eitaa logo
کانال مسجدی ها (مسجدالاقصی)
1.9هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
3.1هزار ویدیو
754 فایل
🖤بسم رب الحسین🖤 🕌 ادرس: اراک، خ دانشگاه، منطقه خانه سازی 🇮🇷 مدیر کانال: @mojtaba1570 دارای کانون فرهنگی امام رضا ع با محوطه ورزشي فوتبال و والیبال، اتاق IT، کلاس مهد قران، هیئت مذهبی، کتابخانه، گروه سرود، اتاق پخش فیلم، کلاس هاي کاردستی و خلاقیت ..
مشاهده در ایتا
دانلود
روزوفات_مرحوم_علامه_مجلسی 📍 اعتقادنا أن العلامة المجلسی فی جلالته و علو قدرته و عظمة مقامه بمکان لا یدانیه أحد ➖آیت الله وحید خراسانی دام ظله : 💠 اعتقاد ما این است که علامه مجلسی(ره) از جهت جلالت و بالا بودن شأن و بزرگی مقام،در جایگاهی است که← احدی با ایشان برابر نیست و هیچ شخص بزرگی به شأن و رفعت مقام ایشان نمی‌رسد تا جایی که بعض بزرگان اقرار کرده است که از ابتدای عصر غیبت تاکنون،کسی از جهت علم و فضل و جلالت و قَدر،به علامه مجلسی(ره) نرسیده و ایشان از این جهت متفرّد و یگانه است،و به ایشان طعنه نزده است مگر شخص پَست و کینه ای که به مقصودش نرسیده 📔 التکفیر في ضوء الفقه الشيعي صفحه ۵۱ https://eitaa.com/masjedolaghsa
📍مقدمهٔ خواندنی علامه مجلسی در شرح خود برکتاب شریف «الکافي» 💠 علامه مجلسی رحمه الله می‌نویسد : ✏️ بعد از تحقیق دانستم که، يقينا خداوند متعال در امورمان چیزی را به رأی ما و خواسته‌های شخصی‌مان واگذار نکرده است، بلکه مارا امر فرموده به تبعیت از رسول خدا صلی الله علیه و آله که برای اکمال تمام مخلوقين مبعوث شدند و راه‌های نجات را برای اهل ایمان و هدایت روشن نمودند، و تبعیت از اهل بیت علیهم السلام كه آنهارا چراغ‌هايی در تاريكي و پرچم‌هاي راه هدايت قرار داد، و ما رادر كتاب خود و از زبان پيامبرش دستورداد كه به آنها مراجعه نماییم و تسلیم‌شان شویم. ● همانا حقیقت علم یافت نمی‌شود مگردر روایات اهل بیت علیهم السلام، و راه‌های نجات قابل دستیابی نیست مگر باجستجو در آثار آنان، ← پس همت را از غیر معارف اهل بیت علیهم السلام قطع نمودم و در آثار آنان همت گماشتم، و دراخذ معارف، تکیه نمودم بر آثار آنان؛ بجان خودم آثاراهل بیت علیهم السلام را مانند دریاهایی یافتم که پر ازجواهرِ حقایق است و پر از لعل و گوهرهایش، و پر از گنج‌هایی که در خزائن است. 📙 نام کتاب : مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول نویسنده : العلامة المجلسي    جلد : 1  صفحه : 2 و 3 https://eitaa.com/masjedolaghsa
🔹علامه مجلسی رضوان الله علیه از نگاه برخی اعلام شیعه 🔸آیت الله خامنه ای: نظر بنده مرحوم مجلسی یکی از علمای بزرگِ مظلومِ تاریخ ماست. عالم بزرگی است، برای خاطر این‌که از لحاظ علمی، مرد بسیار بلند پایه‌ای است. خبره‌ی فنِ‌ حدیث است. خبره‌ی فنِ‌ّ رجال است. فقیه است. حدیث فهم است. شما ملاحظه بفرمایید بیانهایی که ایشان در «بحار» دارد، جزو علمی‌ترین حرفهای دینی است که اگر کسی بخواهد روی «بحار» کار کند ده کتاب زبده‌ی بزرگ، از آن بیرون می‌آید. یعنی اگر کسی بیانهای مجلسی را به‌عنوان حل مشکلات اخبار و بیان اخبار مشکله جمع کند...