eitaa logo
مسجد جامع حسینی شادآباد
559 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
114 ویدیو
40 فایل
🔔کانال اطلاع رسانی برنامه های مسجد جامع حسینی شاداباد. آدرس:تهران،منطقه۱۸،شاداباد،خیابان شهیدشهسواری،خیابان شهیدسلیمانی شرقی انتقادات وپیشنهادات: @ya_mahdi_ajjalalah
مشاهده در ایتا
دانلود
پــــــــــــــــــــــــایــــــــــــــــان جلسه
💠 به نام یگانه لایق پرستـش! السلام علی الحسین و علی علی ابن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین اللهم صل علی محمد وآل محمد سلام، پنج شنبه تون پر از امید 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 ✅ ذکر روز پنجشنبه : لااِلهَ اِلَّا الله المَلک الحقُّ المُبین  ( معبودی جز خدا نیست پادشاه حق آشکار ) ۱۰۰مرتبه. 💎 اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن آیات صفحه🌹( ۳۰۲ )🌹
🌷نکته تفسیری صفحه ۳۰۲🌷 موسی و خضر قسمت2: پس از کشته شدن آن پسربچّه به دست خضر و دوّمین اعتراض موسی به او، آن دو به سفر خود ادامه دادند؛ البتّه با این شرط که در صورت اعتراض مجدّدِ موسی به کارهای خضر، همراهی آنان به پایان رسد. آنها پس از مدّتی به شهر ساحلی ناصریه رسیدند. دیگر چیزی از زاد و توشه‏ ی سفر برایشان نمانده بود و خستگی و گرسنگی به شدّت آنان را رنج می داد. برای ‏همین‏ از مردم شهر تقاضا کردند که آنان را میهمان خود کنند و بر سر سفره شان بنشانند؛ امّا مردم آن شهر که بسیار بخیل و تنگ‏ نظر بودند، از پذیرایی ایشان خودداری کرده، آنان را به حال خود رها کردند. در همین حال که آنان در شهر قدم می زدند، به دیوار نیمه خرابی رسیدند که چیزی نمانده بود به زمین بریزد. خضر دست به کار شد، مصالحی فراهم آورد و آن دیوار را تعمیر کرد. حضرت موسی که خسته و گرسنه بود، و از همه مهم تر احساس می کرد شخصیّت خودش و همراهش در آن شهر خرد شده است، برای بار دیگر تعهّدش را فراموش کرد و معترضانه گفت که اگر می خواستی، می توانستی مزدی برای این کارت از مردم شهر بگیری تا گرسنگی مان را با آن برطرف کنیم. در این هنگام، خضر به موسی گفت: اینک وقت جدایی من و تو فرا رسید؛ ولی برایت می گویم که راز کارهایم چه بود: 1ـ آن کشتی را برای این سوراخ کردم که به افراد مستمندی تعلّق داشت که زندگی شان را با آن می گذراندند و اگر به مقصدی که داشتند، می رسیدند، کشتی شان توقیف و مصادره می شد؛ زیرا در آن طرف، پادشاه ستمگری فرمانروایی می کند که کشتی های سالم و خوب را به زور از آنان می گیرد، و من می خواستم کشتی شان کمی خراب شود تا آن پادشاه از گرفتنش منصرف شود. 2ـ آن پسربچّه را برای این کشتم که او در آینده به انسانی کافر و طغیانگر تبدیل می شد و اگر زنده می ماند، پدر و مادر باایمانش را به شدّت می آزرد و حتّی ممکن بود آنان را به کفر و گمراهی بکشاند. البته به جای او، خدا به زودی فرزند پاک و باایمانی را به آنان هدیه می کند که بسیار مهربان و بامحبّت خواهد بود. 3ـ آن دیواری که تعمیر کردم نیز متعلق به دو پسربچّه‏ ی یتیم و بی سرپرست بود و