eitaa logo
مسجد فاطمیه کرهرود
85 دنبال‌کننده
218 عکس
33 ویدیو
2 فایل
🌷به اطلاع همه نمازگزاران مسجد می‌رساند،پاسخ سوالات شرعی خود را می توانید از طریق ارسال پیام به شخصی امام جماعت،دریافت نمایید. @Harimevelayaat 🙏‏ کانال مسجد فاطمیه کرهرود اراک👇👇👇 @masjedfatemiye https://chat.whatsapp.com/J2tnNyOJfqFK7eRSsG1lKY
مشاهده در ایتا
دانلود
✅فلسفه رنج(۱۵) (۱۵) احکام سفر شغلی و کثیر السفری(۴) 🔸معیار سفری که نمازش کامل است؛ ای؛ حداقل سه ماه سفر شغلی داشته+ ده روز استقرار در جایی نباشد. ؛ حداقل هر ده روز یک سفر شغلی + حداقل سه ماه در سال(سفر اول نماز شکسته) 👈 ؛ حداقل ده روز در هر ماه در مسافر باشد+تصمیم بر ادامه(6 ماه در یکسال یا 3 ماه در چند سال) البته در دو هفته اول سفر و در صورت مسافرت 8 و 9 روز در ماه،احتیاطا نماز جمع خوانده شود. 💥کسی که شغلش سفر است مثل راننده،با صدق عرفی این عنوان- هرچند این کار شغل موقّت او باشد - نمازش تمام است؛یعنی ملاکش حداقل ۶ ماه و... نیست بلکه ملاکش عرف متشرع است. مثلا راننده‌ای که فقط شب‌های جمعه مسافر از تهران به قم می‌برد و بقیّۀ هفته در وطن است، راننده حدّ مسافت شرعی بر او صدق نمی‌کند، پس نمازش در این سفرها شکسته است. 👈 ؛ حداقل سه روز در هفته+ به مدت حداقل 2 ماه(توضیح کامل‌تر نظر ایشان در جلسات بعدی_جلسه ۱۹_) 🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼 🔸عرض شد سختی ها و مصیبتهای انسانها در این دنیا بنا بر دلایل عقلی و نقلی،با هم مساوی‌اند؛حال یک سوال مهم در اینجا مطرح میشود: 🤔 چرا در روایات اشد الناس بلاء داریم؟ 🔸امام صادق عليه السلام : "إنّ أشدَّ النّاسِ بلاءً الأنبياءُ، ثُمّ الّذين يَلُونَهُم ، ثُمّ الأمْثَلُ فالأمثلُ ." 📚میزان الحکمه/ج۱ 1031 سخت ترين بلاها وآزمايشها را پيامبران از سر مى گذرانند، پس از آنها جانشينان و پيروانشان و سپس به ترتيب ، كسانى كه نزد خدا مقامى ارجمندتر دارند. 🔸امام صادق(ع) می‌فرماید: "إِنَّ فِي كِتَابِ عَلِيٍّ ع همانا در کتاب علی(ع) آمده است که أَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ بَلَاءً النَّبِيُّونَ ثُمَّ الْوَصِيُّونَ ثُمَّ الْأَمْثَلُ فَالْأَمْثَلُ سخت‌تریم انسانها در سختی کشیدن،پیامبران اند و سپس جانشینان آنها و بعد به ترتیب کسانی که شبیه‌ترین افراد به انبیاء اند. وَ إِنَّمَا يُبْتَلَى الْمُؤْمِنُ عَلَى قَدْرِ أَعْمَالِهِ الْحَسَنَةِ فَمَنْ صَحَّ دِينُهُ وَ حَسُنَ عَمَلُهُ اشْتَدَّ بَلَاؤُهُ و همانا مومن به اندازه اعمال نیکش آزمایش می‌شود؛پس هر کس که دینش سالم و عملش نیک باشد،بلاهایش بیشتر خواهد بود. وَ ذَلِكَ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَمْ يَجْعَلِ الدُّنْيَا ثَوَاباً لِمُؤْمِنٍ وَ لَا عُقُوبَةً لِكَافِرٍ زیرا خداوند دنیا را برای پاداش مومن و عقوبت کافر قرار نداده است. وَ مَنْ سَخُفَ دِينُهُ وَ ضَعُفَ عَمَلُهُ قَلَّ بَلَاؤُهُ وَ أَنَّ الْبَلَاءَ أَسْرَعُ إِلَى الْمُؤْمِنِ التَّقِيِّ مِنَ الْمَطَرِ إِلَى قَرَارِ الْأَرْضِ.(کافی/ج2ص259) و هر کس که دینش سبک و عملش ضعیف باشد،بلاهایش کمتر است... 🔸خداوند مقدار مصیبت‌ها و سختی های انسان ها که می‌خواهد تقسیم کند را مساوی قرار داده است. اما برخی از مصیبت ها و بلا ها خود ساخته اند. مثل اجل مسمی و اجل معلق 👈خداوند مصیبت ها را مساوی تقسیم کرده است اما خود انسان‌ها می‌توانند مقدار آنرا کم یا زیاد کنند. بلاء برای برخی ادب و برخی امتحان و برخی درجه است. •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• 🙏‏ کانال مسجد فاطمیه کرهرود👇👇 در ایتا👇 @masjedfatemiye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔹️حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت شهادت سردار رشید اسلام، سرلشکر پاسدار محمدرضا زاهدی و جمعی از همرزمان وی بدست رژیم غاصب و منفور صهیونیست، تاکید کردند: آنها را از این جنایت و امثال آن پشیمان خواهیم کرد، به حول و قوه‌ی الهی. ✍ متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: ✏️ بسم الله الرحمن الرحیم سردار رشید و فداکار اسلام، سرلشکر پاسدار محمدرضا زاهدی، در کنار همرزم بزرگوارش سردار محمد هادی حاج رحیمی، با جنایت رژیم غاصب و منفور صهیونیست به شهادت رسیدند. سلام و رحمت خدا و اولیائش بر آنان و دیگر شهیدان این حادثه، و لعنت و نفرین بر سردمداران رژیم ظالم و متجاوز. ✏️ شهیدان ما از خداوند مهربان خود، نشان قبول مجاهدتِ درازمدت خود را دریافت کردند و هم‌اکنون در جمع اولیاء و صلحاء، متنعم به نِعَم الهی‌اند. ✏️ سردار زاهدی از دهه شصت در میدان‌های خطر و مجاهدت، چشم انتظار شهادت بود. آنها چیزی را از دست نداده و پاداش خود را دریافت کرده‌اند، ولی غم فقدان آنان برای ملت ایران به‌ویژه هرکه آنان را می‌شناخت سنگین است. رژیم خبیث به دست دلاورمردان ما مجازات خواهد شد. آنها را از این جنایت و امثال آن پشیمان خواهیم کرد به حول و قوه‌ی الهی. والسلام علی عبادالله الصالحین سیّدعلی خامنه‌ای ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ 💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مدافعین حریم ولایت
👇👇👇 🔸جمعه آخر ماه مبارک رمضان است. روز قدس که هم‌جوار شب قدر است لازم است که در بین مسلمانان احیا شود و مبدأ بیدارى و هوشیارى آنان باشد... هان اى مسلمانان جهان و مستضعفان گیتى به پا خیزید... تا کى باید شما در زیر چکمه تفاله‌هاى آمریکا، اسراییل غاصب پاى کوب شود. تا کى ، فلسطین، لبنان و مسلمانان مظلوم آن دیار در زیر سلطه جنایت کاران به سر برند و شما تماشاچى باشید. 📚(صحیفه‌نور، ج 15، ص 75) 🔸اگر یک هیاهویى از تمام ملت‌هاى مسلمین بلند شود... حالا همان تظاهرات، همان راهپیمایى‌ها را بکنند، این مقدمه مى‌شود از براى این‌که ان‌شاءاللّه جلوى این مفسدین را ما بگیریم و کلک اینها از بلاد اسلام کنده بشود. 📚صحیفه نور، ج 12، ص 282 •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• 📝آدرس کانال مدافعین حریم ولایت👇👇👇 👈در ایتا @rahbarjame 👈در سروش @rahbarjame 👈در بله @rahbarjame 👈در تلگرام @rahbarjamee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅فلسفه رنج(۱۶) (۱۶) احکام سفر شغلی و کثیر السفری(۵) 🔸نظر مراجع در مورد سفر اول؛ 👈آیت الله :در سفر اول نماز کامل و روزه صحیح است. 💥"از همان سفر اول حکم سفر شغلی را دارد و نمازش تمام است." https://www.leader.ir/fa/book/173?sn=31048 👈آیت الله :در سفر اول نماز کامل و روزه صحیح است.(فقط بنا بر احتیاط مستحب،دو سه روز اول نماز را جمع بخواند) 👈آیت الله : در سفر اول نماز شکسته است و نمی توان روزه گرفت. 👈آیت الله :کسی که مقدّمۀ شغلش، سفر است یا کثیر السفر در غیر شغل است در دو هفته اول شروع سفر،احتیاطا نماز را جمع بخوانند. اما کسی که شغلش سفر است مثل راننده؛در سفر اول نماز کامل و روزه صحیح است. 🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼 🔸بسیاری از مشکلات خود‌ساخته اند. مثال قطع دست و چهارشنبه سوری و... 💠فلسفه رنج(آیت الله مصباح)؛ راه و ماه 🔸تقسیمات شرور شرور ابتدایی و شرور ثانوی 1⃣شرور این عالم، به نوبه خود، به دو دسته تقسیم می‌شوند: یک دسته شروری که بدون دخالت انسان یا موجود مختار دیگری پدید آمده است و به آن‌ها «شرور ابتدایی» می‌گوییم؛ 👈آیت الله مکارم: مصائبى که با طبیعت زندگى انسان سرشته شده، و اراده بشر کمترین تأثیرى در آن ندارد: مانند مرگ و میر و قسمتى از حوادث دردناک طبیعى، چنانکه خداوند هم از آنها تعبیر به مصیبت کرده است «..أَصابَتْکُمْ مُصیبَةُ الْمَوْت...»(5) 2⃣دسته دیگر، شروری است که جنبه ثانوی یا عکس‌العملی دارد؛ یعنی موجودی کاری را انجام می‌دهد و در اثر آن، شری تحقق پیدا می‌کند؛ چنان‌که انسانی گناه می‌کند و به آثار سوء آن گناه مبتلا می‌شود؛ به این شرور  «شرور ثانوی» یا «عکس‌العملی» می‌گوییم. 👈آیت الله مکارم: مصائبى که انسان به نحوى در آنها نقش دارد: مانند آشوبها، جنگها و مصائب حاصل از برخوردهای ماشینی و...خداوند در قرآن در مورد قضیه جنگ احد می فرماید: « أَوَ لَمَّا أَصابَتْکُمْ مُصیبَةٌ قَدْ أَصَبْتُمْ مِثْلَیْها قُلْتُمْ أَنَّى هذا قُلْ هُوَ مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِکُم ...» (7) که می گوید توسط خود شما بر سر شما فرود آمده است. نسبی بودن شرور دنیوی اما شرور دنیوی، شروری نسبی هستند؛ برای مثال اگرچه آتش کاغذ را می‌سوزاند، ولی همین آتش باعث می‌شود که غذا پخته شود، یا هوا گرم شود و از سرمازدگی و بیمار‌ی‌های ناشی از آن جلوگیری می‌کند.  🔸شرور ثانوی و عکس العلمی به دو دسته تقسیم می‌شوند: 1⃣به خاطر گناه شخصی 2⃣به خاطر گناه جمعی 💥توضیح بیشتر در جلسه بعدی 1398/12/13 https://mesbahyazdi.ir/node/7638 💥لینک مباحث آیت الله مکارم؛ https://makarem.ir/maaref/fa/article/index/254167 •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• 🙏‏ کانال مسجد فاطمیه کرهرود👇👇 در ایتا👇 @masjedfatemiye
✅فلسفه رنج(۱۷) (۱۷) احکام سفر شغلی و کثیر السفری(۶) 🔸فاصله افتادن ده روز بین سفرها؛ 👈آیات عظام مکارم و خامنه‌ای و صافی: در سفر اول نمازش شکسته است. 👈آیت الله سیستانی: در سفر اول باید نمازش را تمام بخواند.(مساله ۱۷۵۰) 💥ملاک استباط و برداشت و فتوای مراجع تقلید،سختی و راحتی نیست و اینگونه نیست که یک مرجع راحت‌تر گرفته و مرجع دیگری سخت‌تر. 🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼 🔸عرض شد سختی‌ها و بلا‌های دنیا یا ابتدایی است یا عکس العملی. عکس العملی هم یا به خاطر عمل خود شخص هست و یا به خاطر عمل دیگران. 🔸شرور ثانوی یا عکس العلمی به دو دسته تقسیم می‌شوند: 1⃣به خاطر گناه شخصی 👈مکارم: مصائبی که از فعالیت فردی و گناهان شخصی افراد حاصل می شود: چنانکه خداوند در مورد منافقین می فرماید: «فَکَیْفَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصیبَةٌ بِما قَدَّمَتْ أَیْدیهِمْ ثُمَّ جاؤُک...» (8) در اینجا به گناه فرد فرد آنها نظر دارد. 2⃣به خاطر گناه جمعی که به بیان آیت الله مصباح شرور اجتماعی نامیده می‌شوند. 👈مکارم:مصائبی که از فعالیت و گناه جمعی و گروهی افراد جامعه حاصل می شود: در آیه 41 سوره «روم» مى خوانیم: «ظَهَرَ الْفِسادُ فِى الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما کَسَبَتْ أَیْدِى النَّاسِ لِیُذِیْقَهُمْ بَعْضَ الَّذِی عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ»؛ (فساد در خشکى و دریا به خاطر اعمال مردم، آشکار شد، تا نتیجه بعضى از اعمالى را که انجام داده اند به آنها بچشاند، شاید باز گردند.) منظور از جمله «بِمَا کَسَبَت اَیدِی النَّاس...» همان مصائب و مشکلات است و واژه «الناس» جنبه جمعی و فراگیر آن را می رساند. 💥مثال پدر و برادر معتاد و... که بر خواستگاران دختر ان خانواده تاثیر می گذارد. 💥انواع گناهان اجتماعی،مثل بد حجابی در جامعه... 🌼برعکس آن هم هست یعنی بسیاری از اوقات خداوند به هاطر یک انسان خوب،عذاب را نازل نمی‌کند. 💥شرور اجتماعی(آیت الله مصباح) مسئله فرعی دیگر نیز این است که گاهی خود شخص مرتکب کاری که موجب شر باشد نشده، اما شر از دیگری به او سرایت می‌کند، مثل شرهای اجتماعی؛ عکس این مسئله در خیرات نیز وجود دارد؛ ‌یعنی خود شخص مرتکب چیزی که موجب استفاده از نعمت‌ها بشود نشده، بلکه دیگری کاری را انجام داده که زمینه انتخاب مطلوب را برای این شخص فراهم می‌کند، و در واقع این هم نوعی امتحان است؛وَنَبْلُوكُم بِالشَّرِّ وَالْخَيْرِ فِتْنَةً.[انبیا، 35] پس ممکن است رفتار کسی زمینه انتخاب و امتحان را برای دیگران فراهم کند؛ چنان‌که رفتار خوب گذشتگانی ممکن است زمینه‌هایی را برای اعمال خیر نسل بعدی فراهم کنند. 1398/12/13 https://mesbahyazdi.ir/node/7638 💥لینک مباحث آیت الله مکارم؛ https://makarem.ir/maaref/fa/article/index/254167 💥شاه کلید بحث فلسفه رنج: این است که وقتی بلا و سختی‌ای دیدی،اول خودت را چک کن که این بلا خودساخته یا عکس العملی نباشد_که معمولا اینگونه است_ اگر بود از آن گناه یا اشتباه توبه و جبران کن و اگر نبود،خدا را شکر کن زیرا خداوند می‌خواهد تو را رشد بدهد و اضافه کاری‌ات را بیشتر کند تا حقوقت را زیاد کند و یا رتبه‌ات را افزایش دهد. •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• 🙏‏ کانال مسجد فاطمیه کرهرود👇👇 در ایتا👇 @masjedfatemiye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅فلسفه رنج(۱۸) (۱۸) احکام سفر شغلی و کثیر السفری(۷) 🤔حکم کثیرالسفر شغلی‌ای که بخواهد برای کار دیگری مثل زیارت یا حج مسافرت کند،چیست؟ 👌همانطور که در جلسه اول احکام کثیرالسفر گذشت،مراجعی که کثیرالسفر غیرشغلی را قبول ندارند،مطلقا نماز را در این نوع از سفرها شکسته و روزه را غیر صحیح می‌دانند. 👈آیت الله خامنه ای: نمازش شکسته است و روزه اش صحیح نیست؛مگر اینکه در ضمن سفر شغلی، اعمال خاصی از قبیل دیدن اقوام و دوستان را هم انجام دهد که در اینصورت نمازش کاکل است و روزه اش صحیح است. 👈آیت الله سیستانی: نمازش شکسته است و روزه اش صحیح نیست؛مگر آنکه عرفاً او را «کثیر السفر» بگویند؛ مانند کسی که دائماً سه روز در هفته مسافر است 🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼 🔸انواع مصیبتها؛ ۱. ابتدایی ۲. خودساخته الف) گناه فردی ۱. مستقیم(تنبلی، عدم مشورت و...) 👈بی احترامی به پدر موجب بی احترامی فرزند به شما می‌شود. ۲. غیر مستقیم( گناه؛زکات ندادن بر بارش باران موثر است) 👈تاثیر گناه قطع رحم بر کم شدن عمر و روزی. 👈تاثیر گناه بی حجابی بر کم شدن رزق 🔸نقش اراده انسان در مشکلات و مصائبی که بر خود او وارد می شود: 👈خداوند می فرماید: «ما أَصابَکُمْ مِنْ مُصِیبَةٍ فَبِما کَسَبَتْ أَیْدِیکُمْ»؛ (هر مصیبتى به شما رسد به خاطر اعمالى است که انجام داده اید.)(18) 👈پیامبر اکرم(ص) در مورد این آیه به حضرت امیر علیه السلام ‌فرمودند: «این آیه بهترین آیه در قرآن است، ای علی! هر خراشی که از چوبی برتن انسان وارد می‌شود و هر لغزش قدمی، بر اثر گناهی است که از او سر زده ...»(19) 👈امام صادق می‌فرماید: هرگاه خدا بر قومی خشم گیرد ولی بر آنها عذابی نازل نکند «اغلی اسعارها ، و قصّر اعمارها ، و لم تربح تجّارها و لم تغزر انهارها، و سلّط علیها شرارها و حبس علیها امطارها» مایحتاج آنها را گران می‌کند و عمر ایشان را کوتاه می‌کند و تجارتشان را کم سود و رودهای آنها را کم آب کرده و اشرار را بر آنها حاکم می‌کند و آنها را از باران محروم می‌کند.(23) 👈از حضرت امیر علیه السلام نقل است که فرمود: از گناه پرهیز کنید زیرا «ما من بلیّه و لانقص رزق الا بذنب»؛ (هیچ بلا و مصیبتی جز به سبب گناه رخ نمی‌دهد.)(24) 👈در نهج البلاغه آمده است: «ما کانَ قَوْمٌ قَطُّ فِی غَضِّ نِعْمَةٍ مِنْ عَیْشٍ، فَزالَ عَنْهُمْ، إِلَّا بِذُنُوبٍ اجْتَرَحُوها، لِأَنَّ اللَّهَ لَیْسَ بِظَلَّامٍ لِلْعَبِیْدِ»؛ (هیچ ملتى از آغوش ناز و نعمت زندگى، گرفته نشد، مگر به واسطه گناهانى که انجام دادند، زیرا خداوند هرگز به بندگانش ستم روا نمى دارد.) (25) 🔸نقش ارده انسان در ایجاد مصائب برای دیگران: 💥مثلا گاهی یک راننده در رانندگی خود دقت نمی کند و باعث تصادف شده و برای سرنشینان ماشین خود و ماشین طرف مقابل حادثه ایجاد می کند یا فردی با استعمال شراب یا مواد مخدر برای خانواده خود یا دیگران مشکلی ایجاد می کند و... 👈قرآن کریم صریحاً اعلام می‌کند که: «و اتّقوا فتنه لاتصیبّن الذّین ظلموا منکم خاّصه»؛ (از فتنه‌ای که تنها به ستمگران شما نمی‌رسد بترسید.)(28) 💥آدرس روایات فوق؛👇👇👇 https://makarem.ir/maaref/fa/article/index/254167 •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• 🙏‏ کانال مسجد فاطمیه کرهرود👇👇 در ایتا👇 @masjedfatemiye
✅فلسفه رنج(۱۹) (۱۹) احکام سفر شغلی و کثیر السفری(۸) 🔸آیت الله مکارم شیرازی تقسیم بندی‌ای برای كثير السّفر دارند و می‌فرمایند: در يكى از اين چهار حالت، كثيرالسفر مى‌شود ونماز و روزه‌اش در بين راه و مقصد كامل است: 1⃣ در مدت زمان يك ماه، هر روز (هر چند بدون جمعه‌ها) رفت‌وآمد كند. 2⃣ در مدت زمان 45 روز، 5 روز در هفته رفت‌وآمد كند. 3⃣در مدت زمان دو ماه و بيشتر، حداقل سه روز در هفته (يا 12 روز در ماه) رفت‌وآمد كند. 4⃣در مدت حداقل دو ماه و كمتر از دو سال، حداقل سه روز در هفته در جايى بماند. معيار كثير السفر : لازم نيست سفرها به يك مقصد يا به يك منظور باشد بلكه معيار، سفرهاى متعدّد است؛ لذا چنانچه يك روز براى كار، روز ديگر براى تحصيل و روز سوم براى صله رحم به يك محل يا محل‌هاى متفاوت سفر كند كثيرالسفر محسوب مى‌شود و نماز وروزه اش كامل است. https://www.makarem.ir/main.aspx?reader=1&pid=316954&lid=0&mid=102710&catid=6508 🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼 🔸 امام على عليه السلام:اَلنّاسُ كَالشَّجَرِ شَرابُهُ واحِدٌ وَ ثَمَرُهُ مُخْتَلِفٌ؛ مردم، همانند درختانند كه آبشان يكى و ميوه هايشان گوناگون است. [غررالحكم، ح ۲۰۹۷] 👈یکی از نکات این روایت است که انسان‌ها بلاهایشان مساوی اند)آب و خاک( اما با توجه به اختیاری که دارند،می‌توانند این سختی‌ها را کم یا زیاد کنند. یکی از این موارد سختی های خودساخته است که در ادامه با آیات و روایات آن بیشتر آشنا می‌شویم: 👈«فَأَهْلَكْناهُمْ بِذُنُوبِهِمْ» (انعام/ 6) يعنى مردم را به خاطر گناهانشان هلاك كرديم. 👈«فَأَخَذْناهُمْ بِما كانُوا يَكْسِبُونَ» (اعراف/ 96) در قرآن مى‏فرمايد: ايشان را به خاطر آن چه كسب كردند مؤاخذه كرديم و با قهر و غضب اين‏ها را گرفتيم. 👈 «أَنْ يُصيبَهُمْ بِبَعْضِ ذُنُوبِهِمْ» (مائده/ 49) يعنى خدا اراده كرده است كه به مردم به خاطر بعضى ازگناهانشان سختى اصابت كند. 👈«فَأَنْزَلْنا عَلَى الَّذينَ ظَلَمُوا رِجْزاً مِنَ السَّماءِ بِما كانُوا يَفْسُقُونَ» (بقره/ 59) يعنى بر كسانى كه اهل ظلم هستند از آسمان رجز نازل كرديم چون فاسق هستند. 👈 «وَ تِلْكَ الْقُرى أَهْلَكْناهُمْ لَمَّا ظَلَمُوا» (كهف/ 59) 👈«فَلَمَّا عَتَوْا عَنْ ما نُهُوا عَنْهُ قُلْنا لَهُمْ كُونُوا قِرَدَهً خاسِئينَ» (اعراف/ 166) هنگامى كه در برابر آنچه از آن نهى شده بودند سركشى كردند، به آنها گفتيم: «به شكل ميمونهايى طردشده در آييد!» 👈 «فَتِلْكَ بُيُوتُهُمْ خاوِيَهً بِما ظَلَمُوا» (نمل/ 52) به خاطر ظلم ايشان، خانه ‏هايى خراب شدند. 👈«مِمَّا خَطيئاتِهِمْ أُغْرِقُوا» (نوح/ 25) به خاطر خطاهايى كه داشتند، غرق شدند. 🔸امام باقر فرمود: «إِنَّ الْعَبْدَ لَيُذْنِبُ الذَّنْبَ فَيُزْوَى عَنْهُ الرِّزْقُ» (كافى/ ج 2/ ص 270) گاهى انسان گناه مى‏ كند و روزيش كم مى‏ شود. 🔸از امام صادق (ع) نقل شده است: «مَا أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَى عَبْدٍ نِعْمَهً فَسَلَبَهَا إِيَّاهُ حَتَّى يُذْنِبَ ذَنْباً يَسْتَحِقُّ بِذَلِكَ السَّلْبَ» (كافى/ ج 2/ ص 274) 🔸امام عسكرى عليه السلام فرمود: أَقَـلُّ النّاسِ راحَـةً الحَـقُودُ. [تحف العقول: 488] كم آسايش ترين مــردم، انسـان كينه توز است. 🔸امام على عليه السلام : الحَسَدُ مَطِيَّةُ التَّعَبِ . [ بحار الأنوار : ج 78 ص 13 ح 71 . ] حسادت ، مَركب رنج و عذاب است. •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• 🙏‏ کانال مسجد فاطمیه کرهرود👇👇 در ایتا👇 @masjedfatemiye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅فلسفه رنج(۲۰) (۲۰) معنای اعراض از وطن مسأله 1773. ملاک در «إعراض و روی گرداندن از وطن»، آن است که فرد اطمینان داشته باشد در آینده برای زندگی و سکونت به آن مکان بر نمی‌‌گردد. چنانچه احتمال قابل توجّه بدهد که در آینده برای سکونت و زندگی به وطن سابقش بر می‌‌گردد، در این صورت، اعراض محقّق نشده است و هر وقت به آن مکان می‌‌رود، نمازش کامل است. ؛ ۱. اعراض با خروج از وطن با تصمیم بر عدم بازگشت به آنجا  و همچنین با علم یا اطمینان به عدم امکان بازگشت  محقق می شود. ۲. اگر مدت خیلی طولانی؛ مانند چهل، پنجاه سال از وطنش خارج شده و در این مدّت به ذهنش هم نیامده که به آنجا برگردد؛ در این صورت بعید نیست که ترکِ طولانی‌ مدت در حکم اعراض باشد و نمازش در آنجا بدون قصد اقامت ده روز، قصر باشد. https://www.leader.ir/fa/book/173?sn=29669 . اعراض عملى : هرگاه شخصى قصد بازگشت به وطن سابق را براى سكونت مستمر داشته باشد، ولى عملا مدّت طولانى گذشته (مثلاً پنج سال) و هنوز بازنگشته، اعراض عملى حاصل شده ونماز و روزه‌اش در آنجا شكسته است. مگر اينكه سالى سه چهار ماه، هرچند به صورت پراكنده در آنجا سكونت داشته باشد. . نماز و روزه در وطن سابق : هرگاه از آنجا اعراض كرده، يعنى قصد ندارد براى سكونت مستمر به آنجا بازگردد، نماز و روزه در آنجا شكسته است، مگر اينكه هر سال، سه چهار ماه در آنجا اقامت داشته باشد. 🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼 🔸امام باقر عليه السلام:اَلنّاسُ رَجُلانِ: مَسْتَريحٌ بِالْمَوْتِ وَ مُسْتَراحٌ بِهِ مِنْهُ ؛ مردم بر دو دسته اند: آن كه با مرگ آسوده شود و آن كه با مرگش ديگران آسوده شوند. [معانى الأخبار، ص ۲۹۰] 💥یعنی انسان یا رنج می بیند و یا موجب رنج دیگران میشود. 🔸قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ (ع): «إِنَّ الْبَلَاءَ لِلظَّالِمِ أَدَبٌ وَ لِلْمُؤْمِنِ امْتِحَانٌ وَ لِلْأَنْبِيَاءِ دَرَجَهٌ وَ لِلْأَوْلِيَاءِ كَرَامَهٌ» (بحارالأنوار، ج 78، ص 198) 💥تمثیل حاج آقا قرایتی: تو پادگان سه رقم سرباز را اذيت مى‏كنند يك سربازى كه تخلف كرده است براى اينكه ادبش كنند مى‏گويند: يا الله اين كار را بكن مى‏خواهند ادبش كنند دو- يك سربازى را مى‏خواهند آموزشش بدهند براى آموزش مى‏گويند برخيز بدو و از كوه... نمى‏دانم چكار من و براى آموزش و آزمايش، رشد، يك سرباز هم مى‏آيد پهلوى افسر درجه دار... من خواهرم هفته ديگر عروس مى‏شود مى‏شه شما به من يك هفته مرخصى بدهى. مى‏گويد: اگر مى‏خواهى مرخصى به تو بدهم براى هفته ديگر پس اين هفته كه هستى دوبله كار كن، شيفتى نباشد، يعنى يك خورده اضافه وايستا. مثل اينكه ما الان كارمند دولت را، رئيسش مى‏گويد: دو ساعت اضافه‏تر وايستا تا يك كمكى بهش بكند. حالا هم گاهى وقتها اضافه كارى نيست. الكى است همين الكى در اداره، بپلكد كه اين كارتش، دو ساعت اضافه بزند پس گاهى وقتها براى اضافه حقوق است. اضافه حقوق يا درجه. پس سه رقم سرباز را در پادگانها در فشار قرار مى‏دهند، سربازى كه مى‏خواهند تنبيهش كنند سربازى را كه مى‏خواهند رشدش بدهند، سربازى را كه مى‏خواهند اضافه. 🔸امام على عليه السلام : لا تَفرَحْ بالغَناءِ والرَّخاءِ ، ولا تَغتمَّ بالفقرِ والبلاءِ؛ فإنّ الذَّهبَ يُجَرَّبُ بالنّارِ ، والمؤمنُ يُجَرَّبُ بالبلاءِ . {|1=1028|} : به ثروت و رفاه، دل شاد مشو واز تهيدستى و گرفتارى، اندوه به دل راه مده؛ زيرا طلا با آتش گداخته و ناب مى شود و مؤمن با بلا و گرفتارى. 🔸پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : مَن لَم يُبتَلَ فَهُوَ مَبغوضٌ عِندَ اللّهِ رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :إنَّ اللّهَ يُبغِضُ العِفْرِيَةَ النِّفْرِيَةَ الّذي لَم يُرْزَأْ في جِسمِهِ ولا مالِهِ . {|1=1036|} : خداوند انسان خبيثِ شيطان صفت را كه بلاى جسمى و مالى نمى بيند دشمن مى دارد. 🔸امـام صـادق عليه السلام فرمـود:  اِذا صَلُحَ اَمْرُدُنْياكَ فَاتَّهِمْ دينَكَ.  [تحف العقول/ 377.]  هر گاه كار دنيايت به سامان شد، دينت را متهـم سـاز. 💥یعنی مواظب باش دينت آسيب نديده باشد. •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• 🙏‏ کانال مسجد فاطمیه کرهرود👇👇 در ایتا👇 @masjedfatemiye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم. با قبولی عبادتات نمازگزاران به اطلاع میرساند امروز نماز جماعت ظهر و عصر برگزار نمی شود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅فلسفه رنج(۲۱) 🔸خلاصه فلسفه رنج؛ 1⃣ امتحان(تعریف انسان و همزاد بودنش با رنج) 2⃣ جلوگیری از فاسد نشدن(علت افزایش بی بند و باری ها،بی دینی و قبول نداشتن خدا نیست؛بلکه تنبلی و بیکاری و سختی نکشیدن جوانان است.) 3⃣ تقویت روح و جسم(تفاوت درختان بیابان با کنار جویبار) 4⃣ بیدار کردن انسان از خواب غفلت(در گردنه‌ها راننده خوابش نمی‌برد؛لعلهم یرجعون) 5⃣ بازگشت به سوی خدا(لعلهم یضرعون) 💥آدم بدون سختی پیدا نمی‌شود؛مگر بر اساس سنت استدراج؛که دو ویژگی دارد: الف) آنها افراد بدی هستند. ب) این سختی نکشیدن‌ها موقتی است. 💥هر پیامبری می‌آمد،همراهش سختی برای قومش هم می‌آمد(انعام/۴۲_ اعراف/۹۶)_ جلسه ۱۰ 💥سختی‌های انسان‌ها با هم برابرند؛ ۱. دلیل نقلی(بالسویه) ۲. دلیل عقلی(بلا‌ها هدیه‌اند) ۳. مقدار و درجه سختی‌ها با هم برابرند؛اما نوع و جنس سختی‌ها خیر(به دلیل تفاوت میان انسان‌ها) ۴. چرا طبق آیات و روایات، بعضی‌ها سختی‌شان بیشتر از دیگران است؟ آن سختی‌هایی که تقسیم شده،مساوی تقسیم شده و ما با اختیارمان می‌توانیم انرا کم یا زیاد کنیم. 🔸عوامل زیاد شدن سختی‌ها: الف) ایمان و دینداری بیشترین بلا ها،برای انبیاو و جانشینانشان و بعد مومنان است.(برای اضافه کاری و رشد و افزایش درجه) ب) گناه و بی ایمانی گناهان خودساخته(فردی،اجتماعی) ۵. سختی‌های جدید.(شب‌های قدر) ۶. سختی‌های انسانها،دفعتا و یکجا بر انسان نازل نمی‌شود؛یعنی سختی ها هنگام به دنیا آمدن یا هنگام رسیدن به سن تکلیف یا مثلا در سن ۴۰ سالگی نازل نمی‌شود. بلکه در طول عمر نازل می‌شود. وقتی سختی ها مساوی اند،پس آدم باهوش کسی است که خودش سختی های خودش را انتخاب کند. جوانان ازدواج نمی کنند برای اینکه می خواهند از سختی های زندگی مشترک فرار کنند خب خدا از راه دیگری سختی هایی را به تو می رساند. کسانی که ازدواج کرده اند و بچه دار نمی شوند،می گویند ما بچه دار نمی شویم چون نمی خواهیم سختی های فرزندان را به دوش بکشیم. أولا) بالاخره که فرزنددار میشوی...آن وقت که خداوند با یک فرزند تقاص و سختی 5 فرزند را از تو می کشد. ثانیا) اگر هم فرزنددار نشدی،خدا از راه دیگری سختی هایی را به تو می رساند. پس با این وجود فرزندآوری؛مخصوصاً با تعداد بیشتر سختی های زندگی را کاهش می دهد چون سختی ها به صورت مساوی تقسیم شده اند و وقتی تو حد نصاب سختی ای داشته باشی،دیگر خداوند نمی گذارد سختی های دیگری به تو اصابت کند. •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• 🙏‏ کانال مسجد فاطمیه کرهرود👇👇 در ایتا👇 @masjedfatemiye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅انتخاب سختی‌ها(۱)👆👆👆 👈بفرستید برای جوونایی که ازدواج نمی کنن... 👈بفرستید برای زوج‌های جوونی که بچه نمیارن... 🔹در صفحه روبیکا زیر عضو شوید👇👇👇 https://rubika.ir/Harimevelayaat