#پیام
#قرآن
🔶پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله شاهد تلاش هاى آشكار و شتابزده افراد سست ايمان براى پيوستن به يهود و نصارى است. «فترى الّذين فى قلوبهم مرض يسارعون فيهم»
🔶 نمونه ى روشن كسانى كه از هدايت الهى محروند، بيماردلانى هستند كه با سرعت براى پيوستن به كفّار تلاش مى كنند. «انّ اللَّه لايهدى القوم الظالمين... الّذين فى قلوبهم مرض» (حرف «فاء» نشانه آن است كه ظالمين آيه قبل، بيماردلان اين آيه هستند)
🔶بيماردلان سست ايمان، با سرعت به سراغ طرح دوستى با دشمنان كافر مى روند. «فى قلوبهم مرض يسارعون فيهم»
-🔶افراد سست ايمان و منافق، مى خواهند كه جزو كفّار باشند. «يسارعون فيهم»، نه «اليهم».
🔶در برابر نص وفرمان صريح خداوند نبايد اجتهاد و مصلحت انديشى كرد. «لاتتّخذوا اليهود... اولياء... يقولون نخشى»
🔶انگيزه ى پذيرش رابطه ى ذلّت بار با ابرقدرت ها، ضعف ايمان و وحشت از غير خداست. «يقولون نخشى»
🔶مسلمانان، به پيروزى و گسترش اسلام و افشاى منافقان اميدوار باشند. «فعسى اللّه أن يأتى بالفتح...»
🔶 عزّت سياسى، قدرت اقتصادى و پيروزى نظامى همه از طرف خدا و در دست اوست. «أن يأتى بالفتح أو أمر من عنده»
🔶 با كفّار رابطه ولايت نداشته باشيد، تا امدادهاى غيبى خدا به سوى شما سرازير شود. «لا تتّخذوا... يأتى بالفتح او امر من عنده»
🔶پايان نفاق و وابستگى به كفّار، حبط و رسوايى و شرمندگى است. «نادمين»
🔶 هر سوگندى نشانه ى صداقت نيست، فريب سوگندها را نخوريد. «أهؤلاء الّذين اقسموا باللّه انّهم معكم»
🔶وابستگى به بيگانگان، مورد ملامت مؤمنان است. «ويقول الّذين آمنواأهؤلاء... انّهم معكم»
🔶نشانه ى خسران انسان، از بين بردن كارهاى نيك است. «حبطت اعمالكم فاصبحوا خاسرين»
مائده ۵۲و۵۳
@mtalbdine💚🌹
#داستان
#عاقبت #بخیری
❇️سيّد آزادگان مرحوم حجة الاسلام و المسلمين سيد علي اكبر ابوترابي در تاريخ ۲۹/۱/۱۳۷۹ در ديداري كه با ايشان در دفتر آستان مقدس حضرت عبدالعظيم عليه السلام داشتم، خاطره جالب زير را به نقل از شهيد اندرزگو تعريف كرد:
❇️در جريان ترور حسنعلي منصور (نخست وزير شاه) تحت تعقيب ساواك بودم. مرحوم آقاي فومني [۱] در بيمارستان فيروزآبادي شهرري بستري بود. من نزد ايشان آمدم و ايشان را در جريان اين موضوع قرار دادم، خوشحال شد. گفتم: ترتيبي دهيد كه من همين جا پيش شما بمانم، ايشان پذيرفت و از مسؤلان بيمارستان خواست كه براي پرستاري از او نزد ايشان بمانم
❇️من نزد ايشان بودم تا آن كه قبل از وفاتش يك روز به من گفت: نزديكانم را خبر كن ميخواهم با آنها خداحافظي كنم، زيرا كه من خواهم مرد!
.
❇️گفتم: آنها را خبر ميكنم، ولي شما زنده ميمانيد. چون حالش از روزهاي قبل بهتر بود و هيچ نشانه اي از مرگ در وي ديده نمي شد. خانواده ايشان را خبر كردم، آنها آمدند و رفتند، اما سخني از مرگ خود با آنها مطرح نكرد.
❇️پس از رفتن آنها به من گفت: وقتي نماز و دعاي من تمام شد و در جاي خود قرار گرفتم، درب اتاق را ببند و ديگر براي پزشكان و پرستاران هم باز نكن. وي پس از نماز و دعا به تخت خواب رفت و منتظر چيزي بود،
❇️ ناگهان حالش به هم خورد، در يك لحظه نگاهي كرد و گفت: السلام عليك يا رسول الله، السلام عليك يا اميرالمؤمنين... تا پنج تن عليه السلام و بلافاصله جان داد.
💠در ادامه آقاي ابوترابي از فرد صالحي كه نامش را فراموش كردم، جريان مشابهي را نقل كرد: هنگامي كه وي در حال احتضار بوده، شخصي كه در آنجا حضور داشته ميگويد: ميخواستم براي او سوره يس تلاوت كنم، محتضر ساعتش را درآورد و نگاهي كرد و گفت: نخوان! تعجب كردم كه چرا مانع از خواندن قرآن ميشود. اما پس از چند بار نگاه كردن به ساعت، گفت: حالا بخوان. شروع به خواندن سوره يس كردم، محتضر هم جلوتر از من ميخواند، تا به جايي رسيدم كه اشاره كرد بس است، در اينجا گفت: «السلام عليك يا رسول الله، السلام عليك يا امير المؤمنين... » تا پنج تن را سلام داد و جان به جان آفرين تسليم كرد. [۱]
----------
[۱]: .. گفتني است كه مرقد ايشان در حرم مطهر حضرت عبدالعظيم عليه السلام در رواق شهيد حاج اسماعيل رضايي قرار دارد و در لوح قبر ايشان آمده: «عالم مجاهد حاج شيخ محمدجواد فومني حائري كه عمري را در راه مبارزه با رژيم ستم شاهي و تحمّل مشقات و زندانها سپري نمود و سرانجام در شب ۲۳ ماه مبارك رمضان ۱۳۷۴ﻫ. ق مطابق با ۶/۱۱/۱۳۴۳ ﻫ. ش، دار فاني را وداع گفت».
[۱]: .. گفتني است وقتي اين خاطرهها را در تقويم روزانه ثبت كردم، ذيل آن نوشتم: «ان شاء الله اين داستانها و چند داستان جالب ديگر كه ايشان نقل كرده اند، بايد با ضبط صوت ضبط شود»، اما با كمال تأسف كمتر از دو هفتۀ بعد، يعني در تاريخ ۱۲/۳/۱۳۷۹ خبر جانگداز درگذشت ايشان را در اثر تصادف اتومبيل در راه مشهد، شنيدم. اللهم بلّغ روحه روحاً و رضواناً واحشرنا و اياه مع النبي و اهل بيته عليهم السلام.
@mtalbdine💚🌹
#پندانه
مثل سايه ديوار!
🌻توپ را كه شوت ميكنند و به آن ضربه ميزنند. بالا ميرود اما پايي كه ضربه ميزند به عقب برمي گردد.
و اين خود يك درس است.
🌻يعني اگر به كسي البته به ناحق و نابجا ضربه اي بزني آن كه ضربه ميخورد اوج ميگيرد ولي تو كه ضربه ميزني عقب ميافتي و اين يعني بديهاي تو به خود تو برمي گردد.
🌼و اين همان است كه قرآن كريم ميگويد:
بديهاي شما به خود شما باز ميگردد.
🌻ديوار را ببين! صبح كه ميشود، سايه سياه و دراز خود را به اين طرف و آن طرف مياندازد، اما نزديك به ظهر كه ميشود همان سايه آرام آرام به خودش برمي گردد.
@mtalbdine💚🌹
یکبار بخوان برای ترویج شیعه اقدام کن
#حقانیت
#اسلام #عصر
# حاضر
صاحب کتاب پیامبر موعود (در تورات و انجیل آقای محمد رسول (دریایی) چاپ اول ۱۳۷۶) در ص ۲۶۶ مطلبی را ایراد کرده، به این عنوان حفریات و آثار باستانی، لوح معروف حضرت سلیمان علیه السلام [۱] در جنگ جهانی اول (۱۹۱۶) میلادی.
