eitaa logo
کانال مخصوص به متن ها (زیرنظراستادعبادی)
243 دنبال‌کننده
108 عکس
3 ویدیو
0 فایل
🔔کانال اختصاصی متن های نهج البلاغه،خمس عشر،صحیفه ی سجادیه ایدی جهت نظرات @Amirali_11170
مشاهده در ایتا
دانلود
☀️💠☀️💠☀️💠☀️ 📖شرح ساده دعای صحیفه سجادیه 🖋برگرفته از فایل شماره 14 ⬅️ قسمت بیست و نهم 📝دعای پنجم صحیفه سجادیه؛ «وَ کانَ مِنْ دُعَائِهِ علیه‌السلام لِنَفْسِهِ و لِأَهْلِ وَلَایتِهِ» از دعاهای آن حضرت هست برای خودش و برای دوستدارانش. پس باید خیلی دعای جالبی باشد که امام دارد برای خودش هم دعا می کند و برای دوستدارانش که ان شاءالله ما هم جزو آنها باشیم. ببینیم چه دعایی می کند؟ 💠«یا مَنْ لَا تَنْقَضِی عَجَائِبُ عَظَمَتِهِ» ای کسی که شگفتی های بزرگت به پایان نمی رسد، به خدا دارد می گوید. «صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ احْجُبْنَا عَنِ الْإِلْحَادِ فِی عَظَمَتِک» بر پیامبر و آل او درود بفرست و ما از گمراهی در شناخت عظمت خودت بازدار. 📜اینکه روایت داریم، زیاد در کنه ذات خدا فکر نکنید برای این هست که اگر کسی بدون داشتن اطلاعات دینی، بدون اینکه بخواهد مطالب دینی را یاد بگیرد بخواهد در بحث خداشناسی و توحید و اینطور مباحث عرفانی کار بکند احتمال زیاد به گمراهی می رود. چون مباحث عرفانی و فلسفی پیش می آید که طرف آن پیشینه ها را اگر نداشته باشد نمی تواند موفق باشد. به همین خاطر اینجا هم امام سجاد (ع) دارد همین را می گوید که خدایا ما راجع به عظمت تو می خواهیم فکر بکنیم، می خواهیم شناخت عظمت تو را داشته باشیم ما را از این گمراهی نجات بدهی. ⚜«وَ یا مَنْ لَا تَنْتَهِی مُدَّةُ مُلْکهِ، صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ أَعْتِقْ رِقَابَنَا مِنْ نَقِمَتِک» در این فرازها امام وقتی خدا را به یک صفتی می خواند، اول خدا را به آن صفت می خواند بعد صلوات بر محمد و آل محمد و بعد یک خواسته از خدا دارد، سیستم این دعا این شکلی هست. اینجا هم به خدا می گوید ای آنکه مدت فرماندهی تو حد و مرزی ندارد، مدت فرمانروایی تو پایان پذیر نیست، بر پیامبر و آل او درود بفرست و ما را از بند انتقام خودت رهایی ببخش. نکند خدایا به خاطر گناهانی که مرتکب شدیم خدای نکرده فردای قیامت بخواهد انتقامی از ما گرفته بشود. 🌟«وَ یا مَنْ لَا تَفْنَی خَزَائِنُ رَحْمَتِهِ، صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ اجْعَلْ لَنَا نَصِیباً فِی رَحْمَتِک» می گوید ای خدایی که گنجینه های رحمت تو فنا ناپذیر هست؛ خدایا تو گنجینه رحمتی داری، این گنجینه رحمت تو هم هیچ وقت از بین نمی رود، حالا که چنین گنجینه ای داری پس بر محمد و آل او درود بفرست و ما را از رحمت خودت بهره مند کن. خود اینجا نکته ای دارد، اینکه امام سجاد (ع) دارد در هر دعایی صلوات بر محمد و آل او می فرستد یعنی ما هم یاد بگیریم برای رسیدن به حاجت هایمان صلوات بفرستیم. 💠«وَ یا مَنْ تَنْقَطِعُ دُونَ رُؤْیتِهِ الْأَبْصَارُ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ أَدْنِنَا إِلَی قُرْبِک» یعنی ای خدایی که دیده های همه مردم نمی تواند تو را ببیند و عاجز هست، پس بر محمد و آل او درود بفرست و ما را به ساحت قرب خودت نزدیک کن. ما که نمی توانیم تو را ببینیم ولی نزدیک بشویم به تو. خُب، نزدیک شدن به خدا چطوری هست؟ با اعمال، با رفتار.. بحث امام زمان (عج) هم همین هست، امام زمان ما که شما را نمی بینیم ولی از خدا بخواه که اعمالی انجام بدهیم به شما نزدیک بشویم. ♨️«وَ یا مَنْ تَصْغُرُ عِنْدَ خَطَرِهِ الْأَخْطَارُ، صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ کرِّمْنَا عَلَیک..» می گوید ای خدایی که منزلت ها پیش قدر و قامت تو کوچکی می کنند. یعنی هر کسی جاه و مقامی در این دنیا دارد در برابر تو هیچ هست، در برابر تو هیچی ندارد. پس خدایا بر محمد و آل او درود بفرست و ما را نزد خودت گرامی بدار که بهترین جاه و مقام داشتن پیش خداست نه در این دنیا و اداره و شرکت و.. 🔹ادامه دارد ... 🎤استاد احسان عبادی 29 ☀️💠☀️💠☀️💠☀️ ============== @matn_chanell
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘 💠تفسیر زیارت عاشورا ✍برگرفته از فایل شماره (۶) ⬅️قسمت چهل و دوم 🔹«اَللّهُمَّ اِنَّ هذا یَوْمٌ تَبرَّکَتْ بِهِ بَنُو اُمَیَّهَ وَ ابْنُ آکِلَهِ الَْآکبادِ..» و پسر کسی که جگرخوار بود. یعنی هند جگرخوار. 💢او همسر ابوسفیان بود کسی که بسیار به بدکارگی مشهور بود‌. یک کنیزی به نام وحشی داشت به آن گفته بود که تو حمزه عموی پیغمبر را بکشت و آن کنیز در جنگ احد اینکار را کرد. بعد او بالای جنازه حمزه رفت و جگر حمزه را بیرون آورد و به دندان گرفت و جگر به اذن خدای متعال سفت شد. او گوش و بینی حمزه را برید و با آنها گردنبند درست کرد و روی گردن خودش انداخت و یک لکه ننگی را تا ابد برای خودش این هند جگرخوار درست کرد. 👌اینجا خیلی جالب است خدا می آید افشا می کند، نام می برد از این افراد یعنی مصادیق الگوها و آن بزرگان شرک و کفر را خدا نام می برد. یعنی صراحتا باید اعلام کرد آن سردسته های کفر و سردسته های نفاق را..⚠️ 🔹«اللَّعینُ ابْنُ اللَّعینِ عَلى لِسانِکَ وَ لِسانِ نَبِیِّکَ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ فى کُلِّ مَوْطِنٍ وَ مَوْقِفٍ وَقَفَ فیهِ نَبِیُّکَ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ» می گوید معاویه و یزید و اینها را پیغمبر لعن می کرد «فى کُلِّ مَوْطِنٍ وَ مَوْقِفٍ» در هر جایی که پیغمبر می رفت این قاتلان اباعبدالله را لعنت می کرد. این فراز زیارت عاشورا یک نکته به انسان یاد می دهد که در هر زمان و مکان؛ این مرگ بر آمریکا که ما می گوییم و بعضی ها به آن ایراد می گیرند از همین فرازهای زیارت عاشورا حاصل شد.‌ بله الان ابوسفیان نیست، یزید و معاویه نیست ولی راه آنها را دارند آمریکا و اسرائیل و انگلیس ادامه می دهند‌. ✍مثلا دکتر سروش یکی از نقدها و ایراداتی که به زیارت عاشورا می گیرد همین است که در زیارت عاشورا نوشته امام زمان می آید طلب خون امام حسین را می گیرد، ابوسفیان و معاویه.. اینها که مردند از چه کسی انتقام می گیرد؟ ‼️ طرف نمی فهمد .. اولا بحث رجعت را داریم. دوما درست هست یزید و معاویه مردند برفرض اگر بگوییم رجعت هم نکنند ولی امثال یزید و معاویه در جهان کنونی هستند که امثال آمریکا و انگلیس می باشند. پس این مرگ بر گفتن ها را از این فراز زیارت عاشورا یاد می گیریم، که می گوید پیامبر در هر مکان و زمانی ابوسفیان و معاویه را لعنت می کرد. پس ما هم باید در هر زمان و مکان یزیدیان امروز را لعنت کنیم.❌ 🔹«اَللّهُمَّ الْعَنْ اَباسُفْیانَ وَ مُعاوِیَهَ وَ یَزیدَ بْنَ مُعاوِیَهَ عَلَیْهِمْ مِنْکَ اللَّعْنَهُ اَبَدَ الاْبِدینَ» یعنی خدایا تا ابد اینها را لعن کن. اسم هم می آورد دیگر اینجا سر بسته نیست. کامل اسم می آورد از ابوسفیان معاویه، یزید‌. ⚠️سه نکته در این فراز هست که اسم می آورد:👇 1⃣.اولا اگر ما مدام بخواهیم خودمان را مظلوم نشان بدهیم و کاری نکنیم و در برابر کار و رفتار دشمن از خودمان عملی نشان ندهیم این باعث می شویم به استضعاف کشیده بشویم و به دشمن رو می دهیم که هم ما و هم دیگران را به بردگی بگیرد. 2⃣.نکته دوم اینجاست که در بیان مبارزه با استکبار و ظالمان نباید کلی گویی مطرح بکنیم بلکه بعضی جاها لازم است مصداق نام ببریم. همان طور که اینجا بعد از اینکه کلیت را می گوید که بر امیه و آل مروان لعنت بشود، صراحتا می آید اسم هم می برد.‌ 3⃣.نکته سوم که به زائر و خواننده زیارت عاشورا این فراز یاد می دهد این است که حواست جمع باشد علاوه بر یزید و معاویه گذشته یزید و معاویه حالا و آینده هم وجود دارند که مصداق آنها همان آمریکا و انگلیس است باید با آنها هم مبارزه بشود. این فضا اگر در جامعه حکمفرما باشد، دیگر کسی جرأت نمی کند به آن جامعه دست اندازی بکند. همان روحیه و فضایی که مردم ما در انقلاب و بعد از انقلاب آن را حفظ کردند و دیگر نمی تواند کشوری بیاید علیه ایران چنین کارهایی را انجام بدهد. ⭕️اما این نکته هم اینجا هست که چرا مدام در زیارت عاشورا لعنت ها تکرار می شود؟ اولا بحث این است که نفرت از این افراد در ذهن و جان ما ملکه بشود و این نفرت ابدی و ادامه دار بشود‌. نکته دوم هم این است که حواسمان جمع باشد معاویه ها و یزیدهای حال هم هستند که مصداقش آمریکا و انگلیس هستند. متأسفانه ما داریم افرادی که زیارت عاشورا هم می خوانند ولی با مرگ بر آمریکا گفتن مخالفند، یعنی حالیشان نمی شود همین زیارت عاشورایی که می خوانیم معنی اش می گوید باید مرگ بر آمریکا هم بگویی چون تولی بدون تبری هیچ فایده ای ندارد. 🔹 ادامه دارد ... 🎤استاد احسان عبادی 42 🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘 ============== @matn_chanell
🎤📘🎤📘🎤📘🎤 ⬅️قسمت پنجاه ✍شرح ساده نهج البلاغه (برگرفته از فایل شماره 35) 📖در ادامه بحث نهج البلاغه می رسیم به خطبه شماره 21، که مفسرین این عقیده را دارند که خطبه شماره بیست و یک ادامه شماره 20 هست و حتی می گویند خطبه بیست و بیست و یک بخشی از خطبه ی طولانی 167 هست که سید رضی قسمت هایی از آن را در این دو ‌خطبه آورده، چون هر سه تا یک مضمون را دارد. ⚜امیرالمومنین (ع) می فرمایند؛ «فَإِنَّ الْغَايَةَ أَمَامَكُمْ..» بی گمان پایان کار یعنی بهشت و دوزخ و قیامت در برابر شماست. چه بخواهی و چه نخواهی قیامتی در پیش روی تو هست که دارد تو را به سمت خودش می کشد. به قول امیرالمومنین در یک روایتی می فرمایند؛ همین نفس هایی که می کشید قدم های شماست به سوی مرگ! و عوامل مرگ پیوسته شما را به پیش می راند. عوامل مرگ چی ها هستند؟ مثلا همین زمان یکی از مهمترین عوامل مرگ است، کارگزاران مرگ است که زمان بگذرد و آن اجل انسان برسد. ⚠️دو کلمه حضرت دارد که فوق العاده هست و خوب است انسان این دو کلمه را حفظ کند «تَخَفَّفُوا تَلْحَقُوا»، «تَخَفَّفُوا» یعنی خفیف سبکبار بشوید «تَلْحَقُوا» برسید ملحق بشوید. پس در حدیث دو کلمه فوق العاده است «تَخَفَّفُوا تَلْحَقُوا» سبکبار شوید خفیف بار بشوید تا ملحق بشوید به کاروان، به قافله برسید به قافله ی آن کسانی که دارند به سمت خدا حرکت می کنند. 🔰چرا که پیشینیان را برای رسیدن باز ماندگان نگه داشتند و همه در یک زمان محشور خواهید شد. یعنی آنهایی که جلوتر از شما مردند آنها فعلا در برزخ هستند قیامت که هنوز نرسیده آنها را نگه داشتند تا شماها به آنها ملحق بشوید، همه ملحق بشوند و بعد قیامت و تا انتها! خیلی فراز زیبایی است می گوید سبکبار شوید تا به آن قافله برسید‌. سبکباری یعنی سبکباری از گناه. 💭بعد سید رضی می گوید اگر این گفتار امام پس از سخن خداوند سبحان و پیامبر اسلام با هر سخنی سنجیده شود بر آن برتری خواهد داشت و از آن پیشی خواهد گرفت. می گوید همین یک خطبه امیرالمومنین (ع) بعد از کلام خدا و پیغمبر (ص) از هر کلام دیگری بالاتر است. 💠(جملات سید رضی) اما گفتار امام (ع) که فرمودند «تَخَفَّفُوا تَلْحَقُوا» کلامیست که از آن کوتاه تر و پر معنا تر کلامی شنیده نشده است. واقعا راست می گوید حدیثی است دو کلمه ای «تَخَفَّفُوا تَلْحَقُوا» ولی چقدر نکته داخلش هست به قول علما یک کتاب باید شرح این دو کلمه باشد. سبکبال باشید تا ملحق بشوید. چه سخن ژرف و عمیقی و چه جمله ی پر معنا و حکمت آمیزیست که روح تشنه ی طالبان حکمت را سیراب می کند. 👌فصاحت و بلاغتی که در این خطبه هست مطالبی که در این خطبه هست انسان را به فکر فرو می برد و ان شاءالله خدای متعال همه ی ما را جزو کسانی قرار بدهد که بتوانیم عمل بکنیم به مطالب نهج البلاغه و این نهج البلاغه فردای قیامت شفیع ما باشد و به ما بگوید از بین کسانی که در دنیا به خاطر چیزهای دیگر وقتشان را تلف می کردند اما افرادی هم بودند که وقت می گذاشتند برای خواندن نهج البلاغه و... 🔹ادامه دارد .. 🎤استاد احسان عبادی 50 🎤📘🎤📘🎤📘🎤 =============== @matn_chanell
👆👆👆 ⬅️پوستر شماره 50 📝🔹📝🔹📝 ============== @matn_chanell
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘 💠تفسیر زیارت عاشورا ✍برگرفته از فایل شماره (7) ⬅️قسمت چهل و سوم 🔹«اللَّهُمَّ إِنِّی أَتَقَرَّبُ إِلَیْکَ فِی هَذَا الْیَوْمِ (یعنی روز عاشورا) وَ فِی مَوْقِفِی هَذَا وَ أَیَّامِ حَیَاتِی (کل ایام زندگیم) بِالْبَرَاءَةِ مِنْهُمْ وَ اللَّعْنَةِ عَلَیْهِمْ..» 👈می گوید خدایا تقرب پیدا می کنم به تو! می خواهم به تو نزدیک بشوم به وسیله لعن بر اینها. یعنی لعن بر دشمنان اهل بیت یکی از راه های نزدیکی به خداست. برای همین تولی و تبری جزء فروع دین است یعنی باید یک انسان مسلمان اینها را انجام بدهد. نمی توانیم فقط بگوییم خدا، و دشمنان خدا و اهل بیت را لعن نکنیم. 🔺متأسفانه افرادی که اسمشان را روشنفکر می گذارند، امروزی می گذارند حالا هر چیزی، می گویند لعن نکنید، لعن تاریکی می آورد لعن اشکال دارد.. خُب لعن اگر اشکال دارد، برفرض بگوییم زیارت عاشورا نعوذبالله جعلی، قرآن چی! در قرآن لعن نیست؟ در قرآن مرگ هم هست «قاتَلَکُم الله، بکشد خدا شما را» دیگر از این صریح تر چه چیزی بگوید؟؟ ❌بعد یک عده دیگر پیدا می شوند به اسم شیعه می گویند که زیارت عاشورا را هر روز نخوانید چون لعن دارد، لعن باعث سنگینی آدم می شود. پس چطور امام باقر می گوید بخوانید؟ چرا آیت الله قاضی می گوید من حسرت می خورم که به جای روزی یکبار چرا دوبار نمی خواندم! این همه بزرگان ما تأکید دارند به هر روز خواندن زیارت عاشورا، بعد یک عده آدم بی عقل می گویند هر روز نخوان تاریکی و سنگینی می آورد!😏 🔰شما اگر یک مومن را بخواهی بخاطر اشتباهش لعن کنی، این کار اشتباه است، درست است اشتباه کرده ولی لعن نباید کرد. ولی آیا امثال معاویه و یزید مومن هستند؟ افرادی که به راحتی می آیند مردم یمن و امثالهم را می کشند اینها مومن هستند؟ آیا اینها را نباید لعن کرد؟! این لعن کردن دستور قرآن است. 🔹«بِالْمُوَالاَةِ لِنَبِیِّکَ وَ آلِ نَبِیِّکَ عَلَیْهِ وَ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ» می گوید اول با لعن کردن به تو نزدیک می شوم و بعد با موالات و دوستی کردن با اهل بیت. 📖این فراز سه نکته بسیار مهم دارد که در حقیقت خلاصه و عصاره زیارت عاشورا این قسمت است👇 💠نکته اول این است که می گوید زائر امام حسین (ع) باید پیمان بر بیزاری از دشمنان اهل بیت داشته باشد. پیمان ببندد که با دشمنان اهل بیت دشمن هست. این زیارتنامه های اهل بیت هم که در عتبات عالیات و مشهد.. می روید می خوانید متنش را هم نگاه کنید برای همین است با دشمنان شما دشمن هستم با دوستان شما دوستم. 💠نکته دوم می گوید «أَیَّامِ حَیَاتِی» عهد و پیمانم عمری است و مقطعی نیست‌. فقط مخصوصا ماه محرم نیست. عمری است، من تا عمر دارم پیمان لعن و نفرین نسبت به دشمنان اهل بیت را دارم. 💠نکته سوم در این فراز، دوستی با اهل بیت است که دوستی با اهل بیت فقط به گفتار نیست به عمل هم هست. البته همین گفتار هم خودش کلی است، همین که ما قلبا اهل بیت را دوست داشته باشیم و با دشمنان ایشان دشمن باشیم، هر چند گنهکار هم اگر باشیم با همین دوستی حالا نمی گوییم صددرصد همه ی گناهان بخشیده می شود و یک راست به بهشت می رویم.. نه، ولی این دوستی ما را نجات خواهد داد. 👌این واژه «أَتَقَرَّبُ» بارها و بارها در زیارت عاشورا تکرار شده، یعنی نشانه این است ما باید به خدا نزدیک بشویم و هدف ما از این زیارت خواندن نباید فقط ثوابش باشد، هدف ما باید نزدیک شدن به خدای متعال باشد. 🔹 ادامه دارد ... 🎤استاد احسان عبادی 43 🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘 ============== @matn_chanell
☀️💠☀️💠☀️💠☀️ 📖شرح ساده دعای صحیفه سجادیه 🖋برگرفته از فایل شماره 14 ⬅️ قسمت سی ام 👌« وَ یا مَنْ تَظْهَرُ عِنْدَهُ بَوَاطِنُ الْأَخْبَارِ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ لَا تَفْضَحْنَا لَدَیک» ای آن کسی که خبرهای پوشیده پیش تو آشکار هست، تو از همه چیز خبر داری خدایا ما اگر یک کار غلطی انجام بدهیم از چشم مردم آن را دور می کنیم ولی تو که می دانی، تو که خبر داری. پس بر محمد و آل او درود بفرست و ما را نزد خودت رسوا نکن. یعنی فردای قیامت هم ما را رسوا نکن، در این دنیا که پرده پوشی می کنی فردای قیامت هم پرده پوشی کن. 📜«اللَّهُمَّ أَغْنِنَا عَنْ هِبَةِ الْوَهَّابِینَ بِهِبَتِک، وَ اکفِنَا وَحْشَةَ الْقَاطِعِینَ بِصِلَتِک حَتَّی لَا نَرْغَبَ إِلَی أَحَدٍ مَعَ بَذْلِک، وَ لَا نَسْتَوْحِشَ مِنْ أَحَدٍ مَعَ فَضْلِک» به به؛ چقدر زیبا! می گوید خدایا ما را به یمن عطای بی منت خودت آن عطای فراوانی که داری بدون منت می دهی از بخشش بخشندگان بی نیازی ده، نیازی به مردم نداشته باشیم. مردم هر چقدر کمک بکنند منت تهش هست اما تو بی منت می دهی. و با پیوند خویش ما را از هراس پیوند بریدگان کفایت کن. ↖️در این دنیا یک عده ای قبلا از آنها کمک گرفتیم، الان می گویند ما دیگر به شما کمک نمی کنیم.. وقتی پناه مان تو باشی آنها بخواهند از ما ببرند هیچ مهمی نیست، بحث سیاسی هم هست اینجا، یعنی دقیقا در این دعا امام سجاد (ع) بحث سیاسی هم مطرح می کند. می گوید فقط بچسب به خدا، اگر دشمن از تو قطع رابطه کرد به درک! خدا وقتی هست نیازی به بقیه نداری. خدایا با وجود بخشش تو از کسی چیزی نخواهیم و با وجود احسان تو از هیچ کسی نترسیم. وقتی خدا هست دیگر ترس معنا ندارد.. ♨️«اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ کدْ لَنَا وَ لَا تَکدْ عَلَینَا، وَ امْکرْ لَنَا وَ لَا تَمْکرْ بِنَا، وَ أَدِلْ لَنَا وَ لَا تُدِلْ مِنَّا» خدایا بر محمد و آل او درود بفرست و امور را چنان تدبیر کن که به سود ما باشد نه به زیان ما. و با دشمنان ما مکر کن نه با ما و ما را به پیروزی برسان و مغلوب مان نکن. تدابیر خدای متعال قطعا و انصافا طوری هست که برای مومنین خیر هست اما مهم این است که ما از خدا خیر بیشتر بخواهیم و جزو آن کسانی قرار نگیریم که مثل جنگ احد در مسیر پیروزی قرار گرفتند اما به خاطر غنائم جنگی به اسلام پشت کردند و اسلام شکست خورد. می گوید اینطوری نشویم. ⚜«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ قِنَا مِنْک، وَ احْفَظْنَا بِک، وَ اهْدِنَا إِلَیک، وَ لَا تُبَاعِدْنَا عَنْک إِنَّ مَنْ تَقِهِ یسْلَمْ وَ مَنْ تَهْدِهِ یعْلَمْ، وَ مَنْ تُقَرِّبْهُ إِلَیک یغْنَمْ» می گوید خدایا بر محمد و آل او درود بفرست، ما را از معصیت خودت خدایا دور دار و به طاعت خودت در بیاور. و به سوی خودت راهنمایی کن و از خودت دور نکن. 👈یعنی حتی اگر خدایا ما گناهی هم کردیم، اشتباهی هم کردیم ما را طرد نکن دوباره ما را بیاور در مسیر هدایت، دوباره توفیق توبه کردن را به ما بده تو اگر بخواهی ما را رد کنی ما کسی جز تو نداریم. گناه کردیم غلط کردیم خُب ببخش ولی از خودت ما را دور نکن. زیرا هر کسی را که تو او را نگهداری به سلامت می ماند اگر هوایش را داشته باشی. و هر کس را که به راه بیاوری آگاه می شود قطعا هدایت می شود و هر کس را که تو او را به خودت نزدیکش می کنی قطعا بهره مند هم می شود. 💠«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اکفِنَا حَدَّ نَوَائِبِ الزَّمَانِ، وَ شَرَّ مَصَایدِ الشَّیطَانِ، وَ مَرَارَةَ صَوْلَةِ السُّلْطَانِ» می گوید خدایا بر محمد و آل او درود بفرست و سرسختی ناگواریهایی که در طول زمان برای ما پیش می آید و گزند دام های شیطان و تلخ ناکی هایی که ممکن است یک، حالا اینجا می گوید سلطان، در زمان فعلی که سلطان و اینها خیلی شاید معنا پیدا نکند به هر حال خلاصه هر کسی که آقا بالا سر ماست، چه در شرکت چه در اداره چه در شهر چه در کشور، از قهر او هم ما در امان بمانیم. 🔹ادامه دارد ... 🎤استاد احسان عبادی 30 ☀️💠☀️💠☀️💠☀️ ============== @matn_chanell
