🌷 نکته تفسیری صفحه ۳۵۴🌷
ازدواج؛ سنّتی الهی:
موجودات برای ادامه ی حیات و زندگی خود، به ابزار و وسایلی نیاز دارند. مثلاً زندگی و تحرکِ انسان، به سوخت و ساز بدن نیاز دارد، و سوخت و ساز بدن هم به مواد غذایی محتاج است؛ ولی نکته ی مهم این است که انسان چگونه سراغ مواد غذایی برود؟ در اینجا دست هنرمندانهی خالقِ زبردست از عالم غیب بیرون آمده، غریزه ی گرسنگی را از یک سو در وجود انسان، و جذّابیّت غذا را از سوی دیگر در مواد غذایی قرار داده است. بدین ترتیب، گرسنگی و تشنگی و خوشمزگی غذا و گوارایی آب، همه اسبابی برای ادامه ی حیات آن هاست که خدا به دقیق ترین صورت برنامه ریزی کرده است. به همین ترتیب، خواست خدای فرزانه بر این است که تا زمانی مشخّص، نسل انسان ها بر روی زمین باقی بماند؛ از این رو هر انسانی در زمانی معیّن احساس می کند که به جنس مخالف خود علاقه مند است و دوست دارد که ادامه ی زندگی اش را در کنار او بگذراند. امّا چون انسان ها ـ برخلاف حیوانات ـ دارای عقل و شعور و زندگیِ نظام مند و اجتماعی هستند، پروردگارشان نیازهای غریزی آنها را هدایت فرموده، برای برآوردن آنها، برنامه های دقیقی را توسّط پیامبران خود ارایه کرده است. ازدواج، یکی از برنامه های زیبا و دقیق خدا برای هدایت غریزه ی جنسی و ایجاد علاقه میان مرد و زن است.
انسان ها با پیوند مقدّس ازدواج، در کنار همسران خود به آرامش می رسند و فرزندان سالم و شایسته ای را در کانون گرم خانواده می پرورانند و نسلی پاک را از خود به جای گذاشته، به جامعه ی انسانی تحویل می دهند. ازدواج همچنین حس مسئولیت پذیری افراد را تقویت می کند و از افراد سست اراده و بی هدف، افرادی مصمّم، باشخصیّت و هدفدار می سازد. بی جهت نیست که پیامبر گرامی ما فرموده است: «هیچ بنایی در اسلام نزد خدا محبوب تر از ازدواج نیست.» و نیز فرموده است: «هر کس ازدواج کند، نیمی از سعادت و خوشبختی به او داده شده است.» البتّه ازدواج باید با چشمی باز و درکی صحیح از زندگی زناشویی و قبول مسئولیت های آن و آشنایی با صفات یک همسـر خوب انجام شود که در این صورت، مفید و سعادت بخش خواهد بود. آری، چنین ازدواجی مورد رضایت و خشنودی خدا نیز هست و همو به کسانی که به پیوند مقدّس ازدواج اقدام می کنند، وعده داده که «اگر فقیر باشند، خدا از لطف خویش آنان را بی نیاز می کند».
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2021851139Cd560dd7e3d
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
💕💕💕💕💕💕💕
🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴
از قبر
امام حسین "ع"
چه میدانید ؟
از این به بعد سلسله
مطالبی از کربلا همه
روزه ، در این کانــال
تقدیمتان خواهد شد.
«قسمت اول»
مساحت حرم مطهر امام حسین علیه السلام تا قبل از توسعه و بازسازی های اخیر تقریبا ۱۳۰۰۰ متر مربع و محیط آن ۵۰۰ متر میشد .
تعداد درهای حرم مطهر
حرم امام دارای ۱۰ درب بود که اولین آنها که جنوبیترین آنها می باشد باب القبله بوده و بقیه آنها به نام های باب الرجا، باب قاضی الحاجات، باب الشهداء، باب الکرامه، باب السلام، باب السدره، باب السلطانی، باب الراس الشریف و باب الزینبیه (س) میباشد که این در رو به تل زینبیه باز میشود.
ضریح مطهر امام حسین(ع)
در داخل حرم علاوه بر مزار عرفانی امام حسین(ع)، مزار حضرت علی اکبر (ع) در پایین پای امام حسین (ع) و حضرت علی اصغر (ع) در آغوش امام قرار دارد و بر این قبور ضریحی نصب گردیده است.
علاوه بر سه جسد مطهری که داخل ضریح قرارگرفته اند، جسد یک بانوی بزرگواری نیز در این ضریح قرار دارد و آن جناب رباب همسر امام و مادر جناب علی اصغر «ع» است .
گفته میشود رباب بعد از سفر اسیری وقتی در اربعین به کربلا آمد، ازکربلا خارج نشد و بر سر قبر امام اقامت گزید و پس از یکسال در اینجااز دنیا رفت و جنازه اش توسط قبیله بنی اسد که ساکن در این حوالی بودند، کنار قبر حضرت امام حسین «ع» دفن گردید.
( شش گوشه بودن ضریح به خاطر قرار گرفتن مزار علی اکبر(ع) در زیر پای امام می باشد )،
شهدای کربلا در پایین پای حضرت علی اکبر(ع)، و حبیب بن مظاهر در ضلع جنوبی حرم و مزار « ابراهیم مجاب» در شمال غربی حرم قرار دارند.
در داخل حرم همچنین قبور عده ای از علما در نزدیکی قبور شهدا و تعدادی از پادشاهان شیعه از جمله برخی پادشاهان قاجار و امیرکبیر، در رواق شمالی قرار دارند.
نشانه گذاری
اولین اثر و نشانه ای که محل قبر مطهر امام حسین(ع) را مشخص میکرد ، درخت سدری «کنار» بود که توسط قبیله بنی اسد کنار قبر مطهر غرس شد.
و این درخت، نشانه ای شد که بر اساس آن جایگاه قبور شهدا و سایرین تشخیص داده میشد.
رفته رفته این درخت رشد کرد و تنومند شد و بمدت حدود یکصد سال ، علاوه بر نشانه، سایه انداز بر قبر مطهر امام شد .
شروع آبادانی کربلا
در فاصله چهل روز پس از شهادت حضرت ، زائرانی بسوی کربلا وبقصد زیارت عازم این سرزمین شدند .
برخی آنان برای توقف روزانه خود سایه بانی از شاخه های درخت درست کردند .
امابا افزایش زائران ، برخی در صدد ساختن اطاقی برای ماندن چند روز بر آمدند و از این به بعد اطاقک هایی با خشت و گل درست شد.
تا اینکه ظرف مدت چهار، پنج سال ، اطراف قبر مطهر، تعداد زیادی اطاق بطور نامنڟم ساخته شد.
اقدامات مختار
درسال ۶۶ هجری یعنی تنها پنج سال بعداز شهادت امام حسین علیه السلام که مختار ثقفی در کوفه به حکومت رسید ، کربلا به صورت یک روستا در آمده بود.
البته ساختار خانه ها نظم و ترتیبی نداشت و کوچه ومحل عبور و مرور در آن دیده نشده بود.
از اینرو مختار اقدامی جهت نظم اطاقها و خانه ها نمود .
ساماندهی و آبادانی
او خیابانی از شرق به غرب و سمت قبله کشید و اطاقهای ساخته شده در این محدوده را تخریب نمود و نقشه ای جهت توسعه شهر داد.
همچنین مختار اولین عمارت را بر قبر مطهر احداث نمود.
ادامه دارد .
سیدجمال الدین حسینی کهدویی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عضویت درکانال مسجد جامع حسینی شادآباد.
https://eitaa.com/masjedjamehosseinishadabad
https://eitaa.com/masjedjamehosseinishadabad
باسلام
لینک کانال مسجد جامع حسینی شادآباد 👆
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به نام خدا
السَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
🌺اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم🌺
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
✅ سلام و ادب
روز دوشنبه زیبایتان به خیر
🌺
✅ ذکر روز دوشنبه :
( ذکر روز:یا قاضی الحاجات /ای برآورنده حاجت ها )
100 مرتبه.
🌹🌷🌼🌹🌷🌼🌹🌷
💎 اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن
آیات صفحه🌹( ۳۵۵ )🌹
4_5839025661162817154.mp3
2.25M
🔸ترتیل صفحه 355 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام سه گاه
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
☘️☘️☘️☘️
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2021851139Cd560dd7e3d
🌷 نکته تفسیری صفحه ۳۵۵🌷
گروهی در نور؛ گروهی در تاریکی:
یکی از روش های قرآن برای فهماندن حقایق به مردم، استفاده از روش «مقایسه» است؛ زیرا هنگامی که تنها از یک چیز خوب سخن به میان می آید، ارزش و اهمّیّت آن به آن اندازه روشن نمی شود که علاوه بر خود آن چیز، از مخالفش نیز سخن گفته شود. این آیات نیز با بیان ویژگی های دوستان خدا و دشمنان او، مقایسه ی زیبایی کرده تا هر کسی با به کارگیری عقل و درک خود، راه درست را از نادرست تشخیص داده، آن را پیشه ی خود کند. خداوند در آیه ی 35، نور ایمان و هدایت را به چراغی نورانی و درخشان تشبیه کرده که انسان ها با آن می توانند تاریکی های نادانی را شکافته، به سرمنزل مقصود دست یابند. سپس در آیات 36 و 37 فرموده که این چراغ فروزان در خانه هایی است که خداوند اجازه داده آن خانه ها در عالم انسان ها به صورتی ویژه مشهور و نمایان شود تا مردم به راحت آن ها را بشناسند و به سوی آن بشتابند. این خانه ها، همان مراکزی است که یاد خدا در آن ها رواج دارد و تعالیم و حقایق اسلام از آنجا صادر می شود؛ خانه هایی مانند
خانه های پیامبران، امامان، انسان های فرزانه و وارسته، حرم های پیشوایان دین و مساجد که جایگاه های مخصوص عبادت و یاد خدا هستند. در این مکان های مقدّس، انسان هایی بزرگ و دریادل حضور پیدا می کنند که هیچ گاه سرگرمی های دنیا نمی تواند آنان را از یاد خدا و خواندن نماز و انفاق و زکات باز دارد؛ انسان هایی که همواره به آینده ی قطعی خود و زمان حضور در دادگاه عدل الهی می اندیشند و پیوسته بیم آن را دارند که مبادا از آنان تقصیری سر زده باشد و در آن جایگاه مهم، شرمسارِ پروردگار خویش شوند. نمونه های روشن این افراد، پیشوایان معصوم دین هستند و پیروان آنان.
خداوند نیز در آیه ی 38 به چنین بندگان درست کاری وعده داده که بر اساس بهترین کارهایشان به آنان پاداش می دهد و علاوه بر استحقاقشان، از لطف و عنایت خویش نیز
بی پایان به آنان می بخشد. در مقابلِ این گروهِ سعادتمند و رستگار امّا کافران لجوج قرار دارند که عمری چشمانشان را بر حقیقت بسته اند و هیچ گاه نخواستند سراغ چراغ هدایت روند. از این رو چنان در گرداب جهل و گناه فرو رفته اند که سراسر وجودشان را تاریکی فرا گرفته، و حال و روزشان مانند کسی شده که در اعماق اقیانوس پهناور و در زیر موج های خروشان آن قرار گرفته اند؛ در حالی که ابری تاریک و ظلمانی دریا را پوشانده و مانع رسیدن نور خورشید به آن می شود؛ ظلمتی که اگر آن شخص دستش را از دریا بیرون آورد، نمی تواند آن را ببیند! به راستی آیا چنین شخصی می تواند به مقصود و هدف خویش دست یابد؟ حقیقت این است که برخلاف مؤمنان که با چراغ فروزان هدایت، راه خویش را می پیمایند و زندگی شان «نور علی نور» است، کافرانِ لجوج و کوردل نمی توانند قدمی به سوی سعادت بردارند و پیوسته در گرداب تاریک (ظُلُمّْتٌ بَعضُها فَوقَ بَعضٍ) فرو می روند.
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2021851139Cd560dd7e3d
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
💕💕💕💕💕💕💕
🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴
از قبر مطهر
امام حسین «ع»
چه میدانیــــد؟!
( قسمت دوم )
کَربَلا مرکز استان کربلا در عراق است.
این شهر از جهت شرق در فاصله ۱۶ کیلومتری رود فرات و از جهت غرب در فاصله ۹ کیلومتری دریاچه رزازه قرار دارد. کربلا در ۸۵ کیلو متری جنوب غربی بغداد واقع شده است و جمعیت آن ۱٫۲۱۸٫۷۳۲ نفر برآورد شدهاست.
این شهر ۷۹ کیلومتر مربع (۳۱ مایل مربع)مساحت دارد و ارتفاع و بلندی آن از سطح دریا ۲۸ متر (معادل۹۲ پا) میباشد.
سابقه کربلا
این شهر تا سال ۶۱ هجری قمری بیابان بزرگی بوده و به نامهای نینوا، غاضریه، طف، عَقْر، حائر و نواویس، نامیده میشده است.
در این بیابان بزرگ روستاهای کوچکی بصورت پراکنده وجود داشته است.
همچنین قبیله هائی بصورت چادرنشین در اینجا زندگی می کردند که شغلشان دامداری بوده است.
معروف ترین قبیله ساکن در این محدوده قبیله ای به نام بنی اسد بوده است که امام حسین «ع» زمین کربلا را از آنان خریداری کرد.
خرید زمین کربلا
امام حسین علیهالسلام وقتی به کربلا رسید مقداری زمین را که قبیله بنیاسد از آن استفاده می کردند، و اکنون قبر مطهرش در آن واقع شده است به شصت هزار درهم خرید و با آنها شرط کرد که زوارش را به قبرش راهنمایی کنند.
و در قبال این شرط زمین را دوباره پس از آنکه پولش را پرداخت به آنان برگرداند.
قبیله بنی اسد همواره مجاور قبر امام حسین «ع» بوده و از اینرو، زائرین قبر امام حسین احساس ایمنی میکردند.
کربلا بهتدریج مورد توجه شیعیان و مسلمانان قرار گرفت و پس از ساخت عمارت توسط مختار بر قبر امام، کربلا جنبه شهری به خود گرفت
هنوز پنج سال از شهادت حضرت امام حسین علیه السلام نگڋشته بود که کربلا آباد شد وجمعیتی ساکن این سرزمین شدند .
در اینکه بنی اسد اولین بنا را روی قبر امام حسین «ع» احداث نمودند یا مختار ثقفی ، اختلاف نڟر است ولی در آنچه که شکی نیست ، اینکه در این زمان روی قبرشریف با آجر وگچ سقفی بصورت گنبد ایجاد شده بود و دو در، جهت رفت و آمد زائرین به داخل قرار داشته، از اینجهت به نظر میرسد که چنین امکاناتی یعنی استفاده از مصالح آجر و گچ توسط مختار، صورت گرفته باشد.
آنچه قطعی است اینکه مختار در تنظیم نقشه و توسعه شهر کربلا تأثیر فراوان داشته است.
باید توجه داشت که آبادانی کربلا و رونق آن در دوران حکمرانی بنی امیه صورت گرفته و آنان به دلایل مختلف نتوانستند از توجه و رونق گیری کربلا جلوگیری کنند.
اما در سال ۱۳۲ هجری که بنی امیه سقوط کردند و عباسیان بر سرکار آمدند، قضیه متفاوت شد.
کربلا در عصرعباسیان
هریک ازحکمرانان بنی عباس، بنا بر اوضاع و احوال و شرایط جامعه، سیاستی متفاوت نسبت به کربلا داشتند.
« سفاح » اولین خلیفه عباسی درسال ۱۳۲ هجری ساخت بنای سرپوشیدهای در کنار مرقد امام را انجام داد.
اما منصور دوانیقی خلیفه بعدی عباسیان در سال ۱۴۶ هجری همان بنای سرپوشیده را ویران کرد.
در سال ۱۵۸ هجری نوسازی بنا توسط مهدی عباسی خلیفه بعدی عباسیان صورت گرفت.
در این زمان کربلا رونق خاصی به خود گرفته بود.
همچنانکه شهر توسعه یافت و جمعیت زیادی را در خود جای داده بود ، هارون الرشید خلیفه مقتدر عباسی به قدرت رسید .
هارون عباسی در سال ۱۷۱ هجری یعنی صد و ده سال بعد از شهادت حضرت امام حسین علیه السلام ، دستور به نابودی کل شهر کربلا را داد و همینطور ساختمان موجود بر قبر شریف امام حسین و حضرت عباس علیهما السلام را تخریب کرد و زمین بارگاه را شخم زد و درخت سدر که توسط بنی اسد بعنوان نشانه بر سر قبر امام کاشته و غرس کرده بودند و این زمان تنومند و سایه اندازی بزرگ شده بود را از روی قبر قطع نمود..
ادامه دارد .
سیدجمال الدین حسینی کهدویی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عضویت درکانال مسجد جامع حسینی شادآباد.
https://eitaa.com/masjedjamehosseinishadabad
https://eitaa.com/masjedjamehosseinishadabad
باسلام جهت دعوت دوستانتان به عضویت در کانال مسجد، این متن را برای آنان ارسال فرمایید.
مسجد جامع حسینی شادآباد
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به نام خدا
السَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
🌺اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم🌺
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
✅ سلام و ادب
روز سه شنبه زیبایتان به خیر
🌺
✅ ذکر روز سه شنبه :
(یا ارحم الراحمین /ای بخشنده ترین بخشندگان)(۱۰۰مرتبه)
💎 اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن
🌹🌷🌼
آیات صفحه🌹( ۳۵۶ )🌹
🌷 نکته تفسیری صفحه ۳۵۶🌷
آنجا که عیار دینداری مشخّص می شود:
می دانیم که پذیرش اسلام با گفتن دو جمله ی «اَشهَدُ اَنَّ لا اِلّْهَ اِلله وَ اَشهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ الله» حاصل می شود و کسی که به یگانگی خدا و نبوّت پیامبر اقرار کند، مسلمان به حساب می آید؛ امّا اسلام، برنامه ها و دستورهای ویژه ای دارد که پذیرش و عمل به تمامی آنها با دل و جان، نشانه ی ایمان واقعی است. از این رو خدا در آیات 2 و 3 سوره ی عنکبوت با قاطعیت تمام بیان فرموده که همه ی افرادی را که با زبان به اسلام اقرار می کنند، امتحان کرده، راست یا دروغ بودن ایمانشان را مشخّص می کند. یکی از آزمون های دشوار خدا زمانی نمود می یابد که پذیرفتن حکم خدا، با منافع مادّی و دنیایی انسان در تعارض قرار می گیرد و قبول دستور دین با چشم پوشی از منفعت مادّی برابر می شود. در این موارد، شیطان دام زیبایی می گستراند و تلاش می کند علاقه به مال و ثروت و منافع مادّی را چنان در چشم انسان بزرگ جلوه دهد که او از فرمان خدا سرپیچی کرده، جانب منافع دنیایی اش را بگیرد. خداوند در این آیات، کسانی را که در این دام می افتند، توبیخ فرموده است.
در تاریخ نقل شده که میان امیر مؤمنان علی و یکی از اصحاب اختلافی ایجاد شد. ماجرا از این قرار بود که او از امام علی(ع) زمینی را خریده بود؛ ولی چون چند سنگ از خاک آن زمین بیرون آمده بود، می خواست آن را به امام پس دهد. امیر مؤمنان به او پیشنهاد کرد که برای رفع اختلاف به پیامبر مراجعه کنند؛ امّا در این میان، شخصی به نام حَکَم بن ابی العاص ـ که از منافقان بود ـ به وی گفت: «اگر برای قضاوت نزد پیامبر بروی، او به نفع پسـرعمویش قضاوت می کند. قضاوتت را نزد او مبر!» در این هنگام، این آیات نازل شد و آن منافقِ به ظاهر مسلمان و افرادی که مانند او فکر می کنند، چنین توبیخ شدند:
«هنگامی که مؤمنان [واقعی] به سوی خدا و پیامبرش فرا خوانده می شوند تا میانشان قضاوت کند، فقط می گویند: شنیدیم و اطاعت کردیم. چنین افرادی، رستگاران واقعی هستند. و کسانی که از خدا و پیامبرش اطاعت کنند و از خدا بترسند و خود را از خشم او حفظ کنند، رستگاران حقیقی اند.»
آری، روح دینداری، تسلیم بی چون وچرا در برابر دستورهای خداست که به وسیلهی قرآن، پیامبر و اهلبیت به ما رسیده است. در چنین مواقعی است که عیار دینداری مشخص می شود. در حدیثی از امام صادق می خوانیم: «اگر افرادی خدای یگانه ی بی شریک را عبادت کنند و نماز بخوانند و زکات بدهند و حجّ خانه ی خدا را به جای آورند و ماه رمضان را روزه بگیرند، ولی، به یکی از دستورهای خدا یا پیامبر خدا ایراد بگیرند و بگویند که ای کاش غیر از این بود، یا حتّی در دل خود چنین مطلبی را احساس کنند، به سبب چنین گفتار یا پنداری مشرک هستند.» البته باید توجّه داشت که منظور از «شرک» در این روایت، شرک آشکار نیست؛ بلکه شرک پنهان است که ممکن است در نهاد بسیاری از یکتاپرستان نیز وجود داشته باشد .
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2021851139Cd560dd7e3d
4_5843643661539084197.mp3
2.04M
🔸ترتیل صفحه 356 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده
_مقام سه گاه
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
☘️☘️☘️☘️
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2021851139Cd560dd7e3d
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
💕💕💕💕💕💕💕
🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴
از قبر مطهر
امام حسین «ع»
چه میدانیــــد؟!
( قسمت سوم )
هارون الرشید که کربلا را تخریب کرد، در سفری به خراسان از دنیا رفت.
و قلمرو حکومتش به دو قسمت تقسیم شد به اینصورت که پسرش امین دربغداد خود را خلیفه خواند و فرزند دیگرش مأمون هم در همان زمان درخراسان ادعای خلافت نمود.
بنابراین قلمرو پهناور هارونی تبدیل به دوقسمت شد، یکی به پایتختی بغداد و دیگری در خراسان.
محمدامین برعکس پدرش به منظور جلب توجه شیعیان اقدام به ساخت بنا در کربلا نمود ولی عمرش کفاف نکرد و توسط برادرش مأمون کشته شد.
کربلا در
زمان مآمون
مأمون نیز بر خلاف پدرش سیاست جذب شیعیان را در پیش گرفت و نسبت به شیعیان رفتار مسالمت آمیزی را پیشه خود کرد،
او امام رضاعلیه السلام را در همین راستا به خراسان دعوت کرد و او را ولیعهد خود قرارداد.
مأمون عباسی در سال ۱۹۸ هجری ( حدود ۸۱۴ میلادی) قبرامام حسین «ع» و مرقد شریف را مورد توجه قرار داد.
وبمنظور نزدیکی وحمایت خراسانیان پیرو اهل بیت علیهم السلام، باز سازی حرم حسینی «ع» را در دستور کار خود قرارداد.
شیعیان نیز از این فرصت استفاده کرده ونسبت به آبادانی کربلا تمام همت خود را به کارگرفتند و کربلا دوباره شکوه و آبادانی را به خود گرفت.
دوباره تخریب!!
هنوز سی سال از این ماجرا. نگذشته بود که خلیفه خونخوار دیگری از عباسیان بقدرت رسید.
سال ۲۳۲ هجری متوکل عباسی خلیفه دولت عباسیان، که کیــنه شدیدی نسبت به امیرالمومنین(ع) داشت قبر شریف حضرت اباعبدالله الحسین(ع) را ویران و منهدم کرد.
متوکل نسبت به ساکنین کربلا هم بدرفتاری کرد و زائرین قبر حسین بن علی «ع» را مورد پیگرد قرار داد.
متوکل چهار بار در طول حکومت ظالمانه وننگین خود اقدام به تخریب قبر نمود که آخرین آن در سال ۲۴۷ هجری بود.
ادامه دارد.
سیدجمال الدین حسینی کهدویی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عضویت درکانال مسجد جامع حسینی شادآباد.
https://eitaa.com/masjedjamehosseinishadabad
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پخش زنده مراسم شب چهارم محرم (سخنرانی حجت الاسلام شیخ حسن یوسفی )
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا