eitaa logo
مسجد فاطمیه کرهرود
87 دنبال‌کننده
231 عکس
38 ویدیو
2 فایل
🌷به اطلاع همه نمازگزاران مسجد می‌رساند،پاسخ سوالات شرعی خود را می توانید از طریق ارسال پیام به شخصی امام جماعت،دریافت نمایید. @Harimevelayaat 🙏‏ کانال مسجد فاطمیه کرهرود اراک👇👇👇 @masjedfatemiye https://chat.whatsapp.com/J2tnNyOJfqFK7eRSsG1lKY
مشاهده در ایتا
دانلود
✅فلسفه رنج(۱۰) (۱۰) 🤔آيا مى‏شود در ماه رمضان مسافرت كرد؟ حكم روزه چگونه است؟ 👈 همه مراجع: مسافرت در ماه رمضان اشكال ندارد ولى اگر براى فرار از روزه باشد، مكروه است. 📚توضيح‏المسائل مراجع، م 1715 و 1703 🤔كسى كه در ماه رمضان مسافرت كرده، آيا علاوه بر قضا، بايد كفّاره هم بدهد؟ 👈 همه: خير، تنها قضاى روزه‏ها واجب است و كفّاره ندارد ولى اگر قضاى روزه‏ها را تا ماه رمضان سال بعد به تأخير اندازد، به جهت تأخير، بايد براى هر روز يك مد طعام كفّاره بدهد. 📚توضيح المسائل مراجع، م 1705 وحيد، توضيح المسائل، م 3171. 🤔آيا مسافر مى‏تواند روزه مستحبى بگيرد؟ 👈 امام، خامنه‏اى و نورى: خير، گرفتن روزه مستحبى در سفر جايز نيست مگر در مدينه طيبه كه براى بر آورده شدن حاجت، مى‏تواند سه روز، روزه مستحبى بگيرد و لازم است روز چهار شنبه، پنج شنبه و جمعه را اختيار كند.(1) 👈 بهجت، صافى و فاضل: خير، گرفتن روزه مستحبى در سفر جايز نيست مگر در مدينه طيبه كه براى بر آورده شدن حاجت، مى‏تواند سه روز، روزه مستحبى بگيرد و بهتر است روز چهار شنبه، پنج شنبه و جمعه را اختيار كند.(2) 👈 تبريزى، سيستانى، مكارم و وحيد: خير، گرفتن روزه مستحبى در سفر جايز نيست مگر در مدينه طيبه كه براى بر آورده شدن حاجت، مى‏تواند سه روز، روزه مستحبى بگيرد و احتياط واجب آن است كه روز چهار شنبه، پنج شنبه و جمعه را اختيار كند.(3) پى‏نوشت‏ (1) امام، نورى، تقليقات على العروة، ج 2، شرايط صحة الصوم، الخامس دفتر: خامنه‏اى. (2) فاضل، تعليقات على العروة، ج 2، شرايط صحة الصوم، الخامس بهجت، وسيلة النجاة، ج 1، م 1141 صافى، توضيح المسائل مراجع، م 1718. (3) تبريزى، سيستانى، وحيد، منهاج الصالحين، الصوم، م 1026 مكارم، تعليقات على العروة، شرايط صحة الصوم، الخامس. 🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼 🔸آیا درست است که خداوند با زور و بلا،مردم را به سمت خود می کشاند؟ 