هشتم ربیع الاول روز شهادت امام حسن عسکری (ع) است که دارای اعمال با فضیلت و مستحبی همچون خواندن زیارت، نماز و صلوات می باشد. به گزارش راه آرمان؛ آداب و اعمال روز هشتم ربیع الاول ماه ربیع الاول سومین ماه از سال هجری قمری است که هر روز و یا شب آن مبارک و پر فضیلت است اما آمیخته با خاطره غم انگیزی چون شهادت امام حسن عسکری(ع) به روایتی معروف، در روز هشتم است.آداب و اعمال روز 8 ربیع الاول را ارائه کرده ایم.اعمال مستحبی در شب و روز 8 ربیع الاول امام حسن عسکری(ع) در تاریخ هشتم ربیع الأوّل، سال 206، در سن 28 سالگی به شهادت رسید و از همان روز، امامت حضرت مهدی(عج) آغاز گردید. (کافی، جلد 1، ص 503) 1. خواندن زیارت امام حسن عسکری
در این روز شایسته است زیارت آن دو امام بزرگوار خونده شود (مفاتیح الجنان، فصل نهم، در اعمال ماه ربیع الأّوّل ) زیارت حضرت امام حسن عسکری(ع) 2. صلواتی کوتاه بر امام حسن عسکری (ع) 3. خواندن نماز برای رفع حاجت در پاسخ به سوال برخی از شما کاربران از بخش دین و مذهب نمناک در رابطه با نماز حاجت امام حسن عسکری (ع) لازم دانستیم در این مطلب به آن بپردازیم. برای برآورده شدن حوایج، در مفاتیح الجنان و صحیفه عسکریه نمازی از امام حسن عسکری(ع) نقل شده است که چهار رکعت است؛ در رکعت اوّل پس از سوره «حمد» پانزده بار سوره «زلزال» و در رکعت دوّم بعد از «حمد» پانزده بار سوره «توحید» خوانده می شود و چون از نماز فارغ شدید این دعا را بخوانید: اللّٰهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِأَنَّ لَکَ الْحَمْدَ لَاإِلٰهَ إِلّا أَنْتَ الْبَدِیءُ قَبْلَ کُلِّ شَیْءٍ، وَأَنْتَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ، وَلَا إِلٰهَ إِلّا أَنْتَ الَّذِی لَایُذِلُّکَ شَیْءٌ، وَأَنْتَ کُلَّ یَوْمٍ فِی شَأْنٍ، لَاإِلٰهَ إِلّا أَنْتَ خالِقُ مَا یُریٰ وَمَا لَایُریٰ، الْعالِمُ بِکُلِّ شَیْءٍ بِغَیْرِ تَعْلِیمٍ، أَسْأَلُکَ بِآلآئِکَ وَنَعْمَائِکَ بِأَنَّکَ اللّٰهُ الرَّبُّ الْوَاحِدُ لَاإِلٰهَ إِلّا أَنْتَ الرَّحْمٰنُ الرَّحِیمُ، وَأَسْأَلُکَ بِأَنَّکَ أَنْتَ اللّٰهُ لَاإِلٰهَ إِلّا أَنْتَ الْوِتْرُ الْفَرْدُ، الْأَحَدُ الصَّمَدُ الَّذِی لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُواً أَحَدٌ؛ خدایا! از تو می خواهم به حق آنکه ستایش تنها از آن توست، شایسته پرستشی جز تو نیست، تویی سرآغاز هر آنچه هست و تویی زنده، به خود پایدار و شایسته پرستشی جز تو نیست، چیزی خوارت نسازد و تو هر روز در کاری هستی، شایسته پرستشی جز تو نیست، آفریننده هر آنچه به دیده آید و هر آنچه نادیده باشد، دانای به هر چیز بی آنکه آموخته باشی، از تو خواستارم به حق عطایا و نعمت هایت ای آن که تویی خدا و پروردگار جهانیان، یکتایی که شایسته پرستشی جز او نیست بخشایشگر مهربان و از تو می خواهم به آنکه تویی خدایی که شایسته پرستشی جز تو نیست، یگانه یکتای بی همتای بی نیازی که نه زاده است و نه زاده شده و برای او همتایی نیست؛ وَأَسْأَلُکَ بِأَنَّکَ اللّٰهُ لَاإِلٰهَ إِلّا أَنْتَ اللَّطِیفُ الْخَبِیرُ الْقَائِمُ عَلَیٰ کُلِّ نَفْسٍ بِمَا کَسَبَتْ الرَّقِیبُ الْحَفِیظُ، وَأَسْأَلُکَ بِأَنَّکَ اللّٰهُ الْأَوَّلُ قَبْلَ کُلِّ شَیْءٍ، وَالْآخِرُ بَعْدَ کُلِّ شَیْءٍ، وَالْبَاطِنُ دُونَ کُلِّ شَیْءٍ الضَّارُّ النَّافِعُ الْحَکِیمُ الْعَلِیمُ، وَأَسْأَلُکَ بِأَنَّکَ أَنْتَ اللّٰهُ لَاإِلٰهَ إِلّا أَنْتَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ الْبَاعِثُ الْوَارِثُ الْحَنَّانُ الْمَنَّانُ بَدِیعُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ذُو الْجَلَالِ وَالْإِکْرامِ وَذُو الطَّوْلِ وَ ذُو الْعِزَّةِ وَ ذُو السُّلْطانِ لَاإِلٰهَ إِلّا أَنْتَ أَحَطْتَ بِکُلِّ شَیْءٍ عِلْماً، وَأَحْصَیْتَ کُلَّ شَیْءٍ عَدَداً صَلِّ عَلیٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ. و از تو می خواهم به خدایی ات که شایسته پرستشی جز تو نیست ای مهرورز آگاه ناظر بر همگان و آنچه فراهم آورده اند، ای آن که دیده بان و نگاهداری و از تو درخواست می کنم به خدایی ات که سرآغاز است پیش از آنکه چیزی باشد و سرانجام است پس از هر آنچه هست و ای ژرفای هر چه هست و ای زیان رسان، سودبخش و فرزانه ی دانا و از تو می خواهم به خدایی ات که در پرستش یگانه ای، زنده و پاینده ای ، ای برانگیزنده، میراث بر و ای مهرورز، منّت گذار، ای پدیدآورنده ی آسمان ها و زمین، صاحب شکوه و بزرگواری و ای بخشایشگر عزتمند و دارای سلطنت پایدار، شایسته پرستشی جز تو نیست که دانشت همه را فراگرفته و شماره ی هر چه هست دانی، بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست. زمان خواندن نماز امام حسن عسکری (ع): این نماز در کتاب مفاتیح الجنان در ذیل اعمال روز جمعه به همراه نماز سایر ائمه(ع) آمده است. البته شیخ عباس قمی قبل از آن در عمل بیستم از اعمال روز جمعه اشاره می کند که اکثر این نمازها اختصاص به روز جمعه ندارد و لکن خواندن آنها در روز جمعه افضل است
🕌زیارت امام موسى کاظم و امام رضا و امام جواد و امام هادى(عليهم السلام) در روز چهارشنبه
🔆السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا أَوْلِيَاءَ اللَّهِ
السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا حُجَجَ اللَّهِ
السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا نُورَ اللَّهِ فِي ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ
السَّلامُ عَلَيْكُمْ، صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ عَلَى آلِ بَيْتِكُمْ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ، بِأَبِي أَنْتُمْ وَ أُمِّي
🔆لَقَدْ عَبَدْتُمُ اللَّهَ مُخْلِصِينَ، وَ جَاهَدْتُمْ فِي اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ حَتَّى أَتَاكُمُ الْيَقِينُ فَلَعَنَ اللَّهُ أَعْدَاءَكُمْ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ أَجْمَعِينَ وَ أَنَا أَبْرَأُ إِلَى اللَّهِ وَ إِلَيْكُمْ مِنْهُمْ
🔆يَا مَوْلايَ يَا أَبَا إِبْرَاهِيمَ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ
يَا مَوْلايَ يَا أَبَا الْحَسَنِ عَلِيَّ بْنَ مُوسَى
يَا مَوْلايَ يَا أَبَا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ
يَا مَوْلايَ يَا أَبَا الْحَسَنِ عَلِيَّ بْنَ مُحَمَّدٍ
أَنَا مَوْلًى لَكُمْ، مُؤْمِنٌ بِسِرِّكُمْ وَ جَهْرِكُمْ، مُتَضَيِّفٌ بِكُمْ فِي يَوْمِكُمْ هَذَا وَ هُوَ يَوْمُ #الْأَرْبِعَاءِ، وَ مُسْتَجِيرٌ بِكُمْ فَأَضِيفُونِي وَ أَجِيرُونِي، بِآلِ بَيْتِكُمُ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِين
هدایت شده از مکتب
امام حسن عسکری فرمود:
«به خدا سوگند (فرزندم) غیبتى میکند که کسى از مهلکه (بىدینى و گمراهى) نجات نمىیابد جز آنان که خداوند آنها را در عقیده به امامتش ثابت قدم داشته و به آنها توفیق دعا برای تعجیل در فرجش داده باشد؛
وَ اللَّهِ لَیَغِیبَنَّ غَیْبَةً لَا یَنْجُو فِیهَا مِنَ التَّهْلُکَةِ إِلَّا مَنْ یُثْبِتُهُ اللَّهُ عَلَى الْقَوْلِ بِإِمَامَتِهِ وَ وَفَّقَهُ لِلدُّعَاءِ بِتَعْجِیلِ فَرَجِه».
▪️هشدار که ماتم عظیم است امروز
دلها همه با غصه ندیم است امروز
بر صاحب عصر تسلیت باید داد
کان درّ گرانمایه یتیم است امروز▪️
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔻آیندۀ اغتشاش در آینۀ جنگ روایتها
🖋 مهدی جمشیدی
۱. فتنۀ اخیر، یکی از مصداقهای برجستۀ «جنگ روایتها» است و در درون خود، درسها و عبرتهای فراوانی در این باره دارد. در بازی روایتی، «مسائل غیرمرتبط» و «اجزای ناهمگون» به هم ربط داده میشوند و «شبکۀ پیچیده»ای از معادلات و مناسبات در میان متغیّرها طرّاحی میشود؛ بهطوریکه مخاطب از دستیابی به «شناخت اطمینانبخش»، بازمیماند و نمیتواند خود و ذهن خود را از این «فضای غالب» بیرون بکشد و مستقل و فارغ از جوّ ایجادشده، اندیشهورزی کند. در این حال، وظیفۀ ما عبارت است از «واسازی روایت»، نه تسلیمشدن در برابر روایت. بهبیاندیگر، اگر روایت نمیسازیم، نباید «روایتزده» شویم و در چهارچوبها و قفسهایی تنفس کنیم که جریان معارض تولید کرده است. وظیفۀ ما، شکستن همین روایتها و در واقع، کجروایتهاست. باید «ساختارشکنی ذهنی» کنیم و «گزینههای شناختیِ جدید»ی در اختیار افکار عمومی قرار بدهیم. ذهنیّت جمعی، همواره گرسنه است و محتاج تحلیل و تفسیر و روایت. باید برای او در مقابل هر واقعیّت، روایتی را ساخت و آن را توزیع کرد تا شاید در برابر روایتهای معارض، تاب بیاورد و مردم را متقاعد سازد.
۲. به محض تحقّق واقعیّت، روایتهایی
بر آن بار میشوند و به این ترتیب، جنگ روایتها آغاز میگردد و بر اساس مضمون روایتها، جبههبندی صورت میگیرد. در این ماجرا، ما «روایت نخست» را از آنِ خود نکردیم و در انتظار نشستیم تا پس از شکلگیری روایت اوّل، «مواجهۀ واکنشی» با آن داشته باشیم. در این مواقع، کار زیادی از رویارویی واکنشی ساخته نیست و خواهناخواه، فرصتها و مزیّتهایی که در «مرحلۀ پیشاروایت» در اختیار ماست، از دست میروند یا ضعیف و رقیق میشوند. بنابراین مسأله عبارت از سرعت عمل در ساختهوپرداختهکردن «روایت اوّل». چنین روایتی، محتمل است که «غالب» نیز شود. روشن است که ذهنهای خالی و آغشتهنشده به کجروایتها را بهتر و آسانتر میشود جذب کرد و همراه و همدل نگاه داشت، تا ذهنهایی که روایتی در بسترشان نشسته است و با آن انس گرفتهاند.
۳. بازی روایتیِ جبهۀ دشمن، محدود به این مورد نخواهد بود، بلکه ما با «مجموعه»ای از کنشهای روایتی و ضدّروایتی روبرو خواهیم بود که یکی پس از دیگری از راه میرسند و میخواهند اعصاب عمومی را بفرسایند و امید اجتماعی را بزدانید. این یک «خطّ ممّتد» است که متوقف نخواهد شد؛ چراکه دشمن زینپس، هیچ اقدامی را بدون «پیوست روایتی» به انجام نخواهد رساند و بهخوبی دریافته که میتواند با ذهن جمعی، بازی کند. در این صورت، ما باید همواره نگران از دست رفتن «شناختهای پیشین» باشیم؛ «ساختارشکنی ذهنی»، به هیچ باوری رحم نمیکند و هدفی جز «بیثباتسازیِ شناختی» ندارد. ذهن جمعی، دستخوش طوفانها و تلاطمهای متعدّد خواهد شد و بازی دشمن، به زمین برداشتها و تفسیرها و درکها تغییر یافته است. ازاینرو، نباید سرگرم «واقعیّت» و اصلاح آن شد و تصوّر کرد که ساماندهی به واقعیّت، شرط لازم و کافی است. واقعیّت، هرچه که باشد، چه بسامان و چه نابسمان، این «روایت» است که تعیینکننده است و نتیجۀ نبرد را مشخص میکند. «قدرت روایت» بر «قدرت واقعیّت»، پیشی گرفته و روایت به علّت تامّۀ تحوّلات اجتماعی تبدیل شده است. با این حال، ما همچنان این وضع تاریخیِ جدید را جدّی نگرفته و برای آن چارهسازی نکردهایم.
۴. زمانی بود که با مواجهۀ امنیتی یا حضور مردمی، قصّههای تلخ، پایان میپذیرفت و فصل تازه آغاز میشد، اما اینک، قواعد بازی تغییر کرده است. باید به سراغ «ذهنیّتها» رفت و «شناختها» و «معرفتها» را دگرگون ساخت. ما هیچ گزینۀ دیگری در اختیار نداریم که بتواند در «بلندمدّت» و بهطور «ریشهای»، کارساز و راهگشا باشد؛ نهفقط ما بلکه این تقدیر کنونیِ همۀ جوامع است. جهان کنونی، چنین خصوصیّتی دارد و دشمن نیز بر اساس درکی که از این موقعیّت تاریخی یافته است، کنشهای خویش را صورتبندی میکند. در این ماجرا نیز تلاش دشمن، معطوف به تثبیت روایتِ نخست خویش است؛ میخواهد اثبات کند که داوری ابتداییاش درست بود و هیچیک از «توضیحهای نظام جمهوری اسلامی»، معتبر و واقعی نیستند. گفته شد که این وضع انفعالی، برخاسته از تعلل ما در ساختن «روایت اوّل» است. حال که چنین شده، باید تمام توان خویش را صرف «گردآوری شواهد عینی» کنیم و «مراجع اجتماعی» را نیز به صحنۀ تأیید و همراهی فرابخوانیم تا این کجروایت، شکسته شود. در این جنگ ترکیبی، ما نیز باید «ترکیبی» و «چندلایه» عمل کنیم و متناظر با حملۀ شناختی و تهاجم روایتی، یک «جبهۀروایتگر» بیافرینیم که «در لحظه» و «متقن» بگویند و بنویسند و به این واسطه، زمام و عنان «ذهن جمعی» را در اختیار خویش بگیرند.
#حجاب_یکی_از_ستون_های_جمهوری_اسلامی_است
🔴📢 صدای انقلابیون انقلاب اسلامی را ازاینجابشنوید
🔻 با فوروارد کردن مطالب ک
هدایت شده از مکتب
1_1748697631.mp3
19.06M
#سخنرانی
🏴 عزاداری شب شهادت امام حسن عسکری علیهالسلام و #دعای_توسل
🗓 سهشنبه ۱۲ مهرماه ۱۴۰۱
🎤 حجتالاسلام و المسلمین #عالی
@MohtavayeRozeh
بزرگواران، خصوصا از دقیقه ۳۰ به بعد رو حتما گوش بدید✅
دیشب مسجد مقدس جمکران
شب شهادت امام عسکری علیه السلام
📌اطلاعیه
💬 برگزاری مراسم پرفیض دعای ندبه
➕ هر هفته جمعه ها ساعت ۶:۴۵ صبح
✅ همراه با سخنرانی کوتاه و بعد از آن صرف صبحانه
#اطلاعیه
#دعای_ندبه
#جمعه
#مسجد_امام_محمد_باقرع
#پایگاه_شهید_سیدمجتبی_علمدار
◼️@shahid_alamdar11
◼️@masjediha110