصحح در لسان فقها💢 🔶 در کلمات مثل صاحب جواهر دو اطلاق دارد. 🔹برخی موارد به این اعتبار مصحح اطلاق می شود که برخی این سند را صحیح نمی دانند ولی ، صحیح است 🔸اطلاق دیگر هم به این اعتبار است که در کلمات قوم از آن به عنوان صحیحه یاد شده و ولی خود ایشان مراجعه به سند نکرده است. 🆔@masire_feghahat
🔰 💢تطبیق القواعد💢 ــــــــــــــــــــــــــ 7⃣اتحاد طریق در دو مسئله 🔸در موارد عدیده ای فقها در الغاء خصوصیت به این مورد اعتماد کردند و تعبیر به اتحاد طریق در دو مسئله کرده اند . و از جمله مسائلی که اختلاف شدیدی بین فقهاء واقع شده این فرع است که در صورتی که ادعایی بر علیه میت شود در روایات مربوطه بیان شده مدعی علاوه بر اقامه بینه قسم هم باید بخورد و فقهاء به این مطلب فتوی داده اند اما محل نزاع این مسئله است که در صغیر و مجنون هم علاوه بر اقامه بینه نیاز به قسم میباشد یا خیر ؟ کسانی که تعدی حکم داده اند به اتحاد طریق در دو مسئله تمسک کرده اند و کسانی که به عدم تعدی حکم داده اند نیز گفته اند طریق در دو مسئله یکی نمیباشد بلکه حکم در اصل اقوی از فرع است¹ 8⃣اولویت عرفی (فحوی الخطاب یا مفهوم موافقت) 🔹در جایی که است مسکوت عنه در حکم موافق با منطوق باشد و اوضح مصادیق تمسک به این عامل ایه شریفه «فلا تقل لهما اف» است که حرمت ایذاء والدین هم اثبات میشود 🔸مدرک حجیت این اولویت عرفی حجیت ظهور است زیرا این اولویت زمانی فرض میشود که لفظ ظهوری برای تعدی حکم به مورد اولی از خودش داشته باشد 🔻ثمره: در الغاء خصوصییت بواسطه این عامل علم به علت نیاز نیست و ظهور لفظ در تعدی کفایت میکند² ـــــــــــــــــــــــــــــ *¹:مستند الشيعة لفاضل النراقي،ج۱۷،ص۲۳۵/إيضاح الفوائد للفخر المحققين،ج۴،ص۳۳۴/كتاب القضاء للآشتياني،ص۱۴۶ *²:اصول الفقه للمظفر،ج۲،ص۱۷۸/هدایة المسترشدین،ص۱۹۴ 🆔@masire_feghahat
🔰میرزا محمدحسن آشتیانی(صاحب حاشیه بحرالفوائد فی شرح الفرائد) 💢تراجم💢 🔸میرزا محمدحسن آشتیانی وقتی به نجف رسید به درس آیت الله شیخ مرتضی انصاری در مسجد هندی حاضر شد و به خاطر کوچکی و کمی سنش در پس پرده می نشست و درس را گوش میکرد 🔹تا اینکه روزی بر شیخ اشکالی نمود و شیخ اعظم از شنیدن کلامش متعجب شد و اورا به منبرش نزدیک نمود و از اسم و شهرش پرسید 🔸شیخ اعظم ،آشتیانی را به شاگردان خود معرفی کرد و دیگران را بدو حوالت میداد و آشتیانی هم به خاطر حسن تقریر و بیان زیبایش به تقریر درس شیخ میپرداخت و به لسان الشیخ شهرت یافت 📚اختران فقاهت،ج۱،ص۳۲۳ 🆔@masire_feghahat
4_5953961876516768694.pdf
370.6K
🔰استاد سیدمحمدجواد 🔸 مدخل شهادت حضرت فاطمه (سلام الله علیها) کتاب دانشنامه فاطمی (سلام الله علیها)،جلد اوّل، صفحات ۳۳۶-۳۶۰ 🔶مدخلی خواندنی پیرامون: 1⃣ مظلومیت اهل بیت علیهم السلام از دیدگاه پیامبر صلّی الله علیه و آله 2⃣بررسی سه هجوم به بیت وحی و کیفیت آن 3⃣گزارشهای مستند پیرامون احراق بیت و صدمات و لطمات وارده بر حضرت زهرا سلام الله علیها 4⃣بررسی وقایع هجوم تا شهادت 5⃣بررسی گزارشهای مختلف روز شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها و ترجیح روز سوم جُمادی الثانی به عنوان قول مختار نویسنده 6⃣بازتاب شهادت حضرت در اشعار 7⃣اشاره به برخی شبهات درباره شهادت حضرت و جوابهای اجمالی آن 🆔@masire_feghahat
