🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘
💠تفسیر زیارت عاشورا
✍برگرفته از فایل شماره (۳)
⬅️قسمت هفدهم
💢کسی مثل امام حسین (ع) یقینا خونبهایش خیلی باید بالا باشد که خدای متعال بخواهد صاحب دم امام حسین باشد. خونبهای امام حسین از لحاظ ظاهری، همانطور مثل بقیه ی مردم قصاص می شوند قاتلش هم شبیه آنهاست و از نظر مالی همان دیه است که برای بقیه هم هست. اما خونبهای باطنی شهادت امام حسین برقراری کامل قسط و عدل است.
👈یعنی عدالت جهانی برقرار بشود که همه ی ظالمان از بین بروند و همه ی جهان در دست مستضعفین و بندگان صالح خدا بیفتد. به همین خاطر کسی هم که بخواهد این خونبها را بگیرد باید حکومت جهانی داشته باشد که خود شخص حضرت مهدی (عج) است. تمام این مباحثی که راجع به ثارالله برای امام حسین گفتیم برای حضرت امیرالمومنین هم صدق می کند چون می گوید «وَ اﺑْﻦَ ﺛﺎرِهِ» پسر خون خدا، پس حضرت امیرالمومنین هم خون خدا می شود.
🔹«وَ اﻟﻮِﺗْﺮَ اﻟﻤَﻮْﺗُﻮر..» هم سه معنی دارد:👇👇
1⃣-به معنی خون است که طلب دمش هنوز انجام نشده است و در حقیقت تأکیدی بر همان ثارالله است.
2⃣-معنی مشهور «وَ اﻟﻮِﺗْﺮَ اﻟﻤَﻮْﺗُﻮر..» فرد است، تنها شدن. معنی دوم را اینطور می گویند تنها شدن امام حسین (ع) تنها شدن حضرت، بعد از شهادت یارانش در کربلا که تنها شد و کسی در اطرافش نبود.
3⃣-به معنای دُردانه است. یعنی مثل امام حسین (ع) در عالم هستی وجود ندارد (دردانه و تک). امام رضا (ع) می فرمایند: همه ی ما کشتی نجات هستیم ولی کشتی امام حسین سریع تر به مقصد می رسد.
⚠️انسان اینها را یاد بگیرد خیلی خوب است، بفهمد این زیارت عاشورای که می خواند معنی آن چیست و چرا این تعابیر بکار برده شده، برای همین شرح ادعیه خیلی خوب است.
🔹فراز بعدی «السَّلامُ عَلَیْکَ وَ عَلَی الاَرْواح الَّتی حَلَّتْ بِفِنائِك عَلَیْکُمْ مِنِّی جَمیعاً سَلامُ اللهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِی اللَّیْلُ وَ النَّهار..»
♨️«السَّلامُ عَلَیْکَ وَ عَلَی الاَرْواح» (و) که بکار برده شده واو عطف می گویند یعنی جدا می کند. «عَلَیْکَ» یعنی سلام بر تو! به امام حسین دارد می گوید «وَ عَلَی الاَرْواح الَّتی» و بر ارواح پاکی که با تو.. این (و) را آورد تا مقام امام حسین را از مقام سایر اصحابش جدا بکند. می خواهد بگوید مقام امام بالاتر از اصحابش هست تفاوت مرتبه را می خواهد بگوید.
☝️اما از آنجا که هر کسی در جبهه ی حق حضور داشته باشد و در جبهه ی امامی باشد و تمام میل و خواسته های خودش را فدای میل و خواسته ی امامش بکند، هر چه امامش بگوید، چشم بگوید یعنی اطاعت پذیری محض از امامش داشته باشد در حقیقت با آن یکی می شود. به همین خاطر در جلوتر می گوید «عَلَیْکُمْ مِنِّی جَمیعاً» دیگر در ادامه امام حسین را از اصحاب جدا نکرد و خدا با هم آورد.
💠گفتیم زیارت عاشورا حدیث قدسی و از جانب خدا نازل شده. در ادامه خدا هم امام حسین (ع) و هم یارانش را با یک صفت «جَمیعاً» بکار می برد یعنی تمام اصحاب امام حسین اطاعت پذیر محض امام بودند و به همین خاطر در زمره ی خود حضرت قرار گرفتند و تحت ولایت حضرت رفتند.
⚠️منتظر امام زمان (عج) هم در حقیقت باید همین طور باشد و در تمام سکنات و رفتار زندگی خودش همیشه میل امام زمان را بر میل خودش مقدم بداند و آن چیزی که حضرت می خواهند را انجام بدهد نه آن چیزی که دل خودش می خواهد.
🔹 ادامه دارد ...
🎤استاد احسان عبادی
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشورا 17
🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘
=============
@matn_chanell
☀️💠☀️💠☀️💠☀️
📖شرح ساده دعای صحیفه سجادیه
🖋برگرفته از فایل شماره 9
⬅️ قسمت نوزدهم
⚜دعای دوم صحیفه سجادیه را داشتیم بررسی می کردیم، دعایی که امام سجاد (ع) راجع به پیغمبر خدا داشتند می گفتند «وَ والى فيكَ الْاَبْعَدينَ..» و خدایا این پیغمبر تو به خاطر تو از بیگانگان دوری کرد «وَ عادى فيكَ الْاَقْرَبينَ» و با دوستان خودش هم دشمنی کرد. باز هم بر محوریت خدا. «وَ اَدْاَبَ نَفْسَهُ فى تَبْليغِ رِسالَتِكَ» و خودش را در آن رساندن پیغام تو به مردم رنجور ساخت، به خودش سختی داد.
👌اینجا یک نکته ای هم برای خود ما شاید قابل درس باشد که فکر نکنیم کار الهی کردن و تبلیغ دین خدا را کردن خیلی راحت هست، سختی دارد، قطعا سختی هایی دارد و این سختی ها پشتش شیرینی هایی هست، یعنی ما نمی توانیم صرف اینکه بگوییم این کار سخت هست، این کار نشدنی هست، فلان هست.. از زیر کار بیرون بیاییم. نه، کار الهی قطعا سخت هست. شاید تبلیغ دین خیلی سخت باشد، حرف و حدیث هایی که می زنند، متلک هایی که می اندازند، اما پشتش نعمت ها خفته، پشتش زیبایی ها خفته. همه اینها را باید دید.
🔹«وَاَتْعَبَها بِالدُّعآءِ اِلى مِلَّتِكَ» و با فرا خواندن و دعوت کردن مردم ها به سمت دین تو ای خدا، پیغمبر (ص) خودش را به زحمت انداخت «وَ شَغَلَها بِالنُّصْحِ لِأَهْلِ دَعْوَتِك» و خودش را وقف اندرز دادن به مردم کرد «وَ هاجَرَ اِلى بِلادِ الْغُرْبَةِ» و حتی در این مسیر هجرت کرد و راهی دیار غربت شد. یعنی از مکه رفت به مدینه. «وَ مَحَلِّ النَّاْىِ عَنْ مَوْطِنِ..» به سرزمینی دور از وطن و خانواده و زادگاه و شهر خودش کوچ کرد.
💢«وَ مَاْنَسِ نَفْسِهِ، اِرادَةً مِنْهُ لِاِعْزازِ دينِكَ» برای اینکه مردم دین تو را پیروی کنند و دین تو پیروز بشود، سر بلند بشود «وَاسْتِنْصاراً عَلى اَهْلِ الْكُفْرِ بِكَ» و در برابر کفر پیروز بشود. یعنی به خاطر تبلیغ دین پیغمبر این همه سختی کشید. راه تبلیغ دین آن زمان را ببینید چقدر سخت بود!
⚠️چقدر علمای آن زمان حتی علمای زمان قرن های اخیر برای تبلیغ اسلام سختی می کشیدند؛ چقدر خودشان را به زحمت می انداختند. الان همه چیز دست ما هست؛ کامپیوتر، اینترنت، نرم افزارها به راحتی سرچ می کنید، یک کلمه را می خواهید در قرآن پیدا کنید سرچ می کنید، راحت پیدا می کنید! آن زمان نرم افزارها نبود. یک حدیث می خواستی پیدا کنی باید کل کتاب ها را می گشتی! الان نرم افزارها آمده، همه کار را راحت کرده. می گوید آن زمان آن همه سختی کشید پیغمبر، الان چرا ما به راحتی نمی توانیم تبلیغ دین کنیم؟!
🔰«حَتَّى اسْتَتَبَّ لَهُ ما حاوَلَ فى اَعْدآئِكَ» و تا جایی که آنچه در حق دشمنانت خواسته بود محقق گردید «وَاسْتَتَمَّ لَهُ ما دَبَّرَ فى اَوْلِيآئِكَ» و تمام آنچه درباره دوستان تو اندیشیده بود برای او به انجام رسید. پیغمبر (ص) در رابطه با دشمنان خدا از خدا چه می خواست؟ آنها خوار و ذلیل شوند. می بینیم که شدند. و دوستانش را هم دعا کرد که به رشد و تعالی برسند که شدند.
👌عصر حاضر هم همین هست، شما فکر نکنید این دعای پیغمبر در عصر حاضر مستجاب نشده. نخیر، مستجاب شده. هر که راه پیغمبر و آل او رفت به عزت رسید؛ عزتی که حزب الله شیعه و جمهوری اسلامی شیعه دارد؛ این عزت را شما الان کجا می توانید پیدا کنید؟ هر چی می خواهند به او زور بگویند قبول نمی کند، زیر بار زور نمی رود اما آیا همه کشورها اینطوری هستند؟ کشورهای عرب منطقه را ببینید آیا اینطوری هستند؟
🔹ادامه دارد ...
🎤استاد احسان عبادی
#همه_صحیفه_خوان_شویم
#متن_شرح_دعای_صحیفه_سجادیه 19
#سطح_مقدماتی
#دعا
☀️💠☀️💠☀️💠☀️
==============
@matn_chanell
امیرعلی:
🎤📝🎤📝🎤📝🎤
📜تفسیر مناجات خمس عشر
📝متن فایل شماره 19
⏪قسمت سی (بخش 2⃣ از 2⃣)
🔹«وَ اطْمَاَنَّتْ بِالرُّجُوعِ اِلى رَبِّ الْأَرْبابِ اَنْفُسُهُمْ» می گوید جانهای آنها در راه بازگشت به خدا مطمئن شده «یَا أَیَّتُها النَّفسُ المُطمَئِنَّة» مطمئن هستند که به سمت خدا می آیند «وَ تَيَقَّنَتْ بِالْفَوْزِ وَ الْفَلاحِ اَرْواحُهُمْ» روحشان به سمت رستگاری یقین پیدا کرده.
👈«وَ قَرَّتْ بِالنَّظَرِ اِلى مَحْبُوبِهِمْ اَعْيُنُهُمْ» دیدگان آنها به واسطه ی دیدار محبوب روشن شده، و به واسطه رسیدن به مقصود و آرزوهای خودشان آرامش پیدا کردند و سوداگری و تجارت اینها به واسطه فروختن دنیا به آخرت کاملاً سودمند شده. می خواهد به ما یاد بدهد کسی که می خواهد به سمت خدا مسیر عرفان را طی کند دیگر نباید اسیر دنیا شود، دنیا داشته باشد اما اسیر دنیا نشود.⚠️
💢«اِلهى ما اَلَذَّ خَواطِرَ الْإِلْهامِ بِذِكْرِكَ عَلَى الْقُلُوبِ» چقدر لذیذ است یاد تو در دلها که به وسیله الهام خطور می کند. خدایا یاد تو که در دلها بیفتد چقدر لذیذ و زیباست و چقدر شیرین است سیر به سمت تو با مرکب اندیشه ها! یعنی اگر می خواهی به سمت خدا بروی باید با تفکر در وجود خودت، در اینکه کجا هستی؟ کجا می خواهی بروی! از کجا آمدی؟ در تمام اینها تفکر کنی تا به آن مسیر برسی.⚠️
✨«وَ ما اَطْيَبَ طَعْمَ حُبِّكَ، وَ ما اَعْذَبَ شِرْبَ قُرْبِكَ» و چقدر گواراست طعم دوستی تو و چه شیرین است شربت قرب تو!! «فَاَعِذْنا مِنْ طَرْدِكَ وَ اِبْعادِكَ» خدایا ما را از راندن و دور کردنت پناه بده، یعنی دور نشویم از سمت تو! «وَ اجْعَلْنا مِنْ اَخَصِّ عارِفيكَ» اینکه می گویم مؤمن نباید حداقل طلب باشد؛ اینجا نه تنها از خدا می خواهی تو را عارف قرار دهد بلکه می خواهی از مخصوص ترین آنها قرار دهد «وَ اَصْلَحِ عِبادِكَ» از شایسته ترین بندگان!
✅«وَ اَصْدَقِ طآئِعيكَ» و تو را خدا از راستگوترین فرمانبرداران قرار بدهد «وَ اَخْلَصِ عُبَّادِكَ» و تو را از مخلص ترین و خالص ترین بندگان قرار دهد «يا عَظيمُ يا جَليلُ، يا كَريمُ يا مُنيلُ بِرَحْمَتِكَ وَمَنِّكَ يا اَرْحَمَ الرَّاحِمينَ» در این دعا فقط چیزهای کلاس بالا از خدا خواستی، چون می خواهی به درجه معرفت خدا برسی دیگر بحث توبه پیش نمی آید چون اینجا دیگر بالاتر از توبه است! چون توبه را در مراحل قبلی پشت سر گذاشتی دیگر بحث توبه را مطرح نمی کنی و مستقیم سر اصل مطلب می روی و چیزهایی را از خدا می خواهی که تو را به مسیر قرب خدا بیشتر نزدیک کند.
🔗ادامه دارد..
🎤استاد احسان عبادی
#متن_تفسیر_مناجات_خمس_عشر 30
#سطح_مقدماتی
#مناجات
🎤📝🎤📝🎤📝🎤
===============
@matn_chanell
🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘
💠تفسیر زیارت عاشورا
✍برگرفته از فایل شماره (۳)
⬅️قسمت هجدهم
🔹«حَلَّتْ بِفِنائِكَ..»
👈ما یک فَنا داریم و یک فِنا داریم این خیلی مهم است، چون در بعضی جاها اشتباه ترجمه کردند. وقتی فَنا بگوییم یعنی نابودی و هلاکت، طرف به فَنا رفت اما فِنا که اینجا هم فِنا است. یعنی آستان و درگاه، یعنی آن ارواحی که حل شده باشند در آستان امام حسین (ع)، نه اینکه در خود امام حل شده باشد. در آستان ولایت آقا ابا عبدالله اصحاب حل شدند. پس این «بِفِنائِكَ» هلاکت و نابودی نیست، منظور آستان و درگاه امام حسین است.
⚜همانطور که مقام امام حسین با اصحاب فرق می کرد و خدا در اول زیارتنامه جدا آورد. خود اصحاب هم مقامشان با همدیگر فرق می کرد، یقینا همه ی شهدای کربلا در بهشت در یک مقام نیستند کسی مثل حبیب بن مظاهر مقامش بسیار بالاتر است یا افراد دیگری که از حبیب پایین تر بودند مقامشان پایین تر است. ولی چون همه ی آنها خودشان را به امام حسین پیوند زدند و حسینی شدند اگر اینطور بگوییم، خدا همه یشان را با صفت «جَمِعیاً» با هم آورد و برای آنها تفاوت قائل نشد.
🔹«اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهار» یعنی همیشه تا زمانی که روزها و شب ها باشد من این سلامم را به امام حسین می دهم و جالب این است می گوید «سَلامُ الله» یعنی سلام خدا، یعنی زائر حتی خودش را شاید لایق این نداند که به امام حسین سلام کند، سلام را از جانب خدا به امام حسین می دهد.
