به فکر اینکه حالا سفیانی وجود دارد یا وجود ندارد؟ آیا مثلاً فرض کنید فلان علامت ظهور انجام شده است یا نشده است نباشید، هرچه میتوانید متوجه خود وجود مقدس امام عصر ارواحنافداه باشید.
١٤١٦/٨/١٠
یکی از چیزهایی که برای هر بشری خیلی اهمیت دارد این است که غافل نباشد، شما بروی در حرم و غافل باشید جیبتان را میزنند، شما غافل باشید و درب ماشینتان را باز بگذارید میآیند هر چه داخل ماشینتان هست برمیدارند، ماشینتان را هم بر میدارند میبرند.
غفلت خیلی کار به دست انسان میدهد، تمام انبیاء و اولیاء برای رفع غفلت آمدهاند که شما از خدا غافل نشوید، از دینتان غافل نشوید، از شیطان غافل نشوید، از رفیق بد غافل نشوید، از محبت دنیا که در دلتان رخنه کرده غافل نشوید و اگر بخواهم بشمارم خیلی زیاد است.
🔸️کتاب بیداری از خواب غفلت ص ۳۰۹،۳۱۰
وای به حال آن کسی که در دوران عمرش از خواب غفلت بیدار نشود.
این را زیاد شنیدیم، خواب غفلت، بیدار شدن از خواب غفلت، خیال میکنیم ما که آمدیم و در مجلس سیدالشهدا علیه السلام نشستیم، در خواب غفلت نیستیم. نخیر، آن کسی که دو روزش مساوی باشد در غفلت است. یعنی «مَنِ استوی یوماه فَهو مَغبون».
🔹 کتاب بیداری از خواب غفلت ص ۲۸۵
هر چیزی که انسان را خیلی محو خودش بکند و ارتباطی هم با خدا نداشته باشد، انسان را از خدا غافل میکند.
🔸کتاب بیداری از خواب غفلت ص ۲۶۹
در کلامتان خیلی مقیّد باشید که وقتی حرفی میزنید به کسی طعن نزنید، کسی را تحقیر نکنید، کسی را زیادتر از حد خودش تعریف نکنید و عظمت ندهید مخصوصاً اگر خودتان باشید اینها دستورات اخلاقی اسلام است و خیلی اهمیت دارد. گاهی یک تحقیر یک نفر، میبینید یک عمر انسان را بدبخت میکند، چون دل او محزون میشود و آن حزن باقی میماند و خدا هم در نزد قلوب منکسره است، دل شکسته را خدا خیلی برایش اهمیّت قائل است.
سخنرانی ١۴١۶/٧/٢٧
یک عده افرادی که زیاد حرف میزنند شما روی اینها دقت کنید ببینید فکر آنها زیاد جَوَلان ندارد، افرادی که اهل تفکر هستند غالباً تودار، کمحرف و دقیق هستند.
سخنرانی ۱۴۱۲/۱٠/۲۶
اگر یک وقتی با یک مسألهای روبهرو شدید که عقلتان نتوانست تحلیلش کند حمل بر صحّت باز هم باید کنید و منتظر باشید ببینید حقیقت چیست؟ نه اینکه همین طور گُتره حرف بزنید، خیلی از اوقات هست که انسان یک چیزی را فکر میکند و حقیقت غیر از آن فکری است که او کرده، خیلی از اوقات! مخصوصاً درباره تهمتهایی که به مردم زده میشود. درباره دیگران خیلی مواظب باشید.
سخنرانی ۱۴۱۵/۶/۲۶
ما در زمانی قرار گرفتهایم که از یک طرف نور وجود مقدس حضرت بقیة الله ارواحنافداه دارد ظاهر میشود، شما اگر دقت کنید میبینید در نماز صبح مردم خیلی سستتر عمل انجام میدهند تا نماز مغرب و عشا و یا ظهر و عصر. صبح انسان بیشتر به خواب علاقه دارد، چون یک زمانی است که تقریباً آرام هستند، تقریباً هوا مناسب است و باصطلاح یک جوّی به وجود آمده است که خوابآور است. در غیبت کبری این طور نبود، مثل یک شب طولانی بود ولی در ظهور صغری که إنشاءالله زمان ما همان زمان است مثل بین الطلوعین است، خواب خیلی مزه میدهد، زمینههای زیادی برای خواب وجود دارد، یعنی الآن در زمان ظهور صغری شما چیزهایی دارید که همۀ آن خوابآور است، تلویزیون دارید، فیلمهای آنچنانی دارید، اینترنت هست، کامپیوتر هست، زندگیهای پرزرق و برق است، تمام اینها خوابآور است و در بینالطلوعین هم واقع شده است. عیناً بین الطلوعین مُلکی که وقتی انسان نماز صبح خود را میخواند میبیند که خیلی دوست دارد بخوابد، یک مقدار ذکر میگوید، وسط آن چُرت میزند و بعد میخواهد توسلاتی داشته باشد ولی دوست دارد بخوابد، بالأخره منتظر است، به خصوص شماها که آن تعهدنامه را امضاء کردید، تا آفتاب میزند میخوابید. زمان ما آن بین الطلوعین است، اینکه ما میگوییم ما در زمان ظهور اصغر یا صغری واقع شدیم تنها برای خوشحالی ما نباید باشد بلکه باید حواس ما هم جمع باشد که به خواب نرویم.
سخنرانی ۱٠ شوال ۱۴۲۶
اگر انسان ایمان داشته باشد، یعنی با قلب، امام زمانش را دوست داشته باشد کارهایی هم که مناسب با مقام یک دوست است انجام میدهد.
🔸کتاب امام زمان در بیانات استاد ص ۵۴
خدایتعالی خفیالالطاف است. خفیالالطاف را باید خوب بفهمید، یعنی یک طوری به شما لطفش را عنایت میکند که شما فکر میکنید روی جریان طبیعی این انجام شد.
سخنرانی ۶ شوال ١۴٢۵
اگر میخواهید خدا دستتان را بگیرد، شکر هدایت پروردگار را بکنید.
سخنرانی ۱۴۰۹/۳/۲۳
انس با خدا این است که هر جا را نگاه میکنید، خدا را میبینید.
🔸️کتاب بیداری از خواب غفلت ص ۱۷۴
خدایا تو شاهدي روي اعتقاد عرض ميكنم كه تقديرات خوب و سعادت انسان به محبت فاطمة زهراست. هر مقدار فاطمه را دوست داشته باشيد، همان مقدار سعادتمنديد. هر چه بيشتر دوست داشته باشيد بيشتر سعادتمنديد. توي اين مجلسهايي كه شماها اكثرا هستيد گفتم، بگيد زياد بگيد يا مولاتي يا فاطمة اغيثيني يا مولاتي يا فاطمة اغيثيني. در توسل هيچ يك از ائمه اين دستور داده نشده كه دربارة حضرت زهرا گفتند.
يا مولاتي يا فاطمة اغيثيني. راه ميريد بگيد. هر چي محبتتون به فاطمة زهرا بيشتر باشه، پيشرفت روحيتون، پيشرفت ماديتون، پيشرفت سلامتيتون بيشتره. با همين توجه.
سخنرانی ۲ جمادی الثانی ۱۴۱۲
«إِنَّا أَعْطَيْناکَ الْكَوْثَرَ»، چرا نفرمود: «إِنَّا أَعْطَيْناکَ فاطمة الزهرا»؟ چرا فرمود: «الکوثر»؟ خدای تعالی یا به پیامبر و یا به مردم میخواسته بفرماید که؛ ای پیامبر! ما به تو کوثر دادیم، خیر کثیر دادیم، قدرش را بدان و فکر نکن که یک دختر به تو دادیم و تمام شد و رفت! نه، یک دختری است که اگر بخواهی این دختر را با تمام عالم، نه کرۀ زمین، بلکه با تمام عالم وجود مقایسه کنی، همان طور که از روایت استفاده کردم، انبیاء، اولیاء، ۱۲۴۰۰۰ پیامبر و تمام اینها را در یک کفۀ ترازو بگذارند، آیا با فاطمۀ زهرا سلاماللهعلیها تطبیق میکند؟ خیر، فاطمه خیلی بالا است.
سخنرانی ۱۱جمادی الاول ۱۴۱۱
اگر قدم اول را برداشتید، بقیه را خودبخود برمیدارید.
اصحاب کهف فقط صبر و تحمل داشتند که خدایتعالی اینها را در آغوش گرفت.
کتاب پاسخ به سؤالاتی از قرآن، سوال ۱۹
انسانی که با صلوات مردم، با اقبال و إدبار مردم تغییر حال پیدا کند این هنوز به جایی نرسیده است.
اگر به او توهین شد شکست بخورد، اگر برای او احترام قائل شدند این به شعف بیافتد و شاد بشود، معلوم است که این هنوز ناقص است.
سخنرانی ۱۴۱۷/۱۱/۲۹
اگر بخواهید با امام زمان باشید باید استغنای طبع داشته باشید، بگویید: در کنار تو ما باشیم هر چه می خواهد بشود، بشود.
سخنرانی صفات یاران حضرت ولی عصر ارواحنافداه
«وَ مِنَ اللَّیلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَه لَک عَسی أَنْ یبْعَثَک رَبُّک مَقاماً مَحْمُوداً ٭ وَ قُلْ رَبِّ أَدْخِلْنی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَ أَخْرِجْنی مُخْرَجَ صِدْقٍ وَ اجْعَلْ لی مِنْ لَدُنْک سُلْطاناً نَصیراً» (سوره اسراء، آیه ٧٩-٨٠)
ترجمه تحت اللفظی این آیه شریفه این است که پروردگار متعال خطاب به پیغمبر اکرم صلیاللهعلیهوآله میفرماید که:
یک مقدار از شب را تهجّد داشته باش.
تهجد به معنای بیداری و در ضمن بیداری، عبادت کردن است و منصرف به نماز شب است که یازده رکعت است؛ هشت رکعت نافله شب است و دو رکعت نماز شفع است و یک رکعت هم نماز وَتر.
«عسى أَنْ یبْعَثَک» امید است که ای پیغمبر! خدا تو را به
مقام محمودمبعوث کند. مقام محمود مقامی است که پسند خودت یا پسند خدا باشد. و بگو: «رَبِّ أَدْخِلْنی مُدْخَلَ صِدْقٍ» خدایا مرا در محل گروهی وارد کن که هر کجا وارد میشوند شروع میکنند به صدق و راستی و از هر کاری خارج میشوند با صدق و راستی میباشد. «وَ اجْعَلْ لی مِنْ لَدُنْک سُلْطاناً نَصیراً» (سوره اسراء، آیه ٨٠) خدایا برای من از طرف خودت سلطهای قرار بده که یاری هم بشوم. این جمله به خوبی به امام عصر ارواحنافداه تفسیر شده است. این دعا اگر بیشتر از سایر دعاها در نماز شب خوانده شود بهتر است، آن را حفظ کنید، چون از دعاهای خوب قرآن است و آن این است: «رَبِّ أَدْخِلْنی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَ أَخْرِجْنی مُخْرَجَ صِدْقٍ وَ اجْعَلْ لی مِنْ لَدُنْک سُلْطاناً نَصیراً» (سوره اسراء، آیه ٨٠) که به پیغمبر اکرم صلیاللهعلیهوآله دستور داده شده که این جمله و دعا را در نماز شب بخواند. یکی از دعاهایی که در قنوت نماز شب میخوانیم این باشد که «رَبِّ أَدْخِلْنی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَ أَخْرِجْنی مُخْرَجَ صِدْقٍ وَ اجْعَلْ لی مِنْ لَدُنْک سُلْطاناً نَصیراً» اگر در تمام قنوتهای ششگانه نماز شب این دعا خوانده شود بسیار خوب است؛ یعنی در هشت رکعت نافله که چهار قنوت دارد، در نماز شفع که یک قنوت دارد و در نماز وتر هم که یک قنوت دارد، جمعاً شش قنوت در نماز شب داریم شش تا دعای دست داریم و در هر شش تا اگر این دعا را بخوانیم خیلی پرمعنا و پرفایده است که هم خود انسان را اصلاح میکند، هم دعا برای فرج امام عصر ارواحنافداه است. ١٤١٠/٦/١٣
به خدا قَسم اگر انسان خودش را به خدا بسپارد «وَ مَنْ یتَوَکلْ عَلَی اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ» اگر همه ما فقط به همین آیه ایمان بیاوریم، یک سر سوزن غصّه، حزن و ناراحتی نداریم.
سخنرانی ۱۴۱۰/۱/۱۳
من آرزوهای بندگانم را در نزد خود حفظ می کنم، آیا آنها راضی نمی شوند که من حافظ آن آرزوها باشم و آنها را به آن آرزوها برسانم؟
چرا آنها راضی نشوند و حال آنکه من به ملائکه ای که در تسبيح من ملول نمی گردند و عالم را پر کرده اند، امر نموده ام که درهای رحمت را بین من و بندگانم هیچگاه نبندند،
آیا باز هم آنها به قول من اطمینان نمی کنند؟
آیا بنده ی من نمی داند که هیچ مشکلی از مشکلات که من برای او بوجود آورده ام، کسی جز به اذن من نمی تواند آنها را رفع کند؟
چه شده است که او را رو گردان از خودم می بینم و حال آنکه من با جودم در وقتی که او هنوز از من نخواسته بود، به او همه چیز داده ام
ولی حالا که از او می گیرم،
می خواهد دیگری آن را به او برگرداند و از دیگران آن را سؤال می کند؟
آیا او همیشه مرا ندیده که عطایا را قبل از آنکه از من بخواهد به او می دهم؟
حالا که می خواهد، ممکن است که من به او جواب ندهم؟!
آیا من بخیلم که بنده ام مرا بخیل تصور کرده است؟!
آیا تمام جود و کرم از من نیست؟!
یا آیا عفو و رحمت به دست من نیست؟!
آیا همه ی آرزوها نزد من نمی آید؟!
چه کسی آرزوهائی که به دیگران بسته است غیر از من قطع می کند؟
آیا آنهائی که به دیگران دل می بندند و از آنها امید دارند، از من نمی ترسند؟
اگر اهل آسمانها و زمین آرزوهایشان را از من بخواهند و من به هر یک از آنها آنچه را که همه خواسته اند بدهم، از ملک من به قدر ذره ای کم نمی شود؟
چگونه ممکن است ملکی که من قيم او هستم کم شود و ناقص گردد؟!
پس ای بدبخت کسانی که از رحمت من مأیوسند و ای بدبختی و بدحالی بر گناهکارانی که مراقب شئون من نیستند باد.
کتاب در محضر استاد جلد دوم قسمت مقام شامخ توکل
البته من از همه صددرصد راضی نیستم، این را هم بگویم، ولی برای هریک از شماها یک اشاراتی بوده است از طرف خود آنها، واقعاً اینطور است، بعضیها خیلی در خود ضعف نشان میدهند، نمیفهمند کجا هستند، چه کار دارند میکنند، خیال میکنند که این جلسات، این برنامهها، این صحبتها را در کتابها نوشته است و فلانی هم یاد گرفته است و آمده است برای ما میگوید، نه، خدا شما را انتخاب کرده است، خدا شما را آورده است و هدایت مخصوص خدا است، نه فعالیت من.
سخنرانی۱۴۱۳/۱۲/۲۹
کسانی که نمیآیند و شُل میگیرند، اینها خودشان بدانند که جزء برنامه نیستند و همین طوری میآیند.
سخنرانی ۱۴۱۳/۱۱/۲۷
شما اگر تاریخ را بخوانید، اینهایی که در نهروان جمع شدند هیچ اشکالی در کار اینها نبود، واجبات خود را انجام میدادند، محرمات خود را ترک میکردند، مستحبات را هم انجام میدادند، فقط تزکیه نفس نکرده بودند. فقط باطن خود را درست نکرده بودند، حبّ جاه و ریاست داشتند.
سخنرانی ۱۴۱۷/۱۱/۲۹
سؤال: برای ایجاد رغبت و شوق در عبادت چه باید بکنم؟ برای ارتباط و ایجاد علاقه به امام زمان ارواحنافداه چه باید بکنم؟ من امام زمان ارواحنافداه را دوست دارم و دلم میخواهد به او عشق بورزم اما نمیدانم چطوری میشود ارتباط معنوی برقرار کنم؟
جواب: شما اگر بدانید و ایمان داشته باشید که بعد از مرگ تا ابد زنده هستید و باید زاد و توشهای برای آن زندگی دائمی فراهم کنید هیچ گاه ضعف و سستی در عبادت و شناخت معارف به خود راه نمیدهید ولی متأسّفانه ما ایمانی به آن زندگی دائمی نداریم و اگر جدّی باشید رابطه شما با خدا و امام زمان ارواحنافداه ممکن است برقرار شود.
برنامهٔ انوار وحی، سؤالات اینترنتی، آیت الله سیّد حسن ابطحی
حضرت نوح وقتی دید فرزندش غرق میشود با صدای بلند داد زد: خدایا «اِنَّ ابنِی مِن اَهلِی» بچّهام اهل من بود و تو وعدهات حقّ است، در عین حال تو حکیمترین حاکمین هستی.
خدا فرمود: ای نوح «إِنَّهُ لَیسَ مِنْ أَهْلِک» تو خیال کردی هر بچّهای که فرزند تو بود اهل تو است؟
نخیر، او از اهل تو نبود، او آنقدر معصیت کرده بود که خودش عمل غیر صالح بود. چه چیزش با تو اهلیت داشت؟
شما هم با خودتان بنشینید صحبت کنید، چه چیز شما با امام زمان ارواحنافداه اهلیت دارد؟
نماز خواندنتان؟
عبادتتان؟
فکرتان؟
چه چیزتان؟
نه چشمت چشم امام زمانی است.
نه گوشت گوش امام زمانی است.
نه فکرت فکر امام زمانی است.
هیچ چیزت امام زمانی نیست.
امام زمان ارواحنافداه کجا به فکر دروغ گفتن به دوستانش است؟
امام زمان ارواحنافداه کجا به فکر کلاه گذاشتن سر دوستانش است؟
امام عصر علیهالسّلام کجا به فکر این است که خودش را یکجور دیگری غیر از آنچه که هست نشان بدهد و ریاکاری بکند؟
کتاب امام زمان در بیانات استاد صفحه ۱۴۲