🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
💕💕💕💕💕💕💕
🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴
از قبر مطهر
امام حسین «ع»
چه میدانیــــد؟!
( قسمت ششم)
آل بویه، یاهمان دیلمیان در دوران ۱۲٠ ساله حکمرانی خود نسبت به قبور امامان مدفون در سرزمین عراق اقداماتی اینگونه را انجام دادند:
مرمّت و بازسازی قبور ائمّه(ع)،
برپا کردن گنبد و بارگاه بر مزار آنان،
اهدای نذورات و اختصاص دادن موقوفات به زیارتگاهها،
تشویق مردم برای رفتن به زیارت وایجاد تسهیلات برای آنان.
تشویق مردم به سکونت در جوار بارگاهها،
و اعطای مستمری و مساعدت به ساکنان و مجاوران این بارگاه ها.
مهر و تربت امام حسین(ع)،
در دوران آل بویه، استفاده از مهر وتسبیح تربت امام حسین «ع» هم ترویج گردید.
در این دوران افرادی از تربت امام حسین (ع) تسبیح و مُهر تهیه میکردند و به مردم میدادند.
در دوران آل بویه، به ویژه عصر حکومت عضدالدوله دیلمی، توجه و اهتمام زیادی به مرقد امامان و عتبات عالیات شد.
عضد الدوله دیلمی در سال ۳۷۱ قمری بنا و آرامگاه بزرگ و باشکوهی برای سالار شهیدان ساخت و قسمت های زیادی از بنا را تجدید کرد.
برای نخستین بار، در هر چهار سمت حرم، رواق ها و شبستان هایی ساخت و قبه و رواق ها را به زیبایی با هزینه های فراوان تزیین کرد.
او ضریحی را، که از چوب ساج ساخته شده و با عاج تزیین شده بود، روی قبر آن حضرت نصب کرد و با پارچه های گران قیمت دیباج قبر را پوشاند.
آسیب پذیرشدن حرم،
ناگفته نماند که پرده ها وپارچه های به کار رفته در حرم، و روشن کردن شمع ها وچراغها باعث آسیب پذیری حرم نیز شد و زمینه ای برای آتش سوزی فراهم کرد.
آتش سوزی در حرم
سی و شش سال بعد یعنی در ربیع الاول سال ۴۰۷ هجری سقوط دو شمع بزرگ روشن در رواق سقوط کرد وباعث آتش سوزی مهیبی شد.
وجود پرده ها و پارچه های آویزان بر دیوار ها سبب گسترش آتش شد و خسارت های زیادی به بارگاه و رواقهای حرم وارد شد.
برخی این آتشسوزی را عمدی دانسته و آنرا کاری طراحی شده از جانب دشمنان دانسته اند.
زیرا به فاصله ده روز، از این آتش سوزی، در حرم امامین عسکریین «ع» در سامرا هم آتشسوزی اتفاق افتاد.
وقایع متعدد دیگری در این سال بر علیه تشیع به وجود آمد که همگی احتمال عمدی بودن این آتش سوزی ها را تأیید میکند.
تعمیر به دست ابن سهلان
در این زمان سلطان دیلمی، به وزیر شیعی خود، به نام « حسن بن فضل » معروف به ابن سهلان رامهرمزی، دستور به تعمیر آن داد.
ابن سهلان بلافاصله دست به کار مرمت حرم شد و تا سال ۴۱۲ قمری بمدت پنج سال بازسازی و نوسازی حرم مطهر، رواق ها و گنبد را انجام داد وبصورت زیبایی سوختـگیها را جبران کرد .
ابن بطوطه این بنا را در ۷۲۷ قمری به چشم خود دیده و در سفرنامه اش توصیف کرده است.
او هم چنین گرداگرد کربلا دیواری بعنوان حصار و قلعه محکمی برای شهر ساخت و درهای سنگین و آهنین در دروازه ها قرارداد تا امنیت مردم را از هجوم دشمن تأمین کند.
ادامه دارد.
سیدجمال الدین حسینی کهدوئی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عضویت درکانال مسجد جامع حسینی شادآباد.
https://eitaa.com/masjedjamehosseinishadabad
https://eitaa.com/masjedjamehosseinishadabad
باسلام، اگر شما اعضای محترم ، مطالب این کانال را میپسندید، دوستانتان را هم با ارسال این متن دعوت به عضویت نمایید.
مسجد جامع حسینی شادآباد
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مسجد جامع حسینی شادآباد
پخش زنده مراسم شب هفتم محرم(سخنرانی حجت الاسلام شیخ حسن یوسفی)
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مسجد جامع حسینی شادآباد
پخش زنده مراسم شب هفتم محرم(بانوای ذاکر اهلبیت(ع)حاج محسن طاهری)
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مسجد جامع حسینی شادآباد
پخش زنده مراسم شب هفتم محرم روضه حضرت علی اصغر(ع)(بانوای ذاکر اهلبیت(ع)کربلایی مصطفی آرن)
☀️ به نام خدا
السَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْن
🌺(اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم)🌺
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
✅ سلام و ادب
روز شنبه زیبایتان به خیر
✅ ذکر روز شنبه :
یا رب العالمین ( ای پروردگار جهانیان )
100 مرتبه.
🌹🌷🌼🌹🌷🌼
💎 اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن
تلاوت آیات صفحه🌹( ۳۶۰ )🌹
4_5854967201081066905.mp3
1.9M
🔸ترتیل صفحه 360 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام حجاز
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
☘️☘️☘️☘️
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2021851139Cd560dd7e3d
🌷 نکته تفسیری صفحه ۳۶۰🌷
چرا پیامبران زندگی ساده و بی تجمّلی داشتند؟:
می دانیم که پیامبر اسلام در شهر مکّه مبعوث شد؛ شهری که در سرزمین حجاز، موقعیتی تجاری داشت و ثروتمندترین افراد آن زمان در آن شهر می زیستند. البته اختلاف طبقاتی بسیار شدیدی در آن وجود داشت و تفکّر مادّی و دنیاپرستی بر آن حاکم بود. در چنین وضعیتی، فرد ساده و بی-ثروتی به نام محمّد بن عبدالله به پا خاست و خود را پیام آور خدا معرفی کرد. او مردم را به پیروی از خود فرا خواند و ادعا کرد که برنامه ی سعادت را برایشان ارمغان آورده، و برای اثباتِ ادعای خود، معجزاتی را به مردم نشان داد، و از همه بالاتر، آیات بی نظیر قرآن را برایشان تلاوت فرمود. در این هنگام، بسیاری از فقرا و اقشار فرودست و کم درآمدِ آن روز که ندای آزادی و برابری را از پیامبر شنیده بودند، به او متمایل شدند و ایمان آوردند؛ امّا بیشتر ثروتمندان در برابر دعوت آن حـضرت موضع گرفتند و او را دروغگو شمردند؛ زیرا از یک سو آنان که غالباً با زور و نیرنگ به ثروت و قدرت رسیده بودند، منافع مادّی خود را در خطر می دیدند و از سوی دیگر برایشان بسیار دشوار بود که فردی را به رهبری و پیشوایی انتخاب کنند که از نظر مادّی بسیار پایین تر از ایشان قرار دارد، و اصلاً باور نمی کردند که آفریدگار جهان، به شخص کم ثروت وقدرتی مانند محمّد چنین لطف بزرگی کرده باشد و او را به رهبری تمام انسان ها برگزیده باشد. خداوند در این آیه در پاسخ این ایرادِ نابخردانه می فرماید که اگر بخواهد، می تواند بهتر از دارایی هایی که مشرکان می گویند، برای تو قرار دهد؛ باغ های سرسبزی که از زیر درختانش نهرها رد می شود و کاخ های مجلّلی که آنان در خیالشان نیز تصوّرش را نمی کنند.
امیر مؤمنان علی(ع) در این باره می فرماید: «اگر خدا می خواست، هنگام برانگیختن پیامبرانش، درهای گنج ها و معادن طلا و باغ های خرّم و سرسبز را به روی آنان می گشود... ؛ ولی اگر این کار را می کرد، سنّت امتحان انسان ها از میان می رفت و پاداش و جزا بی اثر می شد... امّا خدا پیامبران خویش را از نظر روحی، قوی و مصمّم، و از نظر ظاهری، فقیر و ضعیف قرار داد؛ البتّه همراه با قناعتی که چشم ها را پر از بی نیازی می کرد؛ هرچند فقر ظاهری شان چشم ها و گوش های ثروتمندان را از ناراحتی می انباشت. اگر پیامبران دارای چنان قدرتی بودند، دیگر کسی خیال مخالفت با آنان را نمی کرد. در این صورت، آنان قدرت و شکوهی داشتند که هرگز شکست نمی-خوردند، و فرمان روایی و شوکتی داشتند که همهی چشم ها به آنان دوخته می شد، و مردم از راههای دور و دراز، بارِ سفر به سوی آنان می بستند و اعتبار و ارزشِ [انسانی] آن ها برای مردم [دانا] کمتر می شد و افراد متکبّر، در برابرشان سر تعظیم فرود می آوردند و اظهار ایمان می کردند. دیگر امّا چنین ایمانی به علت علاقه ی آنان به هدف نبود؛ بلکه به سبب ترسی بود که بر آنان چیره شده بود، یا به علّت میل و علاقه ای که به مادّیات داشتند. در این صورت، در نیّت های آن ها اخلاص و پاکی پیدا نمی شد و در اعمالشان اهداف غیر خدایی یافت می شد.»
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2021851139Cd560dd7e3d
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
💕💕💕💕💕💕💕
🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴
از قبر مطهر
امام حسین «ع»
چه میدانیــــد؟!
( قسمت هفتم)
اقدامات سلجوقیان
در ذی الحجه سال ۴۷۹ هجری ملکشاه سلجوقی به کربلا رفت و پس از زیارت مرقد امام حسین «ع» مقدار سیصد دینار به هر یک از ساکنان کربلا پرداخت نمود و قسمت هایی ازحرم و حصار صحن را که فرسوده شده ونیاز به تعمیر داشت،مرمت کرد.
غارت حرم،
ده سال بعد از اقدامات ملک شاه، یعنی در سال ۴۸۹ توسط گروهی به نام « خفاجه » حرم غارت گردید.
خفاجه نام قبیله ای بیابان نشین که در اطراف مدینه زندگی میکردند و به دلایلی به عراق مهاجرت کردند و همواره کارشان دزدی، قتل و راهزنی بود،
این قبیله به چندین تیره تقسیم شده و به همین نام در عراق، سوریه، مصر، عربستان، وحتی در جنوب ایران زندگی میکنند.
خفاجه ها درکربلا همچنان به قتل و کشتار و سرقت ادامه میدادند تا اینکه سیف الدوله با نیروهایی به آنجا یورش برده و سردسته خفاجه را در داخل حرم کشت و امنیت شهر را بر قرار کرد.
سابقه غارت حرم،
یکبار دیگر قبلا توسط شخصی به نام ضبة اسدی که از قبیله ای غارتگر بود، حرم غارت شده بود.
در سال ۳۶۹ هجری ضبة الأسدی به مرقد شریف یورش برده و تمامی هدایا و جواهرات را به سرقت برد و مرقد را به آتش کشید و فرار کرد.
پس از اینکه فهمید گروهی نظامی از بغداد به قصد دستگیری او روانه شده اند به شهر «عین تمر» فرار کرد.
این قبیله بعد از رحلت پیغمبر «ص» مرتد شدند ولی مجددا مسلمان شدند و در جنگ های صفین و خوارج در برابر حضرت علی «ع» جنگیده بودند و نسبت به آنحضرت دشمنی داشتند.
سومین غارت
اما بزرگترین غارت حرم به طور رسمی و علنی توسط خلیفه عباسی صورت گرفت.
« المسترشد بالله» خلیفه سی ام عباسی در سال ۵۲۶ هجری به حرم امام حسین(ع) یورش برده و تمام تزئینات و جواهرات حرم را به غارت برد، ولی به ساختمان و بارگاه صدمه ای نزد.
هدف او دستیابی به اموال و اشیاء قیمتی بود تا بین سربازان خود تقسیم کند،
وی میگفت قبر نیازی به این جواهرات ندارد،
در زمامداری المسترشد، سیاست سختگیری نسبت به شیعیان در پیش گرفته شد و شیعیان تحت فشار قرارگرفتند
و قبور ائمه شیعه نیز مورد بی مهری، بلکه بی حرمتی واقع شد و خزانه حرم درتصرف خلیفه درآمد.
البته المسترشد در این هنگام ، مهیای تجهیز سپاه و گردآوری جنگاوران بود، تا شورش های داخلی اواخر خلافت خود را که در سال( ۵۲۵ هجری ) و مدت کوتاهی بعد از مرگ سلطان محمود پدید آمده بود سرکوب کند.
به همین جهت، نیاز شدیدی به نقدینگی داشت، بنابراین به حرم مقدس دستبرد زد و اموال آن را مصادره نمود و در راه تحکیم پایه های دولت خود، در جنگ هایی که بر ضد مسعود شاہ ، برادر سلجوق شاه به راه انداخته بود، در اواخر سال (۵۲۶ هجری) هزینه کرد،
اما او در این جنگ شکست خورد و اسیر شد و سپس کشته شد.
ادامه دارد.
سیدجمال الدین حسینی کهدوئی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عضویت درکانال مسجد جامع حسینی شادآباد.
https://eitaa.com/masjedjamehosseinishadabad
سلام علیکم.
بمناسبت ایام شهادت سرور وسالار شهیدان امام حسین(ع) مراسم عزاداری ویژه نوجوانان پسر در طبقه سوم مسجد جامع حسینی شاداباد برگزار میگردد.
زمان:شنبه ۲۳ تیرماه۱۴۰۳ ساعت۱۸/۳۰
مکان:طبقه سوم مسجد جامع حسینی شاداباد
میهمان سفره امام حسین(ع)
#محله_شاداباد
#مسجد_آرمانی
#ستاد_طرح_شهید_آرمان
#مسجد_جامع_حسینی_شاداباد
#پایگاه_مقاومت_بسیج_شهید_شهسواری
#دارلقرآن_علی_بن_ابیطالب
https://eitaa.com/masjedjamehosseinishadabad
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گزارش_تصویری
حضور نوجوانان آرمانی مسجد جامع حسینی شاداباد در مراسم( احلی من العسل) در مرقد مطهر امام خمینی(ره)
پنجشنبه۲۱ تیرماه۱۴۰۳
#محله_شاداباد
#مسجد_آرمانی
#ستاد_طرح_شهید_آرمان
#مسجد_جامع_حسینی_شاداباد
#پایگاه_مقاومت_بسیج_شهید_شهسواری
https://eitaa.com/masjedjamehosseinishadabad
#گزارش_تصویری
اردوی زیارتی ،تفریحی قم وجمکران دختران آرمانی مسجد جامع حسینی شاداباد
شنبه ۲۳ تیرماه۱۴۰۳
#محله_شاداباد
#مسجد_آرمانی
#ستاد_طرح_شهید_آرمان
#مسجد_جامع_حسینی_شاداباد
#پایگاه_مقاومت_بسیج_شهید_شهسواری
https://eitaa.com/masjedjamehosseinishadabad
#گزارش_تصویری
مراسم عزادرای نوجوانان آرمانی در طبقه سوم مسجد جامع حسینی شاداباد
#محله_شاداباد
#مسجد_آرمانی
#ستاد_طرح_شهید_آرمان
#مسجد_جامع_حسینی_شاداباد
#پایگاه_مقاومت_بسیج_شهید_شهسواری
#دارلقرآن_علی_بن_ابیطالب
https://eitaa.com/masjedjamehosseinishadabad
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
☀️ به نام خدای مهربان
السَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
🌺(اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم)🌺
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
✅ سلام و ادب
صبح یکشنبه زیبایتان به خیر
✅ ذکر روز یکشنبه :
( یا ذالجلال و الاکرام/ ای صاحب جلالت و کرامت )
100 مرتبه.
🌹🌷🌼🌹🌷🌼🌹
💎 اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن
آیات صفحه🌹( ۳۶۱ )🌹
4_5857201133830800996.mp3
1.87M
🔸ترتیل صفحه 361 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده
_مقام حجاز
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
☘️☘️☘️☘️
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2021851139Cd560dd7e3d
🌷 نکته تفسیری صفحه۳۶۱🌷
سرایی تنگ و ترس آلود؛ سرایی بی نهایت خوب:
این آیات از بهشت و دوزخ سخن می گوید؛ دو سرنوشت بی نهایت متفاوت که بدون هیچ شک و تردیدی همه ی ما با آن دو روبه رو شده، بر اساس افکار و کردار و گفتارمان در دنیا، به یکی از آن دو وارد خواهیم شد. از این رو خداوند از روی مهربانی بارها در کتاب خویش از این دو سرانجامِ شگفت انگیز سخن گفته و انتخاب را به خود ما واگذار کرده است. در این آیات می خوانیم که خداوند برای کسانی که قیامت را دروغ می شمرند، «سعیر» آماده کرده است. سعیر به معنی آتشی است که زبانه می کشد و شعلههای فروزانی دارد؛ امّا این آتش هولناک، آتشی معمول نیست؛ بلکه همچون حیوانی درنده و گرسنه است که با دیدن طعمه ی خود نعره می کشد و نَفَس نَفَس می زند. بر اساس روایات، نعره های دوزخ چنان بلند است که از یک سال فاصله شنیده میشود! امّا هنگامی که دوزخیان نگون بخت در درّه ی عمیق جهنّم افکنده می شوند، همچون میخی که بر دیوار کوبیده میشود، در فضایی بسیار تنگ قرار می گیرند و به هیچ وجه امکان حرکت و جنب و جوش ندارند؛ زندانی بسیار داغ، ترس آلود و تنگ! در این هنگام، فریاد واویلای دوزخیان بلند می شود؛ ولی آنجا کسی نیست که به حالِ زارشان رحم کند؛ بلکه نگهبانان خشمگین جهنّم به آنان می گویند: یک بار آه و واویلا نکنید؛ بلکه بارها آه و واویلا بکشید!
امّا از بهشت و ساکنان آن بشنوید که در همین زمان، بی خبر از درد و رنج های دوزخیان، در سرایی به وسعت آسمانها و زمین، مزد ایمان و کارهای شایسته شان را می گیرند؛ سرای جاودانی که هیچ ترس و بیماری و خستگی و رنجی در آن راه ندارد و هیچگاه مرگ و نابودی بر آن سایه نمی افکند. هر چند در قرآن برای بهشت توصیف های متعددی بیان شده است، شاید هیچ توصیفی به گستردگی این توصیف خدا نباشد: «هر آنچه بهشتیان دلشان بخواهد، در بهشت وجود دارد.»
«آنچه بينى دلت همان خواهد/ وآنچه خواهد دلت همان بينى».
آری، برای ما که در دنیا زندگی می کنیم و بسیاری از خواسته ها و آرزوهایمان، تنها در خیالاتمان جای دارد، تصوّر چنین سرنوشتِ زیبایی نیز لذّت بخش است؛ تا چه رسد به حضور در آن. ما نیز چنان که قرآن میگوید، به خویشتن خويش رو کنیم و از خود بپرسیم که «ای انسان باشعور و مختار، کدام راه بهتر است؟» .
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2021851139Cd560dd7e3d
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
💕💕💕💕💕💕💕
🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴
از قبر مطهر
امام حسین «ع»
چه میدانیــــد؟!
( قسمت هشتم)
دوران
الناصرلدین الله
خلیفه عباسی،
دوران چهل وهفت ساله خلیفه ناصرعباسی مزار و آرامگاه ائمه مورد توجه و احترام قرار گرفت.
به گفته عموم تاریخ نویسان، الناصر لدین الله، سی وچهارمین خلیفه عباسی شیعه بوده است.
او تمام وزیران خود را ازشیعیان انتخاب کرد، و شیعیان را به مناصب مهم اداری و کشوری منصوب کرده بود.
از اینرو اوضاع شیعیان بسیار مطلوب و فضای مثبتی برای آنان بوجود آمده بود.
ناصرعباسی به وزیر شیعی خود به نام « مؤید الدین محمد قمی،» دستور رسیدگی به حرم امام حسین«ع» و سایر اماکن زیارتی شیعیان را صادر کرد و محمد قمی بنایی که ابن سهلان رامهرمزی ساخته بود را مورد تزیین قرارداد.
اقدامات و تعمیر و مرمت این مرحله توسط محمد قمی در سال ۶۲٠ قمری بود .
او صندوق چوبی بر روی قبر قرار داد و آن را با پارچه های زیبا و حریر پوشاند و دیوارهای حرم و رواق ها را با چوب ساج تزیین کرد.
حرم امام حسین علیه السلام همچنان با جلوه و شکوه، سالیانی را با آرامش و امنیت گذراند و زائران با آسودگی کامل به زیارت میرفتند.
تا اینکه طنین حمله مغولان به گوش رسید و همه چیز را تحت تأثیرخود قرارداد.
حمله مغول،
هولاکوخان مغول به بغداد حمله کرد و خلافت پانصد و بیست وچهارساله عباسیان را در ۶۵۶ قمری ساقط کرد.
و با کشته شدن « المستعصم » سی وهفتمین خلیفه، حکومت عباسیان نابود گردید.
کربلا در دوران مغول
مغول ها در آن تهاجم، به بغداد و تصرف عراق، حرمت مکان ها و شهرهای مقدس را حفظ کرده و هیچ تعرضی نسبت به آن ها انجام ندادند.
بنایی که ابن سهلان در ابتدای قرن پنجم ساخته بود تا پایان قرن هشتم هم چنان استواری و استحکام خود را حفظ کرد. و حدود سه قرن، بدون آن که بازسازی جدی بر روی آن صورت بگیرد، هم چنان پا برجا ماند.
مرمت و نوسازی
توسط جلایریان
حدود صدسال پس از هجوم مغول ها، در ۷۶۷ هجری، سلطان اویس مؤسس سلسله جلایریان، که از دست نشانده های ایلخانان مغول بود، حرم را مرمت و تعمیر و بازسازی کرد.
دو فرزند او به نام های سلطان حسین و سلطان احمد نیز در این بازسازی نقش داشتند.
تاریخ این بنا و تعمیر آن در کتیبه ای بالای سر حرم مطهر، در قسمت جنوب غربی، محلی که به نام « نخله مریم » مشهور است، بر روی ستونی کنار محراب ثبت شده بود.
این کتیبه تا سال ۱۲۱۶ قمری محفوظ ماند و در آن سال پس از تهاجم و غارت « وهابیان » محراب و آن اثر محو شد.
در بازسازی جلایریان بنای مسجد و حرم نوسازی شد، و گنبدی نیم دایره ای بر فراز ضریح قرار گرفت که بر چهار طاق در چهار سمت استوار بود و سمت بیرونی هر یک از این طاق ها را رواقی تشکیل می داد.
این گنبد، به لحاظ شکل هندسی، زیبا و بسیار ماهرانه ساخته شدو تجلی معماری اسلامی بود.
نحوه قرار گرفتن گنبد و رواق ها به گونه ای بود که زائران میتوانستند هم ضریح و هم مزار شهیدان را یکجا دور بزنند.
چیزی که امروزه چنین امکانی برای زیارت مزار آنان نیست
ادامه دارد.
سیدجمال الدین حسینی کهدوئی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عضویت درکانال مسجد جامع حسینی شادآباد.
https://eitaa.com/masjedjamehosseinishadabad
💌▪️
▪️
🔴 انتشاربرایاولینبار 🔴
#سبک_زندگی_شهید
.
تمام کوچه
به عشق تو آب و جارو شد
انابه از منو #الوعده_وفا از تو
.
.
متن کامل #وصیت_نامه 📝
#شهید_علی_آقابابایی که سال۱۴۰۱
قبل از ماموریت قبلی خود نوشته بودند.
.
.
☑️ https://eitaa.com/joinchat/254542606Ce97d59aac8
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مسجد جامع حسینی شادآباد
مراسم شب نهم محرم(سخنرانی حجت الاسلام شیخ حسن یوسفی)