eitaa logo
کانال مخصوص به متن ها (زیرنظراستادعبادی)
246 دنبال‌کننده
108 عکس
3 ویدیو
0 فایل
🔔کانال اختصاصی متن های نهج البلاغه،خمس عشر،صحیفه ی سجادیه ایدی جهت نظرات @Amirali_11170
مشاهده در ایتا
دانلود
🎤📘🎤📘🎤📘🎤 ⬅️قسمت صد و هشتاد و هفتم ✍شرح ساده نهج البلاغه (برگرفته از فایل شماره 131) ⭕️خطبه 120 نهج البلاغه: خطبه ای که بعد از آن وقایع حکمیت و جنگ صفین رخ داد. 👈یکی از افراد بلند شد گفت یاعلی جان! ما را از قبول حکمیت نهی کردی سپس به آن امر نمودی، ما که نفهمیدیم کدام دستور شما صحیح است⁉️ (حضرت کی گفت بروید سمت حکمیت؟ شما اصرار کردید حضرت گفت حالا دیگر حرف من را گوش نمی دهید بروید، والا کی با میل خودش دستور به حکمیت داد‼️ شما مجبورش کردید..) 🔅بعد امیرالمومنین (ع) یکی از دو دست مبارک را بر دیگری زد و فرمود؛ این است جزای کسی که پیمان محکم را واگذارد. (تقصیر خودتان بود، بیعت کردید با من! اما بیعت را شکستید❌) ☝️بدانید به خدا قسم اگر وقتی که شما را امر به ادامه جنگ کردم، وادار به کاری می‌نمودیم که بی میل به آن بودید ولی خدا در آن خیر قرار داد بود.. شما را مجبور به ادامه جنگ⚔ نکردم؟ خیر شما در آن نبود؟ خود شما قبول نکردید! حضرت می گوید این راه مطمئن تر بود، اما با کمک که و چه کسی.. دیگر کسی برای من باقی نمانده بود! چندتا از اطرافیانم بیشتر نبودن، شما👥 همه جا زدید! 💭حضرت می گوید می خواهم بیماریها را به وسیله شما مداوا کنم ولی خود شما درد من هستید! (وای از آن روزی که بگندد نمک) وضع من مانند کسی است که می خواهد خاری را که در عضوی🌵 فرو رفته با خار دیگری دربیاورد، حال آنکه می داند آن خار در جای خار اول بشکند⚡️.. مگر می توانی با یک خاری بیایی یک خار دیگر را دربیاوری؟ بعد خود این خار دومی برود در بدنت. می‌گوید شما مثل این خار دومی هستید🌵 که می خواهی خار اولی را دربیاوری ولی خودت می روی آنجا جا خوش می‌کنی. 😔بار خدایا طبیبان این درد بی درمان معلول شدند.. خود پزشکان هم نمی توانند این دردی🌡 که من دارم را درمان کنند. ⁉️کجایند آنانی که به اسلام✨ دعوت شدند و آن را پذیرفتند، قرآن خواندند و با استقامت به آن عمل کردند.. مثل اینکه حضرت دارد آن👨‍👩‍👧‍👦 مهاجرینی را می گوید که از مکه به مدینه هجرت کردند با استقامت پای کار رسول الله بودند. می‌گوید این افراد کجا هستند؟ 👥گروه به گروه، صف به صف برای جنگ می رفتند بعضی شهید🥀 شدند، عده ای نجات پیدا کردند. اینها کسانی بودند که چشم هایشان از گریه😭 بی نور شده بود، شکم هایشان از روزه لاغر شده بود، شبها بیداری می کشیدند رنگشان زرد شده بود، خشوع و خضوع🍃 می کردند در برابر خدا. «اُولئِكَ اِخْوانِى الذّاهِبُونَ» آنها برادرهای من بودند که از دنیا رفتند. بعد حضرت به آنها گفت بدون شک شیطان🔥 راههای خود را برای شما هموار می ‌کند و می خواهد گره های محکم دینتان را از پی هم باز کند و به جای همدلی تفرقه و ❌فتنه بین شما بر پا کند و از کسانی که شما را پند می دهند مثل من علی روی بگردانید و بروید به سمت آنها، (دشمنان). می گوید شیطان از شما این را می خواهد. حضرت علی می گوید شیطان اینجوری هستش. شما به حرف من گوش ندادید رفتید سمت حکمیتی که معاویه آن را قرار داده بود. 🔹ادامه دارد .. 🎤استاد احسان عبادی 187 🎤📘🎤📘🎤📘🎤 =============== @matn_chanell
🎤📘🎤📘🎤📘🎤 ⬅️قسمت صد و هشتاد و هشتم ✍شرح ساده نهج البلاغه (برگرفته از فایل شماره 132) 💠خطبه ی 121 نهج البلاغه؛ 💢حضرت علی (ع) وقتی به لشگرگاه خوارج رفت و آنها به داوری حکمیت اصرار داشتند، خطاب به آنان فرمود که آیا همه ی شما در صفّین حاضر بودید؟ (همه ی شمایی که این همه ادعا دارید؟) آن افراد در جواب گفتند که یک عده ای حاضر بودیم و یک عده ای نه. 🔸حضرت فرمود: دو گروه شوید، آنهایی که در صفّین بودند و آنهایی که نبودند تا با هر گروه سخن مناسب با آنها را بیان کنم. این یعنی مخاطب شناسی! یعنی با هر کس جوری صحبت شود که مخاطب آن است، مثل اوست و شرایط به او اقتضا می کند. بعد حضرت مردم👥 را صدا زد و گفت سکوت کنید به سخنان من توجه کنید، روی دلتان با من باشد و هر کسی را گفتم که شهادت بدهد، با مردانگی بلند شود و شهادت بدهد. 📜حضرت خطبه ای طولانی بیان فرمودند که قسمتی از آن را آقای سید رضی می آورد:👇 🔻آیا زمانی که از باب حیله و فریبکاری و مکر و خدعه قرآن ها را بر سر نیزه کردند، فریاد نزدید که اینان برادران ما و اهل دعوت اسلامی هستند، اینها با قرآن دعوت به آرامش می کنند؟! رأی ما این است که خواسته ی آنها را قبول کنیم... شما نبودید که این حرف ها را می زدید؟! ولی من چه گفتم⁉️ من به شما گفتم که ظاهر این برنامه ایمان است ولی باطنش دشمنی با خداست. ابتدایش رحمت است اما آخرش پشیمانی است.