eitaa logo
کانال مخصوص به متن ها (زیرنظراستادعبادی)
247 دنبال‌کننده
108 عکس
3 ویدیو
0 فایل
🔔کانال اختصاصی متن های نهج البلاغه،خمس عشر،صحیفه ی سجادیه ایدی جهت نظرات @Amirali_11170
مشاهده در ایتا
دانلود
کانال مخصوص به متن ها (زیرنظراستادعبادی): ☀️💠☀️💠☀️💠☀️ 📖شرح ساده دعای صحیفه سجادیه 🖋برگرفته از فایل شماره 7 ⬅️ قسمت شانزدهم 💠«حَمْداً يَكُونُ وُصْلَةً اِلى طاعَتِهِ وَ عَفْوِهِ» خدایا من از تو آن حمدی را می خواهم که من را به آن اطاعت و عفو خودت برساند یعنی اینجا امام سجاد (ع) دارد به ما یاد می دهد که اگر حمد درست بکنیم، اگر حمد صحیح بکنیم، اگر حمدی انجام بدهیم که خدای متعال را راضی می کند آن حمد ما را به درجه اطاعت خدا می رساند و سپس بعد از اطاعت خدا گناهان ما را می پوشاند. ⚠️اول می گوید طاعت و بعد می گوید عفو. طاعت را اول آورد چرا؟ چون تو اگر اطاعت خدا را بکنی، طاعت و بندگی خدا را به جا بگذاری، خدا هم عفوت می کند. پس معلوم می شود توبه کردن ما وقتی در درجه اعلی مورد قبول هست که همراه با عمل باشد «وَ سَبَبَاً اِلى رِضْوانِهِ» خدایا این حمد من آن حمدی باشد که باعث خشنودی تو می شود. 👌«وَ ذَريعَةً اِلى مَغْفِرَتِهِ» دستاویز و بهانه ای باشد برای مغفرت تو. عفو با مغفرت چه فرقی دارد، بالا که گفت عفو، خُب اینجا مغفرت چه فرقی دارد؟ فرقش در این است: عفو فقط عفو هست، آقا من را عفو کن، خُب باشد. گناهان مرا ببخش خُب باشد. اما مغفرت یعنی علاوه بر عفو کردن هدیه هم دادن. یعنی «اَسْتَغْفِرُ اللّهَ رَبِّی وَ اَتُوبُ اِلَیهِ» هم استغفار دارد هم اتوب الیه. می گوید خدایا استغفار می کنم یعنی هم از تو توبه و عفو می خواهم، هم طلب مغفرت می خواهم. ⁉️یعنی چه؟ یعنی اولا طلب عفو و توبه می خواهم گناهان مرا ببخشی. دوما طلب مغفرت هم می خواهم که درجه مرا بالاتر ببری و معنویت بیشتر به من بدهی، کمکم کنی بیشتر برایت کار بکنم. این فرق عفو با مغفرت هست. پس در مغفرت علاوه بر، عفو کردن هدیه دادن هم هست. «وَ طَرِيقاً اِلى جَنَّتِهِ» خدایا این حمد زیبای من، حمد خوب من راهی را باز کند برای رسیدن به بهشت تو.✨ 🔹«وَ خَفيراً مِنْ نَقِمَتِهِ» پناهگاهی باشد در برابر انتقام، یعنی خدایا اگر قرار هست سر من عذاب بیاوری به خاطر گناهانم، به خاطر آن حمدهایی که تو را کردم آن گناهان را از سر من بردار ای خدا. «وَ اَمْناً مِنْ غَضَبِهِ..» آسایشی در برابر خشم تو باشد «ظَهيراً عَلى طاعَتِهِ» پشتیبان من باشد برای فرمانبرداری تو. یعنی خدایا این حمد کردنی که انجام می دهم مرا به سمت تو نزدیک تر کند.💐 ❌«وَ حاجِزاً عَنْ مَعْصِيَتِهِ» بازدارنده باشد از گناهان. یعنی هر وقت می خواهم بروم سمت گناهان، آن حمدهایی که تو را کردم، آن شکرهایی که تو را کردم، آنها به داد من برسد و سمت گناه نروم. «وَ عَوْناً عَلى تَاْدِيَةِ حَقِّهِ وَ وَظآئِفِهِ» مددکار من باشد، همکار من باشد برای انجام فرمان های تو. «حَمْداً نَسْعَدُ بِهِ فِى السُّعَدآءِ مِنْ اَوْلِيآئِهِ» حمدی که خدایا با آن حمد مرا در آن حلقه سعادت مندان و اولیای خودت بیاوری. ⚠️پس انسان با حمد کردن می تواند به درجه اولیای خدا برسد. این است مقام حمد! چنین مقام بالایی دارد. پس حمدی که درست باشد، حمدی که همراه با عجز باشد، انسان را به درجه اولیاء الهی می رساند. «وَ نَصيرُ بِهِ فى نَظْمِ الشُّهَدآءِ بِسُيُوفِ اَعْدآئِهِ» و خدایا با آن حمد در صف شهدای در راه تو قرار بگیرم. پس چقدر حمد مقامش بالاست که حتی می تواند انسان را به این مقام برساند که به درجه شهادت هم برسد. عجب! 👌چقدر این حمد ارزشمند هست که هم انسان را بهشتی می کند، هم باعث عفو انسان می شود، هم باعث مغفرت انسان می شو، هم باعث می شود انسان در مسیر اطاعت قرار بگیرد و هم به بهشت برسد و هم در درجه اولیاء و هم اصلا شهید حساب شود. «اِنَّهُ وَلِىٌّ حَميدٌ» همانا که خدایا سرپرست مومنان هستی. ان شاء الله که خدای متعال فهم این دعای اول امام سجاد (ع) را به من و شما عطا کند و ما بتوانیم با فهم و عمل به محتوای صحیفه سجادیه خودمان را بیش از پیش به ائمه معصوم نزدیک کنیم. 🔹ادامه دارد ... 🎤استاد احسان عبادی 16 ☀️💠☀️💠☀️💠☀️ ============== @matn_chanell
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘 💠تفسیر زیارت عاشورا ✍برگرفته از فایل شماره (۲) ⬅️قسمت دهم ☝️چرا به امام حسین «یا اَبا عَبْدِالله» می گویند دلیلش چیست؟! کنیه در فرهنگ عرب پوشاننده ی اسم است یعنی بیشتر از کنیه استفاده می کنند اگر بخواهند کسی را مدح و ستایش بکنند و یا بر عکس کسی را مذمت بکنند بیشتر از این بحث کنیه استفاده می کنند. مثلا در رابطه با اینکه چرا کنیه ی رسول الله (ص) ابوالقاسم بوده و طبق برخی از روایات کنیه امام زمان هم است.. (اهل بیت وقتی پیش آنها می رفتند و سوالی که از ایشان می شد را می خواستند جواب بدهند در حد فهم آن طرف جواب می دادند مثلا یک چیز معرفتی مهم را به یک آدم ساده نمی گفتند). 💢طرف پیش امام رضا رفت و گفت برای چه به پیغمبر ابوالقاسم می گویند؟ امام رضا (ع) در حد فهم طرف جواب داد که پیغمبر فرزند کوچکی به نام قاسم داشت و از دنیا رفت به همین خاطر ابوالقاسم می گفتند. گفت آقا از این بیشتر هم بلد هستی بگویی من یک چیز بالاتر و بیشتر می خواهم جواب را برای من بازتر کن؟ گفت بله. طبق روایات.. ″کتاب زیارت امیرالمومنین- ج۴، ص۵۷۰″ 👈به امیرالمومنین (ع) که می رسد، می گوید «السَّلامُ عَلَیْكَ یَا قَسِیمَ الجَنَّةِ وَ النَّار» سلام بر تو ای کسی که تقسیم کننده ی بهشت و جهنم هستی. پس حضرت علی قاسم است یعنی تقسیم کننده. چون طبق روایات ما پیغمبر (ص) پدر تمام امت است و از طرفی امیرالمومنین (ع) هم عضوی از این امت است یا به تعبیر دیگر پیغمبر از کودکی امیرالمومنین را بزرگ کرد پس در حقیقت پدر معنوی امیرالمومنین می شود. این ابوالقاسم می شود پدر معنوی حضرت علی (این تفسیر کامل تر). 