eitaa logo
مسیر فقاهت
2.2هزار دنبال‌کننده
212 عکس
11 ویدیو
38 فایل
🔸 کانال مسیر فقاهت محلی برای #تامل پیرامون داده های فقهی _اصولی و ارائه نکات کاربردی در مسیر فقاهت ✍️صادقی/دانش پژوه فقه و اصول مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) قم 💠نقل مطالب فقط با #ذکر_منبع💠 شناسه ادمین @Masirefeghahat (پاسخگو)
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰{بخش اول} 💢تطبیق القواعد💢 🔸انصراف به حسب آن به شش نوع تقسیم میشود که به هریک از آنها به همراه حکم آن اشاره میشود : 1⃣نوع اول : 🔻این انصراف ناشی از است که موجب میشود لفظ مطلق انصراف پیدا کند به موردی که غلبه وجودی دارد مثلا کلمه آب در ذهن کسی که در کنار رود فرات زندگی میکند انصراف دارد به آب فرات به دلیل کثرت آب فرات در آن منطقه نسبت به آب های دیگر¹ 🌀حکم این انصراف 🔻این نوع از انصراف ، موجب تقیید مطلق نمیشود چراکه قبل از تامل و بعد از آن داریم به این که منصرف الیه از اطلاق اراده نشده است 🔻ویژگی این انصراف این است که با تامل زائل نمیشود یعنی ذهن چه با تامل و چه بدون تامل منصرف میشود به مورد کثیرالوجود لکن این انصراف ذهنی موجب تقیید مطلق نمیشود² ـــــــــــــــــــــــــــ *¹:منتهی الدرایة فی توضیح الکفایة،ج۳،ص۷۲۹ *²:همان 🆔@masire_feghahat
🔰شرطیت در تکالیف 🔸نظر مشهور فقهاء این است که بر خلاف (عقل و قدرت و بلوغ) اسلام شرط تکلیف و احکام بین مسلمان و کافر مشترک است 🔹دلیل مشهور اطلاق ادله ای همچون آیه شریفه «لله علی الناس حج البیت ¹» و هچنین آیه شریفه «وویل للمشرکین الذین لایؤتون الزکاة و هم بالآخرة هم کافرون² » 🔸البته شایان ذکر است که درصورتی که کافر مسلمان شود باتوجه به قاعده «الاسلام یجب ما قبله» فوائت را نیاز نیست قضاء کند علاوه بر این قاعده به آیه شریفه «قل للذین کفروا ان ینتهوا یغفر لهم ما قد سلف³» نیز برای عدم وجوب قضاء فوائت استدلال شده است 🔹دلیل قاعده «الاسلام یجب ما قبله» سیره قطعیه ای است که در زمان نبی مکرم(ص) بر عفو از فوائت ثابت بوده است⁴ ــــــــــــــــــ *¹: سوره آل عمران/۹۷ *²: سوره فصلت /۷-۶ *³:سورت انفال/۳۸ *⁴:دروس تمهیدیه فی الفقه الاستدلالی ،ج۱،ص۱۶ 🆔@masire_feghahat
🔰ذاتی یا عرضی بودن حجیت (بخش سوم) 3⃣دیدگاه سوم :حجّیّت إطمینان قابل إثبات ، ولی قابل می باشد 🔆یعنی اگر دلیلی بر ردع از آن اقامه نشد، حجّت می گردد، ولی اگر مورد ردع قرار گرفت، حجّت نیست. 🔹آیت الله اراکی می فرماید: «یُمكن أن يقال: إنّ بقاء هذه الحجيّة إلى تنصيصٍ من الشّرع، بل هو حتّى يرد من الشّرع في مقام على عدم كفايته و لزوم العلم، فيقتصر في ذلك على ذلك المقام كما في مقام العلم بالنجاسة، حيث قال: حتّى ترى في منقاره دماً، و كما في مقام الشهادة: «على مثل هذا فاشهد أو دع»، فيكون هذا برزخاً بين العلم و الظنّ من حيث إنّ العلم غير قابلٍ للجعل في شي‌ءٍ من طرفيِ الإثبات و النّفي، و الظنّ قابلٌ له في كليهما، و هذا قابلٌ له في الثاني دون الأوّل¹.» ـــــــــــــــــــــــــــــ *¹:كتاب الطهارة،ج‌۲،ص۱۳۰ 🆔@masire_feghahat
🔰فرق بین و از دیدگاه محقق نائینی و محقق خویی 🔸محقق نائینی بین متعلق و موضوع این گونه فرق گذاری میکند که ضابطه متعلق این است که به سوی او بعث و زجر میشود. مثلا در وجوب اکرام علماء، متعلق است چون بعث به سوی اکرام شده است. اما نسبت به موضوع، بعث و زجر صورت نگرفته است. در این مثال علماء موضوع است. بنا بر این مطالب، متعلق باید باشد چون بعث و زچر به مقدور صورت میگیرد. 🔹محقق خویی میفرماید: ضابطه قیودی که در ناحیه موضوع اخذ میشوند این است که یا غیر مقدور باشند مانند شرطیت دلوک شمس برای وجوب نماز. و یا تناسب حکم و موضوع اقتضاء میکند که در ناحیه موضوع اخذ شوند. و لو این که مقدور باشد. مثل وجوب وفای به عقود. عقود و لو این که اختیاری است ولی چون بحث امضا نسبت به عقود مطرح میشود فرض وجودش شده است 🆔@masire_feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حدیث6 استاد حسینی شیرازی 21.12.1400.mp3
5.8M
🔰 استاد (زیدعزه) 🔸کارگاه حدیث / جلسه ششم 🔻مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) 📆 ۲۱/اسفندماه/۱۴۰۰ 🆔@masire_feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
رجال6 20.7.1400.mp3
10.72M
🔰استاد (زیدعزه) 🔸کلاس رجال / جلسه ششم 🔻مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) 📆 ۲۰/مهرماه/۱۴۰۰ 🆔@masire_feghahat
رجال 7 27.7.1400.mp3
21.14M
🔰استاد (زیدعزه) 🔸کلاس رجال / جلسه هفتم 🔻مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) 📆 ۲۷/مهرماه/۱۴۰۰ 🆔@masire_feghahat
رجال8 4.4.1400.mp3
19.15M
🔰استاد (زیدعزه) 🔸کلاس رجال / جلسه هشتم 🔻مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) 📆 ۴/آبانماه/۱۴۰۰ 🆔@masire_feghahat
رجال 9 9.8.1400.mp3
19.49M
🔰استاد (زیدعزه) 🔸کلاس رجال / جلسه نهم 🔻مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) 📆 ۹/آبانماه/۱۴۰۰ 🆔@masire_feghahat
رجال 10 11.8.1400.mp3
19.87M
🔰استاد (زیدعزه) 🔸کلاس رجال / جلسه دهم 🔻مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) 📆 ۱۱/آبانماه/۱۴۰۰ 🆔@masire_feghahat
🔰{بخش دوم} 💢تطبیق القواعد💢 🔸انصراف به حسب آن به شش نوع تقسیم میشود که به هریک از آنها به همراه حکم آن اشاره میشود : 2️⃣نوع دوم: 🔻این انصراف موجب می شود در اراده معنای منصرف اليه از لفظ مطلق ایجاد شود لکن با زائل می شود 🔅منشأ این انصراف بدوی، مطلق در منصرف اليه است که موجب می شود ذهن به آن انس بگیرد 🌀حکم این انصراف 🔻این نوع از انصراف هم موجب تقیید مطلق شود 🔻فرق بين انصراف بدوی و انصراف خطوری این است که انصراف بدوی موجب شك در اراده منصرف اليه از مطلق می شود و با تأمل هم زائل می شود ولی انصراف خطوری موجب شك بدوی در اراده منصرف الیه نمی شود بلکه از همان ابتدا قطع وجود دارد که اراده نشده است و همچنین این خطور ذهنی با تأمل زائل نمی شود ☑️در نتیجه این دو انصراف از جهت عدم تقیید مطلق مشترك و از جهت استقرار و عدم استقرار، مفترق می باشند 🆔@masire_feghahat
🔰استظهار سید یزدی از روایت «اخوک دینک» 🟢إنَّ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ (صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِ) قَالَ لِکُمَیْلِ بْنِ زِیَادٍ فِیمَا قَالَ: یَا کُمَیْلُ، أَخُوکَ دِینُکَ، فَاحْتَطْ لِدِینِکَ بِمَا شِئْتَ. 🔸سید یزدی در حاشیه ای که بر رسائل دارد بر استظهار شیخ اعظم حاشیه ای اشکالی زده و نظر خود را اینگونه تبیین میکند : 🔹ظاهر کلام شیخ رضوان الله علیه این است که در این روایت به توصیه شده است، اما این خلاف ظاهر است و ظاهر این حدیث توصیه به است، و برادر را به منزله دین قرار داده است نه اینکه دین را به منزله برادر قرار داده باشد. 🔸و اینکه گفته شود خبر مقدم و مبتدا مؤخر شده است و (اخوک) خبر مقدم و (دینک) مبتدای مؤخر است و درنتیجه معنای روایت أخ در دین شده است به این معنا که تنها برادر ما دین ماست، خلاف ظاهر است و اصل بر عدم تقدیم خبر و تأخیر مبتداست و قرینه ای بر این خلاف ظاهر وجود ندارد. 🔄ممکن است گفته شود حدیث قرینه بر تقدیم خبر و تأخیر مبتداست، زیرا در ذیل امر به احتیاط در مورد شده است و اگر توصیه به برادر مراد بود باید امر به احتیاط در مورد برادر میشد نه دین ✳️در جواب میگوییم: این معنا با عبارت «فاحتط لدینک»نیز منافات ندارد، زیرا این نظیر این است که گفته شود: زید اسد فاحفظ نفسک من السد که مراد حفظ از زید است نه اسد 🆔@masire_feghahat
🔰شرائع الاسلام (رضوان الله علیه) 🔸آیت الله شبیری زنجانی نقل میکنند: 🔹والد مرحوم آقای فاضل می‌گفت: من به آقای بروجردی عرض کردم: شما می‌توانید مثل شرایع بنویسید؟ فرمود: من يک صفحه‌اش را هم نمی‌توانم! 📚 جرعه‌ای از دریا ؛ ج ۱ ص ۵۸۶ 🆔@masire_feghahat
🔰ظهور «علی» در حکم تکلیفی یا وضعی ؟! 💢بحث استظهاری💢 🔸 در بحث های فقهی گفته اند هر چند «علی» دلالت بر استعلاء می کند، اما هر جادرمورد به کار رفته باشد از آن استفاده می شود، و هر جا درمورد به کار رفته باشد استفاده می شود نه ملکیت. 🔻ثـمـره 🔹 فرق بین و نفقه اقارب، این است که در نفقه زوجه تعبیر شده است به«علی الزوج الطعام والکسوة و..»در اینجا متعلق علی مال است ، و معنایش این است که اين اموال در ذمه زوج است و او است، اما در مورد نفقه پدر و مادر عنوان انفاق به کار رفته(عليه الانفاق علی الوالدين و..)و انفاق فعل است لذا فقط وجوب اداء دارد. 🔸بنابراین، اصل این قاعده مورد قبول است که هرجا متعلق «علی» فعلی از افعال مکلفین باشد، ظهور در حکم تکلیفی دارد و اگر متعلق آن امر مالی باشد، مصداق حکم وضعی است. هرچند ممکن است از نظر مصداقی در مصادیق خاص بین اعلام اختلاف وجود داشته باشد. 🆔@masire_feghahat نقل‌مطلب‌صرفا‌بالینک‌کانال
🔰اقسام قیود{بخش اول} 🔘 قیودی که در کلام ذکر میشوند به شش قسم تقسیم میشوند : 1️⃣ :مانند انسان ضاحک ناطق 🔻زیرا انسان علی ای حال ناطق است چه ضاحک باشد چه نباشد 2️⃣ : قیدی است که کلام بر این قید دلالت دارد ولو اینکه ذکر نشود 🔻مانند کریمه :«و لا تكرهوا فتياتكم على البغاء إن أردن تحصنا¹» قید «ان اردن تحصنا» قید توضیحی است چرا که اکراه معنا ندارد مگر با این قید و لفظ اکراه بر این مطلب صدق میکند 🔻غرض از آوردن قید توضیحی ابراز نکته ی خاصی است کمااینکه بلغاء بر همین روش سلوک میکنند 3️⃣ : قیدی است که در غالب موارد مشاهده میشود و مدخلیتی در حکم ندارد 🔻مانند کریمه :«و ربائبكم اللاتي في حجوركم من نسائكم اللاتي دخلتم بهن‏²» قید «فی حجورکم» قید غالبی است 🔻چراکه غالب موارد اینگونه است که در صورت ازدواج دوم ربیبه در خانه زوج زندگی میکند ـــــــــــــــــــــــــــ *¹:سوره نور/آیه۳۳ *²:سوره نساء/آیه۲۳ 🆔@masire_feghahat
🔰اقسام قیود{بخش دوم} 🔘 قیودی که در کلام ذکر میشوند به شش قسم تقسیم میشوند : 4️⃣ مانند ان رزقت ولدا فاختنه 5️⃣ : قیدی است که در حکم مدخلیت دارد و بر موضوع هیچ حکمی بار نمیشود مگر با این قید 6️⃣ (قید ذات مفهوم) : قیدی است که دلالت میکند بر ثبوت حکم زمانی که وجود دارد و عدم حکم وقتی متنفی میشود 🔻فرق قید احترازی و قید مفهومی این است که قید احترازی جنبه ایجابی دارد به این معنا که وقتی وجود دارد حکم برای موضوع اثبات میشود اما نسبت به ذهاب حکم مع ذهاب القید ساکت است اما قید مفهومی هم جنبه ی ایجابی دارد و هم جنبه سلبی 🆔@masire_feghahat
🔰 📗الحجة الباهرة في خطبتي فاطمة الطاهرة(سلام الله علیها) 💠برای نخستین بار در این کتاب پژوهشی در رابطه با دو خطبه ی نورانی و بسیار مهم و حساس که از عصمت کبری فاطمه زهرا(س) بعد از پدر بزرگوارشان پیامبر اکرم (ص) ایراد شده ، صورت گرفته 🔆مهمترین موارد پرداخته شده در این پژوهش به شرح ذیل است : 🔸از بیش از ۲۰۰ نسخه خطی کتاب احتجاج موجود در کتابخانه های معتبر داخلی و خارجی ، حدود ۴۰ نسخه ای که دارای امتیازات ویژه ای بوده گزینش شده 🔹لغات مشکل متن و نسخه بدل ها از کتب لغوی تبیین شده است 🔸در مواردی که نیاز به تحلیل و ترجیح بین نسخه ها بوده دقت لازم به عمل آمده و با بیان دلیل وجه ترجیح تذکر داده شده است 🔹اعراب گذاری متن به طور دقیق انجام شده است 🔸در مواردی که نیاز به توضیحات ادبی بوده با دقت بررسی شده و تبیین گردیده است ♻️اهمیت این کتاب بر اهل علم و تحقیق پوشیده نیست (توضیحات تکمیلی در تصویر) 🌐این کتاب در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در انتشارات عرضه می شود 🆔@masire_feghahat
🔰اقسام ظهور 🔆ظهور تصوری و تصدیقی 🔹 ظهور در یک تقسیم به ظهور ناشی از و ظهور ناشی از تقسیم می شود 🔸شهید صدر در مقام تعریف آن دو می فرماید: «در کلام دو ظهور به کار می آید: اولین مورد، ظهور لفظ در مرحله دلالت تصوری در معنای معین است و معنای ظهور در این مرحله این است که آن معنا، هنگام ، سریع تر به می رسد 🔻به عبارت دیگر، آن معنا، به آن لفظ از حیث لغت است 🔹دومین مورد، است در اینکه اراده اش مدلول تصوری کلام است 🔻این ظهور، ظهور تطابق بين مقام اثبات و ثبوت نامیده می شود و آن ظهور که در علم اصول موضوع حجیت است، همین ظهور است¹ ـــــــــــــــــــــــ *¹:دروس فی علم الاصول،ج۱،ص۱۰۱ 🆔@masire_feghahat
🔰مرحوم آیت الله العظمی سیدمحمودحسینی شاهرودی(ره) 💢مقایسه رسائل و کفایه💢 🔸والکفایة و ان کان متینا دقیقا الا انه بمنزلة فلابد من ان یُدَرَّس الرسائل بدقة و تلاحظ الکفایة بعد ذلک 📚مناهج الاصول (تقریرات بحوث آیت الله العظمی سیدمحمودحسینی شاهرودی)،ج۳،ص۴ 🆔@masire_feghahat
🔰شیخ صدوق ( رضوان الله علیه) 💢بعضی از فتاوای ایشان💢 🔸و از جمله غرایب فتاوای صدوق این که اگر کسی عمامه دارد، جایز نیست که بدون تحت الحنک نماز کند 🔹و ایضا اول وقت مغرب را، استتار قرص دانسته و این مذهب شیخ طوسی است در کتاب مبسوط 🔸و ايضأ صدوق قنوت را در نماز پنجگانه واجب می داند و به ترک آن، نماز را باطل می داند و ابن ابی عقیل، قنوت را در نماز جهريه واجب می داند 🔹و از جمله فتاوای او این که صلوات را جزء تشهد نمی داند و در کتاب من لا يحضره الفقیه، دعای تشهد و صورت آن را بدون صلوات نوشته 📚قصص العلماء ( تنکابنی) ، ص510 🆔@masire_feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حدیث7 استاد حسيني شيرا زي 17.2.1401.mp3
7.09M
🔰 استاد (زیدعزه) 🔸کارگاه حدیث / جلسه هفتم 🔹فواید مقدمه خوانی 🔻مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) 📆 ۱۷/‌اردیبهشت ماه/۱۴۰۱ 🆔@masire_feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا