eitaa logo
Ⓜ️ مسیر طبابت
432 دنبال‌کننده
55 عکس
5 ویدیو
3 فایل
دوره #مسیر_طبابت ۷ ساله، با محوریت حکمت. انتشار مطالب کانال بدون لینک کانال #اشکال_شرعی دارد. @darolhakim @masir_tebabat
مشاهده در ایتا
دانلود
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ Ⓜ️ الرطوبت الفَضْلیه: هي الرطوبة التي لا تمتزج بباقي العناصر امتزاجا تاما، فهذه الرطوبة غريبة فضلية بالنسبة إلى الأجزاء الغذائية أو الدوائية غير داخلة في حقيقتها بل خارجة عنها وإن كانت داخلة في حقيقة ذلك الجسم، وهذه مكتسبة من الماء، ليست طبيعية ولا مستحكمة في المزاج، ولذلك ينسب الزنجبيل إلى اليبس قال بعض الأفاضل إنه إذ قيل شيء من الثمار والبقول والحبوب إنّه فيه رطوبة فضلية فمعناه أنّ بعض ما جذبه من الرطوبة ليغتذيها لم ينضج بَعْدُ، كذا في بحر الجواهر Ⓜ️ کتاب کشاف اصطلاحات الفنون و العلوم تهانوی جلد یک ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ Ⓜ️ رطوبات البدن: منها أولية و منها ثانوية. فالأولى الأخلاط كما في شرح القانونية. و في بحر الجواهر فالأولى هي الأخلاط المحمودة، والثانية قسمان: فضول و هي الأخلاط المذمومة و غير فضول و هي أربعة أصناف 1⃣Ⓜ️ الأولى المحصورة في تجاويف أطراف العروق الشعرية الساقية للأعضاء. 2⃣Ⓜ️ والثانية المنبثة في العروق الصغار المجاورة للأعضاء الأصلية بمنزلة الطل، وهي مستعدة لأن تستحيل غذاء عند فقدان البدن الغذاء، ولأن تبلها إذا جفَّفَها سَبَب من حركة وغيرها. 3⃣Ⓜ️ والثالثة القريبة العهد بالإنعقاد المستحيل إلى جوهر الأعضاء بالمزاج والشبه لا بالقوام التام 4⃣Ⓜ️ و الرابعة الرطوبة المداخلة للأعضاء الأصلية منذ ابتداء الخلقة الحافظة لاتصال أجزائها ، وتُقال لهذه الرطوبات رطوبات أصلية. Ⓜ️ کتاب کشاف اصطلاحات الفنون و العلوم تهانوی جلد یک ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ Ⓜ️ استاد مطهری می گوید : «مسئله فلسفى صور نوعيه، دو پايه دارد: 1⃣Ⓜ️ يکى علمى 2⃣Ⓜ️ و ديگرى فلسفى، البته خود مسئله فلسفى است؛ يعنى نوعى استنباط فلسفى است و از نظر ملاکى که در مورد تشخيص مسائل فلسفى از مسائل غير فلسفى در کار است که در جلد اول اصول فلسفه و روش رئالیسم  شرح داده شده است اين مسئله فلسفى است ولى پايه‏ هائى که اين مسئله بر آن بنا نهاده شده است يکى علمى است؛ يعنى مربوط است به حوزۀ علوم و يک پايه ديگر در حوزه خود فلسفه است. پايه علمى آن، شهادت علوم به اختلاف خواص و آثار در موجودات است. فيزيک که از قواى بى جان طبيعت بحث مى‏ کند به نحوى شهادت مى‏ دهد، شيمى از نظر ميل هاى ترکيبى عناصر به نحو ديگر و علوم زيستى از نظر آثار حياتى و مخصوصاً از نظر اصالت نيروى حياتى و حکومت و تصرف آن در ماده و بالاخص قانون تکامل در جانداران از نظر پيش بردن موجود زنده به جلو، به نحو ديگر بر اين مدعا شهادت مى‏ دهند. ما هر اندازه مطالعات خود را در اين زمينه‏ها توسعه دهيم مادۀ استدلال ما از اين نظر تقويت مى‏شود. آثار و خواص در موجودات از وجود قوه‏ ها و نيروهاى مختلف حکايت مى‏ کند. آن قوه و نيروها نه به صورت جدا و مستقل و عنصر برابر با