eitaa logo
🇮🇷MAWEZAH.IR | احیاء موعظه حسنه
156 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.3هزار ویدیو
29 فایل
اُدْعُ إِلى سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنه (نحل.125) پایگاه اینترنتی مرکز احیاء موعظه حسنه: mawezah.ir admin: @mahdimahdavi63 & @Mem158 لینک: http://eitaa.com/joinchat/27197440Ccfca17527f
مشاهده در ایتا
دانلود
اخلاق تشکیلاتی از منظر امام علی (علیه السلام) (1)؛ اهمیت کار گروهی استاد نظافت وقتی انسانها متشکل و مجتمع می‌شوند قدرت خدا را با خود به همراه دارند. زمانی که افراد پراکنده‌اند قدرت اندکی دارند و محکوم به شکست خواهند بود.یدالله مع الجماعه،دست خدا با جماعت است. دست علامت قدرت است. در متن کارهای فردی روح اجتماعی هم حاکم است. اسلام دینی اجتماعی است زیرا انسان موجودی اجتماعی است. در عین حال که همه ما محتاج به خداوند هستیم ولی خداوند انسانها را محتاج یکدیگر آفریده است. کارها یا مستقیم برای خداست یا با واسطه برای خداست. نماز عملی ظاهراً فردی است و به طور ویژه و مستقیم برای خداست. اصل نماز برای ذکر مستقیم است:أَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي[1] ولی بهتر است نماز را جماعت خواند. در نماز می گوییم إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ[2] ، در نماز هم یک جنبه کاملا فردی دارد باید خود را در یک مجموعه ببیند و خود را در یک مجموعه احساس کند. گاهی کارها غیر مستقیم است ولی چون نیت الهی دارد و برای رضایت خدا انجام می‌شود فی سبیل الله محسوب می شود. نکته: اگر بخواهیم توفیقی داشته باشیم باید ابتدا به ضرورت کار تشکیلاتی پی ببریم. زمانی که دشمنان دارای تشکیلات منسجم هستند، نمی توانیم به صورت فردی کاری انجام بدهیم .کسانی که طرح ، برنامه و نظم ندارند در محاصره کسانی قرار می‌گیرند که طرح و برنامه دارند. تشکیلات: گروهی از افراد هستند که یک هدف و یک مقصد و یک رهبر دارند. قرآن به این منظور از واژه امت استفاده کرده است: وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ[3]: از میان شما باید امتی باشد که امر به معروف و نهی از منکر کند. این امت، مجموعه انسانهای هم مقصد و هم هدف هستند. ادامه دارد.. @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar @pasokhha [1] طه:14 [2] فاتحه: 5 [3] آل عمران: 104
ادامه ی بخش دوم: نکته: اهداف دنیوی در دل عبودیت جاریست . گاهی فرد به دنبال کسب ثروت است و هدفش نیز بندگی خدا است بنابراین حتی اگر به آن نرسید احساس باخت نمی کند و در صورت رسیدن نیز احساس پوچی نمی‌کند. باید نیت‌ها را درست و خالص کنیم و ببینیم به دنبال چه هستیم. در رهبری تشکیلات آیا قدرت اصالت دارد یا بندگی؟ اگر بندگی خدا مبنای عمل باشد دیگر برای فرد اهمیتی ندارد در کجا قرار می گیرد. بلکه مهم این است مهره‌ای از مهره‌های امام زمان(عج) باشد. فرد در تشکیلات باید جای مناسب خود را پیدا بکند. در تشکیلات همه یک مقصد و یک نیت دارند، همه خالصند ولی همه افراد نمی‌توانند همه کارها را انجام بدهند. در تشکیلات نیازهای گوناگونی وجود دارد و انسانها هم دارای توانایی ها و استعدادهای گوناگونی هستند. برخی انبیا بر برخی دیگر فضیلت پیدا کردند. حتی پیامبران اولوالعزم هم در یک مرتبه نیستند. هر کس نیازها و استعدادهای خود را بشناسد و بررسی کند برای چه کاری ساخته شده است؟ [1] عصر: 2 [2] قال رسول الله ص : إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ الثِّقْلَيْنِ كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي وَ إِنَّهُمَا لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ الْحَوْضَ. وسائل الشیعه ج 27 ص 33 ادامه دارد.. @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar @pasokhha
اخلاق تشکیلاتی از منظر امام علی (علیه السلام) (2)؛ ویژگی های اخلاق تشکیلاتی استاد نظافت ویژگی های اخلاق تشکیلات: الف)داشتن هدف هدف همان نیت است ولی نیت درونی و هدف بیرونی است. آنچه که تصمیم گرفته‌ایم به آن برسیم و شایسته است هدف ماست. منظور از هدف ، هدفی مقدس و نهایی است و زمانی که انسان به آن رسید احساس پوچی نمی‌کند.انسان همواره چیزهای بالاتری را طلب می‌کند.انسان بعد از آن ‌که به امکانات مادی، همسر، پُست و مقام و حتی کشورگشایی دست یافت و به خواسته‌های خود رسید، بعد از مدتی برایش ارزش چیزهایی که به دست آورده است کمرنگ می شود. اهداف دنیوی با مرگ از دست می‌رود: إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ[1] بعد از دستیابی به آنچه طلب ‌کرده است احساس بازندگی و خسران می‌کند زیرا آنچه را به دست آورده است نمی تواند با خود ببرد. در تشکیلات بهترین هدف؛ نصرت خدا و عبودیت است. کسی که عبد خدا باشد به ندای «هل من ناصر» لبیک می‌گوید، جبهه حق را تنها نمی‌گذارد و آن را یاری می‌کند. غیر از صفت تکبر که هیچ کس نباید این صفت از صفات خدا را داشته باشد، انسانها می‌توانند مظهر بقیه صفات خدا باشند. یاری خدا: یعنی یاری ولی خدا و یاری خلیفه خدا. مظهر صفات خدا در زمین حجت خداست که برای رسیدن به اهدافش نیاز به نیرو دارد . ب)ضرورت خودسازی حضرت علی (ع) در نامه 53 که نامه ای مربوط به تشکیلات حکومت اسلامی است درباره اخلاق تشکیلاتی در ابتدای نامه سفارش های خود را به مالک اشتر مطرح می‌کند: 1- أمره بتقوی الله: تقوا داشته باشد. تقوایعنی: انسان حریم خدا را نگه دارد. اراده را در وجود خود حاکم کند . شهوات و غرایز و غضب بر او حکومت نکند. انسان تمام عیار باشد و حیوانی زندگی نکند . در جای دیگر حضرت علی (ع) تقوا به عنوان «زمام» نام می‌برد. یعنی زمام انسان در دست خودش باشد. در خطبه16نهج البلاغه می‌فرماید: «الاو ان التقوی مطایا ذلل: همانا تقوا چونان مرکب های فرمانبرداری هستند…» انسان بی تقوا سوار مرکبی چموش است که حتما او را بر زمین می‌اندازد. 