اولین قرآنِ تفصیلیِ موضوعی را ایشان نوشته و به همان مناسبت، این آیات مفصّله را تفسیر کرده است. همچنین ایشان اوّل کسی است که «نهج‌البلاغه» را تقسیم و فصل‌بندی کرده است. احادیث را ایشان فصل‌بندی کرده است؛ آن هم یک فصل‌بندی وسیع. کار مجلسی، واقعاً فوق‌العاده است و قابل بیان نیست. اصلاً عظمت کار مجلسی در «بحار» و در کارهای حاشیه‌ای‌اش در کلمات نمی‌گنجد...مجلسی سالهای متمادی پنجاه، شصت سال حیات علمی داشته است و باید آن حیات علمی زنده شود (بیانات در دیدار اساتید دانشگاههاى اصفهان، به مناسبت بزرگداشت علّامه مجلسى در ۱۳۷۲/۳/۲۴) 🔸شیخ محمد حسن نجفی(صاحب جواهر): علّامه نورى از بعضى از شاگردان صاحب جواهر نقل مى‏كند كه گفت: استاد ما روزى در مجلس بحث و تدريس خود فرمود: ديشب در عالم رؤيا مجلس عظيم و با شكوهى را ديدم و جماعتى از علماء در آن حضور داشتند و دربانى كنار درب آن مجلس بود، من از او اذن گرفتم و او مرا وارد مجلس نمود، ديدم تمام علماء از متقدمين و متأخرين در آن مجلس جمع بودند و علّامه مجلسى در صدر آن مجلس بود، من در شگفت شدم و از آن دربان سؤال كردم از علّت تقدّم علّامه مجلسى بر ديگران، او در پاسخ گفت: او نزد ائمّه عليه السّلام معروف است(الكنى و الالقاب ج۳ ص۱۵۰) 🔸آیت الله مرعشی نجفی: من در ميان علماي شيعه تا كنون كسي را مانند علامه مجلسي نديدم كه به تمام آداب شرع از واجب و مستحب، مقيد و عامل باشد و اين تقيد ايشان سبب روي آوردن جامعه خويش به اجراي آداب و سنن گرديد(خدمات علمى و اجتماعى علامه مجلسى ج۱ ص۲۱۱) 🔸محقق اردبیلی: محمدباقر بن محمدتقي بن مقصود كه خداوند سايه اش را مستدام دارد ـ استاد و شيخ ماست. بزرگ اسلام و مسلمين، خاتم مجتهدين، پيشوا، علامه محقق مدقق، جليل القدر، عظيم الشأن، بلندمرتبه، يگانه دوران و نادره روزگار خويش، شخصيت بسيار موثق، داراي دانشي سرشار و مصنفات بسيار. كار او گواه بزرگي قدر و منزلت و والايي جايگاه اوست. تبحّر وي در دانش هاي عقلي و نقلي و دقّت ديدگاه و درستي رأيش، موثق بودن، امانت داري و عدالت او پرآوازه تر از آن است كه بيان گردد و والاتر از آن كه عبارت پيرامون وي به گردش درآيد. فيض وجود او و پدر بزرگوارش همه را در برگرفته است(اسوه محدثان/ويژه نامه زندگي علامه مجلسي) 🔸آیت الله وحید خراسانی: علامه مجلسی با بحارش دین و مذهب را زنده کرد. كوچک شمردن زحمات علامه مجلسی در تأليف بحارالانوار، نشانه‌ی جهالت است! (بیانات در ۱۳۹۷/۲/۴) 🔸آیت الله مکارم شیرازی: علامه مجلسى در علم و دانش و زهد و تقوا و جامعيت، برتر از آن است كه نياز به معرفى داشته باشد. از افتخارات او همين بس كه دائرة المعارف وسيعى را به نام بحار الانوار را تأليف كرد كه پيش از آن چنين كارى انجام نشده بود(دائرة المعارف فقه مقارن، ج۱ ص۱۲۰) بحارالانوار که اقیانوس عظیم از روایات اهل بیت علیهم السلام است دلیل روشن بر ابتکار و نوآوری آن محدث بزرگ در علم الحدیث به شمار می آید؛ ارادۀ ایشان بر این بود که در این کتاب، تمام احادیث را اعم از صحیح و ضعیف گردآوری کند و نقادی آن را به کتاب های دیگرش واگذارد، لذا ایشان در کتاب مرآة العقول بسیاری از روایات کافی را از نظر سند مورد بحث قرار می دهد.موشکافی و دقت بسیار فوق العادۀ ایسان در نقادی احادیث کتاب کافی؛ آن کتاب پر اهمیت ستودنی است(بیانات در ۱۳۹۰/۱۲/۲۲) 🔸آیت الله مصباح یزدی: مرحوم مجلسي رضوان‌الله‌عليه چه خدمت عظيمي کرده، و چه سهم بزرگي در گسترش فرهنگ تشيع در ايران داشت؟! من و شما غافليم. ايشان تقريباً تمام معارف شيعه را با قلم خود به زبان فارسي نوشته است. تاريخ انبيا، تاريخ پيغمبر اسلام، تاريخ کربلا و حلية المتقين از جمله آثار ايشان است. کسي که اهتمام کرد تا تمام معارف شيعه را به زبان فارسي درآورد ايشان بود(بيانات در جلسه کانون طلوع در۱۳۹۲/۶/۲۴) ايشان با عهده‌دار شدن مقام شيخ‌الاسلامي فرصت را براي ترويج شيعه غنيمت شمرد و علاوه بر تنظيم بحارالانوار که دايره‌المعارف حديث شيعه است، در تمام بخش‌هاي معارف، از تاريخ انبيا و اهل‌بيت گرفته تا آداب و رسوم و مستحبات و آداب زندگي به قلم خود کتاب‌هايي به زبان فارسي نوشت.(بيانات در جلسه شرکت‌کنندگان در دوره آموزشي کوثر ولايت در ۱۳۹۱/۱۲/۳) @shia_lib
🔰قرآن کریم: ...يَحْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِيَاءَ مِنَ التَّعَفُّفِ تَعْرِفُهُمْ بِسِيمَاهُمْ لَا يَسْأَلُونَ النَّاسَ إِلْحَافًا... ۗ از فرط عفاف چنانند که هر کس از حال آنها آگاه نباشد پندارد غنی و بی نیازند، به (فقر) آنها از سیمایشان پی میبری، هرگز چیزی از کسی درخواست نکنند. 📚 سوره مبارکه بقره آیه ۲۷۳ @masjedolaghsa برخی هستند که صورت خود را با سیلی سرخ نگه می دارند و دیگران فکر می کنند اینها بی نیازند در حالی که بسیار نیازمندند اما چون آبرومند هستند به کسی رو نمی اندازند... اینها را در اطراف خود شناسایی کنیم و دریابیم... به جای کمک به کسانی که شغلشان گدایی شده و گداهای حرفه ای و طماع و حریصی هستندبه نیازمندان واقعی کمک کنیم .... @masjedolaghsa
📚 مقدار و مبلغ فطریه 💠 سؤال: مقدار فطریه برای هر نفر چه مقدار است و چه چیزی باید به عنوان فطریه پرداخت شود؟ ✅ جواب: مکلف باید برای خودش و کسانی که نان خور او هستند، هر نفری یک صاع (تقریباً سه کیلو) گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج یا ذرت و مانند این ها به مستحق بدهد و اگر پول یکی از این ها را هم بدهد کافی است. ⏺ ضمنا مبلغ زکات فطره امسال (۱۴۰۲) به قیمت گندم برای هر نفر، «شصت هزار تومان» اعلام شده است. 🆔 @leader_ahkam
🔘 با عشقَت ای‌حسین، عِشقی به سَر نماند رَأسَت به نِی که رفت، عیدی دگر نماند... در روایتی امام صادق علیه‌السلام فرمودند: لَمَّا ضُرِبَ الْحُسَیْنُ بْنُ عَلِیٍّ علیه‌السلام ثُمَّ ابْتُدِرَ لِیُقْطَعَ رَأْسُهُ نَادَی مُنَادٍ مِنْ قِبَلِ رَبِّ الْعِزَّةِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی مِنْ بُطْنَانِ الْعَرْشِ 🔻چون‌که حسین بن علی علیه‌السلام را (با هر سلاح جنگی و غیرجنگی) زدند و شتافتند تا سرش را بِبُرند، مُنادی از میانه عرش از طرف پروردگار صاحب عزت‌ و جلال ندا داد و گفت: أَلَا أَیَّتُهَا الْأُمَّةُ الْمُتَحَیِّرَةُ الظَّالِمَةُ بَعْدَ نَبِیِّهَا لَا وَفَّقَکُمُ اللَّهُ لِأَضْحًی وَ لَا فِطْرٍ 🔻ای امّتی که پس از پیامبر خود، سرگردان و ستمکار شدید، خدا توفیق عید قربان و عید فطر را به شما ندهد. سپس امام صادق علیه السلام فرمود: لَا جَرَمَ وَ اللَّهِ مَا وُفِّقُوا وَ لَا یُوَفَّقُونَ أَبَداً حَتَّی یَقُومَ ثَائِرُ الْحُسَیْنِ علیه‌السلام 🔻از این رو به خدا توفیق آن را نیافتند و هرگز توفیق آن را نخواهند یافت تا اینکه خون خواه امام حسین علیه‌السلام قیام کند. 📚 الأمالی، شیخ صدوق، ص ۱۰۱ ✍ چه بسا چه خیرات و فیوضات زیادی در این دو عید قربان و فطر بوده که بعد از ظهور حضرت ولی‌ّعصر علیه‌السلام، وقتی‌که طعم حقیقتیِ این دو عید را چشیدیم(ان‌شاءالله)، می‌فهمیم که الآن از خیرات و فیوضات این اعیاد محروم بودیم... @masjedolaghsa
♦️ من‌آن‌یتیم‌کوفی‌ام‌که‌بی‌توأم‌،یتیم‌تر... شخصی به نام ابوالطُفیل گوید: حضرت امیرالمومنین علی علیه‌السلام را دیدم که یتیمان را صدا می‌زد و به آن‌ها عسل می‌خوراند و چنان آنان را مورد محبت و نوازش خود قرار می‌داد که برخی از اصحاب می‌گفتند: لَوَدَدتُ أَنّي كُنتُ يَتيماً 🔹 آرزو داشتم که ای کاش من نیز یتیم بودم... 📚مناقب‌آل‌ابی‌طالب، ج۱، ص۳۴۹ 📚ربیع الأبرار، ج۴، ص۱۴۸ ✍من‌آن‌یتیم‌کوفی‌ام که‌بی‌توأم یتیم تر... از حسن و حسین تو ندیده ام کریم تر از ازل عاشق توام نه از ازل، قدیم تر کجاست جاده‌ای از این طریق مستقیم‌تر؟... @masjedolaghsa
مرد ثروتمندی در حال مرگ بود، فرزندانش را جمع کرد و گفت: ای فرزندانم، روزگاری دراز در کسب مال، زحمت‌های سفر و حضر کشیده‌ام و حلق خود را به سرپنجه گرسنگی فشرده‌ام و چیزی نخورم و همه را جمع کردم. هرگز از محافظت آن غافل مباشید و به هیچ وجه خرج نکنید. بعد از مرگم اگر کسی بگوید: پدر شما را در خواب دیدم حلوا می‌خواهد، هرگز به مکر آن فریب نخورید که من نگفته ام و مرده چیزی نمیخورد . اگر خودم نیز به خواب شما بیایم و همین درخواست را کنم، به آن توجه نکنید و آن را خواب و خیال و رویا حساب کنید. چه بسا که آن را شیطان به شما نشان داده باشد. من آنچه را که در زندگی نخورده باشم بعد از مرگم تمنا و درخواست نمیکنم. این را گفت و مرد. ♦️لذا حضرت در بیان عاقبت بخل فرمود: آدم بخیل (حتی) در چیزهای کم ارزش و اندک دنیا برای خود بخالت می‌کند ولی (در عوض) تمامی اموال را به وارثانش میدهد! 🔻به قول سعدی : دو کس رنج بیهوده بردند و سعی بی فایده کردند: یکی آن که اندوخت و نخورد و دیگر آن که آموخت و نکرد. @masjedolaghsa
بسم الله الرحمن الرحیم أللّهمَّ صلِّ وَ سَلِّم، وَ زِد وَ بارِک، عَلی صاحبِ الدَّعوَةِ النَّبویَّة و الغَیبَةِ الإلهیَّة ، أللّهمَّ عَجِّلْ فَرَجَهُ وَ سَهِّلْ مَخْرَجَهُ وَ أَوْسِعْ مَنْهَجَهُ وَ اسْلُکْ بِی مَحَجَّتَهُ ✅مقدمه برای تحقق اهداف خلقت، و ظهور انسان کامل و تشکیل حکومت عدل جهانی توسط حضرت حجت روحی فداه، انسان هایی لازم است که با ویژگی های ایمانی، اخلاقی، فکری و اعتقادی ، قابلیت و شایستگی این دوران را در خود جمع کرده باشند. طبق یک حدیث جالب ازپیامبر، مؤمن كامل داراى ۱۰۳ صفت است. ➖پیامبر(ص) فرمود: «لا يُكْمِلُ المؤمنُ إيمانَهُ حتّى يَحْتَويَ على مائةٍ و ثلاثِ خِصالٍ....»(۱) ❇️خصلت بعد لَطِیفَ الْحَرَکَاتِ  مومن منتظر،«لطیف الحرکات» است یعنى حرکت او توأم با لطف است در همه رفتار ش دقت دارد و با خلق خدا برخورد محبّت آمیز و لطیف دارد. 🌸زیبایی های رفتار پیامبر لطافت و زیبایی رفتار پیامبر باید مورد توجه و الگو گیری مؤمنان منتظر باشد . و طبق احادیث امام زمان(عج) همه زیبایی های رفتاری پیامبر را دارا هستند که مواردی از آن را ذکر میکنیم؛ ➖هنگام راه رفتن با آرامی و وقار راه می‌رفت ➖در راه رفتن قدم‌ها را بر زمین نمی‌کشید. ➖نگاهش پیوسته به زیر افتاده و بر زمین دوخته بود. ➖هرگاه کسی را می‌دید مبادرت به سلام می‌کرد و کسی در سلام بر او سبقت نگرفت. ➖وقتی با کسی دست می‌داد دست خود را زودتر از دست او بیرون نمی‌کشید. ➖با مردم چنان معاشرت می‌کرد که هرکس گمان می‌کرد عزیزترین فرد نزد آن حضرت است. ➖هرگاه به کسی می‌نگریست به روش ارباب دولت با گوشه چشم نظر نمی‌کرد. ➖هرگز به روی مردم چشم نمی‌دوخت و خیره نگاه نمی‌کرد. ➖چون اشاره می‌کرد با دست اشاره می‌کرد نه با چشم و ابرو. ➖سکوتی طولانی داشت و تا نیاز نمی‌شد لب به سخن نمی‌گشود. ➖هرگاه با کسی، هم صحبت می‌شد به سخنان او خوب گوش فرا می‌داد. ➖چون با کسی سخن می‌گفت کاملا برمی گشت و رو به او می‌نشست. ➖با هرکه می‌نشست تا او اراده برخاستن نمی‌کرد آن حضرت برنمی خاست. ➖در مجلسی نمی‌نشست و برنمی خاست مگر با یاد خدا. ➖هنگام ورود به مجلسی در آخر و نزدیک درب می‌نشست نه در صدر آن. ➖در مجلس جای خاصی را به خود اختصاص نمی‌داد و از آن نهی می‌کرد. ➖هرگز در حضور مردم تکیه نمی‌زد. ➖اکثر نشستن آن حضرت رو به قبله بود. ➖هرگز سخن کسی را قطع نمی‌کرد مگر آنکه حرف لغو و باطل بگوید. ➖پاسخ به سوالی را چند مرتبه تکرار می‌کرد تا جوابش بر شنونده مشتبه نشود. ➖هدیه را قبول می‌کرد اگرچه به اندازه یک جرعه شیر بود. ➖اگر در حال نماز بود و کسی پیش او می‌آمد نمازش را کوتاه می‌کرد. ➖اگر در حال نماز بود و کودکی گریه می‌کرد نمازش را کوتاه می‌کرد. 🔵زیبنده امام زمان باشیم به عنوان منتظر امام زمان باید در رفتار مان بسیار دقت کنیم که امام صادق عليه السلام می‌فرماید:  يا مَعشَرَ الشِّيعَةِ ، إنّكُم قد نُسِبتُم إلَينا ، كُونُوا لَنا زَينا ، و لا تَكُونُوا عَلَينا شَينا . اى گروه شيعيان! شما منسوب به ما هستيد . پس مايه زينت ما باشيد ، و مايه زشتى (بد نامى) ما نباشيد . 🔵رفتار و شخصیت لطف و دقت در رفتار از آنجایی اهمیت پیدا میکند که طبق احادیث بین گفتار و رفتار و شخصیت انسان یک زنجیره ای منطقی برقرار است. چنانچه حضرت امیر(ع) فرمود: مَن كَثُرَ كَلامُهُ كَثُرَ خَطَؤُهُ وَ مَن كَثُرَ خَطَؤُهُ قَلَّ حَياؤُهُ وَ مَن قَلَّ حَياؤُهُ قَلَّ وَرَعُهُ وَ مَن قَلَّ وَرَعُهُ ماتَ قَلْبُهُ وَ مَن ماتَ قَلْبُهُ دَخَلَ النَّارَ » هر كسي كه سخنش افزايش يافت، اشتباهات او نيز فزوني خواهد يافت و هر كس خطايش افزايش يافت، حيايش كم ميگردد و هركس حيايش كم شد، تقوايش كم ميشود و كسي كه تقوايش كم شود، دلش ميميرد و هر كس قلبش مرد، به دوزخ وارد خواهد شد.»