👌در بسیاری از جاها بله 🔸"یکی از نعمت‌های خدا این سنت الهی است که خدای متعال همزمان با ارسال پیامبران، بلاهایی را نازل می‌کرد که باعث توجه به خدای متعال شود و رفع آن‌ها را او بخواهند و همین امر زمینه بیشتری برای پذیرش دعوت انبیا علیهم‌السلام فراهم کند؛ از جمله دو آیه زیر: وَلَقَدْ أَرْسَلنَآ إِلَى أُمَمٍ مِّن قَبْلِكَ فَأَخَذْنَاهُمْ بِالْبَأْسَاء وَالضَّرَّاء لَعَلَّهُمْ يَتَضَرَّعُونَ (انعام، 42)  وَمَا أَرْسَلْنَا فِي قَرْيَةٍ مِّن نَّبِيٍّ إِلاَّ أَخَذْنَا أَهْلَهَا بِالْبَأْسَاء وَالضَّرَّاء لَعَلَّهُمْ يَضَّرَّعُونَ (اعراف، 94) توضیح آنکه: انسان در آغاز پیدایش هم‌سطح حیوانات است ... و طبعاً گرایش‌های حیوانی و علاقه به لذت‌های مادی در او فعلیت دارد و ارضای آن‌ها موجب دلبستگی بیشتر به آن‌ها می‌شود و اغلب انسان‌ها در معرض عواملی هستند که آن‌ها را به حد حیوانیت تنزل می‌دهد... دلبستگی به دنیا و لذت‌های آن گاهی به حدی می‌رسد که ادراکات فطری و عقلانی، حتی بیانات انبیا هم درست مورد توجه قرار نمی‌گیرد...این است که خداوند وقتی پیغمبری را می‌فرستد علاوه بر انذارها و تبشیرها هشدار عملی هم می‌دهد." 1398/12/15 https://mesbahyazdi.ir/node/7637 🔸تفاوت اجبار با اکراه 🔸اغلب افراد خوب به خاطر ترس از جهنم خوب شدند. 👈علي بن ابي‌‌‌‌‌طالب است که مي‌‌‌‌‌گويد: الهي ما عَبَدْتُک طَمَعاً في جَنَّتِک وَ لا خَوْفاً مِنْ نارِک بَلْ وَجَدْتُک اهْلًا لِلْعِبادَةِ فَعَبَدْتُک‌‌‌‌‌ «بحارالانوار، ج 41، ص 14» 👈در نهج‌‌‌‌‌البلاغه انسانهای خوب به ۳ دسته تقسيم شده اند: قَوْمٌ عَبَدُوا اللَّهَ رَغْبَةً فَتِلْک عِبادَةُ التُّجّارِ وَ قَوْمٌ عَبَدُوا اللَّهَ رَهْبَةً فَتِلْک عِبادَةُ الْعَبيدِ وَ قَوْمٌ عَبَدُوا اللَّهَ شُکراً فَتِلْک عِبادَةُ الْاحْرارِ. گروهي براي احسانهاي خدا او را عبادت مي‌‌‌‌‌کنند، آنان بازرگانان‌‌‌‌‌اند. گروهي از ترس او را عبادت مي‌‌‌‌‌کنند، آنان بردگان‌‌‌‌‌اند. و گروهي از روي شکر عبادت مي‌‌‌‌‌کنند، اين گروه آزادگان‌‌‌‌‌اند. 🔸شهید مطهری:"ترس نمی گذارد بچه بدتر از این بشود." 👈آيا عامل ترس جزء عواملي است که بايد براي تربيت کودک يا تربيت اجتماع از آن استفاده کرد يا نه؟ جواب اين است: بله، ولي نه براي رشد دادن و پرورش استعدادها بلکه براي بازداشتن روح کودک يا روح بزرگسال در اجتماع از برخي طغيانها. يعني عامل ترس عامل فرونشاندن است؛ عامل رشد دادن و پرورش دادن استعدادهاي عالي نيست ولي عامل جلوگيري [از رشد] استعدادهاي پست و پايين و عامل جلوگيري از طغيانها هست. 📚تعلیم و تربیت در اسلام/ص۴۶ 👈مثال شهید مطهری در آزادی معنوی اش در مورد کسی که به زور به او آمپول می زنند تا خوب شود. 🔸امام سجاد چوب علماء 🔸رانندگی ؛ ترمز و گاز(انذار و تبشیر) •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• 🙏‏ کانال مسجد فاطمیه کرهرود👇👇 در ایتا👇 @masjedfatemiye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅فلسفه رنج(۱۱) (۱۱) 🔸قصد ده روز؛ از اذان صبح روز اول تا غروب روز دهم است. و اگر از بین روز شروع کند تا همان ساعت از روز یازدهم باید بماند. 🔸شرایط تحقق قصد اقامت ده روزه؛ 1⃣ از محل اقامت خارج نشود. ای؛مسافری که از ابتدا قصد خروج از محل اقامت را نداشته باشد اگر سفری پیش آمد،اقامت به هم می خورد و مسافری که هنگام قصد اقامت،تصمیم به خارج شدن کمتر از مسافت شرعی به میزان بیشتر از 6 یا 7 ساعت در مجموع ده روز داشته باشد،قصد اقامت صحیح نیست. ؛اگر مدت رفت و آمد به اندازه ای باشد که در نظر عرف با اقامت ده روز منافات ندارد،نماز را تمام بخواند. ؛ مسافری که هنگام قصد اقامت،تصمیم به خارج شدن داشته باشد،قصد اقامت صحیح نیست. ؛ کسانیکه قصد اقامت می کنند می توانند روزی یکی دو ساعت از محل اقامت،به کمتر از مسافت شرعیه مسافرت کند. 2⃣ محل اقامت بایستی یک مکان و محل باشد. اگر قصد ده روز در دو محل که از نظر عرف دو مکان محسوب شود داشته باشد؛مثلاً(فاصلۀ دو محل بیش از سه یا چهار کیلومتر باشد. ) ده روز در نجف و کوفه بماند،باید نماز را شکسته بخواند. 🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼 🔸سختی فقیر نبودن و مال داشتن؛ 👈امام جعفرصادق(علیه‌السلام)»: اَوحَی اللهُ عَزّوَجَلّ اِلی موسی(ع): یا موسی!...اِنَّ كَثَرةَ المالِ تُنسیِ الذُّنوبَ خداوند متعال به موسی علیه‌السلام وحی فرستاد:مال زیاد گنا‌هان را از یاد انسان می‌برد. 📚اصول كافی، ج ٤، ص ٢٥٦ 👈مولی امیرالمؤمنین علیه‌السلام»: كَثَرةُ المالِ تُفسِدُ القُلوبَ و تَنشیءُ الذُّنوبَ. مال زیاد، دل‌ها را فاسد می‌كند و برگناهان انسان می‌افزاید. (فهرست غرر، ص ٣٧٦) 👈امام رضا(علیه‌السلام)»: اَوّلُ مَن‌ یَدخُلُ‌ النّارَ امیرٌ یَتَسلّطُ لَم یَعدِلْ وَ ذو ثَروَةٍ مِنَ المالِ لَمْ یُعطِ‌ المالَ حَقَّهُ و فَقیرٌ فَخُورٌ. این سه نفر نخستین کسانی هستند که (فردا) وارد جهنم می‌شوند: زمامدار جبّار ستمگر و صاحب مالی که وجوهات و حقوق خود را نمی‌پردازد و فقیر متکبر فخرفروش. (عیون‌اخبارالرضا(ع)، ج ١، ص ٢٨) 🔸وَلَوْلَا أَن يَكُونَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً لَّجَعَلْنَا لِمَن يَكْفُرُ بِالرَّحْمَٰنِ لِبُيُوتِهِمْ سُقُفًا مِّن فِضَّةٍ وَمَعَارِجَ عَلَيْهَا يَظْهَرُونَ ـــــــــــــــ «اگر خدای تعالی به کفّار دنیا را بدهد همه کافر می شوند» و اگر همه مردم امّت واحده‏اى نمى‏شدند (در كفر) ما براى كسانى كه به خداى رحمان كافر شده‏اند، براى خانه‏هايشان سقفهايى از نقره و نردبانهائى كه بر آن قصرها بالا روند، قرار مى‏داديم. (سورة الزخرف، آیه ۳۳) وَلِبُيُوتِهِمْ أَبْوَابًا وَسُرُرًا عَلَيْهَا يَتَّكِئُونَ ـــــــــــــــ و براى خانه ‏هايشان درهائى و تختهائى كه بر آن تكيه كنند، (سورة الزخرف، آیه ۳۴) وَزُخْرُفًا ۚ وَإِن كُلُّ ذَٰلِكَ لَمَّا مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ۚ وَالْآخِرَةُ عِندَ رَبِّكَ لِلْمُتَّقِينَ ـــــــــــــــ و زيورهائى، و همه اينها نيست مگر بهره زندگى دنيا، ولى آخرت نزد پروردگارت براى متّقين است. (سورة الزخرف، آیه ۳۵) 💥در حدیث پیامبر صلی الله علیه و آله نیز آمده است :لَو أنَّ الدُّنیا کانَت تَعدِلُ عِندَ اللّهِ عز و جل جَناحَ بَعُوضَهٍ ، ما سَقَی الکافِرَ ، وَ الفاجِرَ مِنها شَربَهً مِن ماءٍ ؛1168. اگر نبود این که دنیا در نزد خدا برابر با بال پشه ای هم نیست ، هرگز در آن ، یک جرعه آب نیز به کافر و فاجر نمی نوشاند! •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• 🙏‏ کانال مسجد فاطمیه کرهرود👇👇 در ایتا👇 @masjedfatemiye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅فلسفه رنج(۱۲) (۱۲) احکام سفر شغلی و کثیر السفری(۱) 1. برخی فقهاء فقط سفر شغلی(شغلش سفر باشد مثل راننده یا شغلش در سفر باشد مثل کارمندان) را قبول دارند(خامنه ای و صافی) اما برخی از مراجع کثیر السفر را هم قبول دارند(سیستانی و مکارم)؛مثل زیارت،معالجۀ بیماری،تفریح 👈دانشجویان... 👈آموزش ضمن خدمت 🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼 🔸بیان روایتی به مناسبت ولادت امام حسن مجتبی(ع)👇👇👇 🔸امام حسن عليه السلام: لَوْ اَنَّ النّاسَ سَمِعوا قَوْلَ اللّه ِ عَزَّوَجَلَّ وَ رَسولِهِ لاََعْطَتْهُمُ السَّماءُقَطْرَها وَ الاَْرْضُ بَرَكَـتَها وَ لَمَا اخْتَلَفَ فى هذِهِ الاُْمَّةِ سَيْفانِ وَ لاََكَلوها خَضْراءَخَضِرَةً اِلى يَوْمِ القيامَةِ؛ اگر مردم سخن خدا و پيامبرش را مى شنيدند، آسمان بارانش را و زمين بركتش را به آنان مى بخشيد و هرگز در اين امّت، اختلاف و زدوخورد پيش نمى آمد و همه از نعمت سر سبز دنيا تا روز قيامت، برخوردار مى شدند. [امالى طوسى، ص 566، ح 1174] 🔸امام حسن مجتبی(ع) راهکار ریشه ای رفع رنج ها و سختی ها را در این روایت بیان می‌کنند. این اطاعت از فرمایشات خدا و رسول خدا،هدف اصلی خلقت این دنیاست که اگر همه مردم در این راه باشند،رنج ها ریشه کن خواهند شد. و این اتفاق نمی افتد جز در زمان ظهور حضرت حجت که همه به فرمان‌های خدا و رسول گوش می‌دهند و اگر کسی هم خواست دشمنی کند،دشمنی اش را در دلش پنهان نگه می‌دارد و بروز و ظهوری ندارد. •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• 🙏‏ کانال مسجد فاطمیه کرهرود👇👇 در ایتا👇 @masjedfatemiye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅فلسفه رنج(۱۳) (۱۳) احکام سفر شغلی و کثیر السفری(۲) 🔸انواع کثیر السفر؛ 1. شغلی 2. غیر شغلی 💥آیت الله مکارم و سیستانی،هر دو را قبول دارند برای تمام خواندن نماز. 👈آیات عظام خامنه ای و شبیری زنجانی؛ هفته ای یک روز هم کافیه 👈آیات عظام مکارم و سیستانی و وحید؛ هفته ای 3 روز باید باشد. 👈 10 روز در یکجا نمانند. 👈استمرار در سفر هم مهم است که در جلسات بعدی نظر تک نم مراجع بیان خواهد شد. 🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼 🔸شبهه؛ 💠یک شبهه‌ای دربارۀ رنج هست که می‌گویند: «چرا بعضی‌ها آسوده‌تر از ما هستند؟! چرا زندگیِ عده‌ای سخت‌تر است؟!» این تصور اشتباه است، چون همه به یک میزان رنج می‌کشند؛ یعنی خدا همه را مساوی رنج داده است. 💠علی(ع): «الْمَصَائِبُ بِالسَّوِيَّةِ مَقْسُومَةٌ بَيْنَ الْبَرِيَّةِ» (تحف‌العقول/۲۱۴) یعنی رنج و مصیبت به‌صورت مساوی بین مردم تقسیم شده است نه به‌صورت «عادلانه» که بگوییم: هر کسی بر اساس شایستگی خود رنج ببیند! همۀ انسان‌ها در رنج، با هم مساوی هستند و این به خوبیِ و بدیِ انسان‌ها هم ربطی ندارد! خدا در این زمینه، هیچ تفاوت و تبعیضی بین انسان‌‌ها قائل نشده است. 💠آیت‌الله بهجت(ره) دربارۀ روایت فوق می‌فرماید:"فقرا در کمبودها و فقر و ناداری باید صبر و شکیبایی داشته باشند و بدانند که آنها هم از نعمت‌های دیگری برخوردارند که اغنیا برخوردار نیستند. ثروتمندان بلاها و ابتلائات و گرفتاری‌هایی دارند که مستضعفان و محرومان ندارند."(درمحضر بهجت/۶۸) 💥روایت:اصلاح برخی با فقر است و برخی با ثروت. 👈نوع رنج ها با هم متفاوت اند. 💠قرآن می‌فرماید: اگر می‌خواستیم، کاری می‌کردیم که کافران خوش بگذرانند و به آنها خانه‌های با سقف نقره‌ای می‌دادیم (زخرف/۳۳) ولی مردم نمی‌توانند این را تحمل کنند، لذا خدا لطف کرده و به همه، مساوی رنج داده است و اِلا ایمانی برای ما باقی نمی‌ماند! تقسیم مساوی مصائب بین مردم باعث می‌شود آدم راحت‌تر مصائبش را بپذیرد. 💥مثال موتور سوار و ماشین مدل بالا... •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• 🙏‏ کانال مسجد فاطمیه کرهرود👇👇 در ایتا👇 @masjedfatemiye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅فلسفه رنج(۱۴) (۱۴) احکام سفر شغلی و کثیر السفری(۳) 🔸شرایط سفر شغلی؛(آیت الله خامنه‌ای) الف: قصد انجام سفر شغلی ب: شروع سفر شغلی ج: قصد استمرار انجام سفر شغلی 🔸معیار سفری که نمازش کامل است؛ ای؛ حداقل سه ماه سفر شغلی داشته+ ده روز استقرار در جایی نباشد. ؛ حداقل هر ده روز یک سفر شغلی + حداقل سه ماه در سال(سفر اول بعد از ده روز اقامت در یک جا، نماز شکسته) 💥تفاوت نظر این دو مرجع این است که آیت الله صافی سفر اول که شروع کننده است را نماز را شکسته میداند و نمی توان روزه گرفت؛بخلاف رهبری می فرماید از سفر اول نماز کامل و روزه صحیح است. 🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼 ��علل تفاوتها میان انسانها؛ إِنَّمَا فَرَّقَ بَيْنَهُمْ مَبَادِئُ طِينِهِمْ وَ ذَلِكَ أَنَّهُمْ كَانُوا فِلْقَةً مِنْ سَبَخِ أَرْضٍ وَ عَذْبِهَا وَ حَزْنِ تُرْبَةٍ وَ سَهْلِهَا فَهُمْ عَلَى حَسَبِ قُرْبِ أَرْضِهِمْ يَتَقَارَبُونَ وَ عَلَى قَدْرِ اخْتِلَافِهَا يَتَفَاوَتُونَ مبادى سرشتشان بين آنان تفاوت به وجود آورده، و اين به خاطر آن است كه قطعه‏اى بودند از زمين شور و شيرين، و درشت و نرم. پس اينان بر اساس نزديك بودن زمينشان به هم نزديكند، و به اندازه اختلاف خاكشان با هم متفاوتند. فَتَامُّ الرُّوَاءِ نَاقِصُ الْعَقْلِ يكى را صورتى زيبا ولى عقل كم، وَ مَادُّ الْقَامَةِ قَصِيرُ الْهِمَّةِ يكى را قامتى بلند و همّتى كوتاه، وَ زَاكِي الْعَمَلِ قَبِيحُ الْمَنْظَرِ يكى را عملى پاك و صورتى زشت، وَ قَرِيبُ الْقَعْرِ بَعِيدُ السَّبْرِ يكى را قامتى كوتاه و عقلى دور انديش، وَ مَعْرُوفُ الضَّرِيبَةِ مُنْكَرُ الْجَلِيبَةِ يكى را طبيعتى نيكو ولى خصلتى ناباب، وَ تَائِهُ الْقَلْبِ مُتَفَرِّقُ اللُّبِّ يكى را دلى سرگشته و عقلى پريشان، وَ طَلِيقُ اللِّسَانِ حَدِيدُ الْجَنَانِ.(خطبۀ 234) و يكى را زبانى گويا و دلى تيز و دانا عنايت فرمود. 🔸لغات مشکل؛ الرُّوَاء: زيبايى منظر. مَادَّ الْقَامَة: بلند قامت. قَرِيبُ الْقَعْر: كم عمق، مقصود در اينجا انسانهاى كوتاه قد است. الضَرِيبَة: طبيعت، نهاد، سرشت. الْجَلِيبَة: آنچه كه انسان على رغم طبع خود انجام مى دهد. 🔸چرا خداوند رنج ها را مساوی تقسیم کرده است؟ پاسخ: زیرا مصیبتها هدیه های الهی هستند(المَصائِبُ مِنَحٌ مِنَ اللّه) که موجب بیداری از خواب غفلت و بازگشت به سوی خدا می‌شوند. حال اگر خداوند به یکی کمتر هدیه بدهد و به یکی بیشتر،این با عدالت خداوند ناسازگار است. •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• 🙏‏ کانال مسجد فاطمیه کرهرود👇👇 در ایتا👇 @masjedfatemiye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅فلسفه رنج(۱۵) (۱۵) احکام سفر شغلی و کثیر السفری(۴) 🔸معیار سفری که نمازش کامل است؛ ای؛ حداقل سه ماه سفر شغلی داشته+ ده روز استقرار در جایی نباشد. ؛ حداقل هر ده روز یک سفر شغلی + حداقل سه ماه در سال(سفر اول نماز شکسته) 👈 ؛ حداقل ده روز در هر ماه در مسافر باشد+تصمیم بر ادامه(6 ماه در یکسال یا 3 ماه در چند سال) البته در دو هفته اول سفر و در صورت مسافرت 8 و 9 روز در ماه،احتیاطا نماز جمع خوانده شود. 💥کسی که شغلش سفر است مثل راننده،با صدق عرفی این عنوان- هرچند این کار شغل موقّت او باشد - نمازش تمام است؛یعنی ملاکش حداقل ۶ ماه و... نیست بلکه ملاکش عرف متشرع است. مثلا راننده‌ای که فقط شب‌های جمعه مسافر از تهران به قم می‌برد و بقیّۀ هفته در وطن است، راننده حدّ مسافت شرعی بر او صدق نمی‌کند، پس نمازش در این سفرها شکسته است. 👈 ؛ حداقل سه روز در هفته+ به مدت حداقل 2 ماه(توضیح کامل‌تر نظر ایشان در جلسات بعدی_جلسه ۱۹_) 🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼 🔸عرض شد سختی ها و مصیبتهای انسانها در این دنیا بنا بر دلایل عقلی و نقلی،با هم مساوی‌اند؛حال یک سوال مهم در اینجا مطرح میشود: 🤔 چرا در روایات اشد الناس بلاء داریم؟ 🔸امام صادق عليه السلام : "إنّ أشدَّ النّاسِ بلاءً الأنبياءُ، ثُمّ الّذين يَلُونَهُم ، ثُمّ الأمْثَلُ فالأمثلُ ." 📚میزان الحکمه/ج۱ 1031 سخت ترين بلاها وآزمايشها را پيامبران از سر مى گذرانند، پس از آنها جانشينان و پيروانشان و سپس به ترتيب ، كسانى كه نزد خدا مقامى ارجمندتر دارند. 🔸امام صادق(ع) می‌فرماید: "إِنَّ فِي كِتَابِ عَلِيٍّ ع همانا در کتاب علی(ع) آمده است که أَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ بَلَاءً النَّبِيُّونَ ثُمَّ الْوَصِيُّونَ ثُمَّ الْأَمْثَلُ فَالْأَمْثَلُ سخت‌تریم انسانها در سختی کشیدن،پیامبران اند و سپس جانشینان آنها و بعد به ترتیب کسانی که شبیه‌ترین افراد به انبیاء اند. وَ إِنَّمَا يُبْتَلَى الْمُؤْمِنُ عَلَى قَدْرِ أَعْمَالِهِ الْحَسَنَةِ فَمَنْ صَحَّ دِينُهُ وَ حَسُنَ عَمَلُهُ اشْتَدَّ بَلَاؤُهُ و همانا مومن به اندازه اعمال نیکش آزمایش می‌شود؛پس هر کس که دینش سالم و عملش نیک باشد،بلاهایش بیشتر خواهد بود. وَ ذَلِكَ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَمْ يَجْعَلِ الدُّنْيَا ثَوَاباً لِمُؤْمِنٍ وَ لَا عُقُوبَةً لِكَافِرٍ زیرا خداوند دنیا را برای پاداش مومن و عقوبت کافر قرار نداده است. وَ مَنْ سَخُفَ دِينُهُ وَ ضَعُفَ عَمَلُهُ قَلَّ بَلَاؤُهُ وَ أَنَّ الْبَلَاءَ أَسْرَعُ إِلَى الْمُؤْمِنِ التَّقِيِّ مِنَ الْمَطَرِ إِلَى قَرَارِ الْأَرْضِ.(کافی/ج2ص259) و هر کس که دینش سبک و عملش ضعیف باشد،بلاهایش کمتر است... 🔸خداوند مقدار مصیبت‌ها و سختی های انسان ها که می‌خواهد تقسیم کند را مساوی قرار داده است. اما برخی از مصیبت ها و بلا ها خود ساخته اند. مثل اجل مسمی و اجل معلق 👈خداوند مصیبت ها را مساوی تقسیم کرده است اما خود انسان‌ها می‌توانند مقدار آنرا کم یا زیاد کنند. بلاء برای برخی ادب و برخی امتحان و برخی درجه است. •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• 🙏‏ کانال مسجد فاطمیه کرهرود👇👇 در ایتا👇 @masjedfatemiye