2- ایثار طاعته: اهل گزینش طاعه الله باشد و کارها را بر اساس اطاعت خدا انجام دهد(هدف: بندگی). لذا اطاعت خدا؛ خط مشی و خط قرمزهای فرد را مشخص می‌کند. 3-پیروی از واجبات و مستحبات: از آنچه خداوند در قرآن از واجبات و سنت ها(مستحبات) امر کرده است پیروی کند، دستوراتی که جز با پیروی آن رستگار نخواهد شد و جز با نشناختن و ضایع کردن آن جنایتکار نخواهد گردید. 4- و ان ینصرالله: خدا را یاری کند(هدف اصلی) یاری خدا یعنی یاری ولی خدا و دین خدا زیرا خداوند نیاز به یاری ندارد. کتاب آسمانی و ولی خدا هر دو نیاز به یاری دارند. حدیث ثقلین هم به این موضوع تاکید دارد: «اِنی تارِکٌ فیکُمُ الثَقَلَین،کِتابَ اللهِ و عِترَتی و…[2]». در شرایط سخت قرارگرفتن پیامبران و به قتل رساندن آنها و نیز تحریف کتب آسمانی از نمونه‌های عدم حفاظت و یاری نرساندن است. اراده خدا بر آن قرار گرفته است که قرآن به عنوان آخرین کتاب آسمانی محفوظ بماند و از تحریف در امان بماند. زمینه های یاری رساندن قرآن: نشر و ترویج قرآن اجرایی کردن قرآن تبیین صحیح آیات قرآن و جلوگیری از تحریف موضوعی در کنار قرآن امام قرار دارد و خداوند نیز اراده کرده است آخرین امام یعنی حضرت بقیه الله را حفظ کند و بحث غیبت از این جا منشأ می‌گیرد. باید توجه داشت که این حفظ به معنای پیشرفت خود به خودی اهداف نیست. حفظ هم اسبابی دارد. یکی از این اسباب دعای مومنین است که در دعای فرج از خدا می خواهند تا امام زمان (ع) را حفظ کند. با این دعا ما هم سهیم هستیم و عشق و ارادت خود را به ولی خدا نشان می‌دهیم ولی اهداف امام خود به خود پیشرفت نمی‌کند و نیاز به یاری دارد. نصرت دین خدا و ولی خدا هدفی است که در آن باخت نیست، فرد احساس پوچی نمی‌کند. زیرا بندگی خدا مراتب زیادی دارد. بی نهایت است، خسته کننده نیست، مانند نماز معراج است. در اهداف دنیوی احساس پوچی و بن بست وجود دارد . ادامه بخش دو در پست بعدی @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar @pasokhha
اخلاق تشکیلاتی از منظر امام علی (علیه السلام) (3)؛ ویژگی های اخلاق تشکیلاتی استاد نظافت ج)اصل شایسته سالاری انسان ها باید بر اساس عقلانیت، لیاقت و شایستگی در مسئولیت‌ها و پست‌ها قرار بگیرند. لیاقت یعنی اینکه چه کسی می‌تواند کارها را بهتر انجام بدهد، آن شخص شایستگی آن مسئولیت را دارد. در تشکیلات اسلامی کارهای به ظاهر کوچک اگر بر مبنای بندگی باشد اصلا کوچک نیستند. چرخ تشکیلات وقتی می چرخد که هر کس سر جای خود قرار گیرد. اینجاست که اهمیت هدف و نیت بیشتر برای ما روشن می‌شود. وقتی ثواب کار تشکیلاتی نصیب ما می‌شود که نیت‌های خوبی داشته باشیم. د)داشتن نیت خالص و الهی نیت خوب و خالص باعث می شود در کارها شکست نخوریم و منتظر تشویق دیگران نباشیم. اگر نیت خالص باشد حتی اگر ما را تشویق نکنند ناراحت نیستیم و نیز اگر فرد دیگری پیدا شد که بهتر از ما کار را انجام می دهد، مسئولیت و پست خود را به او واگذارمی‌کنیم. «ما كان لله ینمو»[1] کاری که برای خداست ریشه‌دار است و رشد پیدا می کند. به دنبال یک تشکل نورانی، ماندگار و الهی باشید که بعد از مرگ، هزاران سال ادامه پیدا بکند. اگر کسی سنتی را بنیان گذاری کرد، نسل های بعد که به آن عمل می کنند، از ثواب آنها بهره مند خواهد شد بدون آنکه از ثواب عمل آیندگان کم بشود. وقتی نیت‌ها خالص باشد، بدن نسبت به کاری که انگیزه قوی دارد، از خود ضعف نشان نمی‌دهد. در کاری که برای خدا باشد قوه روح به یاری قوه جسم می آید و ضعف جسم را جبران می‌کند. افرادی با بدنی ضعیف ولی دارای اراده و روح قوی، قادر خواهند بود کارهای بزرگی انجام بدهند. در دفاع مقدس نمونه های زیادی در تأیید این مطلب دیده شده است. امیرالمومنین شجاع ترین افراد بود و وقتی فرمود «از دنیای شما به قرص نانی و غذای کم اکتفا کردم ممکن است کسی بگوید علی (ع) با این غذای کم چگونه خواهد جنگید؟ حضرت پاسخ می‌دهد: درخت‌هایی که در بیابان رشد می‌کنند دارای چوب محکم‌تری هستند ولی درخت هایی که در سرزمین حاصلخیز و پرباران رشد می کنند پوست نازکی دارند و وقتی آتش بگیرند، زود خاموش می‌شوند . از اینجا می‌توان نتیجه گرفت که در تشکیلات اعتبار حرف اول را نمی‌زند بلکه عُرضه و اراده فرد است که دارای اهمیت است. سرمایه تشکیلات؛ اراده های قوی است که سرمایه انبیاء نیز به حساب می آید و دشمنان ما نیز از آن بی بهره‌اند. در خطبه قاسعه حضرت علی (ع) انبیاء را توصیف می‌کند. خداوند متعال انبیاء را فقیر قرار داد به نحوی که دیگران با دیدن فقر آنها رنج می‌کشیدند. خدا می‌توانست انبیاء را امکانات مادی و جاذبه ایجاد کند ولی خواست بر این بود که در اطراف انبیا انسان های خالص قرار بگیرند. ولی رسولانش را صاحبان اراده‌های قوی قرار داد. نکته: تشکیلات اگر بر مبنای پول باشد از هم می‌پاشد، بین اعضا اختلاف اتفاق می‌افتد. [1] چیزی اگر خالص باشد، خدا قول داده است رشد بدهد. نهج البلاغه فیض الاسلام، خطبه 89 ادامه دارد... @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar @pasokhha
اخلاق تشکیلاتی از منظر امام علی (علیه السلام) (4)؛ شاخصه های اخلاق تشکیلاتی استاد نظافت ه) نظم: نظم در تشکیلات به عنوان کار جمعی، از اهمیت بیشتری برخوردار است .حضرت علی(ع) در بستر شهادت فرمود:«اوصیکم بتقوی الله و نظم امرکم» [1] انسان باتقوا در زندگی فردی منظم است و وقت خود را هدر نمی‌دهد. مومن حاضر نیست ثانیه های زندگیش هدر برود. حضرت در نامه 59 نهج البلاغه می‌فرمایند: دنیا سرای آزمایش و دنیاپرست ساعتی در آن نمی‌آساید جز آنکه در روز قیامت از آن افسوس می‌خورد. نکته: اگر انسانها از روی عقلانیت بر مبنای عبودیت برنامه ریزی نکنند و در لحظه‌ها تصمیم بگیرند شیطان و نفس آنها در تصمیم‌گیری مداخله می‌کنند برای کسب موفقیت باید منظم بود و قدر فرصت ها را دانست. تشکیلات باید منظم باشد و برنامه و هدف روشنی داشته باشد. عناصر کلیدی تشکیلات باید افراد هم هدف و دغدغه‌مند باشند. همراهانی که قرار است تا آخر در کنار شما باشند باید با شما هم هدف باشند. در تشکیلات منظم وظیفه و تکلیف هر کس مشخص است. هر حضرت علی(ع) در نامه 31 نهج البلاغه خطاب به امام حسن (ع) می فرماید« وَاجْعَلْ لِكُلِّ إِنْسَان مِنْ خَدَمِكَ عَمَلاً تَأْخُذُهُ بِهِ، فَإِنَّهُ أَحْرَی أَلاَّ یتَوَاكَلُوا فِی خِدْمَتِكَ»[2]، کار هر کدام از خدمتکارانت را معین کن که او را در برابر آن کار مسئول بدانی، که تقسیم درست کار سبب می شود کارها را به هم وانگذارند و در خدمت سستی نکنند. پیام: برای هر کسی مسئولیت قرار بده، نظارت کن، ﻣﺆاخذه کن. اگر وظایف مشخص نباشد و افراد مسئولیت پذیر نباشند، آن وقت مشخص نخواهد بود چه کسی باید پاسخگو باشد و در مورد نتیجه از چه کسی باید بازخواست کرد. و) برنامه ریزی با برنامه حرکت کنید.«ان الذین امنوا و عملوا الصالحات …»[3] ایمان به عمل جهت می‌دهد. اول باید دارای ایمان بود، زیرا ایمان در کارها به انسان طرح و نظم می‌دهد. برنامه ریزی نباید طولانی مدت باشد، به شما ضربه خواهد زد؛ زیرا شرایط زمانی تغییر خواهد کرد و شما نیر ناگزیر به ایجاد تغییر خواهید بود. طرح مشخصی داشته باشید. اهل عمل باشید. از تجربیات دیگران استفاده کنید. پراکنده کار نکنید. در انجام کارها تداوم داشته باشید: کمِ مداوم بهتر است از کار زیادی که انسان را خسته می‌کند. ز) بصیرت در تشکیلات اسلامی همه نسبت به طرح بصیرت دارند؛ این‌که هدف چیست؟روش چیست؟و جایگاه کجاست؟ لذا تشکیلات اسلامی در عین انجام فعالیت های خود، مولد نیرو نیز به شمار می‌آید. اگر پرچمی از دست سرداری افتاد فرد دیگر بر می‌دارد، زیرا با هدف و روش کار آشناست. دفاع مقدس این‌گونه بود. رهبر مخلص تشکیلات به دنبال این نیست که پرچم را فقط خود به دست بگیرد، نگاه او به آینده و روز مباداست. او به گونه‌ای برنامه‌ریزی خواهد کرد که بعد از خود فرد دیگری راه او را ادامه دهد. نکته: بنیاد دعوت پیامبر بر اساس بصیرت بود. ح) رابطه ولایی با یکدیگر مبنای تشکیلات اسلامی نصرت ولی خداست. حتی در تشکیلات سیاسی و اقتصادی، هدف نصرت ولی است. از آنجا که همه یک مولا دارند، باید ولی یکدیگر باشند. رهبر تشکیلات باید رابطه افراد را بر مبنای ولایت (دوستی) تنظیم کند. قرآن می خواهد مومنین با همدیگر رابطه ولایتی داشته باشند. همه افراد یکدیگر را دوست دارند، نه به خاطر خود، بلکه به خاطر مولای خود. دوستی خالص این است که به خاطر خدا و مولا بخواهیم. با این دیدگاه تشکیلات شکست‌ناپذیرخواهدبود، نیروهای تشکیلات خسته نمی‌شوند و با کمترین هزینه‌ها می‌توانند کارهای بزرگ انجام می‌دهند. حضرت علی( ع )فرمود:«من شما را برای خدا می‌خواهم ولی شما من را برای خودتان می‌خواهید.»[4] دیدگاه ولایی کمک می‌کند تا در تشکیلات هیچ کس حتی رهبر گروه نیز بت نباشد، همه چیز برای خداست و همه برای یک مولا هستند. ط) تقسیم وظایف مسئولیت‌ها باید بر اساس توانایی‌ها باشد. لازم نیست همه افراد، همه کار انجام بدهند. بر اساس توانایی‌ها مسئولیت بدهید. زندگی خانوادگی هم نمونه‌ای از تشکیلات است که زن و مرد هر کدام با توجه به توانایی‌ها، وظایف خود را انجام می‌دهند. هر کس اگر سر جای خود قرار بگیرد و رابطه ولایی داشته باشد آن وقت تشکل می‌تواند موفق عمل کند. [1] نهیج البلاغه: نامه 47 [2] تواکل: کار را به دیگری واگذارکردن [3] بقره: 277 [4] نهج البلاغه، خطبه 136 بخش پایانی @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar @pasokhha
. قبل انتخابات میگفتند اگر رای بیاورد میشود 8 هزار تومان! مردم وحشت میکردند! روحانی رییس جمهور شد و حالا میگویند دلار در حال رسیدن به 8 هزار تومان است! ذوق کرده اند! این قدرت جنگ_روانی و رسانه است! ما با چنین عمر و عاصهایی در حال جنگ و نبرد هستیم... @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar @pasokhha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸رهبر معظم انقلاب خطاب به خائنین به کشور: تا جان در بدن دارم نمی گذارم به مقصود خود برسید. ✅ لحظه گریه سردار سلیمانی @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar @pasokhha
◾️شهادت حضرت زین العابدین امام سجاد علیه السلام تسلیت باد. @havayeadam @Yaaliheydar @pasokhha @mawezah_ir
🏵🌅🏵🌅🏵🌅🏵🌅🏵🌅🏵 نقاش ایتالیایی بنام « دیوانچی بسکوال »در عالم رؤیا صحنه عاشورا و‌هجوم به طرف امام حسین علیه السلام را می بیند و هر وقت میخواست آن را تعریف کند؛ حالش منقلب می شده و گریه میکرده. این صحنه را نقاشی می‌کند و این کار ۶ ماه طول میکشد؛ چرا که هر دفعه با یاد آوری آن صحنه دچار رعشه میشد. ایشان اخیرا به زیارت امام حسین علیه‌السلام رفته و مسلمان شده @mawezah_ir
هفته نیروی انتظامی بر همه دلاور مردان نیروی انتظامی مبارک باد @mawezah_ir
هفته نیروی انتظامی بر همه دلاور مردان نیروی انتظامی مبارک باد @mawezah_ir
ظاهرا این نقاشی منتسب به نقاش ایرانی "محمد روح الامین" است. و ارسال قبلی صحیح نیست. @mawezah_ir
📻رادیو اربعین به صورت رسمی آغاز به کار کرد و علاقه‌مندان می‌توانند برنامه‌های آن را روی موج اف. ام ردیف ۹۵.۵ مگاهرتز بشنوند. fna.ir/bp1c79 @mawezah_ir
هدایت شده از 
ما بیشماریم به روایت تصویر!!!! شصت و چهار درصد فالوورهای شازده فیکه:) *استاتیک*
گریه امام زمان (عج) بر اسیری حضرت زینب (س) حاج ملا سلطانعلی که از جمله عابدان و زاهدان بود، می‌گوید: "در خواب به محضر مبارک امام زمان (عج) مشرف شدم، عرض کردم: مولای من! آنچه در زیارت ناحیه مقدسه ذکر شده است که " فلا نذبنک صاحباَ و مساءَ و لا بکین عینک بدل الدموع دماء " صحیح است؟ فرمود: آری! گفتم: آن مصیبتی که در سوگ آن، به جای اشک خون گریه می‌کنید، کدام است؟ آیا مصیبت علی اکبر (ع) است؟ فرمود: نه! اگر علی اکبر (ع) زنده بود، او هم در این مصیبت، خون گریه می‌کرد! گفتم: آیا مقصود مصیبت حضرت عباس (ع) است؟ فرمود: نه! بلکه اگر حضرت عباس هم در حیات بود، او نیز در این مصیبت خون گریه می‌کرد! عرض کردم: آیا مصیبت حضرت سیدالشهدا (ع) است؟ فرمود: نه! اگر حضرت سیدالشهدا (ع) هم بود، در این مصیبت، خون گریه می‌کرد! پرسیدم: پس این کدام مصیبت است؟ فرمود: مصیبت اسیری عمه‌ام زینب (ع) است ". منبع: العبقری الحسان، ج 1، ص 98 . @mawezah_ir