📌یکی از بزرگان نکته ای را می گوید راویی خیلی هم زرنگ نبود که به همین تفسیر امام رضا (ع) راضی شد اگر باز اصرار می کرد و ادامه می داد امام رضا حتی چیزهای بالاتر را هم به این او راجع به لقب ابوالقاسم می گفت. 👌در رابطه با زیارت عاشورا گفتیم که حدیث قدسی است یعنی از ناحیه ی خدا صادر شده. الفاظش را هم خود خدا گفته است «اَبا عَبْدِالله» را هم خداوند متعال به امام حسین (ع) گفته است. برای چه خداوند چنین لقبی به حضرت داده است؟ ″کتاب بحار - ج۴۴، ص۲۵۰″ اسماء می گوید پیغمبر (ص) وقتی که امام حسین هفت روزه بود خواست ایشان را پیش شان ببرم. وقتی نوزاد را نزد ایشان بردم پیغمبر نوزاد هفت روزه را به کنیه ی اباعبدالله صدا زد. ⚠️اما دلایلی که چرا امام حسین را اباعبدالله می گوییم؟ برخی از مفسرین چند دلیل را مطرح کرده اند که ۳ دلیل عمده تر و کامل تر است:👇 1⃣-امام حسین فرزندی به نام عبدالله داشت که به علی اصغر (ع) معروف بود. این را از زیارت ناحیه ی مقدسه می گوییم (زیارت ناحیه ی مقدسه از طرف امام زمان (عج) در وصف امام حسین گفته شده است) در ناحیه ی مقدسه امام زمان درباره ی حضرت علی اصغر اینطور می گوید «السَّلامُ عَلی عَبدِالله بنِ الحُسَین الطِّفلِ الرَّضیع» طبق این قرینه طفل شیرخوار امام حسین در کربلا فقط علی اصغر بود و طبق این تعبیر از ناحیه ی مقدسه عبدالله اسم علی اصغر بود که به علی اصغر معروف تر است. (این تفسیر ساده و ابتدایی است) 2⃣-عبدالله یعنی بنده ی خدا، این تفسیر دوم ناشی از شدت عبودیت و بندگی امام حسین (ع) است. می گویند در روز عاشور این قدر امام حسین زیبا عبادت می کرد که همه به او غبطه می خوردند. عباداتی که امام حسین داشت بعد از جدش و پدرش و برادرش امام حسن (ع) هیچ امام دیگری نداشت. در عرب رسم است کنیه هم می خواهند بدهند به آن صفت مشهور طرف کنیه می دهند. 👈مثلا طرف اسمش یک چیز دیگر است ولی آدم خیلی بخشنده ای است به همین خاطر به او ابوالجواد می گویند چون خیلی بخشنده است. یا لقب ابوتراب (پدر خاک) که پیغمبر (ص) به حضرت علی داد، پیغمبر به دیدن حضرت علی رفته بود، حضرت علی را دید که زیر درختی روی خاک نشسته است پیغمبر ایشان را بیدار کردند و خاکش را تکان داد و گفت برخیز که تو ابوتراب هستی. این کنیه ها اینطوری است. 🔰مثلا اباصالح که به امام زمان (عج) می گویند، گفتیم لفظ اباصالح را در هیچ روایتی خشک و خالی به عنوان لقب حضرت نگفته اند، همه جا اباصالح المهدی گفته اند یعنی اباصالح به تنهایی جایی به عنوان صفت امام زمان گفته نشده است. یقینا امام زمان فرزندی به نام صالح ندارند اما چون پدر همه صلح ها، صمیمیت ها و آرامش ها و نیکی هاست از این لحاظ اباصالح می گویند. پس یعنی امام حسین این قدر غرق در خدا هستید این قدر بندگی خدا را به زیبایی می کنید که این کنیه ی ابا عبدالله را خدا به تو داده است. 🔹 ادامه دارد ... 🎤استاد احسان عبادی 10 🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘 ============== @matn_chanell