(۳) ➖جمله دیگری نیز در این محور معروف شده است که در منابع حدیثی یافت نشده است ؛ «مراقب گفتارت باش که رفتارت می‌شود، مراقب رفتارت باش که....» اینجا در مورد این جمله توضیح داده ایم👈 لینک ❇️کوچک ترین رفتار در نامه اعمال در نامه اعمال که همان شخصیت اخروی انسان است کوچک ترین رفتار انسان انعکاس دارد؛ امام صادق عليه السلام فرمودند: در روز قيامت هنگامى كه كارنامه‌ى عمل انسان به او داده مى‌شود، پس از نگاه به آن و ديدن آنكه تمام لحظه‌ها و كلمه‌ها و حركات و كارهاى او ثبت شده، همه‌ى آنها را به ياد مى‌آورد، مانند اينكه ساعتى قبل آنها را مرتكب شده است، لذا مى‌گويد: «يا وَيْلَتَنا ما لِهذَا الْكِتابِ لا يُغادِرُ صَغِيرَةً».(۴) .ــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.بحارالانوار، ج ۶۴، ص۳۱۰. ۲.مشكاة الأنوار،ص۱۳۴. ۳.نهج البلاغة ،حکمت۳۴۹. ۴.تفسير الميزان،ج۵،ص۱۸۳. https://eitaa.com/masjedolaghsa
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ سیما علی امیر المؤمنین 💠داستان ایجاد انگیزه امام محمد باقر(ع) فرمود:در زمان خلافت امیر المؤمنین ، جسد كشته‏اى را در یك خرابه پیدا كردند، كه در كنارش نیز مردى با یك چاقوى خونین بود. آن مرد را دستگیر كردند و نزد على (ع)آوردند. مرد گفت: من قاتلم.در این هنگام، مرد دیگرى از راه رسید و گفت:من قاتلم، این مرد را رها كنید.مرد دوم را نیز گرفتند و هر دو را نزد على(ع)بردند.و همه ماجرا را بیان كردند. امام به مرد اول فرمود: چرا خود را قاتل خواندى؟وى پاسخ داد: من قصّابم و در كنار خرابه، گوسفندى ذبح مى‏كردم كه در خرابه مصادف با این قضیه شدم. و چون كاردم‏خونین بود، هیچ چاره‏اى نداشتم كه بگویم من قاتلم، تا از شرّ آزار مردم در امان باشم، تا حكم صادر شود. حضرت رو به مرد دوم كرد و فرمود: تو چه مى‏گویى؟او گفت: من قاتلم. پس امام فرمود: پسرم حسن ! را قاضى قرار دهید تا او حكم كند. امام حسن(ع)، پس از شنیدن ماجرا فرمود: [امّا مرد اول بى‏گناه است‏].امّا مرد دوم، قاتل است. چون یكى را كشته، ولى دیگرى را به سبب اقرار به گناهش، از مرگ نجات داده است. پس، از آنجایى كه خداوند مى‏فرماید: «كسى كه یك نفر را حیات بخشد، مانند كسى است كه به همه مردم زندگى بخشیده است» او را آزاد كنید. و دیه مقتول را از بیت المال مسلمانان به اولیاء وى بدهید.(۱) 🟢طرح موضوع قضاوت عجولانه درباره دیگران،بدبینی و منفی‌نگری و سوء ظن یکی از رذایل اخلاقی و صفات روانی بد می‌باشد و با اثر بدی که روی خود شخص و اطرافیانش می‌گذارد، نه تنها از نظر اسلام، گناه محسوب می‌شود؛ بلکه زندگی را در کام انسان تلخ و غیر قابل تحمل می‌کند. یکی از دستورات و سفارش های مهم دینی حسن ظن به مسلمانان است. روایات بسیاری درباره حسن‌ظن وارد شده است. ➖پیغمبر اکرم و ائمه اطهار: فرموده‌اند:« ضِع اَمرَ اَخیکَ عَلی اَحسَنِه».(۲) یعنی اگر از مسلمانی کاری سر زد و نمی‌دانی وضع این کار چگونه است حتماً باید بگویی این کار خوب است یا اگر مسلمانی کار خیری انجام می‌دهد و یا به مسجد می‌آید حق نداریم با احتمالاتی بگوییم این شخص ریاکار است. ➖رسول خدا (ص) می فرماید: حتی اگر وجه حسن و توجیه نیکی عیان نباشد بایستی در جستجوی آن کوشید و آن را یافت. «اطْلُبْ لِاخیک عُذراً فَانْ لَمْ تَجِدْ لَهُ عُذراً فَالَتمِسْ لَهُ عُذْراً»(۳) برای کار برادرت بهانه ای بتراش و اگر یافت نشود در جستجوی آن باش. 