eitaa logo
کانال رسمی انجمن علمی ادیان و مذاهب دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی
187 دنبال‌کننده
232 عکس
9 ویدیو
8 فایل
کانال رسمی انجمن علمی ادیان و مذاهب دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی •| ادیان در خدمت انسان |• ارتباط با دبیر انجمن: @zahra_mkazemi
مشاهده در ایتا
دانلود
🗓 📍کتاب اوستا 💢کتاب آسمانی زرتشتیان اوستا نام دارد که به معنای اساس و بنیان و متن است. این کتاب به خط و زبان اوستایی نوشته شده است که به ایران باستان تعلق دارد و با زبان پهلوی و سانسکریت هم ریشه است. به عقیده بسیاری از محققان، خط اوستایی در دوره ساسانیان (226 - 641 م. ) پدید آمد و اوستا که قبلا در سینه ها بود، به آن خط کتابت شد و به قولی این کار پس از ظهور اسلام صورت گرفته است. 💢زرتشتیان و پژوهشگران بر این مسأله اتفاق دارند که اوستا در اصل بسیار بزرگتر بوده است که به عقیده برخی روی 12000 پوست گاو نوشته بود. اوستای کنونی دارای 83000 کلمه است و احتمالا اصل آن دارای 345700 کلمه (یعنی چهار برابر) بوده است. اوستای اصلی به 21 نسک (کتاب یا بخش ) تقسیم می شد و اوستای کنونی نیز 21 نسک است. 🔸️اوستا 5 بخش دارد: 🔹️1- یسنا (یعنی جشن و پرستش )؛ قسمتی از این بخش گاتها نامیده می شود (به معنای سرود). این بخش که مشتمل بر ادعیه و معارف دینی و معروفترین قسمت اوستاست، به خود زرتشت نسبت داده می شود، در حالی که سایر قسمتهای اوستا را به پیشوایان دین زرتشت نسبت می دهند؛ 🔹️2- ویسپرد (یعنی همه سروران ) مشتمل بر نیایش؛ 🔹️3- وندیداد (یعنی قانون ضد دیو) درباره حلال و حرام و نجس و پاک؛ 🔹️4- یشتها (یعنی نیایش سرود و تسبیح) 🔹️5- خرده اوستا (یعنی اوستای کوچک) درباره اعیاد و مراسم مذهبی و تعیین سرودهای آنها زرتشتیان، علاوه بر اوستا، تفسیری به نام زنداوستا و کتب مقدس دیگری به زبان پهلوی دارند. ✅ انجمن علمی ادیان و مذاهب دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی 🆔️ @mazaheb_religion
🗓 📍جشن نوروز در زرتشت 💢 زرتشتیان به مناسبت های گوناگون تاریخی، ملی، طبیعی و دینی، جشن هایی در یک سال خورشیدی برپا می دارند‌. از گروهِ جشن های ملی، نوروز جلوه ویژه ای دارد، زیرا شروع سال نو را گزارش می دهد و هنگام شکفتن جوانه ها و بالندگی طبیعت نیز می باشد. 💢در باور زرنشتیان، نوروز که از ماه فروردین آغاز می گردد، از آن فروهر در گذشتگان است که از ده روز پیش از نوروز برای سر زدن بستگان خود به سوی آنها خواهند آمد، برای سر زدن بستگان خود به سوی آنها خواهند آمد، به همین انگیزه در پایان اسفند ماه هر سال، خانه تکانی می کنند، خشم و کینه را از جان و روان خود می زدایند تا فروهر در گذشتگان خشنود گردند و در سال جدید، برکت و بهروزی را به بازماندگان پیشکش کنند. سپس در نخستین روز سال نو، به آتشکده ها یا نیایشگاه ها می روند تا روز و سال نو را با یکدلی و همبستگی در کنار نور و روشنایی، اهورا مزدا را نیایش کنند. ✅ انجمن علمی ادیان و مذاهب دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی 🆔️ @mazaheb_religion
🗓 📍روزه در زرتشت 💢در آیین زرتشت روزه گرفتن و نخوردن آب و غذا بخاطر این‌که باعث سستی بدن و عدم فعالیت مفید و کار روزانه می‌شود، ناپسند می‌باشد. این موارد در آیین زرتشت نکوهیده شده و بی‌کاری و تن‌پروری بشدت نهی شده‌ است و در وندیداد، فرگرد سوم فقره ۳۳[۴۷] نوشته شده: «آن کس که سیر غذا می‌خورد، توانایی می‌یابد که نیایش بکند، کشاورزی کند و فرزندان به وجود آورد. جاندار از خوردن زنده می‌ماند و از نخوردن می‌میرد». 💢 برای افراط نکردن در خوردن گوشت حیوانات، روز‌های دوم و دوازدهم و چهاردهم و بیست و یکم هر ماه زرتشتیان از خوردن گوشت پرهیز می‌کنند. این چهار روز متعلق به چهار امشاسپند می‌باشد. همچنین زرتشتیان پس از مرگ یکی از نزدیکان، به مدت سه شب از پختن یا خوردن گوشت پرهیز می‌کنند. 💢در آیین زرتشت، زرتشتیان باید در سه بخش معنوی"شنوایی"، "اندیشه" و "احساس" همیشه روزه باشند؛ به آن معنا که از طریق این سه حس از نیکی دور نشوند و "اندیشه و احساس" و شنوایی شان همیشه سرشار از نیکی باشد. 💢در اوستا مفهوم روزه به روزه باطنی نسبت داده می‌شود و روزه ظاهری وجود ندارد اگرچه امساک و تحت فشار قرار دادن جسم برای تمرکز بیشتر بر اعمال و مناسک دینی عملی ستودنی است. در آیین زرتشت در ۴ روز مخصوص هر ماه هر نوع کشتار و قربانی کردن حیوانات و استفاده کردن از گوشت ممنوع است. ✅ انجمن علمی ادیان و مذاهب دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی 🆔️ @mazaheb_religion
🔰 انجمن علمی ادیان و مذاهب دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی به مناسبت زادروز زرتشت پیامبر برگزار می کند: 🔹️نشست مجازی با عنوان: 🔸️"سنت نوروز و سال نو: درنگی بر یک رسم کهن" 👤 با حضور آقای دکتر مهدی لک زایی دکتری ادیان و عرفان تطبیقی، عضو هیئت علمی و استادیار گروه ادیان غیر ابراهیمی دانشگاه ادیان‌ و مذاهب قم 🗓 تاریخ: یکشنبه ۶ فروردین ماه ۱۴۰۲ ⏰ ساعت: ۲۰:۳۰ 🌐 لینک ورود به نشست در بستر اسکای روم:👇 https://online.mazaheb.ac.ir/ch/adyanmazaheb 🎁 به مناسبت بر اساس قرعه کشی به پنج نفر از حاضرین در نشست اهدا می گردد. ✅ انجمن علمی ادیان و مذاهب دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی 🆔️ @mazaheb_religion
🔸️نشست مجازی با عنوان‌ سنت نوروز و سال نو: درنگی بر یک رسم کهن 🛑همینک در حال برگزاری🛑 🎁 به مناسبت سال نو ۱۴۰۲ به پنج نفر از حاضرین در نشست به قید قرعه اهدا می گردد. 🔺️شرکت برای عموم آزاد است. 🌐 لینک‌ ورود👇 https://online.mazaheb.ac.ir/ch/adyanmazaheb ✅ انجمن علمی ادیان و مذاهب دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی 🆔️ @mazaheb_religion
🗓 📍فْرَوَهَر 💢در باور سنتی زرتشتیان، وجود انسان از چهار گوهر تشکیل شده که به هم پیوسته اند و از تاثیر آنها بر یکدیگر، پویندگی و بالندگی از هر فرد سرچشمه می گیرد. این چهار جزء عبارتند از تن و جان که مربوط به جهان مادی است، روان و فروهر که مربوط به بعد مینوی سرشت آدمی هستند. 💢واژه فْرَوَهَر، از دو قسمت فْرَ به معنی(پیش) وَهَرْ یعنی(کَشَنده و بَرنده) درست شده است. این‌ گوهر، ارزشمند ترین پاره وجودی انسان است زیرا پرتوی از فروغ‌‌ بیکران ذات اهورا مزدا است که در ذات هر شخص سرچشمه پیدایش و پویایی فروزه های اشویی است. فروهر، گوهری است که روان را از گرایش به کژی و کاستی و دروغ باز می دارد تا روان به آرامی راه خداجویی را سپری کند و شایستگی فراگیری نور حقیقت و پیام سروش را داشته باشد. 💢در دوره هخامنشیان، به عنوان آرم ملی، نشانه ای برگرفته از اندیشه های بنیادی دین اشو زرتشت و برخی از نمادهای اندیشه دیگران به ویژه آیین مهر، موجب شکل گرفتن نگاره فروهر گردید. 💢هریک‌ از اندام های نگاره فروهر، گویای مفهمومی در اندیشه نیاکان دارد: 🔹️چهره سالخورده و نورانی فروهر، یادآور بهره گیری از تجربه پیرانِ خردمند است. 🔹️دست فروهر رو به سوی جلو است تا آرمان انسان همواره به سوی پیشرفت و بالندگی باشد. 🔹️حلقه دست این نگاره جلوه گاه آیین مهر و نشان پیمان انسان با خداوند در پیوستن به اشویی است‌. 🔹️ بال فروهر سه قسمت دارد تا فراگیری هومَت، هوخْت، هوَرشت یعنی: اندیشه، گفتار نیک و کردارِ نیک را به انسان سفارش کند. 🔹️ حلقه دور کمر فروهر، نشان وارستگی انسان از امیال ناهنجار و نیروی پرواز او به سرچشمه خورشید است‌. 🔹️ دو رشته آویخته در پایین، نشانِ پیوستن به سْپنتَه مینو(منش پاک) و پشت سرگذاشتن اَنگرَه مینو(اندیشه پلید) است. 🔹️قسمت زیر بال فروهر سه قسمتی است تا نفرت انسان و زیرِ پا گذاشتن دُژمَت، دژوخت‌ و دُژوَرشت را یادآوری کند یعنی هر فرد بایستی اندیشه، گفتار و کردار ناپاک را از خود دور سازد‌. ✅ انجمن علمی ادیان و مذاهب دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی 🆔️ @mazaheb_religion
🗓 📍قربانی در زرتشت 💢در دوره پیش از ظهور زرتشت نیز ذبح قربانی وجود داشت. در دین رایج آن دوران یعنی «مهرپرستی»، قربانی جایز بود؛ به استناد تاریخ، پیروان این آیین در فصل بهار، گاوی را به معب برده و قربانی می‌کردند. 💢براساس گاتاها، در زمان زرتشت هر گونه ذبح و قربانی کردن حیوان و همچنین ساخت معبد ممنوع بوده است. آن‌ها معتقد بودند حیواناتی که غذای بشر را تأمین و برای او کار می‌کنند، باید مورد احترام باشند. مطابق گفته‌های زرتشت در گاتاها، او به صراحت، کسانی را که حیوانات را با فریاد شادمانی قربانی می‌کنند مورد نفرین اهورامزدا می‌خواهد. 💢پس از مرگ زرتشت، این موضوع دچار چنان تغییراتی شد که زرتشتیان در مراسم و اعیاد خود از قربانی استفاده می‌کردند. برای مثال در قرون اخیر، بیشتر خانواده‌های ایرانی زرتشتی در جشن مهرگان، گوسفندی سر می‌بریدند. ✅ انجمن علمی ادیان و مذاهب دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی 🆔️ @mazaheb_religion
هدایت شده از آینه‌داران
✝️ سلسله جلسات آشنایی با عرفان مسیحیت و تاثیرات آن بر عرفان اسلامی☪️ 🔹جلسه دوم 📗استاد مدرس: دکتر بخشعلی قنبری 📆زمان: دوشنبه ۷ فروردین ساعت ۲۱:۰۰ لینک ورود به جلسه: https://online.mazaheb.ac.ir/ch/akhlagh کانون اخلاق و عرفان اسلامی🔶 🔰@akhlaghvaerfaneslami 🌐 kad.mazaheb.ac.ir/akhlaghvaerfaneslami
🔶️ اسامی 5 نفر از برندگان هدیه در نشست مجازی‌ (سنت نوروز و سال نو: درنگی بر یک رسم کهن) که در 6 فروردین ماه به همت انجمن علمی ادیان و مذاهب دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی برگزار شد،‌ به شرح زیر است: 1.‌آقای سید وحید احمدی 2.آقای عامر شعبانی 3.خانم حانیه شهابی 4.خانم نجمه شفیعی 5.خانم زینب یوسفی این بزرگواران برای دریافت بسته هدیه اینترنت، نام و نام‌ خانوادگی و شماره همراه خود را به آیدی دبیر انجمن در ایتا ارسال کنند.🌿 @zahra_mkazemi ✅ انجمن علمی ادیان و مذاهب دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی 🆔️ @mazaheb_religion