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎤📝🎤📝🎤📝🎤 📜تفسیر مناجات خمس عشر 📝متن فایل شماره 18 ⏪قسمت بیست و هفتم (بخش 1⃣ از 2⃣) 💢مناجات مفتقرین؛ 👈از فقر می آید مناجات کسانی که نیازمندند، یعنی در این مناجات شما داری فقر و نیازمندی خودت را به خدا.. یعنی پله پله دارد کلاست بالا می آید. اول توبه کردی، بعد از نفس خودت در مناجات دوم شکایت کردی و بعد در مناجات سوم با ترس سمت خدا آمدی، در مناجات چهارم ترست که ریخت با امید آمدی، در مناجات پنجم رغبت کردی به سمت خدا، در مناجات ششم به خاطر همه‌ی اینها خدا را شکر کردی، در مناجات هفتم به خدا گفتی خدایا می‌خواهم مطیع تو بشوم، 📃در مناجات هشتم گفتی خدایا نه تنها مطیع که می‌خواهم مرید تو بشوم! در مناجات نهم گفتی خدایا نه تنها مرید می‌خواهم محب تو هم بشوم چون بعضی ها ممکن است مرید باشند ولی محبت قلبی یشان کامل نباشد، بعد در مناجات دهم راه توسل را یاد گرفتی، حالا در مناجات یازدهم داری یاد می‌گیری چطور به سمت خدا اظهار فقر و بی‌نیازی بکنی! واقعا امام سجاد (ع) چه کلاس بندی کرد برای این مناجات ها! پله پله دارد کلاس تو را بالا می آورد. ♨️«إِلَهِی كَسْرِی لاَ یَجْبُرُهُ إِلاَّ لُطْفُكَ وَ حَنَانُكَ..» خدایا شکست مرا جز لطف و مهر تو چیز دیگری نمی‌تواند جبران کند «وَ فَقْرِی لاَ یُغْنِیهِ إِلاَّ عَطْفُكَ وَ إِحْسَانُكَ» و فقر من را (فقر معنوی) جز توجه و احسان تو هیچ چیز دیگری نمی‌تواند برطرف بکند. دیدید آنهایی که کمبود محبت پیدا کردند، کمبود معنویت پیدا کردند، می روند سمت آهنگ و رقص و چیزهای دیگر! نمی شود توهم هست، توهم! هر چیزی می خواهید سمت خداست.👉 🔘«وَ رَوْعَتِی لاَ یُسَكِّنُهَا إِلاَّ أَمَانُكَ» خدایا ترس و وحشت من را جز امان تو آرام نمی‌کند، از ناحیه‌ی تو من یک امانی می‌خواهم، اگر من بدانم تو هوای من را داری پشتم به تو گرم است، آن وقت من هم نسبت به تو دلم قرص می شود! «وَ ذِلَّتِی لاَ یُعِزُّهَا إِلاَّ سُلْطَانُكَ» خدایا خواری من را جز سلطنت تو چیزی به عزت نمی تواند تبدیل بکند و جز فضل تو هیچ چیزی من را به آرزویم نمی‌رساند و فقر و احتیاج من را هم جز لطف و احسان تو هیچ چیزی پر نمی‌کند و حاجت من را هیچ کسی جز تو بر نمی آورد. 💠«وَ كَرْبِی لاَ یُفَرِّجُهُ سِوَى رَحْمَتِكَ» خدایا جز رحمت تو هیچ چیزی گره از کار من باز نمی‌کند. وقتی به مشکلی بر می خوریم به جای اینکه مستقیم برویم سراغ پارتی و امثال اینها.. مستقیم برویم سراغ اصل کار، خدا! بدانکه خدا صدایت را می شنود، گوش می دهد «وَ ضُرِّی لاَ یَكْشِفُهُ غَیْرُ رَأْفَتِكَ» و درماندگی من را جز مهر تو هیچ چیز برطرف نمی‌کند. یا کاشف الضر که می گوییم اینجاست، بفهمیم که جز خدا هیچ چیز دیگر نمی‌تواند حل کند. 😔«وَ غُلَّتِی لاَ یُبَرِّدُهَا إِلاَّ وَصْلُكَ..» و خدایا سوز دل من را جز وصل تو هیچ چیزی فرو نمی‌ نشاند. «وَ لَوْعَتِی لاَ یُطْفِیهَا إِلاَّ لِقَاؤُكَ..» و شعله ی درون من را هم خدایا جز لقای تو هیچ چیزی خاموش نمی‌کند. عشق به سمت خدا یعنی این! یعنی بگویی خدایا من تا در نمازهایم، در دعاهایم گریه‌ نکنم، تا نزدیک تو نشوم، تا محبتم به سمت تو بیشتر نشود، هیچ چیز دیگری من را ارضا نمی‌کند! 🔗ادامه دارد.. 🎤استاد احسان عبادی 27 🎤📝🎤📝🎤📝🎤 =============== @matn_chanell