زیر آن، گنجی قرار داشت که بعدها برای این دو پسربچّه مفید خواهد بود. پدر این دو یتیم، فرد صالح و نیکوکاری بود و خداوند برای او چنین پاداشی به فرزندانش داده بود. البته این را بدان که من هیچ یک از این کارها را خودسرانه نکردم و تمام آن ها، مأموریت الهی بود. در حقیقت، خضر انسانی معمولی نبوده و وظایف معمولی هم نداشته است؛ بلکه شخصی بود که بنا بر ارتباط ویژه اش با جهان ملکوت، مأموریت های ویژه ای داشته که انسان های دیگر حتّی حضرت موسی که پیامبر خدا بوده چنین وظایفی ندارند. 🕊👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2021851139Cd560dd7e3d
🌷🥀🌷🥀🌷🥀🌷 از سناباد تا مشهد (شماره چهارم)   همچنانکه قبلا گفته شد کمال‌ الدین محمود یزدی، از معماران معروف به دستور شاه عباس روکشی از مس و طلا بر گنبد ساخت. همچنین در این دوران متن کتیبه گنبد به دست علیرضا عباسی خوشنویس معروف و مشهور و با حروف طلایی بر زمینه فیروزه‌ای به خط ثلث نوشته شد. از دیگر تحولات حرم در این دوره می‌توان به توسعه صحن عتیق، احداث ایوان شمالی و اطاق‌ها، غرفه‌ها، سردرها، و ایوانهای شرقی و غربی آن، ایجاد رواق توحیدخانه و نیز گنبد الله وردی‌خان با نقشه و مهندسی مرحوم شیخ بهائی اشاره کرد. دوره قاجاجار در دوران قاجاریه هم به حرم امام رضا (ع) توجه ویژه‌ای شده و سومین ضریح در دوران حکومت فتحعلی‌شاه ساخته شد. بنای صحن آزادی مربوط به این دوره است . در این عهد، ایوان غربی صحن آزادی به طلا آراسته و به ایوان ناصری معروف شد . در همین دوران، کاشی‌کاری و تزیینات صحن آزادی انجام شد. علاوه بر این، در سال ۱۲۷۵ هجری قمری،  « ۱۷٠ سال پیش » قائم مقام نوری اقدام به آینه‌کاری روضه منوره کرد و در همین دوره بود که رواق‌های توحیدخانه، دارالحفاظ و دارالسیاده نیز آینه‌کاری شدند. در دوران پهلوی دوم نیز تعمیراتی در حرم انجام شد، وبرای توسعه اطراف حرم اقدام به تخریب مغازه ها و بازارچه هاشد ولی عمر حکومت به پایان رسید !!  درنتیجه بخش بزرگی از توسعه حرم امام رضا (ع)، پس از پیروزی انقلاب صورت گرفت. ضری حرم امام رضا(ع) ضریح ، یا همان صندوقی که روی قبر شریف قرارگرفته که زائران از پشت آن قبر امام را زیارت می‌کنند. از ابتدا ضریح در مرکز بنای حرم نبود، بلکه در سمت چپ آن قرار داشت. در دوره‌های گذشته ضریح‌های مختلفی روی مزار نصب شد است. اولین ضریح که از جنس چوب و طلا بود در زمان شاه تهماسب صفوی و در سال ۹۵۷  هجری قمری نصب شد که بر روی آن کتیبه‌های سوره «هل اتی» به خط ثلث نوشته شده بود. دومین ضریح از جنس فولاد مرصع بود که در سال ۱۱۶٠ به دستور شاهرخ میرزا نوه نادر شاه افشار ساخته و نصب شد. این ضریح تا به امروز در موزه حرم نگه‌داری می‌شود. سومین ضریح در سال ۱۲۳۸ هجری قمری « ۲٠۵ سال پیش » و در زمان فتحعلی‌شاه قاجار از جنس فولاد ساخته و بر روی ضریح دوم نصب شد. این ضریح دارای ورقه‌های طلاکوب و طوق‌های طلای جواهر نشان بود و بر روی آن سوره «هل اتی» و «یس» به خط ثلث نوشته شده‌است. این ضریح در سال ۱۳۳۸ هجری شمسی به علت پوسیدگی پایه‌هایش به موزه آستان قدس رضوی انتقال داده شد و چهارمین ضریح از جنس طلا و نقره در سال ۱۳۳۸ شمسی به جای آن نصب شد. این ضریح توسط حاج محمدتقی ذوفن اصفهانی و با استفاده از مصالحی چون نقره، طلا، آهن، مفرغ و چوب گردو ساخته شد. پنجمین ضریح، پنجمین ضریح بعداز پیروزی انقلاب اسلامی با برگزاری یک مسابقه هنری بین هنرمندان ایرانی انتخاب شد. طرح انتخاب شده از محمود فرشچیان، هنرمند سرشناس و مینیاتوریست ایرانی بود. در این ضریح علاوه بر توجه به مبانی هنر اصیل ایران اسلامی، نمادهایی از معماری دوره‌های پیشین در آن نیز دیده می‌شود. ساخت این ضریح از سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۹  طول کشید و آن را از فولاد و چوب گردو ساختند. در چهار جهت آن ۱۴ محراب به نشان چهارده معصوم که همگی به یک محراب بزرگ‌تر که آن نیز به کلمه «الله» ختم می‌شود، قرار دارد. قلمزنی این ضریح توسط استاد خدادادزاده اصفهانی انجام شد. دو سوره «یس» و «هل اتی»، در بالای ضریح مطهر به صورت کتیبه دور تا دور ضریح نوشته شده است. هر دو کتیبه و دیگر خطوط بیرونی و داخلی ضریح مطهر که مشتمل بر آیاتی از قرآن و دعا است توسط استاد موحد قمی  خوشنویسی شده است. در پوشش داخلی ضریح پنجم برای اولین بار از هنر خاتم‌کاری استفاده شد. ادامه دارد. سیدجمال الدین حسینی کهدوئی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ عضویت درکانال مسجد جامع حسینی شادآباد https://eitaa.com/masjedjamehosseinishadabad
🏴مراسم اربعین شهید طریق القدس‌علی آقابابایی🏴 🎙سخنران:حجت‌الاسلام مصطفی کرمی 🎙مداح:کربلایی جواد حقیقت 🎙بااجرای:سید ایمان یاراحمدی 🗓جمعه۲۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳از ساعت ۱۶الی۱۸ 🕌منطقه۱۸،شادآباد،خیابان شهیدسلیمانی شرقی،مسجدجامع حسینی(علیه السلام) https://eitaa.co/bsjshahsavari
🔴مراسم پرفیض دعای کمیل 🎤با نوای:کربلایی مصطفی آرن ⏱زمان:پنجشنبه۲۷ اردیبهشت۱۴۰۳ بعداز نماز جماعت مغرب وعشا 📌مکان:مسجدجامع حسینی(ع)شاداباد https://eitaa.com/masjedjamehosseinishadabad
🟡🔰🔴🔰🟢🔰🟡⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ فرقه های اسلامی ( شماره شصت و نه ) حکومت فاطمیان = اسماعیلیان فرقه اسماعیلیه در ایران ( سقوط اسماعیلیه ایران ) اوج قدرت اسماعیليان در زمان حکمرانی سلجوقیان بود. در اواخر عمر حسن صباح وزمان دو جانشین او شهرهای تصرفی اسماعیلیان از دست رفت ودامنه قلمرو آنان کوتاه شد. اماجانشینان او توانستند برقدرت سازمانی وتشکیلاتی خود بیفزایند و قلعه  های جدیدی در ارتفاعات کوههای ایران تا سرزمین شام ( کشورسوریه و فلسطین و اردن) بسازند یا تصرف نمایند. ترورهای بزرگ، در این دوره بمنظور قدرت نمایی، سیاست ترورهای بزرگ در دستور کار دولت اسماعیلیه در الموت قرارگرفت. آنان در اجرای سیاست جدیدخود توانستند افراد سرشناسی را درجای جای سرزمین های اسلامی به قتل برسانند. در اجرای سیاست قدرت نمایی، حد اقل دو خلیفه عباسی ( المسترشد ۵۲۹ هجری) و پسرش راشد (۵۳۲ هجری) و نیز قتل معین‌الدین وزیر سلجوقی در سال ۵۲۱ هجری توسط فداییان اسماعیلیه صورت گرفت. خطر در کمین اما در اوج این فشارها وایجاد رعب و ترس وفضای هیجانی، طوفانی براه افتاده، و بسوی ایران در حال حرکت است که قرار است همه چیز را دگرگون کند و آن حمله مجدد مغولان به ایران بود. لشکرکشی هلاکو خان چهل سال پس از شکست و فرار سلطان محمد خوارزمشاه، در سال ۶۵۳ هجری ق مغولان بار دیگر در سپاهی به رهبری هلاکوخان به ایران آمدند. اما اینان با سپاه پیشین یعنی سپاه چنگیز، که به قصد تاخت و تاز آمده بودند، تفاوت بسیاری داشتند. این نسل تازه از مغولان در این مدت با ایران بیشتر آشنایی پیدا کرده و از غارتگری و وحشی‌گری عهد چنگیز، به مراتب معتدل‌تر و باتجربه تر به نظر می‌رسیدند. لشکرکشی هلاکو بر خلاف چنگیز، با طرح و نقشه‌ای پیش پرداخته همراه بود. این بار تجربه به فرمانروایی مغول نشان داده بودکه برای ایجاد یک قدرت پایدار در ایران، چند مانع را باید برطرف سازند. اول برچیدن بساط اسماعیلیه، دوم مقابله کردن با خلافت عباسیان در بغداد. هلاکو و همسرش، مادر هولاکو (سرقویتی)  زنی مسیحی بود و همسرش (دوقوز خاتون) نیز پیرو دین نسطوری (مسیحی) بود. لشکریان هلاکو از دو قشر تشکیل شده بود. یکدسته از مغولان مسلمان بودند که خواهان برافتادن اسماعیلیه بودند و دسته دیگر ارمنی هایی که بطور کلی با مسلمانان اختلاف دینی داشتند این دو قشربسیار مایل بودند که هلاکو بغداد را بگیرد و مسلمانان مصر و شام را نیز که با مسیجیان صلیبی جهاد می‌کردند شکست دهند. خواجه نصیرالدین  و نخست وزیری هلاکو در این اوضاع، عالم برجسته و شخصیت فرهیخته شیعه یعنی خواجه نصیر الدین توسی با تدبیر خود و به منظور ایجاد اعتدال در رفتار هلاکوخان مقام وزارت او را پذیرفت. خواجه نصیر خود مدتی در قلعه الموت زندگی کرده بود و نسبت به افکار اسماعیلیه شناخت کامل داشت. و از سوئی دشمنی و کینه فراوان نسبت به خلافت عباسیان در بغداد داشت. از اینرو هلاکوخان را همراهی، بلکه تشویق نمود برای حمله به بغداد پایتخت پانصد ساله عباسیان. قلعه الموت مقصداول خواجه نصیر نظرش این بود به منظورجلوگیری از حمله اسماعیلیان از پشت و یا ایجاد فتنه زمانیکه لشکر عزیمت به بغداد میکند، بنا بر این اول باید به الموت حمله صورت گیرد. سابقه قلعه نشینان، فعالیت فرقه اسماعیلیه تقریباً مقارن پیدایش سامانیان شکل گرفته بود. اما اوج فعالیت آن‌ها در عهد سلجوقیان بود که در آن مدت برای براندازی حکومت و خلافت می‌کوشیدند و از حربهٔ وحشت و ترور و ایجاد ناامنی به عنوان وسیله‌ای برای ایجاد اغتشاش و هرج و مرج سیاسی استفاده می‌کردند.. سابقه حمله، سلجوقیان بارها سعی در محاصرهٔ الموت یا قلع و قمع اسماعیلیه کردند و تقریباً هرگز توفیقی نصیب آن‌ها نشد. در زمان حمله چنگیز، رهبری اسماعیلیان، جلال‌الدین حسن،  خداوند الموت بود، او موفق شده بود با چنگیز به گونه ای کنار بیاید تا لطمه ای به قلعه نرسد. اما حمله هلاکو وقتی هلاکوخان به سال ۶۵۴ هجری حمله به ایران کرد، تسخیر