🔹«اَبَداً ما بَقیتُ» یعنی همیشه، همیشه به یاد امام حسین (ع) هستم. یکی از اسرار اینکه آدم زیارت عاشورا را در طول روز تقسیم کند و صد بارش را بگوید همین است در طول روز به یاد امام حسین است و این ذکر را می گوید و مداومت دارد.📿
🔹«یا اَباعَبْدِاللَّهِ لَقَدْ عَظُمَتِ الرَّزِیَّهُ وَ جَلَّتْ وَ عَظُمَتِ الْمُصیبَهُ بِکَ عَلَیْنا وَ عَلى جَمیعِ اَهْل ِالاِْسْلامِ و َجَلَّتْ وَ عَظُمَتْ مُصیبَتُکَ فِى السَّمواتِ عَلى جَمیعِ اَهْلِ السَّمواتِ» در این فراز می گوید امام حسین (ع) مصیبت تو، آن بلایی که سر تو آمد بر ما عظیم بود و ما را خیلی داغدار کرد، نه تنها بر ما بلکه بر تمام اهل اسلام و حتی اهل آسمان ها. در حقیقت به نوعی اهل زمین را هم شامل می شود.
⚠️ نکته: چرا خدا از این جنایتی که در حق امام حسین (ع) بکار برده شد یک تعبیر عظیم دارد و می گوید جنایتی عظیم در حق امام شد؟!👇
💢اینجا خدا دارد جرم را معرفی می کند چون در فرازهای بعدی ما به لعنت کردن می رسیم. وقتی می خواهیم دشمنان امام حسین (ع) را لعنت کنیم خدا اول جرم ایشان را بیان می کند تا بدانیم به چه علتی داریم ظالمین را لعنت می کنیم، چون لعن های زیارت عاشورا بیشتر از سلام هایش است به همین خاطر خدا باید به ما بگوید دلیل این لعن ها برای چه است و به چه علتی لعنت می کنیم.
👌در قانون خودمان هم داریم هر چه جرم بزرگتر باشد، مجازاتش هم سنگین تر است. اینجا هم دارد می گوید این لعنت هایی که شما می کنید به خاطر این ظلم بزرگی است که اینها کردند و اینقدر این ظلم بزرگ بود که نه تنها تمام اهل زمین بلکه تمام اهل آسمان ها هم به گریه افتادند و بر مصیبت امام حسین (ع) عزاداری کردند.
🔹 ادامه دارد ...
🎤استاد احسان عبادی
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشورا 18
🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘
==============
@matn_chanell
🎤📘🎤📘🎤📘🎤
⬅️قسمت چهل
✍شرح ساده نهج البلاغه
(برگرفته از فایل شماره 29)
📖خطبه شانزده نهج البلاغه، این خطبه از نخستین خطبه یا می توانیم بگوییم نخستین خطبه از خطبه هایی است که حضرت بعد از قتل عثمان و به حکومت رسیدن خودشان در مدینه فرمودند.
📌در قتل عثمان معاویه نقش اساسی را داشت، آنها می خواستند عثمان را محاصره کنند و بکشند و حضرت علی مخالف این کار بود. اینکه حضرت علی (ع) مخالف قتل عثمان بود نه اینکه طرفدار عثمان باشد و... نه، بحث این است که حضرت علی نمی خواست خلیفه کشی باب بشود و از طرفی چون عثمان هم نقش نفر اول اسلام آن زمان را داشت، حضرت نمی خواست نفر اول اسلام آن زمان کشته شود.
👈چون جامعه از بین می رفت، نظم و انضباط جامعه اجتماعی و اسلامی از همه چیز بالاتر است. یکی از دلایلی هم که رهبری از هر رئیس جمهوری حمایت می کند این است چون رئیس جمهوری رئیس دولت است، دولت شکست بخورد مردم شکست می خورند. پس از این بُعد دوستان خواهشا به قضایا نگاه بکنند.
🔰حضرت به عثمان کمک می کرد که کشته نشود. یک زمانی هم چند ساعت آب را بر عثمان بستند و امیرالمؤمنین (ع) حالا یا خودشان یا فرزندانشان آب به عثمان رساندند و جالب است که همین عثمان و همان کسانی که در جنگ جمل جلوی حضرت علی ایستادند، همین ها در قتل عثمان شرکت داشتند.
👈و با فشار روانی که معاویه راه انداخت کار را به جایی رساند که حضرت علی را قاتل عثمان معرفی کرد و در جنگ صفین به همین خاطر یک عده از مسلمانان یار معاویه شدند، که می خواستند انتقام عثمان را از علی (ع) بگیرند. یعنی آنها هم فکر نکنید که خیلی کافر بودند نه اسما مسلمان بودند ولی تحت تأثیر جنگ روانی معاویه به این باور رسیدند که قاتل جناب عثمان حضرت علی است. خیلی جنگ روانی اثر دارد.
📜این خطبه هم از همین خطبه هاست که در مدینه ایراد شد. پس حضرت علی هم در هنگام گرفتن خلافت در مدینه بود نه در کوفه. بعدا محل خلافت را به کوفه رساندند. این خطبه چند تا محور دارد: 👇
💠اول هشدار امیرالمؤمنین به همه مردم درباره امتحاناتی که در پیش رو دارند، حضرت آنها را هشدار می دهد و این زمان را به زمان پیغمبر (ص) تشبیه می کند که مردم از جاهلیت به دوران نور هدایت شدند. انحرافاتی که بعد از پیغمبر آمد، تبعیض در بیت المال که یک عده می خواستند که نیاز به انقلابی داشت که حضرت ایجاد کرد. بعد حضرت علی اشاره می کند در ضمن این خطبه شانزده، مردم را به اینکه تاریخ بخوانید، از گذشتگان عبرت بگیرید.
💠در بحثی از این خطبه حضرت علی خطا و گناه را با تقوا و پرهیزکاری مقایسه می کند و سر انجام هر کدام را نشان می دهد که چطور گناهان قابل کنترل نیستند و مسیر تقوا و پرهیزکاری کاملا قابل کنترل است.
💠در قسمت بعدی خطبه اشاره کوتاه و پر معنا به مسئله حق و باطل می کنند و به مردم هشدار می دهد که از کمی طرفداران حق و زیادی باطل وحشت نکنید. راه حق را جلو بروید که پیروزی در انتظار شماست. امثال این جملات را زیاد از رهبری شنیدید که از کمی خودتان نترسید و از زیادی دشمن نترسید و راهتان را جلو بروید و خدا کمک خواهد کرد. حرف های حضرت آقا دقیقا حرف های نهج البلاغه است.
🔹ادامه دارد ..
🎤استاد احسان عبادی
#شرح_ساده_نهج_البلاغه
#متن_شرح_ساده_نهج_البلاغه 40
#سطح_مقدماتی
#خطبه
🎤📘🎤📘🎤📘🎤
===============
@matn_chanell
🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘
💠تفسیر زیارت عاشورا
✍برگرفته از فایل شماره (۳)
⬅️قسمت نوزدهم
🔹«فَلَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً اَسَّسَتْ اَساسَ الظُّلْمِ وَ الْجَوْرِ عَلَیْکُمْ اَهْلَ الْبَیْتِ وَ لَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً دَفَعَتْکُمْ عَنْ مَقامِکُمْ وَاَزالَتْکُمْ عَنْ مَراتِبِکُمُ الَّتى رَتَّبَکُمُ اللَّهُ فیها وَ لَعَنَ اللَّهُ اُمَّهً قَتَلَتْکُمْ وَ لَعَنَ اللَّهُ الْمُمَهِّدینَ لَهُمْ بِالتَّمْکینِ مِنْ قِتالِکُمْ» (این فراز خیلی مهم است)
⚠️خدا ۴ گروه را در اینجا لعنت می کند: چون زیارت عاشورا حدیثی قدسی است به همین خاطر می گوییم خود خدا لعن می کند👇👇
💢گروه اول:
🔹«اُمَّةً اَسَّسَتْ اَساسَ الظُّلْمِ..»
👈امتی که اساس ظلم را پایه ریزی کردند. این گروه اول که توسط خدا لعن می شود آنهایی هستند که ظلم را علیه اهل بیت پایه گذاری کردند. یعنی چه کسانی؟ قضیه ی همان سنت حسنه و سنت سیئه است. کسی که سنت حسنه و کار نیکی پایه گذاری بکند تا قیام قیامت هر کسی آن کار را انجام بدهد برای آن هم می رود، اما برعکس کسی که کار بدی را پایه گذاری کند تا قیام قیامت هر کسی آن را انجام دهد آن کار بد برای او هم می رود. در مورد اهل بیت هم همین است می گوید آن کسانی که ظلم را در حق اهل بیت پایه گذاری کردند.