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘 💠تفسیر زیارت عاشورا ✍برگرفته از فایل شماره (۲) ⬅️قسمت یازدهم 3⃣-این تفسیر نسبت به ۲ دلیل دیگر کامل تر است. عبدالله یعنی بنده ی خدا. پس اباعبدالله یعنی پدر بنده ی خدا. یعنی امام حسین (ع) پدر همه است؟ منظور پدر روحانی و پدر معنوی کسانی است که راه خدا را طی می کنند و اگر قیام امام حسین نبود اسلامی هم نبود. تمام کسانی که سیر و سلوک می کنند و به قول معروف عارف هستند پدر معنوی و روحانی یشان امام حسین است و مدیون ایشان هستند. 🔹علامه طباطبایی می فرماید؛ توسل به امام حسین (ع) برای کسانی که می خواهند به مسیر سیر و سلوک برسند بسیار نافع هست. سید علی آقای قاضی هم چنین چیزی مطرح می کند و حتی گفته اگر به خاطر حضور در مجلس اباعبدالله تا صبح بیدار بودید و نتوانستید نماز شب تان را بخوانید اشکالی ندارد. (نماز شب، نه نماز صبح) پس در این تفسیر سوم اباعبدالله یعنی امام حسین پدر معنوی و پدر تربیتی و معرفتی تمام کسانی است که راه خدا را طی می کنند. ✌️دو اباعبدالله داریم:👇 💢امام صادق و امام حسین. امام صادق (ع) فرزندی به نام عبدالله داشت که عبدالله افطح به ایشان می گفتند و بزرگتر از امام کاظم (ع) بود و این تفسیری که فرزند بزرگتر حتما باید امام بشود، نه چنین چیزی نداریم چون با اینکه عبدالله افطح بزرگتر از امام کاظم بود ولی امام کاظم امام شد. بعضی ها می گفتند حضرت علی اکبر (ع) باید بعد از امام حسین امام می شد چون علی اکبر شهید شد بداء صورت گرفت و حضرت سجاد (ع) امام شد که این تفسیر غلطی است. بعضی قبول دارند ولی اکثریت بزرگان این تفسیر را قبول ندارند و چنین چیزی نیست. 📚نکته برای آنهایی که اهل تحقیق هستند: هر جا روایت دیدید که به عربی نوشته «قالَ اَبا عَبْدالله» منظور امام صادق (ع) است و منظور امام حسین (ع) نیست. چون در روایات به امام حسین «قالَ الحُسَیْنِ بن علی علیه السلام» می گویند. 📝تفسیر کلمه ی سلام: گفتیم در «السَّلام عَلَیک..» سلام به معنای سلامتی است و معادل واژه ی سلام درود، زنده باشید و.. عرب های جاهلیت به هم که می رسیدند می گفتند «حیاک الله، خدا تو را زنده بدارد» در فارسی هم درود می گویند. ولی سلام ویژگی هایی دارد که کلمه های دیگر ندارد سلام هم تحیت و هم احوال پرسی و هم دعاست. 📌سلام علیکم یعنی خدا تو را سالم نگه دارد یا به معنی سلم، سلامتی یعنی از طرف من به تو هیچ آسیبی نمی رسد. و ‌باز هم تکرار می کنیم وقتی به امامی «السَّلام عَلَیْک یا..» می گوییم باید بدانیم که این سلام گفتن های ما باید واقعی باشد. یعنی خدای نکرده سلامی بگویید ولی از آن طرف با گناهان خودتان حضرات معصومین را اذیت بکنید. 🔹 ادامه دارد ... 🎤استاد احسان عبادی 11 🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘 ============== @matn_chanell
