🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘
💠تفسیر زیارت عاشورا
✍برگرفته از فایل شماره (۷)
⬅️قسمت چهل و چهارم
🔹فراز بعدی به قسمت صد لعن می رسیم؛ «اَللّهُمَّ الْعَنْ اَوَّلَ ظالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ آخِرَ تابِعٍ لَهُ عَلى ذلِکَ..» یعنی خدایا اولین ظالمی که در حق پیغمبر و آل او ظلم کرد و آن کسانی که پیرو او هستند را لعن کن «اَللّهُمَّ الْعَنِ الْعِصابَةَ الَّتى جاهَدَتِ الْحُسَیْنَ» خدایا لعنت کن آن کسانی را که بر امام حسین (ع) مصیبت وارد کردند «وَ شایَعَتْ وَ بایَعَتْ وَ تابَعَتْ» یعنی حتی مشایعت کردند، همراهی کردند حتی یار شدند حتی تبعیت کردند از دشمنان «اَللّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمِیعا» خدایا همه ی آنها را لعنت بکن.
♨️این صد باری که اینجا دارد به انسان یاد می دهد که از این روشنفکر مآبها یاد نگیرید که لعن کردن بد است، لعن کن تا می توانی هم لعن کن. اول هم می گوید لعن چون عرض کردم دشمن را خارج کن بعد دوست را بیاور داخل. بعضی ها می گویند لعن چه فرقی با فحش دارد، قرآن می گوید فحش ندهید سب نکنید به بت پرست ها، چرا؟ چون آنها برمی گردند به خدای شما فحش می دهند. پس شما چرا در زیارت عاشورا لعن می کنید؟
👈می گوییم سب با لعن فرق می کند سب یعنی فحش، لعن یعنی دوری از رحمت. می گویم لعنت بر معاویه یعنی خدایا معاویه را از رحمت خودت دور کن. خُب، رحمت نباشد دیگر عذاب است. ولی فحش یعنی به فلانی بگویی تو خری، مارمولکی، از این چیزها.. بله قرآن می گوید به کسی فحش ندهید، ما هم فحش نمی دهیم. اما لعن اشکال ندارد.
⚠️البته باز هم می گوییم
لعن علنی کردند،، به مقدسات اهل سنت علنا توهین کردند از نظر مقام معظم رهبری و خیلی از مراجع حرام است، نباید انجام داده بشود.🚫
❌آن کسانی هم که می آیند لعن علنی را باب می کنند، همیشه یک سوالی را از این افراد کردم شما که حرف از لعن علنی می زنید بارزترین و یکی از مشخص ترین مرام نامه لعن شیعه همین زیارت عاشورا است. آیا در زیارت عاشورا اسمی از خلفا آمده؟! نه، اما گفته اولی دومی و سومی. می گوییم آفرین می گوید اولی و دومی و سومی، اسم نمی برد! شما هم با کنایه لعن کن همانطور که امامت دارد با کنایه لعن می کند.⚠️
☝️بله در زیارت عاشورا اسم معاویه هست اسم یزید هست اما اسم آن افرادی که باید باشد نیست، غیر مستقیم ائمه لعن کردند. پس چرا ما باید بیاییم مستقیم لعن کنیم! و تفرقه بیندازیم بین شیعیان و سنی ها. به چه علت؟
💠ذکر شریف «لا اِله الا الله» اولش «لا اِله» هست یعنی اول نفی طاغوت است و بعد خدا هست. یک آیه دیگر قرآن «فَمَن يَكفُر بِالطّاغوتِ وَيُؤمِن بِاللَّهِ..» اول باید لعن باشد ولی لعن درست! یعنی ما هم مخالف کسانی هستیم که افراط می کنند و لعن علنی می کنند هم مخالف آن کسانی هستیم که تفریط می کنند و می گویند اصلا لعن نباشد. مخالف هر دو هستیم، لعن باید باشد اما لعن درست.☑️
♨️یک بحثی پیش می آید زیارت از راه دور. خُب برای ائمه زیارت از راه دور هیچ اشکالی ندارد، حالا برای امام زاده ها را می گویند باید از نزدیک زیارت کرد ولی ائمه از دور و نزدیک فرقی نمی کند. اما یک فریب های شیطانی این وسط برای انسان پیش می آید که از راه دور است چه فایده ای دارد، تو برای چی سلام می دهی؟ طرف می رود کربلا، بعد تو از راه دور سلام می دهی و می خواهی به ثوابش هم برسی؟
👌از اینها فریب ها شیطان می دهد ولی توصیه اهل بیت است، مثلا امام صادق می گویند؛ اگر دور هستید به یک بلندی بروید و رو به سمت حرم جد ما حسین (ع) دست بر سینه بگذارید و سه بار «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّه» بگویید و این طور جد ما را زیارت کنید. شما را جزو زوار امام حسین هم می نویسند بله، کسی منکر این نشد که طرف از نزدیک زیارت برود ثوابش بیشتر است، اما زیارت از راه دور هم اشکالی ندارد.
🔹 ادامه دارد ...
🎤استاد احسان عبادی
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشورا 44
🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘
================
@marefatemahdavi
☀️💠☀️💠☀️💠☀️
📖شرح ساده دعای صحیفه سجادیه
🖋برگرفته از فایل شماره 14
⬅️ قسمت سی و یکم
💢«اللَّهُمَّ إِنَّمَا یکتَفِی الْمُکتَفُونَ بِفَضْلِ قُوَّتِک..» خدایا آن کسانی که توانگر هستند، توانایی چیزی دارند تنها به فضل قدرت تو توانایی دارند، تو این قدرت را به آنها دادی. «فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اکفِنَا، وَ إِنَّمَا یعْطِی الْمُعْطُونَ مِنْ فَضْلِ جِدَتِک» پس ما را توانگر کن. و بخشندگان تنها به فضل بخشش تو بخشایشگر هستند. حالا که اینطوری هست..
👌«فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ أَعْطِنَا» بر ما بخشش کن. تو به بخشندگان خدایا می دهی خُب به ما هم بده «وَ إِنَّمَا یهْتَدِی الْمُهْتَدُونَ بِنُورِ وَجْهِک، فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اهْدِنَا. خدایا آنهایی که هدایت شدند به نور ذات تو هدایت شدند؛ نور وجه خدا در تفسیر دعای عهد گفتیم منظور امام زمان (عج) هست. پس خدایا به وسیله امام زمان ما را هم هدایت کن همانطور که بقیه را هدایت می کنی.
🌟«اللَّهُمَّ إِنَّک مَنْ وَالَیتَ لَمْ یضْرُرْهُ خِذْلَانُ الْخَاذِلِینَ، وَ مَنْ أَعْطَیتَ لَمْ ینْقُصْهُ مَنْعُ الْمَانِعِینَ، وَ مَنْ هَدَیتَ لَمْ یغْوِهِ إِضْلَالُ الْمُضِلِّین» می گوید خدایا هر که را که تو یاری کنی بقیه نخواهند او را کمک کنند مهم نیست مهم تو هستی. هر کسی هم که عطایی به او بدهی پولی به او بدهی، نعمتی به او بدهی هر چقدر دیگران حسودی بکنند باز هم مهم نیست. و هر کسی را تو هدایت بکنی هزار نفر هم بخواهند گمراهش بکنند دیگر گمراه نمی شود.
🔹«فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ امْنَعْنَا بِعِزِّک مِنْ عِبَادِک، وَ أَغْنِنَا عَنْ غَیرِک بِإِرْفَادِک، وَ اسْلُک بِنَا سَبِیلَ الْحَقِّ بِإِرْشَادِک..» پس خدایا بر محمد و آل او درود بفرست، و به عزت خودت از ما در برابر بندگان بدخواهت حمایت کن و با بخشش خودت از دیگران ما را بی نیاز کن و به هدایتت ما را به راه حق و راستی بینداز. اینجا امام سجاد (ع) با دعاهایی که دارد می گوید همه اینها دارد یک چیز را برای ما روشن می کند که ″همه چیز را از خدا بخواهید″، هدایتی که می خواهید، گول شیطان را می خواهید نخورید همه چیز را! همه چیز را از خدا بخواهید خدا خودش کمک می کند.
💠«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اجْعَلْ سَلَامَةَ قُلُوبِنَا فِی ذِکرِ عَظَمَتِک، وَ فَرَاغَ أَبْدَانِنَا فِی شُکرِ نِعْمَتِک، وَ انْطِلَاقَ أَلْسِنَتِنَا فِی وَصْفِ مِنَّتِک» می گوید خدایا سلامت دل های ما را در یاد کردن عظمت خودت قرار بده. بزرگی خدا را وقتی حس بکنیم ناظر بودن خدا را وقتی همه جا بتوانیم حس بکنیم گناه نمی کنیم. گناه نکنیم قلب سالم می ماند.
👈و خدایا تن آسایی ما را، راحتی بدن ما را در شکر نعمت خودت قرار بده که شکر نعمت تو می کنیم بدن مان سالم می ماند. پس چنین چیزی هست؛ اگر می خواهی سالم باشی و تندرست شکر نعمت خدا را همیشه به جا بگذار. و حرف زدن ما را در وصف بخشش بی منت خودت قرار بده بتوانیم از زیبایی های تو و از نعمت های تو برای مردم وصف و توصیف کنیم.
💐«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اجْعَلْنَا مِنْ دُعَاتِک الدَّاعِینَ إِلَیک، وَ هُدَاتِک الدَّالِّینَ عَلَیک، وَ مِنْ خَاصَّتِک الْخَاصِّینَ لَدَیک، یا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ» خدایا بر پیامبر و آل او درود بفرست و ما را از دعوت کنندگان خودت قرار بده که مردم را به تو فرا می خوانند. این دعا یکی از مهمترین دعاست. «اجْعَلْنَا مِنْ دُعَاتِک الدَّاعِینَ إِلَیک» یعنی خدایا ما شغلی داشته باشیم، توفیقی داشته باشیم توانی داشته باشیم بتوانیم مردم را به سمت شما دعوت کنیم. یکی از مهمترین کارها و پرارزش ترین کارها همین هست که مردم را به سمت خدا و امام زمان (عج) دعوت بکنیم.
⚜و از هدایتگرانت که به سوی تو راهنمایی می کنند و از بندگان ویژه که نزد تو خاص هستند جزو اینها قرار بگیریم ای مهربان ترین مهربانان. خیلی دعای پنجم دعای قشنگی ست امام سجاد (ع) دارد این دعا را در حق خودش و دوستانش می کند، پس بهتر است ما هم هر از چندگاهی این دعا را در حق خودمان بخوانیم که مصداق این فرازهایی که امام سجاد از خدا خواسته باشیم.
🔹ادامه دارد ...
🎤استاد احسان عبادی
#همه_صحیفه_خوان_شویم
#متن_شرح_دعای_صحیفه_سجادیه 31
#سطح_مقدماتی
#دعا
☀️💠☀️💠☀️💠☀️
==============
@matn_chanell
🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘
💠تفسیر زیارت عاشورا
✍برگرفته از فایل شماره (۷)
⬅️قسمت چهل و پنجم
🔹«وَ لا جَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِيارَتِكُمْ..» می گوید خدایا! این
زیارت من را زیارت آخر قرار نده.🔅
🕌حرم امام رضا (ع) که بروید یا حرم هر معصوم دیگری.. فرقی نمی کند. آن زیارت نامه یشان را وقتی بخوانید یک زیارتی دارند به نام زیارت وداع، قبلا هم عرض کردیم وداع به معنای خداحافظی نیست وداع به معنای ودیعه گذاشتند و امانت گذاشتن است. یعنی اهل بیت پاک من این زیارتی که کردم را به عنوان ودیعه پیش شما امانت می گذارم که شما روز قیامت یا شب اول قبر به من پس بدهید.
👌آنجا می گوییم این زیارت من را آخرین زیارت من قرار نده که من دوباره بیایم. اینجا هم همین را دارد می گوید این زیارت امام حسین (ع) که نصیب من شده که زیارت عاشورا را خواندم این را زیارت آخر من قرار نده و این توفیق را بده من که دوباره این زیارت را بخوانم. به همین خاطر هست که بزرگان ما خیلی توصیه داشتند به خواندن زیارت عاشورا و در حقیقت کار هر روزشان خواندن این زیارت مهم بود.✅
🔹«السَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلَى عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ (وَ عَلَى أَوْلادِ الْحُسَیْنِ)» این در پرانتز است چون بعضی از نسخه ها ندارد «وَ عَلَى أَصْحَابِ الْحُسَیْنِ» این قسمت از زیارت عاشورا هم باید صد بار تکرار بشود.
🔹«اَللّٰهُمَّ خُصَّ اَنْتَ اَوَّلَ ظالِمٍ بِاللَّعْنِ مِنّى وَابْدَاءْ بِهِ اَوَّلا» می گوید خدایا مخصوصا ظالم اول را لعنت بکن. ما گاها شاید ظالم دوم را بیشتر لعنت بکنیم ولی اینجا می گوید ظالم اول، می دانید چرا؟ چون ظالم اول بود که ظلم را پایه گذاری کرد، اگر ظالم اول نبود ظالم دوم هیچ وقت به حکومت نمی رسید چون اصلا وجهه ای نداشت آن فرد پیش مردم که بخواهد حاکم بشود.
👈زیارت عاشوراست 📜
باید بیشتر معاویه و شمر لعنت بشوند، یزید بیشتر لعنت بشود، ولی می گوید خدایا مخصوصا اولی را لعنت کن چون اولی اگر نبود کار به کربلا اصلا نمی رسید.
🔹«ثُمَّ الثّانِىَ وَالثّالِثَ وَالرّابِعَ»
مراد از رابع را خیلی ها می گویند معاویه هست و سپس می گوید «اَللّهُمَّ الْعَنْ يَزيدَ خامِساً» یعنی یزید مرحله ی پنجم است. با اینکه کربلا را یزید دستور داد مرحله ی پنجم است.
🔹«وَالْعَنْ عُبَيْدَ اللهِ بْنَ زِيٰادٍ وَابْنَ مَرْجٰانَةَ وَعُمَرَ بْنَ سَعْدٍ وَشِمْراً وَآلَ اَبى سُفْيانَ وَآلَ زِيادٍ وَآلَ مَرْوانَ» بعدا می رسد به عبیدالله بن زیاد و ابن مرجانه و عمر سعد و شمر و بقیه.. و بعد هم می گوید «اِلى يَوْمِ الْقِيمَةِ» تا قیامت خدایا آنها لعنت بشوند یعنی لعنت همواره باید دائمی باشد.⚠️
🔹 ادامه دارد ...
🎤استاد احسان عبادی
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشورا 45
🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘
==============
@matn_chanell
🎤📘🎤📘🎤📘🎤
⬅️قسمت پنجاه و دوم
✍شرح ساده نهج البلاغه
(برگرفته از فایل شماره 36)
☝️آنها می خواهند همان حیف و میل های زمان عثمان تکرار شود و گروهی بر بیت المال اسلام به ناحق مسلط باشند. هرگز این کار در حکومت من تکرار نمی شود، نه مال و نه پست و نه مقامی را به ناحق به کسی نمی بخشم.. ای کاش بعضی مسئولین ما هم اینطوری بودند، نه با پارتی بازی و امثال این یک عده را روی کار می آوردند و به یک عده مسئولیت می دادند.
🍁ای ناامیدی به سراغ این دعوت کننده بیا. راستی چه کسی دعوت می کند و مردم ناآگاه چه دعوتی را اجابت می کنند؟ من به حجت و علم الهی درباره این گروه راضی ام و حاکم میان من و آنها، خداست. حضرت دارد اینجا قطع امید می کند.. حضرت خودش را به خدا سپرده و ناامید شده از اصحاب جنگ جمل. یا به تعبیری دیگر، حضرت در این پیش بینی می کند که عاقبت آنهایی که جنگ جمل را دارند راه می اندازند، ناامیدی و شکست هست.
👈و عاقبت فرصت طلبانی که خودشان از بانیان قتل عثمان بودند، عاقبت خود اینها هم گرفتاری در دنیا و آخرت هست یا حتی اگر مردند که دیگر «خسر الدنیا و الاخرة» می شوند. حضرت دارد اینجا اینطوری به اینها عاقبت شان را هم می گوید، امام از این دلسوزتر شما می خواهید؟ حتی دارد به دشمن خودش عاقبت کار آنها را گوشزد می کند. اگر آنها از پذیرش حق امتناع کنند لبه تیز شمشیر را به آنها می بخشم. قاطعیت یعنی این! یعنی امام باید این طوری باشد؛ امام یک جامعه.
🔰اول می آیی نصیحت می کنی، اندرز می دهی، بعد اگر اندرز افاقه نکرد با قاطعیت باید برخورد کرد. اگر یادتان باشد در 29 خرداد سال 1388، یک هفته بعد از آن انتخابات، بعد از آن فتنه 88، فتنه هایی که رخ داد، حضرت آقا در آن خطبه های نماز جمعه گفت من فعلا دارم نصیحت می کنم، اندرز می دهم اما اگر کسی گوش نکرد بنده دوباره به نماز جمعه خواهم آمد و صریح تر و آشکارتر از این با مردم صحبت می کنم. یعنی دیگر لو می دهم اسامی را! اینجا هم مقام معظم رهبری دقیقا دارد شیوه حضرت علی (ع) را اجرا می کند.
📌حالا، بعضی ها می گویند خود حضرت علی قاطعیت داشت، بارها گفتیم دلیل را، حضرت علی در زمان خودش هم رهبر بود به قول امروزی ها هم رئیس جمهور بود، هم قاضی بود. یعنی همه کاره خودش بود. ولی در جامعه امروزی نمی شود با این گستردگی کشور و جمعیت و.. به همین خاطر تفکیک قوا رخ داده. رئیس جمهور، قوای مختلف، قوه قضائیه پس اینکه بعضی ها می گویند حضرت علی (ع) قاطع بود چرا رهبر نیست، چون در زمان حضرت علی خودش قاضی القضات بود ولی در زمان الان، به خاطر قوانینی که در کشور هست رهبر دیگر قاضی نیست و قضاوت را به قوه قضائیه سپرده.
⚜حضرت می گوید لبه تیز شمشیر را به آنها می بخشم. همان شمشیری که بهترین درمان باطل در برابر زورگویان و یار و یاور حق در برابر ستمدیدگان هست. کسی که نخواهد آدم شود، یا ظالمی که دارد به مظلوم ظلم می کند قطعا بهترین داور در مرحله آخر خود شمشیر هست. راستی، عجیب است که از من خواسته اند در برابر نیزه های آنان حاضر شوم و در برابر شمشیرهای شان شکیبا باشم. آری، آنها به من اعلان جنگ داده اند، مادران در سوگ شان به عزا بنشینند.
💢من کسی نبودم که به نبرد تهدید شوم یا از شمشیر و نیزه مرا بترسانند! می گوید شما که مرا تهدید کردید اگر حرف های شما را نپذیرم و تسلیم شما نشوم، با من جنگ می کنید، چه کسی را دارید تهدید می کنید؟ من علی را دارید تهدید می کنید؟! من کی ترسیدم که این بار دومش باشد؟ چرا که من به پروردگار خویش یقین دارم و در دین و آیین خود کمترین شکی ندارم.
⚠️دقیقا این همان چیزهایی است که رهبری بارها و بارها دارد می گوید که من به آینده خوش بینم، خدا این ملت را کمک می کند، خدا این کشور را کمک می کند، خدا مشکلات این کشور را برطرف می کند. چون وعده خدا حق هست و وعده خدا حتمی ست. هر جا هر جماعتی، هر گروهی دارند برای رضای خدا قدم برمی دارند، خدا قطعا آنها را کمک می کند بدون هیچ گونه شک و تردیدی.
🔹ادامه دارد ..
🎤استاد احسان عبادی
#شرح_ساده_نهج_البلاغه
#متن_شرح_ساده_نهج_البلاغه 52
#سطح_مقدماتی
#خطبه
🎤📘🎤📘🎤📘🎤
===============
@matn_chanell
🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘
💠تفسیر زیارت عاشورا
✍برگرفته از فایل شماره (۷)
⬅️قسمت چهل و ششم
💢..بعد می گوید سجده بروید.
بعضی ها می گویند ما این را حفظ نیستیم چطوری سجده برویم؟ اولا این دو خط حفظ کردنش که کاری ندارد، بعد هم اگر طرف حفظ نیست با دستش مهر را به پیشانی بگذارد و بخواند، سجده مستحب هست اشکالی ندارد.
🔹«اللَّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ حَمْدَ الشَّاكِرِینَ لَكَ عَلَى مُصَابِهِمْ..» می گوید خدایا سپاس تو را به سپاس شکر گزاران بر مصیبت زدگی آنان.
⁉️شاید بگویید مگر مصیبت امام حسین (ع) شکر هم دارد که ما شکر می کنیم؟! می گوییم این شکر از آن بابی که ما فکر می کنیم خنده و شادی نیست، مراد این است که خدا امام حسینی به ما داد که از طریق ایشان می توانیم بندگی خدا را انجام بدهیم.
👈و بعد می گوید حمد و سپاس
به خاطر آن مصیبتی که به آنها رسید. خیلی از علمای اخلاق می گوید اگر بلایی به شما رسید شکر کنید.
📜یک روایتی هست در کتاب کافی فکر کنم نوشته، خیلی از اصحاب پیغمبر را بعد از نماز به منزلشان دعوت می کردند. یک روز بعد از نماز یکی از اصحاب گفت پیغمبر بفرمایید برویم خانه ی ما.. رفتند و سر سفره نشستند، طرف رفت غذا بیاورد پیامبر دید بالای دیوار مرغ آن مرد تخم گذاشت، این تخم داشت پایین می افتاد و بشکند گیر کرد و نشکست. طرف آمد و دید که پیغمبر تعجب کردند! فهمید، گفت پیغمبر تعجب ندارد خانه ی من، خانه ای است که هیچ وقت در آن بلا نازل نمی شود. پیامبر از کنار سفره بلند شد و رفت، گفت خانه ای که در آن بلا نازل نمی شود یعنی خدا هیچ نگاه رحمتی به این خانه ندارد.
📖روایت هست می گوید «اَلبَلاءُ لِلوَلاء» آنهایی که مورد محبت خدا هستند بلاهایشان هم بیشتر است. حالا نه اینکه شب و روز در بلا باشند. اما کسی که اصلا هیچ بلایی برای او نازل نمی شود همان سنت استدراج است، که خدا آنها را غرق در نعمت می کند که دیگر فکر خدا و گریه و زاری و مناجات نیفتند آن دنیا حالشان را می گیرد.
💠پس اینکه می گوید بر این مصیبت، شکر می کنم به این خاطر است که ″این مصیبت باعث افزایش و ارتقاء مقام معنوی انسان می شود″. از این باب است که می گوییم من بر این مصیبت امام حسین (ع) شکر می کنم.
⚠️اینکه می گویند مصیبت که آمد این جمله را بگویید «اِنّا لِلّه وَ اِنّا اِلَیْهِ راجِعُون» متأسفانه در جامعه ی ما بد جا افتاد فکر می کنند فقط برای مرده ها باید این را گفت. نه! چون آیه قرآن می گوید؛ «الَّذينَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصيبَةٌ قالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ» [۱۵۶/بقره] یعنی این آیه راجع به هر مصیبتی بکار می رود، حالا مرگ هم یکی از این مصیبت هاست. طرف اگر مشکلی در زندگی اش ایجاد شد این آیه شریفه را بگوید.
🔹 ادامه دارد ...
🎤استاد احسان عبادی
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشورا 46
🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘
===============
@matn_chanell
☀️💠☀️💠☀️💠☀️
📖شرح ساده دعای صحیفه سجادیه
🖋برگرفته از فایل شماره 15
⬅️ قسمت سی و دوم
📕دعای ششم صحیفه سجادیه، «وَ کانَ مِنْ دُعَائِهِ علیهالسلام عِنْدَ الصَّبَاحِ وَ الْمَسَاءِ» و از دعاهای امام سجاد (ع) هست در بامداد و شامگاه. یعنی هنگامی که صبح دارد طلوع می کند یا هنگامی که غروب می شود می توانید این دعا را بخوانید. «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی خَلَقَ اللَّیلَ وَ النَّهَارَ بِقُوَّتِهِ وَ مَیزَ بَینَهُمَا بِقُدْرَتِهِ» حمد و ستایش برای آن خدایی است که به نیرو و قدرت خودش شب و روز را هستی داد، خلق کرد. از کسی کمک نگرفت. و با قدرت خودش بین آن دوتا جدایی انداخت. یعنی شب جدا، روز جدا. شب و روز با هم که نمی شود و خیلی هم جالب هست در یک نیم کره هوا شب است در یک نیم کره دیگر هوا روز است.
🌗«وَ جَعَلَ لِکلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا حَدّاً مَحْدُوداً، وَ أَمَداً مَمْدُودا» و برای هر کدام از اینها یک مرز مشخص و یک وقت مشخص خدا معین کرد. از این وقت تا این وقت روز هست و از این وقت تا این وقت شب هست. الان ایام زمستان حدود ساعت پنج، پنج نیم شب هست، هیچ وقت نمی بینید ساعت هفت شب بشود. مرز و زمان مشخص است اینها را خدا قرار داد خیلی دقیق هم قرار داد. و شما می بینید صورتهای اوقات شرعی هر سال همان زمان سال قبلش هست. تکرار می شود. اوقات شرعی الان ما مثلا آذر ماه الان با اوقات شرعی سال قبل یکی هست و فرقی ندارد. این یعنی قدرت خدا! حضرت سجاد دارد با این دعا قدرت خدا را به من و شما می فهماند.
💠«یولِجُ کلَّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا فِی صَاحِبِهِ، وَ یولِجُ صَاحِبَهُ فِیهِ بِتَقْدِیرٍ مِنْهُ لِلْعِبَادِ فِیمَا یغْذُوهُمْ بِهِ، وَ ینْشِئُهُمْ عَلَیهِ» می گوید از هر کدام از اینها کم می کند و بر دیگری می افزاید. یعنی عین تابستان و زمستان. تابستان روز بلند است و شب کوتاه هست. زمستان شب بلند است و روز کوتاه. و آنچه را کاسته باز برمی گرداند، یعنی درسته الان روزها کوتاهه ولی دوباره در بهار و تابستان به بلندی خودش برمی گردد.
👌تا به تقدیر خودش برای بندگان اسباب روزی و بالندگی فراهم بسازد. ما می توانیم روزیهای خودمان را در روز بدست بیاوریم. اسباب روزی دست خداست، آن کسی که روزی اش شب هست شش ماه پاییز و زمستان شب طولانی هست و به کارش بهتر می رسد. و آن کسی که روزی اش روز هست شش ماه بهار و تابستان بهتر به روزی اش می رسد. یعنی خدا برای همه عدالت را برقرار کرده.
🌚«فَخَلَقَ لَهُمُ اللَّیلَ لِیسْکنُوا فِیهِ مِنْ حَرَکاتِ التَّعَبِ..» خدا شب را برای این خلق کرد تا در آن از تلاش های خستگی کننده و رنج آور آرامش پیدا بکنید «وَ نَهَضَاتِ النَّصَبِ» سختی ها، کارهای خستگی کننده «وَ جَعَلَهُ لِبَاساً لِیلْبَسُوا مِنْ رَاحَتِهِ وَ مَنَامِهِ، فَیکونَ ذَلِک لَهُمْ جَمَاماً وَ قُوَّةً، وَ لِینَالُوا بِهِ لَذَّةً وَ شَهْوَةً» می گوید شب را مثل یک لباسی قرار داد تا خودتان را داخلش به استراحت و خواب بیندازید و این برای شما اسباب راحتی و نیرو باشد تا در شب به لذت و شهوت خودتان برسید. روز کار کن زحمت بکش، سختی بکش شب بیا استراحت بکن. هم به لذتت برسد هم به شهوت مشروع خودت با همسرت برس. همه جوره خدا برایت قرار داد.
♨️«وَ خَلَقَ لَهُمُ النَّهارَ مُبْصِراً لِیبْتَغُوا فِیهِ مِنْ فَضْلِهِ، وَ لِیتَسَبَّبُوا إِلَی رِزْقِهِ، وَ یسْرَحُوا فِی أَرْضِهِ، طَلَباً لِمَا فِیهِ نَیلُ الْعَاجِلِ مِنْ دُنْیاهُمْ، وَ دَرَک الْآجِلِ فِی أُخْرَاهُم» می گوید و روز را برایشان روشن ساخت تا در آن فضل و بخشش او جستجو و وسیله روزی جستن را فراهم نمایند. پس یعنی هر روزی که خداوند به من و شما می دهد فضل و رحمت خداست.
🔹ادامه دارد ...
🎤استاد احسان عبادی
#همه_صحیفه_خوان_شویم
#متن_شرح_دعای_صحیفه_سجادیه 32
#سطح_مقدماتی
#دعا
☀️💠☀️💠☀️💠☀️
==============
@matn_chanell
🎤📘🎤📘🎤📘🎤
⬅️قسمت پنجاه و سوم
✍شرح ساده نهج البلاغه
(برگرفته از فایل شماره 37)
📖خطبه شماره 23 نهج البلاغه. خطبه بسیار عالی و مفهومی ست و دقت زیادی را می طلبد. و اما بعد، مواهب پروردگار مانند قطره های باران از آسمان به زمین نازل می شود و به هر کس سهمی زیاد یا کم همانطور که خدا مقدر کرده است می رسد.
🌧خُب نعمت های الهی را به باران تشبیه کرده امیرالمؤمنین (ع) یعنی می خواهد بدانیم همه ی ما که همانطور که باران را خدای متعال از بالا به پایین می فرستد و یک سیره نزولی دارد، یعنی فکر نکن خورشید به دریا می تابد آب دریا بخار می شود بخار به آسمان می رود، تبدیل به ابر می شود. نه! ما ابرهای باران زا داریم، ابرهایی هم داریم که اصلا باران داخلش نیست مثل ابرهایی که در روزهای آفتابی در آسمان هست. پس هر ابری باران زا نیست. پس اینکه تحلیل بکنیم آب دریا بخار می شود به ابر تبدیل می شود و آن ابر باران می شود، نه می خواهد بگوید همه چیز دست خداست.
🔅می گوید این نعمت هایی که به شما می دهیم مثل باران است. از طرفی باران به بعضی جاها بیشتر می بارد و بعضی جاها کمتر می بارد. درسته؟ بعضی جاها سیل آساست. بعضی موقع باران بسیار نرم و لطیف است که آدم دلش می خواهد حتی شده برود زیر این باران خیس بشود. می گوید نعمت های خدا هم شبیه همین هست به بعضی ها بیشتر می دهد به بعضی ها کمتر می دهد.
💠بنابراین هر گاه یکی از شما برای برادر خود برتری در همسر و فرزند، مال یا جسم و جان ببیند نباید نسبت به او موجب فتنه گردد. دوستت، رفیقت بیشتر از تو دارد هم مالی هم از لحاظ همسر و فرزند.. (اینجا فتنه محل آزمایش منظور نیست، اینجا واقعا به معنای خود فتنه، فتنه انگیزی) باعث نشود تو حسادت و دشمنی با او بکنی.
💢هر گاه مسلمان به عمل زشتی که از آشکار شدنش شرمنده می شود و افراد پست آن را وسیله هتک حرمتش قرار می دهند دست نیالاید.. یعنی چی؟ یعنی یک فرد مسلمان، اگر آن کارهای زشت را نسبت به برادرت که حسودی کردی به او در بحث مال و منال را انجام ندهی.. می خواهد بگوید صبر بر فقیری خودت بکن یا اگر فقیر هم نیستی کمتر داری از برادرت، (منظور برادر دینی است) از هر کسی کمتر داری صبر کن. چرا؟ چون اگر چنین کاری انجام بدهی به مسابقه دهنده ی ماهری می مانی که منتظر است در همان دور نخست پیروز شود و سود وافری ببرد بدون آنکه زیانی ببیند.
👌یک تعبیر فوق العاده ایست، تقریبا می توان گفت قمارباز ماهر، کسی که همان دور اول همه را می برد. می گوید تو اگر یک فردی را دیدی از تو مال و منال بیشتر دارد در فامیل و دوست همسایه اگر به او حسادت نکنی، شبیه آن قمار بازی هستی که در همان دور اول تمام جوایز را برای خودش می گیرد. اینقدر پیروزی برایت بدست می آید. یعنی که رها کن مال و منال را، در حد خودت داری در حدی که سیر بشوی، در حدی که زندگی آبرومند داشته باشی داری! پس چرا خودت را برای بیشتر از این به آب و آتش میزنی؟
🔹ادامه دارد ..
🎤استاد احسان عبادی
#شرح_ساده_نهج_البلاغه
#متن_شرح_ساده_نهج_البلاغه 53
#سطح_مقدماتی
#خطبه
🎤📘🎤📘🎤📘🎤
===============
@matn_chanell