👌به عنوان مثال اگر مهمان قبل از ظهر بر تو وارد شد و بعد از شام خارج گشت و در این مدت او را در حال نماز ندیدی، بایستی بگوئی هنگام بردن و آوردن غذا نماز خود را گذارده است. ➖اگر بگوییم سوء‌ظن کرده‌‌ایم بدترین گناه در دین مقدس اسلام است حرفی به گزاف نگفته ایم چرا که یکی از گناهان مربوط به حق‌الناس است. و اگر حق‌الناس برعهده انسان باشد مشکل است. 🌺شعر مرا پیر دانای مرشد شهاب                     دو اندرز فرمود بر روی آب یکی آنکه بر خویش خوش بین مباش                دگر آنکه بر خلق بدبین مباش 🔹یک استثنا گاهی به جهت شرایط بسیار گناه نبود سو ظن کلی و احتیاط توصیه شده است؛ امام هادی(ع):«اذا کانَ زَمانُ الْعَدْلِ فیهِ اغْلَبُ مِنَ الْجَوْرِ فَحَرامٌ انْ یظُنَّ بِاحَدٍ سُوءً حَتّی یعْلَمَ ذلِک مِنْهُ، وَاذا کانَ زَمانُ الْجَوْرِ اغْلَبُ فیهِ مِنَ الْعَدْلِ فَلَیسَ لِاحَدٍ انْ یظُنَّ بِاحَدٍ خَیراً مالَمْ یعْلَمْ ذلِک مِنْهُ»(۴) وقتی عدالت بر ستم بچربد، سوءظن به کسی تا اینکه علم به خطای او نداشته باشی حرام است. و زمانی که ستم نسبت به عدالت رواج بیشتری داشته باشد، جایز نیست کسی به دیگری حسن ظن یابد مگر اینکه به نیک بودن عمل او یقین داشته باشد. 🔻 ادامه دارد 👇👇 https://eitaa.com/masjedolaghsa
🟢سوء ظن به خود یک نوع بدگمانی داریم كه مورد ستایش است. زیرا انسان نباید به خود حسن ظن داشته باشد و همه كارهاى خود را بى‏عیب بپندارد. حضرت على(ع) در برشمردن صفات متّقین در خطبه همام مى‏فرماید: «فَهُمْ لِأَنْفُسِهِمْ مُتَّهِمُونَ» یكى از كمالات افراد باتقوا آن است كه خودشان را متهم می‌دانند. و می‌فرماید:« لَا یصْبِحُ الْمُؤْمِنُ وَ لَا یمْسِی إِلَّا وَ نَفْسُهُ عِنْدَهُ ظَنُون» هیچ مؤمنى روز و شب را سپرى نمیكند مگر اینكه نسبت به خود بدگمان است یعنی مؤمن همیشه به خودش سوء‌ظن دارد. آرى، افرادى كه خود را بى‏عیب مى‏دانند، در حقیقت نور علم و ایمانشان كم است و با نور كم، انسان چیزى نمى‏بیند. اگر شما با یك چراغ قوّه وارد سالنى بزرگ شوید، جز اشیاى بزرگ چیزى را نمى‏بینید، ولى اگر با نور قوى مانند پرژكتور وارد سالن شدید، حتّى اگر چوب كبریت یا سنجاقى در سالن باشد مى‏توانید آن را ببینید. افرادى كه نور ایمانشان كم است، جز گناهان بزرگ چیزى به نظرشان نمى‏آید و لذا گاهى مى‏گویند: ما كه كسى را نكشته‏ایم! از دیوار خانه‏اى كه بالا نرفته‏ایم! و گناه را تنها این قبیل كارها مى‏پندارند، امّا اگر نور ایمان زیاد باشد، تمام لغزش‏هاى ریز خود را نیز مى‏بینند و به درگاه خدا ناله و استغفار مى‏كنند. اگر كسى نسبت به خود خوش‏بین شد، هرگز‌ترقّى نمى‏كند. او مثل كسى است كه دائماً به پشت سر خود و به راههاى طى شده نگاه مى‏كند و به آن مغرور مى‏شود، ولى اگر به جلو نگاه كند و راههاى نرفته را ببیند، خواهد دانست كه نرفته‏ها چند برابر راههاى رفته است! توجّه به این نكته لازم است كه معناى حسن‏ظن؛ سادگى، زودباورى، سطحى‏نگرى و غفلت از توطئه‏ها و شیطنت‏ها نیست. امّت اسلامى هرگز نباید به خاطر حسن ظن‏هاى نابجا، دچار غفلت شده ودر دام صیادان قرار گیرد. ♻️مراحل بدگمانی بدگمانی دارای مراحلی است که شیطان انسان را به تدریج به مراحل خطرناکتر بدگمانی می‌کشاند. انسان کم کم از سوء‌ظن به بدان به خوبان سوء‌ظن می‌کند. کم کم به خداوند متعال و پیامبران و امامان سوء ظن پیدا می‌کند و به قرآن کریم بدبین می‌شود. آن وقت شیطان نقشه های خود را عملی می‌کند. 