🎤📘🎤📘🎤📘🎤 ⬅️قسمت سی و هفتم ✍شرح ساده نهج البلاغه (برگرفته از فایل شماره 26) 📄می رسیم به خطبه سیزده نهج البلاغه. در این خطبه حضرت علی (ع) دارد اهل بصره را سرزنش می کند، چرا؟ چون اهل بصره همراه شدند با طلحه و زبیر و عایشه و آن جنگ جمل را راه انداختند. یعنی اهل بصره آنچنان دفاع از حضرت علی نکردند. حضرت اینجا دارد آنها را سرزنش می کند. اگر امام زمانت را یاری نکنی، امام زمانت تو را سرزنش می کند. نکند این سرزنش حضرت علی امروزه توسط امام زمان هم سر من و شما بیاید.❌ 🔆حضرت می گوید که ای اهل بصره شما لشکریان زن بودید و پیروان چهارپا.. یعنی پیرو آن زنی بودید که روی چهارپا نشسته بود، عایشه که سر شتر نشسته بود. تا زمانی که شتر نعره می کشید به صدای آن پاسخ می دادید و جنگ می کردید. یعنی انگار رهبر شما آن شتر شده بود. ❌حتی تا جایی آمده که پشکل آن شتر را به عنوان تبرک می گرفتند و می بوییدند و حتی بعضی ها هم می خوردند، کار ببین به کجا رسید!!! عسکر نام شتر بود. پشکلش شفاست، پشکلش داروست و..!! حضرت علی می گوید که شما پیروان این شتر شده بودید. 🔹اما همین که شتر پی شد.. (پی شد یعنی پاهای شتر را با شمشیر می زنند می افتاد) چون حضرت علی دید رأس فتنه این شتر است و آن کسی که سر شتر سوار است. گفت پس این شتر را بزنیم که غائله بخوابد و دقیقا این کار را کردند. حضرت می گوید وقتی که شتر پی شد، پاهایش یعنی قطع شد و افتاد، شما فرار کردید!! 💢اخلاق شما پست و پیمان های شما بی اعتبار و از هم گسسته است.. اصلا نمی شود به شما اهل بصره اعتباری کرد و پیمانی با شما بست. و دین شما نفاق و دورویی است و آب شما شور و تلخ.. نفاق دارید. ای مسلمان! ای شیعه امام زمان! نکند این حرف ها را امام زمان بیاید و به من و تو بزند. 👈آن کس که در میان شما اقامت گزیند، در دام گناه گرفتار آید و آن کس که از شما دوری گزیند و رخت بربندد رحمت خدا را پیدا می کند.. (راه نجات این است که از بین شما رفت) گویا می بینم خداوند عذاب را از بالا و پایین بر شهر شما فرو فرستاده است و همه آن کسانی که در آن قرار دارند زیر آب غرق شده، تنها کنگره های بلند مسجدتان هم چون سینه کشتی روی آب نمایان است. ♨️حالا تعبیر و کنایه است، من تاریخ را بررسی نکردم که آیا در بصره سیل عظیمی آمده باشد یانه. ولی خُب کنایه است. اگر سیلی هم نیامده باشد بحث کنایه است که شما اسیر عذاب خدا می شوید. چرا؟ چون امام خدا و حجت خدا را یاری نکرده اید. حواسمان جمع باشد عزیزان نکند که ما جزء این گروه و دسته قرار بگیریم که بخاطر یاری نکردن امام زمان عذاب به سر ما بیاید. ⚠️اینها واقعی هست و جای مسخره کردن و تمسخر هم نیست. حواسمان واقعا جمع باشد. این گله های امام علی بود از اهل بصره و نکند که امام زمان از اهل ایران این گله ها را داشته باشد. خدایا پناه می بریم به تو!! قلب آن بزرگوار را به سمت ما متمایل بکن و قلب ما را هم به سمت حضرت متمایل بکن و ما را از دعای خیر آن حضرت بی بهره نکن. 🔹ادامه دارد .. 🎤استاد احسان عبادی 37 🎤📘🎤📘🎤📘🎤 ================ @matn_chanell
