#درباره_عنوان
🔹 تقوا در ذهن و زبان ما غالباً به مفهوم «پرهیز» و «ترس» میکشد، چنانکه «پرهیزکاری» آشناترین معادل برای «تقوا» و «از خدا بترسید/بپرهیزید» رایجترین ترجمه برای «اتقوا الله» است؛ اما ماده لغوی [وقی] فارغ از بافت دینی، به معنای «نگاهداری و محافظت» میکشد. چه نسبتی میان معنای «محافظت» با «پرهیز» و «ترس» وجود دارد و این فاصله و گسست میان معنای لغوی و مفاهیم دینی تقوا چگونه قابل تبیین است؟ آیا میتوان با بازخوانی پروندهی معنای تقوا در قرآن کریم از نظرگاه معناشناسی زبانشناختی، تبیین موجهتری از سیر معناپردازی تقوا در گفتمان قرآنی به دست داد؟ تبیینی که ناظر به مسئلهی پیوستگی میان معنای لغوی وقی، معنای توصیفی تقوا و معنای تکلیفی و تعهدی «اتقوا الله» باشد؟
از نظرگاه «معناشناسی گفتار» که از تبیین معنای لغتنامهای فراتر میرود و ناظر به تحلیل معنا در فرآیند گفتهپردازی است، تقوا در قرآن کریم همچون مفهومی مشخص و ثابت در درسنامه یا اندرزنامهای اخلاقی نیست تا کار معناشناسی ناظر به تعریف و تحلیل مؤلفههای آن باشد. در گفتهپردازی قرآن کریم با نمودهایی از ساختن و شکل دادن به جهتهای معنایی تازهای از تقوا مواجهیم که از مسیر تغییرهای ظریف در معناهای پیشاقرآنی این واژه تحقق یافته است. چنانکه در عنوان سخن به اشاره گفتهایم در تحلیل گفتهپردازیهای تقوا در قرآن کریم، به ویژه گفتههای «اتقوا الله»، نشان خواهیم داد که جهت معنایی سخن گرچه از ترس و خشیت آغاز میشود، مقصد آن به سوی معنای «پناه بردن» است. مقصود و غایت «اتقوا الله»، نفی ترس از غیر او و پناه بردن به خود او ست.
🔹 دکتر هادی رهنما عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با عنوان "از خویشتنداری تا خدا ترسی_خدا پناهی، بازخوانی فرآیند معناپردازی تقوا در گفتمان قرآن کریم" به تبیین موضوع میپردازد.
💠 انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی
🆔 @mazaheb_quran
#گزارش_تصویری
🔹 نشست اول
🔹 با عنوان از خویشتنداری تا خدا ترسی_خداپناهی، بازخوانی فرآیند معناپردازی تقوا در گفتمان قرآن کریم"
🔹 با ارائه دکتر هادی رهنما
💠 انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی
🆔 @mazaheb_quran
#اطلاع_رسانی
🔹 انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی برگزار میکند:
⚜ فصل چهارم سلسله نشست های علمی_تخصصی ویژه ماه مبارک رمضان (۱۴۰۳ شمسی)
🔅 با رویکرد معناشناسی در مطالعات قرآنی
2⃣ نشست دوم
👤 سخنران: دکتر فرزاد دهقانی
عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه حکیم سبزواری
🌀 عنوان: بازخوانی گفتمان در محورهای موضوعی قرآن، ابزاری کارآمد برای کشف لایه های معنایی
🧕 دبیر علمی و اجرایی: الهام حیدریان
دبیر انجمن علمی و دانشجو کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث
📆 تاریخ برگزاری: پنج شنبه ۱۴۰۳/۱/۱۶
🕢 زمان برگزاری: ۱۹:۳۰ الی ۲۱:۳۰
🌐 لینک ورود به جلسه در بستر اسکای روم انجمن علمی به عنوان میهمان:
https://online.mazaheb.ac.ir/ch/anjomanquran
💠 انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی
🆔 @mazaheb_quran
#درباره_عنوان
🔹 اتخاذ قرآن کریم به مثابه متن و روش در گِرو نوع نگرش به این متن مقدس در قالب نوشتاری یا گفتاری است. قواعد معناشناسی همزمانی یا ساختارگرا علیرغم محسناتی که دارد در برخی موارد در کاربست قواعد تخصصی دچار تطبیق مؤلفهای اشتباه و در نتیجه برداشت معنایی غلط میشود و علت این امر اتخاذ قرآن در قالب زبان نوشتاری است. قرآن در قالب زبان گفتاری نازل شده است. شناخت سبک منحصر به فرد قرآن و اتخاذ روش متناظر با آن تأثیر به سزایی در خوانش و کشف مراد جدی شارع دارد. همچنین عدمِ توجه به سبک قرآن که در قالب ساختار گفتاری نمود پیدا کرده است سبب شده برخی مستشرقان در بررسی متن سورههای طولانی اتهام آشفتگی و عدمِ تناسب را به قرآن وارد کنند و دلیل این ادعا مقایسه قرآن با متن نوشتاری و توجه نکردن به ساختار گفتاری بوده است. برخی اندیشمندان مسلمان که حول محور تدبر پژوهش کردهاند به دلیل عدم توجه به ساختار گفتاری و عناصر آن در اتخاذ دسته و سیاق و کشف زنجیره مفهومی به زحمت افتادهاند و در برخی تفاسیر برداشت نادرست از آیات به سبب عدم توجه به عناصر دیالوگی مشهود است. عنصر اصلی در ساختار گفتاری، دیالوگهای مختلف بین متکلم و مخاطب گوناگون است که شامل دیالوگهای بین خدا و انسانها، خداوند با ملائکه، ملائکه با انسانها، انسانها یا یکدیگر و انسانها با حیوانات میشود که برای کشف لایههای معنایی الفاظ در آیات باید از دل دیالوگها، مؤلفههای گفتمانی بازشناسی شود. در این نشست تخصصی راهکارها و اصول بازشناسی گفتمانی جهت کشف لایههای معنایی به صورت عملیاتی تبیین خواهد شد.
🔹دکتر فرزاد دهقانی عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه حکیم سبزواری با عنوان "بازخوانی گفتمان در محورهای موضوعی قرآن، ابزاری کارآمد برای کشف لایه های معنایی" به تبیین موضوع میپردازد.
💠 انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی
🆔 @mazaheb_quran
#گزارش_تصویری
🔹 نشست دوم
🔹 با عنوان "بازخوانی گفتمان در محورهای موضوعی قرآن، ابزاری کارآمد برای کشف لایه های معنایی"
🔹 با ارائه دکتر فرزاد دهقانی
💠 انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی
🆔 @mazaheb_quran
#اطلاع_رسانی
🔹 انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی برگزار میکند:
⚜ فصل چهارم سلسله نشست های علمی_تخصصی ویژه ماه مبارک رمضان (۱۴۰۳ شمسی)
🔅 با رویکرد معناشناسی در مطالعات قرآنی
3⃣ نشست سوم
👤 سخنران: دکتر محمدعلی خوانین زاده
عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه خوارزمی
🌀 عنوان: معناشناسی اسم "الرحمن" با رویکردهای تاریخی و ساختگرا
🧕 دبیر علمی و اجرایی: الهام حیدریان
دبیر انجمن علمی و دانشجو کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث
🗣 قاری محترم: جناب آقای محمد ضرغام
دانشجو دکتری علوم قرآن و حدیث و قاری قرآن
📆 تاریخ برگزاری: جمعه ۱۴۰۳/۱/۱۷
🕢 زمان برگزاری: ۱۹:۳۰ الی ۲۱:۳۰
🌐 لینک ورود به جلسه در بستر اسکای روم انجمن علمی به عنوان میهمان:
https://online.mazaheb.ac.ir/ch/anjomanquran
💠 انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی
🆔 @mazaheb_quran
#درباره_عنوان
🔹 پس از اسم جلالۀ «الله» و «ربّ»، «الرحمٰن» سومین نام پربسامد خدا در قرآن است. دانشمندان مسلمان «الرحمن» را اسم مبالغه از «رحمة» و وصف خدا میدانند. با پذیرش این دیدگاه، مسألهای که رخ مینماید این است که تفاوت معنایی «الرحمن» با وصف «رحیم»، که آن هم مشتق از «رحمة» و در مورد خدا به معنای مبالغه است، چیست، بویژه در بسمله و در آیاتی همچون «تَنْزِیلٌ مِنَ الرَّحْمٰنِ الرَّحِیمِ» (فصّلت: 2) که هر دو در کنار هم آمدهاند. این مسأله از دیرباز مورد بحث دانشمندان مسلمان بوده و دیدگاههای مختلفی در این باره بیان شده است، که در اینکه نخست، مبالغۀ کدامیک بیش از دیگری است و دوم، سبب تقدیم «الرحمن» بر «رحیم» چیست اختلاف فراوان دارند. پاسخ مسألۀ بالا را میتوان در این دانست که «الرحمن» نه اسم مبالغه در وصف خدا، یعنی صفت خدا به معنای مبالغه در «رحمة» وی، بلکه اسم عَلَم است و همچون اسم جلالۀ «الله» بر ذات خدا دلالت میکند. در این نشست با بهرهگیری از دانش معناشناسی، نخست با رویکرد تاریخی و کاربست سامیشناسی تطبیقی و سپس با رویکرد ساختگرا و تکیه بر کاربرد قرآنی، شواهد مهمی بر علمبودن اسم «الرحمن» ارائه میشود.
🔹 دکتر محمدعلی خوانین زاده عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه خوارزمی با عنوان "معناشناسی اسم "الرحمن" با رویکردهای تاریخی و ساختگرا" به تبیین موضوع میپردازد.
💠 انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی
🆔 @mazaheb_quran
هدایت شده از کانال رسمی دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی
🖼 #لوح
🇵🇸 یومُ الوَحدَة
✊ روز قدس؛ محور اتحاد امت اسلامی
🚩Quds Day; The Axis of Unity for the Islamic Ummah.
🔴آینده از آن مردم فلسطین و نابودی رژیم صهیونیستی خواهد بود.
🇵🇸«روز قدس گرامی باد»🇵🇸