🎤📘🎤📘🎤📘🎤
⬅️قسمت پنجاه و دوم
✍شرح ساده نهج البلاغه
(برگرفته از فایل شماره 36)
☝️آنها می خواهند همان حیف و میل های زمان عثمان تکرار شود و گروهی بر بیت المال اسلام به ناحق مسلط باشند. هرگز این کار در حکومت من تکرار نمی شود، نه مال و نه پست و نه مقامی را به ناحق به کسی نمی بخشم.. ای کاش بعضی مسئولین ما هم اینطوری بودند، نه با پارتی بازی و امثال این یک عده را روی کار می آوردند و به یک عده مسئولیت می دادند.
🍁ای ناامیدی به سراغ این دعوت کننده بیا. راستی چه کسی دعوت می کند و مردم ناآگاه چه دعوتی را اجابت می کنند؟ من به حجت و علم الهی درباره این گروه راضی ام و حاکم میان من و آنها، خداست. حضرت دارد اینجا قطع امید می کند.. حضرت خودش را به خدا سپرده و ناامید شده از اصحاب جنگ جمل. یا به تعبیری دیگر، حضرت در این پیش بینی می کند که عاقبت آنهایی که جنگ جمل را دارند راه می اندازند، ناامیدی و شکست هست.
👈و عاقبت فرصت طلبانی که خودشان از بانیان قتل عثمان بودند، عاقبت خود اینها هم گرفتاری در دنیا و آخرت هست یا حتی اگر مردند که دیگر «خسر الدنیا و الاخرة» می شوند. حضرت دارد اینجا اینطوری به اینها عاقبت شان را هم می گوید، امام از این دلسوزتر شما می خواهید؟ حتی دارد به دشمن خودش عاقبت کار آنها را گوشزد می کند. اگر آنها از پذیرش حق امتناع کنند لبه تیز شمشیر را به آنها می بخشم. قاطعیت یعنی این! یعنی امام باید این طوری باشد؛ امام یک جامعه.
🔰اول می آیی نصیحت می کنی، اندرز می دهی، بعد اگر اندرز افاقه نکرد با قاطعیت باید برخورد کرد. اگر یادتان باشد در 29 خرداد سال 1388، یک هفته بعد از آن انتخابات، بعد از آن فتنه 88، فتنه هایی که رخ داد، حضرت آقا در آن خطبه های نماز جمعه گفت من فعلا دارم نصیحت می کنم، اندرز می دهم اما اگر کسی گوش نکرد بنده دوباره به نماز جمعه خواهم آمد و صریح تر و آشکارتر از این با مردم صحبت می کنم. یعنی دیگر لو می دهم اسامی را! اینجا هم مقام معظم رهبری دقیقا دارد شیوه حضرت علی (ع) را اجرا می کند.
📌حالا، بعضی ها می گویند خود حضرت علی قاطعیت داشت، بارها گفتیم دلیل را، حضرت علی در زمان خودش هم رهبر بود به قول امروزی ها هم رئیس جمهور بود، هم قاضی بود. یعنی همه کاره خودش بود. ولی در جامعه امروزی نمی شود با این گستردگی کشور و جمعیت و.. به همین خاطر تفکیک قوا رخ داده. رئیس جمهور، قوای مختلف، قوه قضائیه پس اینکه بعضی ها می گویند حضرت علی (ع) قاطع بود چرا رهبر نیست، چون در زمان حضرت علی خودش قاضی القضات بود ولی در زمان الان، به خاطر قوانینی که در کشور هست رهبر دیگر قاضی نیست و قضاوت را به قوه قضائیه سپرده.
⚜حضرت می گوید لبه تیز شمشیر را به آنها می بخشم. همان شمشیری که بهترین درمان باطل در برابر زورگویان و یار و یاور حق در برابر ستمدیدگان هست. کسی که نخواهد آدم شود، یا ظالمی که دارد به مظلوم ظلم می کند قطعا بهترین داور در مرحله آخر خود شمشیر هست. راستی، عجیب است که از من خواسته اند در برابر نیزه های آنان حاضر شوم و در برابر شمشیرهای شان شکیبا باشم. آری، آنها به من اعلان جنگ داده اند، مادران در سوگ شان به عزا بنشینند.
