eitaa logo
Ⓜ️ مسیر طبابت
431 دنبال‌کننده
55 عکس
5 ویدیو
3 فایل
دوره #مسیر_طبابت ۷ ساله، با محوریت حکمت. انتشار مطالب کانال بدون لینک کانال #اشکال_شرعی دارد. @darolhakim @masir_tebabat
مشاهده در ایتا
دانلود
کتاب های محمد بن زکریای رازی، رحمة الله علیه ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ Ⓜ️ التفاح Ⓜ️ و أمّا التفاح فانّه ينفخ و يجمع في المعدة لزوجات و بلاغم كثيرة و لذلك ينبغي أن لا يؤكل على الطعام الا اليسير منه جداً لأنه يقوي فم المعدة و القلب جداً و يكسب جميع الغذاء لزاجاً لشدته احتواء المعدة لذلك عليها و إن أخذ منه شيئاً كثيراً فليكن اسفل الطعام و لا يخالط لزوجاته. Ⓜ️ رساله تقدیم الفواکه و تاخیرها علی الطعام، محمد بن زکریای رازی رحمة الله علیه ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت Ⓜ️ https://eitaa.com/masiretebabat
دو رساله در فواید سکنجبین و خواص مومیایی تألیف: محمدبن زکریای رازی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبایت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ از بزرگترین فواید سکنجبین که به ندرت در سایر نوشیدنی ها وجود دارد، و و بدون ایجاد گرمی است. و این امری بسیار سودمند و مفید در حرفه پزشکی است، زیرا که مهمترین فصل از فصول ، جلوگیری از بسته شدن رگها در بدن است، و حتی طبیبان داروها و غذاهای باز کننده رگها را به نام داروها و غذاهای «سلامت زا» می شناسند. و این بدان معنی است که اینها حافظ سلامتی هستند، و این امر بین آنها مشهور است. و همگی بر این امر اتفاق نظر دارند که در انسانهای سالم باعث این کار می شود، و این کار را بدون ایجاد گرمی انجام می دهد. ✅👈و از این روست که میتوان را به صورت دائمی به کار برد. Ⓜ️ رساله ای در فواید سکنجبین، محمدبن زکریای رازی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
1⃣🔹 کتاب الاسباب و العلامات، نجیب الدین ابوحامد محمدبن علی السمرقندی 2⃣🔹 کتاب شرح الاسباب و العلامات از نفیس ابن عوض کرمانی(شرحی بر کتاب اول) 3⃣🔹 کتاب طب اکبری، حکیم ارزانی(ترجمه کتاب نفیس ابن عوض کرمانی) ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ گاهی می باشد که در باطن رطوبات لزجه هست، و به واسطه امر نفسانی که موجب اجتماع حرارت در باطن باشد می گدازد، و موجب استرخاء می شود، و به این سبب رحم، به هم می رساند. Ⓜ️ شرح الاسباب و العلامات ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبایت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ رقت در اخلاط و توسیع در فوهات مسام، به جهت تحلل روح، اسباب هستند. Ⓜ️ التحفة السعدیه، علامه قطب الدین شیرازی، رضوان الله علیه ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبایت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ Ⓜ️ حکم اول از اخلاط : Ⓜ️أما الأول : وقتی روح رقیق باشد سرعت تحلیل زیاد است. و أما الثاني : اخلاط به دلیل رقت شان تحلیل میرود و اگر منافذ باز باشند، این تحلیل بیشتر می شود و ضعف مستولی می شود. بنابراین اخلاط بدن، یا رقیق یا غلیظ یا متوسط در رقت و غلظت هستند : 1⃣Ⓜ️ فالمتوسط : پس حال صاحب خلط متوسط افضل ترین حال است. 2⃣Ⓜ️ الرقيقه : صاحب خلط رقيق شديد الذكاء والفطنت (باهوش و زیرک) و بشاش. ظاهر لون ایشان تابع خلط غالب است و لكن قليل الصبر بر جوع و حرکت است. و قليل الجلد و با استفراغ ضعیف می شود. 3⃣Ⓜ️ الغليظ : صاحب آن أجلد و أقوى و أحمل به جوع و حرکت است؛ و لکن بلید و غلیظ الطبع است؛ و همچنان هر حیوانی که دم غلیظی دارد، مثل ثور بلید است. Ⓜ️ التحفة السعدیه، علامه قطب الدین شیرازی، رضوان الله علیه ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ Ⓜ️ اورام رحم بیشتر آن است که ورم رحم حار می باشد، به جهت آن که مصب خون حیض است. به علاوه حرارت شدیده که در عضو به جهت کثرت شرائین و آورده موجود است، و به همین سبب بیشتر اورام آن صلب می باشد که حرارت، رقیق آن را زود به تحلیل برده غلیظ آن متحجر می گردد. Ⓜ️ شرح الاسباب و العلامات ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبایت https://eitaa.com/masiretebabat
کتاب مسیر طبابت جلد اول کتاب مسیر طبابت، مخصوص دانشجویان دوره مسیر طبابت ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
به فضل الهی کتاب مسیر طبابت به 20 خواهد رسید. و انشاءالله در این کتاب در بخش طب عملی، با در نظر گرفتن اصول دقیق طب نظری، با یک رویکرد جدید روبرو خواهید شد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ Ⓜ️ الصّفراء: و عند الأطباء هو اسم لأحد الأخلاط ويقال لها أيضًا المرارة). وهي قسمان : طبيعية، وهي كرغوة الدم الطبيعي وهي أحمر ناصع خفيف حاد، وغير طبيعية وهي أربعة أصناف الأول المرة الصفراء، والثاني المرة المخية وتُسمَّى بالصفراء المخية أيضًا، والثالث الصفراء الكراسية وهي مركبة من الصفراء المحترقة و المرة الصفراء، و الرابع الزنجارية، كذا في القانونيه و شرحه. Ⓜ️ کتاب کشاف اصطلاحات الفنون و العلوم تهانوی جلد 2 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ Ⓜ️ الرطوبت الفَضْلیه: هي الرطوبة التي لا تمتزج بباقي العناصر امتزاجا تاما، فهذه الرطوبة غريبة فضلية بالنسبة إلى الأجزاء الغذائية أو الدوائية غير داخلة في حقيقتها بل خارجة عنها وإن كانت داخلة في حقيقة ذلك الجسم، وهذه مكتسبة من الماء، ليست طبيعية ولا مستحكمة في المزاج، ولذلك ينسب الزنجبيل إلى اليبس قال بعض الأفاضل إنه إذ قيل شيء من الثمار والبقول والحبوب إنّه فيه رطوبة فضلية فمعناه أنّ بعض ما جذبه من الرطوبة ليغتذيها لم ينضج بَعْدُ، كذا في بحر الجواهر Ⓜ️ کتاب کشاف اصطلاحات الفنون و العلوم تهانوی جلد یک ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ Ⓜ️ رطوبات البدن: منها أولية و منها ثانوية. فالأولى الأخلاط كما في شرح القانونية. و في بحر الجواهر فالأولى هي الأخلاط المحمودة، والثانية قسمان: فضول و هي الأخلاط المذمومة و غير فضول و هي أربعة أصناف 1⃣Ⓜ️ الأولى المحصورة في تجاويف أطراف العروق الشعرية الساقية للأعضاء. 2⃣Ⓜ️ والثانية المنبثة في العروق الصغار المجاورة للأعضاء الأصلية بمنزلة الطل، وهي مستعدة لأن تستحيل غذاء عند فقدان البدن الغذاء، ولأن تبلها إذا جفَّفَها سَبَب من حركة وغيرها. 3⃣Ⓜ️ والثالثة القريبة العهد بالإنعقاد المستحيل إلى جوهر الأعضاء بالمزاج والشبه لا بالقوام التام 4⃣Ⓜ️ و الرابعة الرطوبة المداخلة للأعضاء الأصلية منذ ابتداء الخلقة الحافظة لاتصال أجزائها ، وتُقال لهذه الرطوبات رطوبات أصلية. Ⓜ️ کتاب کشاف اصطلاحات الفنون و العلوم تهانوی جلد یک ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ Ⓜ️ استاد مطهری می گوید : «مسئله فلسفى صور نوعيه، دو پايه دارد: 1⃣Ⓜ️ يکى علمى 2⃣Ⓜ️ و ديگرى فلسفى، البته خود مسئله فلسفى است؛ يعنى نوعى استنباط فلسفى است و از نظر ملاکى که در مورد تشخيص مسائل فلسفى از مسائل غير فلسفى در کار است که در جلد اول اصول فلسفه و روش رئالیسم  شرح داده شده است اين مسئله فلسفى است ولى پايه‏ هائى که اين مسئله بر آن بنا نهاده شده است يکى علمى است؛ يعنى مربوط است به حوزۀ علوم و يک پايه ديگر در حوزه خود فلسفه است. پايه علمى آن، شهادت علوم به اختلاف خواص و آثار در موجودات است. فيزيک که از قواى بى جان طبيعت بحث مى‏ کند به نحوى شهادت مى‏ دهد، شيمى از نظر ميل هاى ترکيبى عناصر به نحو ديگر و علوم زيستى از نظر آثار حياتى و مخصوصاً از نظر اصالت نيروى حياتى و حکومت و تصرف آن در ماده و بالاخص قانون تکامل در جانداران از نظر پيش بردن موجود زنده به جلو، به نحو ديگر بر اين مدعا شهادت مى‏ دهند. ما هر اندازه مطالعات خود را در اين زمينه‏ها توسعه دهيم مادۀ استدلال ما از اين نظر تقويت مى‏شود. آثار و خواص در موجودات از وجود قوه‏ ها و نيروهاى مختلف حکايت مى‏ کند. آن قوه و نيروها نه به صورت جدا و مستقل و عنصر برابر با ماده و يا به کلى خارج از طبيعت، و نه به صورت يک عرض و خاصيت براى ماده مى‏ تواند وجود داشته باشد؛ بلکه به صورت کمالى جوهرى و وجه ه‏اى عالى از يک حقيقت، که يک وجهه و يک جهت و يک روى آن جسم و بعد و جرم است، و در اين وجهه همه اشياء يک نواخت و همسان هستند. وجهه و يک روى ديگر آن همان است که با قوه عقل و استدلال فلسفى وجود آن را کشف مى‏ کنيم. البته حقيقت آن را نمى‏ توانيم تشخيص دهيم، همين قدر مى‏ دانيم که اين وجه اشياء مختلف است و مجموع اين دو وجه جوهر واحدى را به وجود مى‏ آورند. Ⓜ️ شهید مطهری، اصول فلسفه ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ ملاصدرا پیرامون اصطلاح صورت نوعیه می گوید: تمام معانى و اطلاقاتى که براى صورت نوعیه هست، در اين معنا که «ما به يکون الشي‏ء هو بالفعل»؛ یعنی (چیزی که شیء با آن بالفعل می شود)، مشترک است و اين معنا جامع همه اقوال است. Ⓜ️ ملاصدرا رضوان الله علیه، حکمت متعالیه ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ جناب ملاصدرا رضوان الله علیه، معتقد است ترکیب ماده و صورت ترکیب اتحادی است : مقصود از این است که واقعیت جوهر جسمانی، واقعیتی بسیط است که در آن بالفعل کثرتی یافت نمی شود، مع الوصف هم وجود صورت است یعنی صورت همراه آن است چون دارای آثاری است که از صورت انتظار می رود، و هم وجود ماده است یعنی ماده همراه آن است، چون دارای آثاری است که از ماده انتظار می رود و در عین حال وجود جسم است؛ یعنی دارای آثار جسمیت است. هر چند ایشان با تبیینی که از حرکت جوهری دارند معتقدند وجود جسم وجود بالفعل است که دارای وجود بالقوه ماده و صورت نیز هست یعنی همان وجود جمعی ماده و صورت را دارد نه وجود خاص و تفصیلی آن دو را؛ زیرا آثاری دارد که بیش از آثاری است که از وجود ماده و صورت انتظار می رود. در واقع ایشان انضمامی دانستن ترکیب ماده و صورت را مستلزم دو اشکال اساسی می دانند. 1⃣Ⓜ️ ترکیب انضمامی ترکیب حقیقی و بالذات نیست؛ یعنی حاصل آن ترکیب که همان مرکب و کل است، شیئی حقیقی نیست تا ماهیتی دیگر داشته باشد پس ترکیبی مجازی و بالعرض است و به عبارتی اصلا ترکیب انضمامی امکان پذیر نیست؛ چرا که در این ترکیب فرض این است که اجزاء مرکب در خارج در حین ترکیب نیز واقعیاتی بالفعل مغایر و متکثرند و در عین حال واقعیت خارجی واحدی دارند. این ترکیب در حقیقت مرکب پنداری و فرضی است نه ترکیب حقیقی 2⃣Ⓜ️ به فرض که ترکیب انضمامی صحیح باشد، ترکیب ماده و صورت نمی تواند ترکیب انضمامی باشد؛ زیرا فعلیت و وجود مساوق اند و تا وقتی که شیئی موجود نشود فعلیت پیدا نمی کند و بالعکس تا چیزی فعلیت پیدا نکند موجود نمی شود. پس ممکن نیست شیئی بالقوه محض و فاقد هر گونه فعلیتی باشد و موجود باشد چنین شیئی مادامی که این چنین است فقط بالقوه موجود است اما این ویژگی ذاتی ماده و غیر قابل انفکاک از آن است؛ زیرا به نظر مشائین ماده حتی هنگامی که در اثر ترکیب با صورت فعلیت یافته است باز چنین فعلیتی ذاتی آن نیست و گر نه خود از ماده و صورت مرکب می شود و بسیط نیست بلکه در حین ترکیب با صورت نیز هنوز بالقوه است نه بالفعل یعنی خود شیئی از اشیاء جهان نیست. پس جزء مادی جسم فقط بالقوه موجود و بالقوه شیء است نه اینکه خود شیئی از اشیاء باشد و تنها جزء صوری آن بالفعل موجود و یکی از اشیاء است، پس انضمام دو شیء تا زمانی که دو شی ء هستند، و او نیاز آنها طرفینی و یکی از آنها بالقوه باشد به هر شکلی که فرض شود به وحدت حقیقی نمی انجامد، تا حاصل آن یعنی کل و مرکب شیئی حقیقی باشد بلکه فقط ترکیب اتحادی است که مستلزم وحدت حقیقی و حصول شیء واقعی است. Ⓜ️ درآمدی بر نظام حکمت صدرایی، عبودیت، عبدالرسول ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ Ⓜ️ موضوع : چیزهای سازگار به کبد از زبان ابن سینا 1️⃣Ⓜ️ تلخی های خوشبو که بازکننده انسداد ها هستند. مثل دارچین، گورگیاه(اذخر)، مرّمکی 2️⃣Ⓜ️ زعفران 3️⃣Ⓜ️ مویز 4️⃣Ⓜ️ انجیر، فندق( فندق برای هر کبدی در هر حالتی بسیار سازگار و مفید است; زیرا بازکننده است و کیموس خوبی دارد و حرارت زیاد نمی بخشد. 5️⃣Ⓜ️ کاسنی بری، کاسنی کاشتنی 6️⃣Ⓜ️ غذاهای صالح الکیموس، مثل آبگوشت، تخم مرغ نیم برشت، انار، سیب و فندق 7️⃣Ⓜ️ شیربنی ها : اما بدلیل اینکه امکان انسداد دارند باید کسانیکه ورم در کبد دارند از خوردن پرهیز کنند، چون به سرعت شیرینی با خلط مراری برخورد می کند، و باعث راه بندان می شود. 8️⃣Ⓜ️ پسته بدلیل بوی خوشش گیرندگی خوبی دارد و بازکننده نیز می باشد، اما به شدت گرمی بخش است. Ⓜ️ القانون فی الطب ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ فی العقر و قد يكون و عدم استعداده للتوليد بأن يكون حاداً محرقاً أو بارداً مجمداً أو رطباً سيالاً لا يلبث في الرحم لرقته، أو يابساً لا ينبسط في الرحم و لا يطاوع القوة المصورة لغلظه و متانته. Ⓜ️ شرح الاسباب و العلامات ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبایت https://eitaa.com/masiretebabat