❌ به شما گفتم که راهتان را ادامه بدهید، با قدرت با دشمن بجنگید و توجهی به فریادهای اینان نداشته باشید. آیا اینها را به شما نگفتم❓و دیدم که وضع چه شد و شما به حکمیت تن دادید. ☝️قسم به خدا اگر حکمیت را نمی‌پذیرفتم قانونی از آن بر من واجب نمی شد و خداوند گناهی از آن بر دوشم نمی گذاشت و به خدا قسم که اگر می‌پذیرفتم باز هم حق با من بود و باید از من اطاعت می شد.. یعنی من امام هستم، بفهمید که منِ امام چه می گویم! گوشتان به حرف های من باشد⚠️، هر کاری که من انجام می‌دهم باید انجام بدهید. 🌀حضرت می فرماید من روزی با پیامبر بودم و همراه برادران ایمانی بر علیه کفار می جنگیدیم ولی امروز باید با برادران اسلامی خود و به خاطر شبهه ای که در ذهنشان افتاده است بجنگیم. ببینید حضرت👌 چقدر زیبا به خوارج اشاره می کند، هنوز به آنها نمی گوید شما کفار و فلان و... هستید، می گوید شما برادران دینی ما هستید چرا باید با شما بجنگیم⁉️ شکی در ذهن شما آمده، بیایید آن شک را با هم برطرف کنیم نه اینکه مرتب با هم جنگ کنیم! 💬سپس حضرت فرمود: هر گاه راهی پیدا کنیم که خدا به وسیله ی آن پراکندگی و تفرقه ی ما را جمع و رابطه ی بین ما را برقرار کند🤝، ما به آن سمت می‌رویم و از غیر این راه خودداری می‌کنیم. ✅حضرت در اینجا قشنگ توضیح می‌دهد که من خیر شما را می خواهم و این شما هستید که لجاجت به خرج می دهید و به آنها توضیح می دهد که حکمیت خواست شما بوده است نه من! حالا هم بیایید با هم به وحدت برسیم و جلوی معاویه بایستیم که بعد از این ماجرا هم جنگ نهروان (خوارج) پیش آمد. 🔹ادامه دارد .. 🎤استاد احسان عبادی 188 🎤📘🎤📘🎤📘🎤 =============== @matn_chanell
🎤📘🎤📘🎤📘🎤 ⬅️قسمت صد و هشتاد و نهم‌ ✍شرح ساده نهج البلاغه (برگرفته از فایل شماره 134) 📜خطبه ی 124 نهج البلاغه: خطبه ای است در ترغیب اصحاب و یاران به جهاد. ✅حضرت توصیه هایی می کنند و می‌فرمایند:👇 ❌به دشمن خیره نشوید که خیره نشدن به دشمن موجب افزایش قوت قلب و آرامش دلهای شماست.. 🎤در سخنرانی هم این موضوع صدق می‌کند. اگر سخنران خیلی به چشم مخاطب توجه نکند بسیار بهتر است، آرامش بیشتر و استرس کمتری به او می‌رسد. مثلا به جای نگاه کردن به چشم مخاطب👀 به پیشانی او نگاه کند، مخاطب تصور می کند که سخنران به چشم او نگاه می کند، چون پیشانی و چشم فاصله ی زیادی با هم ندارند. این دقیقا هست آنهایی که سخنران هستند این موضوع را می دانند که اگر به چشم مخاطب👥 نگاه کنی ممکن است یک مقدار استرس تو را بگیرد. 👌حضرت هم همین موضوع را می گوید. اینجا یک نکته ی روانشناسی وجود دارد و حضرت می فرماید که اگر به چشم دشمن خیره نشوید آرامش قلب بهتری پیدا می‌کنید. ⚠️می فرماید: فریادها و داد و بیدادها را پایین بیاورید، زیرا سستی و ترس شما را بهتر برطرف می کند. پرچم را به این طرف و آن طرف متمایل نکنید، دور آن را خالی نکنید🚩. پراکنده نشوید، در راه ثابت قدم باشید، یک مرکزیتی داشته باشید و طبق آن مرکزیت به جلو بروید. این پرچم را بجز به دست دلاوران که از جان و مال شما دفاع می کنند ندهید! پرچمدار یک لشکر باید قوی تر باشد، پرچم بیافتد لشکر هم افتاده.⚔ ✅حضرت می گوید: قطعا آنان که در برابر حوادث ایستادگی می کنند همانانند که گرد پرچم خود دور زده، آن را از هر طرف و از پس و پیش مواظبت می کنند. نه از آن عقب می افتند و نه جلو! اینها چه کسانی هستند⁉️ کسانی که ایستادگی می کنند، کسانی که پایداری می‌کنند. حضرت برای اینکه یارانش را متوجه کند که در چه معرکه ای هستند می فرماید: به خدا قسم اگر از شمشیر دنیا فرار کنید از شمشیر آخرت سالم نخواهید ماند. 👈اگر بخواهی فرار کنی خدا در آخرت تو را گیر می اندازد. همان طور که می دانید فرار از جبهه ی جنگ گناه کبیره است. حضرت می فرماید: شما اشراف عرب و بزرگان👳🏻‍♂ آنها هستید. بدانید که «اِنَّ فِى الْفِـرارِ مَوْجِدَةَ اللّهِ ...» در فرار از جهاد خشم خدا نهفتـه است، ذلت و ننگ ابدیست⛔️. حضرت می گوید در عمر خودتان حداقل فرار را دیگر به گناهان خود اضافه نکنید! ♨️سپس ایشان به منظور ترغیب یاران خودش به آنها می فرماید: کسانی که با جهاد به جانب خدا می رود مثل تشنه ای هستند که وارد چشمه ی آب🌊 می شوند (وارد بهشتی می شوند). بهشت در سایه ی نیزه هاست. چقدر زیباست: بهشت در سایه ی نیزه هاست!⚔ یعنی اگر بهشت می خواهی جهاد کن! 🔆سپس حضرت دعا می کنند و می‌فرمایند: خدایا بین دشمنان ما تفرقه بیانداز، با یکدیگر متحد نشوند و آنها را به خاطر خطاهایشان❌ به هلاکت بیانداز. بعد حضرت می گویند: بدانید که کار دشمن وقتی تمام می شود که ضربه های کاری به آنها بزنید، ضربه هایی که استخوان ها را بشکند و بازوها و پاها را قطع کند. گروه گروه👥 به آنها حمله ببرید، لشکر پس از لشکر و گروه پس از گروه... در این صورت است که می توانید کار دشمن را تمام کنید و دشمن را در زیر پای خودتان👣 لگدمال کنید. یعنی تا آخرین لحظه ی نبرد وظیفه ی خودتان را انجام بدهید، تا لحظه ی آخر ناامید نشوید! فکر نکنید که دشمن کم آورده! تا نابودی کامل دشمن حرکت کنید. 