💢من کسی نبودم که به نبرد تهدید شوم یا از شمشیر و نیزه مرا بترسانند! می گوید شما که مرا تهدید کردید اگر حرف های شما را نپذیرم و تسلیم شما نشوم، با من جنگ می کنید، چه کسی را دارید تهدید می کنید؟ من علی را دارید تهدید می کنید؟! من کی ترسیدم که این بار دومش باشد؟ چرا که من به پروردگار خویش یقین دارم و در دین و آیین خود کمترین شکی ندارم.
⚠️دقیقا این همان چیزهایی است که رهبری بارها و بارها دارد می گوید که من به آینده خوش بینم، خدا این ملت را کمک می کند، خدا این کشور را کمک می کند، خدا مشکلات این کشور را برطرف می کند. چون وعده خدا حق هست و وعده خدا حتمی ست. هر جا هر جماعتی، هر گروهی دارند برای رضای خدا قدم برمی دارند، خدا قطعا آنها را کمک می کند بدون هیچ گونه شک و تردیدی.
🔹ادامه دارد ..
🎤استاد احسان عبادی
#شرح_ساده_نهج_البلاغه
#متن_شرح_ساده_نهج_البلاغه 52
#سطح_مقدماتی
#خطبه
🎤📘🎤📘🎤📘🎤
===============
@matn_chanell
🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘
💠تفسیر زیارت عاشورا
✍برگرفته از فایل شماره (۷)
⬅️قسمت چهل و ششم
💢..بعد می گوید سجده بروید.
بعضی ها می گویند ما این را حفظ نیستیم چطوری سجده برویم؟ اولا این دو خط حفظ کردنش که کاری ندارد، بعد هم اگر طرف حفظ نیست با دستش مهر را به پیشانی بگذارد و بخواند، سجده مستحب هست اشکالی ندارد.
🔹«اللَّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ حَمْدَ الشَّاكِرِینَ لَكَ عَلَى مُصَابِهِمْ..» می گوید خدایا سپاس تو را به سپاس شکر گزاران بر مصیبت زدگی آنان.
⁉️شاید بگویید مگر مصیبت امام حسین (ع) شکر هم دارد که ما شکر می کنیم؟! می گوییم این شکر از آن بابی که ما فکر می کنیم خنده و شادی نیست، مراد این است که خدا امام حسینی به ما داد که از طریق ایشان می توانیم بندگی خدا را انجام بدهیم.
👈و بعد می گوید حمد و سپاس
به خاطر آن مصیبتی که به آنها رسید. خیلی از علمای اخلاق می گوید اگر بلایی به شما رسید شکر کنید.
📜یک روایتی هست در کتاب کافی فکر کنم نوشته، خیلی از اصحاب پیغمبر را بعد از نماز به منزلشان دعوت می کردند. یک روز بعد از نماز یکی از اصحاب گفت پیغمبر بفرمایید برویم خانه ی ما.. رفتند و سر سفره نشستند، طرف رفت غذا بیاورد پیامبر دید بالای دیوار مرغ آن مرد تخم گذاشت، این تخم داشت پایین می افتاد و بشکند گیر کرد و نشکست. طرف آمد و دید که پیغمبر تعجب کردند! فهمید، گفت پیغمبر تعجب ندارد خانه ی من، خانه ای است که هیچ وقت در آن بلا نازل نمی شود. پیامبر از کنار سفره بلند شد و رفت، گفت خانه ای که در آن بلا نازل نمی شود یعنی خدا هیچ نگاه رحمتی به این خانه ندارد.
📖روایت هست می گوید «اَلبَلاءُ لِلوَلاء» آنهایی که مورد محبت خدا هستند بلاهایشان هم بیشتر است. حالا نه اینکه شب و روز در بلا باشند. اما کسی که اصلا هیچ بلایی برای او نازل نمی شود همان سنت استدراج است، که خدا آنها را غرق در نعمت می کند که دیگر فکر خدا و گریه و زاری و مناجات نیفتند آن دنیا حالشان را می گیرد.
💠پس اینکه می گوید بر این مصیبت، شکر می کنم به این خاطر است که ″این مصیبت باعث افزایش و ارتقاء مقام معنوی انسان می شود″. از این باب است که می گوییم من بر این مصیبت امام حسین (ع) شکر می کنم.
⚠️اینکه می گویند مصیبت که آمد این جمله را بگویید «اِنّا لِلّه وَ اِنّا اِلَیْهِ راجِعُون» متأسفانه در جامعه ی ما بد جا افتاد فکر می کنند فقط برای مرده ها باید این را گفت. نه! چون آیه قرآن می گوید؛ «الَّذينَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصيبَةٌ قالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ» [۱۵۶/بقره] یعنی این آیه راجع به هر مصیبتی بکار می رود، حالا مرگ هم یکی از این مصیبت هاست. طرف اگر مشکلی در زندگی اش ایجاد شد این آیه شریفه را بگوید.
🔹 ادامه دارد ...
🎤استاد احسان عبادی
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشورا 46
🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘
===============
@matn_chanell
☀️💠☀️💠☀️💠☀️
📖شرح ساده دعای صحیفه سجادیه
🖋برگرفته از فایل شماره 15
⬅️ قسمت سی و دوم
📕دعای ششم صحیفه سجادیه، «وَ کانَ مِنْ دُعَائِهِ علیهالسلام عِنْدَ الصَّبَاحِ وَ الْمَسَاءِ» و از دعاهای امام سجاد (ع) هست در بامداد و شامگاه. یعنی هنگامی که صبح دارد طلوع می کند یا هنگامی که غروب می شود می توانید این دعا را بخوانید. «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی خَلَقَ اللَّیلَ وَ النَّهَارَ بِقُوَّتِهِ وَ مَیزَ بَینَهُمَا بِقُدْرَتِهِ» حمد و ستایش برای آن خدایی است که به نیرو و قدرت خودش شب و روز را هستی داد، خلق کرد. از کسی کمک نگرفت. و با قدرت خودش بین آن دوتا جدایی انداخت. یعنی شب جدا، روز جدا. شب و روز با هم که نمی شود و خیلی هم جالب هست در یک نیم کره هوا شب است در یک نیم کره دیگر هوا روز است.
🌗«وَ جَعَلَ لِکلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا حَدّاً مَحْدُوداً، وَ أَمَداً مَمْدُودا» و برای هر کدام از اینها یک مرز مشخص و یک وقت مشخص خدا معین کرد. از این وقت تا این وقت روز هست و از این وقت تا این وقت شب هست. الان ایام زمستان حدود ساعت پنج، پنج نیم شب هست، هیچ وقت نمی بینید ساعت هفت شب بشود. مرز و زمان مشخص است اینها را خدا قرار داد خیلی دقیق هم قرار داد. و شما می بینید صورتهای اوقات شرعی هر سال همان زمان سال قبلش هست. تکرار می شود. اوقات شرعی الان ما مثلا آذر ماه الان با اوقات شرعی سال قبل یکی هست و فرقی ندارد. این یعنی قدرت خدا! حضرت سجاد دارد با این دعا قدرت خدا را به من و شما می فهماند.
💠«یولِجُ کلَّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا فِی صَاحِبِهِ، وَ یولِجُ صَاحِبَهُ فِیهِ بِتَقْدِیرٍ مِنْهُ لِلْعِبَادِ فِیمَا یغْذُوهُمْ بِهِ، وَ ینْشِئُهُمْ عَلَیهِ» می گوید از هر کدام از اینها کم می کند و بر دیگری می افزاید. یعنی عین تابستان و زمستان. تابستان روز بلند است و شب کوتاه هست. زمستان شب بلند است و روز کوتاه. و آنچه را کاسته باز برمی گرداند، یعنی درسته الان روزها کوتاهه ولی دوباره در بهار و تابستان به بلندی خودش برمی گردد.
👌تا به تقدیر خودش برای بندگان اسباب روزی و بالندگی فراهم بسازد. ما می توانیم روزیهای خودمان را در روز بدست بیاوریم. اسباب روزی دست خداست، آن کسی که روزی اش شب هست شش ماه پاییز و زمستان شب طولانی هست و به کارش بهتر می رسد. و آن کسی که روزی اش روز هست شش ماه بهار و تابستان بهتر به روزی اش می رسد. یعنی خدا برای همه عدالت را برقرار کرده.
🌚«فَخَلَقَ لَهُمُ اللَّیلَ لِیسْکنُوا فِیهِ مِنْ حَرَکاتِ التَّعَبِ..» خدا شب را برای این خلق کرد تا در آن از تلاش های خستگی کننده و رنج آور آرامش پیدا بکنید «وَ نَهَضَاتِ النَّصَبِ» سختی ها، کارهای خستگی کننده «وَ جَعَلَهُ لِبَاساً لِیلْبَسُوا مِنْ رَاحَتِهِ وَ مَنَامِهِ، فَیکونَ ذَلِک لَهُمْ جَمَاماً وَ قُوَّةً، وَ لِینَالُوا بِهِ لَذَّةً وَ شَهْوَةً» می گوید شب را مثل یک لباسی قرار داد تا خودتان را داخلش به استراحت و خواب بیندازید و این برای شما اسباب راحتی و نیرو باشد تا در شب به لذت و شهوت خودتان برسید. روز کار کن زحمت بکش، سختی بکش شب بیا استراحت بکن. هم به لذتت برسد هم به شهوت مشروع خودت با همسرت برس. همه جوره خدا برایت قرار داد.
♨️«وَ خَلَقَ لَهُمُ النَّهارَ مُبْصِراً لِیبْتَغُوا فِیهِ مِنْ فَضْلِهِ، وَ لِیتَسَبَّبُوا إِلَی رِزْقِهِ، وَ یسْرَحُوا فِی أَرْضِهِ، طَلَباً لِمَا فِیهِ نَیلُ الْعَاجِلِ مِنْ دُنْیاهُمْ، وَ دَرَک الْآجِلِ فِی أُخْرَاهُم» می گوید و روز را برایشان روشن ساخت تا در آن فضل و بخشش او جستجو و وسیله روزی جستن را فراهم نمایند. پس یعنی هر روزی که خداوند به من و شما می دهد فضل و رحمت خداست.
🔹ادامه دارد ...
🎤استاد احسان عبادی
#همه_صحیفه_خوان_شویم
#متن_شرح_دعای_صحیفه_سجادیه 32
#سطح_مقدماتی
#دعا
☀️💠☀️💠☀️💠☀️
==============
@matn_chanell
🎤📘🎤📘🎤📘🎤
⬅️قسمت پنجاه و سوم
✍شرح ساده نهج البلاغه
(برگرفته از فایل شماره 37)
📖خطبه شماره 23 نهج البلاغه. خطبه بسیار عالی و مفهومی ست و دقت زیادی را می طلبد. و اما بعد، مواهب پروردگار مانند قطره های باران از آسمان به زمین نازل می شود و به هر کس سهمی زیاد یا کم همانطور که خدا مقدر کرده است می رسد.
🌧خُب نعمت های الهی را به باران تشبیه کرده امیرالمؤمنین (ع) یعنی می خواهد بدانیم همه ی ما که همانطور که باران را خدای متعال از بالا به پایین می فرستد و یک سیره نزولی دارد، یعنی فکر نکن خورشید به دریا می تابد آب دریا بخار می شود بخار به آسمان می رود، تبدیل به ابر می شود. نه! ما ابرهای باران زا داریم، ابرهایی هم داریم که اصلا باران داخلش نیست مثل ابرهایی که در روزهای آفتابی در آسمان هست. پس هر ابری باران زا نیست. پس اینکه تحلیل بکنیم آب دریا بخار می شود به ابر تبدیل می شود و آن ابر باران می شود، نه می خواهد بگوید همه چیز دست خداست.
🔅می گوید این نعمت هایی که به شما می دهیم مثل باران است. از طرفی باران به بعضی جاها بیشتر می بارد و بعضی جاها کمتر می بارد. درسته؟ بعضی جاها سیل آساست. بعضی موقع باران بسیار نرم و لطیف است که آدم دلش می خواهد حتی شده برود زیر این باران خیس بشود. می گوید نعمت های خدا هم شبیه همین هست به بعضی ها بیشتر می دهد به بعضی ها کمتر می دهد.
💠بنابراین هر گاه یکی از شما برای برادر خود برتری در همسر و فرزند، مال یا جسم و جان ببیند نباید نسبت به او موجب فتنه گردد. دوستت، رفیقت بیشتر از تو دارد هم مالی هم از لحاظ همسر و فرزند.. (اینجا فتنه محل آزمایش منظور نیست، اینجا واقعا به معنای خود فتنه، فتنه انگیزی) باعث نشود تو حسادت و دشمنی با او بکنی.
💢هر گاه مسلمان به عمل زشتی که از آشکار شدنش شرمنده می شود و افراد پست آن را وسیله هتک حرمتش قرار می دهند دست نیالاید.. یعنی چی؟ یعنی یک فرد مسلمان، اگر آن کارهای زشت را نسبت به برادرت که حسودی کردی به او در بحث مال و منال را انجام ندهی.. می خواهد بگوید صبر بر فقیری خودت بکن یا اگر فقیر هم نیستی کمتر داری از برادرت، (منظور برادر دینی است) از هر کسی کمتر داری صبر کن. چرا؟ چون اگر چنین کاری انجام بدهی به مسابقه دهنده ی ماهری می مانی که منتظر است در همان دور نخست پیروز شود و سود وافری ببرد بدون آنکه زیانی ببیند.
👌یک تعبیر فوق العاده ایست، تقریبا می توان گفت قمارباز ماهر، کسی که همان دور اول همه را می برد. می گوید تو اگر یک فردی را دیدی از تو مال و منال بیشتر دارد در فامیل و دوست همسایه اگر به او حسادت نکنی، شبیه آن قمار بازی هستی که در همان دور اول تمام جوایز را برای خودش می گیرد. اینقدر پیروزی برایت بدست می آید. یعنی که رها کن مال و منال را، در حد خودت داری در حدی که سیر بشوی، در حدی که زندگی آبرومند داشته باشی داری! پس چرا خودت را برای بیشتر از این به آب و آتش میزنی؟
🔹ادامه دارد ..
🎤استاد احسان عبادی
#شرح_ساده_نهج_البلاغه
#متن_شرح_ساده_نهج_البلاغه 53
#سطح_مقدماتی
#خطبه
🎤📘🎤📘🎤📘🎤
===============
@matn_chanell
🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘
💠تفسیر زیارت عاشورا
✍برگرفته از فایل شماره (۷)
⬅️قسمت چهل و هفتم
🔹«اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی شَفَاعَةَ الْحُسَیْنِ یَوْمَ الْوُرُودِ..» طرف رفت پیش امام صادق گفت من از عذاب قبر می ترسم. امام گفت زیارت عاشورا بخوان. گفت چطور، ربطش در چی هست؟! گفت چون در زیارت عاشورا می گویی «اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی شَفَاعَةَ الْحُسَیْنِ یَوْمَ الْوُرُود» مراد از ورود امام صادق (ع) می گوید به قبر است. البته ورود به قیامت هم می شود، معانی مختلفی می شود استفاده کرد. اگر شفاعت اهل بیت نباشد انصافا کار آدم زار است چون نه به اعمال ما، نه به نماز و روزه ما اعتباری هست..😔
🔹«وَ ثَبِّتْ لِی قَدَمَ صِدْقٍ عِنْدَكَ..»
یعنی خدایا من را ثابت قدم.. همان بحثی که عرض کردم انسان تا آخر راه باید ثابت قدم باشد نه اینکه امروز خوب باشد و فردا گنهکار باشد. «وَ أَصْحَابِ الْحُسَیْنِ..» و بعد می گوید همانطور که یاران امام حسین (ع) بودند و تا آخر با ایشان همراه بودند. این کلیاتی از بحث زیارت عاشورا بود.
📖توضیحاتی راجع به شیوه ختم زیارت عاشورا👇
💢علامه طباطبایی از قول استادش سید علی آقای قاضی نقل می کند در ماه محرم در خود روز عاشورا، زیارت عاشورا را با صد سلام و صد لعن بدون فاصله بخوانید یعنی همان یک مرتبه بخوانید. اما در غیر روز عاشورا در ابتدای روز زیارت عاشورا را (اگر حال ندارید یک مرتبه بخوانید) تا ابتدای صد لعن بخوانید و سپس در طول روز صد لعن و صد سلام را تقسیم کنید و قبل از اینکه روز تمام بشود قبل از غروب آفتاب، باقی فراز زیارت عاشوار را بخوانید و بعد سجده بروید و خواندن زیارت را تمام کنید.
💠می گوید، به این شکل اربعین یعنی چله گرفتن زیارت عاشورا را سید علی آقای قاضی توصیه می کردند. مرحوم علامه طباطبایی می گوید؛ این تقسیم کردن صد لعن و صد سلام یک لذتی دارد، لذتش کجاست؟ شما در طول روز متوجه امام حسین (ع) هستید و دارید با ایشان زندگی می کنید. این فایده را هم دارد.
👈نکته ی از آیت الله بهجت؛
در کتاب ″کیمیایی وصل، ج۲، ص ۳۸۶″ نویسنده کتاب می گوید از آیت الله بهجت شخصا سوال کردم اگر کسی نمی تواند در طول روز این صد لعن و صد سلام را تقسیم کند یعنی حتی وقت تقسیم کردن را هم ندارد که بخواند آیا می تواند... آیت الله بهجت می گویند اگر کسی نمی تواند صد لعن و صد سلام را بگوید اکتفا کند به خواندن زیارت عاشورای غیر معروفه و اصلا زیارت عاشورای غیر معروفه را برای افرادی قرار دادند که نمی توانند صد لعن و صد سلام را بخوانند.
📜زیارت عاشورای غیر معروفه، دیگر صد لعن و صد سلام ندارد. متنش فرق دارد مثلا به حضرت عباس هم سلام می دهیم «السَّلامُ عَلَى الْعَبَّاسِ بْنِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ»،
زیارت عاشورای غیر معروفه در مفاتیح بعد زیارت عاشورای معروفه هست. همان ثواب را دارد ولی دیگر مشقت صد بار گفتن را ندارد. حضرت آیت الله بهجت شیوه ایشان این بود که در طول روز صد بار لعن و سلام را تقسیم می کردند و به همین شیوه هم تا آخر عمر التزام داشتند.
👌خلاصه ″زیارت عاشورا″ که حدیث قدسی هست را به هیچ عنوان از دست ندهید و حتی شده یکبار به صورت صد لعن و صد سلام بخوانید.
🔹 پــایــان🔹
🎤استاد احسان عبادی
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشورا 47
🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘
================
@matn_chanell
☀️💠☀️💠☀️💠☀️
📖شرح ساده دعای صحیفه سجادیه
🖋برگرفته از فایل شماره 15
⬅️ قسمت سی و سوم
🌎و در زمین خدا پراکنده شوند در طلب منفعت های دنیایی و رسیدن به نعمت های آخرتی. یعنی شما باید بتوانی در طول کار کردن خودت برای دنیا، آن طرف زرنگیت را هم داشته باشی و برای آخرت هم کار بکنی. فقط چسبیدن به دنیا به درد نمی خورد، منطقی نیست. هم دنیایی کار کن، هم اخروی. هر دو را داشته باش. زرنگ یعنی کسی که مال دنیا را بخورد و کار آخرت را بکند.
👈و در ادامه می گوید خداوند این همه کارشان را سامان می دهد و کردارشان را می آزماید و می نگرد که در هنگامه های طاعت و نسبت به واجبات و عمل به احکامش چگونه اند. می گوید خدا این همه نعمت به شما داد، روز را قرار داد، شب را قرار داد، حالا خدا می خواهد شما را نگاه کند، حالا می خواهد آزمایش بکند شما را، که در این ایام نعمتش چکار می کنید؟ وقتی این همه نعمت به شما داد در طاعتش و عبادتش چطور هستید؟ بعد امام سجاد (ع) این آیه قرآن را می آورد؛ «لِيَجْزِیَ اَلَّذِينَ أَسٰاؤُا بِمٰا عَمِلُوا وَ يَجْزِیَ اَلَّذِينَ أَحْسَنُوا بِالْحُسْنَى» تا بدکاران را کیفر بدهد و نیکوکاران را پاداش بدهد.
💠بعد امام می گوید؛ «اللَّهُمَّ فَلَک الْحَمْدُ عَلَی مَا فَلَقْتَ لَنَا مِنَ الْإِصْبَاحِ، وَ مَتَّعْتَنَا بِهِ مِنْ ضَوْءِ النَّهَارِ، وَ بَصَّرْتَنَا مِنْ مَطَالِبِ الْأَقْوَاتِ، وَ وَقَیتَنَا فِیهِ مِنْ طَوَارِقِ الْآفَاتِ» می گوید خدایا حالا که اینطوری هست، این همه نعمت به ما دادی (فَ یعنی حرف پس) پس ستایش برای توست که صبحگاهان را از دل تاریک شب بیرون می آوری و ما را از فروغ روز و روشنایی روز برخوردار کردی و به جستن گاهای روزی آگاه نمودی. یعنی کجا برویم روزی بدست بیاریم، رزق و روزی را بر ما معلوم کردی.
💢و از بد حادثه ها نگاه داشتی. می گوید اگر خدا نگهدار ما نبود که هر روز قطعا بلاهای زیادی سر ما می آمد. ما و تمام پدیده ها همگی چون بخود آمدیم خویشتن از آن تو دیدیم. این بخود آمدن که اینجا می گوید خیلی معنا دارد یعنی ما اگر بشینیم فکر بکنیم در خلقت خودمان، در هستی خودمان در همه اینها فکر بکنیم متوجه می شویم که جز خدا چیزی ما را نگه نمی دارد. همه جوره از آن خدا هستیم.
🔆آسمان و زمین و آنچه در آن دو پراکنده ساختی همه و همه جنبنده و غیر جنبنده «وَ مُقِیمُهُ وَ شَاخِصُهُ» ایستاده و رونده، آنچه در هوا قرار دادی «وَ مَا کنَّ تَحْتَ الثَّرَی» و آنچه سر به زیر خاک فرو برده است (یعنی زیر خاک است) همه و همه اذعان دارند ما از آن تو هستیم و تو خالق مایی. «أَصْبَحْنَا فِی قَبْضَتِک یحْوِینَا مُلْکک وَ سُلْطَانُک» خدایا خود را در پنجه اختیارت یافتیم فرمانروایی و سلطه ات ما را برگرفته و خواست و اراده ات ما را به هم آورده.
✅همه جوره می خواهد بگوید کامل و مطلق زیر نظر تو هستیم. به فرمان توست که آزادانه عمل می کنیم.. این خیلی قشنگ و فوق العاده است، یعنی در یک جمله هم قضا را می گوید هم قدر. هم جبر را می گوید هم اختیار. می گوید ما اختیار در کارهایمان داریم اما این اختیار را چه کسی داده؟ خدا داده. حالا که خدا داده زیر نظر قدرت خدا ما اختیار داریم. یعنی شبیه به یک زندانی داخل زندان.
👌مثال می زنم، زندانی داخل زندان. خُب آزاد است می تواند کارهای مختلف بکند. ولی آیا می تواند هر کاری دلش خواست بکند؟ نه. محیط زندان اجازه نمی دهد. اینجا هم همین است در حیطه کارهای درست ما آزادیم و می توانیم هر کاری دلمان خواست بکنیم. و در سایه تدبیر توست که از این رو به آن رو می رویم ما را جز آنچه دستور بدهی شأن و کاری نیست و جز آنچه عطا کنی سود و منفعتی نباشد.. این یعنی ادب! این یعنی به خدا بگویی داده و نداده ات را شکر.
🔹ادامه دارد ...
🎤استاد احسان عبادی
#همه_صحیفه_خوان_شویم
#متن_شرح_دعای_صحیفه_سجادیه 33
#سطح_مقدماتی
#دعا
☀️💠☀️💠☀️💠☀️
==============
@matn_chanell