💢گروه دوم:
🔹«لَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً دَفَعَتْکُمْ عَنْ مَقامِکُمْ وَاَزالَتْکُمْ عَنْ مَراتِبِکُمُ» می گوید لعنت کند آن قومی را که شما را از مقامتان و از رتبه تان دفع کرد و نگذاشت به آن مقامتان برسید.
👈اینجا به همان بحث سقیفه می رسیم. در حقیقت این را می خواهد بگوید که اگر می خواهید ظالمان به امام حسین (ع) را لعنت کنید فقط به یزید و شمر لعنت نکنید. گذشته را نگاه کنید که این ظلم از کجا شروع شد و پایه گذاران این ظلم چه کسانی بودند، سر دسته و سر ریشه را لعنت کنید.
↖️درست است افرادی که عامل بودند باید لعنت کرد، ولی این افراد عامل چه شد که به اینجا رسیدند؟ چه شد شمر که جانباز جنگ صفین است به اینجا رسید! چه شد که عمر سعدی که هم بازی امام حسین (ع) بود کارش به این جا رسید!؟ چه شد زبیری که پسر عمه ی حضرت امیرالمؤمنین بود کارش به جایی رسید که رو در روی حضرت علی ایستاد! می گوید سر دسته ها را نگاه کنید سر منشأها را نگاه کنید.
💢گروه سوم:
🔹«وَ لَعَنَ اللَّهُ اُمَّهً قَتَلَتْکُمْ..»
👈اینجا به قاتلان مستقیم حضرت می رسیم، آن کسانی که در آن صحرای کربلا حضور داشتند و امام را شهید کردند، همان شمر و عمر سعد و...
💢گروه چهارم:
🔹«وَ لَعَنَ اللَّهُ الْمُمَهِّدینَ لَهُمْ بِالتَّمْکینِ مِنْ قِتالِکُمْ» ممهدین یعنی آماده کنندگان، زمینه سازان.
👈این چهارمین گروه، هم کسانی هستند که در جنگ شرکت نداشتند اما به هر طریقی زمینه ساز بودند. (بعضی ها می گویند ما ممهدین ظهور هستیم یعنی زمینه سازان ظهور، آماده کنندگان ظهور).
🔹 ادامه دارد ...
🎤استاد احسان عبادی
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشورا 19
🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘
=============
@matn_chanell
امیرعلی:
☀️💠☀️💠☀️💠☀️
📖شرح ساده دعای صحیفه سجادیه
🖋برگرفته از فایل شماره 9
⬅️ قسمت بیستم
📌«فَنَهَدَ اِلَيْهِمْ مُسْتَفْتِحاً بِعَوْنِكَ، فى اَوْلِيآئِكَ، وَمُتَقَوِّياً عَلى ضَعْفِهِ بِنَصْرِكَ» پس در حالی با کافران به جنگ برخاست که به یاریت خواهان پیروزی بود و با نیرویت بر ناتوانی خویش چیرگی می خواست. یعنی پیغمبر از خدای متعال طلب کمک می خواست..
👈«فَغَزاهُمْ فى عُقْرِ دِيارِهِمْ» و در دل خانه هایشان با آنها به نبرد پرداخت. این خیلی مهم هست، نکته نظامی هست. یعنی وقتی می خواهی با دشمن خودت جنگ کنی در خانه خودت با دشمن نجنگد، زمین بازی زمین دشمن باید باشد. در زمین آنها باید بجنگی. در خانه خودت بجنگی که دیگر فایده ای ندارد. «وَ هَجَمَ عَلَيهِمْ فى بُحْبُوحَةِ قَرارِهِمْ» و ناگاه در استراحتگاه هایشان بر آنها تاخت «حَتّى ظَهَرَ اَمْرُكَ، وَ عَلَتْ كَلِمَتُكَ» تا فرمان و حق تو آشکار بشود «وَ لَوْكَرِهَ الْمُشْرِكُون» هر چند مشرکان نپسندند.❌
🔆«اَللَّهُمَّ فَارْفَعْهُ بِما كَدَحَ فيكَ اِلَى الدَّرَجَةِ الْعُلْيا مِنْ جَنَّتِكَ» خدایا پیغمبر را به پاس رنجی که در راه تو کشید به عالی ترین مرتبه های بهشت خودت بالا ببر. اول می گوید سختی در راه دین کشید؛ حالا این سختی کشیدن در راه دین انسان را لایق بالاترین درجات بهشت هم می کند. «وَ لايُوازِيَهُ لَدَيْكَ مَلَكٌ مُقَرَّبٌ، وَ لانَبِىٌّ مُرْسَل» آنجایی که هیچ فرشته ای مقرب و پیامبر مرسلی در جایگاه و مرتبه و نزدیکی نسبت به تو بالاتر از پیامبر نباشد. یعنی پیامبر بالاتر باشد.
💠«وَ عَرِّفْهُ فى اَهْلِهِ الطّاهِرينَ وَ اُمَّتِهِ الْمُؤْمِنينَ مِنْ حُسْنِ الشَّفاعَةِ اَجَلَّ ما وَعَدْتَهُ» خدایا افزون بر آنچه به او وعده دادی، شفاعتش را هم در حق خاندان پاک و امت با ایمانش پذیرا باش. «وَ اُمَّتِهِ الْمُؤْمِنين»! پس اینجا معلوم می شود شفاعت پیغمبر برای هر انسانی نیست، هر کسی بیاید ادعا بکند من نماز می خوانم و روزه می گیرم پس مشمول شفاعت پیامبر هستم نخیر، اینجا امام سجاد (ع) دارد می گوید: خدایا امت مومنین! شفاعت پیغمبر را در حق آن امت مومن خودش برآورده کن. حواسمان جمع باشد شفاعت نصیب هر کسی نمی شود!⚠️
♨️«يا نافِذَ الْعِدَةِ، يا وافِىَ الْقَوْلِ، يا مُبَدِّلَ السَّيِّئاتِ بِاَضْعافِها مِنَ الْحَسَناتِ» بعد دارد خدا را قسم می دهد، ای وعده گذار، ای کسی که وعده می دهی، ای ادا کننده حق سخن، ای کسی که بدی ها را با خوبی های چند برابر جبران می کنی. خدا اینطوری هست کسی که توبه می کند خدا گناهانش را می بخشد، اما آن وعده ای که داده که گناهانت را هم تبدیل به خوبی می کنم، این در ابتدای توبه کردن نیست، این را یادتان باشد.
👈در ابتدا که انسان توبه می کند خدا گناهانش را می بخشد. گناهان پاک شد و تمام شد. اما چه وقتی آن گناهان تبدیل به حسنات می شود؟ طبق آیه قرآن که ما گناهان شما را تبدیل به ثواب می کنیم؛ وقتی که شما در مسیر توبه خودت ثابت قدم باشی. مسیر توبه خودت را برداری و در آن راه ثابت قدم باشی.⚠️
🌷«اِنَّكَ ذُوالْفَضْلِ الْعَظيمِ» همانا که تو فضل و بخشش بزرگی داری و بخشنده و بزرگواری. این هم دعای دوم امام سجاد (ع) که در حق پیامبر (ص) و آل او بود. پس بدانیم آداب دعا کردن این است که اول حمد خدا را بجا بگذاریم و سپس صلوات بر پیغمبر و آل محمد و سپس دعا کردن.
🔹ادامه دارد ...
🎤استاد احسان عبادی
#همه_صحیفه_خوان_شویم
#متن_شرح_دعای_صحیفه_سجادیه 20
#سطح_مقدماتی
#دعا
☀️💠☀️💠☀️💠☀️
==============
@matn_chanell
🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘
💠تفسیر زیارت عاشورا
✍برگرفته از فایل شماره (۳)
⬅️قسمت بیستم
⭕️گروه چهارم که مورد لعنت خدا گفتیم هستند «الْمُمَهِّدینَ» به دو دسته می شوند:👇
1⃣-افرادی که با حدیث سازی و نشر دروغ و فتوای جاهلانه باعث این شدند که مردم به سمت یزید بروند. مثلا شریح قاضی، پول گرفت و فتوا برای جنگ با امام حسین (ع) را داد. شریح مستقیما در کربلا حضور نداشت ولی با آن فتوایی که داد زمینه ساز بود.
👈وقتی هانی را دستگیر و به کاخ عبیدالله بن زیاد بردند، قبیله هانی دور کاخ را گرفتند و محاصره کردند و گفتند هانی بزرگ قبیله ما را تحویل بده. عبیدالله آمد بالای کاخ و گفت اگر شریح قاضی که همه ی شما می شناسیدش و مردم به او اعتماد دارند داخل کاخ بیاید و هانی را ببیند و شهادت بدهد که هانی سالم و ما کاری با او نداشتیم شما مردم قبول می کنید؟ مردم گفتند بله قبول می کنیم.
🔰شریح رفت و با آنکه آنها هانی را شکنجه کرده بودند به دروغ گفت هانی سالم است و مشکلی ندارد و باعث شد مردم از کنار کاخ متفرق بشوند. اگر شریح قاضی حقیقت را می گفت مردم به کاخ عبیدالله می ریختند و مسیر تاریخ عوض می شد. یعنی شریح با این کار خود و آن فتوای جاهلانه ای که داد درست است که در کربلا حضور نداشت اما زمینه ساز قتل امام حسین (ع) بود.
2⃣-دسته ی دوم ممهدین؛ آنهایی که به خاطر دنیا طلبی و وعده ریاست و جاه طلبی جنگ نکردند کنار کشیدند یا در یک کلام می توانیم سکوت خواص بگوییم. عبیدالله سکه های طلا آورد و بزرگان قوم ها و عشیره ها همه را با پول خرید.
⚠️درست است این دو دسته در جنگ امام حسین (ع) شرکت نکردند اما با کاری که کردند زمینه را برای قیام علیه امام آماده کردند. یعنی خدا اینطور می گوید نه دیگران را فریب بدهید و نه فریب بخورید. فریب خوردگان هم اینجا لعنت می شوند. یعنی فردای قیامت نمی توانیم عذر و بهانه بیاوریم خدایا فلانی ما را فریب داد. نمی توانیم چنین بهانه ای را بیاوریم بلاخره جرمی مرتکب شدیم چه فریب خورده باشیم یا نخورده باشیم باید تاوان فریب خوردنمان را هم بدهیم.
☝️اینجاست که می طلبد انسان مطالعه بیشتری داشته باشد، بصیرت خود را بالاتر ببرد و حواسش باشد هر چیزی که دیگران می گویند را عمل نکند. خیلی از این افراد شیاد و مدعی دروغین و دجال که مردم را فریب می دهند از جهل مردم سوء استفاده می کنند و مردم نمی توانند عذر و بهانه ای بیاورند که ما فریب این فرد را خوردیم. خدا به انسان عقل و هوش و شعور داده است انسان باید خودش دنبال مطالب برود و یاد بگیرد، فلان کس آن حرف را زد برود تحقیق کند و ببیند حرفش چیست و منبعش کجاست!
❌متأسفانه این در جامعه ی ما کم شده است، و سکوت خواص هم که خود ما با چشممان فتنه ی ۸۸ یک نمونه از فتنه را دیدیم که چقدر از خواص سکوت کردند و به تعبیر مقام معظم رهبری لغزیدند و مردود شدند. اگر خواص جامعه در فتنه ۸۸ که بعضی هایشان سکوت کرده بودند پای کار می آمدند مطمئنا غائله خیلی زودتر ختم می شد و نیازی به ۹ دی نبود. این سکوت خواص همیشه بود و متأسفانه همیشه خواهد بود تا ظهور امام زمان (عج) که این قضیه از بین برود.
🔹 ادامه دارد ...
🎤استاد احسان عبادی
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشورا 20
🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘
================
@marefatemahdavi
امیرعلی:
🎤📝🎤📝🎤📝🎤
📜تفسیر مناجات خمس عشر
📝متن فایل شماره 20
⏪قسمت سی و یکم
(بخش 1⃣ از 2⃣)
📿مناجات ذاکرین:
در این مناجات امام محورهای اصلی که از خدا می خواهد این است که می خواهد عدم توانایی ما انسان ها را به خدا برساند درباره ی گفتن ذکر خدا در حد اینکه حقش بیان بشود. خُب نمی توانیم در آن حد ما ذکر خدا را بکنیم و بعد می خواهد بگوید که اگر خداوند فرمان نمی داد ما نمی توانستیم او را یاد کنیم. در حقیقت ذکر خدا منتی است که از سوی خدا بر انسان قرار داده می شود.
🔹«اِلهى لَوْ لاَ الْواجِبُ مِنْ قَبُولِ اَمْرِكَ، لَنَزَّهْتُكَ مِنْ ذِكْرى اِيَّاكَ» می گوید اگر پذیرفتن فرمان تو واجب نبود، تو خیلی پاک تر از آن حدی بودی که من بخواهم اسم تو را به زبان بیاورم. یعنی اینجا می خواهد بگوید که من انسان نمی توانم، در آن حد نیستم که حتی اصلا ذکر تو را به زبان بیاورم. حالا آن حد شکر که جای خودش! می گوید در آن حدی نیستم که ذکر تو را به جای بگذارم. «عَلى اَنَّ ذِكْرى لَكَ بِقَدْرى لا بِقَدْرِكَ»
👈تازه بگذریم از اینکه ذکری که من از تو می کنم به اندازه فهم خودم است نه به آن اندازه مقام تو. من فهمم در همین حد است که بگویم خدایا صد هزار مرتبه شکرت همین!! بیشتر از این زبانم نمی چرخد اما مقام تو آنقدر بالا است که پیغمبرش گریه می کرد که نمی تواند حد تو را به جای بگذارد «وَ ما عَسى اَنْ يَبْلُغَ مِقْدارى حَتّى اُجْعَلَ مَحَلّاً لِتَقْديسِكَ» خدایا تازه مگر چه اندازه امید دارم که از اینی که هستم مقامم بالاتر برود! من همینی که هستم باشم خودش جای شکر دارد، پایین تر نروم. چه امیدی دارم که من بخواهم بالاتر بروم تا بخواهم تازه در آن محلی قرار بگیرم که لیاقت پیدا کنم برای ذکر تو! واقعا می توانم به چنین مقامی برسم؟
🔆«وَ مِنْ اَعْظَمِ النِّعَمِ عَلَيْنا جَرَيانُ ذِكْرِكَ عَلى اَلْسِنَتِنا» خدایا از بزرگترین نعمت هایی که به ما دادی همین ذکر تو بر زبان ماست! مگر ما می توانیم خدایا بدون توفیق تو، تو را یاد کنیم. گناهکارها را ببین! آنهایی که غرق در گناه هستند ببین، اصلا می توانند خدا را یاد بکنند؟ خدا این توفیق را از آنها گرفته. پس تویی که الان داری خدا را صدا می زنی، تویی که الان داری خدا خدا می کنی چیه که هی می گویی خدا جواب مرا نمی دهد؟ زیر هر یا رب تو لبیک هاست..!! خدا تو را خواسته، خدا به تو انرژی و این توفیق را داده که داری صدایش می زنی عزیز من! پس چرا بقیه نمی توانند صدایش بزنند؟ این یعنی لطف خدا.
💠«وَ اِذْنُكَ لَنا بِدُعآئِكَ وَ تَنْزيهِكَ وَ تَسْبيحِكَ» خدایا تو همین قدر بزرگترین اجازه ای که به ما دادی این است که دعایت بکنیم، تسبیحت بکنیم «اِلهى فَاَلْهِمْنا ذِكْرَكَ فِى الْخَلاءِ وَ الْمَلاءِ، وَ اللَّيْلِ وَ النَّهارِ وَ الْإِعْلانِ وَ الْإِسْرارِ، وَ فِى السَّرَّآءِ وَ الضَّرَّآءِ» پس ذکر خودت را به ما الهام کن! یعنی توفیق بده که تو را ذکر بکنیم. کجا؟ در خلوت، در آشکار، در شب، در روز، در خوشی و ناخوشی. همه جوره تو را یاد بکنیم. خدایا اینطوری نشود که ما فقط در خوشی ها بگوییم خدایا شکرت. خُب بدی رسید چی؟ بدی رسید هم باید بگویی الحمدلله که بدی بالاتر نصیب تو نشد.
🔅«وَ آنِسْنا بِالذِّكْرِ الْخَفِىِّ وَ اسْتَعْمِلْنا بِالْعَمَلِ الزَّكِىِّ» خدایا ما را به ذکر خفی و پنهانت مأنوس کن! ذکر خفی تو یعنی همه جوره تو را ذکر بگوییم حتی وقتی لب ما تکان نمی خورد به یاد تو باشیم. عملمان پاک باشد.
🔗ادامه دارد..
🎤استاد احسان عبادی
#متن_تفسیر_مناجات_خمس_عشر 31
#سطح_مقدماتی
#مناجات
🎤📝🎤📝🎤📝🎤
===============
@matn_chanell
🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘
💠تفسیر زیارت عاشورا
✍برگرفته از فایل شماره (۳)
⬅️قسمت بیست و یکم
🤔سِر تکرار لعن ها چیست؟!
خدا می توانست در همان اول کار برای مجموع آنها لعنت بفرستد و تکرار نکند، اما برای هر کدام این لعن را بکار برد. یکی از موارد مهمی که در دین داریم همین تکرار است که انسان هیچ وقت فراموش نکند و نکته بعدی تکرار مدام لعن باعث می شود نفرت ما از این افراد بیشتر و بیشتر بشود. این تکرارها می خواهد اوج بیزاری و نفرت را در دل ما نسبت به این افراد شقی و ظالم ایجاد بکند.
💢در ادامه این فراز دارد:
«اَشْیاعِهِمْ وَ اَتْباعِهِمْ وَ اَوْلِیائِهِم»
•«اَشْیاعِهِمْ» یعنی پیروان، شیعه امیرالمومنین (ع) نه یعنی پیروان.
•«اَتْباعِهِمْ» یعنی همراهان.
•«اَوْلِیائِهِم» یعنی دوستان.
👌می گوید خدایا من نه تنها نسبت به این چهار دسته اعلام بیزاری می کنم حتی از دوستان و پیروان این افراد هم ابراز نارضایتی و لعن می کنم. این خیلی مهم است در بحث دشمن شناسی که ما فقط دشمن را نبینیم دوستان دشمن را هم ببینیم.
📜امیرالمؤمنین صراحتا در حدیثی فرموند: دوست دشمنان تو هم دشمن تو است. اینجا هم همین است در بحث دشمن شناسی خیلی اثر دارد، اگر واقعا انسان فرازهای زیارت عاشورا مباحثش را خوب یاد بگیرد دیگر اسیر مکرها و مکاری های دشمن نمی شود. پیغمبر (ص) هم می گویند: برای انتخاب همسر یا انتخاب دوست ببینید دوستان و نزدیکان این فرد چه کسانی هستند. ببینید با چه کسانی رفت و آمد می کند و از نزدیکان و آنهایی که با او رفت و آمد می کند، می توانید به خود طرف هم پی ببرید که آن طرف چه طور آدمی است.
☑️در بحث ظلم، وقتی یک ظلمی انجام شد خدا سه دسته را به خاطر این ظلم عذاب می کند؛
1⃣-خود ظالم
2⃣-معاون ظالم است، معاون از عون می آید، عون یعنی کمک کردن، کمک کار ظالم
3⃣-اما دسته سوم ممکن است در این قضیه حضور نداشتن اما راضی به ظلم بودند.
📌این سه دسته را خدا لعن کرده، اولی و دومی مشخص است، اما سومی خیلی مهم است گاها می بینیم بعضی از مردم ما، البته تعدادشان کم است زیاد هم نیستند سریع هر چیزی می شود
می گویند بله، فلسطینی ها حق شان است که اسرائیلی ها آنها را بکشند یعنی در حقیقت به این ظلم اسرائیلی ها طرف راضی است و در گناه آنها هم شریک می شود.
📃حتی روایت هم داریم فردای قیامت انسان دارد می رود ته لباسش یک لکه خون می خورد، می گوید این لکه خون چیست؟ می گویند فلان مظلوم را کشتند و تو به این کشتنش راضی بودی. بر عکس هم هست اگر یک انسانی کار خیری در گذشته ها انجام داد به کار خیر آن هم راضی بودیم آن هم در این وسط است.
📕در نهج البلاغه آمده؛
در جنگ جمل بود که طرف به حضرت امیرالمؤمنین گفت برادر من خیلی دوست داشت در این جنگ حضور داشته باشد و ثواب این پیروزی نصیب او هم بشود، امیرالمؤمنین (ع) گفت نه تنها برادر تو بلکه کسانی که هنوز در صلب پدران و مادران خود هستند و به دنیا نیامده اند و مردمی که در آینده به دنیا می آیند موافق ما و جنگ های ما باشند در این ثواب ها شریکند. این نکته راضی بودند به ظلم بسیار مهم است.
🔹 ادامه دارد ...
🎤استاد احسان عبادی
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشورا 21
🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘
================
@marefatemahdavi
🎤📘🎤📘🎤📘🎤
⬅️قسمت چهل و یکم
✍شرح ساده نهج البلاغه
(برگرفته از فایل شماره 29)
📜ادامه خطبه شانزدهم:
🔆حضرت می فرمایند؛ ذمه ام در گرو این سخنانی است که می گویم و من صدق آن را تضمین می کنم (می گوید به گردنم است باید این حرف ها را به شما بگویم) کسی که عبرت های حاصل از سرگذشت گذشتگان و عذاب های الهی در مورد آنان پرده را از مقابل چشم او نسبت به عقوبت هایی که در انتظارش باشد بردارد، تقوای الهی او را از فرو رفتن در آنگونه بدبختی ها حفظ می کند.
💢می گوید اگر از گذشتگان عبرت بگیری و اگر از آن بدی هایی که گذشتگان کردند و عذاب هایی که سرشان آمد از اینها خوب عبرت بگیری خدا کمکت می کند. می گوید که تقوای الهی او را از فرو رفتن در خطاها نگه می دارد. تو اول باید یک کاری انجام بدهی که شایسته دریافت تقوای الهی باشی. درست است یا نه؟ حضرت امیر می فرمایند شما اگر از گذشتگان عبرت بگیری و بدیهای آنها را تکرار نکنی و خوبی هایشان را تکرار بکنی، خدا کمکت می کند با تقوایی که به تو می دهد.
⚠آگاه باشید آزمون های شما درست همانند روزی که خدا پیامبرش را به مبعوث ساخته است. به خدایی که پیغمبر را فرستاد قسم که همه شما به هم مخلوط و غربال می شوید. به به چه فرازهای مهدوی هم دارد این خطبه!! ما مکرر در مکرر در روایات مهدویت داریم که آزمایش و غربال می شوند شیعیان در هنگام ظهور. اینجا حضرت علی هم همین را می گوید. هر چند این خطبه شانزده برای زمان ظهور نیست ولی همه زمان ها را شامل می شود.
👈و همه شما به هم مخلوط و غربال می شوید و چون محتوای دیگ به هنگام جوشش زیر و رو خواهید شد. آن گاه که افراد پایین نشین بالا نشین و افراد بالا نشین پایین نشین خواهند شد و کسانی که با حیله و تزویر پیشی گرفتند کنار زده خواهند شد و آنهایی که در اسلام جلو بودند اما با دسیسه عقب رانده شدند دوباره بر مسند کارها خواهند گرفت.
⚜به خدا سوگند که هرگز حقیقتی را کتمان نکرده ام و هیچ گاه دروغی نگفتم و موقعیت امروز را از قبل به من خبر داده اند.. اینجا امام دارد به علم و غیب خودش اشاره می کند. امام دارد اشاره می کند که من هیچ وقت به شما دروغ نمی گویم. یعنی پیش بینی ها و پیش گویی هایی که می کنم مطمئن باشید درست خواهد بود و رخ خواهد داد. عبرت بگیرید از گذشتگان! اینکه می گوییم تاریخ بخوانید یکی از مهم ترین موارد و خوبی هایش همین است که انسان وقتی عبرت بگیرد دیگر اشتباه گذشتگان را تکرار نمی کند.
🔹ادامه دارد ..
🎤استاد احسان عبادی
#شرح_ساده_نهج_البلاغه
#متن_شرح_ساده_نهج_البلاغه 41
#سطح_مقدماتی
#خطبه
🎤📘🎤📘🎤📘🎤
===============
@matn_chanell
هدایت شده از کانال مخصوص به متن ها (زیرنظراستادعبادی)
👆👆👆
⬅️پوستر شماره 41
#شرح_ساده_مناجات_خمس_عشر
📝🔹📝🔹📝
==============
@matn_chanell
🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘
💠تفسیر زیارت عاشورا
✍برگرفته از فایل شماره (۳)
⬅️قسمت بیست و دوم
⚠️نکته مهم: یک عده ای شبهه می کنند چرا خداوند در قرآن می گوید فحش ندهید ولی در زیارت عاشورا این همه لعن دارد..؟؟!
👈ما سه کلمه داریم:👇
1⃣- نفرین←به معنای مطلقِ (یعنی کامل، همه، هر زیر مجموعه ای) دعای بد در حق دیگران است. هر دعای بدی که در حق دیگران بکنند زیر مجموعه نفرین قرار می گیرد. مثلا نفرین هایی که در جامعه عرف شده دستت بشکند، بلا سرش بیاید.. هر دعای بدی که در حق دیگران بکنیم نفرین می شود. بعضی جاها برای دشمنان جواز داریم و در حق دشمنان اشکالی ندارد ولی انسان، مسلمین را هیچ وقت نفرین نکند و نهی هم شده که نفرین کند.
2⃣- لعن←به معنای دعا برای دوری از رحمت خداست یعنی خدا هیچ رحمتی برایش نازل نکند. لعن زیر مجموعه ی نفرین است در حقیقت هر لعنی یک نوع نفرین هم است. اما هر نفرینی لعن نیست چرا..؟ چون نفرین مطلق بدی است هر بدی که در حق دیگران بخواهیم. اما در لعن فقط یک بدی را برای طرف می خواهیم آن هم دوری از رحمت خداست و بقیه بدی ها را برای طرف نمی خواهیم. یعنی دیگر از خدا نمی خواهیم دست طرف بشکند.. می گوییم خدایا طرف زنده باشد سالم هم باشد ولی از رحمت تو دور بشود و رحمت تو بر او نازل نشود.
3⃣- سب←مشخص است یعنی فحش. فحاشی به پدر یا مادر انسان، به طرف القاب حیوانات دادند این یک فحش است. قرآن می گوید سومی را ندهید فحش ندهید و الا خود قرآن لعن هم دارد «لعْنَةَ اللهِ عَلَی الْکَاذِبِیِن..» «لَعْنَةَ الله عَلَی الْمُنافِقْین..» آیات نفرین هم دارد «قَاتَلَکُمُ الله» خدا شما را بکشد. قرآن آن چیزی که می گوید نگویید فحش است. به آن خارجی ها، به آن غربی به آن کفار فحش ندهید.
🔰یکی از دوستان امام صادق (ع) کنار امام نشسته بود، او یک کنیزی داشت به کنیزش گفت بیا اینجا ای زنازاده، امام شدیدا ناراحت شد و گفت: من فکر می کردم تو خیلی آدم با تقوایی هستی ولی الان با این فحش به یک کنیز نسبت زنا دادی. گفت امام مادر این کنیزه مشرک است و.. امام گفت درست است که مشرک است اما زناکار که نیست هر دینی برای خودش یک ازدواجی دارد و تو تهمت دروغ به مادرش زدی. به همین خاطر امام صادق با آن فرد دوستی اش را قطع کرد.
👌چقدر خوب است که انسان با آدم های فحاش و بد دهن دوستی نکند. قرآن می گوید فحش ندهید و الا لعن هیچ اشکال خاصی ندارد که بگوییم. در روایتی از امام زمان (عج) است که می فرمایند: کسی که نماز صبحش را از عمد به آخر وقت تأخیر بیاندازد، کسی که نماز مغرب و عشاء خودش را به تأخیر بیاندازد که دیگر همه ستارگان آسمان مشخص شود ملعون است. ملعون نه اینکه خدا به او عذاب بدهد یعنی اینکه این فرد از رحمت خدا بدور است که نمازش را به عمد به تأخیر می اندازد.
💠آیت الله جعفری تهرانی از عرفای بزرگ بود به ایشان می گویند اگر کسی به ما فحش داد ما چه کار باید بکنیم؟ گفت اگر ما فحش بدهیم برای ما تاریکی می آورد و فایده ای ندارد. ایشان توصیه ای کرد که امیرالمومنین (ع) به غلام خودش قنبر کرد:
👈به قنبر فحش دادند، قنبر می خواست جوابش را بدهد ولی حضرت علی به ایشان گفت: آرام باش و سکوت کن و چیزی نگو، که با همین سکوت خود دشمن خودت را خوار و ذلیل می کنی و او را شرمنده می کنی، با همین سکوت خودت خدا را راضی می کنی و شیطان را عصبانی می کنی.
📄در بحث فحش دادن روایت داریم به چند چیز فحش ندهید:
1⃣- خود شیطان، شیطان را هم لعنش کنید فحش ندهید.
2⃣- به حیوانات
3⃣- روزگار (یعنی طرف می گوید عجب روز بدی بود یا عجب روز فلان چیزی بود)
📜روایت داریم؛ شیطان را فحش ندهید لعن کنید، لعنت خدا بر شیطان. انسان در هیچ حالتی نباید فحش بدهد و اگر واقعا عصبانی شد فوقش لعنت بفرستد. فحش دادن برای انسان تاریکی می آورد و عبادت انسان را نابود می کند.
🔹 ادامه دارد ...
🎤استاد احسان عبادی
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشورا 22
🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘
==============
@matn_chanell
☀️💠☀️💠☀️💠☀️
📖شرح ساده دعای صحیفه سجادیه
🖋برگرفته از فایل شماره 10
⬅️ قسمت بیست و یکم
📜دعای سوم صحیفه:
«اَللَّهُمَّ وَ حَمَلَةُ عَرْشِكَ الَّذينَ لايَفْتُرُونَ مِنْ تَسْبيحِكَ..» خدایا حاملان عرش تو، آن ملائکه ای که عرش تو را حمل می کنند، ملائکه ای هستند که هیچ وقت از تسبیح تو سست نمی شوند.
📿پس اینجا این را می رساند که ذکر تسبیح «سبحان الله» گفتن خیلی ذکر عالی هست که در قرآن هم می گوید پروردگارتان را هر صبح شام تسبیح بگویید. اینجا هم دارد می گوید ملائکه ای که مقرب هستند، ملائکه ای که دارند عرش الهی را حمل می کنند هی تسبیح گویانند، مدام سبحان الله سبحان الله می گویند. اهمیت ذکر تسبیح را دارد می رساند نسبت به اذکار دیگر! حالا صلوات بحثش جداست. اذکاری که نسبت به خود خدای متعال هست روی آن تأکید شده حتی در خود قرآن.
👌«لايَسْئَمُونَ مِنْ تَقْديسِكَ» از تقدیس تو، از اینکه تو را ستایش بکنند هیچ وقت خسته نمی شوند «وَ لا يَسْتَحْسِرُونَ مِنْ عِبادَتِكَ» و از عبادت تو هم هیچ وقت خسته نمی شوند «وَ لايُؤْثِرُونَ التَّقْصيرَ عَلَى الْجِدِّ فى اَمْرِكَ» و در اجرای فرمان تو کوتاهی نمی کنند.
💠«وَ لايَغْفُلُونَ عَنِ الْوَلَهِ اِلَيْكَ» و از شیفتگی به سوی تو غافل نمی گردند. از شیفتگی به سوی تو غافل نمی گردند معنای عرفانی عمیقی دارد اما همین قدر بدانید یعنی محبت و دوست داشتن خشک و خالی نسبت به خدا خیلی مطلوب نیست، نه اینکه غلط باشد یعنی اول راه هست یعنی اگر می خواهی نسبت به خدا محبتت بیشتر باشد باید محبت تو به سمت عاشقی بروی، یعنی خیلی بالاتر! واله شدن، یعنی عاشق شدید بشوید. می گوید ملائکه اینطوری هستند عاشق شدید می شوند، غافل نمی شوند.
♨️«وَ اِسْرافيلُ صاحِبُ الصُّورِ، الشّاخِصُ الَّذى يَنْتَظِرُ مِنْكَ الْاِذْنَ» می گوید آن اسرافیلی که قرار هست صاحب صور باشد، چشم براه اجازه فرمان تو هست «وَ حُلُولَ الْاَمْرِ، فَيُنَبِّهُ بِالنَّفْخَةِ صَرْعى رَهآئِنِ الْقُبُورِ» منتظر فرمان تو است که در صور بدمد و زندگان گور را از خواب بیدار بکند «وَ ميكآئيلُ ذُوالْجاهِ عِنْدَكَ، وَالْمَكانِ الرَّفيعِ مِنْ طاعَتِكَ» و آن میکائیلی که نزد تو بلند مرتبه ست به خاطر طاعت تو دارای مکان رفیعی هست.
👌می گوید به خاطر طاعت خوبی که میکائیل کرده خدا مقام بالای به او داده، پس من و شما هم می توانیم با اطاعت خدای متعال مقام بالایی کسب کنیم. پس هر کسی می خواهد در محضر خدا مقامش بالاتر باشد باید اطاعتش بیشتر باشد.
🔆«وَ جِبْريلُ الْاَمينُ عَلى وَحْيِكَ، الْمُطاعُ فى اَهْلِ سَمواتِكَ، الْمَكينُ لَدَيْكَ، الْمُقَرَّبُ عِنْدَكَ، وَالرُّوحَُ الَّذى هُوَ عَلى مَلآئِكَةِ الْحُجُبِ، وَالرُّوحُ الَّذى هُوَ مِنْ اَمْرِكَ، فَصَلِّ عَلَيْهِمْ» و جبرئیل امین آن وحی تو که در بین اهل آسمانهای تو مورد اطاعت است و در پیشگاه تو ارجمند و به درگاه تو مقرب است و روح که بر فرشتگان حجاب گمارده شده است و آن روح که از امر توست پس بر همه آنها درود بفرست.
👈از این تعبیر استفاده می شود که آن ملک روحی که در قرآن اشاره شده «تَنَزَّلُ الْمَلَائِکَةُ وَ الرُّوحُ» فرشته ایست جدای از جبرئیل و جبرئیل نیست. البته بعضی تفاسیر هم، بعضی از روایات هم داریم که مراد از روح را همان جبرئیل دانستند. البته فرق خاصی آنچنان نیست که بخواهیم روی آن.. هر دو فرشته ای هستند بلند مرتبه، چه روح چه جبرئیل! خیلی هم آدم روی این چیزها زوم نکند. بعضی ها ساعت ها تحقیق می کنند که آقا این روح جبرئیل هست یانیست! چکار داری روی این موضوعات، برو مطالب اصلی را یاد بگیر، خیلی روی مباحث فرعی اینقدر زوم نکنیم.
🔹ادامه دارد ...
🎤استاد احسان عبادی
#همه_صحیفه_خوان_شویم
#متن_شرح_دعای_صحیفه_سجادیه 21
#سطح_مقدماتی
#دعا
☀️💠☀️💠☀️💠☀️
==============
@matn_chanell
🎤📝🎤📝🎤📝🎤
📜تفسیر مناجات خمس عشر
📝متن فایل شماره 20
⏪قسمت سی و دوم
(بخش 2⃣ از 2⃣)
🔘«وَ السَّعْىِ الْمَرْضِىِّ» خدایا کوشش ما، سعی ما طوری شود که مورد رضای تو بشود «وَ جازِنا بِالْميزانِ الْوَفِىِّ» سنگ تمام بگذاری برای اعمال ما، اعمال ما را کامل بدهی «اِلهى بِكَ هامَتِ الْقُلُوبُ الْوالِهَةُ» خدایا دلها، همه شیدا و سرگشته و تشنه تو هستند «وَ عَلى مَعْرِفَتِكَ جُمِعَتِ الْعُقُولُ الْمُتَبايِنَةُ» این عقل هایی که متفرق و جدا بودند همه درباره معرفت تو جمع شدند که معرفت تو را بشناسند.
🌷«فَلا تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ اِلاَّ بِذِكْركَ» خدایا این دلها جز با یاد تو آرام نمی گیرد. جوان عزیز که فکر می کنی با آهنگ گوش دادن، با رقصیدن و با این و آن بیرون رفتن، با فلان و فلان آرامش پیدا می کنی، ممکن است پیدا کنی اما جسمی است، آرامش روحی را فقط خدا تأمین می کند فقط خدا،″صد بار بدی کردی و دیدی ثمرش را، خوبی چه بدی داشت که یکبار نکردی؟″ «وَ لا تَسْكُنُ النُّفُوسُ اِلاَّ عِنْدَ رُؤْياكَ» خدایا جانهای ما جز به مشاهده جمال تو تسکین پیدا نمی کنند.
🔹«اَنْتَ الْمُسَبَّحُ فى كُلِّ مَكانٍ وَ الْمَعْبُودُ فى كُلِّ زَمانٍ» خدایا در هر جایی در هر زمانی همه دارند تو را تسبیح می کنند. همیشه هم بودی که تو را یاد کنند و تو در هر دلی بودی. پس حالا که اینطوری هست «وَ اَسْتَغْفِرُكَ مِنْ كُلِ لَذَّةٍ بِغَيْرِ ذِكْرِكَ» خدایا از هر لذتی که لذت تو داخلش نبود من استغفار می کنم.
👈ببینید این مناجات ذاکرین است یعنی برای یک آدم عادی نیست، آدم عادی از گناهانش استغفار می کند ولی وقتی به درجه بالا رسیدی به درجه ذاکریت خدا رسیدی کارت به جایی می رسد که از آن لذت هایی که خدا داخلش نبود هم استغفار می کنی. این یعنی مقامت رفته بالا. یعنی امام سجاد (ع) در مناجات های قبلی، آمد تو را رشد داد و تو را آورد به این مرحله که بفهمی زندگی که بی خدا داشتی، لحظاتی که بدون خدا داشتی را باید استغفار کنی.
💢«وَ مِنْ كُلِّ راحَةٍ بِغَيْرِ اُنْسِكَ» از هر آسایشی که تو داخلش نبودی «وَ مِنْ كُلِّ سُرُورٍ بِغَيْرِ قُرْبِكَ» و از هر شادی که تو داخلش نبودی و هر سرگرمی که تو نبودی، خدایا تو خودت فرمودی «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْراً كَثِيراً وَ سَبِّحُوهُ بُكْرَةً وَأَصِيلًا» [41و 42/ احزاب] ای کسانی که ایمان آورده اید خدا را زیاد یاد کنید هر صبح و هر شام! و خدایا باز هم در قرآن گفتی «فَاذْکُرُونِی أَذْکُرْکُمْ» [152/ بقره] مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم. پس خدایا تو به ما دستور دادی که تو را یاد کنیم و به ما وعده دادی!
✅«وَ ها نَحْنُ ذاكِرُوكَ كَما اَمَرْتَنا» خدایا حالا که به ما وعده دادی، خُب ما هم همانطوری که به ما دستور دادی می خواهیم عمل بکنیم «فَاَنْجِزْ لَنا ما وَعَدْتَنا» پس تو هم به وعده ای که دادی عمل بکن «يا ذاكِرَ الذَّاكِرينَ» ای که یاد کننده ترین یاد کنندگانی «وَ يا اَرْحَمَ الرَّاحِمينَ» و ای کسی که مهربان ترین مهربانانی.
👌اینجا می خواهد بگوید که ای بنده خدا، مغرور نباش، دوتا خدا را شکر گفتی، دوتا خدا را حمد گفتی، بدانکه خدا تو را بیشتر یاد می کند «يا ذاكِرَ الذَّاكِرينَ» بالاتر از همه ذکر کنندگان است. متوجه هستی؟ خیلی خودت را نگیر! خدا، خدایی است که هر وقت او را یاد کنی قبلش خدا دارد تو را یاد می کند. این را یادت باشد خدا همیشه من و تو را یاد می کند اما ما همیشه داریم ناشکری می کنیم. خدایا این اعمال ما را از ما بپذیر و ما را جزو کسانی قرار بده که فردای قیامت شرمنده خوبی های تو نشویم.
🔗ادامه دارد..
🎤استاد احسان عبادی
#متن_تفسیر_مناجات_خمس_عشر 32
#سطح_مقدماتی
#مناجات
🎤📝🎤📝🎤📝🎤
===============
@matn_chanell