آقا ردای سَبزِ اِمامَت مُبارک
پوشیدَنِ لِباسِ خِلافَت مُبارَک
اِی آخَرین ذَخیرهِ زَهراییِ حَسَن
آغاز روزِگار اِمامَت مُبارَک...
🌸سالروز آغاز امامت پسر زهرا حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف مبارک باد🌸
#امام_زمان #مسجدالاقصی_اراک
#روز_بیعت #مسجد_تراز_انقلاب
🕌https://eitaa.com/joinchat/4075094303C26e2f615d6
به نيّت امام حسن عسکری...!
🎙حجت الاسلام محمدحسن الهی:
اهل صلوات باشید، مواظب باشید صلوات از دهان شما نیفتد، روزی پانصد تا صلوات به نیت امام حسن عسکری-علیهالسلام- بفرستید؛ یک فردی از سامراء به منزل ما در عطاران آمد، ایشان به زبان غلیظ گفت شیخنا! من حاجت مهمی دارم و آمدهام از شما یک ذکر بگیرم؛ من به ایشان گفتم که پانصد تا صلوات به نیت امام عسکری-علیهالسلام- بفرست، در حالیکه من اصلا نمیدانستم ایشان از سامرا آمده است، بعد دیدم بلند گفت الله اکبر، الله اکبر! و صورت من را بوسید؛ گفتم چه شده است؟! گفت شما من را یاد یک قضیهای انداختید؛ پدر من نقل میکرد یکی از اولیاء خدا در حالیکه برای یک حاجت مهمی به سمت حرم عسکریین-علیهمالسلام- میرفت، یک آقایی دست به کتف ایشان زد و به او گفت:
برای این حاجت روزی پانصد تا صلوات برای امام عسکری-علیهالسلام- بفرست، چرا که ایشان پدر بزرگوار امام زمان-عجلاللهتعالیفرجهالشریف- هستند!
📚نسیم های گرهگُشا، ص ۲۹۶ و ۲۳۷.
#توسل
#گشایش
#صلوات
#امام_حسن_عسکری
#سامرا
#یاصاحب الزمان اغثنی
#صلوات
#نرجس خاتون سلام علیها
#امام زمان ارواحنافداه
#مسجدالاقصی
💐به پیشگاه ملکوتی امام حسن عسکری صلوات الله علیه، صلواتی هدیه بفرمائید.
🕌 https://eitaa.com/joinchat/4075094303C26e2f615d6
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
أللّهمَّ صلِّ وَ سَلِّم، وَ زِد وَ بارِک، عَلی:
صاحبِ الدَّعوَةِ النَّبویَّة،
وَ الصَّولَةِ الحَیدریَّة،
و العِصمَةِ الفاطِمیَّة،
و الحِلمِ الحَسَنِیَّة،
و الشّجاعَةِ الحُسَینِیَّة،
و العِبادَةِ السَّجّادِیَّة،
و المآثِرِ الباقِریَّة،
و الآثار الجَعفَرِیَّة،
و العُلومِ الکاظِمیَّة،
و الحُجَجِ الرَّضَوِیَّة،
و الجُودِ التَّقَوِیَّة،
و النَّقاوَةِ النَقَوِیَّة،
و الهَیبَةِ العَسکَریَّة،
و الغَیبَةِ الإلهیَّة،
القائمِ بِالحَقِّ، و الدّاعی إلی الصِّدقِ المُطلَقِ، کَلمةِ الله، و أمانِ الله، و حُجّةِ الله، القائمِ بِأمرِ الله، المُقسِطِ لِدینِ الله، الغالِبِ لِأمرِ اللهِ، و الذّابِّ عن حَرَمِ الله، إمام السّرِّ والعَلَنِ، دافعِ الکَربِ والمِحَن، صاحبِ الجُودِ و المِنَن، الإمامِ بِالحَقِّ، أبی القاسِم محمّدِ بن الحَسن، صاحبِ العَصرِ والزَّمان، وقاطعِ البُرهان، و خَلیفةِ الرَّحمان، و شَریکِ القُرآن، و مُظهرِ الإیمان، و سیِّد الإنسِ و الجانّ، أللّهمَّ عَجِّلْ فَرَجَهُ وَ سَهِّلْ مَخْرَجَهُ وَ أَوْسِعْ مَنْهَجَهُ وَ اسْلُکْ بِی مَحَجَّتَهُ
ابو الادیان می گوید:
من خدمتکار امام حسن عسکری (ع)بودم و نامههای او را به شهرها میبردم. در آن بیماری که منجر به فوت او شد، نامههایی نوشت و فرمود: «آنها را به مداین برسان.