هنگامی که عده ای از سربازان انگلیسی در چند کیلومتری بیت المقدس مشغول سنگرگیری و حمله بودند، در دهکده کوچکی به نام (اونتر) یک لوح نقره ای پیدا کردند، که حاشیه اش به جواهرات گرانبها مرصع، و در وسطش
خطوطی به حروف طلائی نگارش یافته بود، و چون آن را نزد فرمانده خود (میجرای این گریندل) بردند، هر چه کوشید، نتوانست از آن چیزی بفهمد، ولی دریافت که این نوشته به زبان اجنبی بسیار قدیمی است، و بالاخره این لوح به وسیله وی دست به دست گردید، تا رسید به دست سرپرست ارتش بریتانیا (لیفتونانت) و گلدستون، و ایشان هم آن را به دست باستان شناسان بریتانیا سپردند، پس از پایان جنگ (۱۹۱۸م) درباره لوح مذکور به تحقیق و بررسی پرداختند و کمیته ای تشکیل دادند که اساتید شناخت زبانهای باستانی بریتانیا امریکا، فرانسه، آلمان و سایر کشورهای اروپائی جزء آن کمیته بودند، پس از چند ماه بررسی و تحقیق در سوم ژانویه (۱۹۲۰) معلوم شد که این لوح مقدسی است به نام (لوح سلیمانی) و سخنانی از حضرت سلیمان علیه السلام را در بردارد، که به الفاظ عبرانی قدیم نگارش یافته است، و ما اکنون الفاظ لوح را با ترجمه در اینجا میآوریم و اینک ترجمه لوح سلیمانی:
اللّه
احمدایلی
باهتول
حاسنحاسین
یاه احمد! مقذا = ای احمد! به فریادم رس.
یاه ایلی انصطاه = یا علی! مرا مدد فرمای.
یاه باهتول! کاشی = ای بتول! نظر مرحمت فرمای.
یاه حاسن! اضومظع = ای حسن! کرم فرمای.
یاه حاسین! بارفو = یا حسین! خوشی بخش.
امو سلیمان صوه عنخب زالهلاء اقتا = این سلیمان اکنون به این پنج بزرگوار استغاثه میکند.
بذات اللّه کم ایلی = وعلی قدرة اللّه است.
اعضای کمیته چون بر مضمون نوشته لوح مقدس اطلاع یافتند، هر یک با دیده تعجب به دیگری نگریستند، و انگشت حیرت به دندان گزیدند، و پس از تبادل نظر قرار بر این شد، که لوح در موزه سلطنتی بریتانیا گذاشته شود، اما چون این خبر به اسقف اعظم انگلستان (لورد بیشوپ Bishop Lord ) رسید، یک فرمان محرمانه ای به کمیته نوشت، که خلاصه اش اینست (اگر این لوح در موزه گذاشته شود، و در دیدگاه مردم قرار گیرد، اساس مسیحیت متزلزل خواهد شد، و سرانجام خود مسیحیان جنازه مسیحیت را بر دوش بلند نموده در قبر فراموشی خواهند کرد... تا آنجا که کسانی که این لوح را دیدند و بینشی داشتند گرایش عجیب به اسلام پیدا کردند، و همان وقت بین دو نفر از دانشمندان به نام (ولیم و (تامس) پیرامون لوح گفتگوهائی شد که به اسلام آوردن هر دو انجامید، سپس ولیم (کرم حسین) و تامس (فضل حسین) نامیده شد (برای اطلاع بیشتری در این زمینه مراجعه شود به مجله الاسلام دهلی فوریه ۱۹۲۷ و مسلم کرانیکل لندن ۳۰ دسامبر ۱۹۲۶م).
----------
[۱]: (۱) علی علیه السلام و پیامبران ۲۷ تا ۳۴ حکیم سیالکوتی، ترجمه سید محمد مختاری
@mtalbdine💚🌹
مسح مقداری از نوک انگشت پا که نزدیک ناخن است و عرفاً جزء روی پا محسوب میشود ؛ واجب است 👍
و مسح مقداری از آن که عرفاً جزء روی پا شمرده نمیشود ؛ لازم نیست 👎
و در صورت شک ؛ بنابر احتیاط لازم مقدار مشکوک را مسح نماید.👍
#احکام #شرعی
@mtalbdine💚🌹
❓متن پیام:
سلام حاجآقا. توی رساله کلماتی مثل واجب، حرام، مکروه، احتیاط مستحب و احتیاط واجب وجود داره؛ معنی اینها چیه؟
✅ پاسخ:
✅ «واجب» یعنی باید حتماً اونکار رو انجام بدیم، وگرنه مرتکب گناه شدیم؛ مثل نماز که واجبه.
✅ «حرام» یعنی اون کار گناهه و نباید انجامش بدیم؛ مثل شراب که خوردنش حرامه.
✅ «مستحب» یعنی ثواب داره و بهتره اون کار رو انجام بدیم؛ ولی اگه کسی انجام نداد، گناهی مرتکب نشده؛ مثل نماز شب.
✅ «مکروه» یعنی کاری که بهتره انجامش ندیم؛ ولی اگه انجام دادیم، گناهی مرتکب نشدیم؛ مثل خوردن گوشت اسب و الاغ.
بعضی جاها، «مکروه» به معنی ثواب کمتر هم بهکار میره؛ مثل نماز در حمام و قبرستان که ثواب کمتری نسبت به جاهای دیگه داره.
✅ «احتیاط واجب» یعنی توی این مسئله، مرجع ما به نظر قطعی نرسیده. بنابراین یا باید به این احتیاط عمل کنیم و یا به مرجع اعلم بعد از مرجع خودمون که فتوای قطعی داره، رجوع کنیم.
✅ «احتیاط مستحب» یعنی از نظر مرجع ما مستحبه که احتیاطاً اون کار رو انجام بدیم. بنابراین ما میتونیم به اون مستحب عمل کنیم یا نکنیم؛ اما رجوع به مرجع دیگه جایز نیست.
@mtalbdine💚🌹
🌹 تقویم شیعه🌹
☀️ امروز:
شمسی: سه شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ هجری شمسی
میلادی: Tuesday 08 may 2023
قمری: الثلاثاء ۱۸ شوال ١٤٤٤
🌹 امروز متعلق است به:
🔸زین العابدین و سيد الساجدين حضرت علي بن الحسين عليهما السّلام
🔸باقر علم النبی حضرت محمد بن علی عليه السّلام
🔸حضرت جعفر بن محمد الصادق عليهما السّلام
💠 اذکار روز:
👈صد مرتبه یا ارحم الراحمین
👈۹۰۳مرتبه یا قابض بگوید تا به حاجت خود برسد.
🙏بارالها در فرج حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف تعجیل فرما و گره از مشکلات همه مردم باز کن
✅ وقایع روز:
🇮🇷روز بزرگداشت شیخ کلینی
🇮🇷روز اسناد ملی و میراث مکتوب
🗓روز شمار تاریخ:
⬛️⏳۰۷ روز تا شهادت حضرت امام جعفرصادق علیه السلام(۱۴۸ه ق)
💐⏳۱۲ روز تا میلاد حضرت معصومه سلام الله علیها و روز دختر (آغاز دهه کرامت)
💐⏳۱۶ روز تا بزرگداشت حضرت صالح بن موسی کاظم علیه السلام
💐⏳۱۷ روز تا بزرگداشت حضرت احمد بن موسی کاظم علیه السلام(شاهچراغ)
💐⏳۲۲ روز تا ولادت با سعادت حضرت امام رضا علیه السلام(۱۴۸ه ق)
🇮🇷⬛️⏳۲۶ روز تا سالروز ارتحال حضرت امام خمینی رحمهالله علیه (۱۳۶۸ه ش)
#لبیک_یا_خامنه_ای
@mtalbdine💚🌹
#تلاوت نور
#هدیه #شیخ #کلینی
زندگینامه شیخ کلینی
شیخ ابوجعفر محمّد بن یعقوب بن اسحاق رازی مشهور به کُلِـینی، شیخ کلینی، ثقةالاسلام کلینی صاحب کتاب الکافی- یکی از کتب اربعه- و معروف ترین فقیه و محدث شیعه است.
کلینی در حدود سال 255 ق در روستای کلین از روستاهای قدیمی پیرامون تهران در ۳۸ کیلومتری شهر ری و در زمان امام عسکری علیه السلام دیده به جهان گشود. به همین جهت، وی را به لقب رازی، منسوب به ری هم می خوانند.شیخ کلینی از همان دوران طفولیت تحت تربیت پدر خویش گرفت و آداب اسلامی را نزد پدرش فراگرفت. پدرش به علت ارادتی که به رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله وسلم داشت، وی را محمد نامید و از آن پس محمد بن یعقوب کلینی در خانه ای که معنویت در آن موج میزد، تحت تربیت قرار گرفت.
.محمد بن یعقوب کلینی در ری که مرکز برخورد آرا و اندیشه های فرق اسماعیلی، حنفیه، شافعی و امامیه بود، در کنار تحصیل علم و آشنایی با اندیشه های ديگر مذهب ها، تصمیم گرفت که به نوشتن احادیث بپردازد او در محضر ابوالحسن محمد بن اسدی کوفی حدیث آموخت. او بعد از آن برای تکمیل علم حدیث رهسپار قم شد و با محدثانی که از امام عسکری
علیه السلام یا امام هادی
علیه السلام
بدون واسطه حدیث شنیده بودند ملاقات کرد و از محضر استادان بزرگی بهره برد. کلینی در سال ۳۲۷ق ( دو سال قبل از وفاتش) عازم بغداد شد. بغداد در آن هنگام یکی از مراکز بزرگ علمی بود.این اندیشمند بزرگ جهان شیعه با تدوین روایات اهل بیت علیه السلام، توانست گامی مهم در راه اعتلای آموزه های اسلام بردارد و مسیری روشن برای جویندگان راه حق بگشاید.
@mtalbdine💚🌹
#پیام
#قرآن
🍃از رابطه و دوستى با كسانى كه اذان (وشعائر دينى) را مسخره مى كنند بپرهيزيد. «لاتتّخذوا... و اذا ناديتم...»
🍃 نماز، چهره و مظهر دين است. (در آيه قبل، استهزاى دين مطرح شد و در اين آيه استهزاى نماز، يعنى نماز سيماى دين است) «اتّخذوا دينكم هزواً... و اذا ناديتم الى الصلوة اتّخذوها هزوا»
🍃 براى نماز، بايد ندا سر داد تا همه جمع شوند.«ناديتم» (نماز بايد علنى باشد)
🍃در جامعه ى اسلامى، بايد براى نماز، فرياد زد و تبليغ كرد و هيچ كس نبايد مانع آن گردد. «ناديتم الى الصلوة»
🍃 شيوه ى عاقلان، برخورد منطقى است ولى بى خردان، اهل استهزا هستند. «ذلك بانّهم قوم لا يعقلون»
@mtalbdine💚🌹
#احکام
#مژه #مصنوعی
"آیتالله العظمی خامنهای
اگر این کار در وقت نماز صورت نمیگیرد و شخص میداند که برداشتن مانع بعداً مشکل است، بهتر است این کار را نکند. ولی اگر این کار را انجام داده است، حال وقت نماز شده و میخواهد نماز بخواند و به وضو یا غسل احتیاج دارد، در این وضعیت باید این مانع را برطرف کند؛ فرقی هم نمیکند ناخن کاشته باشد یا مژه مصنوعی، ولو اینکه این برطرف کردن با صرف وقت یا هزینه یا کمک گرفتن از دیگران ممکن بشود. به هر حال باید این مانع را برطرف کند زیرا وجود این مانع نمی گذارد آب به مژههای اصلی و پوست برسد.
اما اگر متوجه شود وقت نماز دارد میگذرد و فرصت برداشتن این مانع نیست یا هزینه بسیار بالایی لازم است که الان این هزینه را ندارد یا برداشتنش بسیار دشوار یا سخت است و نتواند بردارد، آن وقت تکلیف و وظیفه عوض میشود؛ به این معنا که چون مانع وجود دارد باید وضو و غسل جبیره انجام دهد و نمازش را بخواند.
آیتالله العظمی مکارم شیرازی
در صورتی که ضرورتی برای کاشتن مژه نباشد، آن را ترک کنند و چنانچه ضرورتی وجود داشته باشد و امکان جدا کردن آن به هنگام غسل و وضو نباشد، وضو و غسل جبیره ای میگیرند.
آیتالله العظمی سیستانی
اگر مانع رسیدن آب به مژهها هرچند به نحو جزئی شود، جایز نیست.
آیتالله العظمی صافی گلپایگانی
چنانچه آرایشگر نامحرم بوده و یا این کار مانع از رسیدن آب در وضو و غسل به بدن باشد، حرام است. ولی در صورت ارتکاب، باید علاوه بر وضو و غسل جبیره ای احتیاطاً تیمم بدل از غسل یا وضو نیز بگیرد
آیتالله العظمی نوری همدانی
چنانچه مانع وصول آب به پوست و مواضع غسل یا وضو باشد، اشکال دارد و برای غسل یا وضو باید ازاله شود.
@mtalbdine💚🌹
#احکام
#تتو #هاشور
حضرت آیت الله خامنهای
خالکوبی حرام نیست. به شرط آنکه ترویج فرهنگ غیراسلامی نشود. وضو و غسل آن هم صحیح است.
سوال: بعضی از قسمتهای بدنم خالکوبی (تتو) شده است، گفته میشود که غسل و وضو و نمازم باطل هستند و نمازی از من پذیرفته نمیشود. امیدوارم مرا در این باره راهنمایی فرمائید.
جواب: اگر خالکوبی مجرد رنگ باشد و یا در زیر پوست بوده و بر ظاهر پوست چیزی که مانع از رسیدن آب بر آن شود وجود نداشته باشد، وضو و غسل و نماز صحیح است.
سوال: کاشت و هاشور ابرو اشکال دارد؟ آیا لازم است از نامحرم پوشانده شود؟
جواب: اگر به گونهای باشد که مانع رسیدن آب به پوست یا ابرو شود، وضو و غسل صحیح نیست و اگر زیبایی و زینت محسوب شود، باید از نامحرم پوشانده شود.
حضرت آیت الله سیستانی
سوال: حکم خالکوبی یا تاتو (تتو) یا هاشور ابرو برای خانمها چیست؟ آیا مانع غسل و وضو است؟ آیا نشان دادن آن به نامحرم جایز است؟
جواب: خالکوبی زیر پوست فی حد ذاته اشکال ندارد و مانع وضو و غسل نیست ولی اگر عرفا زینت به حساب بیاید زن باید آن را از مرد نامحرم بپوشاند.
سوال: من یک پسر جوان هستم دوست داشتم روی دستم خالکوبی کنم آیا حرام است و آیا غسل و وضویم مشکل دارد و آیا پس از مرگ باید آنها را بتراشند؟
جواب: فینفسه اشکال ندارد. و خالکوبی زیر پوستی مانع غسل و وضو نمیشود، و تراشیدن لازم نیست.
سوال: تتو کردن ابروها و لبها چه حکمی دارد؟ و آیا تتو مانع غسل و وضو میشود؟
جواب: خالکوبی زیر پوست فی حد ذاته اشکال ندارد و مانع وضو و غسل نیست ولی اگر عرفا زینت به حساب بیاید زن باید آن را از مرد نامحرم بپوشاند.
سوال: کاشتن ابرو برای زنان اشکال دارد یا خیر؟
جواب: کاشتن ابرو اگر رشد نداشته باشد به جهت وضو و غسل اشکال دارد ولی اگر ابروی کاشته شده مانند ابرو طبیعی رشد میکند اشکال ندارد.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی
سوال: اخیراً برخی از بانوان نسبت به ابرو یا دور لب، عملیّات تتو انجام میدهند، (پر رنگ کردن دور ابرو و لب با خال کوبی که طبعاً زینت تلقّی میشود و گاه پوشاندن آن نیز مقدور نمیباشد) لطفاً حکم این عمل را بیان نمائید؟
جواب: این کار در صورتی که آرایش تند محسوب نشود و منشأ فسادی نگردد جایز است؛ و در هر حال برای وضو و غسل اشکالی ندارد، زیرا چیزی نیست که روی پوست را بپوشاند. و اگر روی پوست باشد، باید در صورت امکان به هنگام غسل و وضو برطرف گردد.
سوال: اگر ابرو یا لب تتو شود برای غسل چه حکمی دارد؟
جواب: این کار در صورتی که آرایش تند محسوب نشود و منشأ فساد نگردد جایز است و در هر حال برای غسل اشکالی ندارد، زیرا چیزی نیست که روی پوست را بپوشاند و اگر روی پوست باشد باید در صورت امکان به هنگام غسل برطرف شود.
@mtalbdine💚🌹