4_5814432493742329382.pdf
6.71M
🔸رساله جامع آیت الله سیستانی(دام ظله) جلد دوم
🆔@masire_feghahat
4_5814432493742329383.pdf
7.91M
🔸رساله جامع آیت الله سیستانی(دام ظله) جلد سوم
🆔@masire_feghahat
4_5814432493742329384.pdf
8.42M
🔸رساله جامع آیت الله سیستانی(دام ظله) جلد چهارم
🆔@masire_feghahat
🔰مفهوم موجبه کلیه «سلب عموم» یا «عموم سلب»؟!
💢دیدگاه شیخ اعظم انصاری(رحمه الله علیه)💢
🔸مرحوم شیخ اعظم فرموده است: اگر جزاء عام باشد مفهوم آن #عموم_سلب است پس اینکه گفته شود مفهوم عموم، سلب عموم است صحیح نیست بلکه مفهوم #عرفی عموم، عموم سلب است
🔹این کلام منافات ندارد با آنچه در منطق بیان شده است که نقيض سالبه کلیه، موجبه جزئیه است و نقیض موجبه کلیه، سالبه جزئیه است چراکه غرض مناطقه بیان ظواهر قضایا نیست
🔸علم اصول متکفل تحلیل استظهارات عرفی است و استظهار عرفی همان است که بیان شد
🔄 #ثـمـره
🔹به عنوان مثال مفهوم «إذا بلغ الماء قدر کر لا ينجسه شيء» این است که «إذا لم يبلغ الماء قدر کر ینجسه كل شیء»؛ زیرا «لا ينجسه شيء» نکره در #سياق_نفی و مفید عموم است به این معنا که «لا ينجسه شيء من النجاسات» مفهوم این نیست که «إذا لم يبلغ قدر کر ینجسه #بعض النجاسات » بلکه «ينجسه جميع النجاسات»
📚 مطارح الأنظار( طبع جديد)،ج۲،ص۴۳
🆔@masire_feghaht
رجال 16 26.10.1400.mp3
8.04M
🔰استاد #حسینی_شیرازی(زیدعزه)
🔸کلاس رجال / جلسه شانزدهم
🔻مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام)
🆔@masire_feghahat
رجال 17 28.10.1400.mp3
6.93M
🔰استاد #حسینی_شیرازی(زیدعزه)
🔸کلاس رجال / جلسه هفدهم
🔻مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام)
🆔@masire_feghahat
رجال 18 2.11.1400.mp3
6.54M
🔰استاد #حسینی_شیرازی(زیدعزه)
🔸کلاس رجال / جلسه هجدهم
🔻مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام)
🆔@masire_feghahat
رجال 19 5.11.1400.mp3
6.96M
🔰استاد #حسینی_شیرازی(زیدعزه)
🔸کلاس رجال / جلسه نوزدهم
🔻مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام)
🆔@masire_feghahat
رجال20 17.11.1400 .mp3
8.34M
🔰استاد #حسینی_شیرازی(زیدعزه)
🔸کلاس رجال / جلسه بیستم
🔻مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام)
🆔@masire_feghahat
🔰انواع اطلاق
🔴وقتی گفته میشود این کلام اطلاق دارد باید بررسی شود که کدام یک از انحاء ثلاثه اطلاق مراد است ؟!
1⃣اطلاق در مفاد #هیئت
🔸به این معنا که وجوب و طلب امری #مشروط به شرطی نمیباشد
🔹مثال : مولا به عبد خود میگوید «اکرم الفقیر» اگر گفته شود هیئت طلب«اکرم»اطلاق دارد یعنی این وجوب و طلب مشروط به شرطی نمی باشد
🔘 تعبیر واجب مطلق در مقابل واجب مشروط به همین معنا اشاره دارد
2⃣اطلاق در مفاد #ماده
🔹یعنی مطلوب ایجاد #طبیعی متعلق است نه حصه و بخشی از آن
🔸مثال : وقتی مولا میگوید «اقم الصلاة» اقتضاء اطلاق در این کلام این است که مراد مولا طبیعت صلاة است نه حصه ای از آن و آنچه که عبد بایستی ایجاد کند طبیعت صلاة است نه حصه ای از صلاة
🔘تعبیر واجب مطلق در مقابل واجب مقید به همین معنا اشاره دارد
3⃣اطلاق در #موضوع
🔸یعنی مراد از این موضوع #جمیع_افراد است نه بعض از آن
🔹وقتی مولامیگوید«اکرم الفقیر»فقیر موضوع تکلیف است واطلاق در ناحیه موضوع یعنی مولا اراده کرده جمیع افراد فقیر را نه بخشی از آن
🆔@masire_feghahat
🔰سر تعبیر «الاشهر بل المشهور»
💠گفته شده فرق بین این دو اصطلاح این است که مقابل «اشهر» ، «مشهور» است و مقابل «مشهور» ، «شاذ» لذا دلالت مشهور از اشهر قوی تر است
🔸در تحلیل فرقی که بین «اشهر» و «مشهور» ارائه شده دو احتمال وجود دارد
1⃣احتمال اول این است که «مشهور» #وضعا به معنای غیر شاذ باشد
2⃣احتمال دوم این است که دلالت «مشهور» بر غیر شاذ به علت وضع نباشد چرا که در این صورت اگر بپذیریم مشهور وضعا به معنای غیر شاذ است بین ماده و هیئت «اشهر» تعارض میشود چراکه مفاد «اشهر» به لحاظ هیئت(افعل تفضیل) یعنی دو طرف دارای شهرت باشند اما ماده (شهرت) اقتضا میکند که طرف مقابل شاذ باشد
✅لذا دلالت ماده بر شذوذ طرف مقابل به خاطر وضع ماده شهرت نیست بلکه به خاطر #حصری است که از دلالت اطلاقی کلام استفاده میشود
🔄توضیح ذلک
🔸گاهی گفته میشود: «المشهور هذا القول» #اطلاق این جمله اقتضای این را دارد که کل مشهور هذا القول لذا نباید قول دیگری مشهور باشد. ولی در اشهر این حصر استفاده نمیشود چراکه در اشهر این دلالت اطلاقی بر حصر استفاده نمیشود چون هیئت مقتضی این است که هر دو مشهور باشند
🔹به همین جهت صحیح است گفته شود که انهما معا مشهوران که در روایت عمر بن حنظله هم اشاره شده است.
🆔@masire_feghahat
نقلمطلبصرفابالینککانال