چهارده روز این جا نخواهی بود و روز پانزدهم وارد سامرا خواهی شد و از آن جا صدای واویلا میشنوی و مرا در محل غسل مییابی.»
پرسیدم: «ای آقای من! چون این امر واقع شود، امام و جانشین شما که خواهد بود؟» فرمود: «هرکس پاسخ نامههای مرا از تو خواست، همو قائم پس از من خواهد بود.» گفتم:
«دیگر چه؟» فرمود: «کسی که بر من خواهد بود.» گفتم: «دیگر چه؟» فرمود: «کسی که خبر دهد در آن همیان چیست، همو قائم پس از من خواهد بود.» بزرگواری آن حضرت مانع شد که از او بپرسم در آن همیان چیست.
نامهها را به مداین بردم و پاسخ آنها را گرفتم و همان گونه که فرموده بود، روز پانزدهم به سامرا رسیدم. ناگاه صدای واویلا از سرای او شنیدم و او را بر محل غسل یافتم.
برادرش جعفر بن علی را بر در سرا و شیعیان را بر در خانه اش دیدم که وی را به مرگ برادر تسلیت و بر امامت تبریک میگویند. با خود گفتم: «اگر این امام است که امامت باطل خواهد بود»؛ زیرا میدانستم او شراب مینوشد و قمار میکند و تار میزند. پیش رفتم و تبریک و تسلیت گفتم. او از من چیزی نپرسید. آن گاه عقید بیرون آمد و به جعفر گفت: «ای آقای من! برادرت کفن شده است؛ برخیز و بر او نماز بگزار! » جعفر بن علی داخل شد و برخی از شیعیان مانند سمان و حسن بن علی -که معتصم او را کشت و به سلمه معروف بود-اطراف وی بودند.
چون به سرا درآمدیم، حسن بن علی را کفن شده، بر تابوت دیدم. جعفر بن علی پیش رفت تا بر برادرش نماز گزارد. چون خواست تکبیر گوید، کودکی گندمگون با گیسوانی مجعد و دندانهای پیوسته بیرون آمد و ردای جعفر بن علی را گرفت و گفت: «ای عمو! عقب برو که من به نماز گزاردن بر پدرم سزاوارترم.»
جعفر با چهرهای رنگ پریده و زرد، عقب رفت.
آن کودک پیش آمد و بر او نماز گزارد. آن حضرت کنار آرامگاه پدرش به خاک سپرده شد.
سپس گفت: «ای بصری! پاسخ نامههایی را که همراه تو است، بیاور.» آنها را به او دادم و با خود گفتم: «این دو نشانه. باقی میماند همیان.» آن گاه نزد جعفر بن علی رفتم؛ در حالی که او آه میکشید، حاجز وشاء به او گفت: «ای آقا من! آن کودک کیست تا بر او اقامه حجت کنیم؟» گفت: «به خدا سوگند ! هرگز او را ندیدهام و او را نمیشناسم.»