🔰 (رحمةالله علیه) 💢تعبیر ممّا انفردت به الامامیّة💢 🔸مرحوم سیّد مرتضی در کتاب به وفور از تعبیر «ممّا انفردت به الإمامیّۀ» استفاده کرده است. بحث در این است که آیا مفاد این عبارت، است یا خیر؟ 🔹به برخی از فقهایی که از این عبارت اجماع را فهمیده اند اشاره میکنیم: 1⃣ محقّق أردبیلی : « واقع على ذلك. قال السيّد المرتضى في انتصاره: ان كل طعام عالجه الكفار ....¹» 2⃣صاحب ریاض : «و ظاهر الأوّل دعوى عليه حيث قال: أنّ حقّ الشفيع ...²» 3⃣شیخ أنصاری : «ثمّ إنّ أكثر أدلّة القدماء إنما تدل على مانعية الفسق لا اشتراط العدالة و هو أيضا معقد المحكي عن السيّد حيث قال: ...³» 🔸اما در مقابل استاد قائینی قائل هستند که این تعبیر دلالتی بر اجماع ندارد بلکه معنای این تعبیر، این است که این نظریّه در میان فقهای شیعه وجود دارد، نه اینکه همه فقهای شیعه به آن قائلند. برخی از معاصرین نیز نوشته اند:«هذه العبارة ، بل عدم موافقة أهل الخلاف لهم في هذه الفتوی⁴» ✅ اما باتوجه به اجماعاتی بر خلاف اجماعات سید ظاهرا این عبارت دلالتی بر اجماع ندارد ـــــــــــــــــــــــــــــ *¹: مجمع الفائدة و البرهان في شرح إرشاد الأذهان،ج۱۱،ص۲۳۲ *²: رياض المسائل،ج۱۴،ص۹۶ *³:كتاب الزكاة،ص۳۳۱ *⁴:دراسات في المكاسب المحرمة،ج۲،ص۷۷ 🆔@masire_feghahat
🔰 (رضوان الله علیه) 💢نتیجه علمی از نیش عقرب!💢 🔹آقای آخوند همدانی این‌گونه از مرحوم حاج شیخ عبدالکریم نقل می‌کرد 🔸در درس میرزا بین سید محمّد فشارکی و میرزا در مسأله بحث شد که آیا شمس «بالإشراق» شیء را تطهیر می‎‌کند؟ یا اگر به آن محل اشراق نشود ولی با مجاورت خشک شود، آن هم کفایت می‎کند؟ 🔹میرزا می‌گوید: بالاشراق. سید محمّد می‌گوید ادلّه اطلاق دارد و با انتساب به شمس و لو به جای دیگر بتابد و حرارتش این را خشک کند، کفایت می‌کند.بالاخره سید محمّد قانع شد و آن جلسه منقضی شد 🔸بعدها میرزا را عقرب زده بود. مرحوم حاج شیخ عبدالکریم می‌فرموده که ما با استادمان مرحوم سید محمّد فشارکی به عیادت میرزا رفتیم. سید محمّد به میرزا سلام کرد. میرزا هم از سمّ عقرب و ناراحتی به خودش می‌پیچید. تا جواب سلام را داد به سید محمّد گفت: اگر گفتم عقرب مرا زده یعنی نیشش با آن محل دستم تماس گرفته، نه اینکه به جای دیگر زده و در دستم اثر کرده! [📚جرعه‌ای از دریا،ج۱،ص۱۱۴] پی نوشت : ظاهرا مرحوم مجدد شیرازی بااین کلام میخواستند بگویند که ادله انصراف دارد از مجاورت و منشاء انصراف هم غلبة الاستعمال یا متفاهم عرفی میباشد 🆔@masire_feghahat
مسیر فقاهت
🔰 #فقه_و_حقوق 💢بررسی امکان عفو از قصاص برای مجنی علیه در قتلهای اُتانازی {بخش اول}💢 🔸طرح مسئله
🔰 💢بررسی امکان عفو از قصاص برای مجنی علیه در قتلهای اُتانازی{بخش دوم}💢 ــــــــــــــــــــ 🔸در این بحث دو قسم تصویر دارد : 1⃣اتانازی با اعمال ایجابی مثل زدن آمپول و قطع کردن دستگاه اکسیژن و . . . 2⃣اتانازی با اعمال سلبی مثل عدم رسیدگی به بیمار که موجب مرگ او شود. 🔹اما ادله قسم اول در جواز اسقاط حق قصاص : 🔻دلیل اول : اذن مقتول موجب عدم ضمان می شود . مرحوم تبریزی(ره)در تقریب این دلیل می فرماید که قصاص ضمان نفس است و با اذن در قتل ضمان نفس را ساقط می کند مثل جایی که اذن در اتلاف در مال داده شود . در اشکال به این تقریب فرموده اند که ضمان مال تلف شده در اختیار مالک است لذا اذن در اتلاف معنی دارد لکن در مورد نفس و عضو اینطور نیست چون سلطنتی برای آن وجود ندارد علاوه بر اینکه قصاص نفس یا عضو عوض تالف نیست بلکه حقی است که برای مجنی علیه یا اولیاء او ثابت است لذا قیاس به مال نمیشود 🔻دلیل دوم : آیه شریفه (النفس بالنفس...) به این بیان که عموم عفو از قصاص شامل ما نحن فیه می شود علاوه بر اینکه در ذیل این آیه روایاتی آمده است که عمومش شامل مقام میشود. صاحب جواهر این دلیل را رد کرده اند به این بیان که آیه شریفه در مقام بیان خصوصیات ذی الحق نیست بلکه اصل حق را ثابت می کند . 🔻دلیل سوم : اطلاق المومنون عند شروطهم در پاسخ مرحوم صاحب جواهر فرموده اند این دلیل نسبت به شرط شرعی و غیر آن اطلاق ندارد و باید شرعی بودن شرط مفروض باشد. 🔻دلیل چهارم : ظهور ادله قصاص در ارث است یعنی در رتبه سابقه این حق برای خود مجنی علیه ثابت و قابل اسقاط است 🆔@masire_feghahat
🔰 💢نقد نظریه تزاحم حفظی💢 🎙ارائه کننده: حجت الاسلام و المسلمین استاد سیدمصطفی حسینی نسب 🔸دبیر علمی:حجت الاسلام رضا پور صدقی 🔹مکان: مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام)،طبقه ۲،سالن امام خمینی(قدس سره) ⏱زمان:دوشنبه،۲۰/دی ماه/۱۴۰۰،ساعت ۹:۳۰صبح 🌐لینک حضور مجازی http://markazfeqhi.com/live 🔆میز پژوهشی علم اصول مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) 🆔@masire_feghahat 🆔@masire_feghahat
مسیر فقاهت
🔰 #روایات_افضل_الاعمال {بخش اول} 🟢روایات زیادی وجود دارد که برخی از مستحبّات، أفضل أعمال معرّفی شده
🔰 {بخش دوم} ــــــــــــــــــــــــــ ادامه وجوه جمع بین این روایات: 2⃣ این روایات ناظر به می باشد، یعنی در میان مستحبّات، أفضل أعمال تعیین شده است. 🔴نقد: مشکلی که در این توجیه وجود دارد، این است که در برخی از این روایات، أفضل أعمال، چند أمر شمرده شده که برخی از آنها از می باشند، پس معلوم می شود أفضلیّت در خصوص دایره مستحبّات نمی باشد. نمونه : 🔻الف) «قُلْتُ: بِأَبِي أَنْتُمَا أَيَّ الْأَعْمَالِ وَجَدْتُمَا أَفْضَلَ؟ قَالا: فَدَيْنَاكَ بِالْآبَاءِ وَ الْأُمَّهَاتِ وَجَدْنَا أَفْضَلَ‏ الْأَعْمَالِ‏ الصَّلَاةَ عَلَيْكَ وَ سَقْيَ الْمَاءِ وَ حُبَّ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (علیه السّلام)‏. » صلوات و آب دادن واجب نیستند، ولی حبّ از أوجب واجبات است. 🔻ب)«قَالَ الصَّادِقُ (علیه السلام):‏ أَفْضَلُ‏ الْأَعْمَالِ‏ الصَّلَاةُ لِوَقْتِهَا وَ بِرُّ الْوَالِدَيْنِ وَ الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ. » در راه خدا واجب است، ولی نماز اوّل وقت مستحبّ است. مراد از «الصّلاة لوقتها»نماز در وقت نیست تا گفته شود که واجب است، بلکه مراد، نماز اوّل وقت است. مؤیّد این مطلب، این روایت می باشد: «وَ سُئِلَ النَّبِيُّ (صلّی الله علیه و آله) عَنْ أَفْضَلِ‏ الْأَعْمَالِ؟‏ قَالَ: الصَّلَاةُ لِأَوَّلِ وَقْتِهَا. » [ادامه دارد] 🆔@masire_feghahat
🔰 [بخش ۱] 🔷نکات اصطیادی از کلمات فقهاء عظام https://eitaa.com/masire_feghahat/20 https://eitaa.com/masire_feghahat/80 https://eitaa.com/masire_feghahat/94 https://eitaa.com/masire_feghahat/103 https://eitaa.com/masire_feghahat/4 https://eitaa.com/masire_feghahat/113 https://eitaa.com/masire_feghahat/119 https://eitaa.com/masire_feghahat/62 https://eitaa.com/masire_feghahat/101 https://eitaa.com/masire_feghahat/14 https://eitaa.com/masire_feghahat/93 https://eitaa.com/masire_feghahat/5 https://eitaa.com/masire_feghahat/63 https://eitaa.com/masire_feghahat/74 https://eitaa.com/masire_feghahat/7 https://eitaa.com/masire_feghahat/14 https://eitaa.com/masire_feghahat/38 https://eitaa.com/masire_feghahat/109 https://eitaa.com/masire_feghahat/6 https://eitaa.com/masire_feghahat/22 https://eitaa.com/masire_feghahat/55 https://eitaa.com/masire_feghahat/69 https://eitaa.com/masire_feghahat/84 https://eitaa.com/masire_feghahat/53 https://eitaa.com/masire_feghahat/28 https://eitaa.com/masire_feghahat/34 https://eitaa.com/masire_feghahat/82 https://eitaa.com/masire_feghahat/122 https://eitaa.com/masire_feghahat/39 https://eitaa.com/masire_feghahat/40 https://eitaa.com/masire_feghahat/42 https://eitaa.com/masire_feghaha/79 https://eitaa.com/masire_feghahat/86 https://eitaa.com/masire_feghahat/100 https://eitaa.com/masire_feghahat/37 https://eitaa.com/masire_feghahat/148 https://eitaa.com/masire_feghahat/194 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔶روش شناسی https://eitaa.com/masire_feghahat/83 https://eitaa.com/masire_feghahat/88 https://eitaa.com/masire_feghahat/95 https://eitaa.com/masire_feghahat/107 🔷تراجم https://eitaa.com/masire_feghahat/107 https://eitaa.com/masire_feghahat/36 https://eitaa.com/masire_feghahat/60 https://eitaa.com/masire_feghahat/75 https://eitaa.com/masire_feghahat/111 https://eitaa.com/masire_feghahat/145 https://eitaa.com/masire_feghahat/104 https://eitaa.com/masire_feghahat/58 https://eitaa.com/masire_feghahat/152 https://eitaa.com/masire_feghahat/174 🔶مطایبات https://eitaa.com/masire_feghahat/76 https://eitaa.com/masire_feghahat/85 https://eitaa.com/masire_feghahat/189 🔷تطبیق القواعد https://eitaa.com/masire_feghahat/81 https://eitaa.com/masire_feghahat/106 https://eitaa.com/masire_feghahat/116 https://eitaa.com/masire_feghahat/128 https://eitaa.com/masire_feghahat/144 https://eitaa.com/masire_feghahat/172 🔶فقه و حقوق https://eitaa.com/masire_feghahat/70 https://eitaa.com/masire_feghahat/141 https://eitaa.com/masire_feghahat/155 https://eitaa.com/masire_feghahat/186 🔷فقه استدلالی https://eitaa.com/masire_feghahat/61 https://eitaa.com/masire_feghahat/102 🔶فقه مقارن https://eitaa.com/masire_feghahat/49 🔷اصول فقه مقارن https://eitaa.com/masire_feghahat/64 https://eitaa.com/masire_feghahat/89 https://eitaa.com/masire_feghahat/125 🔶اجتهاد و تقلید https://eitaa.com/masire_feghahat/121 🔷روایات افضل الاعمال https://eitaa.com/masire_feghahat/142 https://eitaa.com/masire_feghahat/158 https://eitaa.com/masire_feghahat/188 🔶اعتباریات در فقه و اصول https://eitaa.com/masire_feghahat/139 https://eitaa.com/masire_feghahat/168 🔹نکات استظهاری https://eitaa.com/masire_feghahat/179 🔸دلالت مما انفردت به الامامیه https://eitaa.com/masire_feghahat/184 💢نقل مطالب با 💢
مسیر فقاهت
اعتباریات در فقه و اصول(بخش اول) 🔸دانشمندان فقه و اصول در مسیر حل برخی از مسائل فقه و اصول که با #ا
🔰 {بخش دوم} ادامه : 5⃣تفکیک اعتبار خود از اعتبار دیگران با لحاظ این مسئله که در مقابل اعتبار خود قرار داریم یا اعتبار معتبِر دیگر ، برخی مسائل اصول فقه حل و فصل شده است¹ 6⃣تفکیک قلمرو اعتبار معتبِرین توجه به جدایی و حکومت هر معتبِر در قلمرو اعتبارش در بحث وضع الفاظ معاملات برای صحیح و اعم مورد توجه قرار گرفته است² 7⃣تفکیک مکان و زمان اعتباریات برای مشاهده یک مثال کاربردی که تفاوت زمان و مکان از آن قابل اصطیاد است ، مشاهده کنید اشکال امام خمینی بر نظر محقق اصفهانی در زمینه اعتبار جده و اضافه دانستن ملکیت³ 8⃣تفکیک اعتبار قبل الاجتماع و بعد الاجتماع علامه طباطبایی از این تفکیک در تحلیل حقیقت وضع بهره برده است⁴ 9⃣تفکیک معتبَر از منتزع من المعتبَر بحث شهید صدر پیرامون عدم امکان جعل استقلالی برخی احکام وضعی مثال خوبی در این زمینه است⁵ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ *¹:بحر الفوائد في شرح الفرائد؛ج۷؛ص۵۰و۵۱ *²:المبسوط في أُصول الفقه؛ج۱؛ص۲۱۱_۲۱۳كتاب البيع للامام خمینی؛ج۳؛ص۵ *³:كتاب البيع تقریرات درس امام خمینی"ره"؛ج1؛ص۵۱و۵۸و۵۹/گفتنی است از کلام مرحوم امام خمینی هم تفکیک "زمان اعتبار" و هم تفکیک "مکان اعتبار" قابل استفاده است :همان ج۴؛ص۱۸۰و۱۸۱و۳۵۳و۳۶۰و۳۶۱ *⁴:حاشية الكفايةللعلامة الطباطبائي؛ج۱؛ص۱۶/اصول فلسفه و روش رئالیسم؛ج۲؛ص۱۹۶-۱۹۸؛مقاله ششم *⁵:دروس في علم الأصول شهید صدر،ج۲؛ص۱۲و۱۳/غایة المأمول من علم الأصول؛ج۲؛ص۵۵۷ 🆔@masire_feghahat 🆔@masire_feghahat
کانال مسیر فقاهت.mp3
40.29M
🔰 استاد (زیدعزه) 💢صوت نشست علمی💢 🔸تبیین نظریه تزاحم حفظی 🔹شهید صدر در ۱۱ بحث از این نظریه استفاده میکند 🔻مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) 🆔@masire_feghahat
کانال مسیر فقاهت(2).m4a
22.19M
🔰استاد (زیدعزه) 💢صوت نشست علمی💢 🔸نقد نظریه تزاحم حفظی 🔻مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) 🆔@masire_feghahat
🔰 {بخش چهارم} 💢تطبیق القواعد💢 ــــــــــــــــــــــــ 9⃣تعمیم حکم به واسطه ی اولویت قطعی در این عامل دو جهت بحث وجود دارد 🔸جهت اول : فرق اولویت قطعی با اولویت عرفی در این است که تعمیم به اولویت قطعی از باب است نه مانند اولویت عرفی که بواسطه ی ظهور کلام است 🔹 جهت دوم : فرق اولویت قطعی با تنقیح مناط در این است که اولویت قطعی متوقف بر نمیباشد برخلاف تنقیح مناط 🔸 مثال: وقتی مولا بگوید "اکرم خدام العلماء" این کلام به اولویت قطعی دلالت بر اکرام نیز دارد¹ 0⃣1⃣مناسبت حکم و موضوع مناسبت حکم و موضوع تشکیل میدهد که موجب الغاء خصوصیت و تعمیم حکم به غیر مورد نص میشود و صغرای اصاله الظهور واقع میشود² 🔹مثال : تعمیم حکم در اخبار وارده در رابطه با کثیر الشک به فرد مانند معتبره محمد بن مسلم از ابی جعفر (علیه السلام) : «اذا کثر علیک السهو فامض علی صلاتک» در روایت کثیرالشک بعید نیست که عرف با لحاظ مناسبت حکم و موضوع الغاء خصوصیت را لحاظ کند³ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ *¹:تهذیب الاصول تقریرات درس خارج امام خمینی،ج۲،ص۵۳ *²:کتاب الصلاة للنائینی،ج۲،ص۱۸۷ *³:شرح العروة الوثقی الشهید الصدر،ج۴،ص۹۵ 🆔@masire_feghahat
🔰 (رضوان الله علیه) 💢تبادل علمی شیخ انصاری و فاضل اردکانی 🔆آیت الله العظمی شبیری زنجانی نقل میکنند : 🔸میرزای شیرازی به درس فاضل اردکانی می رفته (شاید شیخ اورا فرستاده بود) روزی فاضل اردکانی در بحث کلام شیخ را عنوان کرده و اشکال میکند ، مرحوم میرزا در هنگامی به همراه شیخ در راه کربلاء و نجف بوده اند آن اشکال را طرح میکند شیخ در راه هرچه فکر میکند جوابی برای آن اشکال پیدا نمیکند لذا آنرا تصدیق میکند 🔹در بحث استصحاب کلی قسم ثالث در رسائل آمده که در برخی موارد استصحاب کلی قسم ثالث را از فرد استصحاب میداند که هرچند با دقت عقلی -در فرض وجود کلی در زمان دوم- فردی به فرد دیگر تبدیل شده ولی به نظر عرف فرد مستصحب باقی است و حالاتش زائل شده این مطلب را فاضل اردکانی گفته است 📚مجموعه مقالات کنگره جهانی بزرگداشت شیخ انصاری/شماره ۱ 🆔@masire_feghahat نقل مطلب صرفا با لینک کانال
AudioCutter_رجال 2 21.6.1400_1.mp3
651.8K
🔰استاد (زیدعزه) 💢رجال💢 🔸در رجال چرا نیاز به شناخت مذهب راوی داریم؟ 🔹حتی مسلکی مانند شهید ثانی که حدیث موثق راحجت نمیداند هم نیاز به شناخت مذهب راوی دارد [کلاس رجال۱٤۰۰/۶/۲۱] مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) 🆔@masire_feghahat نقل مطلب صرفا با لینک کانال
🔰 نکات استظهاری 💢💢 {بخش اول} 🔸در رابطه با نسبت میان و گفته شده است : 🔘حضرت آیت الله حاج شیخ مرتضی حائری رحمت الله علیه کراراً در درس می فرمودند : روایت همراه با تعلیل تقیةً چون تقیه ضرورت است و "الضرورات تتقدر بقدرها" و به طور معمول وجهی ندارد که امام حکمی را بر خلاف واقع بفرماید و سپس برای آن علتی نیز ذکر نموده و آن را بیش از پیش حق جلوه دهند.¹ 🔘همچنین در اینباره شهید صدر می نویسد : ●«لسان التقية عادة لسان الإجمال والاضطراب لا التفصيل والتعليل والتأكيد²» ●لسان تقیه لسان اجمال و اضطراب است نه لسان تفصیل و تعلیل و تاکید ✅ نتیجتاً باید گفت همراهی روایت با قرینه ای است بر این مطلب که مفاد روایت نیست 🔄 البته اگر قرینه بر خلاف اصل فوق بود و اثبات کرد مفاد روایت معلل می باشد ، خود و می توان بدان استناد کرد. ◾️مترتب بر آنچه گفته شد حاصل می شود که در بخش های بعدی به آن اشاره خواهد شد ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ *¹:نور مجرد،ج ۳،ص ۴۴۰ *²:نام کتاب : بحوث في شرح العروة الوثقی،ج۳،ص۳۵۱ 🆔@masire_feghahat نقل مطلب صرفا با لینک کانال
🔰 تعبیر {بخش اول} 🔹مرحوم سیّد مرتضی در کتاب به وفور از تعبیر «ممّا انفردت به الإمامیّۀ» استفاده کرده است. بحث در این است که آیا مفاد این عبارت، است یا خیر؟ 💢انظار فقها در دلالت این تعبیر💢 1⃣ دلالت بر اجماع 🔸برخی از فقها این عبارت را حاکی از اجماع دانسته‌اند مانند مرحوم در کتاب المناهل نقل اجماع را به مرحوم سید نسبت می‌دهد¹ و همچنین در بحث وجوب یا عدم وجوب خمس نقل اجماع را به مرحوم سید نسبت می‌دهد² 🔹بعضی از بزرگان به صراحت این عبارت را کاشف از وجود اجماع در آن دوره می‌دانند. مرحوم جزائرى در کتاب هدی الطالب دلالت عبارت مذکور را بر اجماع غیر قابل انکار می‌داند. وی می‌گوید «ظهور مما انفردت به الإمامية و عندنا في الإجماع لا ينكر³.» 2⃣عدم دلالت بر اجماع 🔹قائلان به این نظریه به دو گروه تقسیم میشوند: 🔻الف) دلالت بر وجود حداقل دو قائل دیگر غیر از سید مرتضی 🔸مرحوم از عبارت مما انفردت چنین استفاده می‌شود که غیر از مرحوم سید، حداقل دو قائل دیگر نیز در مسأله وجود دارد⁴ 🔻ب)دلالت بر نظر اختصاصی امامیه در مقابل عامه 🔹برخی به صراحت، دلالت این عبارت را بر اجماع نفی کرده‌اند از آن جمله مرحوم است که عبارت مذکور را فقط دال بر نظر اختصاصی امامیه و لو فی الجمله در مقابل عامه می‌داند ⁵ و در جای دیگر می‌گوید «مما انفردت به الامامیة» اجماع نیست⁶ 🔸و همچنین نیز همانند مرحوم صاحب جواهر این عبارت را در مقابل عامه می‌داند و دلالت آن را بر اجماع نمی‌پذیرد⁷ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ *¹:کتاب المناهل ص۶۸۱ : نبّه في الانتصار على دعوى الإجماع على ما صاروا اليه قائلا و ممّا انفردت به الاماميّة انّ الزوجة لا ترث من رباع المتوفى شيئا *²:مستندالشیعه ج۱۰،ص۲۹ : و وجوب الخمس فيه إجماعيّ، و عليه دعواه في الانتصار و الغنية و المنتهى *³:هدی الطالب ج۷،ص۹۰: ظهور «مما انفردت به الإمامية» و «عندنا» في الإجماع لا ينكر *⁴:مصابیح الظلام ج۲،ص۲۹: بل لا أقلّ من قول اثنين زائدا على قوله *⁵:جواهر الکلام،ج۱۱،ص۴۲۸: أنه في صدد بيان متفرد الإمامية من القول بالوجوب أداء و قضاء و لو في الجملة في مقابل العامة ⁶*همان،ج۳۴،ص۲۸۰:و ليس في الانتصار سوى أنه مما انفردت به الإمامية و ليس ذلك إجماعا *⁷:کتاب نکاح،ج۲۵،ص۷۷۷۸:انتصار: «مما انفردت به الامامية القول بأن أكثر مدة الحمل سنة واحدة» ظاهر عبارت اول آن است كه در مقابل اهل سنت است 🆔@masire_feghahat نقل مطلب صرفا با لینک کانال
مسیر فقاهت
🔰#فقه_و_حقوق 💢بررسی امکان عفو از قصاص برای مجنی علیه در قتلهای اُتانازی{بخش دوم}💢 ــــــــــــــــ
🔰 💢بررسی امکان عفو از قصاص برای مجنی علیه در قتلهای اُتانازی{بخش سوم}💢 ــــــــــــــــــــ ادامه بحث: 🔻دلیل پنجم : الحدود تدرأ بالشبهات. و فیه : این قاعده در جایی می آید که منافات با حق دیگری نداشته باشد و شامل مقام نمی شود . 🔻دلیل ششم : قاعده (تفسیر به نفع متهم) که معمولا حقوقدانها به آن تمسک می کنند . و فیه : این قاعده با حق اولیاء دم معارضه دارد و اینجا نمی آید و شاید این قاعده در تبدیل قصاص به دیه استفاده شود . 🔻دلیل هفتم : ادله جواز ابراء پزشک و فیه : اولا جواز قیاس جواز ابراء بر جواز عفو قصاص دلیلی ندارد ثانیا این ابراء از باب تعطیل نشدن باب طبابت ثابت شده است و در مقام این عذر وجود ندارد . در طرف مقابل عده ای قائل به عدم سقوط قصاص هستند و لو مجنی علیه اسقاط کند عمده دلیل آنها : عمومات ادله قصاص بعضی این عمومات را نسبت به بعد از قتل و پیش از قصاص تخصیص زده اند کما اینکه در قانون هم آمده بود و اگر این تخصیص ثابت شود بعید نیست که اسقاط این حق را بتوان قبل از جنایت هم ثابت کرد . 🔸اما نسبت به قسم دوم اتانازی که با روشهای سلبی رخ می داد شاید بتوان انتساب قتل را به پزشک منتفی دانست الا در بعض فروض که تنها راه نجات این بیمار شخص پزشک باشد و کاری برای نجات او از بقیه برنیاید . 🆔@masire_feghahat نقل مطلب صرفا بالینک کانال
🔰دفتر تدوین متون درسی مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار می کند: 🔹اولین جلسه از سلسله نشست های تخصصی جایگاه در نظام آموزشی 🔅با موضوع: 💢شرح لمعه ، امتیازات و اقتضائات آموزشی 🔶با حضور ارزشمند اساتید معظم: 🔹حجت الاسلام و المسلمین سیدطاهر غفاری 🔹حجت الاسلام و المسلمین حسن شکوری 🔹حجت الاسلام و المسلمین یوسف غلامی 🔹حجت الاسلام و المسلمین مهدی رهنما 📆زمان: چهار‌شنبه ۱۴۰۰/۱۰/۲۹ ⏱ ساعت ۱۳ 🌀مکان: میدان معلم،حوزه علمیه امام کاظم علیه السلام،طبقه سوم،سالن سلمان فارسی 🆔@masire_feghahat
مسیر فقاهت
🔰#روایات_افضل_الاعمال {بخش دوم} ــــــــــــــــــــــــــ ادامه وجوه جمع بین این روایات: 2⃣ این ر
🔰 {بخش سوم} ـــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸ادامه وجوه جمع بین این روایات : 3⃣أفضل بودن در این روایات، می باشد، یعنی از یک جهت خاصّ مصلحت این أعمال از بقیّه أعمال حتّی واجبات بیشتر است، اگر چه با توجّه به لحاظ همه جهات، این أعمال أفضل نباشند. شاهد این مطلب، تفاوت أفضل الأعمال در روایات است، به گونه ای که در هر روایت، عملی أفضل الأعمال معرّفی شده است. 4⃣این اعمال از جهت ، افضل هستند، ولی مفسده در جعل وجوب در برخی از آنها موجب عدم جعل وجوب در مورد آنها شده است. 5⃣ أفضل بودن ناظر به خصوص مصلحت است، نه ترک مفسده و لذا أعمالی که أفضل شمرده اند، مصلحتشان از واجبات نیز بیشتر است، ولی چون در ترک آنها مفسده نیست وجوب جعل نشده است. این مطلب بنابر مبنای شیخ أنصاری می باشد. ایشان معتقد است، قوام وجوب به وجود مصلحت در فعل و مفسده در ترک می باشد. 🔆ایشان می فرماید: «و أمّا أولویّة دفع المفسدة فهی مسلّمة، لکن المصلحة الفائتة بترک الواجب أیضاً مفسدةٌ و إلّا لم یصلح للإلزام؛ إذ مجرّد فوات المنفعة عن الشخص و کون حاله بعد الفوت کحاله فیما قبل الفوت لایصلح وجهاً لإلزام شیءٍ علی المکلّف ما لم یبلغ حدّاً یکون فی فواته مفسدة وإلّا لَکان أصغر المحرّمات أعظم من ترک أهمّ الفرائض مع أنّه جُعل ترک الصلاة أکبر الکبائر¹» ـــــــــــــــــــــــــــــــــ *¹:فرائد الاصول،ج۲،ص۱۸۷ 🆔@masire_feghahat نقل مطلب صرفا با لینک کانال
🔰 (اعلی الله مقامه الشریف) 💢مطایبات💢 🔸آیت الله شبیری زنجانی نقل میکنند: 🔹شیخ انصاری شوخی های جالبی داشته است که با متانت و ذوق خاصی توأم بوده است : میگویند : فاضل دربندی ، ملا باسواد معاصر شیخ بوده و هردو شاگرد شریف العلماء بوده اند ، فاضل دربندی ملای جامع و در عین حال ساده بوده و خودش را از شیخ هم اعلم میدانسته است.روزی در حرم حضرت امیر(علیه السلام) خطاب به شیخ میگوید:به خداقسم من اعلم از شما هستم! شیخ میگوید:آقا شما چرا قسم میخورید؟قسم خوردن وظیفه منکر است!! :) 📚مجموعه مقالات کنگره جهانی شیخ انصاری شماره ۷ 🆔@masire_feghahat نقل مطلب صرفا با لینک کانال
🔰گزارش تصویری 🔹 با همت دفتر تدوین متون درسی مرکز مدیریت حوزه های علمیه اولین جلسه از سلسله نشست های تخصصی جایگاه متون درسی در نظام آموزشی 🔸با موضوع:شرح لمعه ، امتیازات و اقتضائات آموزشی در حوزه علمیه امام کاظم علیه السلام برگزار گردید. 🆔@masire_feghahat