🔴سوء ظن به مردم یکی از اموری كه در قرآن کریم و روایات به شدت از آن نهى شده است بدگمانی به مردم است و این صفت خبیثه از مهلکات عظیمه است. خداوند می‌فرماید: «یا ایُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثیرا مِنَ الظَّنِّ انَّ بَعْضَ الظَّنِّ اثْمٌ». ای گروه مؤمنین، اجتناب کنید از بسیاری از گمان به درستی که بعضی از گمان‌ها گناه است. و در جای دیگر می‌فرماید: «وَ ظَنَنْتُمْ ظَنَّ السُّوْءِ وَ کُنْتُمْ قَوْما بُورا».  گمان بد بردید، و شما قومی بودید به هلاکت رسیده» ➖گناه سوء ظن آن قدر بزرگ است که در روایات می‌خوانیم سوء ظن کننده در روز قیامت می‌آید به صورت مرغی که با منقار خودش مرتباً به خودش منقار می‌زند و گوشت بدن خود را می‌خورد. 🔴 سوءظن به خدا در احادیث از سوء ظن به خداى متعال، نکوهش و به حسن ظن به او امر شده است؛ از این‌رو، برخى قائل به حرمت سوء ظن به خداوند متعال شده‌اند روشن است که این نوع از بدگمانی بسیار خطرناک و نوعی کفر و شرک می‌باشد ➖ امام صادق(ع): «وَ اَللَّهِ مَا أُعْطِيَ مُؤْمِنٌ قَطُّ خَيْرَ اَلدُّنْيَا وَ اَلْآخِرَةِ إِلاَّ بِحُسْنِ ظَنِّهِ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ رَجَائِهِ لَهُ وَ حُسْنِ خُلُقِهِ وَ اَلْكَفِّ عَنِ اِغْتِيَابِ اَلْمُؤْمِنِينَ وَ اَللَّهُ تَعَالَى لاَ يُعَذِّبُ عَبْداً بَعْدَ اَلتَّوْبَةِ وَ اَلاِسْتِغْفَارِ إِلاَّ بِسُوءِ ظَنِّهِ وَ تَقْصِيرِهِ فِي رَجَائِهِ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ سُوءِ خُلُقِهِ وَ اِغْتِيَابِهِ اَلْمُؤْمِنِينَ وَ لَيْسَ يَحْسُنُ ظَنُّ عَبْدٍ مُؤْمِنٍ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِلاَّ كَانَ اَللَّهُ عِنْدَ ظَنِّهِ لِأَنَّ اَللَّهَ كَرِيمٌ يَسْتَحْيِي أَنْ يُخْلِفَ ظَنَّ عَبْدِهِ وَ رَجَاءَهُ فَأَحْسِنُوا اَلظَّنَّ بِاللَّهِ ...» بخدا سوگند كه مؤمن بخير و سعادت دنيا و آخرت نميرسد مگر از راه حسن ظن بخداى متعال و اميدش باو و خوش خلقى و خوددارى از غيبت مؤمنين.و نيز خداوند متعال هيچ بنده‌اى را پس از توبه و استغفار عذاب نميكند مگر از جهت سوء ظن بخدا و كم اميدى و كوتاهى او در اميدوار بودنش بخدا و بدى اخلاق او و غيبت مؤمنين و هر كس كه بخدا حسن ظن بخدا داشته باشد...(۵) ➖ حضرت صادق(ع) می‌فرماید : «مَنْ‌تركَ التَّزْوِیجَ مَخَافَةَ الْفَقْرِ فَقَدْ أَسَاءَ الظَّنَّ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یقُولُ إِنْ یكُونُوا فُقَراءَ یغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِه». ‏ كسى كه از‌ترس خرج ومخارج زندگى ازدواج نمى‏كند، در حقیقت به خدا سوء ظن دارد.(۶) 🔻 ادامه دارد 👇👇 https://eitaa.com/masjedolaghsa