کانال مخصوص به متن ها (زیرنظراستادعبادی): 👆👆👆 ⬅️پوستر شماره ۳۷ #شرح_ساده_مناجات_خمس_عشر 📝🔹📝🔹📝 ============= @matn_chanell
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘 💠تفسیر زیارت عاشورا ✍برگرفته از فایل شماره (۲) ⬅️قسمت دوازدهم 🔹«اَلسَّلامُ عَلَیْكَ یَابْنَ رَسُولِ اللهِ..» سلام بر تو ای فرزند رسول خدا 🔹«اَلسَّلامُ عَلَیْكَ یَابْنَ اَمیرِالْمُؤْمِنینَ وَابْنَ سَیِّدِ الوَصِیِّینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْك یَا ابْنَ فاطِمَةَ الزّهراءِ سَیِّدَةِ نِسآءِ الْعالَمینَ..» 👌این فرازها اشاره به اصل و نسب امام حسین (ع) می کند. چرا این قدر مهم است؟؟ چون اگر کسی اصالت خانوادگی اش بالا باشد و از خاندان پاکی باشد دیگر این تهمت های شدید را نمی توان به ایشان زد که نعوذبالله امام حسین خارجی است، از دین برگشته و بر علیه خلیفه وقت قیام کرده.. دارد به نقش تربیتی خانواده و بحث نطفه و.. اشاره می کند. ⁉️اما چرا امام حسین را به رسول الله انتساب می کنند؟ امام حسین که فرزند واقعی پیغمبر (ص) نبود پس چرا به ایشان «یَابْنَ رَسُولِ اللهِ» می گویند؟ ۱- برای نشان دادن انحطاط و فرو پاشی جامعه (که کارش به کجا می رسد؟) که فرزند رسول خدا (ص) را به شدیدترین وجه می کُشند و زن و فرزندش را به اسیری می گیرند. می خواهد این را نشان بدهد که این جامعه ممکن است به یک حدی برسد که فرزند رسول خدا را هم به مقتل و قتلگاه بکشاند. 📖خدا در قرآن با انحطاط کشیدن جامعه دونکته می گوید که اگر دو چیز در جامعه رواج پیدا کند آن جامعه از بین می رود؛👇 1⃣-«أَضَاعُوا الصَّلاةَ» ضایع کردن نماز 2⃣-«وَ اتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ» پیروی از شهوات. خدا می گوید این دو صفت را یک جامعه ای داشته باشد آن جامعه به انحطاط و فرو پاشی می رود. ❌ضایع کردن نماز یعنی؛ انسان می تواند نماز را اول وقت بخواند اما با بهانه های بسیار واهی مثل خرید دارد و فیلم نگاه کند و از این جور بهانه ها به تأخیر می اندازد یا صدای اذان را می شنود انگار نه انگار که اذان می دهد. ❌شهوات هم هر شهوتی می تواند باشد مالی، قدرت و شهوات دیگر. حتی درد به جایی می رسد که طرف می داند این قرضی که دارد می دهد و از طرف بیشتر طلب می کند ربا است. اگر یک ریال هم بیشتر از طرف بگیرید بعد از قرض دادن، حتی ده سال هم بگذارد و یک ریال هم بیشتر بگیرید ربا می شود. طرف می داند رباست اما توجیه می کند و با توجیهات غلط این گناه را انجام می دهد. این دو صفت جامعه را از بین می برد. 🔹ادامه دارد ... 🎤استاد احسان عبادی 12 🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘 =============== @matn_chanell
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا