4_5814432493742329381.pdf
10.01M
🔸رساله جامع آیت الله سیستانی(دام ظله) جلد اول
🆔@masire_feghahat
4_5814432493742329382.pdf
6.71M
🔸رساله جامع آیت الله سیستانی(دام ظله) جلد دوم
🆔@masire_feghahat
4_5814432493742329383.pdf
7.91M
🔸رساله جامع آیت الله سیستانی(دام ظله) جلد سوم
🆔@masire_feghahat
4_5814432493742329384.pdf
8.42M
🔸رساله جامع آیت الله سیستانی(دام ظله) جلد چهارم
🆔@masire_feghahat
🔰مفهوم موجبه کلیه «سلب عموم» یا «عموم سلب»؟!
💢دیدگاه شیخ اعظم انصاری(رحمه الله علیه)💢
🔸مرحوم شیخ اعظم فرموده است: اگر جزاء عام باشد مفهوم آن #عموم_سلب است پس اینکه گفته شود مفهوم عموم، سلب عموم است صحیح نیست بلکه مفهوم #عرفی عموم، عموم سلب است
🔹این کلام منافات ندارد با آنچه در منطق بیان شده است که نقيض سالبه کلیه، موجبه جزئیه است و نقیض موجبه کلیه، سالبه جزئیه است چراکه غرض مناطقه بیان ظواهر قضایا نیست
🔸علم اصول متکفل تحلیل استظهارات عرفی است و استظهار عرفی همان است که بیان شد
🔄 #ثـمـره
🔹به عنوان مثال مفهوم «إذا بلغ الماء قدر کر لا ينجسه شيء» این است که «إذا لم يبلغ الماء قدر کر ینجسه كل شیء»؛ زیرا «لا ينجسه شيء» نکره در #سياق_نفی و مفید عموم است به این معنا که «لا ينجسه شيء من النجاسات» مفهوم این نیست که «إذا لم يبلغ قدر کر ینجسه #بعض النجاسات » بلکه «ينجسه جميع النجاسات»
📚 مطارح الأنظار( طبع جديد)،ج۲،ص۴۳
🆔@masire_feghaht
رجال 16 26.10.1400.mp3
8.04M
🔰استاد #حسینی_شیرازی(زیدعزه)
🔸کلاس رجال / جلسه شانزدهم
🔻مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام)
🆔@masire_feghahat
رجال 17 28.10.1400.mp3
6.93M
🔰استاد #حسینی_شیرازی(زیدعزه)
🔸کلاس رجال / جلسه هفدهم
🔻مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام)
🆔@masire_feghahat
رجال 18 2.11.1400.mp3
6.54M
🔰استاد #حسینی_شیرازی(زیدعزه)
🔸کلاس رجال / جلسه هجدهم
🔻مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام)
🆔@masire_feghahat
رجال 19 5.11.1400.mp3
6.96M
🔰استاد #حسینی_شیرازی(زیدعزه)
🔸کلاس رجال / جلسه نوزدهم
🔻مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام)
🆔@masire_feghahat
رجال20 17.11.1400 .mp3
8.34M
🔰استاد #حسینی_شیرازی(زیدعزه)
🔸کلاس رجال / جلسه بیستم
🔻مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام)
🆔@masire_feghahat
🔰انواع اطلاق
🔴وقتی گفته میشود این کلام اطلاق دارد باید بررسی شود که کدام یک از انحاء ثلاثه اطلاق مراد است ؟!
1⃣اطلاق در مفاد #هیئت
🔸به این معنا که وجوب و طلب امری #مشروط به شرطی نمیباشد
🔹مثال : مولا به عبد خود میگوید «اکرم الفقیر» اگر گفته شود هیئت طلب«اکرم»اطلاق دارد یعنی این وجوب و طلب مشروط به شرطی نمی باشد
🔘 تعبیر واجب مطلق در مقابل واجب مشروط به همین معنا اشاره دارد
2⃣اطلاق در مفاد #ماده
🔹یعنی مطلوب ایجاد #طبیعی متعلق است نه حصه و بخشی از آن
🔸مثال : وقتی مولا میگوید «اقم الصلاة» اقتضاء اطلاق در این کلام این است که مراد مولا طبیعت صلاة است نه حصه ای از آن و آنچه که عبد بایستی ایجاد کند طبیعت صلاة است نه حصه ای از صلاة
🔘تعبیر واجب مطلق در مقابل واجب مقید به همین معنا اشاره دارد
3⃣اطلاق در #موضوع
🔸یعنی مراد از این موضوع #جمیع_افراد است نه بعض از آن
🔹وقتی مولامیگوید«اکرم الفقیر»فقیر موضوع تکلیف است واطلاق در ناحیه موضوع یعنی مولا اراده کرده جمیع افراد فقیر را نه بخشی از آن
🆔@masire_feghahat