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘 💠تفسیر زیارت عاشورا ✍برگرفته از فایل شماره (۷) ⬅️قسمت چهل و چهارم 🔹فراز بعدی به قسمت صد لعن می رسیم؛ «اَللّهُمَّ الْعَنْ اَوَّلَ ظالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ آخِرَ تابِعٍ لَهُ عَلى ذلِکَ..» یعنی خدایا اولین ظالمی که در حق پیغمبر و آل او ظلم کرد و آن کسانی که پیرو او هستند را لعن کن «اَللّهُمَّ الْعَنِ الْعِصابَةَ الَّتى جاهَدَتِ الْحُسَیْنَ» خدایا لعنت کن آن کسانی را که بر امام حسین (ع) مصیبت وارد کردند «وَ شایَعَتْ وَ بایَعَتْ وَ تابَعَتْ» یعنی حتی مشایعت کردند، همراهی کردند حتی یار شدند حتی تبعیت کردند از دشمنان «اَللّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمِیعا» خدایا همه ی آنها را لعنت بکن. ♨️این صد باری که اینجا دارد به انسان یاد می دهد که از این روشنفکر مآبها یاد نگیرید که لعن کردن بد است، لعن کن تا می توانی هم لعن کن. اول هم می گوید لعن چون عرض کردم دشمن را خارج کن بعد دوست را بیاور داخل. بعضی ها می گویند لعن چه فرقی با فحش دارد، قرآن می گوید فحش ندهید سب نکنید به بت پرست ها، چرا؟ چون آنها برمی گردند به خدای شما فحش می دهند. پس شما چرا در زیارت عاشورا لعن می کنید؟ 👈می گوییم سب با لعن فرق می کند سب یعنی فحش، لعن یعنی دوری از رحمت. می گویم لعنت بر معاویه یعنی خدایا معاویه را از رحمت خودت دور کن. خُب، رحمت نباشد دیگر عذاب است. ولی فحش یعنی به فلانی بگویی تو خری، مارمولکی، از این چیزها.. بله قرآن می گوید به کسی فحش ندهید، ما هم فحش نمی دهیم. اما لعن اشکال ندارد. ⚠️البته باز هم می گوییم لعن علنی کردند،، به مقدسات اهل سنت علنا توهین کردند از نظر مقام معظم رهبری و خیلی از مراجع حرام است، نباید انجام داده بشود.🚫 ❌آن کسانی هم که می آیند لعن علنی را باب می کنند، همیشه یک سوالی را از این افراد کردم شما که حرف از لعن علنی می زنید بارزترین و یکی از مشخص ترین مرام نامه لعن شیعه همین زیارت عاشورا است. آیا در زیارت عاشورا اسمی از خلفا آمده؟! نه، اما گفته اولی دومی و سومی. می گوییم آفرین می گوید اولی و دومی و سومی، اسم نمی برد! شما هم با کنایه لعن کن همانطور که امامت دارد با کنایه لعن می کند.⚠️ ☝️بله در زیارت عاشورا اسم معاویه هست اسم یزید هست اما اسم آن افرادی که باید باشد نیست، غیر مستقیم ائمه لعن کردند. پس چرا ما باید بیاییم مستقیم لعن کنیم! و تفرقه بیندازیم بین شیعیان و سنی ها. به چه علت؟ 💠ذکر شریف «لا اِله الا الله» اولش «لا اِله» هست یعنی اول نفی طاغوت است و بعد خدا هست. یک آیه دیگر قرآن «فَمَن يَكفُر بِالطّاغوتِ وَيُؤمِن بِاللَّهِ..» اول باید لعن باشد ولی لعن درست! یعنی ما هم مخالف کسانی هستیم که افراط می کنند و لعن علنی می کنند هم مخالف آن کسانی هستیم که تفریط می کنند و می گویند اصلا لعن نباشد. مخالف هر دو هستیم، لعن باید باشد اما لعن درست.☑️ ♨️یک بحثی پیش می آید زیارت از راه دور. خُب برای ائمه زیارت از راه دور هیچ اشکالی ندارد، حالا برای امام زاده ها را می گویند باید از نزدیک زیارت کرد ولی ائمه از دور و نزدیک فرقی نمی کند. اما یک فریب های شیطانی این وسط برای انسان پیش می آید که از راه دور است چه فایده ای دارد، تو برای چی سلام می دهی؟ طرف می رود کربلا، بعد تو از راه دور سلام می دهی و می خواهی به ثوابش هم برسی؟ 👌از اینها فریب ها شیطان می دهد ولی توصیه اهل بیت است، مثلا امام صادق می گویند؛ اگر دور هستید به یک بلندی بروید و رو به سمت حرم جد ما حسین (ع) دست بر سینه بگذارید و سه بار «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّه» بگویید و این طور جد ما را زیارت کنید. شما را جزو زوار امام حسین هم می نویسند‌ بله، کسی منکر این نشد که طرف از نزدیک زیارت برود ثوابش بیشتر است، اما زیارت از راه دور هم اشکالی ندارد. 🔹 ادامه دارد ... 🎤استاد احسان عبادی 44 🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘 ================ @marefatemahdavi
☀️💠☀️💠☀️💠☀️ 📖شرح ساده دعای صحیفه سجادیه 🖋برگرفته از فایل شماره 14 ⬅️ قسمت سی و یکم 💢«اللَّهُمَّ إِنَّمَا یکتَفِی الْمُکتَفُونَ بِفَضْلِ قُوَّتِک..» خدایا آن کسانی که توانگر هستند، توانایی چیزی دارند تنها به فضل قدرت تو توانایی دارند، تو این قدرت را به آنها دادی. «فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اکفِنَا، وَ إِنَّمَا یعْطِی الْمُعْطُونَ مِنْ فَضْلِ جِدَتِک» پس ما را توانگر کن. و بخشندگان تنها به فضل بخشش تو بخشایشگر هستند. حالا که اینطوری هست.. 👌«فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ أَعْطِنَا» بر ما بخشش کن. تو به بخشندگان خدایا می دهی خُب به ما هم بده «وَ إِنَّمَا یهْتَدِی الْمُهْتَدُونَ بِنُورِ وَجْهِک، فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اهْدِنَا. خدایا آنهایی که هدایت شدند به نور ذات تو هدایت شدند؛ نور وجه خدا در تفسیر دعای عهد گفتیم منظور امام زمان (عج) هست. پس خدایا به وسیله امام زمان ما را هم هدایت کن همانطور که بقیه را هدایت می کنی. 🌟«اللَّهُمَّ إِنَّک مَنْ وَالَیتَ لَمْ یضْرُرْهُ خِذْلَانُ الْخَاذِلِینَ، وَ مَنْ أَعْطَیتَ لَمْ ینْقُصْهُ مَنْعُ الْمَانِعِینَ، وَ مَنْ هَدَیتَ لَمْ یغْوِهِ إِضْلَالُ الْمُضِلِّین» می گوید خدایا هر که را که تو یاری کنی بقیه نخواهند او را کمک کنند مهم نیست مهم تو هستی. هر کسی هم که عطایی به او بدهی پولی به او بدهی، نعمتی به او بدهی هر چقدر دیگران حسودی بکنند باز هم مهم نیست. و هر کسی را تو هدایت بکنی هزار نفر هم بخواهند گمراهش بکنند دیگر گمراه نمی شود. 🔹«فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ امْنَعْنَا بِعِزِّک مِنْ عِبَادِک، وَ أَغْنِنَا عَنْ غَیرِک بِإِرْفَادِک، وَ اسْلُک بِنَا سَبِیلَ الْحَقِّ بِإِرْشَادِک..» پس خدایا بر محمد و آل او درود بفرست، و به عزت خودت از ما در برابر بندگان بدخواهت حمایت کن و با بخشش خودت از دیگران ما را بی نیاز کن و به هدایتت ما را به راه حق و راستی بینداز. اینجا امام سجاد (ع) با دعاهایی که دارد می گوید همه اینها دارد یک چیز را برای ما روشن می کند که ″همه چیز را از خدا بخواهید″، هدایتی که می خواهید، گول شیطان را می خواهید نخورید همه چیز را! همه چیز را از خدا بخواهید خدا خودش کمک می کند. 💠«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اجْعَلْ سَلَامَةَ قُلُوبِنَا فِی ذِکرِ عَظَمَتِک، وَ فَرَاغَ أَبْدَانِنَا فِی شُکرِ نِعْمَتِک، وَ انْطِلَاقَ أَلْسِنَتِنَا فِی وَصْفِ مِنَّتِک» می گوید خدایا سلامت دل های ما را در یاد کردن عظمت خودت قرار بده. بزرگی خدا را وقتی حس بکنیم ناظر بودن خدا را وقتی همه جا بتوانیم حس بکنیم گناه نمی کنیم. گناه نکنیم قلب سالم می ماند. 