👌اینها توصیه های حضرت علی (ع) به یاران خودش است وقتی که می خواهد آنها را به جبهه ی جنگ بفرستد. همه ی اینها نکات مهمی است که باید سرلوحه ی کار عزیزان نظامی👮‍♂ و کسانی که می‌خواهند در همه ی عرصه ها جهاد کنند قرار بگیرد. عرصه ی جهاد تنها بحث نظامی نیست، انسان در همه ی عرصه ها می‌تواند جهاد کند📚. ان شاءالله بتوانیم این نکات را یک ذخیره ای برای خود داشته باشیم و با کمک خدای متعال آنها را انجام دهیم تا در جهادهای علمی و دینی خودمان هم موفق باشیم. 🔹ادامه دارد .. 🎤استاد احسان عبادی 189 🎤📘🎤📘🎤📘🎤 =============== @matn_chanell
🎤📘🎤📘🎤📘🎤 ⬅️قسمت صد و نود ✍شرح ساده نهج البلاغه (برگرفته از فایل شماره 135) 📝شرح خطبه 125 نهج البلاغه: 🔹هنگامی که خوارج حکمیت را انکار کردند، حضرت آنان را سرزنش می کند و می فرماید: ما مردمان را حَکم قرار ندادیم بلکه قرآن📖 را حَکم کردیم و این قرآن خطی است نوشته شده میان دو جلد که با زبان حرف نمی زند، او را مترجمی لازم است. 👌امام نکته بسیار زیبایی گفت. گفت بله، شما در ظاهر گفتید که با قرآن حَکمیت کنیم اما نفهمیدید که این قرآن قابل تفسیر است📚، نفهمیدید که یک عده آدم مغرض مثل عمروعاص می توانند این قرآن را به نفع خودشان تفسیر کنند، این را نفهمیدید!❌ به همین خاطر آنها شما را گول زدند و حالا خودِ شما خوارج هم می خواهید بر سر همین قضیه من را با برداشت های غلط خودتان مجاب کنید. 👈وقتی امیرالمومنین علی (ع) ابن عباس را به سوی خوارج فرستاد که با آنها صحبت کند (متن آن در نامه های نهج البلاغه موجود است📩 و به آن خواهیم رسید) به او می گوید که هیچ وقت با خوارج به وسیله ی قرآن بحث نکن! برایشان آیه نیاور، چون اینها آیه را بد برداشت می کنند و آیات دیگری را با همان برداشت غلط خودشان در جواب تو می گویند، قانع هم نمی شوند.❌ ⬇️سپس می فرماید: زمانی که این مردم ما را به حکمیت قرآن دعوت کردند، ما قومی نبودیم که از قرآن رو برگردانیم (ما اهل بیت🍃 همیشه در همراهی قرآن بوده ایم). در حالی که خدای سبحان در قرآن می فرماید که: «فَاِن تَنازَعتُم فی شَیءٍ فَرُدُّوهُ اِلَی اللهِ وَ الَّرَسُول» اگر در چیزی اختلاف کردید آن را به خدا و رسولش برگردانید🌀. می فرماید اگر الان رسول خدا نیست ما خاندان رسول خدا هستیم، اما آیا شما به ما برگرداندید؟! نه! ✅پس اگر از روی صدق در کتاب خدا حکم شود، ما بدان حکم از همه ی مردم سزاوارتریم و اگر به سنّت رسول الله حکم شود🗞 ما از همه ی مردم بدان اولی تریم. آقای خوارج! مگر نمی گویید به قرآن تمسّک کنیم؟ خُب قرآن دارد می گوید که به ما رجوع کنید. قرآن دارد می گوید که هر وقت بین شما دعوا شد به خدا و رسول رجوع کنید. الان قرآن هست و رسول خدا هم که نیست، ما اهل بیتِ رسول هستیم یا نه⁉️ پس چرا به ما رجوع نکردید؟ 🔸حضرت علی (ع) می گوید؛ مرا سرزنش می کنید❌ چرا مدت قرار دادم... (همان طور که می دانید آن حکمیتی که اینها در صفّین قرار دادند و جلسه ای که «عمروعاص» و «ابوموسی اشعری» تشکیل دادند👥 و آن صحبت ها را کردند، چندین ماه بعد از جنگ صفّین بود. فکر کنم جنگ صفّین ماه رمضان بود و خطبه ی حکمیت در ماه صفر🏴 خوانده شد و یا حالا جابه جا گفتم.. خلاصه اینکه چند ماهی بین این دو اتفاق فاصله بود) خوارج می آیند و می گویند که ای علی! چرا مدت قرار دادی؟ حضرت می گویند برای اینکه جاهل حق را نزد خودش روشن کند (برود تحقیق کند و بفهمد که حقیقت چیست؟)📚، دانا هم در آن عقیده‌ی خودش بیشتر تحقیق کند تا شاید در این مدت خدا صلاح را در کار امّت قرار می داد (البته به شرطی که آن جاهل هم می رفت و تحقیق می کرد) ولی شما جاهلان تحقیق نکردید🚫، دنبال حق نرفتید، شتاب کردید. ☝️حضرت می گوید: «فَاَيْنَ يُتاهُ بِكُمْ؟» سرگردانی شما از کجاست؟ چه شد که سرگردانید؟ این فتنه از کجا به شما رسید؟ مهیّا برای رفتن به سوی مردمی شوید که از شناخت حق سرگردانند، از دیدن حق کورند. به ستم تشویق می شوند. باید آماده شوید برای رویارویی👥 با چنین مردمی که از راه راست منحرفند (در اینجا منظور اهل شام هستند). ایشان در خطاب به خوارج ادامه می دهد شما طرف اعتماد نیستید که بتوان به شما اعتماد کرد❌ و نه یاران توانمندی هستید که بتوان به شما متکی بود. نه ایمان درست و حسابی دارید و نه یاران خیلی قوی دارید که من بتوانم به شما اعتماد و اکتفا کنم. 🔥«لَبِئْسَ حُشّاشُ نارِ الْحَرْبِ اَنْتُمْ» برای افروختن آتش جنگ بد آتش افروزانی هستید! (خوب فتنه گری می کنید) اُف بر شما که از شما بس ⚡️اذیّت و بلا دیدم. روزی شما را برای یاری ندا می دهم و روزی دیگر با شما بر تقصیرتان نجوا می‌کنم. نه در وقت ندا کردن آزاد مردان صادقی هستید❌ و نه در وقت نجـوا کردن راز داران مورد اعتمـاد می باشید. این ماهیت خوارج است که حضرت علی (ع) دارد نشـان می دهد. می‌فرمـاید دستورتان می دهم نمی آیید، با شما درد ودلی می کنم راز دار نیستید. خوارج اینگونه هستند، آدم هایی که هیچ خیری ندارند. 🔹ادامه دارد .. 🎤استاد احسان عبادی 190 🎤📘🎤📘🎤📘🎤 =============== @matn_chanell
🎤📘🎤📘🎤📘🎤 ⬅️قسمت صد و نود و یکم ✍شرح ساده نهج البلاغه (برگرفته از فایل شماره 135) 📚شرح خطبه 126 نهج البلاغه: 👈خطبه ای است مربوط به زمانی است که امثال طلحه و زبیر به حضرت علی (ع) معترض شدند که چرا در تقسیم بیت المال بین همه مساوات برقرار می کند و سابقه ی اشرافیت آنها را در نظر نمی گیرد. 🔹حضرت می فرمایند «اَتَأْمُرُونّى اَنْ اَطْلُبَ النَّصْرَ بِالْجَوْرِ فيمَنْ وُلِّيتُ عَلَيْهِ» آیا به من دستور می دهید که با ستم کردن به کسانی که بر آنها حکومت می کنم، بخواهم یک برتری پیدا کنم⁉️ به خدا سوگند تا شب و روز می آید و می رود دست به چنین کاری نمی زنم. اگر از مالِ خود من بود همه را در پرداخت کردن برابر می‌کردم چه برسد بیت المال. 💭حضرت علی(ع) در اینجا می گوید؛ حتی اگر قرار بود دستمزد خودم را هم بین شما تقسیم کنم، مساوی تقسیم می کردم. دستمزد خودش💵 است و می تواند به یکی کمتر بدهد و به یکی بیشتر، گناه هم نیست چون دستمزد خود اوست اما وقتی حرف بیت المال وسط می آید حق چنین کاری نداریم. حضرت می فرماید حتی اگر دستمزد💰 خودم هم بود همه را مساوی می دادم چه برسد به اینکه بیت المال است. 🌀در ادامه می فرمایند: بدانید که پرداخت مال در غیر موردش تبذیر و اسراف است و این کار شخص را در دنیا سربلندی می دهد ولی در آخرت موجب سرشکستگی او خواهد شد❌. اینکه مال را در غیر موردش مصرف کنیم متأسفانه بلای بزرگی است که بر سر جامعه ی مسلمان ما آمده است. طرف برای خرید مسکن🏢 وام می گیرد اما با آن پول ماشین می خرد! این موارد از لحاظ شرعی کاملا حرام است. خیلی باید مراقبت کنیم! اگر وامی را برای مصرف مشخصی می گیریم باید در همان مورد خرج کنیم. 📜حضرت در آخر خطبه هم می فرماید: اگر من از حقّ عده ای بزنم و یک عده ی دیگر را به نان و نوا برسانم و روزی دچار مشکل بشوم، همان کسانی که آنها را به نان و نوا رسانده ام زیر پای مرا خالی می کنند و کمکم نمی کنند❌. سیاست همه همین است دیگر، نیست؟! 👥یک عده ای که برای پول و شخصیت ها کار می کنند، همان ها وقتی نیازمند شدند، دیگر آن شخصیت بالایی به آنها نگاه نمی کند و یا حتی برعکس، اگر آن بالایی یک کاری برای این پایینی انجام داد و بعد گرفتار شد این پایینی می زند و همه چیز را انکار می کند. اینها واقعیت هایی است که ما در جامعه ی خودمان می بینیم و حضرت هم همین را می گوید. 👈شاید هم ایشان بخواهد کنایه به قضیه‌ی «عثمان» بزند، می گوید همان عثمان شما را پر و بال نداد؟ همان عثمان به شمای طلحه و زبیر پول نداد و شما را سرمایه دار نکرد⁉️ ولی وقتی محاصره شد و در حال مرگ بود، همه ی شما زیر پای او را خالی کردید. حضرت شاید می‌خواست اینجا این کنایه را هم بزند و بگوید که اگر امروز من هم بخواهم از بیت المال زیادتر بدهم، همین شما یک روزی زیر پای مرا خالی می‌کنید. 🔹ادامه دارد .. 🎤استاد احسان عبادی 191 🎤📘🎤📘🎤📘🎤 =============== @matn_chanell
🎤📘🎤📘🎤📘🎤 ⬅️قسمت صد و نود و دوم ✍شرح ساده نهج البلاغه (برگرفته از فایل شماره 136) ♦️خطبه 127 نهج البلاغه، سخن حضرت علی (ع) با خوارج هست. می فرمایند؛ اگر به گمان خود جز این را قبول نکنید که من اشتباه کردم و گمراه شدم چرا همه امت پیامبر را به گمراهی من گمراه می دانید؟ و آنان را به خطای من مواخذه می کنید؟ ‼️برفرض حرف شما قبول! 🔹من علی اشتباه کردم، چرا بقیه هم فکرهای من و شیعیان من را هم گنهکار می دانید؟ چرا با آنها مشکل دارید؟ قضیه ابن خباب معروف است که با زنش می رفت، خوارج جلویش را گرفتند، گفت چکاره ای؟ گفت محب حضرت علی هستم. او را کشتند، زنش را هم کشتند. حضرت علی می گوید برفرض من گمراه، من در حکمیت اشتباه کردم.. خُب باشد! چرا گناه من را پای شیعیان می‌نویسید؟ ❌حضرت می گوید شمشیرهایتان بر دوشتان قرار دارد، بر سالم و ناسالم فرود می‌آید و گنهکار و بی گناه را با هم مخلوط می‌کنید. این یعنی شعور ندارید؟ یعنی بصیرت ندارید که بفهمید حق کی هست، باطل کی هست؟ نفهمی یعنی این!! ⬅️و حالی که می دانید پیامبر زناکار همسردار را سنگسار می کرد (همان زنای محصنه، کسی که همسر داشته باشد ولی باز برود زنا کند فرق نمی کند مرد یا زن باشد) اما بعد اینکه سنگسار می کرد بر جنازه اش نماز می خواند. (به هر حال فرد از مسلمانی که خارج نشد، زنا کرد) ارثش را به اهلش می سپرد. ⚔قاتل را می کشت و ارثش را به زن و فرزندش می داد. (حتی اگر کسی قاتل هم بود) دست سارق را هم قطع می کرد‌ و زناکار بی همسر را تازیانه می زد. (چون کسی که همسر ندارد زنا بکند حدش تازیانه است، صد ضربه شلاق، حدش اعدام نیست) حق و حقوق اینها را رعایت می‌کرد. ⚠️می خواهد بگوید پیامبر با آنکه فرد گنهکار بود حد می زد، شلاقش می زد، ولی حق و حقوقش را پایمال نمی کرد، چون از مسلمانی خارج نمی شد. ❌«ثُمَّ اَنْتُمْ شِرارُ النّاسِ، وَ مَنْ رَمى بِهِ الشَّيْطانُ مَرامِيَهُ» شما بدترین مردم هستید و شیطان شما را به موارد کفر و طغیان انداخته و به سرگردانی دچار کرده. 🌀حضرت می فرمایند «وَ سَيَهْلِكُ فِىَّ صِنْفان» دو نفره در رابطه با من به هلاکت می افتند:🔰 👈«مُحِبٌّ مُفْرِطٌ..» یکی محبی که در محبت افراط می کند و افراطش او را به ناحق می‌برد. (این پیش بینی حضرت علی راجع به شروع پدیده غلو در شیعه است، که یک عده ائمه را در حد خدا بالا می‌بردند) 👈«مُبْغِضٌ مُفْرِطٌ» دیگری دشمنی که بیش از حد دارد با من دشمنی می کند. (باز هم پیش بینی امثال معاویه.. که حدیث برای رد حضرت علی جعل می کردند) 🔹ادامه دارد .. 🎤استاد احسان عبادی 192 🎤📘🎤📘🎤📘🎤 =============== @matn_chanell
🎤📘🎤📘🎤📘🎤 ⬅️قسمت صد و نود و سوم ✍شرح ساده نهج البلاغه (برگرفته از فایل شماره 136) 📃ادامه خطبه 127 نهج البلاغه؛ 👌«وَ خَيْرُ النّاسِ فِىَّ حالاً النَّمَطُ الاَْوْسَط» بهترین مردم در رابطه با من معتدلترین آنها هستند. ✅پس ملازم راه وسط باشید و با اکثریت همراه شوید که دست خدا بر سر جماعت است. و از تفرقه و جدایی بپرهیزید که یکسو شده از مردم بهره شیطان است. (یعنی کسی بخواهد از مردم جدا بشود، البته مردمی که طالب حق هستند. نه اینکه مردمی طالب ناحق هستند من از آنها جدا بشوم، نه مردمی که طالب حق هستند شما از آنها جدا نشو که بروی بهره شیطان می‌شوی) ☝️حضرت می فرمایند «اَلا مَنْ دَعا اِلى هذَا الشِّعارِ فَاقْتُلُوهُ وَ لَوْ كانَ تَحْتَ عِمامَتى» آگاه باشید کسی که به شعار تفرقه دعوت می کند او را بکشید گرچه زیر عمامه ی من است. (ببینید تفرقه چقدر در جامعه اسلامی بد است)⛔️ 👥به آن دو نفر حکمیت داده شد که آنچه را قرآن زنده کرده زنده کنند، و آنچه را قرآن میرانده بمیرانند. احیای قرآن در یکدلی همگان در عمل به آن است و میراندن قرآن جدایی از اوست. (حضرت می گوید قرار بود چنین کارهای بشود، اما نشد). ⚠️شری برای شما نیاوردم!! (به خوارج می‌گوید) شما را فریب ندادم، شما را به اشتباه نینداختم! رأی خودتان این دو نفر را انتخاب کرد. ما هم از آنها پیمان گرفتیم که از حدود قرآن تجاوز نکنند ولی کردند! خودتان رأی دادید، رأی خودتان است؟ چرا من علی را سرزنش می کنید؟ 👤وقتی شما ابوموسی اشعری را انتخاب می کنید دیگر من امیرالمومنین را چرا سرزنش می کنید؟ وقتی خودت می گفتی حکمیت مشکلات جامعه ما را حل می کند چرا وقتی به آن تن دادید و توصیه های من را گوش نکردید و سرتان شکست خورد، من امیرالمومنین را مؤاخذه می کنید؟ رأی خودتان بود، خودتان انتخاب کردید!! (بله ابوموسی اشعری را نمی گوییم کافر! ولی ساده لوح که بود) انتخاب خودتان است، ببینید چکار کردید؟ 👌حضرت می گوید من حکم کردم با آنها، شرط کردم که حق و عدالت برقرار بکنند با هر دوی آنها هم عمروعاص، هم ابوموسی.. اما رعایت نکردند پس دیگر نمی توانی بیایی یقه من حضرت علی را بگیری!! 🔹ادامه دارد .. 🎤استاد احسان عبادی 193 🎤📘🎤📘🎤📘🎤 =============== @matn_chanell
🎤📘🎤📘🎤📘🎤 ⬅️قسمت صد و نود و چهارم ✍شرح ساده نهج البلاغه (برگرفته از فایل شماره 137) 📑خطبه 128 نهج البلاغه: خطبه ای که از پیشامدها و فتنه های بصره حضرت علی (ع) خبر می دهد‌. 🔹می گوید ای احنف! گویا او را می بینم با ارتشی به راه افتاده که نه غبار دارد نه هیاهو و نه صدای لجام مرکب ها و شیهه اسبان! (یکی از فرماندهان خودشان که در بصره گذاشتند حضرت او را اینطور خطاب می کند) حضرت به مردم گفت به زودی گروههایی بر شما می تازند🐎 ، گروههایی به شما حمله می کنند. (چون بحث های تاریخی دارد ان شاءالله در قسمت های تکمیلی📚 بحثمان می گوییم). 💬می گویند بزودی کسانی می آیند که روی شان پوشیده شده، سخت هستند، ابریشم می پوشند.. (بعضی ها می گویند منظور مغولها👥 بوده، حالا کاری با این قضیه هایش ندارم) خلاصه حضرت دارد به اهل بصره می گوید کسانی به شما حمله می‌کنند و پدر شما را در می ‌آورند. 👳🏼‍♀یکی از اصحاب گفت یاعلی! مثل اینکه علم غیب به تو داده شد که این حرف ها را می زنی؟ امام خندید و به او گفت این علم غیب نیست علمی که از پیامبر فرا گرفتم. غیب گویی و اینها.. کار آدم های شیاد است، آنهایی که غیب گویی می کنند مردم را فریب بدهند.🔮 👈این علم آینده هست که پیامبر به ما یاد داده است. علم غیب علم به قیامت است و اموری که خدا در کتاب خود برشمرده، که آن علم ها فقط نزد خداست، به اینها علم غیب گفته می شود والا علم راجع به آینده و اینها علمی است که خدا به پیامبر داده و ‌پیامبر به ما، اینکه اشکالی ندارد. حضرت می گوید آنچه که در رحم ها هست پسر، دختر🧕🏻، زشت و زیبا اینها علم غیب می‌شود که خدا دارد، البته همین ها را هم خدا بخواهد می تواند به انبیاء بدهد، آیه قرآن📖 است که علم غیب مخصوص خداست ولی به رسولانی که از آنها راضی باشد خواهد داد‌🔆. حضرت می گوید منظور از علم غیب اینهاست ولی اینکه در آینده چه اتفاقی می‌افتاد اینها علمی است که پیامبر به ما داد، اینکه اشکالی ندارد! غیر اینها دانشی است که خدا به پیامبرش داده، او هم به من آموخت و از خدا خواست که در سینه ام جای گیرد. 🔻پس در این خطبه حضرت هم به فتنه هایی که در آینده سر مردم بصره می آید اشاره می کنند و همین اینکه بحث علم غیب را توضیح می دهند. 🔹ادامه دارد .. 🎤استاد احسان عبادی 194 🎤📘🎤📘🎤📘🎤 =============== @matn_chanell
☀️💠☀️💠☀️💠☀️ 📖شرح ساده دعای صحیفه سجادیه 🖋برگرفته از فایل شماره 48 ⬅️ قسمت صد و سی و چهارم 📄دعای 27 صحیفه سجادیه: «مِنْ دُعَائِهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ لِأَهْلِ الثُّغُورِ» از دعاهای آن حضرت برای مرزداران. برای کسانی که از مرزها نگهبانی می کنند، مرزبان هستند⚔، امام برای اینها دعا کرد. ⚠️این اهمیت نگهبانی و قوای نظامی یک کشور را می رساند. که اگر کار آنها مختل بشود کار همه بد می شود. و جالب اینجاست که امام سجاد (ع) در دوران مروانیان زندگی می کرد، مروانیان شاخه دیگری از بنی امیه بودند. با آنکه حکومت حکومت طاغوت بود اما امام به 👈حفظ امنیت جامعه اهمیت می داد. جامعه ای که امن نباشد دیگر فرقی نمی‌کند که چه نوع حکومتی🔱 در آن حاکم باشد، اسلام به خطر می افتد، جان و مال همه به خطر می افتد. 🔰به همین خاطر امام وقتی دید یار ندارد برای قیام کردن و تشکیل حکومت اسلامی، تمام تلاشش را کرد تا در همان جامعه طاغوت، امنیت جامعه، نه رهبران... امنیت ♻️ اصل جامعه حفظ بشود و جامعه دچار هرج و مرج نشود. همان کاری که امام علی (ع)✨ در رابطه با عثمان انجام دادند و دفاع کردند. حضرت علی می گوید اینقدر از عثمان دفاع کردم که ترسیدم یک عده فکر بکنند من طرفدار عثمان شدم. نه حضرت به این خاطر دفاع می کرد که جامعه 💥دچار خلیفه کشی نشود، جامعه دچار هرج و مرج نشود. چون وقتی اختلاف و فتنه در جامعه ایجاد بشود دیگر همه چیز از بین می رود، حتی اسلام!! ✅مثل همه دعاهای دیگر شروعش با صلوات است. «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ حَصِّنْ ثُغُورَ الْمُسْلِمِينَ بِعِزَّتِكَ» خدا مرزهای مسلمین را به عزت خودت، به نیروی خودت حفظ کن. همه چیز در دستان خداست، اگر سربازان الهی و مسلمین هم بخواهند کاری انجام بدهند همه چیز با اذن خدای متعال است. 👥«وَ أَيِّدْ حُمَاتَهَا بِقُوَّتِكَ» مرزبانان را با قدرت خود کمک بکن. «وَ أَسْبِغْ عَطَايَاهُمْ مِنْ جِدَتِكَ» و از خزانه احسان خودت به آنها عطا ببخش. به آنها جود و کرم بده، هم مادی هم معنوی، فرقی نمی کند خزانه ی الهی فقط معنوی نیست مادیات هم است. کمکشان بکن. 👌«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ كَثِّرْ عِدَّتَهُمْ ، وَ اشْحَذْ أَسْلِحَتَهُمْ» عده مرزبانها را زیاد بکن، سلاح هایشان برنده بشود. سلاح ها برنده بشود⚔ یعنی کار آمدتر، برنده تر. اینکه این همه مقام معظم رهبری تأکید می کند در تقویت سلاح ها⚙ و نیروی نظامی برای همین است‌. خدا به زور که کاری نمی کند‌، یعنی ما برویم دنبالش، خدا هم به ما مدد و لطف می رساند. 🔸«وَ احْرُسْ حَوْزَتَهُمْ» از همه طرف آنها را کمک بکن پاسدارشان باش. «وَ امْنَعْ حَوْمَتَهُمْ» پیرامون آنها را از نفوذ دشمن حفظ کن. از همه طرف مراقب آنها باش، از همه طرف هم کمکشان کن که دشمن به آنها نفوذ🎯 نکند. «وَ أَلِّفْ جَمْعَهُمْ» جمع آنها را محکم کن. اختلاف های داخلی، دردی است که همیشه بلای جان نیروی های مذهبی است. اینجا امام سجاد می گوید بین آنها را جمع بکن، دل هایشان💗 با هم باشد‌. «وَ دَبِّرْ أَمْرَهُمْ» امر و کارشان سر و سامان پیدا بکند، بی نظمی در کارهایشان نباشند. نظم در کارهای نظامی حرف اول را می زند. 🍪«وَ وَاتِرْ بَيْنَ مِيَرِهِمْ» خوراکشان را پی در پی برسان. از لحاظ غذایی مشکل نداشته باشند. یک نظامی مشکل غذا داشته باشد نمی تواند خوب کار بکند‌. ببینید امام کجاها را دیده‼️ و همه کسانی که می خواهند در امورات نظامی فرماندهی بکنند باید تک تک اینها را رعایت بکنند‌. 🔹ادامه دارد ... 🎤استاد احسان عبادی 134 ☀️💠☀️💠☀️💠☀️ ============== @matn_chanell
☀️💠☀️💠☀️💠☀️ 📖شرح ساده دعای صحیفه سجادیه 🖋برگرفته از فایل شماره 48 ⬅️ قسمت صد و سی و پنجم 🔸ادامه دعای 27 صحیفه سجادیه: 🔰..‌«وَ تَوَحَّدْ بِكِفَايَةِ مُؤَنِهِمْ» و هزینه های زندگی آنها را کفایت بفرما. این در نهج البلاغه هم هست که امیرالمومنین به فرماندهانش می گوید سربازانتان را از لحاظ مالی هم 👮‍♂کمک بکنید که مشکلی نداشته باشند. «وَ اعْضُدْهُمْ بِالنَّصْرِ» با پیروزی کمکشان بکن و به آنها صبر بده و مکرهای آنها را هوشمندانه بکن. یعنی تدبیری می خواهند بچینند، مکری می‌خواهند داشته باشند علیه دشمن، آن مکاری ها هوشمند باشد. 💠آنچه را که آنها نمی شناسند، خدایا به آنها بشناسان، آنچه را که نمی دانند بیاموزند و آنچه را که نمی بینند نمایان بکن. دشمن ممکن است گاهی استتار بکند خودش را، ممکن است طوری عمل بکند که ما نبینیم نقشه های🗞 دشمن را، حتی نفوذی که دارد انجام می دهد همه اینها را نبینیم. امام سجاد (ع) می گوید خدایا اینجا کمکشان کن. 💢چون با دشمن روبه رو بشوند یاد این دنیای پر فریب و‌ واهی را از دل آنها ببر و اندیشه مال اندوزی را از دل آنها ببر و بهشت را پیش چشم آنها بیاور. وقتی انسان می خواهد بجنگد🗡 (‌در صدر اسلام هم از این قضیه بسیار، بسیار ضربه خودیم) اولین چیزی که به ذهن انسان می‌آید مادیات، که انسان را بیچاره می‌کند. اینجا گفته می شود که خدایا کمکشان بکن که اسیر 💰مادیات نشوند و لقای تو و بهشت را ببینند. 👌دشمنان را درهم بشکن، دست های دشمنان را کوتاه کن، بین آنها و سلاح شان جدایی بیانداز. بین سلاح و آنها جدایی بینداز⁉️ یعنی امام سجاد (ع) برای دشمنان این دعا را می کند ممکن است تعابیر مختلفی داشته باشد (که ان شاءالله ما در بحث تکمیلی جامع تر بحثش را خواهیم گفت) اما در همین حد که اولا: به هوش آنها نرسد که سلاح خوب و پیشرفته تری درست بکنند. ثانیا: سلاح های خوب و پیشرفته ای💣 هم در جهان باشد آنها به آن دسترسی پیدا نکنند یا اینکه دسترسی هم پیدا کردند خوب نتوانند از آن استفاده بکنند. همه اینها را می توانیم در این تعبیر بدانیم. 💬بعد می گوید خدایا دلهای اینها را پر از ترس کن. دشمن اگر از ما بترسد بند دلش پاره بشود، بهترین سلاح ها را هم داشته باشد هیچ غلطی❌ نمی تواند بکند. اگر رعب و ترس و وحشت ما در دل دشمن بیفتد و خدا اینکار را بکند که در روایات داریم امام زمان با ترس یاری می شود، یعنی خدای متعال ترس امام زمان (عج) را در دل دشمنان می اندازد و آنها اگر بهترین سلاح ها 🔫 را هم داشته باشند، نمی‌توانند کاری بکنند. ⚜امام می گوید طمع دیگر دشمنان را هم بی نتیجه بگذار. دشمنان زیادی ممکن است باشند به کشور ما طمع بکنند‌، می گوید خدایا طمع آنها را بی نتیجه بگذار که نسبت به این جامعه اسلامی طمعی نداشته باشند. 💠بعد امام یک دعا برای نسل دشمنان هم می کند می گوید خدایا نسل آنها را خشک کن، زنان👩‍🌾 و مردانشان نازا بشوند. اونی که می خواهد دشمنی کند نسل پاک نه! نسل دشمن از بین برود. از آن طرف برای ما هم هست که نسل جامعه اسلامی زیاد بشود. حتی نسل 🐑چهارپایان شیرده و سواری آنها از بین برود. این توهین به حیوانها نیست.. بحث این است که آنها دارند از آن حیوانها سوء استفاده می کنند،‌ آن حیوانها و سلاح ها.. در خدمت دشمن قرار نگیرد. 🔹ادامه دارد ... 🎤استاد احسان عبادی 135 ☀️💠☀️💠☀️💠☀️ ============== @matn_chanell
🎤📘🎤📘🎤📘🎤 ⬅️قسمت صد و نود و پنجم ✍شرح ساده نهج البلاغه (برگرفته از فایل شماره 137) ⚖خطبه 129 در رابطه با پیمانه ها و ترازوهاست. 🔹حضرت می فرمایند؛ بندگان خدا شما و آنچه از این دنیا آرزو دارید مهمانانی هستید که مدتتان هم معین است، مدت کوتاهی دارید🕒، عملتان هم محفوظ است، یکروزی باید از اینجا بروید. ممکن است یک تلاش کننده ای باشد کسی تلاش بکند ولی کوشش خودش را ضایع کند.‌ چه بسا کسی که رنج می برد ولی آخر سر زیان می‌بیند. (چرا؟ چون راه حق را نرفته) شما در زمانی زندگی می کنید که شیطان جز طمع به شما هدف دیگری ندارد، مکر و حیله اش زیاد شد می تواند به راحتی شما را شکار بکند.❌ ↩️ بعد از اینها حضرت می گوید؛ سخاوتمندان شما کجا رفتند؟ (می گوید شیطان فریبشان داد) پرهیزکاران، پاکیزگان کجا رفتند چی شدند؟ مگر همه اینها از این دنیا کوچ نکردند! مگر شماها نماندید؟ ما همه از خداییم به سوی خدا باز می گردیم. ☝️مگر جز این است که شما در میان جمعی مردمی بی مقدار و پست بجا مانده اید که به خاطر پستی آنان و وجوب روی گردانی از ذکرشان آنها را سرزنش نمی‌کنید، چرا اینطوری شدید‼️ «ظَهَرَ الْفَسادُ» فساد آشکار شد. نه کسی می تواند این را انکار بکند، نه کسی بلند می شود این وضعیت را تغییر بدهد. می خواهید با این وضعیت نکبت بار در جوار رحمت قدس الهی قرار بگیرید؟ ⁉️«وَ تَكُونُوا اَعَزَّ اَوْلِيائِهِ عِنْدَهُ» می‌ خواهید اینطوری و با این وضعیت بهترین دوستان خدا باشید؟ «هَيْهاتَ، لا يُخْدَعُ اللّهُ عَنْ جَنَّتِهِ» خدا را نسبت به بهشتش نمی توان فریب داد (با گول زدن خدا نمی توانی بهشتی بروی) و‌ جز به اطاعتش نمی توانی خدا را خشنود بکنی. (حواستان باشد چکار دارید می کنید) ❌لعنت خدا بر آمران به معروفی که خود تارک معروفند و ناهیان از منکری که خود آلوده به منکر هستند. ان شاءالله که خدای متعال ما را از شر شیطان رجیم نگه دارد و عامل به اندوخته ها و عامل به محفوظاتمان بکند. 🔹ادامه دارد .. 🎤استاد احسان عبادی 195 🎤📘🎤📘🎤📘🎤 =============== @matn_chanell
☀️💠☀️💠☀️💠☀️ 📖شرح ساده دعای صحیفه سجادیه 🖋برگرفته از فایل شماره 48 ⬅️ قسمت صد و سی و ششم 📌ادامه دعای 27 صحیفه سجادیه: 👥خدایا مسلمین را نیرومند کن، شهرهایشان را آباد کن، دارایی های آنها را زیاد کن و خاطرشان را از پیکار با دشمن آسوده بدار. چرا آسوده خاطر بشوند⁉️ تا تو را عبادت بکنند، با تو خلوت بکنند. یک سرباز مؤمن هر وقت آسوده خاطر می شود می رود سمت مناجات با خدا، می رود راز و ‌نیاز می کند. همانطور که سربازان ما در میدانهای جنگ هشت ساله می کردند. وقتی مناجات با خدا بیشتر بشود آرامش انسان بیشتر می شود🌸 معنویت انسان بیشتر می شود و بهتر با یاد خدا می تواند با دشمن بجنگد. ⏪و ‌بعد امام می فرمایند خدایا در هر جایی، کاری بکن بر مشرکین پیروز بشویم یا مسلمان بشوند. آنهایی که جنگ می‌کنند، عادی ها نه، آنهایی که جنگ می‌کنند یا بر آنها پیروز⚔ بشویم یا آنها مسلمان بشوند‌. «اللَّهُمَّ اشْغَلِ الْمُشْرِکینَ بِالْمُشْرِکینَ» خدایا مشرکین را با مشرکین سرگرم کن، تا دست طمع به سرزمین مسلمانان دراز نکنند و از شمار آنها هم کم کن تا از شمار مسلمین کم نکنند. جمع آنها را پراکنده کن که تا دشمنان علیه اسلام متحد نشوند. 🤲و خدایا هنگام جنگ مسلمین با مشرکین فرشته ها را به کمک مسلمانها بیاور. همانطور که فرشته ها را در جنگ بدر به کمک 👥مسلمین آوردی. بعد امام اینجا یک نکته ای را می گوید «اللَّهُمَّ وَ امْزُجْ مِیاهَهُمْ بِالْوَبَاءِ» آبهای آنها را به وبا آلوده کن و خوراکشان را به دردها مخلوط کن. ⚠️توجه بکنید اینها دشمنان حربی اند، یعنی دشمنانی هستند که به هیچ وجه قابل هدایت نیستند، خُب کسی که قابل هدایت نیست باید چکارش کرد؟ هر چقدر دعا و فلان هدایت نمی شود، اگر بماند جامعه را از بین می برد پس باید برای چنین شخصی طلب مرگ کرد. 🔅امام بعد از دعاهایی که برای مرزبانان می کند، که نمونه هایی را گفتیم.. دعا می کند برای آن مسلمینی که در پشت جبهه به رزمنده ها کمک می کنند «اللَّهُمَّ وَ أَيُّمَا مُسْلِمٍ خَلَفَ غَازِياً أَوْ مُرَابِطاً فِی دَارِهِ..» می‌گوید خدایا هر مسلمانی👤 که کارهای زندگی این سربازان نظامی و‌ مرزبانان را سر و سامان می دهد یعنی در زندگی کمکشان می کند، 🔰یا در نبود آن سرباز خانواده او را سرپرستی می کند، یا بخشی از سرمایه خودش را در اختیار آن سرباز ... سرباز فقط سرباز نظامی نیست، سرباز علمی هم هست، کسی که شب و‌ روز برای امام زمان کار می کند، کسی که شبانه روز دارد برای اسلام کار می کند کمکشان بکن. حتی شده کمک مالی به او بکن که بتواند بهتر درس بخواند📚، با آسوده خاطر برای امام ‌زمان کار انجام بدهد.. امام سجاد دارد برای چنین مسلمانی دعا می کند «أَوْ أَعَانَهُ بِطَائِفَةٍ مِنْ مَالِهِ» کسی که بخشی از مالش را به آن سرباز دارد می دهد. 👈یا کمک کرده آن سرباز به جهاد برود. تحریکش کرد پاشو برو سربازی، پاشو برو بجنگ یا دعای خیر برای آن سرباز کرد.. تمام اینها را می گوید خدایا پاداش بده. پاداشی هم اندازه پاداش آن جنگجو به او بده. هم اندازه آن سربازی👮‍♂ که دارد می‌جنگد و از مرزها دفاع می کند، به این فرد هم که به او کمک کرد ثواب بده. 💢بعد امام دعا می کند برای آنهایی که دوست داشتند کار بکنند، دوست داشتند بیایند در صحنه، اما دو دل شدند دلشان سست شد، زمین گیر شدند حالا به هر دلیلی نرفتند، خدایا برای اینها هم اسمشان را در زمزه عابدان بنویس📝، پاداش مجاهدین را به آنها بده. دلش می خواست حالا به هر دلیلی منصرف شد. و در پایان برای پیامبر و اهل بیت پیامبر درود فراوان می فرستند💐 و می گویند خدایا برترین درودی که دادی، بالاترین درودی که دادی بر آقا رسول الله و خاندان پاک ایشان بفرست. 🔹ادامه دارد ... 🎤استاد احسان عبادی 136 ☀️💠☀️💠☀️💠☀️ ============== @matn_chanell