ماده و يا به کلى خارج از طبيعت، و نه به صورت يک عرض و خاصيت براى ماده مى‏ تواند وجود داشته باشد؛ بلکه به صورت کمالى جوهرى و وجه ه‏اى عالى از يک حقيقت، که يک وجهه و يک جهت و يک روى آن جسم و بعد و جرم است، و در اين وجهه همه اشياء يک نواخت و همسان هستند. وجهه و يک روى ديگر آن همان است که با قوه عقل و استدلال فلسفى وجود آن را کشف مى‏ کنيم. البته حقيقت آن را نمى‏ توانيم تشخيص دهيم، همين قدر مى‏ دانيم که اين وجه اشياء مختلف است و مجموع اين دو وجه جوهر واحدى را به وجود مى‏ آورند. Ⓜ️ شهید مطهری، اصول فلسفه ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ ملاصدرا پیرامون اصطلاح صورت نوعیه می گوید: تمام معانى و اطلاقاتى که براى صورت نوعیه هست، در اين معنا که «ما به يکون الشي‏ء هو بالفعل»؛ یعنی (چیزی که شیء با آن بالفعل می شود)، مشترک است و اين معنا جامع همه اقوال است. Ⓜ️ ملاصدرا رضوان الله علیه، حکمت متعالیه ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ جناب ملاصدرا رضوان الله علیه، معتقد است ترکیب ماده و صورت ترکیب اتحادی است : مقصود از این است که واقعیت جوهر جسمانی، واقعیتی بسیط است که در آن بالفعل کثرتی یافت نمی شود، مع الوصف هم وجود صورت است یعنی صورت همراه آن است چون دارای آثاری است که از صورت انتظار می رود، و هم وجود ماده است یعنی ماده همراه آن است، چون دارای آثاری است که از ماده انتظار می رود و در عین حال وجود جسم است؛ یعنی دارای آثار جسمیت است. هر چند ایشان با تبیینی که از حرکت جوهری دارند معتقدند وجود جسم وجود بالفعل است که دارای وجود بالقوه ماده و صورت نیز هست یعنی همان وجود جمعی ماده و صورت را دارد نه وجود خاص و تفصیلی آن دو را؛ زیرا آثاری دارد که بیش از آثاری است که از وجود ماده و صورت انتظار می رود. در واقع ایشان انضمامی دانستن ترکیب ماده و صورت را مستلزم دو اشکال اساسی می دانند. 1⃣Ⓜ️ ترکیب انضمامی ترکیب حقیقی و بالذات نیست؛ یعنی حاصل آن ترکیب که همان مرکب و کل است، شیئی حقیقی نیست تا ماهیتی دیگر داشته باشد پس ترکیبی مجازی و بالعرض است و به عبارتی اصلا ترکیب انضمامی امکان پذیر نیست؛ چرا که در این ترکیب فرض این است که اجزاء مرکب در خارج در حین ترکیب نیز واقعیاتی بالفعل مغایر و متکثرند و در عین حال واقعیت خارجی واحدی دارند. این ترکیب در حقیقت مرکب پنداری و فرضی است نه ترکیب حقیقی 2⃣Ⓜ️ به فرض که ترکیب انضمامی صحیح باشد، ترکیب ماده و صورت نمی تواند ترکیب انضمامی باشد؛ زیرا فعلیت و وجود مساوق اند و تا وقتی که شیئی موجود نشود فعلیت پیدا نمی کند و بالعکس تا چیزی فعلیت پیدا نکند موجود نمی شود. پس ممکن نیست شیئی بالقوه محض و فاقد هر گونه فعلیتی باشد و موجود باشد چنین شیئی مادامی که این چنین است فقط بالقوه موجود است اما این ویژگی ذاتی ماده و غیر قابل انفکاک از آن است؛ زیرا به نظر مشائین ماده حتی هنگامی که در اثر ترکیب با صورت فعلیت یافته است باز چنین فعلیتی ذاتی آن نیست و گر نه خود از ماده و صورت مرکب می شود و بسیط نیست بلکه در حین ترکیب با صورت نیز هنوز بالقوه است