eitaa logo
مسجد فاطمیه کرهرود
86 دنبال‌کننده
231 عکس
37 ویدیو
2 فایل
🌷به اطلاع همه نمازگزاران مسجد می‌رساند،پاسخ سوالات شرعی خود را می توانید از طریق ارسال پیام به شخصی امام جماعت،دریافت نمایید. @Harimevelayaat 🙏‏ کانال مسجد فاطمیه کرهرود اراک👇👇👇 @masjedfatemiye https://chat.whatsapp.com/J2tnNyOJfqFK7eRSsG1lKY
مشاهده در ایتا
دانلود
✅جلسه ۷۴ تفسیر یکشنبه ها ۱۴۰۳/۸/۶ ◀️شیوه های (۵۷) غیر مستقیم سخن گفتن(۱۰) 1⃣سخن و محتوای زیبا را در ظرف و قالب زیبا بیان کن. 2⃣آسان و ساده بیان کردن. 3⃣ . 4⃣عدم بی طرفی 5⃣تکرار مطالب 6⃣تدریجی بودن 7⃣بیان محکم و متشابه(۲۰) 8⃣غیر مستقیم سخن گفتن 🔸سخنان دوزخیان: 1⃣با خدا: الف) "رَبَّنا اَخْرِجْنا مِنْها"(مومنون/۱۰۶_۱۰۸) ب) "هَلْ اِلی‌ خُرُوجٍ مِنْ سَبِیلٍ"(غافر/۱۱) ج) "رَبَّنا اَخْرِجْنا نَعْمَلْ صالِحاً غَیرَ الَّذِی کنَّا نَعْمَل‌"(فاطر/۳۷)  خدایا! ما را از جهنم خارج کن تا عمل صالح انجام دهیم غیر از آنچه که در گذشته انجام داده‌ بودیم‌.» 2⃣با بهشتیان: وَنَادَىٰ أَصْحَابُ النَّارِ أَصْحَابَ الْجَنَّةِ أَنْ أَفِيضُوا عَلَيْنَا مِنَ الْمَاءِ أَوْ مِمَّا رَزَقَكُمُ اللهُ ۚ قَالُوا إِنَّ اللهَ حَرَّمَهُمَا عَلَى الْكَافِرِينَ ـــــــــــــــ و دوزخيان، بهشتيان را آواز مى‌دهند كه: «از آن آب يا از آنچه خدا روزىِ شما كرده، بر ما فرو ريزيد.» مى‌گويند: «خدا آنها را بر كافران حرام كرده است.» (سورة الاعراف، آیه ۵۰) الَّذِينَ اتَّخَذُوا دِينَهُمْ لَهْوًا وَلَعِبًا وَغَرَّتْهُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا ۚ فَالْيَوْمَ نَنسَاهُمْ كَمَا نَسُوا لِقَاءَ يَوْمِهِمْ هَٰذَا وَمَا كَانُوا بِآيَاتِنَا يَجْحَدُونَ ـــــــــــــــ همانان كه دين خود را سرگرمى و بازى پنداشتند، و زندگى دنيا مغرورشان كرد. پس همان گونه كه آنان ديدار امروز خود را از ياد بردند، و آيات ما را انكار مى‌كردند، ما [هم‌] امروز آنان را از ياد مى‌بريم. (سورة الاعراف، آیه ۵۱) 🌼🌼🌼 اهل جهنم علّت دوزخی شدن خود را برای بهشتیان این‌گونه بیان می‌کنند: «قالُوا لَمْ نَک مِنَ الْمُصَلِّینَ، وَ لَمْ نَک نُطْعِمُ الْمِسْکینَ، وَ کنَّا نخوض مَعَ الْخائِضِینَ، وَ کنَّا نُکذِّبُ بِیوْمِ الدِّینِ؛(مدثر/۴۳_۴۶)  می‌گویند: ما از نمازگزاران نبودیم، و مستمندان را اطعام نمی‌کردیم، و پیوسته با اهل باطل هم‌نشین و هم‌صدا بودیم، و همواره روز جزا را انکار می‌کردیم‌.» 3⃣با یکدیگر: الف) "کلَّمَا دَخَلَتْ اُمَّةٌ لَّعَنَتْ اُخْتَهَا"(اعراف/۳۸) زمان که گروهی وارد [دوزخ‌] می‌شوند، گروه دیگر را لعن می‌کنند. ب)برخی از دوزخیان، دیگران را عامل گمراهی خود دانسته و از آنان می‌خواهند که قبول مسئولیت کرده و بخشی از عذاب آنان را متقبل شوند.(غافر/۴۷) ج) در همین راستا به آنان می‌گویند: «بَلْ اَنْتُمْ لا مَرْحَباً بِکمْ اَنْتُمْ قَدَّمْتُمُوهُ لَنا فَبِئْسَ الْقَرارُ؛(ص/۶۰)  درود بر شما مباد! این عذاب را شما برای ما فراهم ساختید! این‌جا چه بد جایگاهی است!». د) سپس از خدا می‌خواهند «رَبَّنا مَنْ قَدَّمَ لَنا هذا فَزِدْهُ عَذاباً ضِعْفاً فِی النَّار؛(ص/۶۱)  پروردگارا! هر کس این عذاب را برای ما فراهم ساخته، او را دچار عذابی چند برابر کن.» 4⃣فرشتگان موکل جهنم: اهل دوزخ از ماموران جهنّم، جهت شفاعت در نزد پروردگار کمک می‌طلبند: «وَ قالَ الَّذِینَ فِی النَّارِ لِخَزَنَةِ جَهَنَّمَ ادْعُوا رَبَّکمْ یخَفِّفْ عَنَّا یوْماً مِنَ الْعَذاب‌»؛(غافر/۴۹)  و همچنین از فرشتگان می‌خواهند تا واسطه شوند که خداوند آنان را بمیراند و از این وضعیت خلاص شوند: «وَ نادَوْا یا مالِک لِیقْضِ عَلَینا رَبُّک قالَ اِنَّکمْ ماکثُونَ؛(زخرف/۷۷)  آنها فریاد می‌کشند‌ای مالک (فرشته نگهبان دوزخ)! آرزو داریم پروردگارت ما را بمیراند (تا آسوده شویم!) او در پاسخ می‌گوید: شما در این‌جا ماندنی هستید.» 5⃣با شیطان ابراهیم/۲۲ 6⃣با خودشان "یا لَیتَنَا اَطَعْنَا اللَّهَ وَ اَطَعْنَا الرَّسُولَا"(احزاب/۶۶) ای کاش، خدا را اطاعت کرده و از پیامبر فرمان برده بودیم "یا لَیتَنا نُرَدُّ وَ لا نُکذِّبَ بِآیاتِ رَبِّنا وَ نَکونَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ"(انعام/۲۷) ای کاش (بار دیگر، به دنیا) بازگردانده می‌شدیم، و آیات پروردگارمان را تکذیب نمی‌کردیم، و از مؤمنان می‌بودیم‌ 🔸چرا خداوند سخنان جهنمیان را در قرآن بیان می‌کند؟ پاسخ کوتاه: برای افزایش جذابیت و تاثیرگذاری بر مخاطب پاسخ مفصل: فواید بیان سخن جهنمیان: ۱. اثبات و توصیف علم خداوند نسبت به الف) آینده ب) نهان‌ها و ناظر بودن خداوند(خداوند به ته جهنم و گفتگوی آنها آگاه است.) ۲. اثبات و توصیف حق بودن قیامت و اینکه جهنم واقعی است نه شوخی. کاربرد زیر متن: خداوند به جای اینکه فقط مستقیم بگوید که "من به آینده علم دارم" و "قیامت حق است." گفتگوی بهشتیان و جهنمیان را بیان می‌کند و نظر جهنمیان درباره جهمنی شدنشان را بیان می‌کند. 👈موضوعات غیر مستقیم را می‌توان از "قل" های قرآن پیدا کرد. در مقابل عبارت"یا ایها الذین آمنوا" که مستقیم است. •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• 🙏‏ کانال مسجد فاطمیه کرهرود👇👇 در ایتا👇 @masjedfatemiye
✅جلسه ۷۵ تفسیر یکشنبه‌ها ۱۴۰۳/۱۰/۲ 💠ضرورت آشنایی با قرآن: 1⃣آشنایی با زبان قرآن 👈قانون اساسی اصل شانزدهم قانون اساسی بدین قرار شکل گرفت: «از آنجا که زبان قرآن و علوم و معارف اسلامی، عربی است و ادبیات فارسی کاملا با آن آمیخته است، این زبان باید پس از دوره ابتدائی تا پایان دوره متوسطه در همه کلاسها و در همه رشته ها تدریس شود» 👈فلسفه آشنایی با زبان عربی مقدمه واجب، واجب است. 💥انواع آموزش عربی: الف) اجتهادی ب) مکالمه ج) مقدمه فهم ادعیه و آیات و روایات 2⃣ قرآن ثقل اکبر است و همانطپر که برای ثقل اصغر جلساتی گرفته می‌شود،جلسات قرآنی هم بایستی گرفته شود. 3⃣ما محتاج قرآنیم 👈کلام رهبری از نهج البلاغه: "در کلام امیرالمؤمنین (علیه الصّلاة و السّلام) ــ که شاگرد برجسته‌ی قرآن و پیامبر اعظم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) ‌است ــ تعبیرات بلندی در نهج‌البلاغه درباره‌ی قرآن وجود دارد. رَبیعُ القُلوب؛ بهار دلها است؛ همچنان که در بهار، عالم ‌زنده میشود، زمین زنده میشود، قرآن دلها را زنده میکند و از دل‌مردگی، افسردگی و عقب‌رفت نجات میدهد؛ رَبیعُ القُلوبِ؛ ‌شِفاءُ الصُّدور؛(خطبه۱۱۰) فیهِ عِلمَ ما یَأتی؛ دَواءَ دَائِکُم‌ وَ نَظمَ ما بَینَکُم‌.(خطبه ۱۵۸) اینها تعبیرات نهج‌البلاغه درباره‌ی قرآن است؛ یعنی ‌معارفِ تمام‌نشدنیِ مورد نیاز بشر، در قرآن موجود است؛ چه معارفی که مورد نیاز بشر به عنوان فرد است، چه معارفی که ‌مورد نیاز بشر به عنوان جامعه‌ی بشری است. این عبارت «عِلمَ ما یَأتی» که از نهج‌البلاغه خواندیم، یعنی برآورنده‌ی ‌نیازهای همه‌ی بشر و همه‌ی آینده؛ عِلمَ ما یَأتی. در تمام ادواری که بشر در این کره‌ی خاکی زندگی میکند، قرآن نیازهای ‌او را تأمین میکند و پاسخ میدهد؛ «عِلمَ ما یَأتی» یعنی این. دوای دردهای بزرگ جوامع بشری است. وَ نَظمَ ما بَینَکُم؛ نظام ‌اجتماعی، ارتباطات بشری، ارتباطات جوامع، اینها همه در قرآن است. قرآن را بشناسیم." ‌۱۴۰۲/۱۲/۰۳ •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• 🙏‏ کانال مسجد فاطمیه کرهرود👇👇 در ایتا👇 @masjedfatemiye
جلسه ۷۶ تفسیر قرآن.mp3
11.12M
✅جلسه ۷۶ تفسیر یکشنبه‌ها ۱۴۰۳/۱۰/۹ 💠فواید بحث از شیوه تبیین و تبلیغ دین از نگاه قرآن: 1⃣تفسیر موضوعی قرآن الف) تفسیر موضوعی در‌ مقایسه با تفسیر ترتیبی، کاربردی‌تر و دقیق‌تر و جذاب‌تر و البته برای ارائه دهنده آن،بسی سخت‌تر است. ب) ده‌ها آیه از آیات قرآن فقط در شیوه هشتم_یعنی شیوه هشتم_ بیان شده که تیتیر برخی از این آیات در جلسه پنجم از شیوه هشتم بیان شد. 2⃣پی بردن به اعجاز قرآن 👈اینکه قرآن چقدر با توجه به طبیعت و روان انسانها سخن گفته است. 3⃣آشنایی با یکی از مهم‌ترین سنتهای الهی آشنایی با سنت‌های الهی، کمک زیادی به افزایش بندگی ما می‌کند و یکی از مهم‌ترین سنت‌های خداوند،هدایت انسانهاست که این موضوع دقیقا هدفش تبیین این مسئله است که خداوند چگونه ما را هدایت می‌کند؟! 4⃣افزایش فهم تربیتی تاثیرگذار این بحث در تربیت فرزند بسیار راه گشاست و راهکارهای بسیار مهم تربیتی به انسان می‌دهد. 5⃣جدید بودن بحث تفسیر هر کدام از سوره ها را می‌توان در تفاسیر یافت. این بحث از طرفی تفسیر موضوعی است و از طرفی بحثی نو و جدید و کاربردی است که در کمتر جایی بحث شده است. •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• 🙏‏ کانال مسجد فاطمیه کرهرود👇👇 در ایتا👇 @masjedfatemiye
✅چرا باید دانش‌آموزان عربی بیاموزند؟ 👈فلسفه خواندن درس زبان عربی چیست؟ 👈چرا باید زبان قرآن را یاد بگیریم؟ 👈انواع آموزش‌های زبان عربی چیست؟ 👈هدف آموزش و پرورش از خواندن زبان عربی،کدام نوع آموزش است؟ 💥پاسخ به سوالات فوق را می‌توانید در اینجا بشنوید و بخوانید. •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• 🙏‏ سلسله جلسات تفسیر قرآن در مسجد فاطمیه کرهرود👇👇 در ایتا👇 @masjedfatemiye
هدایت شده از مدافعین حریم ولایت
✅مشاوره 💠چگونه دختر ۱۸ ساله‌ام که نماز نمی‌خواند را،ترغیب به نماز کنم؟ ۷ توصیه مهم در اینجا👇👇👇 https://virasty.com/Harimevelayaat/1735879423776378849
هدایت شده از مدافعین حریم ولایت
✅در دعای ماه رجب،زنان هم باید دست به ریششان بزنند؟! ◀️در محضر آیت الله جوادی؛ «"شیبه" که به معنی نیست! انسان در حال اضطرار محاسن و چانه خود را میگیرد که به من رحم بکنید! این به چانه گرفتنِ "شیبه"، یعنی چانه ای که حالا به این صورت درآمده است و همین که میگویند مستحب است چانه را بگیرد نه را، برای همین جهت است. هم زن میتواند بگوید: "حَرِّمْ شَیْبَتِی عَلَی النّارِ" و هم مرد میتواند بگوید.» 📚جلسۀ 17 تفسیر سورۀ دخان؛ آیات 51 تا 59 •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• 📝آدرس کانال مدافعین حریم ولایت👇👇👇 👈در ایتا و بله و سروش @rahbarjame 👈در تلگرام @rahbarjamee
توجه توجه به اطلاع میرساند ، جلسه دی ماه نمازگزاران در روز جمعه ۱۴۰۳/۱۰/۲۱ بعد از نماز عشاء برگزار خواهد شد .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا