⭕️پاسخ:
✅در همه نمازها تا وقتی که به اندازه یک رکعت از وقت باقی مونده همچنان نماز قضا نیست، یعنی مثلا در نماز عصر اگر فقط بتونیم یک رکعت رو قبل از اذان مغرب بخونیم و سه رکعتش بیفته بعد از اذان بازم نماز قضا نیست.
نکته1️⃣: اگر شک داریم که به اندازه یک رکعت از وقت مونده یا نه، میتونیم نماز رو به نیت «ما فی الذمه» (یعنی هرچی که به گردنمه) انجام بدیم.
نکته2️⃣: تا اذان مغرب
🔸اگر کمتر از یک رکعت از وقت مونده: ظهر و عصر هر دو قضا شده.
🔸اگر به اندازه ۱یا ۲ یا ۳ یا ۴ رکعت از وقت مونده: اول نماز عصر رو (به نیت ادا) میخونیم و بعد نماز ظهر رو قضا میکنیم.
🔸اگر به اندازه ۵ رکعت یا بیشتر از وقت مونده: اول نماز ظهر و بعد عصر و هر دو رو به نیت ادا میخونیم.
(نکته: بعضی از مراجع پایان وقت نماز عصر رو غروب آفتاب میدونن نه اذان مغرب)
نکته3️⃣: برای نماز مغرب و عشا هم
تا نیمه شب دقیقا مثل نکته قبل عمل میکنیم.
نکته4️⃣: به نظر بیشتر مراجع، اگر تا نیمه شب نماز مغرب و عشاء خونده نشه، باید تا قبل از اذان صبح اونا رو به نیت «ما فی الذمه» (یعنی هرچی که به گردنمه) خوند.
👈البته بعضی از مراجع (مثل آیت الله سیستانی، مکارم و...) برای کسیکه عذری (مثل فراموشی،خواب،حیض و...) داشته، وقت نماز مغرب و عشاء رو تا اذان صبح میدونن.
نکته5️⃣: اینایی که گفته شد؛ نظر بیشتر مراجع بود، اما چون تفاوت فتوای بقیه مراجع (مثل آیتالله صافی و...) معمولا بهصورت احتیاط واجبه، مقلدین ایشون هم میتونن به همین نظری که گفتیم رجوع و عمل کنن.
نکته6️⃣: تا جایی که میشه باید همه
نماز رو در داخل وقت خوند و جلوی قضا شدن اون رو گرفت، پس اگر میشه با حذف مستحباتی (مثل قنوت و اذان و اقامه و...) یا حتی با تیمم به جای وضو یک رکعت رو در وقت خوند حتما این کار رو کنید.
نکته7️⃣: درسته که كسى كه به اندازه خوندن يك ركعت از نماز وقت داره، بايد نماز رو به نيت ادا بخونه و نمازش قضا نیست. ولى نبايد عمداً نماز رو تا اين وقت تاخير انداخت.
🔺رساله همه مراجع، بخش وقت نماز
✅ معمـــای گـرگیـــج
🔹در روزهای اخیر شاهد جسارتی هتاکانه و غیرقابل چشمپوشی به اعتقادات شیعیان توسط یکی از مولویهای برادران اهلسنت در تریبون نمازجمعه بودیم!
🔹در دفاع از ساحت مقدس ولایت و اعتقادات حقـهٔ شیعه هیچ تردیدی وجود ندارد و همه ما بر لـزوم آن اعتقاد راسخ داریم؛ حالا بحث اصلی «سطح ، شیوه ، زمان ، مکان و نوع ملاحظات» در دفاع از ولایت هست.
🔹عموماً اختلافنظرها در این گزارهها از گذشتهها بوده و هست؛ اگر ما در دفاع از ولایت این گزارهها را بر مبنای #عقلانیت محاسبه و عملیاتی کنیم، توانستهایم به درستی از ولایت دفاع کنیم و الّا تکمیل کنندهٔ "پازل دشمن" بودهایم!
🔻قبل از هر اقدامی در نوع واکنش، به این سخنان باید به پاسخ دقیق این سوالات برسیم:
▪️چرا ایشان این سخنان را در تربیون رسمی گفتهاند؟!
▪️چرا این حرفها در این زمان و شرایط منتشر شده است؟!
▪️چه اهدافی پشت انتشار گسترده این سخنان نهفته هست؟!
▪️دشمنان اسلام و تشیع و حتی تسنن از ما انتظار چه واکنشهایی دارند؟
▪️چه واکنشهایی از ما به نفع دشمن تمام خواهد شد؟
▪️چه واکنشهایی از ما به ضرر دشمن هست و مانع ايجاد فتنه مذهبی و تنش شیعه و سنی خواهد شد؟
🔸بدون رسیدن به پاسخ این سوالات، اقـدام واکنشیِ ما قطعاً دارای اشتباه محاسباتی بوده و احتمال تکمیل شدن پازل دشمن را بسیار محتمل میکند.
◀️ یادمان باشد ایام حاضر، ایام فاطمیه اول و شهادت حضرت زهرای اطهر (سلامالله علیها) است که قلوب شیعیان مالامال از حزن و اندوه آن حوادث پس از شهادت پیامبر اکرم (صلیالله علیه وآله وسلم) است و احساسی کردن فضا بدون عقلانیت مذهبی و خلاف نظر امامین انقلاب، باعث خواهد شد رضایت حضرت صدیقه طاهره (سلامالله علیها) و پیشوای وحدت امیرالمومنین (صلوات الله علیه) را از دست بدهیم!
◀️ یادمان باشد نوع روایت و روضه نامکشوف ما شیعیان در وقایع این ایام بر چه مبنا و چگونه بوده است.
◀️ یادمان باشد که دشمنان ما همیشه در این برهههای خاصِ مناسبتی مانند دهه اول محـرّم، اربعیـن، فاطمیـه و ... دست به اقدامات تفرقهانگیز و قَلیـان احساسات مذهبی شیعـه و سنـی میزنند تا از قِبَل آن بتوانند آتش اختلافات و درگیری و آشوب را برافروزند!
✅ مراقب باشیم ناخواسته تکمیل کنندهٔ پازل دشمن نشویم و دشمنان اهلبیت عصمت و طهارت خصوصا وهابیت خبیث را شاد نکنیم.
#بصیرت
#وحدت
#فتنه_شیعه_سنی
توجه توجه🔶🔈
#دوره_جدید
#توییتر
باسلام و عرض خداقوت خدمت بزرگواران
از امروز ۲۲آذر تا روز یکشنبه هفته آینده(۲۸ آذرماه)؛ (به مدت یک هفته) فرصت دارید بزرگوارانی که تمایل دارند در دوره حضوری (یکروزه) 🛑 توییتر 🛑 شرکت کنند ؛ برای ما ارسال نمایند.
🔶 مشخصات زیر حتما را ارسال نمایید
🛑 نام و نام خانوادگی
🛑 کدملی
🛑 شماره تماس
🛑 آی دی توئیتر
🌿نکته:
🔶ظرفیت محدود
🔶تاکید میکنم لطفا فقط در زمان تعیین شده ثبت نام کنید
در غیر اینصورت هیچ اسمی اضافه نخواهد شد
🔶زمان برگزاری دوره پنجشنبه ۳۰دی
باتشکر از همکاری
23.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 پرچمــدار_تبییــن
🔻به مسئلهی «تبیین» اهمّیّت بدهید. خیلی از حقایق هست که باید تبیین بشود. در قبال این حرکت گمراهکنندهای که از صد طرف به سمت ملّت ایران سرازیر است و تأثیرگذاری بر افکار عمومی که یکی از هدفهای بزرگ دشمنان ایران و اسلام و انقلاب اسلامی است و دچار ابهام نگه داشتنِ افکار و رها کردن اذهان مردم و بخصوص جوانها، «حرکت تبیین» خنثیکنندهی این توطئهی دشمن و این حرکت دشمن است.
#جهاد_تبیین
#روشنگری
هدایت شده از " سراج "
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💻 ابتدا فیلم خطبـهٔ جنجالی مولوی گـرگیـج را ببینیــم...
ادعا میکند: 👈 اگر خلیفه دوم غاصب باشد، دیگر چه حیثیت و نَسَب درستی برای ائمـه باقـی میماند؟!!
🔻 بطلان این حرف در سه محور:
1⃣ عقیدتی - کلامی
2⃣ فقـهــی
3⃣ تاریخی
@seraj1397
.
هدایت شده از " سراج "
.
👈 پاسخ به شبهـهٔ مولوی گرگیج
💥 در باب فتوحات و ازدواج امام حسین(ع)
🔸جناب گرگیج ادعا کرده که من بر اساس قواعد شیعه حرف میزنم و در پی الزام و اسکات خصم (بخوانید: میلیونها ایرانی!) هستم؛ لذا ما هم بر اساس باورهای اهل بیت (ع) پاسخ میدهیم.
اسناد پاسخ ما در همین کانال به تفصیل ارائه خواهد شد.
1⃣ از نظـر کلامی و عقیدتی؛
هیچ جریانی به اندازه جریان امیرالمومنین(ع) و اهلبیت پیامبر(ص)، مشروعیت سقیفه و خلفـا را به چالش نکشید و این خطبههایی مثل فدکیه و شقشقیه و نظائر آن بودند که با استدلالهای قوی مشروعیت و وجاهتی برای خلافت جور باقی نگذاشتند. بدین گونه بود که برای همیشه نقدهای بنیادین خاندان پیامبر (ص) با خلفا را به سینه تاریخ سپرده شد؛ لذا این خود ائمه بودند که خلافت را به چالش کشیدند و نه فقط شیعیان! مع الوصف، اگر مقتضی فراهم بود، از مصالح عموم مسلمین و گاه هدایت افراد (در قالب نصیحت به خلفا و پاسخ به مردم) دریغ نمیکردند.
اما متاسفانه هجوم و سرکوب از سوی کودتاچیان سقیفه رخ داد که پس از فقدان پیامبر (ص) در چند زمینه اجرا شد:
۱. پروژه ترور فیزیکی: "آتش زدن خانه مـولا(ع) و شهادت حضرت زهرا(س)"
۲. مصادره اقتصادی (فدک و منع خمس و...)
۳. نفی امامت الهی و مرجعیت علمی. (مدارک آن خواهد آمد)
2⃣ از منظـر فقـهـی؛
جهاد ابتدایی و لشکرکشی برای کشورگشایی، بدون اذن امام، جایز نیست و لذا دلیلی بر مشروعیت اولیه فتوحات خلفا نداریم. اما امامان اهلبیت(ع)، خود را صاحب تصرفات ولایی و مالک اصلی ما فیالارض بإذن الله معرفی میکردند؛ به راستی اگر شما در بحث با ما بر اساس اعتقاد شیعه سخن میگویید و درصدد الزام ما هستید، چگونه ولایت را (چه در عرصه تکوین و چه در پهنه تشریع) مجموعا منکرید در حالیکه شیعه به ولایت کلیه الهیه برای امام معتقد است. بنا به نص فرمایش امام صادق (ع) در اصول کافی، اگر جنگی بدون اذن امام در گرفت، تمام غنائم آن، ملک امام بوده و این تنها امام است که اجازه دارد غنائم آن را در مسیر صحیح به کار گیرد.
در مقام احتجاج با مخالفین هم گوییم: اگر گاهی امامان ما در نتایج و غنائم فتوحات، تصرف کردهاند، بر مبنای شرعی محکمی است و ملاک تصرف انها، دست کم، یا به عنوان "انفال" و یا بر پایه "قاعده الزام به عنوان سهم ذویالقربی از خمس" استوار بوده است. (مدارک آن در قالب مقاله پژوهشی میآید).
3⃣ از نگـاه تاریخـی؛
دختر یزدگـرد، نه کنیزِ هدیه شده به امام حسین علیهالسلام بود و نه با دلسوزی خلیفه به نکاح امام حسین (ع) درآمد! بلکه ازدواج او با سیدالشهداء (ع) به صورت رسمی و انتخابی بود.
پس شهربانو، با حمایت امیرالمومنین (ع) از دست خلیفه دوم نجات یافت و حتی آمده است که عمر قصد تنبیه وی را داشت و در نهایت گفت که علی تصمیم مرا شکست! (نقل عثمان هم دارد)
ثانیا: بنا به گزارش علی بن یوسف حلی در کتاب "العدد القویه"، این بانو امیرالمومنین(ع) را به عنوان وکیل خود در ازدواج انتخاب کرد و مولا نیز جناب حذیفه را فرمود تا خطبه عقد او و امام حسین(ع) را بخواند. وانگهی، مادر امام سجاد اصلا کافر نبود که بعدا به دست عمـر مسلمان شود؛ چه آنکه از خود اهلبیت (ع) آموختیم که معصوم تنها از اصلاب شامخه و ارحام مطهره و از نسل مومنین برگزیده متولد میگردد. در غیر این صورت اصلا امیرالمومنین یک زن کافره را به مسجد راه نمیداد.
بگذریم از اینکه اساساً معلوم نیست این واقعه در زمان عمربنالخطاب رخ داده یا بعدها بوده، چون اختلافات زیادی در وجود دارد. (به مدارک پیشگفته و بعدی مراجعه کنید)
@seraj1397
.
هدایت شده از " سراج "
🔺خط بطلان تاریخ بر سخن مولوی گرگیج
👈 کهنترین سند تاریخ درباره ازدواج دخت یزدگـرد
🔸یکی از موضوعات، مسئلـهٔ ازدواج امام حسین(ع) و دخت یزدگرد سوم است. فعلا با این سند، کار داریم:👇
1⃣ نسبشناسِ کهن، "ابوالیقظان سحیم" (متوفای ۱۹۰هجری) شاید قدیمیترین کسی است که ماجرای اسارت دختر یزدگرد و آوردن وی نزد عمر بن الخطاب را گزارش کرده و "زمخشری" در ربیع الابرار، از همو روایت میکند. بر اساس گزارش او، عمر بر آن بود تا دختر یزدگرد را مثل کنیز بفروشد ولی امیرالمومنین(ع) این کار خلاف سیره نبوی را نپسندید و جلوی فروش را گرفت و خودش بهای مالی آن را پرداخت.
تنها با این اقدام بود که زمینه ازدواج آبرومندانه دختر یزدگرد را با بهترین فرد یعنی امام حسین(ع) فراهم آورد.
2⃣ یک اشکال: میبینید که این درست در برابر ادعای مولوی گرگیج است، چون او ازدواج امام حسین (ع) و گسترش نسل امامان نور را مرهون عمر بن الخطاب قلمداد میکند! آیا با این بیتقوایی علمی، میتوان در نماز جمعه مسلمین از تقوای الهی داد سخن داد؟ منابع دیگر تاریخی هم برخلاف ادعای ایشان است که باز هم ارائه میکنیم.
3⃣ یک نکته: چنانچه در تصویر کتاب میبینید ابوالیقظان، از اسارت سه دختر یزدگرد سخن میگوید و این تعداد با گزارش طبری (دو تن) و کلینی (یک دختر) تفاوت دارد.
البته در اصل ماجرا فرقی ندارد ولی طبق این نقل، عمـر هر ۳ دختر را برای فروش گذاشت و مولا هر سه را نجات دادند.
📓 بنگرید به کتاب: شاهدخت والاتبار شهربانو(س)، اثر استاد مهدوی دامغانی، استاد تاریخ دانشگاه هاروارد، ص۳۸.
@seraj1397
.
هدایت شده از " سراج "
⁉️ خطبه عقـد امامحسین(ع) را حذیفه خواند نه عمربنالخطاب!
👈 این ماجرا در زمان عمر بود یا عثمان؟
طبق کتاب العدد القویه مرحوم حلی: شهربانو ابتدا به امیرالمومنین (ع)، وکالت داد و ایشان به حذیفه دستور فرمود.
به پیشنهاد مولا، مسلمین اول زنان را از اسارت آزاد کردند و سهم خود را بخشیدند بعد ازدواج مزبور رخ داد. این اقدام بر خلاف اراده عثمان بود و وی گفت: علی [ع] تصمیم مرا شکست!
طبق روایت منقوله در کتاب عیون اخبارالرضا (ع) از شیخ صدوق، اصلا این عقد و ازدواج در زمان حکومت عثمان بود؛ نه عمر.
📚 دایره المعارف صحابه پیامبر(ص)، ج۴، زیرنظر استاد یوسفی غروی، انتشارات پژوهشکده باقرالعلوم (ع) ص۳۶۹.
@seraj1397
.
هدایت شده از " سراج "
article_42225_e25d3f485c4cceb528004acf58c237b0.pdf
294.6K
#دانلود_مقاله_پژوهشی
💥 پاسخ به این سوال که: چرا امیرالمومنین (ع) در برابر مظالمِ خلافت هیچ نفرمود و سازشکاری منفی نمود؛ جواب: خیر، آن حضرت مرزبندی خودشان را با جبهه باطل مشخص کردند.
📚عنوان: آسیبشناسی عملکرد خلفای سه گانه در بیان امیرالمومنین (ع) با تکیه بر نهج البلاغه
✍ دکتر مصطفی دلشاد تهرانی و مژگان حامی | فصلنامه النهج
🔻چکیـــده:
حاوی ترکیبی از نگاه حضرت علی (ع) به آسیبهای اجتماعی، آفات سیاسی و پیامدهای فرهنگی برآمده از حاکمیت خلفا. این مقاله با روش تحقیق کتابخانهای و به روش متن پژوهی، آموزههای حضرت علی(علیه السلام)، در نهجالبلاغه را استخراج، دستهبندی و تحلیل نموده است. نتایج حاصله نشان داد که ریشههای آسیبهای اخلاقی عملکرد خلفا، بسیار عمیق بوده، و هستهی آغازین آن با ماجرای سقیفه شکل گرفت و ریشهی معضلات دوران حکومت عدلمحور علوی شد.
@seraj1397
.
هدایت شده از " سراج "
حضرت محسن آخرین کار.pdf
10.46M
✔️ افشاگری درباره یک جنایت
📚 نسخه PDF : کتاب اسناد تاریخی شهادت حضرت محسن (ع)
1⃣ دستها و دسیسههای کودتاچیان سقیفه در حمله به خانه حضرت زهرا(س) چیست؟
2⃣ حضرت محسن (س) چرا و به دست چه کسانی به قتل رسید؟
3⃣ گردآوری مدارک موجود در گستره کتب تاریخ و انساب (اعم از منابع شیعی و سنی)
✍ اثـر صدیق ارجمند، حجتالاسلام شیخ محمد فرمهینی فراهانی
#ویژه_پژوهشگران
#سیر_مطالعاتی
#سیره_معصومین
@seraj1397
.
هدایت شده از " سراج "
maaref-tar-v8n28p39-fa.pdf
291.2K
#دانلود_مقاله_پژوهشی
👈 پاسخ فقهی بسیار مهم به شبهـه گرگیـج
📚 ملاک استفاده اهلبیت(ع) از غنائم فتوحات چیست؟
✍ دکتر مهدویفرد وعلی حسنبگی | فصلنامه علمی پژوهشی تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
1⃣ سوال: آیا فتوحات مشروعیت داشتهاند؟ در صورت عدم مشروعیت این رویداد؛ ملاک بهرهمندی اهل بیت ع از نتایج آن چه بوده است؟
2⃣ نتیجه تحقیق: ملاک بهرهمندی از غنائم: یا به عنوان انفال بوده و یا بر پایه قاعده الزام به عنوان سهم ذویالقربی از خمس بوده است.
@seraj1397
.
هدایت شده از " سراج "
10.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺پاسخ آیتالله یثربی به سخنان و ابهامات مولوی گرگیج
@seraj1397
.