نشسته بودیم که گروهی از اهل قم آمدند و از حسن بن علی (علیهما السلام ) پرسش کردند. فهمیدند او درگذشته است و گفتند: «به چه کسی تسلیت بگوییم؟» مردم به جعفر بن علی اشاره کردند. آنان بر او سلام کردند و به او تبریک و تسلیت گفتند و از وی پرسیدند: «همراه ما نامهها و اموالی است؛ بگو نامهها از کیست و اموال چقدر است؟» جعفر در حالی که جامههای خود را تکان میداد، برخاست و گفت: «آیا از ما علم غیب میخواهید؟» راوی گوید: خادم از خانه بیرون آمد و گفت: «نامههای فلانی و فلانی همراه شما است نیز همیانی که درون آن، هزار دینار است و نقش ده دینار آن محو شده است.» آنان نامهها و اموال را به او دادند و گفتند: «آن که تو را برای گرفتن اینها فرستاد، همو امام است.»(۱)
بدین ترتیب غیبت امام مهدی(ع) آغاز گردید، در ادامه موضوع غیبت امام علیه السلام مورد بحث قرار می گیرد
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال مسجدالاقصی🕌🔰🔰
🕌 https://eitaa.com/joinchat/4075094303C26e2f615d6
🔵انواع غیبت
امام زمان علیه السلام از دید ظاهری مردم مخفی و ناپیدا میباشد. غیبت جسمانی به چند صورت قابل تصور است:
✔️ غیبت جسمانی به دلیل نامرئی بودن امام زمان
به این معنا كه حضرت روی همین زمین هستند و روی همین زمین زندگی میكنند و به جاهای مختلف سیر و سفر كرده و به احوالات و رفتار شیعیان نظارت میكنند و آنها را مورد عنایت و لطف خود قرار میدهند، ولی هیچ كس وجود حضرت را با چشمان ظاهری نمیبیند، چنانچه حضرت خضر علیه السلام چنین است. این نوع اختفاء كه همان ناپیدائیست، که اختفا اعجازآمیز است و با اختفاء به صورت ناشناس بودن، فرق دارد. چنانچه حضرت خضر (ع) غیبت و اختفا به این معنا ، را دارا هستند؛
امام رضا علیه السلام فرمودند:
«ان الخضر علیه السلام شرب من ماء الحیاة فهو حی لایموت حتی ینفخ فی الصور و انه لیاتینا فیسلم علینا فنسمع صوته ولانری شخصه و انه لیحضر حیث ما ذكر فمن ذكره منكم فلیسلم علیه وانه لیحضر الموسم كل سنة فیقضی جمیع المناسك ویقف بعرفة فیؤمن علی دعاء المؤمنین و سیؤنس الله به وحشة قائمنا فی غیبته و یصل به وحدته».
خضرعلیه السلام از آب حیات نوشید؛ از این جهت زنده ماند و تا نفخ صور نخواهد مرد، او به نزد ما میآید و سلام میدهد، ما صدای او را میشنویم، لیكن بدنش را نمیبینیم، و در هر جا كه نامش ذكر شود حاضر است. پس هر كه از شما او را یاد كند، باید به او سلام كند، و در هر سال به موسم حج حاضر گردد، جمیع اعمال را به جا میآورد و در عرفه میایستد و دعای مؤمنین را تصدیق میكند، و به زودی خدای تعالی وحشت قائم ما را به سبب انس گرفتن به او زایل گرداند، و تنهایی او را به رفاقت وی مبدل میكند..».(۲)
در موضوع پنهان بودن حضرت مهدی علیه السلام از دیدگان بشر با خواست و اراده خود او، روایات زیادی نقل شده است كه به دو نمونه از آنها اشاره میكنیم:
➖امام رضاعلیه السلام فرمودند: «لایری جسمه، ولایسمی باسمه ؛ [حضرت مهدی علیه السلام] دیده نمیشود و به اسم نام برده نمیشود..» (۳)
➖ امام صادق علیه السلام فرمودند: «تفقد الناس امامهم فیشهد الموسم فیراهم ولایرونه» مردم امام خود را گم كنند و او در موسم حج حاضر باشد و آنها را ببیند و مردم او را نمیبینند..»
✔️غیبت جسمانی به دلیل تصرف در چشمان مردم
در این فرض ناپیدائی حضرت مهدی علیه السلام به خاطر دخل و تصرف ایشان در چشمان مردم است.
در این مورد نیز نیاز به اعجاز و قدرت الهی است تا در حین حضور و ظهور امام زمان علیه السلام در میان مردم و حضور و ظهورشان در اجتماعات و تجمعات، دیده نشود.
در قرآن كریم و روایات به مواردی اشاره شده است كه با معجزه الهی، افرادی نمیتوانستند یك موجود قابل دیدن را ببینند. مثل:
الف: «وجعلنا من بین ایدیهم سدا و من خلفهم سدا فاغشیناهم فهم لایبصرون«. ما در جلو و پشت سر آنان سدی قرار دادیم، و آنان را پوشاندیم؛ چندان كه هیچ نمیبینند..» (۴)
مفسران از عبدالله بن مسعود نقل كرده اند كه قریش كنار در خانه رسول اكرم صلی الله علیه وآله جمع شدند، آن حضرت از منزل بیرون آمد و بر سر آنان خاك پاشید و آنان حضرتش را نمیدیدند. (۵)
از ابن عباس نقل شده است كه: قریش جمع شدند و گفتند: وقتی محمد داخل شد همگی با هم در برابرش میایستیم. رسول اكرم صلی الله علیه وآله داخل گردید. در آن هنگام خدای متعال در جلو و پشت سر آن مردمان، سدی قرار داد كه حضرت را ندیدند. آن حضرت نمازگزارد و به طرف آنان آمد، در حالی كه بر روی سر آنان خاك میریخت و آنان حضرت را نمیدیدند. وقتی كه حضرت رفت، قریش خاك را دیدند و گفتند: این چیزی است كه به وسیله آن، محمدصلی الله علیه وآله ما را جادو كرده است (۶)
✔️حضور ناشناس
سومین حالت برای غیبت عبارت است از اینکه ایشان نه نامرئی است و نه تصرف در چشمان افراد کرده باشد بلکه به صورت ناشناس در کوی و برزن حضور دارند و افراد ایشان نمی شناسند .
امام صادق (ع) فرمود:
«انَّ إِخْوَةَ يُوسُفَ ع كَانُوا أَسْبَاطاً أَوْلاَدَ اَلْأَنْبِيَاءِ تَاجَرُوا يُوسُفَ وَ بَايَعُوهُ وَ خَاطَبُوهُ وَ هُمْ إِخْوَتُهُ وَ هُوَ أَخُوهُمْ فَلَمْ يَعْرِفُوهُ حَتَّى قَالَ أَنَا يُوسُفُ وَ هذا أَخِي » همانا برادران يوسف نواده گان و فرزندان پيغمبران بودند و با او(در مصر)تجارت و معامله كردند و سخن گفتند. بعلاوه ايشان برادر او و او برادر ايشان بود، با وجود اين همه او را نشناختند تا آنكه خودش گفت: «من يوسفم و اين برادر منست»(۷)
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال مسجدالاقصی🕌🔰🔰
🕌 https://eitaa.com/joinchat/4075094303C26e2f615d6
✅حکمت غیبت امام زمان
🔻در احادیث ، علل و حکمت های غیبت الهیه امام زمان بیان شده است که برخی از آنها ذکر میشود:🔺
✔️ اتمام حجت با فرصت به مدعیان
با غیبت الهی، همه گروه ها، افراد، اندیشه ها و نظام ها، امکان حکومت بر مردم و مدیریت جامعه را پیدا کرده و ضعف و ناتوانی خود را در اداره جامعه و رفع مشکلات و گسترش عدالت بروز می دهند. این در حالی است که حکومت و ولایت بر مردم، شایسته و بایسته اولیای الهی- به خصوص دوازده امام معصوم- است و خداوند می خواهد بدین ترتیب با مردم اتمام حجت کند و توجّه و خواست آنان را به حکومت معصومان جلب نماید.
امام صادق علیه السّلام در این زمینه می فرماید: «ما یکون هذا الامر حتّی لا یبقی صنف من النّاس الا و قد ولّوا علی الناس حتی لا یقول قائل: انّا لو ولّینا، لعد لنا؛ ثمّ یقوم القائم بالحقّ و العدل»ظهور تحقق نمی یابد تا اینکه گروهی نماند، مگر اینکه بر مردم حکومت کرده باشد تا کسی نگوید: اگر ما حکومت داشتیم؛ عدالت را (می گستراندیم)! آن گاه قائم به حق و عدل قیام می کند».(۸)
✔️بی لیاقتی افراد جامعه
ظلم و ستمی که مردم هم بر خود و هم بر دیگران روا می دارند و از حجت الهی، به جهت جهل و نادانی شان بهره کافی نمی برند، موجب غیبت امام علیه السّلام شده است. حضرت علی علیه السّلام در این زمینه می فرماید: «و اعلموا انّ الارض لا تخلوا من حجّة الله و لکنّ الله سیعمی خلقه منها بظلمهم و جورهم و اسرافهم علی انفسهم»ای مردم بدانید که زمین هرگز از حجّت الهی خالی نمی ماند، اما پروردگار، مردم را به جهت ظلم و ستمی که مرتکب می شوند و نیز به جهت اسراف و زیاده روی های که در حق خود انجام می دهند، از دیدن حجّت خودش (امام مهدی (عج)) محروم می سازد».(۹)
در نقل دیگر آمده است: «... لکن الله سیعمی خلقه عنها بظلمهم و جهلهم، و لو خلت الارض ساعة واحدة من حجّة الله ساخت باهلها لکن الحجة تعرف الناس و لا یعرفونها.. .»[ ... خداوند به واسطه نادانی و ستمکاری مردم، دیده ایشان را از دیدن حجتش فرومی بندد.. . سپس حجت (در زمان غیبت) مردم را می شناسد؛ ولی آنان او را نمی شناسند».(۱۰)
✔️قدرشناسی جامعه با احساس به نیاز امام
یکی از حکمت ها و اسرار مهم غیبت امام مهدی (عج)، توجّه بیشتر مردم، به قدر و منزلت آن موعود امت ها است. پس از آن همه قدرناشناسی که نسبت به پدران بزرگوار آن حضرت روا داشتند، او در پس پرده غیبت قرار گرفت تا گوهر گران بهای وجودش، بیشتر مورد توجّه قرار گیرد و هنگام ظهور با پذیرش و استقبال کامل مردم روبه رو شود.
👈وقتی مردم به وظایف و مسئولیت های خود، در برابر امام و پیشوای بر حق خود، پایبند نباشند و از اطاعت و یاری او سرپیچی کنند و از جان و مالش محافظت نکنند؛ روا است که خداوند، آن امام را برای مدتی از مردم جدا سازد و تأدیبشان کند. در این صورت مردم از بسیاری از مواهب و الطاف امام معصوم علیه السّلام، بی بهره مانده و از برکات ظاهری وجود او محروم می شوند و این نشانگر غضب و خشم الهی است.
➖محمد بن فرج می گوید: امام ابو جعفر علیه السّلام برایم نوشت: «اذا غضب الله- تبارک و تعالی- علی خلقه نحانا عن جوارهم»وقتی خداوند متعال بر مردم خشم گیرد، ما را از کنارشان دور می سازد».(۱۱)
➖مروان انباری نقل می کند: از امام باقر علیه السّلام [نوشته یا پیامی ] صادر شد که:
«انّ الله اذا کره لنا جوار قوم نزعنا من بین اظهرهم»وقتی خداوند، بودن ما را در میان قومی ناخوش دارد، ما را از میان آنان خواهد برد».(۱۲)
✔️بیعت نکردن با حاکمان ستمگر
یکی از عواملی که در روایات بسیار به آن اشاره شده، عدم بیعت امام مهدی (عج) با خلفای جور و طاغوت ها است، آن حضرت به جهت اینکه مثل پدرانش مجبور به بیعت با آنان نشود، به فرمان خدا از چشم مردم مخفی شد.
امام صادق علیه السّلام می فرماید: «یقوم القائم و لیس لاحد فی عنقه عهد و لا عقد و لا بیعة»قائم ما در حالی ظهور می کند که در گردن او، برای احدی، عهد و پیمان و بیعتی نباشد».(۱۳)
امام زمان (عج) خود در این زمینه مرقوم فرموده است:
«... و اما علّة ما وقع من الغیبة، فانّ الله عزّ و جل یقول: یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَسْئَلُوا عَنْ أَشْیاءَ.. . انّه لم یکن احد من آبائی الّا وقعت فی عنقه بیعته لطاغیة زمانه و انّی اخرج حین اخرج و لا بیعة لاحد الطواغیت فی عنقی.. .»اما در مورد علت غیبت، خدای متعال می فرماید: ای کسانی که ایمان آورده اید، هرگز نپرسید از مسائلی که اگر فاش شود، شما را اندوهگین سازد.. .هریک از پدران من بیعتی از طاغوت های زمان به گردن داشت، ولی من به هنگامی ظهور خواهم کرد که بیعت احدی از طاغوت ها، برگردنم نباشد».(۱۴)
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال مسجدالاقصی🕌🔰🔰
🕌 https://eitaa.com/joinchat/4075094303C26e2f615d6