👈و خدایا تن آسایی ما را، راحتی بدن ما را در شکر نعمت خودت قرار بده که شکر نعمت تو می کنیم بدن مان سالم می ماند. پس چنین چیزی هست؛ اگر می خواهی سالم باشی و تندرست شکر نعمت خدا را همیشه به جا بگذار. و حرف زدن ما را در وصف بخشش بی منت خودت قرار بده بتوانیم از زیبایی های تو و از نعمت های تو برای مردم وصف و توصیف کنیم. 💐«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اجْعَلْنَا مِنْ دُعَاتِک الدَّاعِینَ إِلَیک، وَ هُدَاتِک الدَّالِّینَ عَلَیک، وَ مِنْ خَاصَّتِک الْخَاصِّینَ لَدَیک، یا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ» خدایا بر پیامبر و آل او درود بفرست و ما را از دعوت کنندگان خودت قرار بده که مردم را به تو فرا می خوانند. این دعا یکی از مهمترین دعاست. «اجْعَلْنَا مِنْ دُعَاتِک الدَّاعِینَ إِلَیک» یعنی خدایا ما شغلی داشته باشیم، توفیقی داشته باشیم توانی داشته باشیم بتوانیم مردم را به سمت شما دعوت کنیم. یکی از مهمترین کارها و پرارزش ترین کارها همین هست که مردم را به سمت خدا و امام زمان (عج) دعوت بکنیم. ⚜و از هدایتگرانت که به سوی تو راهنمایی می کنند و از بندگان ویژه که نزد تو خاص هستند جزو اینها قرار بگیریم ای مهربان ترین مهربانان. خیلی دعای پنجم دعای قشنگی ست امام سجاد (ع) دارد این دعا را در حق خودش و دوستانش می کند، پس بهتر است ما هم هر از چندگاهی این دعا را در حق خودمان بخوانیم که مصداق این فرازهایی که امام سجاد از خدا خواسته باشیم. 🔹ادامه دارد ... 🎤استاد احسان عبادی 31 ☀️💠☀️💠☀️💠☀️ ============== @matn_chanell
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘 💠تفسیر زیارت عاشورا ✍برگرفته از فایل شماره (۷) ⬅️قسمت چهل و پنجم 🔹«وَ لا جَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِيارَتِكُمْ..» می گوید خدایا! این زیارت من را زیارت آخر قرار نده.🔅 🕌حرم امام رضا (ع) که بروید یا حرم هر معصوم دیگری.. فرقی نمی کند. آن زیارت نامه یشان را وقتی بخوانید یک زیارتی دارند به نام زیارت وداع، قبلا هم عرض کردیم وداع به معنای خداحافظی نیست وداع به معنای ودیعه گذاشتند و امانت گذاشتن است. یعنی اهل بیت پاک من این زیارتی که کردم را به عنوان ودیعه پیش شما امانت می گذارم که شما روز قیامت یا شب اول قبر به من پس بدهید. 👌آنجا می گوییم این زیارت من را آخرین زیارت من قرار نده که من دوباره بیایم. اینجا هم همین را دارد می گوید این زیارت امام حسین (ع) که نصیب من شده که زیارت عاشورا را خواندم این را زیارت آخر من قرار نده و این توفیق را بده من که دوباره این زیارت را بخوانم. به همین خاطر هست که بزرگان ما خیلی توصیه داشتند به خواندن زیارت عاشورا و در حقیقت کار هر روزشان خواندن این زیارت مهم بود.✅ 🔹«السَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلَى عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ (وَ عَلَى أَوْلادِ الْحُسَیْنِ)» این در پرانتز است چون بعضی از نسخه ها ندارد «وَ عَلَى أَصْحَابِ الْحُسَیْنِ» این قسمت از زیارت عاشورا هم باید صد بار تکرار بشود. 🔹«اَللّٰهُمَّ خُصَّ اَنْتَ اَوَّلَ ظالِمٍ بِاللَّعْنِ مِنّى وَابْدَاءْ بِهِ اَوَّلا» می گوید خدایا مخصوصا ظالم اول را لعنت بکن. ما گاها شاید ظالم دوم را بیشتر لعنت بکنیم ولی اینجا می گوید ظالم اول، می دانید چرا؟ چون ظالم اول بود که ظلم را پایه گذاری کرد، اگر ظالم اول نبود ظالم دوم هیچ وقت به حکومت نمی رسید چون اصلا وجهه ای نداشت آن فرد پیش مردم که بخواهد حاکم بشود. 👈زیارت عاشوراست 📜 باید بیشتر معاویه و شمر لعنت بشوند، یزید بیشتر لعنت بشود، ولی می گوید خدایا مخصوصا اولی را لعنت کن چون اولی اگر نبود کار به کربلا اصلا نمی رسید. 🔹«ثُمَّ الثّانِىَ وَالثّالِثَ وَالرّابِعَ» مراد از رابع را خیلی ها می گویند معاویه هست و سپس می گوید «اَللّهُمَّ الْعَنْ يَزيدَ خامِساً» یعنی یزید مرحله ی پنجم است. با اینکه کربلا را یزید دستور داد مرحله ی پنجم است. 🔹«وَالْعَنْ عُبَيْدَ اللهِ بْنَ زِيٰادٍ وَابْنَ مَرْجٰانَةَ وَعُمَرَ بْنَ سَعْدٍ وَشِمْراً وَآلَ اَبى سُفْيانَ وَآلَ زِيادٍ وَآلَ مَرْوانَ» بعدا می رسد به عبیدالله بن زیاد و ابن مرجانه و عمر سعد و شمر و بقیه.. و بعد هم می گوید «اِلى يَوْمِ الْقِيمَةِ» تا قیامت خدایا آنها لعنت بشوند یعنی لعنت همواره باید دائمی باشد.⚠️ 🔹 ادامه دارد ... 🎤استاد احسان عبادی 45 🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘 ============== @matn_chanell
🎤📘🎤📘🎤📘🎤 ⬅️قسمت پنجاه و دوم ✍شرح ساده نهج البلاغه (برگرفته از فایل شماره 36) ☝️آنها می خواهند همان حیف و میل های زمان عثمان تکرار شود و گروهی بر بیت المال اسلام به ناحق مسلط باشند. هرگز این کار در حکومت من تکرار نمی شود، نه مال و نه پست و نه مقامی را به ناحق به کسی نمی بخشم.. ای کاش بعضی مسئولین ما هم اینطوری بودند، نه با پارتی بازی و امثال این یک عده را روی کار می آوردند و به یک عده مسئولیت می دادند. 🍁ای ناامیدی به سراغ این دعوت کننده بیا. راستی چه کسی دعوت می کند و مردم ناآگاه چه دعوتی را اجابت می کنند؟ من به حجت و علم الهی درباره این گروه راضی ام و حاکم میان من و آنها، خداست. حضرت دارد اینجا قطع امید می کند.. حضرت خودش را به خدا سپرده و ناامید شده از اصحاب جنگ جمل. یا به تعبیری دیگر، حضرت در این پیش بینی می کند که عاقبت آنهایی که جنگ جمل را دارند راه می اندازند، ناامیدی و شکست هست. 👈و عاقبت فرصت طلبانی که خودشان از بانیان قتل عثمان بودند، عاقبت خود اینها هم گرفتاری در دنیا و آخرت هست یا حتی اگر مردند که دیگر «خسر الدنیا و الاخرة» می شوند. حضرت دارد اینجا اینطوری به اینها عاقبت شان را هم می گوید، امام از این دلسوزتر شما می خواهید؟ حتی دارد به دشمن خودش عاقبت کار آنها را گوشزد می کند. اگر آنها از پذیرش حق امتناع کنند لبه تیز شمشیر را به آنها می بخشم. قاطعیت یعنی این! یعنی امام باید این طوری باشد؛ امام یک جامعه. 🔰اول می آیی نصیحت می کنی، اندرز می دهی، بعد اگر اندرز افاقه نکرد با قاطعیت باید برخورد کرد. اگر یادتان باشد در 29 خرداد سال 1388، یک هفته بعد از آن انتخابات، بعد از آن فتنه 88، فتنه هایی که رخ داد، حضرت آقا در آن خطبه های نماز جمعه گفت من فعلا دارم نصیحت می کنم، اندرز می دهم اما اگر کسی گوش نکرد بنده دوباره به نماز جمعه خواهم آمد و صریح تر و آشکارتر از این با مردم صحبت می کنم. یعنی دیگر لو می دهم اسامی را! اینجا هم مقام معظم رهبری دقیقا دارد شیوه حضرت علی (ع) را اجرا می کند. 📌حالا، بعضی ها می گویند خود حضرت علی قاطعیت داشت، بارها گفتیم دلیل را، حضرت علی در زمان خودش هم رهبر بود به قول امروزی ها هم رئیس جمهور بود، هم قاضی بود. یعنی همه کاره خودش بود. ولی در جامعه امروزی نمی شود با این گستردگی کشور و جمعیت و.. به همین خاطر تفکیک قوا رخ داده. رئیس جمهور، قوای مختلف، قوه قضائیه پس اینکه بعضی ها می گویند حضرت علی (ع) قاطع بود چرا رهبر نیست، چون در زمان حضرت علی خودش قاضی القضات بود ولی در زمان الان، به خاطر قوانینی که در کشور هست رهبر دیگر قاضی نیست و قضاوت را به قوه قضائیه سپرده. ⚜حضرت می گوید لبه تیز شمشیر را به آنها می بخشم. همان شمشیری که بهترین درمان باطل در برابر زورگویان و یار و یاور حق در برابر ستمدیدگان هست. کسی که نخواهد آدم شود، یا ظالمی که دارد به مظلوم ظلم می کند قطعا بهترین داور در مرحله آخر خود شمشیر هست. راستی، عجیب است که از من خواسته اند در برابر نیزه های آنان حاضر شوم و در برابر شمشیرهای شان شکیبا باشم. آری، آنها به من اعلان جنگ داده اند، مادران در سوگ شان به عزا بنشینند. 💢من کسی نبودم که به نبرد تهدید شوم یا از شمشیر و نیزه مرا بترسانند! می گوید شما که مرا تهدید کردید اگر حرف های شما را نپذیرم و تسلیم شما نشوم، با من جنگ می کنید، چه کسی را دارید تهدید می کنید؟ من علی را دارید تهدید می کنید؟! من کی ترسیدم که این بار دومش باشد؟ چرا که من به پروردگار خویش یقین دارم و در دین و آیین خود کمترین شکی ندارم. ⚠️دقیقا این همان چیزهایی است که رهبری بارها و بارها دارد می گوید که من به آینده خوش بینم، خدا این ملت را کمک می کند، خدا این کشور را کمک می کند، خدا مشکلات این کشور را برطرف می کند. چون وعده خدا حق هست و وعده خدا حتمی ست. هر جا هر جماعتی، هر گروهی دارند برای رضای خدا قدم برمی دارند، خدا قطعا آنها را کمک می کند بدون هیچ گونه شک و تردیدی. 🔹ادامه دارد .. 🎤استاد احسان عبادی 52 🎤📘🎤📘🎤📘🎤 =============== @matn_chanell
👆👆👆 ⬅️پوستر شماره 52 #شرح_ساده_مناجات_خمس_عشر 📝🔹📝🔹📝 ============ @matn_chanell
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘 💠تفسیر زیارت عاشورا ✍برگرفته از فایل شماره (۷) ⬅️قسمت چهل و ششم 💢..بعد می گوید سجده بروید. بعضی ها می گویند ما این را حفظ نیستیم چطوری سجده برویم؟ اولا این دو خط حفظ کردنش که کاری ندارد، بعد هم اگر طرف حفظ نیست با دستش مهر را به پیشانی بگذارد و بخواند، سجده مستحب هست اشکالی ندارد. 🔹«اللَّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ حَمْدَ الشَّاكِرِینَ لَكَ عَلَى مُصَابِهِمْ..» می گوید خدایا سپاس تو را به سپاس شکر گزاران بر مصیبت زدگی آنان. ⁉️شاید بگویید مگر مصیبت امام حسین (ع) شکر هم دارد که ما شکر می کنیم؟! می گوییم این شکر از آن بابی که ما فکر می کنیم خنده و شادی نیست، مراد این است که خدا امام حسینی به ما داد که از طریق ایشان می توانیم بندگی خدا را انجام بدهیم. 👈و بعد می گوید حمد و سپاس به خاطر آن مصیبتی که به آنها رسید. خیلی از علمای اخلاق می گوید اگر بلایی به شما رسید شکر کنید. 📜یک روایتی هست در کتاب کافی فکر کنم نوشته، خیلی از اصحاب پیغمبر را بعد از نماز به منزلشان دعوت می کردند. یک روز بعد از نماز یکی از اصحاب گفت پیغمبر بفرمایید برویم خانه ی ما.. رفتند و سر سفره نشستند، طرف رفت غذا بیاورد پیامبر دید بالای دیوار مرغ آن مرد تخم گذاشت، این تخم داشت پایین می افتاد و بشکند گیر کرد و نشکست. طرف آمد و دید که پیغمبر تعجب کردند! فهمید، گفت پیغمبر تعجب ندارد خانه ی من، خانه ای است که هیچ وقت در آن بلا نازل نمی شود. پیامبر از کنار سفره بلند شد و رفت، گفت خانه ای که در آن بلا نازل نمی شود یعنی خدا هیچ نگاه رحمتی به این خانه ندارد. 📖روایت هست می گوید «اَلبَلاءُ لِلوَلاء» آنهایی که مورد محبت خدا هستند بلاهایشان هم بیشتر است. حالا نه اینکه شب و روز در بلا باشند‌. اما کسی که اصلا هیچ بلایی برای او نازل نمی شود همان سنت استدراج است، که خدا آنها را غرق در نعمت می کند که دیگر فکر خدا و گریه و زاری و مناجات نیفتند آن دنیا حالشان را می گیرد. 💠پس اینکه می گوید بر این مصیبت، شکر می کنم به این خاطر است که ″این مصیبت باعث افزایش و ارتقاء مقام معنوی انسان می شود″. از این باب است که می گوییم من بر این مصیبت امام حسین (ع) شکر می کنم. ⚠️اینکه می گویند مصیبت که آمد این جمله را بگویید «اِنّا لِلّه وَ اِنّا اِلَیْهِ راجِعُون» متأسفانه در جامعه ی ما بد جا افتاد فکر می کنند فقط برای مرده ها باید این را گفت. نه! چون آیه قرآن می گوید؛ «الَّذينَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصيبَةٌ قالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ» [۱۵۶/بقره] یعنی این آیه راجع به هر مصیبتی بکار می رود، حالا مرگ هم یکی از این مصیبت هاست. طرف اگر مشکلی در زندگی اش ایجاد شد این آیه شریفه را بگوید. 🔹 ادامه دارد ... 🎤استاد احسان عبادی 46 🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘 =============== @matn_chanell
☀️💠☀️💠☀️💠☀️ 📖شرح ساده دعای صحیفه سجادیه 🖋برگرفته از فایل شماره 15 ⬅️ قسمت سی و دوم 📕دعای ششم صحیفه سجادیه، «وَ کانَ مِنْ دُعَائِهِ علیه‌السلام عِنْدَ الصَّبَاحِ وَ الْمَسَاءِ» و از دعاهای امام سجاد (ع) هست در بامداد و شامگاه. یعنی هنگامی که صبح دارد طلوع می کند یا هنگامی که غروب می شود می توانید این دعا را بخوانید. «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی خَلَقَ اللَّیلَ وَ النَّهَارَ بِقُوَّتِهِ وَ مَیزَ بَینَهُمَا بِقُدْرَتِهِ» حمد و ستایش برای آن خدایی است که به نیرو و قدرت خودش شب و روز را هستی داد، خلق کرد. از کسی کمک نگرفت. و با قدرت خودش بین آن دوتا جدایی انداخت‌. یعنی شب جدا، روز جدا. شب و روز با هم که نمی شود و خیلی هم جالب هست در یک نیم کره هوا شب است در یک نیم کره دیگر هوا روز است. 🌗«وَ جَعَلَ لِکلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا حَدّاً مَحْدُوداً، وَ أَمَداً مَمْدُودا» و برای هر کدام از اینها یک مرز مشخص و یک وقت مشخص خدا معین کرد. از این وقت تا این وقت روز هست و از این وقت تا این وقت شب هست. الان ایام زمستان حدود ساعت پنج، پنج نیم شب هست، هیچ وقت نمی بینید ساعت هفت شب بشود. مرز و زمان مشخص است اینها را خدا قرار داد خیلی دقیق هم قرار داد. و شما می بینید صورتهای اوقات شرعی هر سال همان زمان سال قبلش هست. تکرار می شود. اوقات شرعی الان ما مثلا آذر ماه الان با اوقات شرعی سال قبل یکی هست و فرقی ندارد. این یعنی قدرت خدا! حضرت سجاد دارد با این دعا قدرت خدا را به من و شما می فهماند. 💠«یولِجُ کلَّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا فِی صَاحِبِهِ، وَ یولِجُ صَاحِبَهُ فِیهِ بِتَقْدِیرٍ مِنْهُ لِلْعِبَادِ فِیمَا یغْذُوهُمْ بِهِ، وَ ینْشِئُهُمْ عَلَیهِ» می گوید از هر کدام از اینها کم می کند و بر دیگری می افزاید. یعنی عین تابستان و زمستان. تابستان روز بلند است و شب کوتاه هست. زمستان شب بلند است و روز کوتاه. و آنچه را کاسته باز برمی گرداند، یعنی درسته الان روزها کوتاهه ولی دوباره در بهار و تابستان به بلندی خودش برمی گردد. 👌تا به تقدیر خودش برای بندگان اسباب روزی و بالندگی فراهم بسازد. ما می توانیم روزیهای خودمان را در روز بدست بیاوریم. اسباب روزی دست خداست، آن کسی که روزی اش شب هست شش ماه پاییز و زمستان شب طولانی هست و به کارش بهتر می رسد. و آن کسی که روزی اش روز هست شش ماه بهار و تابستان بهتر به روزی اش می رسد. یعنی خدا برای همه عدالت را برقرار کرده. 🌚«فَخَلَقَ لَهُمُ اللَّیلَ لِیسْکنُوا فِیهِ مِنْ حَرَکاتِ التَّعَبِ..» خدا شب را برای این خلق کرد تا در آن از تلاش های خستگی کننده و رنج آور آرامش پیدا بکنید «وَ نَهَضَاتِ النَّصَبِ» سختی ها، کارهای خستگی کننده «وَ جَعَلَهُ لِبَاساً لِیلْبَسُوا مِنْ رَاحَتِهِ وَ مَنَامِهِ، فَیکونَ ذَلِک لَهُمْ جَمَاماً وَ قُوَّةً، وَ لِینَالُوا بِهِ لَذَّةً وَ شَهْوَةً» می گوید شب را مثل یک لباسی قرار داد تا خودتان را داخلش به استراحت و خواب بیندازید و این برای شما اسباب راحتی و نیرو باشد تا در شب به لذت و شهوت خودتان برسید. روز کار کن زحمت بکش، سختی بکش شب بیا استراحت بکن. هم به لذتت برسد هم به شهوت مشروع خودت با همسرت برس. همه جوره خدا برایت قرار داد. ♨️«وَ خَلَقَ لَهُمُ النَّهارَ مُبْصِراً لِیبْتَغُوا فِیهِ مِنْ فَضْلِهِ، وَ لِیتَسَبَّبُوا إِلَی رِزْقِهِ، وَ یسْرَحُوا فِی أَرْضِهِ، طَلَباً لِمَا فِیهِ نَیلُ الْعَاجِلِ مِنْ دُنْیاهُمْ، وَ دَرَک الْآجِلِ فِی أُخْرَاهُم» می گوید و روز را برایشان روشن ساخت تا در آن فضل و بخشش او جستجو و وسیله روزی جستن را فراهم نمایند. پس یعنی هر روزی که خداوند به من و شما می دهد فضل و رحمت خداست. 🔹‌‌ادامه دارد ... 🎤استاد احسان عبادی 32 ☀️💠☀️💠☀️💠☀️ ============== @matn_chanell
🎤📘🎤📘🎤📘🎤 ⬅️قسمت پنجاه و سوم ✍شرح ساده نهج البلاغه (برگرفته از فایل شماره 37) 📖خطبه شماره 23 نهج البلاغه. خطبه بسیار عالی و مفهومی ست و دقت زیادی را می طلبد. و اما بعد، مواهب پروردگار مانند قطره های باران از آسمان به زمین نازل می شود و به هر کس سهمی زیاد یا کم همانطور که خدا مقدر کرده است می رسد. 🌧خُب نعمت های الهی را به باران تشبیه کرده امیرالمؤمنین (ع) یعنی می خواهد بدانیم همه ی ما که همانطور که باران را خدای متعال از بالا به پایین می فرستد و یک سیره نزولی دارد، یعنی فکر نکن خورشید به دریا می تابد آب دریا بخار می شود بخار به آسمان می رود، تبدیل به ابر می شود. نه! ما ابرهای باران زا داریم، ابرهایی هم داریم که اصلا باران داخلش نیست مثل ابرهایی که در روزهای آفتابی در آسمان هست. پس هر ابری باران زا نیست. پس اینکه تحلیل بکنیم آب دریا بخار می شود به ابر تبدیل می شود و آن ابر باران می شود، نه می خواهد بگوید همه چیز دست خداست. 🔅می گوید این نعمت هایی که به شما می دهیم مثل باران است. از طرفی باران به بعضی جاها بیشتر می بارد و بعضی جاها کمتر می بارد. درسته؟ بعضی جاها سیل آساست. بعضی موقع باران بسیار نرم و لطیف است که آدم دلش می خواهد حتی شده برود زیر این باران خیس بشود. می گوید نعمت های خدا هم شبیه همین هست به بعضی ها بیشتر می دهد به بعضی ها کمتر می دهد. 💠بنابراین هر گاه یکی از شما برای برادر خود برتری در همسر و فرزند، مال یا جسم و جان ببیند نباید نسبت به او موجب فتنه گردد. دوستت، رفیقت بیشتر از تو دارد هم مالی هم از لحاظ همسر و فرزند.. (اینجا فتنه محل آزمایش منظور نیست، اینجا واقعا به معنای خود فتنه، فتنه انگیزی) باعث نشود تو حسادت و دشمنی با او بکنی. 💢هر گاه مسلمان به عمل زشتی که از آشکار شدنش شرمنده می شود و افراد پست آن را وسیله هتک حرمتش قرار می دهند دست نیالاید.. یعنی چی؟ یعنی یک فرد مسلمان، اگر آن کارهای زشت را نسبت به برادرت که حسودی کردی به او در بحث مال و منال را انجام ندهی.. می خواهد بگوید صبر بر فقیری خودت بکن یا اگر فقیر‌ هم نیستی کمتر داری از برادرت، (منظور برادر دینی است) از هر کسی کمتر داری صبر کن. چرا؟ چون اگر چنین کاری انجام بدهی به مسابقه دهنده ی ماهری می مانی که منتظر است در همان دور نخست پیروز شود و سود وافری ببرد بدون آنکه زیانی ببیند. 👌یک تعبیر فوق العاده ایست، تقریبا می توان گفت قمارباز ماهر، کسی که همان دور اول همه را می برد. می گوید تو اگر یک فردی را دیدی از تو مال و منال بیشتر دارد در فامیل و دوست همسایه اگر به او حسادت نکنی، شبیه آن قمار بازی هستی که در همان دور اول تمام جوایز را برای خودش می گیرد. اینقدر پیروزی برایت بدست می آید. یعنی که رها کن مال و منال را، در حد خودت داری در حدی که سیر بشوی، در حدی که زندگی آبرومند داشته باشی داری! پس چرا خودت را برای بیشتر از این به آب و آتش میزنی؟ 🔹ادامه دارد .. 🎤استاد احسان عبادی 53 🎤📘🎤📘🎤📘🎤 =============== @matn_chanell
👆👆👆 ⬅️پوستر شماره 53 #شرح_ساده_مناجات_خمس_عشر 📝🔹📝🔹📝 ============ @matn_canell
🏴 سالروز وفات غریبانه کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه (س) بر پیشگاه مقدس ولی عصر ارواحنافداه و شیعیان خاندان رسالت تسلیت باد @matn_chanell
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘 💠تفسیر زیارت عاشورا ✍برگرفته از فایل شماره (۷) ⬅️قسمت چهل و هفتم 🔹«اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی شَفَاعَةَ الْحُسَیْنِ یَوْمَ الْوُرُودِ..» طرف رفت پیش امام صادق گفت من از عذاب قبر می ترسم. امام گفت زیارت عاشورا بخوان. گفت چطور، ربطش در چی هست؟! گفت چون در زیارت عاشورا می گویی «اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی شَفَاعَةَ الْحُسَیْنِ یَوْمَ الْوُرُود» مراد از ورو‌د امام صادق (ع) می گوید به قبر است. البته ورود به قیامت هم می شود، معانی مختلفی می شود استفاده کرد. اگر شفاعت اهل بیت نباشد انصافا کار آدم زار است چون نه به اعمال ما، نه به نماز و روزه ما اعتباری هست..😔 🔹«وَ ثَبِّتْ لِی قَدَمَ صِدْقٍ عِنْدَكَ..» یعنی خدایا من را ثابت قدم.. همان بحثی که عرض کردم انسان تا آخر راه باید ثابت قدم باشد نه اینکه امروز خوب باشد و فردا گنهکار باشد. «وَ أَصْحَابِ الْحُسَیْنِ..» و بعد می گوید همانطور که یاران امام حسین (ع) بودند و تا آخر با ایشان همراه بودند. این کلیاتی از بحث زیارت عاشورا بود. 📖توضیحاتی راجع به شیوه ختم زیارت عاشورا👇 💢علامه طباطبایی از قول استادش سید علی آقای قاضی نقل می کند در ماه محرم در خود روز عاشورا، زیارت عاشورا را با صد سلام و صد لعن بدون فاصله بخوانید یعنی همان یک مرتبه بخوانید. اما در غیر روز عاشورا در ابتدای روز زیارت عاشورا را (اگر حال ندارید یک مرتبه بخوانید) تا ابتدای صد لعن بخوانید و سپس در طول روز صد لعن و صد سلام را تقسیم کنید و قبل از اینکه روز تمام بشود قبل از غروب آفتاب، باقی فراز زیارت عاشوار را بخوانید و بعد سجده بروید و خواندن زیارت را تمام کنید. 💠می گوید، به این شکل اربعین یعنی چله گرفتن زیارت عاشورا را سید علی آقای قاضی توصیه می کردند. مرحوم علامه طباطبایی می گوید؛ این تقسیم کردن صد لعن و صد سلام یک لذتی دارد، لذتش کجاست؟ شما در طول روز متوجه امام حسین (ع) هستید و دارید با ایشان زندگی می کنید.‌ این فایده را هم دارد. 👈نکته ی از آیت الله بهجت؛ در کتاب ″کیمیایی وصل، ج۲، ص ۳۸۶″ نویسنده کتاب می گوید از آیت الله بهجت شخصا سوال کردم اگر کسی نمی تواند در طول روز این صد لعن و صد سلام را تقسیم کند یعنی حتی وقت تقسیم کردن را هم ندارد که بخواند آیا می تواند... آیت الله بهجت می گویند اگر کسی نمی تواند صد لعن و صد سلام را بگوید اکتفا کند به خواندن زیارت عاشورای غیر معروفه و اصلا زیارت عاشورای غیر معروفه را برای افرادی قرار دادند که نمی توانند صد لعن و صد سلام را بخوانند. 📜زیارت عاشورای غیر معروفه، دیگر صد لعن و صد سلام ندارد.‌ متنش فرق دارد مثلا به حضرت عباس هم سلام می دهیم «السَّلامُ عَلَى الْعَبَّاسِ بْنِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ»، زیارت عاشورای غیر معروفه در مفاتیح بعد زیارت عاشورای معروفه هست. همان ثواب را دارد ولی دیگر مشقت صد بار گفتن را ندارد. حضرت آیت الله بهجت شیوه ایشان این بود که در طول روز صد بار لعن و سلام را تقسیم می کردند و به همین شیوه هم تا آخر عمر التزام داشتند. 👌خلاصه ″زیارت عاشورا″ که حدیث قدسی هست را به هیچ عنوان از دست ندهید و حتی شده یکبار به صورت صد لعن و صد سلام بخوانید. 🔹 پــایــان🔹 🎤استاد احسان عبادی 47 🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘 ================ @matn_chanell
☀️💠☀️💠☀️💠☀️ 📖شرح ساده دعای صحیفه سجادیه 🖋برگرفته از فایل شماره 15 ⬅️ قسمت سی و سوم 🌎و در زمین خدا پراکنده شوند در طلب منفعت های دنیایی و رسیدن به نعمت های آخرتی. یعنی شما باید بتوانی در طول کار کردن خودت برای دنیا، آن طرف زرنگیت را هم داشته باشی و ‌برای آخرت هم کار بکنی. فقط چسبیدن به دنیا به درد نمی خورد، منطقی نیست. هم دنیایی کار کن، هم اخروی. هر دو را داشته باش. زرنگ یعنی کسی که مال دنیا را بخورد و کار آخرت را بکند. 👈و در ادامه می گوید خداوند این همه کارشان را سامان می دهد و کردارشان را می آزماید و می نگرد که در هنگامه های طاعت و نسبت به واجبات و عمل به احکامش چگونه اند. می گوید خدا این همه نعمت به شما داد، روز را قرار داد، شب را قرار داد، حالا خدا می خواهد شما را نگاه کند، حالا می خواهد آزمایش بکند شما را، که در این ایام نعمتش چکار می کنید؟ وقتی این همه نعمت به شما داد در طاعتش و عبادتش چطور هستید؟ بعد امام سجاد (ع) این آیه قرآن را می آورد؛ «لِيَجْزِیَ اَلَّذِينَ أَسٰاؤُا بِمٰا عَمِلُوا وَ يَجْزِیَ اَلَّذِينَ أَحْسَنُوا بِالْحُسْنَى» تا بدکاران را کیفر بدهد و نیکوکاران را پاداش بدهد. 💠بعد امام می گوید؛ «اللَّهُمَّ فَلَک الْحَمْدُ عَلَی مَا فَلَقْتَ لَنَا مِنَ الْإِصْبَاحِ، وَ مَتَّعْتَنَا بِهِ مِنْ ضَوْءِ النَّهَارِ، وَ بَصَّرْتَنَا مِنْ مَطَالِبِ الْأَقْوَاتِ، وَ وَقَیتَنَا فِیهِ مِنْ طَوَارِقِ الْآفَاتِ» می گوید خدایا حالا که اینطوری هست، این همه نعمت به ما دادی (فَ یعنی حرف پس) پس ستایش برای توست که صبحگاهان را از دل تاریک شب بیرون می آوری‌ و ما را از فروغ روز و روشنایی روز برخوردار کردی و به جستن گاهای روزی آگاه نمودی. یعنی کجا برویم روزی بدست بیاریم، رزق و روزی را بر ما معلوم کردی. 💢و از بد حادثه ها نگاه داشتی. می گوید اگر خدا نگهدار ما نبود که هر روز قطعا بلاهای زیادی سر ما می آمد. ما و تمام پدیده ها همگی چون بخود آمدیم خویشتن از آن تو دیدیم. این بخود آمدن که اینجا می گوید خیلی معنا دارد یعنی ما اگر بشینیم فکر بکنیم در خلقت خودمان، در هستی خودمان در همه اینها فکر بکنیم متوجه می شویم که جز خدا چیزی ما را نگه نمی دارد. همه جوره از آن خدا هستیم. 🔆آسمان و زمین و آنچه در آن دو پراکنده ساختی همه و همه جنبنده و غیر جنبنده «وَ مُقِیمُهُ وَ شَاخِصُهُ» ایستاده و رونده، آنچه در هوا قرار دادی «وَ مَا کنَّ تَحْتَ الثَّرَی» و آنچه سر به زیر خاک فرو برده است (یعنی زیر خاک است) همه و همه اذعان دارند ما از آن تو هستیم و تو خالق مایی. «أَصْبَحْنَا فِی قَبْضَتِک یحْوِینَا مُلْکک وَ سُلْطَانُک» خدایا خود را در پنجه اختیارت یافتیم فرمانروایی و سلطه ات ما را برگرفته و خواست و اراده ات ما را به هم آورده. ✅همه جوره می خواهد بگوید کامل و مطلق زیر نظر تو هستیم. به فرمان توست که آزادانه عمل می کنیم.. این خیلی قشنگ و فوق العاده است، یعنی در یک جمله هم قضا را می گوید هم قدر. هم جبر را می گوید هم اختیار. می گوید ما اختیار در کارهایمان داریم اما این اختیار را چه کسی داده؟ خدا داده. حالا که خدا داده زیر نظر قدرت خدا ما اختیار داریم. یعنی شبیه به یک زندانی داخل زندان. 👌مثال می زنم، زندانی داخل زندان. خُب آزاد است می تواند کارهای مختلف بکند. ولی آیا می تواند هر کاری دلش خواست بکند؟ نه. محیط زندان اجازه نمی دهد. اینجا هم همین است در حیطه کارهای درست ما آزادیم و می توانیم هر کاری دلمان خواست بکنیم. و در سایه تدبیر توست که از این رو به آن رو می رویم ما را جز آنچه دستور بدهی شأن و کاری نیست و جز آنچه عطا کنی سود و منفعتی نباشد.. این یعنی ادب! این یعنی به خدا بگویی داده و نداده ات را شکر. 🔹‌‌ادامه دارد ... 🎤استاد احسان عبادی 33 ☀️💠☀️💠☀️💠☀️ ============== @matn_chanell