🔰روش های بیان تعلیل در روایات امامیه
{بخش اول}
💢روایاتی که در این مقام بررسی میشوند روایات مربوط به کتاب بیع میباشند
1⃣عبارت «من اجل»
🔸در مورد بیع رطب با خرما روایاتی در کتب حدیثی وارد شده که مشهور ترین آنها #منع است
🔹مانند این روایت از وجود امام صادق(ع)که حلبی نقل میکند: قال الصادق(ع) لایصلح التمر الیابس بالرطب #من_اجل ان التمر یابس و الرطب رطب فاذا یبس نقص¹
🔸حلبی از امام صادق(ع)روایت کرده است که معامله خرما با رطب جایز نیست به دلیل اینکه خرما خشک و رطب تر است و هنگامی که خشک میشود وزن آن کم میشود
🟢در این روایت عبارت « #منأجل » بیانگر تعلیل بوده و به صراحت #علت عدم جواز معامله ی خرما با رطب را بیان میکند
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
*¹:استبصار،ج۳،ص۹۳
*نکته ای که شایسته است در تتمه ذکر شود این است که طبق مبنای #مشهور که اغلب معاملات #امضایی است و نه تاسیسی(مانند عبادات) تعلیل هایی که در روایات مربوط به باب معاملات ذکر میشود #حمل_بر_علت میشود نه حکمت
🆔@masire_feghahat
1400-11-25 مقام معنوی شیخ عبد الرسول ساباطی یزدی.mp3
1.65M
🔰استاد #مفیدی_یزدی(زیدعزه)
🔸خاطره ای از مقام معنوی شیخ عبدالرسول ساباطی یزدی(صاحب کتاب حاشیة رسائل شیخ انصاري)از تلامیذ سید یزدی(صاحب عروه)
🆔@masire_feghahat
12.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰آیت الله #وحیدخراسانی(حفظه الله)
🔸مراسم عمامه گذاری یکی از سربازان صاحب العصر و الزمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)به دست آیت الله العظمی وحیدخراسانی(حفظه الله) به همراه توصیه های معظم له
📅۲۶/بهمن/۱۴۰۰
📅۱۳/رجب/۱۴۴۳
🆔@masire_feghahat
🔰#تازه_های_نشر
🔸کتاب «فقه تجارت هنر هفتم» با رویکرد به مسائل تجاری صنعت سینما، منتشر شد.
🔹این اثر در ۵۰۴ صفحه و در دو بخش "مفاهیم و مبانی تجارت هنر هفتم" و نیز "مسائل و احکام تجارت در هنر هفتم" توسط حجت الاسلام و المسلمین علی نهاوندی و به همت گروه فقه ارتباطات، هنر و رسانه مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام در آستانه برگزاری جشنواره فجر انقلاب اسلامی به چاپ رسید و روانه بازار شد.
🆔@masire_feghahat
کانال مسیرفقاهت(4).mp3
764.9K
🔰مرحوم آیت الله میرزاجواد #تبریزی(رحمة الله علیه)
🔸تبیین وجه اختلاف شیخ اعظم و آخوند خراسانی در اینکه آیا مبحث تعادل و تراجیح جزء مسائل علم اصول میباشد یا خیر
🔻برشی از درس خارج اصول فقه
🆔@masire_feghahat
🔰مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی(رحمة الله علیه)
💢صحة الاستدلال بقضیة فی واقعة💢
🔸جواز حکم بمجرد نکول :
🔺وقد استدل لهذا القول أيضا بوجوه:
الأول: رواية حماد عن محمد بن مسلم قال:
سألت أبا عبد الله عليه السلام عن الأخرس كيف يحلف؟(فأجابه في حديث طويل) أن أمير المؤمنين عليه السلام كتب له اليمين، وغسلها، وأمره بشربها فامتنع فألزمه بالدين.
🔻وقد أورد على الإستدلال بها بوجوه:
أحدها: إنها قضية في واقعة.
وفيه: أنه يتم إذا لم تكن نقل القضية مسبوقاً بالسؤال عن الإمام عليه السلام.
🔹برای این قول به وجوهی استدلال شده است:
• اول : روایت حماد از محمد بن مسلم از
امام صادق(علیه السلام)
🔘بر این استدلال ایراداتی وارد شده است،یکی از آنها این است که این روایت قضیه ای در یک واقعه بوده و نمیتوان حکم را تعمیم داد.
جواب از این اشکال این است که این سخن زمانی صحیح است که نقل قضیه از سوی امام مسبوق به سوال نباشد
📚ثلاث رسائل فقهية للشيخ لطف الله الصافي الگلپايگاني،الرسالة الأولى في حكم نكول المدعى عليه عن اليمين والرد ص٢٥
🆔@masire_feghahat
🔰شیوه تدریس مرحوم ایت الله آملی(رحمه الله)
🔻حاج شیخ محمد علی اسماعیل پور که یکی از قدیمیترین شاگردان استاد به شمار می رود
درباره چگونگی درس مرحوم آیت الله آملی می فرماید:
🔸نظر به اینکه استاد ، اصولی بسیار ماهری بودند، درس فقه ایشان مشحون از تحقیقات اصولی بوده و نظر خود را با ذکر تحقیقات اعاظم علمای پیشین و معاصر خود ذکر می نمودند.
🔹ایشان هر وقت وارد مطلبی شده و بحثی را آغاز می کردند، #تحقیق آن مطلب را از همان اول بیان می کردند و تا آخر هم بروی آن مبنا ایستادگی کرده و ادله مخالفین را به نقد می کشید
🔸 معظم له در تدریس خود #نظرات_موافق را #کمتر نقل می کرد و اگر از بزرگان مطلبی بیان می کرد بیشتر برای نقد و بررسی بود
🔹آقا خودشان را مقید کرده بودند که قبل از تدریس حتما درس را مطالعه و یادداشت نموده و دفترچه ای داشتند که بحثها را در آن تنظیم کرده و بعد به جلسه درس تشریف می آوردند
🔸ایشان به ساعت شروع و اتمام درس بسیار مقید بودند و حتی برای محظورات شاگردان ، زمان درس را تغییر نمی دادند و به رفع اشکالات شاگردان نیز اهتمام میورزیدند و همیشه پیش از درس و نیز پس از پایان درس مدتی وقت خویش را صرف رفع اشکالات طلاب می کردند
🔹ایشان خود را در فقه و اصول #فدا کردند و هر چه داشتند در قالب این دو علم پیاده کردند. معظم له همیشه تأکید داشتند که روی فقه و فقاهت - که مبنای اسلام و مرکز ثقل علوم اهل بیت است- کار کنید
🔸درس ایشان به کار بسیار و مطالعه و مباحثه جدی نیاز داشت، اگر کسی بدون مطالعه قبلی و مباحثه در درس حاضر میشد از عهده #فهم مطلب بر نمی آمد
🔹 ایشان مطالب بسیاری را در درس بازگو می کردند و از عهده تمام اشکالات فقها بر می آمدند
🔸در درس اصولشان به غیر از آراء اساتید خویش، از مبانی حضرات آیات: مرحوم سید محمد فشارکی، ابوالمجد شیخ محمد حسین اصفهانی نیز یاد می کرد.
🔹از آنجا که درس اصول معظم له به #فلسفه مرتبط می شد بهتر از عهده بر می آمدند. مثلا: در بحث طلب و اراده، جبر و اختیار و قاعده «الواحد لا يصدر عنه الا الواحد» بسیار جالب بحث می نمودند. درس ایشان يك درس #جامع اصولی و فلسفی بود.
🔸فكر اصولی ایشان دقیق و عمیق و عالی و درس فقهشان نیز مبتنی بر مبنای اصولی همراه با #دقت_روایی بود.
📚مجله نور علم،شماره۵۲
🆔@masire_feghahat
نقل مطلب صرفابالینک کانال
🔰#اجزاء_در_تقلید{بخش چهارم}
💢وجوه صحیح اجزاء💢
1⃣سیره متشرعه
🔸در موارد تقلید، سيره متشرعه بر إجزاء است؛ زیرا در اذهان متشرعه #عدم_لزوم اعاده و قضاء بعد از تغير اجتهاد مرتکز است
🔹 شاهد آن هم این است که در #وجود آنها نگرانی نسبت به انتخاب مجتهد و احتمال اعاده وقضا با تغییر فتوای مجتهد یا تغییر مجتهد وجود ندارد و #مؤکد آن هم این است که مقلدین نوعا نسبت به این موارد #احتیاط را رعایت نمی کند
🆔@masire_feghahat
رجال 2 21.6.1400_1.mp3
28.26M
🔰استاد #حسینی_شیرازی(زیدعزه)
🔸کلاس رجال جلسه دوم
🔻مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام)
۱۴۰۰/۶/۲۱
🆔@masire_feghahat