eitaa logo
کانال رسمی انجمن علمی ادیان و مذاهب دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی
186 دنبال‌کننده
226 عکس
9 ویدیو
8 فایل
کانال رسمی انجمن علمی ادیان و مذاهب دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی •| ادیان در خدمت انسان |• ارتباط با دبیر انجمن: @zahra_mkazemi
مشاهده در ایتا
دانلود
‌ ﷽ •|اللَّهُمَّ رَبَّ شَهْرِ رَمَضَانَ الَّذِي أَنْزَلْتَ فِيهِ الْقُرآنَ|• پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: 🔸️شَهرُ رَمَضانَ شَهرُ اللّه عَزَّوَجَلَّ وَ هُوَ شَهرٌ یُضاعِفُ اللّه‏ فیهِ الحَسَناتِ وَ یَمحو فیهِ السَّیِّئاتِ وَ هُوَ شَهرُ البَرَکَةِ؛ 🔸️ماه رمضان، ماه خداست و آن ماهی است که خداوند در آن حسنات را می‏افزاید و گناهان را پاک می‏کند و آن ماه برکت است. 📜بحارالأنوار، ج 96، ص 340، ح 5 آرزومندیم در ماه رمضان، نعمت های الهی و لحظات ارزشمندی از شادی نصیب شما شود. حلول ماه مبارک رمضان، ماه میهمانی خدا بر مسلمین جهان مبارک باد🌙✨️ ✅ انجمن علمی ادیان و مذاهب دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی 🆔️ @mazaheb_religion
🔰 انجمن علمی ادیان و مذاهب دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی به مناسبت زادروز زرتشت پیامبر برگزار می کند: 🔹️نشست مجازی با عنوان: 🔸️"سنت نوروز و سال نو: درنگی بر یک رسم کهن" 👤 با حضور آقای دکتر مهدی لک زایی دکتری ادیان و عرفان تطبیقی، عضو هیئت علمی و استادیار گروه ادیان غیر ابراهیمی دانشگاه ادیان‌ و مذاهب قم 🗓 تاریخ: یکشنبه ۶ فروردین ماه ۱۴۰۲ ⏰ ساعت: ۲۰:۳۰ 🌐 لینک ورود به نشست در بستر اسکای روم:👇 https://online.mazaheb.ac.ir/ch/adyanmazaheb 🎁 به مناسبت بر اساس قرعه کشی به پنج نفر از حاضرین در نشست اهدا می گردد. ✅ انجمن علمی ادیان و مذاهب دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی 🆔️ @mazaheb_religion
💠 ششم فروردین زادروز ولادت زرتشت پیامبر خجسته باد. 🔸️گزیده ای از پیام اشوزرتشت: 🔹️خوشبختی از آن کسی است که در پی خوشبختی دیگران باشد. ۴۳ بند۱ 🔹️از کسانی باشیم که جهان را به سوی تازگی و آبادانی و مردم را به سوی پارسایی راهنمایی می کنند. ۳۰ بند۹ 🔹️بهترین گفته ها را به گوش بشنوید، با اندیشه ی روشن بر آن بنگرید، سپس هر زن و مرد، آزادانه راه خود را برگزینید. ۳۰ بند۲ ✅ انجمن علمی ادیان و مذاهب دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی 🆔️ @mazaheb_religion
🗓 📍دین زرتشت 💢دین از واژه دَئنَه در اوستا آمده است و به معنی(وجدانِ آگاه) یعنی نیروی تشخیص خوب از بد بر پایه خرد و با آزادی و اختیار است. در این بینش، انسانی دین دار است که می اندیشد و با کمک منش نیک خود آزادانه راه اَشا را بر می گزیند و با همین نگرش و آزادی، در دو جهان مادی ومینوی مسئول می گردد و سر انجام بر اساسِ اصل کنش و واکنش، نتیجه گزینش خود را دریافت می کند. 💢اشو زرتشت_ پیام آور آیین راستی و خرد_ 1768 سال پیش از میلاد، به روز ششم فروردین در سرزمین ایران زاده شد. کتاب اوستا، زادگاه پیامبر را رَگَهْ محلی در دریاچه چیچَست گزارش کرده است. 💢پدر اَشو زرتشت پوروشسب، مادرش، دُغدوُ و همسر وی هْوَوى نام داشته است، فرزندان اَشو زرتشت سه پسر به نام های ایسدواستَر، اُروَتدنَر و خورشیدچهر و سه دختر به نام های تریتی، فْرین، پورچیستا بوده اند. 💢اَشو زرتشت، در نوجوانی باورهای خرافی مردم و پرستش خدایان پنداری را نادرست تشخیص داد. آنگاه در ۲۰ سالگی، تنهایی را برگزید و به طبیعت روی کرد و پروردگار خود را با دیده دل شناخت. 💢وی در 30 سالگی از سوی خداوند به پیامبری برگزیده شد و برای نخستین بار، آیین یکتا پرستی را به جهانیان سفارش کرد. 💢در اندیشه و پیام اَشو زرتشت، خداوند هستی بخش، اَهورامزدا نام دارد. اَهورا یعنی‌(هستی بخش) مَز یعنی(بزرگ) و دا از (دانش و دانایی) آمده است. از این دیدگاه خداوند، دانای بزرگ است، انسان را بنده و برده خویش نمی داند بلکه با خردی که به انسان بخشیده،‌ جایگاه ارزشمند و دانایی را به او پیشنهاد کرده است. 💢از دیدگاه زرتشت خداوند، کینه توز، انتقامجو، خشمناک و مجازات گر نیست بلکه سراسر نیکی و داد است. ✅ انجمن علمی ادیان و مذاهب دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی 🆔️ @mazaheb_religion
🗓 📍تاریخ زرتشتیان 💢دین زرتشت از زمان کیانیان و هخامنشیان به تدریج در ایران رواج یافت، در حکومت اشکانیان، گسترش پیدا کرد و در دوران ساسانیان دین رسمی ایران شد. 💢پس از ایجاد نابرابری اجتماعی در ایران که در حکومت ساسانی روی داد، با یورش تازیان، بعضی از ایرانیان تغییر دین دادند.‌گروهی از زرتشتیان نیز که تحمل ستم‌ حکومت بیگانه را نداشتند، به سوی کشور هندوستان مهاجرت کردند. آنان با تلاش و پشتکار خود، سازندگی را گسترش دادند و هم‌ اکنون به نام پارسیان از شهروندان ارزشنمند و خوشنام هندوستان به شمار می آیند. 💢زرتشتیان که در زادگاه خود ایران باقی ماندند، در نخستین حکومت های پس از ساسانیان و تعصب های موجود، روزگار سختی داشتند و پس از سالها رنج و دربدری به شهرهای کویری ایران، یزد و کرمان پناه بردند و با کندن کاریزها، آب را از دل زمین برآوردند و پیشه سفارش شده پیامبرشان، کشاورزی را در شهرهای کویری گسترش دادند. قرن ها بعد، پس از اینکه بیداد و تعصب کاهش یافت به شهرهای بزرگتر ایران نیز مهاجرت کردند. با ایجاد مراکز دینی، آموزشی و اجتماعی هم اکنون در کنار یکدیگر هم میهنان، به همزیستی مسالمت آمیز که بدان باور دارند ادامه می دهند و همواره برای میهن شان، ایران آرزوی پایندگی و سرافرازی می‌کنند. ✅ انجمن علمی ادیان و مذاهب دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی 🆔️ @mazaheb_religion
🗓 📍کتاب اوستا 💢کتاب آسمانی زرتشتیان اوستا نام دارد که به معنای اساس و بنیان و متن است. این کتاب به خط و زبان اوستایی نوشته شده است که به ایران باستان تعلق دارد و با زبان پهلوی و سانسکریت هم ریشه است. به عقیده بسیاری از محققان، خط اوستایی در دوره ساسانیان (226 - 641 م. ) پدید آمد و اوستا که قبلا در سینه ها بود، به آن خط کتابت شد و به قولی این کار پس از ظهور اسلام صورت گرفته است. 💢زرتشتیان و پژوهشگران بر این مسأله اتفاق دارند که اوستا در اصل بسیار بزرگتر بوده است که به عقیده برخی روی 12000 پوست گاو نوشته بود. اوستای کنونی دارای 83000 کلمه است و احتمالا اصل آن دارای 345700 کلمه (یعنی چهار برابر) بوده است. اوستای اصلی به 21 نسک (کتاب یا بخش ) تقسیم می شد و اوستای کنونی نیز 21 نسک است. 🔸️اوستا 5 بخش دارد: 🔹️1- یسنا (یعنی جشن و پرستش )؛ قسمتی از این بخش گاتها نامیده می شود (به معنای سرود). این بخش که مشتمل بر ادعیه و معارف دینی و معروفترین قسمت اوستاست، به خود زرتشت نسبت داده می شود، در حالی که سایر قسمتهای اوستا را به پیشوایان دین زرتشت نسبت می دهند؛ 🔹️2- ویسپرد (یعنی همه سروران ) مشتمل بر نیایش؛ 🔹️3- وندیداد (یعنی قانون ضد دیو) درباره حلال و حرام و نجس و پاک؛ 🔹️4- یشتها (یعنی نیایش سرود و تسبیح) 🔹️5- خرده اوستا (یعنی اوستای کوچک) درباره اعیاد و مراسم مذهبی و تعیین سرودهای آنها زرتشتیان، علاوه بر اوستا، تفسیری به نام زنداوستا و کتب مقدس دیگری به زبان پهلوی دارند. ✅ انجمن علمی ادیان و مذاهب دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی 🆔️ @mazaheb_religion
🗓 📍جشن نوروز در زرتشت 💢 زرتشتیان به مناسبت های گوناگون تاریخی، ملی، طبیعی و دینی، جشن هایی در یک سال خورشیدی برپا می دارند‌. از گروهِ جشن های ملی، نوروز جلوه ویژه ای دارد، زیرا شروع سال نو را گزارش می دهد و هنگام شکفتن جوانه ها و بالندگی طبیعت نیز می باشد. 💢در باور زرنشتیان، نوروز که از ماه فروردین آغاز می گردد، از آن فروهر در گذشتگان است که از ده روز پیش از نوروز برای سر زدن بستگان خود به سوی آنها خواهند آمد، برای سر زدن بستگان خود به سوی آنها خواهند آمد، به همین انگیزه در پایان اسفند ماه هر سال، خانه تکانی می کنند، خشم و کینه را از جان و روان خود می زدایند تا فروهر در گذشتگان خشنود گردند و در سال جدید، برکت و بهروزی را به بازماندگان پیشکش کنند. سپس در نخستین روز سال نو، به آتشکده ها یا نیایشگاه ها می روند تا روز و سال نو را با یکدلی و همبستگی در کنار نور و روشنایی، اهورا مزدا را نیایش کنند. ✅ انجمن علمی ادیان و مذاهب دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی 🆔️ @mazaheb_religion
🗓 📍روزه در زرتشت 💢در آیین زرتشت روزه گرفتن و نخوردن آب و غذا بخاطر این‌که باعث سستی بدن و عدم فعالیت مفید و کار روزانه می‌شود، ناپسند می‌باشد. این موارد در آیین زرتشت نکوهیده شده و بی‌کاری و تن‌پروری بشدت نهی شده‌ است و در وندیداد، فرگرد سوم فقره ۳۳[۴۷] نوشته شده: «آن کس که سیر غذا می‌خورد، توانایی می‌یابد که نیایش بکند، کشاورزی کند و فرزندان به وجود آورد. جاندار از خوردن زنده می‌ماند و از نخوردن می‌میرد». 💢 برای افراط نکردن در خوردن گوشت حیوانات، روز‌های دوم و دوازدهم و چهاردهم و بیست و یکم هر ماه زرتشتیان از خوردن گوشت پرهیز می‌کنند. این چهار روز متعلق به چهار امشاسپند می‌باشد. همچنین زرتشتیان پس از مرگ یکی از نزدیکان، به مدت سه شب از پختن یا خوردن گوشت پرهیز می‌کنند. 💢در آیین زرتشت، زرتشتیان باید در سه بخش معنوی"شنوایی"، "اندیشه" و "احساس" همیشه روزه باشند؛ به آن معنا که از طریق این سه حس از نیکی دور نشوند و "اندیشه و احساس" و شنوایی شان همیشه سرشار از نیکی باشد. 💢در اوستا مفهوم روزه به روزه باطنی نسبت داده می‌شود و روزه ظاهری وجود ندارد اگرچه امساک و تحت فشار قرار دادن جسم برای تمرکز بیشتر بر اعمال و مناسک دینی عملی ستودنی است. در آیین زرتشت در ۴ روز مخصوص هر ماه هر نوع کشتار و قربانی کردن حیوانات و استفاده کردن از گوشت ممنوع است. ✅ انجمن علمی ادیان و مذاهب دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی 🆔️ @mazaheb_religion