قلعه‌های اسماعیلیه را با تدبیر خواجه نصیر اولین هدف خود قرار داد. وقتی پیام هلاکو به الموت رسید، ( رکن‌الدین خورشاه) آخرین خداوند الموت در آن زمان چاره ای جز تسلیم راه دیگری در پیش نداشت و فکر مقاومت بیهوده به نظرش رسید. در هنگام محاصرهٔ قلعه‌ الموت « رکن‌الدین» ، تسلیم شد و به هلاکت رسید بدین ترتیب دولت خداوندان الموت به پایان رسید. ادامه دارد. سیدجمال الدین حسینی کهدوئی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ عضویت در کانال مسجد جامع حسینی شادآباد Http://eitaa.com/masjedjamehosseinishadabad
https://eitaa.com/masjedjamehosseinishadabad باسلام، شما عزیزان با ارسال این لینک، میتوانید دوستانتان را به عضویت کانال مسجد دعوت نمایید. مسجد جامع حسینی شادآباد
🌷🥀🌷🥀🌷🥀🌷 از سناباد تا مشهد (شماره پنجم)   گنبد حرم، نخستین گنبد حرم امام رضا (ع) در آغاز قرن ششم هجری و توسط سلطان سنجر سلجوقی از کاشی ساخته شد. این گنبد بارها مورد بازسازی و تعمیر قرار گرفت. گنبد حرم از آجر ساخته شده، و سپس روی آن را با الواح مسی، که روکشی از طلا دارد پوشانده‎اند. تذهیب این گنبد برای آخرین بار در سال ۱۰۱۰ تا ۱۰۱۶ هجری در زمان شاه عباس صورت گرفته، و به طوری که از گفته‎های محققان برمی‎آید، رویه و سطح این گنبد پیش از آن کاشی‎کاری بوده است. گنبد طلای حرم امام رضا (ع) دارای دو پوشش در سقف حرم و بالای آن است. پوشش سقف که به صورت مقعر و مقرنس است به نام «قبه» شناخته می‌شود. کتیبه‌هایی که در اطراف گنبد وجود دارند که از نکات جالب آن اشاره به ماجرای پیاده رفتن شاه عباس صفوی از اصفهان به مشهد است که به خط ثلث توسط علیرضا عباسی نوشته شده است. مناره‌ها. مناره به معنای جای نور و روشنایی است و در معماری به بنایی گفته می‌شود که بر فراز ایوان اصلی مساجد، زیارتگاه‌ها و مدارس دینی می‌ساختند و بر بلندای آن اذان می‌گفتند و یا به اطراف نور می‌انداختند. این بنا علاوه بر این ویژگی، محلی برای هدایت مسافران بود. در حال حاضر ۱۲ مناره در بناهای حوزه حرم امام رضا وجود دارد.            مناره طلائی، در حرم دو مناره با روکش طلا وجود دارد که یکی از آن‌ها نزدیک گنبد و دیگری مقابل آن و در قسمت بالای ایوان عباسی ( بست خیابان طبرسی ) واقع شده است. مناره نزدیک گنبد در زمان ساخت گنبد بنا شده، اما مناره دوم از آثار دوره نادرشاه است. از نکات قابل توجه معماری مناره‌ها این است که با وجود فاصله‌ی زیادی که با یکدیگر دارند، وقتی کسی از سمت جنوب حرم و خیابان امام رضا به سمت حرم می‌آید، چنان دیده میشود که گنبد میان دو مناره قرار گرفته است. ایوان‌ها، حرم امام رضا (ع) دارای چند ایوان است که نمونه‌های قابل توجهی در معماری ایرانی – اسلامی هستند. ایوان جنوبی که به «ایوان طلا» معروف است توسط امیر‌علیشیر نوایی، وزیر سلطان حسین بایقرا در قرن نهم هجری ساخته شد. این ایوان که ۲۱ متر ارتفاع دارد از خشت‌های طلا ساخته شده و دارای چهار در است و داخل آنرا نادرشاه افشار طلاکاری کرد. ایوان عباسی، این ایوان در زمان شاه عباس صفوی ساخته شد و ارتفاع آن ۲۲ متر است. ایوان غربی حرم نیز با ۲۴ متر از بلندترین بناهای حرم است و بر سر در آن، ساعت بزرگی وجود دارد، به همین دلیل به آن ایوان ساعت نیز گفته می‌شود. ایوان شرقی یا ایوان نقاره‌خانه نیز مانند ایوان غربی از دو ایوان مجزا تشکیل شده است. بر بلندای این بنا که ۲۶ متر ارتفاع دارد ساختمان نقّاره‌خانه قرار دارد. نقاره خانه.  نواختن نقاره، برای آگاهی از نزدیک شدن پایان وقت نماز است که در طول سال به جز ایّام محرم و صفر و دیگر ایّام سوگواری، همه روزه در دو نوبت، ۱٠  دقیقه پیش از طلوع و غروب آفتاب نواخته می‌شود. علاوه بر آن، در شب‌های عید پس از نماز مغرب و عشا و روزهای عید، زمان تحویل سال نو و اعلام عید فطر و سحرهای ماه مبارک رمضان نیز نقاره نواخته می‌شود. تاریخ نقاره زنی از سابقه نقاره زنی هیچ سندی موجود نیست. تنها مطلبی که در این باره هست در کتاب « مهمان نامه بخارا» آمده است. نویسنده این کتاب نوشته سلطان محمد شیبانی، زمانی که، به زیارت امام رضا علیه السلام میرفت، نقاره زنان و نفیر نوازان شروع به نفیر نوازی کردند، اما هنگامی که او به حرم رسید دستور داد که به جای نفیر نوازی، فقیر نوازی کنند. از مطلب فوق بر می آید که در قرن نهم و دهم نقاره زنی در حرم امام رضا معمول بوده است. ظاهرا این رسم توسط شاهرخ تیموری برای نخستین بار اجرایی شده باشد؛ البته قدیمی‌ترین سند مرتبط با نقاره‌خانه موجود در آستان قدس مربوط به سال ۱۰۱۲ هجری قمری است. ادامه دارد. سیدجمال الدین حسینی کهدوئی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ عضویت درکانال مسجد جامع حسینی شادآباد https://eitaa.com/masjedjamehosseinishadabad
🟡🔰🔴🔰🟢🔰🟡⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ فرقه های اسلامی ( شماره هفتاد ) حکومت فاطمیان = اسماعیلیان فرقه اسماعیلیه در ایران ( سقوط اسماعیلیه ایران ) بعداز سقوط قلعه الموت، آنچه مسلم است اینکه با متلاشی شدن یک تشکیلات عقیدتی و سازمانی فکر وعقیده آن باقی میماند و تغییرات فکری انسان ها تدریجا وطی گذشت زمان صورت میپذیرد. با این گرد وخاکی که اسماعیلیان درتاریخ به راه انداختند و با چنان افکاری سرانجام سرنوشت آنانربه کجا انجامید؟ بازماندگان این قوم پس از سقوط قلعه الموت در سال ۶۶۵  قمری پسر کوچک آخرین رهبر اسماعیلیان رکن الدین را به امامت خود شناخته و بیست سال بعد هم، یک بار دیگر الموت را برای مدتی کوتاه به چنگ آوردند. با این وجود قدرت وحشت انگیز آنها با سقوط الموت خاتمه پیدا کرده بود. بعدازکشته شدن رکن الدین رهبر الموت دوپسران او یکی پس از دیگری امامت فرقه را عهده دار بودند پس از آنان یکی از نوادگان  به نام  رکن الدین خورشاه رهبری فرقه را عهده دارشد وپس از او دو تن ازبازماندگانش مدعی امامت قوم شدند، که اختلاف آنها، اسماعیلیه ایران را به دو گروه جداگانه تقسیم نمود. مؤمن شاهی قاسم شاهی به هر حال بعد از این تفرقه، و تعدد امامان این قوم سرنوشت شاخه های اسماعیلیه را به تدریج به  سوی تصوف وصوفیان کشید و رابطه پیروانشان با آنها، رابطه مرید و مرادی شد. ظاهراً گروه مؤمن شاهی که بعدها محمد شاهی نیز خوانده شدند در همان نواحی البرز باقی ماندند که اسماعیلیه بدخشان هم به آنها پیوستند. از طرفی گروه قاسم شاهی بیشتر در حوالی یزد، کاشان، محلات، و خراسان باقی ماندند که شهر انجدان نزدیک محلات، دست کم درعهد تیمور پایگاه امام آنها بود. برخی از امامان این فرقه نیز در عهد صفویه با خاندان سلطنتی خویشاوندی پیدا کردند، اما همچنان به عنوان شیخ صوفی بودند که با پیروان خود رابطه داشتند. عنوان میرزا در دنبال نام بعضی از آنها حاکی از انتسابشان به صوفیه به نظر می‏رسد. مقابر این ائمه در انجدان همچنان باقی است که لوح قبر آنها نیز به طرح تاریخ آنها کمک می‏کند. سرنوشت امامان قاسم شاهی بعد از صفویه از اواخر عهد صفوی، مقّر امامان این قوم به کهک کرمان منتقل شد، گاه شهر بابک و گاهی درحوالی آن. از آخرین ائمه این سلسله در ایران ، ابولحسن خان کهکی معروف به ابوالحسن شاه، در عهد کریمخان زند است که حکومت کرمان را داشت و از جانب پیروانش، آقا خان خطاب می‏شد. بعد از وی، پسرش، شاه خلیل الله مدتی در کهک و سپس در یزد اقامت کرد، اما در یک شورش محلی جان خود را از دست داد. در مقابل محمد حسن خان پسر او، مورد دلجویی فتحعلی شاه قرار گرفت. و دختر فتحعلی شاه به همراه لقب آقا خان و حکومت قم و محلات به او سپرده شد. محمد حسن خان، بعدها به حکومت کرمان رسیدکه چندی بعد از آن معزول شد.، او متهم به شورش شد و سرانجام فرارکرد و به هند رفت . از آن پس، امامان قاسم شاهی از حالت مخفیانه بیرون آمدند، و امام آنها تحت حمایت انگلیسیها در هند قرار گرفت. و به این وسیله اسماعیلیان در هند سر بر آوردند و تاکنون در آن کشور حضور دارند وبه عنوان یک فرقه اسلامی فعاایت دارند.. اینجانب طبق شناختی که از آنان دارم طی یک مقاله بعدی به معرفی آنان خواهم پرداخت و این بحث راخاتمه خواهم داد. ادامه دارد. سیدجمال الدین حسینی کهدوئی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ عضویت در کانال مسجد جامع حسینی شادآباد Http://eitaa.com/masjedjamehosseinishadabad
🌹🌹به مناسبت دهه پر خیر کرامت و خجسته میلاد امام رئوف علی بن الموسی الرضا (ع) 🌹محفل انس با قرآن کریم 🌹 🔴قاری بین المللی قرآن کریم استاد سبزعلی 🔴گروه همخوانی محمد رسول الله(ص) 🔴حافظ بین المللی قرآن کریم جناب آقای زاهدی ( نماینده ایران در مسابقات بین المللی قرآن در کشور مالزی) 🔴با اجرای داور بین المللی قرآن کریم استاد عارف حسینی 📅 زمان:شنبه ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ بعداز نماز جماعت مغرب وعشا 📌مکان: مسجد جامع حسینی شادآباد https://eitaa.com/masjedjamehosseinishadabad
4_5976280497976772368.mp3
2.25M
🔸ترتیل صفحه 303 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام نهاوند 🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه 🕊👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2021851139Cd560dd7e3d