نه بالفعل یعنی خود شیئی از اشیاء جهان نیست. پس جزء مادی جسم فقط بالقوه موجود و بالقوه شیء است نه اینکه خود شیئی از اشیاء باشد و تنها جزء صوری آن بالفعل موجود و یکی از اشیاء است، پس انضمام دو شیء تا زمانی که دو شی ء هستند، و او نیاز آنها طرفینی و یکی از آنها بالقوه باشد به هر شکلی که فرض شود به وحدت حقیقی نمی انجامد، تا حاصل آن یعنی کل و مرکب شیئی حقیقی باشد بلکه فقط ترکیب اتحادی است که مستلزم وحدت حقیقی و حصول شیء واقعی است. Ⓜ️ درآمدی بر نظام حکمت صدرایی، عبودیت، عبدالرسول ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ Ⓜ️ موضوع : چیزهای سازگار به کبد از زبان ابن سینا 1️⃣Ⓜ️ تلخی های خوشبو که بازکننده انسداد ها هستند. مثل دارچین، گورگیاه(اذخر)، مرّمکی 2️⃣Ⓜ️ زعفران 3️⃣Ⓜ️ مویز 4️⃣Ⓜ️ انجیر، فندق( فندق برای هر کبدی در هر حالتی بسیار سازگار و مفید است; زیرا بازکننده است و کیموس خوبی دارد و حرارت زیاد نمی بخشد. 5️⃣Ⓜ️ کاسنی بری، کاسنی کاشتنی 6️⃣Ⓜ️ غذاهای صالح الکیموس، مثل آبگوشت، تخم مرغ نیم برشت، انار، سیب و فندق 7️⃣Ⓜ️ شیربنی ها : اما بدلیل اینکه امکان انسداد دارند باید کسانیکه ورم در کبد دارند از خوردن پرهیز کنند، چون به سرعت شیرینی با خلط مراری برخورد می کند، و باعث راه بندان می شود. 8️⃣Ⓜ️ پسته بدلیل بوی خوشش گیرندگی خوبی دارد و بازکننده نیز می باشد، اما به شدت گرمی بخش است. Ⓜ️ القانون فی الطب ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ فی العقر و قد يكون و عدم استعداده للتوليد بأن يكون حاداً محرقاً أو بارداً مجمداً أو رطباً سيالاً لا يلبث في الرحم لرقته، أو يابساً لا ينبسط في الرحم و لا يطاوع القوة المصورة لغلظه و متانته. Ⓜ️ شرح الاسباب و العلامات ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبایت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ ابوسهل مسیحی، در کتاب «اخلاط من المائة» سودا را أحرّ از دم می داند. و علامه قطب الدین شیرازی رضوان الله علیه با ذکر سه دلیل، نظر ایشان را رد می کند. Ⓜ️ التحفة السعدیه، علامه قطب الدین شیرازی رضوان الله علیه ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ سه دلیل در رد اینکه ابوسهل مسیحی سودا را أحرّ از دم می داند: 1⃣Ⓜ️ سودا أغلظ از دم است، و این بدلیل غلبه اجزاء ارضی است، و هر اندازه در شیء غلبه اجزای ارضی وجود داشته باشد، شیء سردتر خواهد بود. 2⃣Ⓜ️ طعم سودا مائل به عفوصت و حموضت است، و در آن طعم حلو کمتر است. و اما طعم دم خالص الحلاوة است، و عرض شد که طعم حلو، أحرّ از عفص و حامض است. پس دم أحرّ از سوداست. 3⃣Ⓜ️ اعراض دم، أحرّ و أقوی از اعراض سوداست. Ⓜ️ التحفة السعدیه، علامه قطب الدین شیرازی رضوان الله علیه ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبایت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ Ⓜ️ و أما السوداء: فمنها طبيعي و منها غير طبيعي . و الطبيعي دردي الدم المحمود و ثفله و عكره ؛ و ذلك لأن الطبيعي من كل خلط كما قد علمت في غير موضع، هو المتولد مع الدم في الكبد؛ لوجود مادته في الغذاء و هي الأجزاء الأرضية؛ فإن نسبة السوداء من الأخلاط كنسبة الأرض من الأركان؛ و لما كان المراد بالخلط السَّوْداوي الجزء المشابه للأرض في الثقل و غلبة الأرضية عليه بالنسبة إلى سائر الأخلاط، كان تميزه عن الأخلاط: إما على سبيل الرسوب، أو الاحتراق، كتميّز الأجزاء الأرضية عن الأجسام السائلة بالرسوب تارة لخرقها أجزاء الجسم السائل، لنزولها بتفلها كما في الماء الكدر الراكد؛ و بالاحتراق أخرى التَصَعَّدِ الأجزاء الرطبة، و بقاء الأرضية لعصيانها عن التصعد كتميز الرَّماد من الحطب المحترق. Ⓜ️ التحفة السعدیه، علامه قطب الدین شیرازی، رضوان الله علیه. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبایت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ امتلاء در عروق أحدالشقین رحم می تواند منجر به میلان فم رحم به أحد الجانبین شود، و متعاقب آن منجر به احتباس طمث، و همچنین منجر به عقر می شود. Ⓜ️ شرح الاسباب و العلامات ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ Ⓜ️ کثرت مجامعت، می تواند موجب سقط جنین شود. Ⓜ️ کثرت مجامعت رحم را به خارج میل می دهد، به جهت شوقی که به انجذاب منی دارد، و جنین منزعج میگردد، و ساقط می شود. Ⓜ️ شرح الاسباب و العلامات ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ مرخی و مزلق رحم می شود به واسطه ترطیب حاصل از سیلان رطوبات بدن و رحم و از بلت آب مستعمل در حمام، یا آنکه جنین را محتاج به هوای بارد می سازد به جهت آن که قلب مستحم از حرارت حمام گرم می شود، و محتاج به نفس عظیم می گردد، و ممکن نمی شود که وفا به تبرید حامل و جنین هر دو نماید، و جنین برای استنشاق هوای بارد حرکات مزعجه مضطربه می نماید و علایق مشیمه به آن سبب سست می شود؛ Ⓜ️✅👈علاوه بر آن که مرخی اعضاست به واسطه کثرت ترطيب و مرخی قوی است به واسطه کثرت تحلیل. Ⓜ️ شرح الاسباب و العلامات ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبایت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ شیخ الرئیس نظر دارد که رطوبت و ریح دو عامل اصلی سقط جنین هستند. بنابراین قبل از حصول حبل، باید و نوشیده شود، تا آنکه ریاح را لطیف و منکسر سازد و رطوباتی را که ماده آن است دفع نماید، و باید که بعد از حصول حبل از آن احتراز کند، زیرا که معین بر اسقاط می شود. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبایت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ Ⓜ️ و قد يكون( ) لشدة هزال المرأة، فإذا حبلت في تلك الحال أسقطت قبل أن تسمن؛ لأن البدن ينال من الغذاء لاصلاح نفسه و عود قوته ما لا يفضل للجنين ما يغذوه؛ لأن اهتمام طبيعة الحامل إلى تدبير بدنها أشد من اهتمامها إلى تدبیر بدن الجنين، فتصرف الغذاء إلى اصلاح بدنها حتى يحصل السمن، و ذلك انما یمكن في مدة أقل منها بكثير يضعف الجنين و يسقط من عدم الغذاء. Ⓜ️ و علاجه التسمين. Ⓜ️ شرح الاسباب و العلامات ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ Ⓜ️ في ضعف الطحال Ⓜ️ علامته: فساد اللون و استحالته الى السواد و كدورة بياض العين، مع سقوط الشهوة، هذا إذا ضعفت قوته الجاذبة فلم يجذب السوداء من الكبد فينبعث منها الى الأعضاء مخالطة للدم، و اذا لم يجذبها من الكبد، لم يدفعها الى المعدة، وكذلك إذا ضعفت قوته الدافعة فتمتلئ أوعيته من السوداء فلا يتمكن من جذب شيء آخر منها فيختلط بالدم وأما إذا ضعفت قوته الماسكة، فيحدث استفراغ الخلط السوداوي مرة بالقيء ومرة بالاسهال لتخليته عن امساكه فينصب منه الى المعدة و يندفع عنها إما بالقيء أو بالاسهال. Ⓜ️ شرح الاسباب و العلامات ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 نزد معلم اول و اتباع او جوهر و نزد رواقیان عرض و نزد ما عین وجود است. 📕 ملاصدرا اعلی الله مقامه الشریف ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 1⃣🌹 از نظر ملاصدرا چیزی است که شیء با آن بالفعل می شود. 2⃣🌹بنا بر قول ملاصدرا ماهیت نیست، بلکه نوعی وجود مختص به جسمانیت است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 ملاصدرا جسم را ترکیب اتحادی می داند نه انضمامی، و انضمامی بودن مرکب(ترکیب ماده و صورت) را مستلزم دو اشکال اساسی می دانند: 1⃣🌹 ترکیب انضمامی ترکیب حقیقی و بالذات نیست، یعنی حاصل آن ترکیب همان مرکب و کل است، شیء حقیقی نیست تا ماهیتی دیگر داشته باشد، پس ترکیب مجازی و بالعرض است. 2⃣🌹 ترکیب ماده و صورت نمی توانند ترکیب انضمامی باشد، زیرا فعلیت و وجود مساوق اند، 🌹👈 تا وقتی که شیء موجود نباشد، فعلیت پیدا نمی کند 🌹👈و بالعکس تا چیزی فعلیت پیدا نکند موجود نمی باشد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ تقسیم غذا به و به اعتبار فاعلیت و تأثیر خود غذاست، نه بدن. لذا به سبب مزاج ها این تقسیم موارد و مصداق های متفاوتی پیدا می کند. یک غذا ممکن است در بدنی با مزاج خاص به تبدیل شود، و در بدن دیگری با مزاج دیگر به خون . لذا علاوه بر محاسبه در غذا، به محاسبه بدن هم نیاز است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبایت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ Ⓜ️ ربو و انتصاب النفس Ⓜ️ ربو : اسم ربو علتی است حادث در ریه که نفس صاحبش در حال سکون و عدم تعب متواتر میباشد به سبب شدت احتیاجی که به هوای بارد دارد. زیرا که امتلای منافذ از اخلاط و ضیق أنها مانع وصول هوای بارد است به قلب و به قدری که ضرور است نمی رسد پس آن را به تواتر تدارک می نماید. و این مرض را بهر و ضيق النفس نیز می گویند. Ⓜ️ انتصاب النفس: انتصاب النفس مرضی است که صاحبش را نفس کشیدن میسر نمی شود مگر آن که راست بنشیند یا بایستد و گردن بالا کشد تا آن که مجرای هوا منفتح گردد و تنفس آسان شود. و چون در حالات دیگر عضلات و اغشیه آن بر ریه می افتد بلکه بعضی از اجزای ریه بر بعضی دیگر منطبق میشود و اندک فتحی که در منافذ هست تنگتر و منسد می گردد، و نفس کشیدن مشکل می شود و مریض ملجاء به راست نشستن میگردد تا آن که تنفس آسان شود و به این جهت آن را نفس المستقیم نیز می نامند. Ⓜ️ شرح الاسباب و العلامات ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ Ⓜ️ ريح الكلية قد يتولد في الكلية ريح. غليظة تمددها و يدل على أنها ريح وجع و تمدد من غير ثقل و لا علامات حصاة و يكون فيه انتقال ما و ثقل على الخواء و على الهضم الجيد. Ⓜ️ العلاج : 1⃣Ⓜ️ یجب أن تجتنب الأغذية النافخة 2⃣Ⓜ️ و تشرب المدرات المحللة للرياح مثل البزور بزر السداب و الفقد في ماء العسل أو في الجلاب بحسب الحال 3⃣Ⓜ️ و يضمد بمثل الكمون و البابونج و الشبث و السداب اليابس و يكمد بها و بدهن القسط و الزنبق و نحوه . Ⓜ️ القانون فی الطب، شیخ الرئیس اعلی الله مقامه الشریف ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبایت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ Ⓜ️ چندین سبب وجع کلیه : 1⃣Ⓜ️ ورم 2⃣Ⓜ️ ریح 3⃣Ⓜ️ حصاة 4⃣Ⓜ️ قروح 5⃣Ⓜ️ ضعف Ⓜ️👈 و قد یتبع أوجاعها ضعف الأستمراء و سقوط الشهوة و الغثیان. Ⓜ️ القانون فی الطب، شیخ الرئیس اعلی الله مقامه الشریف ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ فرق قروح کلیه با قروح مثانه: 1⃣Ⓜ️ آن است که در قروح کلیه سلس البول عارض می گردد، یعنی بول قطره قطره می آید، زیرا که حدت مده، مثانه را لذع می نماید، و تاب نمی آورد که بول در آن جمع شود. 2⃣Ⓜ️ و قشور قروح کلیه سرخ رنگ است؛ زیرا که از عضو لحمی احمر جدا می شود. 3⃣Ⓜ️ و در قروح مثانه عسر البول عارض می گردد؛ زیرا که مثانه بول را فشار نمی دهد از ترس حدوث الم و بول به سهولت بیرون نمی آید و قشور آن در رنگ سفید است زیرا که از عضو عصبی ابيض جدا می شود. 4⃣Ⓜ️ و وجع در قروح کلیه کمتر است و در قروح مثانه بیشتر زیرا که مثانه عصبانی و قوی الحس است به خلاف کلیه. 5⃣Ⓜ️ و به موضع وجع نیز فرق می توان کرد به اینکه وجع در قطن باشد یا در عانه. 6⃣Ⓜ️ و مده خارجه از قروح مثانه به بول آمیختگی کمتر دارد، و بدبوتر است به سبب آنکه اوسع از کلیه است و مده بیشتر در آنجا می ماند و کسب عفونت بیشتر می کند. Ⓜ️ شرح الاسباب و العلامات ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبایت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ Ⓜ️ و الفرق بين قروح الكلى و قروح المثانة بعد اشتراكهما في خروج الدم و المدة و القشور: 1⃣Ⓜ️ أن قروح الكلية مع سلس البول ( أى مع تقطيره) و ذلك لحدّة المدة و لذعها المثانة فيدفع كل قليل من البول يجتمع فيها 2⃣Ⓜ️ و القشور تكون فيها حمراء لانفصالها عن عضو لحمى أحمر 3⃣Ⓜ️ و قروح المثانة مع عسر البول؛ لان المثانة لا تنقبض على البول و لا تعصره هرباً من الألم فلا يخرج بسهولة و القشور بيضاء لأنها تنفصل عن عضو عصبى أبيض 4⃣Ⓜ️ و قروح الكلى أقل وجعاً بخلاف قروح المثانة فان وجعها أصعب؛ لأنها لعصبيتها أقوى حساً من الكلية؛ لأن لحمها ليس عضلياً 5⃣Ⓜ️ و يستدل أيضاً بموضع الوجع و هو القطن أو العانة 6⃣Ⓜ️ و يستدل أيضاً بأن المدة الخارجة من المثانة تكون أقل اختلاطاً بالبول من الخارجة من الكلية لقرب المثانة، و بأنها تكون أشدّ نتناً ؛ لأن المثانة واسعة يطول احتباس المدة فيها فيكتسب نتناً وعفونة، و لأنها عضو عصبى بعيد عن النتن فلا يحصل فيها ذلك إلا عن سبب قوى و السبب القوى يوجب شدة النتن. Ⓜ️ شرح الاسباب و العلامات ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat