دیروز، دربارهی آیهی ۲۵ صحبت شد، اما باز احساس کردم که باید به آیهی ۲۴ بازگشت.
آیهی ۲۴، شوخی نیست... نکتهی سختی را متذکر میشود.😢😔
به نظر نمیرسد که پیامبر، «اطاعت» به معنی «فرمانبرداری یک کارمند از اربابش» را داشته باشد. به خصوص نسبت به اهل إثم و کفر.
پس منظور از آیهی ۲۴ چیست؟ 👇
🔸 فَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ وَلَا تُطِعْ مِنْهُمْ آثِمًا أَوْ كَفُورًا.
🔸پس برای فرمان ربت صبر کن، و از هیچ گنهكار یا كافری از اینها، اطاعت مكن.
حدس من این است که بسیاری از همین رفتارهای روزمره نیز، اطاعت باشد.
🔘 همین که من با تو در کاری همکاری میکنم.
🔘 همین که نظر تو را بر نظرات دیگر، ترجیح میدهم.
🔘 همین که گاهی اوقات دربرابر تو کوتاه میآیم که کار پیش رود.
🔘 همین که قانون ادارهی تو را میپذیرم.
🔘 همین که عرف زندگی مردم را میپذیرم.
🔘 همین که رسوم زندگی تو را قبول میکنم.
بله! مخالفت با نظر و رسم و فکر و عادت و ... دیگران، لزوما پسندیده نیست! چراکه در اکثر اوقات، دلیل مخالفت من با تو، هوای نفس من، یا تکبر من، یا نظر شخصی من یا فکر و عادت و رسمِ من است! اما در سورهای مثل سورهی انسان، سخن دربارهی ابرار و عبادالله است، که دیگر از خود گذشتهاند! دیگر به هوای نفس و نظر و فکر و رسم و عادت و ...ی خود، بها نمیدهند! اصلا عادت و رسمی برای خود، ندارند!
سخن از ابراری است که آنچه را که خودشان دوست دارند و به آن نیاز دارند را، به دیگران میدهند.
حال، این ابرار، در این راهِ سخت و عجیب، با این روحیهی بخشنده، در معرض یک خطر بزرگ هستند که ما اصلا به فکرمان هم خطور نمیکند!
آن هم
⛔️«گذشتِ بیش از حد»
است!
راستش را بگویم! میترسیدم این آیه را توضیح دهم! چون نه من از ابرار هستم و نه تو! پس ما در واقع، اصلا این چنین گذشتهایی را نمیفهمیم! و روحیات و شرایط آنها را درک نمیکنیم! و همین ممکن است خطری برای ما داشته باشد! یعنی وقتی این آیه را بخوانیم، به اشتباه👇
⛔️ همین اندک گذشتی را هم که داریم، از دست بدهیم!
پس بدان که من تذکر لازم را دادم، و اگر این توضیحات، باعث گمراهی تو شد، تقصیر من نیست!
بازگردیم به آیه!
اما ابرار!
ابرار که در اوج گذشت هستند، شاید در این مسیر، گاهی در این خطر قرار بگیرند که به نظر مومنِ گناهکاری که هنوز کاملا بینا نشده، احترام بگذارند! کوتاه بیایند تا کار پیش برود! و همین باعث شود که حکمی از پروردگار، در حجاب رود! یا پیش از آمدن حکمی از سوی خدا، تصمیمی بگیرند.
این آیه تذکر میدهد که از اهل إثم و کفر، اطاعت نکن! و فقط مُخلصِ حکم خدا باش! صبر کن برای حکم خدا!
ما فکر میکنیم که این کار، مثل آب خوردن است! چون راحت با دیگران درگیر میشویم و دعوا میکنیم و یا دیگران را دور میزنیم یا ...
ولی
ابرار
دلِ رحیمی دارند که نگو و نپرس...
آیات ۷ تا ۱۰ این سوره را دوباره مرور کن!
بسیار رحیم و بسیار بخشنده... آن هم بیمزد و منت!
پس به راحتی، مورد هجمه و حملهی دیگران قرار میگیرند...
و متأسفانه حتی توسط مومنانی که اهل إثم هستند هم، درک نمیشوند!
تو کسی را که در اوج گرسنگی، غذای شبش را به اسیری بدهد و خود و فرزندانش را گرسنه بخواباند، درک میکنی؟ اجازه میدهید که یکی از فرزندانت، یا همسرت، چنین زندگی کند؟
نه!
با او مخالفت میکنی!
و حدس میزنم که این روحیهی لطیف، سخت میرنجد! نه از این که با او مخالفت کردی! او با گذشتتر از این حرفهاست! بلکه از این که «با تو چه کند؟»
😔 تویی که نه میبینی راه درست او را!
😔 نه درک میکنی شرایط و رفتار او را!
😔 و نه راحتش میگذاری!
😔 و نه قصد اصلاح خود را داری!
😔 و نه میتوانی از آنچه دوستش داری، بگذری!
و او باید با محبت و آرامش و لطافت و نرمی و رفق، تو را تحمل کند و نظر تو را کنار بگذارد و حکم خدا را که تو غلط میپنداری، اجرا کند! یا منتظر حکم خدا بماند.
پس خداوند به پیامبرش دستور #صبر میدهد:
🔸 فَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ وَلَا تُطِعْ مِنْهُمْ آثِمًا أَوْ كَفُورًا...
در فیلمها دیدهایم که بعد از جنگی طولانی، فرماندهای شکستخورده، در برابر فرماندهی پیروز، به خاک میافتد.
یا بردگانی را دیدهایم که در برابر ارباب، خود را با ذلت، به خاک میاندازند.
این اتفاق، #سجده نام دارد.
خاک، پستترین مادهی عالم است. وقتی گوشهای از لباس ما خاکی میشود، آن را میتکانیم تا تر و تمیز بمانیم. هیچ انسانِ با شخصیتی را نمیبینیم که بر خاک بنشیند، چراکه شخصیت و احترام خود را دوست دارد. خاکنشین، خوار و ذلیل و رسواست.
اما در سجده، نه فقط گوشهی لباسمان، بلکه بالاترین بخش بدنمان، یعنی پیشانیمان را بر خاک میگذاریم.
چرا در آیهی ۲۶، خداوند از پیامبر میخواهد که هر شب، با خود چنین کند؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صحنهی تسلیم شدن فرمانده گُلها به ژولیوسسزار
برای فهم آیهی ۲۶، کمی به سورهی انسان نگاه کنیم!
سورهای دربارهی «ابرار»؛ یعنی راهی که هر مومنی، در آن قرار ندارد! (تازه توجه کنید که «مومن» به معنی قرآنی، بالاتر از این تصورات ساده و سطحی ماست و بسیاری از افرادی که ما مومن میپنداریم، با ملاکهای قرآنی، مومن نیستند!)
پس در این سوره، با مطلبی ساده روبرو نیستیم!
و حال در انتهای این سوره، خداوند مستقیما به شخص پیغمبر چند توصیه میکند. این توصیهها یا برای حرکت در مسیر ابرار است، و یا برای پرورش پیغمبر در مسیری که بتواند استاد ابرار باشد!
پس باید با توصیههایی بسیار ویژه روبرو باشیم.
با این فضا، باز به آیهی ۲۶ نگاه کنید! به پیغمبر توصیه شده که در شب، سجده کنند، و مدتی طولانی را تسبیح بگوید.
سجده را که ما هم انجام میدهیم! تسبیح هم که همیشه انجام میدهیم! در رکوع و سجدهی همهی نمازها، سبحان الله میگوییم و بعد از نماز نیز، تسبیحات حضرت زهرا را به جا میآوریم! فقط شاید طولانی نباشد!
پس چرا این توصیهها، در ما تاثیر چندانی نگذاشته؟!
باید تعارف را کنار گذاشت!
به اطرافیان خود نگاه کنید!
آیا این توصیه، تاثیری در ما گذاشته است؟
اصلا بررسی میکنیم که تاثیر دارد یا نه؟
اگر کمی فلفل بخری، و بعد که در غذا ریختی، ببینی که اصلا تند نیست، باز هم از همان مغازه از همان فلفل میخری ؟
پس چرا وقتی توصیههای دینی، اثر نمیکنند، باز هم همان روند قبلی را میرویم؟
مشکل از کجاست ؟
اصلا چرا آنقدر سر یک آیه وقت بگذاریم! بهتر نیست که تند بخوانیم و برویم!؟
گاهی از درمان دردمان، بیخبریم.
اصلا نمیدانیم چه چیزی، مشکل ما را برطرف میکند؟
اما
لااقل میدانیم که:
🔸مشکلی داریم !
و میدانیم که
🔸 اطلاعی از درمان نداریم!
این شرایط، بسیار عالی است، زیرا «درد» ما را به پیش میبرد! درد نمیگذارد که آب خوشی از گلوی ما پایین رود!
و این که «میدانیم از درمان دوریم و بیاطلاع» باز ما را به تکاپو میاندازد که به دنبال درمان برویم.
اما شرایط ما، چنین نیست!
باز به آیهی ۲۶ نگاه کنید!
راه حل و پیشبرندهای که به پیامبر ارایه شده، سجدهی شبانه و تسبیح طولانی در شب است.
ما اصلا احساس نیاز به چنین راهحل و پیشبرندهای نداریم!
بلکه اصلا احساس نمیکنیم که در دین و دینداریمان، کمبودی داریم.
بلکه احساس نمیکنیم که از چیزی در دین، بیاطلاع باشیم!
و بدتر این که، احساس میکنیم که ما، هم سجده میکنیم و هم تسبیح میگوییم!
و البته هیچ غمی نداریم از این که این تسبیح و این سجده، تاثیری ندارد!
بلکه اصلا حس نمیکنیم که تاثیری ندارد!
بلکه اصلا نیازی نمیبینیم که تاثیری داشته باشد!
وقتی به این شرایط نگاه میکنم، غمگین میشوم و دستم از نوشتن باز میماند... حقیقتا چرا باید ادامه داد؟ شاید اگر هیچ نامی از سجده نشنیده بودیم، امروز بهتر و بیشتر به آیهی ۲۶ سورهی انسان، دل میدادیم.
از این که تا اینجا، با ما و سورهی انسان همراه بودید، تشکر میکنم؛
این آخرین پیام دربارهی سورهی انسان بود...
لطفاً برای من هم دعا کنید که شدیداً محتاجم به دعا...
✳️ موسسه فرهنگی حجرات، با موضوع #تدبر_در_قرآن برگزار میکند:
◀️ سوره مبارکه انفطار
#️⃣ جلسه چهارم (جلسه آخر)
⬅️برنامه جلسه: پخش کلیپ استاد صبوحی
🕘 مدت جلسه : حدود 35 دقیقه
✅لطفا پیش از جلسه، ترجمه سوره را مرور بفرمائید 🙏
🗓 یکشنبه 19 فروردین
⏰ بعد از نماز عصر (حدود ساعت 12:40)
🕌مسجد امام جعفرصادق علیهالسلام
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬خانمی بچهشو آورده مسجد.
بچه گریهاش گرفته مجلسِ حاجآقا را ریخته به هم...
👏حاجآقا هم قاطی کرده😳 چه میگه به خانومه😇
🎙️استاد #حدائق
💫#انتشارش_با_شما👇
#اللھمعجلݪوݪیڪاݪفࢪج
الّلهُمَّ صَلِّ عَلے مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم📿
#نَشـــــــر=صَــــدَقِه جاریِه📲
┄┄┅┅┅❅⏰❅┅┅┅┄┄
🔸مقدار و مبلغ زکات فطره
⁉️ هر شخص چه چیزی و به چه مقدار، باید به عنوان زکات فطره به فقیر بدهد؟
✅ شخص باید برای خودش و کسانی که نانخور او محسوب میشوند، برای هر نفر سه کیلو از خوراک مردم (مانند گندم، جو، خرما، کشمش، برنج، ذرت و یا مانند اینها) و یا پول یکی از آنها را به مستحق بدهد و کفایت میکند و منحصر به قوت غالب نیست و قیمت آن را میتوانید از بازار به دست آورید.
🆔 @khamenei_ahkam
✳️ مجموعه فرهنگی حجرات، با موضوع #تدبر_در_قرآن برگزار میکند:
◀️ سوره مبارکه فیل
#️⃣ جلسه اول
⬅️برنامه جلسه: پخش کلیپ استاد صبوحی
🕘 مدت جلسه : حدود 40 دقیقه
✅لطفا پیش از جلسه، ترجمه سوره را مرور بفرمائید 🙏
🗓 یکشنبه 26 فروردین
⏰ بعد از نماز عشا
🕌مسجد امام جعفرصادق علیهالسلام
.
دوستان برای خرید بلیط فیلمِ #آپاراتچی
از سایت gisheh7.ir
با تخفیف ۵۰%
میتوانید از کد تخفیف:
Aesf031
استفاده کنید.
(بغیر از دوشنبه و سهشنبه)
باید برای هر نفر، جدا بلیط را تهیه کنید، تا برای هر کدام، ۵۰% تخفیف، اعمال شود.
🔶 شنبههای رفق
بعضی از موضوعها، خیلی مورد توجه دینداران بوده است. مثل نماز و روزه و حج و ...؛ اما موضوعهایی هست که کمتر به چشم ما آمده. یکی از این موضوعها، #رفق است.
🔸اصل معنای رفق، به معنی نرمی و ملایمت است؛ رفق، معنایی شبیه به مدارا و سازگاری دارد. «رفیق» هم، از همین ریشهی رفق است.
إن شاء الله هر هفته، یک روایت درباب رفق، خدمتتان ارسال خواهد شد.
✅ تناظر #رفق با #ایمان
📚اصول کافی: عن أبی جعفر علیه السّلام قال:
🔷 إنّ لکلّ شیء قفلا و قفل الإیمان الرّفق.
🔷 برای هرچیزی قفلی است و قفل ایمان رفق است.
📚 اصول کافی: قال أبو جعفر علیه السّلام:
🔷 من قسم له الرّفق قسم له الإیمان.
🔷 هرکس از رفق، بهره برده، از ایمان بهره برده است.
✏️ حاشیه:
در این دو روایت، تناظری که بین رفق و ایمان هست، به خوبی آشکار شده.
اگر کسی اهل رفق باشد، یعنی از ایمان بهرهمند شده، و اگر کسی رفق و نرمی ندارد، ایمانش بیقفل است و به راحتی دزدیده میشود، و یا از دست میرود.
پس:
🔶 آنکه رفق دارد، ایمان دارد.
🔶 و آنکه رفق ندارد، یا ایمان ندارد و یا ایمانش را از دست خواهد داد.
✳️ مجموعه فرهنگی حجرات، با موضوع #تدبر_در_قرآن برگزار میکند:
◀️ سوره مبارکه قریش
#️⃣ جلسه اول
⬅️برنامه جلسه: ارائه حضوری + پخش کلیپ استاد صبوحی
🕘 مدت جلسه : حدود 35 دقیقه
✅لطفا پیش از جلسه، ترجمه سوره را مرور بفرمائید 🙏
🗓 یکشنبه ۲ اردیبهشت
⏰ بعد از نماز عشا
🕌مسجد امام جعفرصادق علیهالسلام
.
🔶 شنبههای #رفق
✅ خدا دوستشون داره...
📚اصول کافی: عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ:
🔷 إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ رَفِیقٌ
🔹 یُحِبُّ الرِّفْقَ
🔹 وَ یُعْطِی عَلَی الرِّفْقِ مَا لَا یُعْطِی عَلَی الْعُنْفِ.
📚 در کتاب کافی از حضرت باقر علیه السّلام روایت شده که فرمودند:
🔷 خداوندِ عزّتمند، ملایم است،
🔹 و نرمی و ملایمت را دوست دارد.
🔹 و در نرمی و ملایمت، چیزی را اعطا میکند، که در سختگیری نمیدهد.
✏️ حاشیه:
گاهی چیزی میخوایم، ولی بهش نمیرسیم.
شاید یکی از دلایل نرسیدن، همین نداشتن روحیهی رفق و نرمی باشه.
✳️ مجموعه فرهنگی حجرات، با موضوع #تدبر_در_قرآن برگزار میکند:
◀️ سوره مبارکه ماعون
#️⃣ جلسه اول
⬅️برنامه جلسه: پخش کلیپ استاد صبوحی
🕘 مدت جلسه : حدود 40 دقیقه
✅لطفا پیش از جلسه، ترجمه سوره را مرور بفرمائید 🙏
🗓 یکشنبه ۹ اردیبهشت
⏰ بعد از نماز عشا (حدود ساعت ۱۹:۴۵)
🕌مسجد امام جعفرصادق علیهالسلام
.
47.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎦کلیپ «تدبر در سوره مبارکه ماعون» استاد علی صبوحی که در جلسه این هفته پخش شد.
#کلیپ_تدبر #تدبر_در_قرآن #محتوای_تدبری
🕌مسجد امام جعفرصادق علیهالسلام
🆔@masjed195
🔶 شنبههای #رفق
هر کسی در زندگیاش، #خواستهها و #طلبهایی دارد؛ و این امور مطلوبش را از متن زندگیاش، و از اطرافش و محیطش، طلب میکند.
اما گاهی این محیط، مطلوبمان را به ما نمیدهد! و حتی گاهی، نه تنها مطلوبمان را به ما نمیدهد، بلکه در راه کسبِ مطلوب، سنگ اندازی هم می کند!! چقدر شده است که دیگران زیرآب ما را بزنند که مثلاً، موقعیت شغلی بهتری را به دست آورند؟! چقدر شده که در کلاس، همکلاسی زیرآب بزند تا نسبت بهتری با معلم برقرار کند؟! حتی در یک گفتگو، گاهی کسی بر علیه ما نامردی میکند تا خودش برندهی گفتگو باشد؛ یا در مسائل سیاسی یک جمعیتی نامردی میکنند تا خودشان به موضع قدرت برسند، و یا افکار عمومی، آنها را بر حق بدانند...
اینها همه مواردی هستند که باعث میشود از دست دیگران #عصبانی شویم، ما در این موارد احساس میکنیم از زندگی، از مردم، از دیگر احزاب، از دوستان، از رفیقان، چیزی را می خواهیم که آنها، آن را به ما نمیدهند! نمیگذارند ما به آن برسیم! اینها همه باعث عصبانیت ما می شود؛ و این مبنایی میشود برای #درگیری ما با دیگران! درگیر می شویم چون آنها را #مانع رسیدن به اهدافمان میدانیم، حال یا اهداف مادی، یا اهداف سیاسی یا حتی اهداف #معنوی!
⛔️ باور کنید! حتی اهداف معنوی!
مثلاً من می خواهم مبحثی دینی را در جامعه ترویج کنم؛ می خواهم معرفت جامعه را بالا ببرم؛ اما نه تنها دیگران به من کمک نمی کند، بلکه سنگاندازی هم می کنند! از این جهت چون آنچه که از دیگران می خواهم و طلب میکنم (یعنی حداقل عدم سنگ اندازی، یا در صورت امکان، کمک به من در این کارِ خیر) از دیگران به من نمی رسد، پس با آنها با #خشونت و خرق به عنف (=عدم رفق) برخورد میکنم، تا این مانعیت آنها را برطرف کنم؛ به عبارت دیگر:
⛔️ من خشونت به خرج میدهم تا به چیزی برسم که از دیگران میخواهم. حال شاید حتی آنچه میخواهم، هدایت خود همان فرد باشد!
یعنی من از او می خواهم دل به مطلب به من بدهد، و من از او میخواهم سخن مرا بشنود، تا خودش هدایت شود؛ و چون این طلب از طرف او، وصول نمیشود، من با او با خشونت برخورد میکند. حال این خشونت، یا از سر هوای نفس و دنیا طلبی است، یا حتی شاید از سر خیرخواهی!
در این باب، به این روایت توجه کنید:
📚 نقل کلینی عن فضیل بن عثمان قال:
سمعت أبا عبد اللّه علیه السّلام یقول:
🔷 من کان رفیقا فی أمره نال ما یرید من النّاس.
📚در کتاب کافی نقل شده که فضیل عثمان گفته است: از حضرت صادق علیه السّلام شنیدم میفرماید:
🔷 هر کس در کارش، نرم و ملایم باشد، به آنچه از مردم میخواهد، میرسد.
✅ از دیگران، چه میخواهید؟! دنیا؟ مال؟ آرامش؟ عدم سنگاندازی؟ هدایتپذیر بودن؟ فکر کردن؟ ...؟ با آنها رفیق باشید!
هدایت شده از کامیاب معصومی
✳️ مجموعه فرهنگی حجرات، با موضوع #تدبر_در_قرآن برگزار میکند:
◀️ سوره مبارکه کوثر
#️⃣ جلسه اول
⬅️برنامه جلسه: پخش کلیپ استاد صبوحی
🕘 مدت جلسه : حدود 40 دقیقه
✅لطفا پیش از جلسه، ترجمه سوره را مرور بفرمائید 🙏
🗓 یکشنبه 16 اردیبهشت
⏰ بعد از نماز عشا (حدود ساعت ۱۹:۴۵)
🕌مسجد امام جعفرصادق علیهالسلام
.