🔰#مناشی_انصراف{بخش اول}
💢تطبیق القواعد💢
🔸انصراف به حسب #منشاء آن به شش نوع تقسیم میشود که به هریک از آنها به همراه حکم آن اشاره میشود :
1⃣نوع اول : #انصراف_خطوری
🔻این انصراف ناشی از #غلبه_وجود است که موجب میشود لفظ مطلق انصراف پیدا کند به موردی که غلبه وجودی دارد مثلا کلمه آب در ذهن کسی که در کنار رود فرات زندگی میکند انصراف دارد به آب فرات به دلیل کثرت آب فرات در آن منطقه نسبت به آب های دیگر¹
🌀حکم این انصراف
🔻این نوع از انصراف ، موجب تقیید مطلق نمیشود چراکه قبل از تامل و بعد از آن #قطع داریم به این که منصرف الیه از اطلاق اراده نشده است
🔻ویژگی این انصراف این است که با تامل زائل نمیشود یعنی ذهن چه با تامل و چه بدون تامل منصرف میشود به مورد کثیرالوجود لکن این انصراف ذهنی موجب تقیید مطلق نمیشود²
ـــــــــــــــــــــــــــ
*¹:منتهی الدرایة فی توضیح الکفایة،ج۳،ص۷۲۹
*²:همان
🆔@masire_feghahat
🔰شرطیت #اسلام در تکالیف
🔸نظر مشهور فقهاء این است که بر خلاف (عقل و قدرت و بلوغ) اسلام شرط تکلیف #نمیباشد و احکام بین مسلمان و کافر مشترک است
🔹دلیل مشهور اطلاق ادله ای همچون آیه شریفه «لله علی الناس حج البیت ¹» و هچنین آیه شریفه «وویل للمشرکین الذین لایؤتون الزکاة و هم بالآخرة هم کافرون² »
🔸البته شایان ذکر است که درصورتی که کافر مسلمان شود باتوجه به قاعده «الاسلام یجب ما قبله» فوائت را نیاز نیست قضاء کند علاوه بر این قاعده به آیه شریفه «قل للذین کفروا ان ینتهوا یغفر لهم ما قد سلف³» نیز برای عدم وجوب قضاء فوائت استدلال شده است
🔹دلیل قاعده «الاسلام یجب ما قبله» سیره قطعیه ای است که در زمان نبی مکرم(ص) بر عفو از فوائت ثابت بوده است⁴
ــــــــــــــــــ
*¹: سوره آل عمران/۹۷
*²: سوره فصلت /۷-۶
*³:سورت انفال/۳۸
*⁴:دروس تمهیدیه فی الفقه الاستدلالی ،ج۱،ص۱۶
🆔@masire_feghahat
🔰ذاتی یا عرضی بودن حجیت #اطمینان(بخش سوم)
3⃣دیدگاه سوم :حجّیّت إطمینان قابل إثبات #نیست، ولی قابل #نفی می باشد
🔆یعنی اگر دلیلی بر ردع از آن اقامه نشد، حجّت می گردد، ولی اگر مورد ردع قرار گرفت، حجّت نیست.
🔹آیت الله اراکی می فرماید: «یُمكن أن يقال: إنّ بقاء هذه الحجيّة #لايحتاج إلى تنصيصٍ من الشّرع، بل هو #حجّةٌ حتّى يرد من الشّرع في مقام #نصّ على عدم كفايته و لزوم العلم، فيقتصر في ذلك على ذلك المقام كما في مقام العلم بالنجاسة، حيث قال: حتّى ترى في منقاره دماً، و كما في مقام الشهادة: «على مثل هذا فاشهد أو دع»، فيكون هذا برزخاً بين العلم و الظنّ من حيث إنّ العلم غير قابلٍ للجعل في شيءٍ من طرفيِ الإثبات و النّفي، و الظنّ قابلٌ له في كليهما، و هذا قابلٌ له في الثاني دون الأوّل¹.»
ـــــــــــــــــــــــــــــ
*¹:كتاب الطهارة،ج۲،ص۱۳۰
🆔@masire_feghahat
🔰فرق بین #متعلق و #موضوع از دیدگاه محقق نائینی و محقق خویی
🔸محقق نائینی بین متعلق و موضوع این گونه فرق گذاری میکند که ضابطه متعلق این است که به سوی او بعث و زجر میشود. مثلا در وجوب اکرام علماء، #اکرام متعلق است چون بعث به سوی اکرام شده است. اما نسبت به موضوع، بعث و زجر صورت نگرفته است. در این مثال علماء موضوع است. بنا بر این مطالب، متعلق باید #مقدور باشد چون بعث و زچر به مقدور صورت میگیرد.
🔹محقق خویی میفرماید: ضابطه قیودی که در ناحیه موضوع اخذ میشوند این است که یا غیر مقدور باشند مانند شرطیت دلوک شمس برای وجوب نماز. و یا تناسب حکم و موضوع اقتضاء میکند که در ناحیه موضوع اخذ شوند. و لو این که مقدور باشد. مثل وجوب وفای به عقود. عقود و لو این که اختیاری است ولی چون بحث امضا نسبت به عقود مطرح میشود فرض وجودش شده است
🆔@masire_feghahat
حدیث6 استاد حسینی شیرازی 21.12.1400.mp3
5.8M
🔰 استاد #حسینی_شیرازی(زیدعزه)
🔸کارگاه حدیث / جلسه ششم
🔻مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام)
📆 ۲۱/اسفندماه/۱۴۰۰
🆔@masire_feghahat
رجال6 20.7.1400.mp3
10.72M
🔰استاد #حسینی_شیرازی(زیدعزه)
🔸کلاس رجال / جلسه ششم
🔻مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام)
📆 ۲۰/مهرماه/۱۴۰۰
🆔@masire_feghahat
رجال 7 27.7.1400.mp3
21.14M
🔰استاد #حسینی_شیرازی(زیدعزه)
🔸کلاس رجال / جلسه هفتم
🔻مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام)
📆 ۲۷/مهرماه/۱۴۰۰
🆔@masire_feghahat
رجال8 4.4.1400.mp3
19.15M
🔰استاد #حسینی_شیرازی(زیدعزه)
🔸کلاس رجال / جلسه هشتم
🔻مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام)
📆 ۴/آبانماه/۱۴۰۰
🆔@masire_feghahat
رجال 9 9.8.1400.mp3
19.49M
🔰استاد #حسینی_شیرازی(زیدعزه)
🔸کلاس رجال / جلسه نهم
🔻مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام)
📆 ۹/آبانماه/۱۴۰۰
🆔@masire_feghahat
رجال 10 11.8.1400.mp3
19.87M
🔰استاد #حسینی_شیرازی(زیدعزه)
🔸کلاس رجال / جلسه دهم
🔻مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام)
📆 ۱۱/آبانماه/۱۴۰۰
🆔@masire_feghahat