eitaa logo
قمر بنی هاشم علیه السلام
251 دنبال‌کننده
124 عکس
199 ویدیو
2 فایل
جهادتبیین به امر ولایت @haidar133110
مشاهده در ایتا
دانلود
6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅نمی از یم فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام 🆔 eitaa.com/masjad133110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 از انس بن مالک روایت می نمایند که گفت: روزی رسول اکرم صلی الله علیه و آله به من فرمودند: «أوّل من یدخُلُ من هذا الباب هو اِمام المُتّقین وسیِّد المُسلمین ویَعْسُوبُ المؤمنین و خاتَمُ الوصِیّین وقائِدُ الغُرِّ المُحَجَّلینَ» اول کسی که از این در وارد می شود او پیشوای متقین و سرور مسلمانان و بزرگ و پادشاه مؤمنان و خاتم جانشینان و رهبر پیشانی سفیدان و روسفیدان است». انس می گوید: من در دل گفتم خدایا! این تازه وارد را مردی از انصار قرار بده. ناگهان دیدم علی علیه السلام وارد شد. پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: کیست؟ عرض کردم: علی ابن ابی طالب علیه السلام است. پس آن حضرت با حالتی شادمان و خندان برخاست و علی علیه السلام را استقبال فرمود و دست در گردن او انداخت و عرق از چهره اش پاک نمود. علی علیه السلام عرض کرد: یا رسول الله! امروز نسبت به من کار دیگری می کنید؟ حضرت فرمودند: چرا نکنم در حالی که تو از جانب من رسالتم را به خلق ابلاغ می کنی و صدای مرا به ایشان می رسانی و در آنچه پس از من اختلاف کنند بر آنها بیان نمایی. ✅حاکم در صفحه 138 جز سوم مستدرک و بخاری و مسلم در صحیحین خود نقل می کنند که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: «سه چیز دربارۀ علی به من وحی شده است:  «اِنّه سیِّد المسلمین واِمام المُتّقین و قائِدُ الغُرِّ المُحَجّلین» 🆔 eitaa.com/masjad133110
قائدالغرالمحجلین که از القاب مولی امیرالمومنین علی علیه السلام است به چه معناست ؟ "رهبر پيشانى سفيدان در قيامت مى‌باشد. پس كلمۀ «قائد الغر المحجّلين» به اين معنى است، «قائد» فرمانده و رهبر «غرّ» پيشانى سفيد، و «محجّل» دست تا مچ سفيد باشد، اسبانى كه پيشانى و مچ دست و پا سفيد است را «غرّ المحجّل» گويند كنايه از اين است كسانى كه متمسّك به ولايت ائمۀ اطهار عليهم السّلام هستند در قيامت با صورت نورانى و اعضاى وضوى آنان نورانى شناخته مى‌شوند، و شايد اين تعبير دقيق و ظريف به مسألۀ شرعى اشاره مى‌كند. چون همۀ مسلمانان وضو مى‌گيرند، و اختصاص به ياران امام على عليه السّلام ندارد، چرا محل وضوى ياران و شيعيان امير المؤمنين عليه السّلام در قيامت نورانى است و آن حضرت رهبر پيشانى سفيدان است. 327ياران معاويه هم وضو مى‌گيرند، طبق اين حديث چرا چهرۀ آنان نورانى نيست، بلكه سياه و ظلمانى است. مگر بين اين دو وضو چه تفاوتى وجود دارد؟ اسما هر دو وضو است اما يك تفاوتى دارد چنان‌كه شاعر توصيف مى‌كند: فلفل هندو سياهُ خال مه رويان سياه هر دو جانسوزند امّا اين كجا و آن كجا پس بى‌شك در اين وضو سرّى نهفته است، كه به آن وسيله مؤمنين از غير مؤمنين تشخيص داده مى‌شوند كه آنها مؤمنين واقعى هستند، هر خواننده‌اى بايد به اين فكر كند كه اين چه رازى است! ! ! . آيا تفاوت از كيفيّت وضو است و يا نيّت آن و يا شرط ديگر است؟ ! ! ! به هر حال امام على عليه السّلام نه تنها در دنيا امام و رهبر مؤمنين است، بلكه در آخرت هم امير مؤمنين واقعى مى‌باشد." 🆔 eitaa.com/masjad133110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅یکی از راه هایی که می شود با انجام آن مورد توجه و دعای حضرت حجت ابن الحسن ارواحنا فدا قرار گرفت 🆔 eitaa.com/masjad133110
نکته ای بسیار مهم راجع به سیر علی الله رفق و مدارا "رفق و مدارا از اهمّ اموری است که باید سالک إلی الله آن را رعایت کند چه اندک غفلتی در این امر سبب می‌گردد که علاوه بر آنکه سالک از ترقّی و سیر باز می‌ماند بلکه برای همیشه به کلّی از سفر ممنوع خواهد شد. سالک باید از ابتدای راه رفق و مدارا را پیشهٔ خود کند و با در نظر گرفتن استعداد، خصوصیات روحی، وضع کار و شغل و مقدار تحمل خود عملی را که توان مداومت آن را دارد انتخاب و بر آن مداومت کند و هرگاه به عبادت پرداخت، هنوز خسته نشده دست از عبادت بردارد و نفس را استراحت دهد و هرگز عبادت را بر خود تحمیل نکند. «لَا تُکرهُوا إِلَی أَنْفُسِکُمُ الْعِبَادَة» «عبادت را بر خود تحمیل نکنید». اگر رفق و مدارا رعایت نشود، سالک برای همیشه بار را به زمین میگذارد. رفق و مدارا رهرو آن نیست که گه تند و گهی خسته رود رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود (مثلی فارسی است) سالک در آغاز سفر در خود شور و شوق زائد الوصفی احساس می‌نماید و گاه در بین سفر در هنگام ظهور تجلیات صوری این شور و شوق را احساس میکند و بدین جهت تصمیم میگیرد خود را وقف عبادت کند و اوقات خود را از عبادات و طاعات پر نماید و لذا از هرکس کلمه‌ای میآموزد و از هر غذای روحانی لقمه‌ای برمی‌دارد، اما این شور و شوق موقّت است و پس از چندی فروکش میکند و آن گاه که نفس به تنگ آمد، از این بارگران یکباره شانه خالی میکند و بار سفر را برای همیشه بر زمین مینهد و چنان از سفر و آداب او متنفّر میگردد که حتی اندک میلی نسبت به انجام کوچک‌ترین عمل مستحبّ و گاه واجب نمییابد. راه حل این است که سالک از آغاز رفق و مدارا را پیشهٔ خود کند و با در نظر گرفتن استعداد، خصوصیات روحی، وضع کار و شغل و مقدار تحمّل خود عملی را که توان مداومت آن را دارد انتخاب و بر آن مداومت کند و هرگاه به عبادت پرداخت، هنوز خسته نشده، دست از عبادت بردارد و نفس را استراحت دهد و هرگز عبادت را بر خود تحمیل نکند. امام صادق علیه السلام فرمود: «لَا تُکَرِّهُوا إِلَی أَنْفُسِکُمُ الْعِبَادَهٔ»(کافی، ج۲، ص۸۶)؛ «عبادت را بر خود تحمیل نکنید». هم‌چنین حضرت از رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم نقل میکند که به امیرمؤمنان علی علیه السلام فرمود: «یا عَلِی إِنَّ هَذَا الدِّینَ مَتِینٌ فَأَوْغِلْ فِیهِ بِرِفْقٍ وَ لَا تُبَغِّضْ إِلَی نَفْسِکَ عِبَادَهٔ رَبِّکَ فَإِنَّ الْمُنْبَتَّ یعْنِی الْمُفْرِطَ لَا ظَهْراً أَبْقَی وَ لَا أَرْضاً قَطَع» (کافی، ص۸۷)؛ «ای علی! همانا این دین محکم و استوار است پس با آرامش و مدارا در آن وارد شو و پرستش پروردگارت را بر خودت ناپسند مدار که سوارکار یکه‌تاز نه پشت مرکب را سالم باقی میگذارد و نه مسافتی را میپیماید». گویا علی صلواةالله علیه به روایت نبوی عمل نموده که فرمود: «قَلِیلٌ مَدُومٌ عَلَیهِ خَیرٌ مِنْ کَثِیرٍ مَمْلُولٍ مِنْه» (نهج‌البلاغه، حکمت ۴۴۴)؛ «کمِ با تداوم از زیادِ ملالت آور بهتر است». چند نکته ۱. تنها موردی که به یاد دارم اساتید فن تصریح میکنند سالک برای همیشه بار را به زمین میگذارد، جایی است که رفق و مدارا رعایت نشود. ۲. یکی از علل لزوم استاد راه و فواید آن کنترل رفق و مدارا در شاگردان است. ۳. روا نبودن تحمیل عبادت در غیر واجبات شرعی و دستورات سلوکی استاد است، زیرا شرع و انسان کامل بر مالایطاق (غیر قابل تحمل) دستور نمی‌دهند. ۴. سالک در دو حال عبادت را بر نفس خود سنگین میبیند، اوّل در آغاز سلوک و پس از فروکش کردن شوق نخستین و پیش از پیدایش عشق الهی در دل؛ دوّم در حال قبض. راه درمان اوّلی تشدید مراقبه و زهد در دنیا برای تسریع در پیدایش عشق الهی است و راه درمان دوّم در بحث قبض و بسط خواهد آمد. ۵. در روایات بر تقسیم شبانه‌روز به ۳ یا ۴ قسمت تصریح شده است، قسمتی برای کسب و کار و قسمتی برای استراحت و بخشی برای عبادت و بخشی برای تفریح و لذّات مشروع. این بخش چهارم در حقیقت تأمین‌کنندهٔ «رفق و مدارا» در زندگی است و به همین دلیل در روایات اهل بیت: بر این تأکید شده که این بخش مایهٔ پایداری سه بخش دیگر و به‌ویژه بخش عبادت است. البته مقصود روایات، تقسیم به ساعات مساوی نیست. ۶. گاه در آغاز عبادت نفس احساس انزجار و تحمیل میکند، ولی این سنگینی ادامه ندارد و با مقداری تحمل برطرف میشود. سالک باید زیرک باشد و هر سنگینی ابتدایی را جدّی نگیرد. تردستی شیطان را باید با کیاست الهی خنثی کرد. 🆔 eitaa.com/masjad133110
8.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅درس اخلاق در محضر حضرت امام خامنه ای حفظه الله تعالی اهمیت مدارا با دیگران 🆔 eitaa.com/masjad133110
8.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تفکر عظمت خلقت خداوند متعال تنوع میوه در دنیا 🆔 eitaa.com/masjad133110
13.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چه کنیم که قبل از مبتلا شدن به بلا هایی آخر زمان حضرت ولیعصر علیه السلام ظهور کنند ؟ دکتر علی تقوی 🆔 eitaa.com/masjad133110
14.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بزرگ شدم با عشق از عاقلی تا عشق توو کاظمین گفتم یا عاقلی، یا عشق 🔊 🎙 (ع)🏴 ♨️ @Maddahionlin 👈
امام کاظم علیه السلام مدتها در زندان مطامیر بودند 🆔 eitaa.com/masjad133110