eitaa logo
Ⓜ️ مسیر طبابت
473 دنبال‌کننده
58 عکس
5 ویدیو
3 فایل
دوره #مسیر_طبابت ۷ ساله، با محوریت حکمت. انتشار مطالب کانال بدون لینک کانال #اشکال_شرعی دارد. @darolhakim @masir_tebabat
مشاهده در ایتا
دانلود
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ Ⓜ️ چگونه عضو قابل، سببی جهت امراض وجع مفاصل است: 1⃣Ⓜ️ یا از جهت ضعف آن به سبب سوءمزاج مستحکم و خصوصا بارد. 2⃣Ⓜ️ یا از جهت ضعف در خلقت آن عضو، نه از جهت مزاج 3⃣Ⓜ️ یا از جهت شدت جذب، که حرارت و حرکت عضو و اسباب خارجی می تواند در این سبب موثر باشد. Ⓜ️ القانون فی الطب، شیخ الرئیس اعلی الله مقامه الشریف ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبایت https://eitaa.com/masiretebabat
مطالب این کانال مختص به محققان و طبیبان بزرگوار است نه عموم. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
کتاب جلد چهارم() 800 صفحه ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ Ⓜ️ كلمة نهم Ⓜ️ بقراط: «اگر در هر دو انگشت ابهام پاهای بیمار، خارش شدیدی رخ دهد و گردن او بسیار تیره شود؛ بدانکه چنین شخصی پس از پنج روز از شروع بیماری و قبل از غروب آفتاب می میرد. علامت آن بول بیمار در ابتدای بیماری افزایش می یابد». Ⓜ️شرح صادقیه : بدانکه منظور از این بثره نیز جَمره یا طاعون وبایی است بنا بر آنچه که در فصول قبل ذکر شد. Ⓜ️👈 اگر بخار ماده بثره به سوی گردن متصاعد شود به ضرورت به سمت دماغ نیز متصاعد خواهد شد، و باعث تکدر روح نفسانی می شود، و فساد آن موجب اختلاط عقل می گردد. Ⓜ️👈بنابراین به واسطه نزول بخار به سوی قلب، فساد روح نفسانی به روح حیوانی سرایت میکند و باعث فساد روح حیوانی و به ضرورت موجب مرگ بیمار می گردد. Ⓜ️👈حکم به وقوع مرگ تا پنج روز پس از شروع بیماری از این جهت است که بحران آن ناقص ردی اس. Ⓜ️👈 و دلیل وقوع مرگ قبل از غروب خورشید از این جهت است که ماده این بیماری گرم است و هوا نیز قبل از غروب گرم و قوی تر است. Ⓜ️👈 بول بیمار در ابتدای بیماری افزایش می یابد به دلیل اینکه ماده ورم گرم است، و در صورت غلبه باعث ذوب شدن رطوبات بدن می گردد، و طبیعت این رطوبات را از مجرای بول دفع می کند؛ Ⓜ️✅ زیرا دفع این رطوبات از مجرای بول برای طبیعت راحت تر است. این مطلب را مغتنم بشمار. Ⓜ️ شرح رساله قبریه بقراط((فی علامات الموت)) ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبایت https://eitaa.com/masiretebabat
📕 شرح رساله قبریهٔ بقراط ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
1⃣Ⓜ️ الحاوی(دارو شناسی) 2⃣Ⓜ️ الحاوی (بیماری های چشم و چشم پزشکی) ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبایت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ جاری شدن آب زرد از بینی دلالت می کند بر انحلال قوه و نزدیکی مرگ. Ⓜ️ جرجانی رحمة الله علیه، صاحب کتاب زیده ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ سقوط اشتها در بیماری حاد به سبب اخلاط ردیء در داخل معده و عروق است. Ⓜ️ جرجانی رحمة الله علیه، صاحب کتاب زیده ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ میل شدید به غذاهای مفرح و مقوی، بعضا به دلیل ضعف قلب و دماغ است. Ⓜ️شروح صادقیه ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ ماده طاعون دم ردی است که به ردائت سم مستحیل می شود، و این سم رنگ بثره را تغییر می دهد، و فاسد کننده عضو می باشد، ضرر این ماده از طریق شریانها به قلب اذیت می رساند، و جوهر روحش را فاسد می کند. Ⓜ️ جرجانی رحمة الله علیه، صاحب کتاب زیده ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ ورمی که رنگ آن سبز و سیاه باشد، کشنده خواهد بود. Ⓜ️ صاحب کتاب شریف الحاوی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ Ⓜ️ وقتی اشتهای بیمار به چیزهای شیرین زیاد است: احتمال دارد که مادۀ این مرض سرد و سوداوی باشد، و طبیعت برای دفع آن ماده ای را طلب می کند که شیرین باشد؛ اگر قلب بیمار در بیماری ضعیف شود و باعث خروج روح حیوانی گردد، طبیعت چیز شیرین را برای تقویت قلب و روحی که در آن است می طلبد. خدا آگاه تر است. Ⓜ️ شرح صادقیه ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبایت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ Ⓜ️سرسام حمره گاهی حمره به حاء مهمله در دماغ بهم می رسد، و آن ورمی است که از خون حار مختلط به صفرا بهم می رسد، و آن را به اسم لازم می خوانند. و سبب حدوث آن در دماغ ارتقای خون فاسدی است که به واسطه صفرا افروختگی پیدا کند. و چون این مرض در اعظای ظاهره بهم رسد، عروق دقاق که در آن عضو می باشد، شکافته می شود به جهت غلیان خون، و خون از آن بیرون می آید. Ⓜ️👈 پس اگر خون در زیر جلد منبسط شود، به سبب رقت و لطافت و حدت، در جلد حمرت بهم می رسد. Ⓜ️👈و اگر در میان گوشت فرو رود، و آن در صورتی است که سبب آن خون غلیظ محترق سوداوی باشد، و نفوذ به ظاهر جلد نتواند کرد، و این قسم را «جمره» به جیم می نامند. برای اینکه شبیه است به جمر نار، در حمرت و التهاب. و دماغ را تحمل طاقت این نوع نیست، به جهت شرف دماغ و شدت فساد آن ماده و خباثت آن. Ⓜ️✅👈و آنچه عارض دماغ می شود نوع اول است، که خون در غشاء موضوع بر قحف یا موضوع بر دماغ منبسط گردد. Ⓜ️ شرح الاسباب و العلامات، جناب نفیس ابن عوض کرمانی، رحمة الله علیه ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ همانگونه که صورت جسمی تحصل بخش هیولا است، صورت نوعیـه نیـز بـه جسـم مرکب از ماده و صورت جسمیه تحصل می بخشد. بدین ترتیب مراد از صورت نوعیـه، مبدأ آثار مختلف در جسم می باشد و دلیل نامگـذاری آن بـه بـه ایـن جهت است که اجسام به واسطهٔ آن متنوع می شوند. Ⓜ️ علامه محمد تقی آملی، درزالفوائد، تعلیقیه بر شرح منظومه سبزواری ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ در گفتار چهارم ، بقراط آمده است، چنانچه بیمار مبتلا به ، دچار اسهال شود، رمد وی بهبود خواهد یافت. در گفتار ششم همان کتاب آمده است پدید آمدن اسهال در بیمار مبتلا به رمد، پدیده خوبی است، زیرا اخلاط ناخواسته ای را که بر بدن بیمار چیره شده اند به سوی اندامهای پایینی کشیده و آنها را بیرون می راند از همین رو به گفته بایستی پزشک بیمار مبتلا به رمد را به وسیله داروهای خوراکی و تنقیه های اسهال آور درمان کند. Ⓜ️ الحاوی( بیماری چشم و چشم پزشکی) ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ Ⓜ️👈دماغ نرم است که بنا بر فرموده جالینوس: نرمی سببی می شود که به بطور احسن، شکل بگیرد، و استحاله به متخیلات در دماغ لین انجام گیرد؛ چرا که لین، استحالات را به آسانی قبول می کند. Ⓜ️👈من(شیخ الرئیس) میگویم : و أقول خلق ليناً ليكون دسماً : دماغ لين خلق شده است تا دسم باشد تا به طور احسن و بتدریج تغذیه عصبهای صلب را تأمین کند. Ⓜ️👈چرا که اعصاب از دماغ و نخاع تغذیه می کنند. جوهر صلب مثل جوهر لین تمددی در آن حاصل نمی شود و دماغ برای این لین خلق شده است که رویشگاه عصب باید این باشد تا تمددی در آن حاصل شود. Ⓜ️ القانون فی الطب، شیخ الرئیس اعلی الله مقامه الشریف ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبایت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ Ⓜ️چرا زنان نقرس نمی گیرند مگر هنگامی که یائسه شوند؟ 1⃣Ⓜ️ پیش از این بیان شد که نقرس به سبب فضولاتی که در بدن جمع می شوند، و طبیعت بدن آن را به اندام ها می فرستد پدید می آید، و فضولات بدن همیشه در خون تزریق می شوند و خون مذکور در زنان به سبب حیض دفع می شود، و این امر باعث می شود، که بدن آنها از این فضولات پاک شود، و در چنین حالتی دیگر چیزی از فضولات باقی نمی ماند که نیاز به دفع داشته باشد و به سوی پاها سرازیر شود. 2⃣Ⓜ️ و از سوی دیگر بدن زنان مرطوب است و رطوبت آن از نوع مألوف و لطیف است، و در بدن آنان حرارتی نیست که خون را گرم نموده و تند و تیز کند تا به سبب آن نقرس مراری و گرم پدید آید، و همچنین در بدن آنان حرارتی نیست که باعث نضج خلط بلغمی غلیظ گردیده، و سپس آن را نمکین و گزنده نموده و باعث بروز نقرس شود. لذا به علت این دو سبب نقرس در زنان پدید نمی آید. Ⓜ️ رساله نقرس، محمدبن زکریای رازی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ 1⃣Ⓜ️ استعمال داروی مسهل در «» لازم است. 2⃣Ⓜ️ استعمال داروی مسهل در «» منع شده است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیمⓂ️ 💢پرخونی و قرمزی چشم(طَرفَه) 💢 و چهار سبب دارد : 1⃣🔹یکی آنکه بعضی رگ ها که اندر طبقة ملتحم است، بگسلد، به سبب زخمی و آفتی و آسیبی که از بیرون بر چشم آید و خون ظاهر شود. 2⃣🔹دوم آنکه گر چه رگ های ملتحمه گسسته نشود به سبب زخمی که بر چشم آید، خون ظاهر شود. 3⃣🔹سوم آنکه بی زخمی و آسیبی که به چشم رسد، به سبب گرمی و تیزی خون اندر ملتحمه، خراجی(ورم چرکی) تولد کند، و این خراج سر کند. 4⃣🔹چهارم آنکه به قوت قیء کردن پدید آید. 💢درمان : 1⃣ .چکاندن شیر زنان در چشم 2⃣ .چکاندن سفیده و زرده تخم مرغ در چشم 3⃣ .چکاندن کندر سابیده با شیر زنان 4⃣.چکاندن آب زنیان و آب نمک در چشم 5⃣ .آب زیره و نمک با هم در چشک 6⃣ .چکاندن آب زرنیخ سرخ با آب 7⃣ .دود کندر و سرگین گاو 8⃣ .بخار سرکه و گلاب به چشم 9⃣ .ضماد نمک و سرکه و مویز بدون دانه و برگ تاج ریزی و صبر 🔟 .ضماد روغن گل و زردة تخم مرغ و ناخنک و زعفران و عدس و ریشة سوسن 1⃣1⃣. ابن سینا: خون کبوتر یا شفنین یا فاخته یا قمری، و به ویژه خون زیر پر آنها را در چشم بچکانند. ضماد مویز بدون دانه با سرکه یا به تنهایی. ضماد برگ کلم پخته ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ Ⓜ️💠 وإذا لم يغن الاستفراغ والتنقية والتدبير الصائب، 1⃣Ⓜ️ فاعلم أن في العين مزاجاً بارداً، 2⃣Ⓜ️ أو مادة خبيثة لحجة في الطبقات تفسد الغذاء النافذ إليها، 3⃣Ⓜ️ أو هناك ضعف في الدماغ، و في موضع آخر تنقذف منه النوازل إلى العين. Ⓜ️ القانون فی الطب، شیخ الرئیس اعلی الله مقامه الشریف ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ 1⃣Ⓜ️ از یک حیث که موجب می شود، برای چشم مفید است. 2⃣Ⓜ️ از یک حیث که موجب می شود، برای چشم مضر است. Ⓜ️ القانون فی الطب، شیخ الرئیس اعلی الله مقامه الشریف ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ 1⃣Ⓜ️ آنکه از دور دشخوار بیند و از نزدیک نیک بیند، روح باصره او لطیف و صافی و اندک باشد. و سبب آنکه از دور دشوار بیند آن است که روح باصره، یعنی شعاع چشم او بــه حرکت که اندر آن مسافت افتد پراکنده شود. 2⃣Ⓜ️ و آنکه از نزدیک دشوار بیند و از دور نیک بیند، روح باصره او بسیار و تیره باشد، لطیف و صافی نباشد و به قوت حرکت که اندر آن مسافت افتد لطیف شود. 3⃣Ⓜ️ و آنکه از دور و نزدیک دشوار بیند روح باصره او اندک و تیره باشد؛ ✅ والله اعلم بالصواب. Ⓜ️ ذخیره خوارزمشاهی، سید اسماعیل جرجانی رحمة الله علیه ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ در بیماری ، و است، همچون آب صافی. از بهر آنکه حرارت، همه روی به دماغ او دارد، و از خویشتن بدین سبب بی خبر باشد. Ⓜ️ ذخیره خوارزمشاهی، سید اسماعیل جرجانی رحمة الله علیه ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 💠الازدیاد فی العظم وجب الاشتداد فی الکیف یعنی هر گاه در مقدار و کمیت شیئ زیادتی حاصل شود، در کیفیت و چگونگی آن شیئ نیز زیادتی حاصل می شود. مثلا هر گاه در عنصر آتش زیادتی حاصل شود و از نظر کمیت به مقدار آن افزوده گردد، در این هنگام اگر قطعه آهنی در آن آتش انبوه قرار گیرد ، به سرعت شگفت انگیز و در زمانی غیر محسوس تفتیده می گردد؛ ولی اگر همان قطعه آهن را در آتش دیگر که از حیث مقدار به مراتب کمتر از آتش اول است بیفکند، برای تفتیده شدن، به زمان بیش از زمان اول نیازمند است؛ در حالی که تماس قطعه آهن با آتش در هر دو صورت یکسان اس، یعنی تماس آن قطعه آهن با آتش انبوه از حیث حجم بیش از تماس آن قطعه اهن با آتش قلیل نیست ؛ زیرا تماس قطعه آهن با آتش در حجم معین و اندازه محدودی انجام میگیرد و در این گونه تماس ، انبوهی و کمی آتش موجب تفاوت در تماس نمی شود . با توجه به این مقدمات و بررسی بیشتر در مثال مزبور به روشنی معلوم می شود که آتش انبوه از حیث کیفیت شدیدتر از آتش قلیل است ؛ و به این ترتیب مفاد قاعده مورد بحث ثابت می شود. برخی در مقام انکار برآمده و گفته اند: در مورد مثال مزبور، یا هر مثال دیگری که مانند آن باشد، آتش انبوه از حیث کیفیت، شدیدتر از آتش قلیل نیست؛ بلکه فقط از جهت مقدار و کمیت بیشتر است؛ و سبب شدت را در آتش انبوه کیفیت آن ندانسته بلکه تدارک اجزاء بعید آن را سبب شدت پنداشته اند. به این ترتیب که گفته اند: هر گاه در اجزاء نزدیک آتش انبوه ، انفعالی رخ دهد ، اجزاء بعید آتش آن انفعال را تدارک می کنند و از پیشرفت انفعال جلوگیری به عمل می آید . درحالی که در آتش قلیل این تدارک انجام نمی شود و انفعال افزایش می یابد و قهراً از شدت آتش کاسته می شود و این از آن جهت است که فاعل در طبیعیات را منفعل نمی دانند و در این مقام مثالی را ذکر کرده اند: هر گاه شخصی در آب سرد انبوه فرو رود، از شخصی که در آب سرد قلیل فرو رود، احساس سردی بیشتری می کند، و این نه از آن جهت است که کیفیت در آب انبوه شدیدتر است، بلکه از آن جهت است که هنگام فرو رفتن در آب قلیل، اجزاء آب که مجاور بدن است در اثر حرارت بدن انسان ، گرما را می پذیرد و به علت قلّت اجزاء آب، آن گرمی جبران نمی شود. در نتیجه شخص منغمر در آب، احساس سردی کمتر می نماید. در حالی که هنگام فرو رفتن در آب انبوه، اگر چه اجزاء آب که مجاور بدن شخص است، در اثر حرارت بدن گرما می پذیرد ، ولی اجزای انبوه آب، آن حرارت را جبران می کند و در نتیجه شخص منغمر در آب احساس سردی بیشتر می کند، و به این ترتیب شدت را در آب انبوه یا آتش عظیم از ناحیه کیفیت آن نمی دانند، بلکه شدت را از ناحیه مقدار و کمیت آن می پندارند. درباره مثال مورد بحث اشکال دیگری را مطرح کرده و چنین گفته اند: اگر بنا باشد این قاعده صحیح باشد و همواره زیادتی در مقدار چیزی سبب اشتداد در کیفیت آن چیز باشد، لازم می آید که نسبت برودت آب دریا مثلا با آب قلیل همان نسبت عظمت آب دریا با آب قلیل باشد. درحالی که چنین نیست؛ یعنی هرگز نسبت برودت آب دریا با آب قلیل، برابر نسبت عظمت آن با آب کم نیست. بلکه فاصله بین آن دو نسبت، بسیار است. ابن سینا در کتاب شفا، بخش طبیعیات با تفصیلی که در این مختصر مجال ذکر آن نیست، به این دو اشکال پاسخ داده و از مفاد قاعده دفاع کرده است. بنابراین هرگونه زیادتی در چیزی که عبارت است از تغییر در کمیت، موجب اشتداد در کیفیت آن چیز می گردد. بنابراین اگر قاعده را به صورت دیگری مطرح و آن را با تعبیر دیگری ادا کنیم، خیلی مناسب خواهد بود. یعنی به جای جمله «الازدیاد فی العظمی وجب الاشتداد فی الکیف» بگوییم: «الازدیاد فی الکمیه یوجب الاشتداد فی الکیفیه» این قاعده با مساله دیگر که عبارت است از تبدیل کمیت به کیفیت، نباید اشتباه گردد و آن مساله یعنی تبدیل کمیت به کیفیت، بین ماتریالیست ها مورد بحث قرار گرفته و بیشتر آنان، آن را اثبات و تایید کرده اند. به این ترتیب که گاهی تغییر تدریجی در کمیت و ازدیاد در مقدار شیئ، به مرحله ای می رسد که یک تبدیل اساسی و ناگهانی را ایجاب می نماید. مثلا آب در اثر مجاورت با حرارت، گرمی را در درجات مختلف به تدریج می پذیرد و این پذیرش تدریجی تا درجه ای معین ادامه می یابد. ولی هنگامی که به آن درجه معین رسید، به طور ناگهانی کمیت به کیفیت تبدیل می شود و آب به بخار تبدیل می گردد. این حالت در مورد برودت آب نیز صدق می کند؛ چون آب، برودت را در درجات مختلف به تدریج می پذیرد و این پذیرش تدریجی تا درجه ای معین از برودت ادامه می یابد. ولی هنگامی که برودت آب به آن درجه معین رسید، یک تغییر ناگهانی در آب پیدا می شود و آب به یخ مبدل می گردد و این همان تبدیل کمیت به کیفیت است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم https://eitaa.com/daralhakim
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ Ⓜ️ شکل ارکان کروی است: هر چه بسیط باشد باید که شکل آن کره باشد، زیرا که فعل یک قوت در یک ماده جز، بر یک نهج نبود، و هر شکل که جزء «کره است»، متشابه نیست. پس لازم آید که شکل افلاک کره باشد. Ⓜ️ امام فخر رازی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat