eitaa logo
مصیر
993 دنبال‌کننده
285 عکس
5 ویدیو
10 فایل
وَلِلَّهِ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ وَإِلَى اللَّهِ الْمَصِيرُ(۴۲ نور) زیست قرآنی برای اهل تفکر. به استناد تفسیر، به آیه های قرآن فکر میکنیم و برای عملیاتی کردنشان گام برمیداریم ان شاالله. اسماء حسین زاده @ahs312
مشاهده در ایتا
دانلود
معنای صراط مستقیم، همان راه استقامت، در برابر راه اعوجاج است، همان راهی که همراه با تخلف و اختلاف است. در نتیجه صراط مستقیم راهی است دور از تخلف و اختلاف و مصداق آن از نظر قرآن «دین قیم» است، دینی که خود ایستاده و دیگران را هم به پا می‌دارد. قُلْ إِنَّنِي هَدَانِي رَبِّي إِلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ دِينًا قِيَمًا مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا(آیه ۱۶۱ انعام) دینی که در آیه از آن به «ملت ابراهیم» تعبیر کرده است و حنیف کسی است که در متن راه حرکت می‌کند بی گرایش به راست و چپ... حالا باید دید روش حضرت ابراهیم چه بوده که مصداق دین قیم شده است؟! حالا اگر مثل همیشه بخواهیم شاخص بیابیم چه می‌توانیم بگوییم؟! در متن راه حرکت کردن...متن...راه...حرکت... به نظر می‌رسد اول باید ببینیم در حرکت ایم یا نشسته و شاید هم خواب؟! بعد ببینیم در متن راه ایم یا بی راهه؟! سراغی از گرایش های مان بگیریم با شاخص های دین، سراغی از عملیات‌های مان با شخاص های دین و بعد ببینیم چه قدر منطبق بر شاخص های دین ایستاده ایم؟! محاسبات سختی است، مخصوصا وقتی یک طرف وجدانی باشد که مدام بخواهد توجیه کند(نفس مسوله را یادتان هست؟) پس سخت است اما ضروری و فوری!!! https://eitaa.com/masirelaallah https://t.me/masirelaallah
گفتیم صراط مستقیم همان دین قیم است. خب ما از کجا به دین قیم برسیم؟ اول منبع آن، قرآن است! پس برای یافتن شاخص های حرکت در متن برای خودمان، باید به قرآن رجوع کنیم. آیا چنین می‌کنیم؟ اصلاً ما شاخص های دینداری مان را از کجا می آوریم؟ چه قدر بهشان مطمئن ایم؟ از منابع دست اول یا از صحبت های افراد دست چندم؟! حالا که قرار است سری به بزنیم به نسبت خودمان و قرآن، بگذارید از تجربه زیسته ام بگویم، از این که این روزها شیوه های فهم قرآن زیاد است و من خواندن تفسیر تسنیم را انتخاب کردم تا آیه ها برایم شرح داده شود، گشوده شود، تا پیوند بخورم به فهم آیه ها، دیدن نظام سوره ها، عمق یافتن برای زندگی با آیه ها. اما این تنها راه نیست، ولی این راهها، راهزن هم زیاد دارد، حواسمان باید جمع باشد که تا می توانیم سراغ دست اول های دین برویم و سراغ علمای واقعی و سراغ یقینی ترین منابع. سخت است؟ بله، اصلا دین خودش می‌گوید: من صعب مستصعب ام و آن وقت ما انتظار راحتی داریم. بیایید انتظاراتشان را درست کنیم، بیایید بها پرداخت کنیم برای فهم و رسیدن به دین قیم، بیایید تلاش کنیم که بفهمیم، دست و پا بزنیم و دائم طلب توفیق و فهم کنیم، بعد مسیر آسان می‌شود، این قول خداست...بیایید کمی غلبه کنیم بر موانع ذهنی مان از سخت است و نمی‌شود و من که نمی‌توانم و.... اصل در زندگی همین است...نگوییم وقت نداریم، اصلی و فرعی کنیم... بیایید همین امروز فکر کنیم، عزم کنیم، قدمی برداریم برای صراط استقامت، صراط مستقیم، دین قیم... https://eitaa.com/masirelaallah https://t.me/masirelaallah
سلام و ادب و ارادت سلام بعد از یک مکث طولانی سلام و ماه ربیع مبارک سلام با کیک دست ساز همکاران عزیزم😊 حالا شما بفرمایید که نیت و قدم تان در این مکث در رابطه با قرآن چه بوده است؟! بیایید پیش از ادامه آیات گپی بزنیم از اوضاع قرآنی مان و بعد تفسیر آیه آخر سوره حمد را با هم مرور کنیم. مشتاق و منتظرم @ahs312 https://eitaa.com/masirelaallah
امروز پای خانه پدری امام زمان (عج) بنشینیم، زانوی غم بغل بزنیم از این غربت و مظلومیت و زانوی تلمذ بزنیم بر در خانه تفسیر امام عسگری (ع) و جرعه جرعه روایت بنوشیم در باب «اهدنا الصراط المستقیم». یادمان باشد امام تای قرآن است، همان قرآن است، عین قرآن است و تفسیر ثقلین همین است. https://eitaa.com/masirelaallah
التفسير المنسوب إلى الإمام العسكرى عليه السلام ـ درباره آيه «ما را به صراط مستقيم هدايت فرما» ـ فرمود : آدمى مى گويد : آن توفيقى را كه عطايمان كردى تا در ايّام گذشته عمرِ خود طاعتت كنيم بر ما ادامه بده تا در ايّام مانده عمر خود نيز طاعتت كنيم . صراط مستقيم دو گونه است : صراطى در دنيا و صراطى در آخرت . صراطِ مستقيمِ در دنيا ، همان راهى است كه از افراط و تفريط به دور است ، راه ميانه است و به سوى باطل كمترين انحرافى ندارد ، و صراط آخرت ، همان راه مؤمنان به سوى بهشت است كه راهى است مستقيم . https://eitaa.com/masirelaallah https://t.me/masirelaallah
و بیایید پای این آیه نورانی از امام بخوانیم... از حق این آیه... وعن جعفر بن محمد الصادق (عليه السلام) في تفسير الآية: إهدنا الصراط المستقيم قال: " الطريق هو معرفة الإمام ". ." والله نحن الصراط المستقيم " . " الصراط المستقيم أمير المؤمنين (عليه السلام) " تفسیر نورالثقلین،ج ۲۰ و ۲۱ https://eitaa.com/masirelaallah https://t.me/masirelaallah
و امروز، روز تفکر ماست به مسیر امام، به حق صراط، به خود صراط و به دوری ما از صراط و از امام... علینا بالقرآن علینا بالامام https://eitaa.com/masirelaallah
با سوره حمد برویم سر صحنه غدیر خم: ما اینجا خیلی کار داریم، ما برای اینجاییم، اصلأ پای همین خطبه، سوره حمد یاد می‌گیریم، استاد تفسیر مان رسول الله است و ایشان چنین میفرمایند: عن رسول الله (ص) في خطبة الغدير: معاشر الناس أنا صراط الله المستقيم الذي أمركم باتباعه, ثم علي (ع) من بعدي, ثم ولدي من صلبه أئمة يهدون إلى الحق وبه يعدلون «ای مردمان! من «صراط خداوند» هستم که مستقیم است؛ همان صراطی که خداوند شما را به تبعیت از آن فرمان داده است و بعد از من، «علی» و بعد از او، فرزندانِ من از نسلِ او، «صراط مستقیم» هستند؛ همان امامانی که به سوی حق هدایت می‌کنند و به حق، در حکم و حکومت، به اجرای عدالت می‌پردازند». «ثُمَّ قَــرَأَ: (( ٱلْحَمْدُ لِلّٰهِ رَبَّ ٱلْعَالَمِینَ… )). وَقَالَ: فِیَّ نَزَلَتْ وَفِـــیــهِمْ نَزَلَتْ وَلَـهُمْ عَمَّتْ وَإِیَّـاهُـمْ خَصَّـــتْ. أُولٰئِكَ أَوْلِـیَاءُ اللهِ لَا خَوْفٌ عَــلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ. أَلَا إِنَّ حِزْبَ اللهِ هُمُ الْغَالِبُونَ». «او سپس چنین خواند: «تمام حمد از آنِ «الله»، ربِّ جهانیان است…». و فرمود: این سوره در بارۀ من و همچنین در بارۀ آنان، نازل شده است و همۀ آنان را شامل می‌شود و تنها به آنان اختصاص دارد. آنان اولیاء خدایند که برای آنان بیمی از آینده و اندوهی از گذشته نیست. آگاه باشید که قطعاً «حزب الله» همان غلبه یافتگان هستند». https://eitaa.com/masirelaallah https://t.me/masirelaallah
يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ شَاهِدًا وَمُبَشِّرًا وَنَذِيرًا آیه ۴۵ سوره احزاب یا رسول الله! به حکم آیه، شما شاهدید برای ما و مقام شاهد وقتی است که در صحنه حاضر است و به هنگام دادرسی شهادت می‌دهد و ما چه قدر به این مقام توجه می‌کنیم؟ چه قدر باور داریم، چند بار در روز نگاه می‌کنیم به این شاهد عزیزی که امام الرحمة هم هست؟ تجربه من می‌گوید خواندن تفسیر قرآن بهترین راه معرفت صحیح به رسول الله و به اصل نبوت است. حواسمان هست به این اصل اساسی دین مان؟! یا رسول الله! آمده ایم برای تمام غفلت ها و بی حواسی هایمان به شما، شما برایمان استغفار کنید و ما امید داریم به شما که وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ ۚ وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِيمًا آیه ۶۴ سوره نساء میلاد رسول الله (ص) و امام صادق(ع) مبارک باشد. https://eitaa.com/masirelaallah https://t.me/masirelaallah
طوفان حوادث می‌شود اما صراط ثابت است و صراط چیزی خارج از ما نیست، باید بسازیمش، دقیقا از دل حادثه های امروز، از همین جا که هستیم، از همین روزهای مادرانه میان احوالات عالم! https://eitaa.com/masirelaallah
اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ ﴿۶﴾ ما را به راه راست هدايت فرما.
صراط در قرآن هم به خدا استناد داده شده هم به راهیان آن. حالا می‌خواهیم ببینیم این استنادها حقیقی است یا نه؟ چگونه است؟ راهیان راه چگونه می‌توانند بشوند عین راه؟ اصلأ این راه کجاست؟ رفتنی است یا ساختنی؟ آیا ما هم می‌توانیم وارد این ساخت و ساز شویم؟ چگونه؟ بیایید و در پاسخ به این سوالها صوت زیر را بشنوید و اگر سوالی هم برایتان ماند حتما برایم بنویسید تا بیشتر گفتگو کنیم، موضوع مهمی است. 👇👇👇 https://eitaa.com/masirelaallah https://t.me/masirelaallah
وعده داده اید به مقبول بودن دعای بعد نماز و این روزها ما یک دعا داریم: نصرت حزب الله با نابودی اسرائیل https://eitaa.com/masirelaallah
قامت نماز را می‌بندم، سوره حمد را می‌خوانم، این بار به درخواستی دقت می‌کنم، می‌خواهم من عین صراط شوم، عین دین! حالا میان هیاهوی زندگی ایستاده ام پای ستون دین و دارم فکر می‌کنم به نسبت خودم با این ستون! آیا من از نمازم؟ نسبت من با نماز چیست؟ این نماز عین من است؟ کدام نماز؟ نمازی که حواسی در آن نیست! من آن را نمی‌خواهم، نمی‌خواهم عین این الفاظ بی حواس باشم! حالا وقت التماس و گریه است... من ستون این صراط را می‌خواهم، از آن ستون های که دوست داشته باشم عین آن شوم! من، نماز را دوست دارم دین را دوست دارم اما حالا فهمیده ام باید حرکت کنم تا بسازمش...باید این دوست داشتن را بکشانم پای ایمان، پای عقیده، پای عمل... و خدایا! من تنهایی نمی‌توانم! پر از نداری ام! کمک... و شاید برای همین کمک خواستن باشد که گفته اند قبل از قامت بستن نماز، سلامی بده به ارباب صلی الله علیک یا اباعبدالله علیه السلام https://eitaa.com/masirelaallah https://t.me/masirelaallah
دلمان گرم است به آیه ها و سلاحی نداریم جز دعا... فَإِنَّ حِزْبَ الله هُمُ الغالبون
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امروز بعد از سالها و این بار با بغض و اشک رفتم سراغ این سخنرانی. همان حرفهای قاطعی که سالهای دانشجویی مرا می‌ساخت و مفهوم مهم مسئولیت را کنار شیعه علی بن ابی طالب بودن، در جانم حک کرد. حالا هم این صدا زنده است، زنده برای همه عالم و صدا می‌زند شیعیان علی بن ابی طالب را... https://eitaa.com/masirelaallah
دارم فکر میکنم به راه روندگانی که عین صراط می‌شوند، مفهومی که همین چند روز پیش از سوره حمد خواندیم. خداوند به راه روندگان هم می‌گوید: صراط صراط الذین انعمت علیهم در معنای این «عین بودن» گیر کرده بودم که چگونه می‌شود؟ و این روزها دارم عینیت مفاهیم و واقعیت ها و موجودیت ها را می‌بینم. بفرمایید، این هم شاهدی که دست ما را گرفته است: سید حسن نصرالله عین حزب الله است، خودش حزب الله است...فقط کلمه و مفهوم نیست، عین شده است...آن قدر عجین که جای هم قرار می‌گیرند...چگونه؟! به همان انعمت علیهم ها... به همان اهدنا الصراط ها... نعمت های غیرمادی و هدایت های تکوینی... و چه میکنند که لایق این هدایت و انعام می‌شوند؟ فیه تامل! بعدنوشت: بیایید یک بار هم سوره را با سید مقاومت بخوانیم... چه دریافتی دارید؟! https://eitaa.com/masirelaallah
وعده صادق ۲ موشک هایی که خدا در پی اعتقادهایی می بردشان...
آیه ها و سوره ها برای زیست ما در لحظه هاست و ما برای این زیستن محتاجیم به فهم و شناخت آنها و در این راه تفسیر به دادمان می‌رسد، وقتی که میخواهیم مبنی بر جهان بینی مان ایدئولوژی بسازیم، وقتی قرار است اعتقاداتمان گره بخورد با جانمان و ما را برساند سر صحنه عمل! برای حاضر بودن در هستی محتاجیم به آیه ها! و این بار ما شاهدان صحنه های نبرد حق و باطل ایم به عینه! به حقیقت! به تمامیت! پس بگذارید آیه ای بخوانیم در وصف احوالاتمان از سوره صف، همان سوره ای که برای خود خود الان است: إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفًّا كَأَنَّهُمْ بُنْيَانٌ مَرْصُوصٌ خدا کسانی را دوست دارد که در راهش، که به وقت قتال، که در میانه جنگ ۱. متحد هستند! مثل بنیان مرصوص، بادوام و نفوذناپذیر ۲.در صحنه حاضر است که دین را یاری کند. و بعد نمونه می آورد: مثل حواریون عیسی و نه مثل پیروان موسی که در مسائل نظامی و جنگی او را آزار دادند! بحث سوره شخصی نیست! به وقت تصمیم گیری مبارزه علیه کفر است. حالا خودمان را بکاویم، آیا در صحنه ایم؟ صحنه را چگونه می‌بینیم؟ دنبال بهانه ایم؟ دنبال ایذاء؟ چه می‌کنیم در مبارزه علیه کفر؟ https://eitaa.com/masirelaallah https://t.me/masirelaallah
الإمامُ عليٌّ عليه السلام : إذا حَضَرَت بَلِيَّةٌ فاجعَلُوا أموالَكُم دونَ أنفسِكُم ، و إذا نَزَلَت نازلةٌ فاجعَلُوا أنفسَكُم دونَ دِينِكُم ، و اعلَمُوا أنَّ الهالِكَ مَن هَلَكَ دِينُهُ ، و الحَريبَ مَن حُرِبَ دِينُهُ . امام على عليه السلام : چون بلايى [براى جانتان ]فرا رسد مالهاى خود را سپر جانهايتان كنيد و چون حادثه اى [براى دينتان ]پيش آيد جانهايتان را فداى دينتان كنيد و بدانيد كه هلاك گشته كسى است كه دينش هلاك شده باشد و غارت شده كسى است كه دينش به غارت رفته باشد . https://eitaa.com/masirelaallah https://t.me/masirelaallah
از اینجا روایت بخوانیم و آیه ها را زندگی کنیم. امروز، روز نمایش عقیده هایی است که به جانت گره زده ای... https://eitaa.com/masirelaallah
چه حلاوتی خطبه های نماز جمعه نصر که با تفسیر قرآن شروع شد چه آیه ای ولایت مومنان بر مومنان چه جمعیتی همه در کنار هم و به فکر هم چه اهمیتی! همه اش، کنار هم! پس بریم سراغ ادامه تفسیر سوره مبارکه حمد پس از جمعه نصر😊 https://eitaa.com/masirelaallah
صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ ﴿۷﴾